Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Jeg er ikke så bekymret for meg, selvom jeg ikke har DAB, jeg synes mer synd på gamle pensjonister som har hatt samme radio siden ever..

    Også har de kanskje ikke så mye kroner, også forstår de ikke teknologi....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Julegave! Min gamle mor på 96 år fikk DAB-radio av oss til jul. Hun hadde lenge hatt problemer med at kanalene forsvant fra den gamle FM-radioen (hun kom borti søkehjulet og skjønte ikke hva som skjedde). Etter at hun fikk DAB-radio har hun ikke hatt problemer lenger. Ikke klager hun på lyden heller. ;)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Flott! DAB ble opprinnelig utviklet som supplementsystem til FM-radio. Bra at det fungerer for noen!
     
    D

    Danke

    Gjest
    Julegave! Min gamle mor på 96 år fikk DAB-radio av oss til jul. Hun hadde lenge hatt problemer med at kanalene forsvant fra den gamle FM-radioen (hun kom borti søkehjulet og skjønte ikke hva som skjedde). Etter at hun fikk DAB-radio har hun ikke hatt problemer lenger. Ikke klager hun på lyden heller. ;)
    Er jo hyggelig det da. :)

    De fleste har jo familie, og de som ikke har det vet jeg ikke.

    Jeg håper jeg får hjelp til å koble opp hodesignalene eller netthinnen av sønn eller barnebarn når det er min tur... :)

    Så det er klare fordeler å ha barn...

    Her har bare FM kanalene blitt bedre, nå står det Klassisk, Pop osv på kanalene...

    Dab får jeg vel ikke før jeg bytter AVRen, kanskje jeg kan få NRK på mobilen? Greit å ha litt norsk, Norsk tv har jeg ikke..

    Edit, jeg har det vist, da får jeg bare bruke det mer...
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Både P4 og Radio Norge sender på vanlig DAB...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå er det sånn at NRK P1+ er laget for de over 50...en ren DAB kanal...og den er blant Norges mest populære
    kanaler etter 5 år...før het den NRK Gull...mange bra programmer for oss som er litt opp i åra...så det ser ut som den eldre garde har klart å kjøpe seg DAB radio...og hører på den.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Min svigerinne som bor i Stockholm fikk seg en ny liten bil for 18 mnd siden. Toyota var det vel...den ble levert med DAB radio...en god del DAB kanaler i Stockholm. Min bror som er gift med henne hadde Mitsubishi før, nå Honda. Med DAB radio...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du skulle jo undersøkt om bilen din ble levert med DAB....fordi de fleste som er interessert i lyd og radio osv, burde visst at DAB var det som kom til å overta...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    @Terje-A

    Takk! Det var hyggelig å høre. Audioarkeolog ble jeg, sammen med noen andre, kalt i en heftig diskusjon om Dual-platespillere. Det er vel 10 år siden. Så tok jeg det som heder, inn i signaturen.

    Ja, det er mye gammelt som låter bra. Mange har oppdaget Lenco L 75, andre bruker Huldra 10, Carlssonhøyttalere og mere. Kvalitetshifi ble bygget i store serier på 70-tallet, og i dag kan du finne perler på bruktmarkedet for småpenger.
    Glem nå ikke langbølge, mellombølge og ikke minst fiskeribølgen!
    Helst på krystallapparat.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er ikke så bekymret for meg, selvom jeg ikke har DAB, jeg synes mer synd på gamle pensjonister som har hatt samme radio siden ever..

    Også har de kanskje ikke så mye kroner, også forstår de ikke teknologi....
    Jeg har en del eldre/pensjonister jeg snakker jevnlig med.
    Alle har DAB. De hører på radio hver dag/hele tiden, og på spørsmål er de svært fornøyd med både betjening og kvalitet.

    Da min mor ble dårlig og begynte å få problemer med det meste fikk hun en DAB-radio, og det løste det meste.
    Radioen var på slutten lyspunktet i dagen hennes.
    Og det var DAB.

    Tror dere som hater DAB må ta inn over dere at DAB leverer så det holder for mange av oss.

    Jeg er mer opptatt av at vi har for mange kanaler i forhold til betalingsvilje for kvalitativt innhold.
    Det er et problem.
    Sendeteknologi er det ikke.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    @xerxes

    Jeg har spolebåndopptaker med innbygget langbølgeradio. Kombiapparater er så moderne nå...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg er mer opptatt av at vi har for mange kanaler i forhold til betalingsvilje for kvalitativt innhold.
    Det er et problem.
    Sendeteknologi er det ikke.
    Nettopp. Man innførte DAB for å få plass til flere kanaler, uten å legge mer penger i å fylle disse kanalene med skikkelig innhold, så det går i stor grad på pludring og preprogrammerte spillelister.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg hater ikke DAB men liker ikke at de stengte FM.

    Dessuten er det nok noen eldre uten familie også. Med FM...

    -Men i all verdens rike, radioen virker ikke??
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg hater ikke DAB men liker ikke at de stengte FM.

    Dessuten er det nok noen eldre uten familie også. Med FM...

    -Men i all verdens rike, radioen virker ikke??
    Jeg skjønner heller ikke poenget med at de absolutt skulle stenge alt av FM. Det er sløseri, rett og slett.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det koster penger å betale for 2 sendeformater. DAB og FM gikk ved siden av hverandre i hvertfall 15 år. De siste 5 årene med mange flere DAB kanaler enn på FM. De som eier radiostasjonene ville ikke betale dobbelt. Så enkelt var det. Riksdekkende FM er historie, og dette ble det skrevet mye om de siste 5 årene. Da varcdet bare å hjelpe de som ikke fikk det med seg, til å kjøpe en ny radio. Som jeg gjorde til min avdøde mor for 6-7 år siden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er mulig noen har tungt for det, men DAB er faktisk ikke riksdekkende - enten du tror det eller ei.... Det er laaangt igjen til en dekning tilsvarende FM...... dessuten er det helt greit at jallakanalene bare er på DAB.....
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Det er galskap å slutte NRK og P4? På Fm.

    DAB velkommen, NRK og DAB apparatene kunne betalt for DAB med avgifter..

    Så kunne enslige pensjonister og de som bur der ingen kunne bu beholdt FM.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, fordi mesteparten av Sverige er flatt...derfor større avstand mellom sendere, og mer plass.
    I Norge var det en FM sender på hver liten bakketopp og rundt hver en sving på grunn av topografien .
    Så det umulig å få til flere enn 5 riksdekkende kanaler. Selvom P4 og Radio Norge hadde en god del dårligere dekning.
    Og så må det være så så mye avstand mellom frekvensene slik at en sender på toppen av et fjell ikke forstyrrer en sender på en annen kanal litt lenger borte. Litt av et puslespill å få til dette. Og nå som det riksdekkende FM nettet i Norge er historie, så trenger svenskene bare å hensyn til lokale FM sendere nære grensen mellom Norge og Sverige.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har tungt for det, og DAB er riksdekkende, med bedre dekning enn FM noengang hadde.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ja, fordi mesteparten av Sverige er flatt...derfor større avstand mellom sendere, og mer plass.
    I Norge var det en FM sender på hver liten bakketopp og rundt hver en sving på grunn av topografien .
    Så det umulig å få til flere enn 5 riksdekkende kanaler. Selvom P4 og Radio Norge hadde en god del dårligere dekning.
    Og så må det være så så mye avstand mellom frekvensene slik at en sender på toppen av et fjell ikke forstyrrer en sender på en annen kanal litt lenger borte. Litt av et puslespill å få til dette. Og nå som det riksdekkende FM nettet i Norge er historie, så trenger svenskene bare å hensyn til lokale FM sendere nære grensen mellom Norge og Sverige.
    Danmark er flatt, Sverige har fjell, bare ikke så høye fjellkjeder som Norge.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og denne: Bruker ikke DAB til beredskap – Norsk Lokalradioforbund

    De må altså etablere nye parallell systemer for varsling, som tidligere gikk over FM. Vi har tidligere lest at DAB ikke kan brukes i en krisesituasjon. Så sitter vi igjen med DAB som bare kan brukes som en dårligere radio både dekningsmessig og kvalitetsmessig.

    Lurer på hvor mye P4 og det multinasjonale selskapet bak smurte politikerne for å få dette makkverket gjennomført, for det kan da ikke være NRK som har trumfet dette igjennom ? Eller er det så enkelt som at de måtte slukke FM nettet for at ikke DAB skulle bli en fiasko noe det ser ut til å bli uansett.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Og denne: Bruker ikke DAB til beredskap – Norsk Lokalradioforbund

    De må altså etablere nye parallell systemer for varsling, som tidligere gikk over FM. Vi har tidligere lest at DAB ikke kan brukes i en krisesituasjon. Så sitter vi igjen med DAB som bare kan brukes som en dårligere radio både dekningsmessig og kvalitetsmessig.

    Lurer på hvor mye P4 og det multinasjonale selskapet bak smurte politikerne for å få dette makkverket gjennomført, for det kan da ikke være NRK som har trumfet dette igjennom ? Eller er det så enkelt som at de måtte slukke FM nettet for at ikke DAB skulle bli en fiasko noe det ser ut til å bli uansett.
    Joda, flere i NRK var DAB-hissige på gjennomføring og en del hoppet så av for å begynne å importere DAB-radioer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Interessant syns jeg er spakt:

    Under en TV-debatt på God Morgen Norge i 2016 som jeg deltok på, gjorde daværende MTG-sjef, Trygve Rønningen, gjorde et stort nummer ut av at DAB-radio ville komme til smarttelefoner, og at DAB-radio har kommet for å bli. Selv om han innrømmet selv at han hørte på radio via internett.

    Digitaldirektøren i P4, Rune Hafskjær, gjorde også sitt beste til å latterliggjøre mine argumenter mot tvangsinnføringen av DAB-radioen ved å hevde at «når kommunikasjonsrådgiveren snakker, kommer det bare lyd, ikke substans».

    Vedlikehold av FM-nettet – som kunne blitt en del av det globale mobile beredsskapsnettet – ville kostet 100 millioner i året. I stedet bruker vi over 23 milliarder – eller 23,000 millioner på DAB.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den siste fra Nordnorsk debatt er typisk for oss som ferdes i utkantstrøka, og saken oppleves ofte nokså annerledes enn det bildet som presenters som dekningskart på Radio.no. Det som presenteres der ligner for mye på dekningskartene som kommer ut fra Mariasystemet, som selvsagt er en teoretisk beregning. DAB-systemets flersender struktur synes også ofte å slå seg selv i hodet, antageligvis pga multipath, slik at i grisgrendte strøk virker det mer som et problem enn en fordel.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, Sverige har litt fjell langs grensen i nord , men der hvor 90 % av svenskene bor er det flatt...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Man må lære seg å bruke radioen, som man må alle moderne duppedingser....verre er det ikke.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Viktige meldinger kan sendes på samtlige DAB kanaler på en gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn