Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W

    WayAhead

    Gjest
    Det er inkompetente politikere sin feil - alltid.

    To eksempler:

    - Dieselskandalen
    - DAB skandalen

    Det er mye mer i mellom her og før dette men dette skyldes ene og alene politikerens inkompetanse og i DAB saken manglende innsikt og kontakt med grasrota.
    Husk å ta med månelandingsskandalen i Mongstad, Jernverket i Mo i Rana og pelletsovnskandalen. Arbeiderpartiet har mange svin på skogen. Særlig i Østfold der villsvinene spretter opp på veiene som troll i eske.
    Ja det er sant, glemte visst også å ta med Jaglands Norske Hus, det som han begynte å bygge fra pipehatten og ned og som vel endte i 36,7 eller hva det var.....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Og en hver som forsøker utfordre avgjørelser og løsninger skal stoppes, koste hva det vil!!

    https://www.dn.no/etterBors/2017/12...il-retten-for-a-slukke-konkurrentens-fm-radio

    Disqutabel

    Interessant sak.

    Hovedargumentet for å stenge FM-nettet etter implementering av DAB har vel vært økonomisk, - kostnaden ved fortsatt drift og vedlikehold.
    Her er argumentet til P4 og Radio Norge for å stenge FM-sending av Radio Metro, Radio Rox og The Beat utelukkende markedsforhold. De anser altså at disse lokale småstasjonene sender på det antikvariske FM-nettet som en trussel. Det sier ganske mye om hvordan de vurderer det "moderne" DAB-nettet sitt reelle konkurransefortrinn hos forbrukerne.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Interessant sak.

    Hovedargumentet for å stenge FM-nettet etter implementering av DAB har vel vært økonomisk, - kostnaden ved fortsatt drift og vedlikehold.
    Her er argumentet til P4 og Radio Norge for å stenge FM-sending av Radio Metro, Radio Rox og The Beat utelukkende markedsforhold. De anser altså at disse lokale småstasjonene sender på det antikvariske FM-nettet som en trussel. Det sier ganske mye om hvordan de vurderer det "moderne" DAB-nettet sitt reelle konkurransefortrinn hos forbrukerne.
    Spørs om ikke dette kan anses som kartellvirksomhet, og at Metro skulle ha anmeldt de til konkurransetilsynet...

    Johan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvem fanden gidder høre på P4 og Radio Norge da ???
    Det lurer jeg og på. P4 har jeg gitt opp for noen år siden. Prøvde meg på Radio Norge, men fant fort ut at Metro var mer i min gate i bilen frem og tilbake til jobb.

    Var egentlig over på NRK men det er jo ikke annet en samme suppa som nærradioene i rushtiden så da spille jo ingen rolle, og når de i tillegg bare sender på DAB er det over og ut.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Interessant sak.

    Hovedargumentet for å stenge FM-nettet etter implementering av DAB har vel vært økonomisk, - kostnaden ved fortsatt drift og vedlikehold.
    Her er argumentet til P4 og Radio Norge for å stenge FM-sending av Radio Metro, Radio Rox og The Beat utelukkende markedsforhold. De anser altså at disse lokale småstasjonene sender på det antikvariske FM-nettet som en trussel. Det sier ganske mye om hvordan de vurderer det "moderne" DAB-nettet sitt reelle konkurransefortrinn hos forbrukerne.
    Spørs om ikke dette kan anses som kartellvirksomhet, og at Metro skulle ha anmeldt de til konkurransetilsynet...

    Johan-Kr
    Konkurransedirektøren har i hvert fall klare meninger om dette:

    Overgang til DAB kunne gitt økt konkurranse og mer mangfold i radiomarkedet, men de etablerte selskapene hindret det.

    NRK har hele 15 kanaler, mens de resterende 15 kanalene er fordelt på to internasjonale selskaper; MTG med blant annet P4, og Bauer Media med blant annet Radio Norge.

    I de neste 15 årene er det svært begrensede muligheter for nye aktører å etablere en landsdekkende radiokanal. På det landsdekkende DAB-nettet som nå er bygget ut, har de tre aktørene sikret seg all kapasitet helt frem til 2032 og dermed stengt ute potensielle utfordrere i det nasjonale markedet.

    I prinsippet er det en mulighet for å bygge ut DAB-nettet ytterligere, gitt at en ny aktør legger penger på bordet for ytterligere utbygging av nettet. Men gitt den sterke stillingen som de tre etablerte radiokanalene har, er det av forståelige grunner lite fristende for noen nye landsdekkende aktører å påta seg store forpliktelser i et slikt marked.
    ......................................................................................................

    Myndighetene har åpnet for noe som ligner på konkurranse om markedet, der det kreves så store investeringer at kun de store aktørene kan delta.

    De store kommersielle kanalene har fått mulighet til å få kontroll over flest mulig kanaler og dermed mulighet for å kjøpe seg fri fra konkurranse fra nykommere.

    Ingen små kommersielle aktører har mulighet for å hevde seg i en slik konkurranse. En slik konkurranse om markedet kan egne seg godt i for eksempel fergemarkedet, der en vil ha ett selskap til å trafikkere en strekning.

    Men i mediemarkedet bør en heller fokusere mer på å få konkurranse i markedet, ikke konkurranse om markedet der en eller et fåtall vinner hele markedet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.581
    Torget vurderinger
    2
    Lokalradioene får solid løft, riksradioene stuper i lytteroppslutning.

    Politikere og de store radiokanalene har undervurdert folkets DAB-motstand, mener lokalradio-leder.

    Tall for 2017 fra Kantar Media/Norsk Gallup er ikke lystig lesing for de store, riksdekkende kanalene. Men flere lokalradioer har doblet og tredoblet sin lytterskare.

    Daglig leder Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund fryder seg over tallene fra Medietilsynet, som er utarbeidet av Kantar Media. Omleggingen til DAB, og slukkingen av FM-nettet for de store, riksdekkende kanalene, er forklaringen.
    Tapere i fritt fall

    - Vi er veldig fornøyd med utviklingen. Tallene viser at de målte lokalradioene samlet sett har økt sin lytteroppslutning med 20 prosent. På fylkesnivå kan Hedmark slå i bordet med en tredobling i antall lyttere. Lokalradio øker også markant i Møre- og Romsdal og Telemark. Og selvsagt er Rogaland med i toppen, som er et tradisjonelt, sterkt radiofylke, sier Pål Lomeland.

    Lokalradioene får fremdeles sende på FM-nettet, men mange av dem sender også på DAB.

    Tallene viser at NRK-kanalene P1 og NRK P3, samt P4 og Radio Norge er de store taperne.


    https://www.dagbladet.no/kultur/mens-lokalradioene-jubler-stuper-disse-storkanalene/69431384
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Lokalradioene får solid løft, riksradioene stuper i lytteroppslutning.

    Politikere og de store radiokanalene har undervurdert folkets DAB-motstand, mener lokalradio-leder.

    Tall for 2017 fra Kantar Media/Norsk Gallup er ikke lystig lesing for de store, riksdekkende kanalene. Men flere lokalradioer har doblet og tredoblet sin lytterskare.

    Daglig leder Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund fryder seg over tallene fra Medietilsynet, som er utarbeidet av Kantar Media. Omleggingen til DAB, og slukkingen av FM-nettet for de store, riksdekkende kanalene, er forklaringen.
    Tapere i fritt fall

    - Vi er veldig fornøyd med utviklingen. Tallene viser at de målte lokalradioene samlet sett har økt sin lytteroppslutning med 20 prosent. På fylkesnivå kan Hedmark slå i bordet med en tredobling i antall lyttere. Lokalradio øker også markant i Møre- og Romsdal og Telemark. Og selvsagt er Rogaland med i toppen, som er et tradisjonelt, sterkt radiofylke, sier Pål Lomeland.

    Lokalradioene får fremdeles sende på FM-nettet, men mange av dem sender også på DAB.

    Tallene viser at NRK-kanalene P1 og NRK P3, samt P4 og Radio Norge er de store taperne.


    https://www.dagbladet.no/kultur/mens-lokalradioene-jubler-stuper-disse-storkanalene/69431384
    Vel, jeg er en av de som hører betydelig mer på radio nå enn før (på DAB+ ja). I dag skal jeg kjøre fra Oslo til Sunnmøre og gleder meg til klokkeklar lyd hele veien, noe som ikke var tilfelle med FM. FM hadde store svarte hull flere steder, mens DAB+ kan høres hele veien.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    FM var bånn i bøtta rundt forbi her også når man kjørte bil. Susing og skraping store deler av bilturen. Nå har man forhold nesten uansett hvor man kjører.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Kjører 3-4g radio. Artig å høre OL på NRK når man kjører gjennom Tyskland. Og når avslutningen av 30 km-eren gikk i morges så var det østerriksk eurosport og norske kommentarer med NRK radio.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Ikke tvil om at jeg har fått bedre og mer stabile radioforhold i bilen med DAB+ enn jeg hadde med FM. Hjemme går det mye i nettradio.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har egentlig sluttet og høre på radio og det hadde nok skjedd uavhengig om NRK gikk over til dab eller ikke. NRK er idag bare en skygge av seg selv og fremstår omtrent som P4 eller radio Norge minus reklamen. Joda, det finnes enkelte brukbare programmer men i det store og hele fremstår NRK i dag som en dårlig jukebox.
    Jeg kom i skade for å ha på NRK i bilen (som er den eneste dab-mottaker jeg disponerer, dog ufrivillig men den fulgte med bilen og kunne ikke velges bort) makan til intetsigende pjatt og drittmusikk er det lenge siden jeg har hørt, om det så er ni-timen, lokalsendingen, norgesglasset, etc.
    Norgesglasset tror jeg tar kaka (i alle fall den dagen jeg kom i skade for å høre på). Først ut var musikk, så kom en tåpelig jingel for et kommende program, ny musikk, så noen ord om hva neste innslag i norgesglasset handlet om, og så enda mer musikk før det nevnte innslag kom. Og jeg orker ikke gå inn på musikken som ble spilt, tydeligvis plukket ut av en robot eller en dust i NRK. Så takk NRK, for at dere har gått over til dab og jeg slipper å bli plaget mer med et stadig mer intetsigende innhold.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Etter at DAB kom blir man i større grad nødt til å eksplisitt lete etter de programmene man vil høre på. Da oppdager man at det ikke er så mange program som er hørbare og at det ikke er innhold nok til å fylle alle kanalene slik at mye blir fyllekalk og langt mellom det som er verdt å høre på. Med FM var det færre kanaler, noe som førte til at NRK fokuserte på færre programmer og programmerte dem inn i kanaler der de gode programmene kom litt tettere. Da hedde det en mening å ha radioen på. Nå orker vi ikke å følge med for å huske når vi skal slå på radioen og hvilken kanal vi skal sette den til. Ikke rart at radiolyttingen går ned.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    De fleste radioprogrammene finnes på podcast. Da kan man få med seg herreavdelingen, popquiz, pils, dagsnytt18, radioresepsjonen, misjonen osvosv. uten dårlig musikk, jingler, reklamer eller hva det måtte være.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er få program jeg hører på. Alt er uansett tilgjengelig på radio.nrk.no, så man kan jo bare spille fra et nettbrett eller noe annet når lysten tar en. Jeg hører stort sett på rebus på søndag, samt popquiz og PILS på lørdag. Nyheter om morgenen når jeg står opp. Ellers er radioen stille.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg sutrer ikke. Jeg bare prøver å forklare hvorfor det er blitt mindre radiolytting på meg. Jeg lever godt med det, men synes det er synd at NRK radio er blitt så mye dårligere etter innføringen av DAB.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har dere lagt merke til hvor dårlig lyd det er når meterologene kommer for å melde været ?
    Høres ut som de har inntatt helium.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Har dere lagt merke til hvor dårlig lyd det er når meterologene kommer for å melde været ?
    Høres ut som de har inntatt helium.
    I don't care, som sagt har jeg stort sett sluttet å høre på radio bortsatt fra noen få utvalgte programmer. Resten er bare en pest og en plage.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Synes jeg lese noe et sted at det jobbes hard nå for at få enkelte radio kanaler over på FM nettet igjen .
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Velger bare "Blues" kategorien og strømmer i vei......i bilen....og det er vel overhodet ikke sannsynlig at NrK havner på den spillelisten ?
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg liker nå radio og hører for det meste på P1
    Lokalsendingene er på til og fra jobb hver dag.
    Mange fine programmer som PILS Popquiz Nitimen osv.
    Ingen reklame, og mye interessant å høre på bortsett fra søndag der hele formiddagen er forbeholdt de troende.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    DAB er for meg bare ett sted det er mulig å høre, i bilen.
    Til den kjøpte jeg spiller i 2014, da jeg overtok bilen.
    Hjemme er det strømming via HEOS i 320kbps som gjelder.(selv om det er MP3, ikke AAC)
    Det er mer enn godt nok til PILS og andre av de nevnte programmer fra NRK.

    For de fleste HiFi-interresserte vil jeg tro strømming av radio er det som gjelder.
    Å klage på at FM er nedlagt er noe jeg tror de fleste kommer over raskt. Problemet for flertallet av det norske folk har aldri vært lydkvaliteten, men det at folk måtte investere i ny radio.

    Folk i Norge har skiftet fjernsyn oftere enn det de har gjort med FM-radioer.
    Er det noe som var dyrt i Norge tidligere, så var det TV-apparater. Det gikk fort 6000kr for en grei TV på tidlig 90-tall.
    https://www.tu.no/artikler/sa-mye-billigere-er-forbrukerelektronikken-blitt/233554

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker nå radio og hører for det meste på P1
    Lokalsendingene er på til og fra jobb hver dag.
    Mange fine programmer som PILS Popquiz Nitimen osv.
    Ingen reklame, og mye interessant å høre på bortsett fra søndag der hele formiddagen er forbeholdt de troende.
    Joda, popquiz, Pils, herreavdelingen og et par andre programmer er ok. Lokalsendingene består stor sett av tomprat og drittmusikk. Når 2/3 av lokalsendingene består av musikk fremstår sendingene som en dårlig jukebox med noe tomprat innimellom.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har hatt DAB i bil siden 2002, det ble mye P1 om morgenen og på vei hjem...Hele P1 er jo blitt til en pizzaradio stort sett hele døgnet. Litt av hvert for alle. Hele tiden. Nesten. Men spesialprogrammer på kvelden redder jo det inntrykket. Herreavdelingen og Pilz og Radio Rock. På lørdag er det jo opptil flere timer med brukbar radio når man er ute og kjører.
    Men enda større mangfold på P1+....ellers to kanaler med gammelpop, en med country, noen med rolige låter, og mye kul musikk på P13....og dette er tilgjengelig over hele Norge...og til og med egen sports kanal...og trafikk kanal...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg er blitt så gammel at jeg snakker til meg selv. Så da har jeg hele tiden noe å høre på - analogt og med upåklagelig lydkvalitet så lenge ørene holder. Hva som sendes på radio bryr jeg meg fint lite om.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.581
    Torget vurderinger
    2
    Det riktige er vel at New Zealand har avsluttet 11 år med prøvesendinger, for så å avgjøre hvorvidt man skal bygge et DAB-nettverk. Den avgjørelsen vil bli tatt i løpet av høsten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.581
    Torget vurderinger
    2
    No lift off for DAB Radio in New Zeeland:
    https://digitalradioinsider.blogspot.com/2018/06/no-lift-off-for-dab-radio-in-new-zeeland.html

    Når 12 års prøvesendinger er avsluttet vil vel dette i praksis bety at DAB-nettet blir nedlagt.
    Nei eller ja. Prøvesendingene varte mye lenger enn opprinnelig planlagt og det har vært mye diskusjon. Det er krefter som vil avslutte alle sendinger og andre som ønsker at myndighetene skal tillate regulære sendinger over hele landet. Prøvesendingsnettet er nå stengt, men i løpet av året skal det besluttes om man skal åpne for regulære sendinger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn