Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Håp?
    Tja. Om det nå viser seg at nisselandet blir den eneste som sitter med et DAB-nett, så har det liten kommersiell interesse for produserende aktører å opprettholde produksjon av DAB-tunere, det være seg bil-radio, portabel eller stasjonær tuner/receiver.
    Håpet ligger da i at fremtiden vil baseres på nettstreaming av radio.
    Den som tror og håper på at FM båndet vil gjenoppstå i Norge vil nok dessverre etter hvert bare innse at det toget forlot perrongen.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    5G nett og radio mobil er fremtiden for alle. Bare vi som har brukt unødig penger på å fremskynde DAB og DAB+. Virker uryddig og snuskete hele affæren ja.

    Hadde aldri tenkt meg å kjøpe DAB men det fulgte med bilen jeg kjøpte ny i fjor og det har forsåvidt fungert greit i bilen. Har nå mulighet til å høre alltid klassisk (guttungens favorittkanal og favoritt programmet er en om filmmusikk Wolfgang ett-eller-annet) og alltid jazz samt p13.
    Lydmessig ikke noe å skryte av selvfølgelig men OK. Kjedelig at det faller så ofte ut på langtur, med FM falt det aldri ut men vi fikk litt skurring her og der. Blir sannsynligvis ikke bedre enn hva vi har montert. På en tur som Bergen-Årdal er det vel 60+ tunneler og i mange av dem faller signalet ut. Aurland vakker som den er, er gjerne også uten lyd.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Var i Aurland og Flåm for tre år siden, kjørte over Aurlandsfjellet fra Valdres og tilbake gjennom den «lille» tunnelen.
    På toppen av Aurlandsfjellet var det hverken DAB, FM eller mobil.
    På vei ned kom signalene og var aldri borte...heller ikke på veien hjem til Østfold....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    DAB/DAB+ DIGITAL RADIO| EUROPE AND ASIA PACIFIC
    Government policy status
    Norway – the digital switchover completed for all national radio Dec 2017.
    Switzerland – DSO planned for 2020-2024.
    United Kingdom – Future UK policy on digital radio to be addressed in Government review as digital listening accounts for 50% of platform
    share.
    Denmark – timing of DSO to be decided when 50% of listening is digital.
    Germany – Digital Radio roadmap published by authorities Feb 2017, 2nd national mux to launch by Q1 2019.
    Netherlands – fastest DAB+ launch, backed by Government support.
    | Italy – national coverage to reach 82% by end-2018.
    France – four cities on air; six to start broadcasting in 2018/20193; 15 regional tenders in 2018 and again in 2019; national tender in 2018. Belgium – Flemish and French speaking governments committed to a digital radio future.
    Australia – DAB+ in 5 metropolitan areas, permanent services starting in Canberra, Darwin and Hobart in 2018, planning underway for other regions.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så er det interessant, - som i Norge, hvordan man definerer 50%. I Norge var det i alle fall ikke salget av DAB-radioer som lå til grunn..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Blir bare dummere og dummere, dette.

    På konferansen Radiodays Europe i Wien før påske, skjedde to ting som viser hvordan norsk radios virkelighetsforståelse skiller seg fra alle andres.

    Digitalradio Norge la frem en rapport som slo fast at slukking av riksdekkende FM-kanaler var helt nødvendig for å kunne gjennomføre en vellykket digitalisering.
    Samtidig slo BBCs radiosjef Bob Shennan fast at å beholde FM er helt nødvendig for å kunne gjennomføre en vellykket digitalisering.

    «Vi trodde alle en gang at DAB var den eneste digitale fremtiden for radio», sa Shennan. Han påpekte at ny teknologi som 5G og stemmestyring nå er i ferd med å endre radiobransjen igjen.

    https://www.aftenposten.no/meninger...o-Norge-gar-i-bresjen-for--ingen--Joacim-Lund

    Skjermbilde 2018-07-05 kl. 16.17.25.jpg
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Skal bli moro når markedet er mettet og produsenter slutter å levere produkter med DAB for et bitte lite marked som Norge.
    Forespurte importør av (nisje) merke Naim når jeg kjøpte min Uniti om DAB mulighet. Naim hadde droppet det da det krevde visst en svært kostbar resertifsering av produktet og deres markedsanalyser viste at det ikke var økonmisk forsvarlig. Dette er bare en dråpe i havet, men tipper dette kommer vi til å se mere av i fremtiden. DAB er dødt med bare lille Norge ombord.
    Fruens bil er en 2013 Toyota Yaris Hybrid. En skulle tro en såpass ny bil skulle få mulighet til å få DAB, men Toyota sier at denne bilen aldri kommer til å få fabrikk-modifisert DAB. Toyota ser ikke poenget med å innføre dette bare for Norge. Eneste løsning var å få adapter i følge vårt offesielle Toyota-verksted.
    Mener vel at Toyota leverer alle nye biler med DAB i dag.
    Men for flertallet av eldre biler, dvs. biler eldre enn 3-4 år, så er ikke disse levert med DAB.
    Da er alternativet en DAB adapter. Valget står mellom en billig boks som ødelegger og forringer bilens interiør og som har høyst variabel kvalitet og som i tillegg er trafikkfarlig. Eller man kan bytte bilens integrerte enhet, noe som fort koster et 5-sifret beløp.
    Jeg lurer da på om myndighetene her har tenkt trafikksikkerhet eller synes de det er greit å punge ut med et 5-sifret beløp for å få en pen og fungerende løsning?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel blitt slik at om og når myndighetenes vedtak gåt ut over folk flest, så gir myndighetene jamnt blanke faen i det.... det er jo derfor de er "myndighet"......
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Tror dessverre at FM->DAB samt nedlukking av FM nettet har drept radio i Norge. Ingen i min familie og meget få i min omgangskreds lytter til radio nu. Unge kommer sannsynligvis ikke til at lytte til radio. Jeg har DAB radio i bilen men det er så omstendig og tilfeldigt at finne de kanaler man ønsker at lytte til at jeg kun bruker det til musikk streaming via mobil og handsfree for mobil. Ingen DAB hjemme. Synd for Norge :(
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg har DAB radio i bilen men det er så omstendig og tilfeldigt at finne de kanaler man ønsker at lytte til at jeg kun bruker det til musikk streaming via mobil og handsfree for mobil.
    Akkurat det er da ikke noe problem? Sett opp de kanalene du vil høre i hukommelsen på radioen. På min bil er det gjort på et blunk. Når det først er lagret er det jo der og man behøver ikke finne kanalene på nytt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    .. og hvem gidder høre på den elendige lydkvaliteten - ikke jeg i alle fall.

    Hadde man enda prioritert en bedring i lyd slik man seg på andre felt som TV standarder der man går fra HD til 4k, men nei da. NRK har alltid stått for kvalitet i mine ører, men det er sterke krefter som styrer dette spillet og det er tydelig at så mange kanaler som mulig er business.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Finn Bjelke (som forlater NRK) sier: NRK prioriterer ikke radio lenger. Dette kommer fra en insider, sier vel sitt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Popquiz og Herremagasinet var-er faktisk av de absolutt bedre radioprogrammene de siste årene......
    Jeg er akkurat så gammel at TV ute i provinsene var ikkeeksisterende til jeg var nesten tenåring.. deretter fulgte mange år med hybelliv, så radio har vært en sentral del av mitt liv...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    NRK promoterer DAB for å få muligheten for flere kanaler. Når de så oppretter flere kanaler, reduserer de bemanningen. De hadde knapt med bemanning for å lage god radio med 3 kanaler. Hvor god radio kan de da lage med færre ansatte og 15 kanaler (eller hvor mange de nå har)?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Følger med i Aftenpostens skriblerier vedr. DAB om dagen, og jo mer som kommer frem jo verre fremstår det.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Publicaccsess.se - for de som vil vite mer om DAB- og annen utvikling i radio.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Kanalene jeg ønsker at høre er ikke tilgjengelige hjemme hos meg eller stor del av min regelmessige rute. Muligvis har jeg også antennautfordring idet min bil er til stor del av aluminium.
    Jeg har DAB radio i bilen men det er så omstendig og tilfeldigt at finne de kanaler man ønsker at lytte til at jeg kun bruker det til musikk streaming via mobil og handsfree for mobil.
    Akkurat det er da ikke noe problem? Sett opp de kanalene du vil høre i hukommelsen på radioen. På min bil er det gjort på et blunk. Når det først er lagret er det jo der og man behøver ikke finne kanalene på nytt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Alu eller stålchassis skal ikke gjøre noen forskjell - det er i så fall ledningsevne i jordplanet til antenna som betyr noe....
    Vi har nå blitt tuta øra fulle fra DAB-spesialsitene om at alle problemer bare dreier seg og feil antennplassering, men skiftet fra 100MHz til ca 250 MHz har også stor betydning. Ved 100MHz får en fortsatt litt avbøyning i terreng, og refleksjoner hjelper bedre til , men disse effektene er stort sett borte ved 250MHz. Legg også til at FM-senderne gjennomgående hadde høyere uteffekt, så er resultatet gitt.
    På flatbygdene funker det kanskje greit, men oppetter vestlandet og nordover, med dype daler og høye fjell, er det stort sett problemer...
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    NRK prioterer ikke radio, bortsett fra sports-sendinger. Her finnes det tydeligvis ingen begrensninger i ressursbruk, radio som TV. Kanskje det er her pengene de sparer på DAB-omleggingen går?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Har det spart noe på DAB omleggingen ?? ;)
    Er vel ikke noen tall å få tak, men husker de brukte som argument at FM senderne trengte vedlikehold for 2-300 millioner, men så akkurat en plass at det var brukt over en milliard på nye DAB sendere...
    Dette er en av de største skandalene i nyere tid....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har det spart noe på DAB omleggingen ?? ;)
    Er vel ikke noen tall å få tak, men husker de brukte som argument at FM senderne trengte vedlikehold for 2-300 millioner, men så akkurat en plass at det var brukt over en milliard på nye DAB sendere...
    Dette er en av de største skandalene i nyere tid....
    Nå sies det og at DAB senderne har halve rekkevidden og ergo trenger man dobbelt så mange DAB sendere. Hvordan dette kan gjøre saken bedre økonomisk er vel en del av skandalen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Eventuelt med unntak av de såkalte hovedsenderne for FM, så kan jeg ikke se at DAB-senderne skulle trenge mindre vedlikehold enn FMsenderne... Jeg har nå ellers drevet med bl.a. vedlikehold av elektronikk i en mannsalder eller så...
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Vedlikehold og investering er to forskjellige budsjetter...
    Dette var argumenter brukt ovenfor politikerne på Stortinget. De ser bare summer, og tror neppe de klarer ikke å sette dette inn i reelle forhold. Uansett så skjønner de heller ikke forskjell på investering og vedlikehold....
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Tar inn svensk radio så det suser på Huldra10 her på Nesodden.Senderen i Sunne.I oppveksten høre vi mest på svensk radio fordi de var bedre enn NRK og det er de fortsatt.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Svensk P3 var flott med mange gode programmer gjennom hele 60 tallet, på slutten av 70 tallet og deler av 80 tallet kom programmet Eldorado på lørdag og søndager...med flotte personligheter som the late great Kjell Ahlinge, masse flott svensk musikk og fra andre land....Så ble P3 og P4 gjort om, og etter det....ganske så kjedelig.
    Mange flotte programmer på P1 og ikke minst P1+ på DAB. Men langt mellom høydepunktene...men atskillig bedre enn SR.
    Akkurat som SVT.
    Tror en del av Eldorado programmene ligger på nettet.
    Det beste med FM i dag er sangen fra filmen FM med Steely Dan....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det verste med DAB er at det fungerer...men man må ha riktig antenne og lære seg å bruke radioen.
    I mai 2016 reiste jeg med Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes med en liten DAB radio på lugaren.
    Det eneste stedet jeg ikke fikk inn noe var midt på Stadthavet. Og i Båtsfjord ? kun NRK kanalene. Ellers flere ganger hver dag NRK og P4...men måtte jo skanne når jeg flyttet meg fra en region til en annen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2

    Det som har skjedd er utstrakt korrupsjon, misbruk av offentlige midler og miljøkriminalitet.

    Norge er det eneste landet i verden som har gjennomført et så radikalt tiltak som å slukke FM–nettet. «Modig» «Et foregangsland», sier DAB–misjonærene i NRK, og MTG (Modern Times Group AB). Henholdsvis den lisensfinansierte norske statskanalen og den kommersielle riksdekkende radiooperatøren som har funnet hverandre i et tett samarbeid gjennom selskapet digitalradio.no.

    ...

    DAB–fiaskoen er allerede en nasjonal skandale. Flere har tatt til orde for en grundig gransking for å avklare hvordan et stort flertall på Stortinget kunne la seg lede inn i natt og tåke av en gjeng DAB–fanatikere som brukte lisenspenger på å leie inn lobbyister for å påvirke de som skulle fatte beslutningen.

    Tidligere kulturminister Anniken Huitfeldt er en av de som trolig ville sett nytten i en slik gransking. Hun står igjen med et hovedansvar for at Norge senere gikk til det skritt å slukke det velfungerende FM–nettet. Da hun ble utfordret på Stortingets talerstol i 2011, sa hun dette: «President. Dersom det hadde vært slik at det bare var Norge som gjorde dette, og hele verden ikke gjorde det, så hadde jo dette vært en merkelig sak.»
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det verste med DAB er at det fungerer...men man må ha riktig antenne og lære seg å bruke radioen.
    I mai 2016 reiste jeg med Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes med en liten DAB radio på lugaren.
    Det eneste stedet jeg ikke fikk inn noe var midt på Stadthavet. Og i Båtsfjord ? kun NRK kanalene. Ellers flere ganger hver dag NRK og P4...men måtte jo skanne når jeg flyttet meg fra en region til en annen.
    Helt riktig: "...men man må ha riktig antenne og lære seg å bruke radioen." Og der er vi ved to av de store svakhetene med DAB. 1: FM-radioen fungerer med en ledningsstump hengende ned fra apparatet, og mange fungerer uten antenne også. 2: FM-radioen kan alle bruke. På de enkleste er det bare på/av knapp med volum, og et stasjonssøkerhjul. Du skal være svært handicappet for ikke å greie det.

    Så har vi de andre svakhetene - som for eksempel strømforbruk (10-20 ganger mer enn FM-radio) og dårlig lyd. Taletydelighet er en svakhet på DAB.

    Alt som er nevnt her betyr noe i en krisesituasjon, og beredskapen er svekket med slukking av FM.
     
    M

    MusicBear

    Gjest

    Det som har skjedd er utstrakt korrupsjon, misbruk av offentlige midler og miljøkriminalitet.

    Norge er det eneste landet i verden som har gjennomført et så radikalt tiltak som å slukke FM–nettet. «Modig» «Et foregangsland», sier DAB–misjonærene i NRK, og MTG (Modern Times Group AB). Henholdsvis den lisensfinansierte norske statskanalen og den kommersielle riksdekkende radiooperatøren som har funnet hverandre i et tett samarbeid gjennom selskapet digitalradio.no.

    ...

    DAB–fiaskoen er allerede en nasjonal skandale. Flere har tatt til orde for en grundig gransking for å avklare hvordan et stort flertall på Stortinget kunne la seg lede inn i natt og tåke av en gjeng DAB–fanatikere som brukte lisenspenger på å leie inn lobbyister for å påvirke de som skulle fatte beslutningen.

    Tidligere kulturminister Anniken Huitfeldt er en av de som trolig ville sett nytten i en slik gransking. Hun står igjen med et hovedansvar for at Norge senere gikk til det skritt å slukke det velfungerende FM–nettet. Da hun ble utfordret på Stortingets talerstol i 2011, sa hun dette: «President. Dersom det hadde vært slik at det bare var Norge som gjorde dette, og hele verden ikke gjorde det, så hadde jo dette vært en merkelig sak.»
    Helt enig. Bare "bestillings-mordet" på Vedbjørn Tandberg i sin tid, som er verre fra norskemyndigheter innenfor radio/radio-/stereoanlegg produksjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Helt riktig: "...men man må ha riktig antenne og lære seg å bruke radioen." Og der er vi ved to av de store svakhetene med DAB. 1: FM-radioen fungerer med en ledningsstump hengende ned fra apparatet, og mange fungerer uten antenne også. 2: FM-radioen kan alle bruke. På de enkleste er det bare på/av knapp med volum, og et stasjonssøkerhjul. Du skal være svært handicappet for ikke å greie det.
    Litt usikker på punkt 2. Hvor mange ganger har man ikke kommet hjem til en eldre person som hadde slått av radioen fordi "det er bare skurr". Så slår man på radioen og vrir litt på søkehjulet, evt. dreier litt på antennen og stasjonen er tilbake. Det har i hvert fall skjedd meg mange ganger.

    Så har vi de andre svakhetene - som for eksempel strømforbruk (10-20 ganger mer enn FM-radio) og dårlig lyd.
    Min DAB radio har over 30 t batterilevetid og lydkvaliteten er faktisk svært god til å være en reiseradio (Geneva Touring L). Jeg så at Erling Neby sa at Geneva-delen av butikken hans gikk dårlig fordi "folk ikke vil ha kvalitet - de kjøper bare billige radioer", men det er jo riktig at de bruker mer strøm enn en FM-radio. Når jeg skal på reise lader jeg radioen i bilen (har 230 V uttak i baksetet :) ).

    Ellers synes jeg det er litt rart at man klager på dette at man må kjøpe en ny radio. Jo, man må jo det, men disse klagene kommer jo ofte fra folk som bytter ut sin TV med jevne mellomrom (til hvert fotball VM? ). Da er det ikke noe problem å betale 20 000 for en ny TV. Selvfølgelig er jo dette selvvalgt, og ikke som med en DAB-radio som man må kjøpe, men å klage fordi man må kjøpe en ny radio til 1000 kr en gang, når man bytter TV hvert 4. år? De gamle TV-ene, som er fullt brukbare, blir jo vanligvis kassert.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    @otare

    Du kan være fornøyd med 30 timer batteritid, men det er ingenting mot det en FM-radio greier. Selv i de billigste FM-radioene varer batteriene i månedsvis med daglig bruk, og noen varer i årevis. Noen har dessuten bare råd til de billige radioene.

    Geneva er kjent for å være en god DAB-radio. Det er ikke den som selger best. I en krisesituasjon er det de radioene som folk faktisk har som er avgjørende.

    Sveriges Radio har laget en grundig undersøkelse og rapport om lydkvalitet på DAB. Den bekrefter det jeg skriver. NRK har også testet DAB-lyden. Det gjorde de ved at en håndfull NRK-folk gikk i et studio og hadde lytteprøver på forskjellige bitrater i AAC. De var enige at 80 kbps er godt nok til kringkasting i Norge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er ikke tvil om at en DAB-radio bruker mye mer strøm enn en FM-radio, og det er jo et stort problem hvis radioen ikke har ladbare batterier (som Genevaen har), og selvfølgelig er en Geneva radio litt dyr. Man kan jo ikke forvente at personer som bytter TV hvert 4-5 år og betaler 20 000 for ny TV også skal ta seg råd til en radio til 3000 kr en gang ;)

    Jeg har alltid vært av den mening at det er bedre å kjøpe kvalitet og så beholde det man har kjøpt lenge, enn å kjøpe noe billig drit som man egentlig ikke er fornøyd med og som man må bytte etter noen år.

    Og for all del: jeg forsvarer ikke DAB i det hele tatt. Det er mange grunner til å være misfornøyd med omleggingen til DAB, men argumentene med batteritid, pris for apparatet og dårlig lydkvalitet er i mine øyne ikke viktige grunner. Jeg må innrømme at jeg ikke reagerer på lydkvaliteten hverken i bilen eller i Genevaen. De fleste har råd til en engangsinvestering på 2000 kr . Da får man ladbare batterier der lydkvaliteten er helt OK. Radionette lager f.eks gode radioer til ca 1500 kr, man behøver ikke kjøpe en Geneva.

    De viktigste tingene som er problematisk med DAB for meg er kostnaden med utbyggingen, manglende dekning mange steder og at vi står alene om det. Og så kjøper jeg ikke argumentet om at man får plass til flere kanaler. Jo, man får jo det, men når man ikke legger ressurser i å utvikle disse kanalene sprer man jo allerede små ressurser ut over et enda bredere lerret. Resultatet er (for NRK sin del) at der vi før hadde 3 kanaler der man brukte ressursene på å lage god radio nå reduserer bemanningen og skal lage gudene vet hvor mange kanaler. Resultatet er jo at man må lete etter de gode programmene mellom mange forskjellige kanalene, og at mange av de gode programmene er blitt borte fordi man ikke har ressurser til å lage dem lenger. Resultatet er masse kanaler med elendig innhold der mye av det er preprogrammerte spillelister med en person som snakker tull innimellom. Hvem orker høre på sånt?

    Edit:Jeg var nettopp ute en tur i bilen og satte på NRK Klassisk, og hva presenterer de? Et program over 2 timer med en preprogrammert spilleliste bestående av enkeltsatser uten sammenheng (Mozart, Boccherini, Mahler, Milhaud) der et møfrø (unnskyld uttrykket) med en pen radiostemme småprater litt mellom kuttene. Ingen forsøk på å si noe vettugt om det de spiller. Ingen forsøk på analyse. Ingen forsøk på å programmere noe som har en sammenheng. Bare svisker med litt pjatt mellom. De hadde ikke en gang brydd seg om å legge inn radiotekst slik at man kunne se hva det var de spilte. Hvorfor i all videste skal NRK lage noe sånt? Da kan man jo bare lage en spilleliste på Spotify eller Tidal eller Apple Music. Et slikt program ville det ikke vært plass til på FM nettet, og tusen takk for det!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn