Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dessverre har prosessen gått så langt at den uansett ikke vil reverseres.

    I disse klima- og miljøtider kunne jo også et miljøregnskap for denne omleggingen kanskje vært på sin plass.
     

    espen_s

    Medlem
    Ble medlem
    06.07.2017
    Innlegg
    13
    Antall liker
    1
    Argumentet om miljøregnskap hadde kanskje hatt litt vekt om det hadde blitt brukt om all slags forbrukerelektronikk som byttes ut før det strengt tatt er nødvendig. Er de færreste som er konsekvente der.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, jo - for så vidt riktig det, men her er det jo tross alt en beslutning fattet av myndighetene som har tvunget frem utskifting og sanering av fullt brukbart utstyr.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre har prosessen gått så langt at den uansett ikke vil reverseres.

    I disse klima- og miljøtider kunne jo også et miljøregnskap for denne omleggingen kanskje vært på sin plass.
    For dem som måtte mislike MDG. Da jeg forespurte hvorfor partiet ikke hadde gått ut mot kastingen av 11 millioner FM-radioer fikk jeg som svar at man ikke ønsket å fremstå som "mot teknologiske fremskritt".

    Sukk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Hadde det enda vært teknologisk fremtidsrettet.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Dessverre har prosessen gått så langt at den uansett ikke vil reverseres.

    I disse klima- og miljøtider kunne jo også et miljøregnskap for denne omleggingen kanskje vært på sin plass.
    For dem som måtte mislike MDG. Da jeg forespurte hvorfor partiet ikke hadde gått ut mot kastingen av 11 millioner FM-radioer fikk jeg som svar at man ikke ønsket å fremstå som "mot teknologiske fremskritt".

    Sukk.
    Det er ikke tak i noen av partiene når det gjelder å tenke grønt; ei heller MDG. Det ser dessverre ut til at norsk politikk er norsk politikk.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Fant ikke linken til NRK men dette er hentet fra en annensteds tråd om DAB+ #FAIL:

    Synd, men greit nok. Det prioriteres flere radiokanaler i det aktuelle båndet i stedet for høy bitrate og god lyd.
    Ønsker man god lyd kan man i stedet for eksempel sette på en plate.

    Den tekniske ledelsen i NRK er helt åpne på dette. De sier at DAB er ikke for de som ønsker kvalitetslyd, de som ønsker kvalitetslyd må finne andre løsninger-
    FM med utmerkete antenne/mottaksforhold er for de som ønsker kvaliteteslyd, men det er altså slutt om 3 uker, der mine radioer er.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kvantitet trumfer alltid kvalitet
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    På et annet forum uttaler de ansvarlige myndigheter at det aldri skulle være meningen at DAB skulle gi bedre lyd, kun økt fleksibilitet og valgfrihet. Det jobbes forøvrig med digitale løsninger over FM nettet som kan gi bedre dekning og lydkvalitet. Dette arbeides det med på bred front i Europa og USA, blant tunge aktører. Det skal være et forsøksprosjekt på gang i Trondheim? også?

    Linker kommer i neste omgang.
    Jeg skulle gjerne ha vist mer om det forsøksprosjektet i Trondheim??
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Digital radio over FM nettet DRM HD Radio har vært under evaluering i mange år i USA, Asia og ellers i Europa. Canda har forøvrig slukket DAB.


    HD Radio benytter FM nettet: Digital Radio FM Insider: HD Radio On Trial in Norway

    Død over DAB:*https://no.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale
    Nå holder vel NRK med på å skrote FM-nettet, så dette løpet er vel kjørt også. Så er det om en kan bruke dagens FM utstyr? Kvaliteten blir vel heller ikke all verden " Båndbredden på DRM+ varierer mellom 35 kbps og opp til 185 kbps og gir mulighet for inntil fire tjenester". Tror jeg holder meg til CD i bilen fremover ja....
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Noe av hovedproblemet med DAB er dekning. En er avhengig av eksterne duglige antenner for å være noenlunde sikker på dekning enten det er bil, båt mv. Rekkevidden på DRM skal være mye bedre. hvis en sjekker dekningskartene pr nå ser en at dekningen for P4 or RN er mye bedre enn NRK sin. I sørnorge er det i hovedsak rundt Oslogryta + ca 100 km det er full deknng.

    Tok avgjørelsen om No Dab for mange år siden, det er nettbaserte løsninger som gjelder for meg. der kan jeg høre hva jeg vil når jeg vil.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dagens politikere er ikke ansvarlig for noe som helst... det er "de andre" som har skylda..... DAB, Loran-C, Forsvaret..... keep'em coming...
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    DAB in a nutshell - fra annet forum....

    Det er netopp der man har gått seg litt vill. Det skal være flest mulig riksdekkende kanaler, koste hva det koste vil. For å det til har man tydd til noen tjuvtriks for å spare på bits & bytes. DAB sendes i Norge i mono. Stereo syntetiseres i mottageren basert på en algoritme. Man har også en hi-cut på 12kHz. Frekvenser over det syntetiseres i mottageren. Sparer mye bitrate på den måten. Det vil si at dersom man lytter til musikk, vil du få et helt annet lydbilde enn han som har lagt mye arbeid i å mikse vil ha.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    14 sider og drøyt ni måneder sutring bare i denne tråden!

    FM er i likhet med mellombølgen og fiskeribølgen over og ut. DAB er det nye kringkastingsmediet. Og funksjonerer svært så bra. Et glimrende kringkastingsmedium for bilene mine. Og for kjøkkenets reiseradio. Ett trykk på én knapp.
    Jeg gidder ikke fikle med en app på mobilen for å skru på radioen. I bilen er jo det helt håpløst å skifte radiokanal vha mobil-app. Og det er heller ikke tillatt.

    Men trenger dere ikke kringkastet radio så bruk nettet.
    Og slutt å syte.

    Denne tråden bør i likhet med AM og FM slukkes.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Slukkehjelp
    Denne kan kanskje duge for de som har FM-lyd-abstinens på hi-fi-en sin.
    sku_220052_1.jpg

    Trådløs overføring i hele hjemmet. Og til dine naboer!
    Med femtitallets teknologi.
    Wow!
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    14 sider og drøyt ni måneder sutring bare i denne tråden!

    FM er i likhet med mellombølgen og fiskeribølgen over og ut. DAB er det nye kringkastingsmediet. Og funksjonerer svært så bra. Et glimrende kringkastingsmedium for bilene mine. Og for kjøkkenets reiseradio. Ett trykk på én knapp.
    Jeg gidder ikke fikle med en app på mobilen for å skru på radioen. I bilen er jo det helt håpløst å skifte radiokanal vha mobil-app. Og det er heller ikke tillatt.

    Men trenger dere ikke kringkastet radio så bruk nettet.
    Og slutt å syte.

    Denne tråden bør i likhet med AM og FM slukkes.
    Du sitter på et HIFI - forum !

    Da er det lyd som betyr noe. Om du synes DAB låter greit er du for så vidt heldig da du slipper på bruke penger på dyrt anlegg da hørselen allerede er langt under pari :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel klart gjort rede for bl.a. fra NRK at DAB ikke er påtenkt som et HiFi-medium, og det er det vel heller ikke noen som synes. De som vil ha radio for tilnærmet HiFi kan benytte nettradio, som er betydelig bedre, selv om dette heller ikke er "ekte HiFI" for mange her.
    Som programmating for bil- og kjøkkenradioer er DAB i utgangspunktet OK, og jeg setter selv stor pris på kanaler som NRK Jazz og Klassisk, selv om mesteparten av det øvrige er pjatteradio for en målgruppe som nesten ikke hører på radio. Det største problemet med DAB er dekningen ute i grisgrendte strøk ,- langs kysten, i fjellet etc etc. Radio er også et beredskapsverktøy for samfunnssikkerhet, og det er her DAB feiler så det holder. Nå har det også kommet fram at dekningskartene er teoretisk beregnet, og man har i liten grad tatt hensyn til DABs relativt lave feiltoleranse. Derfor blir DAB enten en fiasko - eller enda et gigantisk offentlig pengesluk, som så mange andre løsninger påtvunget oss av ignorante politikere.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå er det vel klart gjort rede for bl.a. fra NRK at DAB ikke er påtenkt som et HiFi-medium, og det er det vel heller ikke noen som synes. De som vil ha radio for tilnærmet HiFi kan benytte nettradio, som er betydelig bedre, selv om dette heller ikke er "ekte HiFI" for mange her.
    Som programmating for bil- og kjøkkenradioer er DAB i utgangspunktet OK, og jeg setter selv stor pris på kanaler som NRK Jazz og Klassisk, selv om mesteparten av det øvrige er pjatteradio for en målgruppe som nesten ikke hører på radio. Det største problemet med DAB er dekningen ute i grisgrendte strøk ,- langs kysten, i fjellet etc etc. Radio er også et beredskapsverktøy for samfunnssikkerhet, og det er her DAB feiler så det holder. Nå har det også kommet fram at dekningskartene er teoretisk beregnet, og man har i liten grad tatt hensyn til DABs relativt lave feiltoleranse. Derfor blir DAB enten en fiasko - eller enda et gigantisk offentlig pengesluk, som så mange andre løsninger påtvunget oss av ignorante politikere.
    De har vel fra for veldig lenge siden, og inntil veldig nylig, snakket om et teknologisk fremskritt, kun i de siste innrømmet at det ikke er det. Man kan jo dra en en sammelikning til TV og lyd der nye standarder stort sett har ført til bedre bilde og lyd.

    DAB+ går baklengs inn i fremtiden, eller var det fortiden, og er død om noen få år. NRK har vel allerde mister bortimot 50 % av lytterne. Selv er jeg over på nærradio på FM fra i dag, da jeg synes at a dille med mobil i bil er for tungvint. Til og fra jobb er uansett NRK lik nærradio, borsett fra litt reklame som er å leve med i bil.

    Edit: Og ja, jeg har Harman Kardon anlegg i bilen og investerte i DAB+ radio i min i3. Men det låter så begredelig, som om noen har klippe av frekvensen i begge ender så jeg orker rett og slett ikke høre på denne lyden. Til det er livet for kort. Heller da dynamikk med en del spraking.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Og VG sabler ned beslutningen om å innføre DAB:

    Som eneste land i verden har Norge, ved vårt folkevalgte Storting, vedtatt å skru av FM-nettet. En nokså pussig avgjørelse.
    I dag senker radiostillheten seg over Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold.
    Tidligere har Nordland, Midt-Norge, Innlandet, Telemark, Buskerud og Vestlandet blitt fratatt FM-båndet. I desember er det signalstopp i Troms og Finnmark.
    Da er digitaliseringen av radio i Norge fullbrakt – og ca. ti millioner radioapparater er ubrukelige. Beslutningen om å innføre DAB er én sak. Å avvikle FM, en velfungerende verdensstandard som brukes i absolutt alle land, til fordel for en 25 år gammel teknologi som aldri kommer til å bli noen standard, er noe helt annet. Hvorfor gjøre oss avhengig av en norm som høyst sannsynlig vil være utdatert innen den er ferdig implementert og tatt bredt i bruk?


    Taushet er tull - DAB - VG
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nordland fylke var først ut i januar, og konturene av hva som kom til å skje ble fort klare utover våren, ettersom andre regioner fulgte på.
    For over et halvt år siden skrev jeg noe sånt som : " Blir spennende å se hva som skjer når man slukker Oslo og indre østlandet....".... og det ble det.
    Nå fikk hovedstadsavisene ut fingeren - da de sjøl ble berørt..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Overgangen til DAB har i hvert fall ført til at jeg hører mindre på radio. Jeg orker ikke drive å hoppe mellom de forskjellige kanalene for å finne de programmene jeg vil høre på. For meg har alltid radio vært noe som stort sett står på i bakgrunnen når man gjør noe annet, og så har man konsentrert seg om innholdet når det dukket opp noe som var interessant. Nå må man hoppe rundt og aktivt søke opp det man vil høre på - det orker jeg ikke. Da leser jeg heller en bok.
    Jeg hører på nyheten om morgenen mens jeg spiser frokost, that's it. En gang i blant hører jeg på Pop Quizz på lørdag. Hørte mye mer på radio før.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Må jo le. Undres hva NRK trodde ville skje. Etterhvert som FM-nettet stenges fortsetter folk å lytte til FM-sendinger fra andre stasjoner, bare ikke fra NRK, siden det krever DAB eller internett/mobil.

    Dobling av lytting til FM-radio, mens NRK taper lyttere:

    https://www.aftenposten.no/kultur/i/8n03E/DAB-omleggingen-gir-doblet-oppslutning-for-FM-stasjoner
    Denne Lillelien sier jo i klartekst at NRK driter i om lytterne går over til å lytte på stasjoner som fortsatt sender på FM.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I denne navlebeskuelsen tidsalder - er det ingen blant HiFi-nerdene som emner å se at radio også har et beredskapsmessig aspekt? Få eller ingen som faktisk er klar over at vårt offentlige alarmsystem stort sett har vært styrt via FM-radio? - Som selvsagt ogsåkan styres på anne måte, men hva med redundans og stabilitet?
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    "DAB-nettene er lagt opp på en måte som skal gjøre dem mindre sensitive for signalbortfall."

    Vel.....

    Nå skal sant sies, har ikke DAB i bilen selv, men hører nå støtt og stadig folk på jobben som klager, spesielt i tuneller så derfor usikker på utsagnet i artikkelen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn