Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "DAB-nettene er lagt opp på en måte som skal gjøre dem mindre sensitive for signalbortfall."
    I korte trekk betyr dette at det er betydelig færre som vil legge merke til et eventuelt fullstendig bortfall av DAB-signalet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den tekniske utviklingen parkerer DAB+.
    Den tekniske utviklingen har allerede parkert både analog-TV og analog-radio.

    På tide å lese seg bittelitt opp kanskje?
    https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341

    Og så er det jo naturligvis fritt fram for hvemsomhelst å fikle med nettradio på mobilen i bilen. Kjører man bare i områder med god mobildekning funker jo naturligvis det greit.
    Forstår du ber for din syke mor, men redd det er for sent.

    Trodde NRK sto for kvalitet men der tok jeg altså feil. Man kunne valgt 320 kbit/s, en god MP3 lyd, men valgte altså heller å legge seg på en dynamikk på rundt 64 kbit/sek for å kunne tryne inn 20-30 kanaler.

    Hadde man valgt det første kunne jeg akseptert det som et fremskritt, men det siste blir altså for dumt og viser bare at NRK ikke står for kvalitet lenger..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet er vel ikke de små svarte flekkene man finner langs riksveiene, men de store flekkene som finnes ytterst langs kysten og i fjellheimen..
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hadde man valgt det første kunne jeg akseptert det som et fremskritt, men det siste blir altså for dumt og viser bare at NRK ikke står for kvalitet lenger..
    Men det er vel hovedgrunnen til DAB skiftet at alle i landet skulle få tilgang til alle kanalene? Det er visst ikke mulig å få både mange kanaler og høy bitrate samtidig.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Hadde man valgt det første kunne jeg akseptert det som et fremskritt, men det siste blir altså for dumt og viser bare at NRK ikke står for kvalitet lenger..
    Men det er vel hovedgrunnen til DAB skiftet at alle i landet skulle få tilgang til alle kanalene? Det er visst ikke mulig å få både mange kanaler og høy bitrate samtidig.
    En får ikke i pose og sekk, nei.
    Men lyden av NRK P1 er helt OK. AAC 96k. P4 kjører 128k mp2.

    Skal en lytte til radiomusikk på hi-fi-en er vel nettet riktig kildevalg? Men det er likevel de færreste nettradioer som sender på mer enn 256k.

    Det er sannelig ikke lett å skjønne denne sutringen om DAB. I bilen og i hus og hytter landet rundt har en i dag et langt større tilbud enn hva som noen gang ble tilgjengelig med analogradio.

    Og i mine biler låter radio i dag med få unntak minst like bra som i FM-dagene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har både DAB og nettradio innebygget i bilen, og DAB blir aldri brukt noensinne. Det går nesten utelukkende i Tunein når jeg ikke bruker Spotify. Dette ville blitt vanligere i biler om ikke dette korkede DAB-prosjektet var blitt pådyttet folk av korrupte NRK-utbrytere. Nå vil denne DAB-svindelen kun forsinke utviklingen.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hadde man valgt det første kunne jeg akseptert det som et fremskritt, men det siste blir altså for dumt og viser bare at NRK ikke står for kvalitet lenger..
    Men det er vel hovedgrunnen til DAB skiftet at alle i landet skulle få tilgang til alle kanalene? Det er visst ikke mulig å få både mange kanaler og høy bitrate samtidig.
    En får ikke i pose og sekk, nei.
    Men lyden av NRK P1 er helt OK. AAC 96k. P4 kjører 128k mp2.

    Skal en lytte til radiomusikk på hi-fi-en er vel nettet riktig kildevalg? Men det er likevel de færreste nettradioer som sender på mer enn 256k.

    Det er sannelig ikke lett å skjønne denne sutringen om DAB. I bilen og i hus og hytter landet rundt har en i dag et langt større tilbud enn hva som noen gang ble tilgjengelig med analogradio.

    Og i mine biler låter radio i dag med få unntak minst like bra som i FM-dagene.
    Sutringen er begrunnet med en potensiell utgift på 7000.- pluss montering for DAB i bilen, og noen tusen for å erstatte kjøkkenradioen med en tilsvarende DAB.
    Tar en med en dårligere lydkvalitet og dekning for noe som var fullstendig unødvendig da FM fungerte utmerket, blir saken helt absurd i mine øyne...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det mange ikke registrerer oppi alt dette skrytet om alle de 20-30 kanalene, er at det er jo for svarte en utgave av P1 for hvert fylke - mao 19 kanaler med samme skiten, med unntak av fylkessendingene.

    Dab er delt opp i to frekvensblokker. En med NrK og de store kanalene. Denne blokka finner du overalt der det er dekning. Den andre blokka er alle småkanalene - Vinyl, Radio Rock, P10 country osv. Denne blokka er det betydelig dårligere dekning på.

    Pr i dag, så er det ikke dekning på den siste langs E6 over Gratangsfjellet, men det er selvfølgelig mulig at den kommer, siden FM ikke er lagt ned i Troms enda.

    Generelt sett, så er det største problemet med DAB-utfall i bil relatert til dårlige antenner og dårlig jord.

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er det liten grunn til å sutre over, i nåværende bil blir det spilt CDer, streamet Tidal eller nettradio fra mobiltelefonen. I neste bil blir det en DAB radio. Velger å se positivt på livet.:)


    https://www.industrienergi.no/2017/02/14/skift-spor-syting-klaging-skadelig/
    Bl.a.
    Flere artikler fra 2012 og 2013 viser til en bok av forretningsaktøren og forfatteren, Trevor Blake, med tittelen «Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life». Han sier det finnes forskning som bekrefter at syting og klaging er skadelig for hjernen.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Sutringen er begrunnet med en potensiell utgift på 7000.- pluss montering for DAB i bilen, og noen tusen for å erstatte kjøkkenradioen med en tilsvarende DAB.
    Tar en med en dårligere lydkvalitet og dekning for noe som var fullstendig unødvendig da FM fungerte utmerket, blir saken helt absurd i mine øyne...
    En utgift på kr 7000!!! Ja det er forskrekkelig. De pengene kunne en jo heller ha benyttet på en høyttalerkabel.

    Har både DAB og nettradio innebygget i bilen, og DAB blir aldri brukt noensinne. Det går nesten utelukkende i Tunein når jeg ikke bruker Spotify. Dette ville blitt vanligere i biler om ikke dette korkede DAB-prosjektet var blitt pådyttet folk av korrupte NRK-utbrytere. Nå vil denne DAB-svindelen kun forsinke utviklingen.
    Konspirasjonsteorier er ofte underholdende. Men denne kollapser totalt ved at de "korrupte NRK-utbryterne" har gjort det mulig for deg å benytte Tunein i stedet.
    Noen steder i landet da.
    Telenor har ti ganger flere sendere enn det finnes DAB-sendere. Og likevel er mobildekningen temmelig bob-bob.

    Dere kan sammenligne:
    https://www.telenor.no/privat/dekning/#map
    https://radio.no/dekning/

    DAB er mobil/wi-fi overlegen når det gjelder dekningsgrad. Slik er det bare. Det er bestemt av de fysiske lovene. Les lav frekvens.
    Men på hifisentralen er det jo en tendens til å drite i naturlovene og heller gi seg hen til parapsykologien:)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Söta bror sin kommentar til det norske sjakktrekket: Christer Hederström
    (Beklageligvis en link til fjasboka for de som irriterer seg over slikt.)
    Anbefales. Takk.

    "Norge kommer att bli ensamt om detta. Det finns en världsstandard før radio, som finns i 220 länder, och det är FM."

    "I Storbritannien der kör man ju til och med i Mono, för att spara utrymme (på frekvensen). Musikkanaler der sänder i Mono, typ 48 kilobit per sekund. Det gjør ju HiFi-människor rasande. Men problemet är att alla dessa människor som nu sviks ljudmessigt kommer ju att gå över till at lyssna via internet."

    Fantastisk intervju.
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Kari Simonsen var på det nye programmet til Jon Almaas nylig. Hun hadde kjøpt tilsammen 7 DAB radioer hvorav ingen fungerer.
    Hadde fått beskjed at de ikke nødvendigvis virker "innomhus" uten særskilt ekstern antenne.

    DAB sendes og i mono i Norge. Den blir "dekodet" (synthesized) til "stereo" i event mottagerappparat som kan spille stereo.

    Nei, DAB stod igjen på tuten da brygga sa nei og gikk. Imponerende.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    DAB sendes og i mono i Norge. Den blir "dekodet" (synthesized) til "stereo" i event mottagerappparat som kan spille stereo.
    Det samme gjelder for FM, at det sendes i mono og dekodes til stereo i mottakeren.
    Men det var du kanskje klar over?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    DAB sendes og i mono i Norge. Den blir "dekodet" (synthesized) til "stereo" i event mottagerappparat som kan spille stereo.
    Det samme gjelder for FM, at det sendes i mono og dekodes til stereo i mottakeren.
    Men det var du kanskje klar over?
    Poenget er oppløsningen på signalet. For å få plass til noen stakkarslige kanaler på DAB (titusener av kanaler på nettet) har man redusert denne grundig og til langt under FM-signalets (selv om det må være manipulert i senere år. Der jeg før kunne ta inn FM lett, mens jeg hadde det, måtte jeg opp med gammeldags fm-antenne på uteveggen et par år tilbake, for å få god signalstyrke).

    Svensken i intervjuet, som vet hva han snakker om, tar det i detalj. Han forteller også om samspillet mellom kommersielle aktører, NRK og Høyre, som førte til vedtaket. Det må være journalistmat.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Sutringen er begrunnet med en potensiell utgift på 7000.- pluss montering for DAB i bilen, og noen tusen for å erstatte kjøkkenradioen med en tilsvarende DAB.
    Tar en med en dårligere lydkvalitet og dekning for noe som var fullstendig unødvendig da FM fungerte utmerket, blir saken helt absurd i mine øyne...
    En utgift på kr 7000!!! Ja det er forskrekkelig. De pengene kunne en jo heller ha benyttet på en høyttalerkabel.

    Har både DAB og nettradio innebygget i bilen, og DAB blir aldri brukt noensinne. Det går nesten utelukkende i Tunein når jeg ikke bruker Spotify. Dette ville blitt vanligere i biler om ikke dette korkede DAB-prosjektet var blitt pådyttet folk av korrupte NRK-utbrytere. Nå vil denne DAB-svindelen kun forsinke utviklingen.
    Konspirasjonsteorier er ofte underholdende. Men denne kollapser totalt ved at de "korrupte NRK-utbryterne" har gjort det mulig for deg å benytte Tunein i stedet.
    Noen steder i landet da.
    Telenor har ti ganger flere sendere enn det finnes DAB-sendere. Og likevel er mobildekningen temmelig bob-bob.

    Dere kan sammenligne:
    https://www.telenor.no/privat/dekning/#map
    https://radio.no/dekning/

    DAB er mobil/wi-fi overlegen når det gjelder dekningsgrad. Slik er det bare. Det er bestemt av de fysiske lovene. Les lav frekvens.
    Men på hifisentralen er det jo en tendens til å drite i naturlovene og heller gi seg hen til parapsykologien:)
    Mulig du synes kr.7000,- er for bagateller å regne, med økonomi til flere biler i oppkjørselen, noe du tilsynelatende liker å poengtere også. Men slik er det kanskje ikke for folk flest. Gjerne vanker det også tilleggskostnader, slik at totalen blir enda høyere. Men det verste, slik jeg ser det, er at fullt brukbare radioer plutselig bare må kasseres og det til fordel for en teknologi som mer og mer åpenbart har store svakheter, ikke minst når det gjelder lydkvalitet. Men siden dette er pådyttet folk av våre egne folkevalgte, er det vel ingen vei tilbake, og heller ingen som noen gang vil innrømme at dette var meningsløst.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Konspirasjonsteorier er ofte underholdende. Men denne kollapser totalt ved at de "korrupte NRK-utbryterne" har gjort det mulig for deg å benytte Tunein i stedet.
    Noen steder i landet da.
    Telenor har ti ganger flere sendere enn det finnes DAB-sendere. Og likevel er mobildekningen temmelig bob-bob.
    Dekning er et problem også med 3g/4G. Men hadde de bortsløsede pengene som gikk til DAB vært brukt bedre ville det ikke vært noe problem.

    I dag kjørte jeg Bergen-Førde-Bergen. Tjukkeste vestland. Det var et problem rundt sognefjorden å høre på lange podcatster (noe som kunne vært løst med større buffer men men), så da ble det mest en mix av Alltid Nyheter, BBC World, NPR og P13. De var mer stabile siden de er mer en kontinuerlig stream enn en stor blokk med info som skal streames.

    Så ja det finnes problemer, som kunne vært borte om ikke midlene gikk til fjas i stedet.

    Grei oppsummering av svindelen:

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/no...t-om-dab-stortinget-ble-fort-bak-lyset-av-nrk

    DAB fadesen bør få alvorlige konsekvenser og de ansvarlige må fjernes. Hvis det ikke skjer må NRK beskjæres hardt i årene som kommer. De har sviktet sitt oppdrag og rydder de ikke opp selv så må det motorsag og ugressmiddelbruk til.


    ----


    Men konspirasjonsteorier og irritasjon til side. Her er litt om hva jeg ville ønsket meg i stedet.

    http://www.hindawi.com/journals/ijdmb/2009/597848/

    http://recnet.com/dab


    Multicasting over 3g/4g/#g
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Politikerne har ingen anleding til å beordre henleggelse av en sak.

    Det klarer forøvrig politiet meget godt å gjøre selv...

    Johan-Kr
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    NRK fikk ikke lov å heve krinkastiingsavgiften nå sist, av (selvfølgelig) politikerene. De blir allerede beskjært.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    "DAB-nettene er lagt opp på en måte som skal gjøre dem mindre sensitive for signalbortfall."

    Vel.....

    Nå skal sant sies, har ikke DAB i bilen selv, men hører nå støtt og stadig folk på jobben som klager, spesielt i tuneller så derfor usikker på utsagnet i artikkelen.
    Kjører mye i Vestfold og nedre Buskerud.
    Installerte en slik Pioneer DAB-radio (2000 kr)
    DEH-X7800DAB.jpg

    i både min og konas bil i våres.
    Vi er begge kjempefornøyde. Dekning, lyd - det er MYE bedre enn før!
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Konspirasjonsteorier og korrupsjonsmistanker til side. Noe gikk galt her.

    Riksrevisionen har nu fått en begäran om granskning av Stortingets beslut om FM-stängning. I skrivelsen kritiseras övergången till DAB-radio ifråga om beredskap på grund av sämre täckning, avsaknad av analys ifråga om samhällsekonomi och miljö och kommersiell påverkan. Beslutet baseras på felaktig information.

    PUBLIC ACCESS: Granskning av DAB-beslut i Stortinget krävs nu i Norge.


    Anmälarna menar att faktaunderlaget som lagts fram i Stortinget och för myndigheterna har levererats av aktörerna NRK och Digitalradio Norge AS. Man frågar sig hur neutralt detta är. Man vill att Riksrevisionen granskar täta kopplingar mellan Digitalradio Norge AS, NRK och företaget Talkmanngruppen DA samt Sahaga AS som importerar DAB-radio till den norska marknaden.

    Videre:

    http://www.publicaccess.se/2017/10/mer-krav-att-norska-dab-projektet.html
     
    Sist redigert av en moderator:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Mange kan spare seg hundrelappern også. En rekke biler av "nyere" dato har USB-plugg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mange kan spare seg hundrelappern også. En rekke biler av "nyere" dato har USB-plugg.
    Er nok litt mer fancy enn en strømforsyning eller ren signalkontakt, og artikkelens poeng er vel hva man kan gjøre om man ikke har "nyere" tilkoblingsmuligheter:

    Dingsen det er snakk om, bærer navnet Roidmi 2S. Det er en kombinert Bluetooth-mottaker og FM-sender, i form av en plugg som settes rett i strømuttaket i bilen. I tillegg har den to USB-porter (5v / 2.4a) til lading av mobiltelefoner og andre dingser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Skumleste litt væl fort skjønner jeg;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Viktig at den info blir spredd. Mange har fortsatt slike i bruk - uten at batteripakken (som er årsaken) er byttet.

    Men, med respekt å melde - ikke gi DAB-teknologien skylden for dette da;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Vel, merkelig at NRK ikke var i stand til å forstå at dette ville skje. De lot som om internett og smarttelefoner ikke finnes. Journalister bør skrive om alle som plomberer TV-apparat for å la være å betale NRK-lisens. Jeg er blitt fortalt at det har tiltatt etter DAB-overgangen fordi folk er forbannet.

    IMG_1577.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er bare å få plombert den analoge inngangen på TV'en og sende inn en bekreftelse fra dem som gjorde jobben. Da slipper du NRK avgift.

    Når det gjelder DAB, så oppserverer jeg DAB-mafiaen er ute å krever sitt. Radio Metro får kjørt seg.

    I tillegg begynner jeg å bli ganske lei av alle instanser som bare legger på kostnader på ny områder for folk flest. Spesielt fra det offentlige.

    Vi har blitt fritt vilt!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    I dag mistet vi her i Finnmark radiosignalene på vanlig FM. Råergelig da en jo har (minst) et dusin radioer som er i utmerket kondisjon.
    Kommer IKKE til å kjøpe noen DAB+ radio , kun fordi jeg er RÅFORB.... på hele denne omlegginga. MEN jeg må nok si at det sannsynlig kommer inn en ren nettradio her.

    Mvh
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    I dag mistet vi her i Finnmark radiosignalene på vanlig FM. Råergelig da en jo har (minst) et dusin radioer som er i utmerket kondisjon.
    Kommer IKKE til å kjøpe noen DAB+ radio , kun fordi jeg er RÅFORB.... på hele denne omlegginga. MEN jeg må nok si at det sannsynlig kommer inn en ren nettradio her.

    Mvh
    Ja,dessverre, sånn går det når økonomiske interesser i Oslo-gryta får overkjøre det ganske land. Fy fan, hvor korrupt!
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er inkompetente politikere sin feil - alltid.

    To eksempler:

    - Dieselskandalen
    - DAB skandalen

    Det er mye mer i mellom her og før dette men dette skyldes ene og alene politikerens inkompetanse og i DAB saken manglende innsikt og kontakt med grasrota.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    I dag mistet vi her i Finnmark radiosignalene på vanlig FM. Råergelig da en jo har (minst) et dusin radioer som er i utmerket kondisjon.
    Kommer IKKE til å kjøpe noen DAB+ radio , kun fordi jeg er RÅFORB.... på hele denne omlegginga. MEN jeg må nok si at det sannsynlig kommer inn en ren nettradio her.

    Mvh
    Ja,dessverre, sånn går det når økonomiske interesser i Oslo-gryta får overkjøre det ganske land. Fy fan, hvor korrupt!
    Ja. Folkevalgte kaller dem seg.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er inkompetente politikere sin feil - alltid.

    To eksempler:

    - Dieselskandalen
    - DAB skandalen

    Det er mye mer i mellom her og før dette men dette skyldes ene og alene politikerens inkompetanse og i DAB saken manglende innsikt og kontakt med grasrota.
    Husk å ta med månelandingsskandalen i Mongstad, Jernverket i Mo i Rana og pelletsovnskandalen. Arbeiderpartiet har mange svin på skogen. Særlig i Østfold der villsvinene spretter opp på veiene som troll i eske.
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Jeg er en av de som opplever at DAB gir et betydelig bedre radiotilbud enn med FM, det samme sier foreldra på Sunnmøre som istedenfor smådårlig FM-dekning, nå har bedre lyd og flere kanaler enn de ønsker seg.

    Den største forskjellen jeg merker er at når jeg kjører Oslo <-> Sunnmøre. Nå har jeg nå for første gang full radiodekning over Strynefjellet, og i Romsdalen. De gamle tunnelene på Strynefjellet har vel å merke ingen dekning, men der fantes det heller ikke FM. Strekningen Ørskog <-> Volda med sine mange lange tunneler har nå og DAB, mens en med FM typisk kun kunne håpe på P1 på 88,7 MHz.

    Eneste bruddet i DAB fra Oslo til øya Hareidlandet på Sunnmøre er en gammel tunnel før Lom, og tunnelene over Strynefjellet, mens det via Romsdalen er dekning hele veien (de jobbes vel fortsatt med Innfjordtunnelen, da den er under rehabilitering, men halve tunnelen hadde dekning i august).

    Så på grunn av det jeg opplever som bedre dekning og tilbud, hører jeg nå betydelig mer på radio enn da jeg kun hadde FM i bilen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn