Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Man må jo le.

    497388
    Viktig melding, lytt på radio! :p Kanskje de burde hente FM-senderene hjem ifra Afrika og sette dem opp igjen som nødnett?
    Edit: ser ut til at lokalradioene skal redde dagen når det blir krise.
    Ny beredskapsavtale for lokalradio – Norsk Lokalradioforbund
    ER DET MULIG ????

    Da må de vel beholde FM nettet til evig tid allikevel da. Supert for meg som bare høre FM i bilen selv om jeg har DAB fordi DAB låter så helt for jævlig. De milliardene omlegging til dab kostet kunne man mao spart seg - finns det større domskap i dette lendet enn i NRK og Storting ?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    ^ Iherdig lobbyvirksomhet fra folk med kommersielle interesser ligger bak DAB-innføringen i Norge. Disse befant seg i NRK, i kommersielle radiostasjoner og blant forhandlere av elektronikk. Det begynte tidlig og mange tjente gode penger på første generasjon DAB-mottakere. Men for at markedet virkelig skulle ta av var det viktig å få slukket FM-nettet.

    Der andre land tok til forstanden på siste punkt klarte man å få det gjennomført i Norge ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Gale vintage

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2018
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Hadde nesten glemt DAB og NRK radio samt endel andre ... ja ja ikke noe savn og ennå mer sikker på at DAB radio ikke vil bli kjøpt noen gang. Er vel mer problem for de som jobber med Radio som på sikt trolig ikke får noen lyttere, selv NRK må da legge ned
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Iherdig lobbyvirksomhet fra folk med kommersielle interesser ligger bak DAB-innføringen i Norge. Disse befant seg i NRK, i kommersielle radiostasjoner og blant forhandlere av elektronikk.
    For ikke å glemme Tin-Tin
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    En smule navlebeskuende å proklamere at "JEG lytter ikke på radio..." - Allmen kringskasting via radio er en svært viktig beredskapsfunksjon...
    Jeg er veldig mye nordover i jobbsammenheng, og er i grunnen sjokkert over dekningen av dab. Sommerstid er det mye utenlandske turister og det er vel bare brøkdelen av dem som har dab i bilen. Mange plasser her hvor omkjøring må bli via Sverige eller Finland om man er uheldig. Hele dab er en skandale spør du meg. Vi går inn i en tid med høyere politisk spenning og så nedgraderer vi samfunnssikkerheten med dette vaset. Håper noen blir stilt ansvarlig NÅR det skjer et uhell pga dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Viktige meldinger fra myndighetene kommer til å bli sendt ut på sms...
    Turistene får greie seg som best de kan.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Norges eneste AM-sender :Ingøy kringkaster

    Men hvem har langbølgemottaker i bilen?

    Fra Wikipedia, den frie encyklopedi: Koordinater: 71°4′17,5″N 24°5′14,0″Ø Ingøy langbølgesender

    Ingøy kringkaster er en radiosender på Ingøy i Måsøy kommune i Finnmark. Den nåværende senderen ble satt opp i 2000, og sender NRKs radiosendinger over langbølgen til havområdene nord for Finnmark. Senderen er på 100 kW, bruker frekvensen 153 kHz, og fjernstyres fra Kvitsøy.
    Stålmasta til Ingøy kringkaster er 362 meter høy. Den er det høyeste byggverket i Skandinavia.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hele DAB greia er en skandale da det i realiteten er to utenlanske mediakonsern som har "kuppet" norsk radio og fått monopol i lang tid fremover, og NRK da som ufattelig nok har gått i denne fella. Med der kan det se ut som det er prestisje og intern maktkamp som førte til den katastrofale satsingen på DAB. Men uansett så er det stupide og kunnskapsløse politikere som sitter med ansvaret for at dette var mulig...
    Store deler av befolkningen sitter uten radiodekning, og med en totalt unødvendig kostnad på opptil 25 milliarder! Det er absolutt ingen gode argumenter for DAB, ikke et eneste et.....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvor mange norske mediakonsern styrer norske TV kanaler????
    Folk flest har nok radiodekning, ettersom radio er tilgjengelig på mange plattformer....DAB, Internett, kabel, parabol og det digitale bakkenettet....ellers så er det de samme som har fått konsesjon på de nye FM kanalene i Sverige...
    Det verste med DAB er at det fungerer....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor mange fjorder, fjelloveganger og grisgrendte strøk generelt har du testet, når du konkluderer med at DAB fungerer? DAB funker greit i sentrale strøk, men man skal ikke langt på utsida før problemene melder seg.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Flåm, Aurland, Drevsjø, Valdres, Elverum, Hallingdal, Numedal ,Eggedal, Notodden, Oslo, Akershus og Østfold, Vestfold, Hadeland Gjøvik...og min bror som ferierer på Vestlandet på forskjellige steder hver sommer...og dette er fra slutten av 2013...har ellers hatt DAB i bil siden 2002.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hvor mange norske mediakonsern styrer norske TV kanaler????
    Folk flest har nok radiodekning, ettersom radio er tilgjengelig på mange plattformer....DAB, Internett, kabel, parabol og det digitale bakkenettet....ellers så er det de samme som har fått konsesjon på de nye FM kanalene i Sverige...
    Det verste med DAB er at det fungerer....
    For det første, at "fungerer" har ikke noe med saken å gjøre da vi hadde et FM nett som fungerte helt utmerket. Hvorfor da bytte dette ut med et nett som har store mangler, elendig kvalitet til en uønsket kostnad for forbrukerene på estimert minst 25 milliarder. I tillgg så blir DAB et "lukket" nett for de som har betalt det slik at det blir et monopol fremover, og disse aktørene vil også presse lokalradioer bort fra FM for å fjerne konkurranse...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    DAB-dekningen er høyst variabel, rundt om, og den er i tillegg sårbar for forstyrrelser.

    Vi har en sånn rimelig Clasern-DAB hjemme, som madammen bruker på hobbyrommet. Den funker greit nok der, men på hytta var det kun NRK som kom inn. Jeg handla så inn en Geneva Dab-radio til hytta, og den får inn både hovedkanalene og småkanalene, med mindre jeg plugger USB-laderen til nettbrettet i 12V-anlegget. Da ramler småkanalene ut.

    På tur nordover fra Narvik, er dekningen rundt Rombaksfjorden sporadisk, med en god del utfall. Likeledes er det en del utfall på tur over Gratangsfjellet, og i Salangen er det så som så med noe annet enn hovedkanalene.

    Johan-Kr
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå er det jo sånn at NRK har sitt eget nett, som er best utbygd. Nettet til de kommersielle er ikke så bra utbygd.
    Dvs si at det er lettere å få inn NRK enn P 4.... fabrikkmontert DAB eller adapter ?
    Og viktig å ha aktivert service following...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hvor mange norske mediakonsern styrer norske TV kanaler????
    Folk flest har nok radiodekning, ettersom radio er tilgjengelig på mange plattformer....DAB, Internett, kabel, parabol og det digitale bakkenettet....ellers så er det de samme som har fått konsesjon på de nye FM kanalene i Sverige...
    Det verste med DAB er at det fungerer....
    For det første, at "fungerer" har ikke noe med saken å gjøre da vi hadde et FM nett som fungerte helt utmerket. Hvorfor da bytte dette ut med et nett som har store mangler, elendig kvalitet til en uønsket kostnad for forbrukerene på estimert minst 25 milliarder. I tillgg så blir DAB et "lukket" nett for de som har betalt det slik at det blir et monopol fremover, og disse aktørene vil også presse lokalradioer bort fra FM for å fjerne konkurranse...
    At FM fungerte er en sannhet med modifikasjoner. Selv på forholdvis sentrale strøk var det MYE dårlig dekning.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I beredskapssammenheng er det fullt mulig å høre en FM-sending med relativt mye støy, og på en monoradio funker det enda bedre... Med DAB er det Go-NoGo, og det skal ikke så mye til før det er NoGo....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    En ting er at utbyggingen av landsdekkende DAB radio er vettlaus sløsing med penger, men det komplette idiotiet er nedleggingen av FM som bl.a. har medført ei helt unødvendig skroting av noen millioner radioapparater.

    mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå er det jo mange FM radioer som kan brukes til å høre lokalradio på mange steder, og en moderne FM radio har ofte en AUX inngang hvor man kan montere en DAB adapter...
    Og hvor mange TV apparater har blitt skrotet de siste 10 årene etter at vi gikk over fra analogt bakkesendt TV nett til digitalt nett?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det jo mange FM radioer som kan brukes til å høre lokalradio på mange steder, og en moderne FM radio har ofte en AUX inngang hvor man kan montere en DAB adapter...
    Og hvor mange TV apparater har blitt skrotet de siste 10 årene etter at vi gikk over fra analogt bakkesendt TV nett til digitalt nett?
    TV’er ble vel ikke skrotet fordi man gikk over til digitalt nett men fordi man gikk over til flatskjermer. Man kunne fremdeles bruke sin gamle TV om det var ønsket i motsetning til FM-mottakerne som ikke kan brukes. Det er en vesentlig forskjell her.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Nok en spiker i kista for NRK?
    Finn Bjelke forlater kanalen, hva har vi da igjen?
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal bli moro når markedet er mettet og produsenter slutter å levere produkter med DAB for et bitte lite marked som Norge.
    Forespurte importør av (nisje) merke Naim når jeg kjøpte min Uniti om DAB mulighet. Naim hadde droppet det da det krevde visst en svært kostbar resertifsering av produktet og deres markedsanalyser viste at det ikke var økonmisk forsvarlig. Dette er bare en dråpe i havet, men tipper dette kommer vi til å se mere av i fremtiden. DAB er dødt med bare lille Norge ombord.
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Skal bli moro når markedet er mettet og produsenter slutter å levere produkter med DAB for et bitte lite marked som Norge.
    Forespurte importør av (nisje) merke Naim når jeg kjøpte min Uniti om DAB mulighet. Naim hadde droppet det da det krevde visst en svært kostbar resertifsering av produktet og deres markedsanalyser viste at det ikke var økonmisk forsvarlig. Dette er bare en dråpe i havet, men tipper dette kommer vi til å se mere av i fremtiden. DAB er dødt med bare lille Norge ombord.
    Fruens bil er en 2013 Toyota Yaris Hybrid. En skulle tro en såpass ny bil skulle få mulighet til å få DAB, men Toyota sier at denne bilen aldri kommer til å få fabrikk-modifisert DAB. Toyota ser ikke poenget med å innføre dette bare for Norge. Eneste løsning var å få adapter i følge vårt offesielle Toyota-verksted.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Skal bli moro når markedet er mettet og produsenter slutter å levere produkter med DAB for et bitte lite marked som Norge.
    Forespurte importør av (nisje) merke Naim når jeg kjøpte min Uniti om DAB mulighet. Naim hadde droppet det da det krevde visst en svært kostbar resertifsering av produktet og deres markedsanalyser viste at det ikke var økonmisk forsvarlig. Dette er bare en dråpe i havet, men tipper dette kommer vi til å se mere av i fremtiden. DAB er dødt med bare lille Norge ombord.
    Fruens bil er en 2013 Toyota Yaris Hybrid. En skulle tro en såpass ny bil skulle få mulighet til å få DAB, men Toyota sier at denne bilen aldri kommer til å få fabrikk-modifisert DAB. Toyota ser ikke poenget med å innføre dette bare for Norge. Eneste løsning var å få adapter i følge vårt offesielle Toyota-verksted.
    En adapter som i fleste tilfeller gjør det mye mer trafikkfarlig å bruke radioen :mad:

    Som Fela så tidligere bør hele prosessen med gjennomføring av DAB og skroting av FM etterforsket av politiet. Her tro jeg de finner mye snusk.

    Ellers liker jeg ikke at man sier at man har stengt FM nettet. Det har man da vitterlig ikke, det er bare NRK som har sluttet å bruke det.
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    14 av de nyeste og beste FM-senderne er demontert og sendt til Afrika.

    https://www.tu.no/artikler/det-norske-fm-nettet-gjenoppstar-i-malawi/436474

    Sammen med Plan Norge har Norkring bidratt til å utvide et FM-nett i Malawi rettet mot barn og unge. Til sammen sender de ned 14 av de nyeste FM-senderne i mellomeffektklassen med antenner og annet utstyr som skal til.

    Norkring har også spedd på forsendelsen med utstyr til et lydstudio og et såkalt radiolinjehopp som skal få signalene fra studioet til det første sendepunktet som ligger fem-seks kilometer unna.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Ja, som Pommeroy er innom er en del FM-senderne ute av landet, samtidig som flere større sendere er avslått. Mindre FM-sendere, som benyttes av lokalradioer, er fortsatt aktive, men det er krav om at disse også skal slukkes og nærradioene motstrider kravet. (Mulig det er skjedd ting, det har vært innpå håndgemeng på Stortinget omkring dette).

    Og jeg syns faktisk at hele FM-slukkingen og DAB-innføringen bør politietterforskes. Her har det skjedd mye underlig.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Skal bli moro når markedet er mettet og produsenter slutter å levere produkter med DAB for et bitte lite marked som Norge.
    Forespurte importør av (nisje) merke Naim når jeg kjøpte min Uniti om DAB mulighet. Naim hadde droppet det da det krevde visst en svært kostbar resertifsering av produktet og deres markedsanalyser viste at det ikke var økonmisk forsvarlig. Dette er bare en dråpe i havet, men tipper dette kommer vi til å se mere av i fremtiden. DAB er dødt med bare lille Norge ombord.
    Fruens bil er en 2013 Toyota Yaris Hybrid. En skulle tro en såpass ny bil skulle få mulighet til å få DAB, men Toyota sier at denne bilen aldri kommer til å få fabrikk-modifisert DAB. Toyota ser ikke poenget med å innføre dette bare for Norge. Eneste løsning var å få adapter i følge vårt offesielle Toyota-verksted.
    En adapter som i fleste tilfeller gjør det mye mer trafikkfarlig å bruke radioen :mad:

    Som Fela så tidligere bør hele prosessen med gjennomføring av DAB og skroting av FM etterforsket av politiet. Her tro jeg de finner mye snusk.

    Ellers liker jeg ikke at man sier at man har stengt FM nettet. Det har man da vitterlig ikke, det er bare NRK som har sluttet å bruke det.
    Etter ett jobbytte hvor store deler av arbeidstiden tilbringes i en 2013 Mercedes Vito, brøt jeg med mine prinsipp og kjøpte en dab adapter.
    https://www.europris.no/dab-adapter-for-bil-177193.html
    Da den fleksible halsen ikke holder på formen og heller ikke kan vris, peker displayet ned mot gulvet ved kjøring.
    Man må vri, trykke og vente for å skifte kanal. Siden jeg ikke kan se på displayet mens jeg kjører, tar dette veldig lang tid. Når man endelig har funnet rett kanal har man gjerne kommet frem. De gangene jeg får inn kanalen jeg vil høre på, varer det i ca 5 minutt før den faller ut eller at FM senderen blir overdøvet av interference fra lokalradio.

    Til slutt fant jeg en AUX inngang i hanskerommet og fant ut at det var bedre å spille spotify fra ett nettbrett.
    Her må jeg også starte musikken før kjøreturen starter, men den fortsetter i det minste til jeg kommer frem.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Min nyeste bil er en Mitsubishi ASX fra november 2013....den kom med fabrikkmontert DAB.
    Min svigerinnes nye bil er en liten Toyota fra november 2016.. Den kom med DAB. I Stockholm. Så det er håp for bilbransjen....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn