Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Typisk for slike innlegg er at de gjelder personlige efaringer. Når de selv har en god erfaring så er alt bra. Kom ikke her og fortell at DAB er dårlig - jeg fikk det til! At det klages over hele Norge betyr ingenting!

    Litt som å si at siden jeg ikke har problemer med alkohol må Vinmonopolet legges ned. All alkohol må selges i butikken. Det er lettest for meg. De som har problemer får bare skjerpe seg.

    Eller helt enkelt: Drit i de andre så lenge jeg får det som jeg vil.

    Enklest: "America first"
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi får håpe alle de som syter også har personlige erfaringer med DAB, men jeg har en mistanke om at det er mange som bare henger seg på sutretoget. Det er jo en folkesport for alle over 50.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, men det er jo de som er misfornøyde som vises. Hvis 5000 er misfornøyde kommer det 100 000 innlegg på nettet, mens de 5 300 000 som ikke er misfornøyde (eller ikke bryr seg) er stille fordi de ikke har noen problemer.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    @ Terje-A og otare

    Forsåvidt enig. Men det er vanskelig å vite. Noen er mere aktive enn andre. Noen klager på egne vegne. Noen tjener penger på saken. Noen ser ting i et samfunnsmessig perspektiv.

    Det er et viktig demokratisk prinsipp å ta hensyn til mindretallet.
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Liker ikke Dab, Iphone, El-biler + en hel mengde andre ting. Liker vinyl, hi-fi, lukten av bensin og ja, jeg er godt over 50 so what the heck!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    DAB som sådan er sikkert vel og bra (men kanskje litt lite framtidsrettet), men det er ikke det mye av kritikken handler om. Den handler om nedleggelse av FM, om det er vettug bruk av ressurser å skrote 11 millioner radioapparater og be folket om å bruke xyz mrd. kr på å kjøpe nye radioer. EDIT + politikken og beslutningene om nedleggelse av FM.

    Mvh
    KJ
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Liker ikke Dab, likte ikke isdn. Brukte mye penger på sistnevnte og kommer helt sikker til å kaste bort mye penger på Dab. Og så har jo jeg og de fleste andre brukt en del skattekroner på dette tøvet også.

    Det var ikke en sjel som klagde da isdn ble faset ut. Jeg spår samme skjebne til Dab. Men først skal vi svi an noen mrd for å «validere» en idiotisk beslutning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg er 72, elsker iPhone, DAB, CD og Formel 1 i 4K. Og har en diesel SUV med 4 hjulstrekk og fabrikkmontert DAB som funker 100%. Platespiller har jeg ikke hatt på mer enn 30 år.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette sier ganske mye om Ola Nordmanns forhånd til moderne digitalteknikk.
    Og så er det jo bare 9 år siden vi fikk digital bakkesendt TV....
    Nå som jeg nettop har lært meg å lade min nye smarttlf...8)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg liker da DAB jeg også, har ikke DAB, har ikke planer om å kjøpe det men det er en fin ting...

    Det som IKKE er en fin ting er å skrote FM før det er vedtatt at den nye tingen er det beste, og at folk flest kan og bruker det.

    Det stinker vemmelig politikk Lobbyisme lang vei når det senere viser seg å være en idiotisk lite gjennomtenkt ting.


    Det blir som at -Vi slutter å selge LP, fordi CD er mye bedre og framtiden.... Bare tenk om det ikke er en CD engang, men en HD-DVD....


    Vel, teknologiske ting trenger litt brukstid mener nå jeg. Men mine bekymringer går til de eldre, MED liten eller ingen farmile, uten tv-syn og i grisgrendte strøk...
    Men det virker som at få bryr seg om disse...

    Jo jeg er enig i at folk flest i Norge med interesse KAN kjøpe en Dab, eller få av familien, men helt idioti å stenge FM uansett.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På de fleste områder lar man folk velge og det styrer hva som blir standard. Folk kjøpte flatskjermer da de hadde bedre bilde enn tjukk-TV og var letter å plasser, så kom det HD som folk og likt og kjøpte nye TV for å få bedre bilde, og slik kan vi fortsette.

    For DAB var det helt annerledes, svært få så noe fremskritt i dette. Hva kjør man da, man tar bort alternative slik at folk måtte "like" det og kjøpe det. Trodde slik politikk var forbehold østblokken I vår ungdom, men nei da det er Norge I dag ??
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dette sier ganske mye om Ola Nordmanns forhånd til moderne digitalteknikk.
    Og så er det jo bare 9 år siden vi fikk digital bakkesendt TV....
    Nå som jeg nettop har lært meg å lade min nye smarttlf...8)
    Og hvordan er så ditt forhold til digitalteknikk? Er du en naiv teknologioptimist som ikke ser forskjell på skitt og kanel? Eller har du profesjonelle / økonomiske interesser knyttet til Dab?
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK
    M

    MusicBear

    Gjest
    Våre myndigheter har også i en årrekke vært på kant med resten av verden vedr. registrering av importrete biler fra USA. Jeg kjenner en høyt opp i "Biltilsynet" som er skikkelig flau over dette, det at lille ikke-bil produserende pottit-Norge skal sitte og underkjenne amerikanske biler - som de skulle være livsfarlige å kjøre.

    Samme galskapen med DAB, kun vi ser det som fremtidsrettet.

    Og miljøhysteriet, lille Norge med mindre biler enn en utenlandsk storby skal redde verden fra klimakatastrofe. Mens andre lands elbiler skal kjøre på strøm fra olje- eller kullkraft. Kjøpte meg ny bil med 6.2 liters bensin V8 for halvannet år siden, går på literen på fin kjøring, skal ha den/nyte den i minst 15 år - tror ikke mitt klimaregnestykke blir dårligere enn en som har byttet elbil flere ganger på samme tidsperiode...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg egentlig ikke mye til overs for amerikanske biler, som jeg stort sett opplever som fuelslukende monstre med generelt liten komfort. Jeg er også nokså skeptisk til miljøregnestykket for elbiler, men dette merkelige tøvet om at norske elbiler lades på olje og kullkraft... hvor kommer denne svadaen fra???
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...men dette merkelige tøvet om at norske elbiler lades på olje og kullkraft... hvor kommer denne svadaen fra???
    Den "svadaen" kommer fra det faktiske forhold i balansen mellom eksport og import av el.kraft. Vi importerer en god del "skitten" kraft til Norge.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og hvordan kan du påvise at denne "skitne" kraften går til elbillading og ikke til varmepumpa di ( om du har en)?? Norge er nettoeksportør av kraft med god margin. At det tidevis importeres kraft til enkelte regioner, vesentlig i sør, er riktig nok, men påstanden om at vi i Norge er storforbrukere av "skitten" europeisk kullkraft er reinspikka tøv. Med unntak av noen manglende regionale overføringslinjer, så er det norske strømnettet "integrert", om du vil. Strøm kan flyte inn og ut av et regionalt nett, men det er ingen måte å påvise at du får "grønn energi" om du abonnerer på det, og at naboen får "skitten strøm".
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    ...men dette merkelige tøvet om at norske elbiler lades på olje og kullkraft... hvor kommer denne svadaen fra???
    Den "svadaen" kommer fra det faktiske forhold i balansen mellom eksport og import av el.kraft. Vi importerer en god del "skitten" kraft til Norge.

    Nei, det gjør vi ikke og nå er det på tide at dette tøyset tas ut bak fjøset og får et nakkeskudd.

    Norsk kraftimport utgjør i snitt 5% av vårt kraftforbruk. 95% er egenprodusert. Det er selvsagt variasjoner. Med årets tørke ser det ut til at vi får lave nivåer i kraftmagasinene om det ikke kommer ekstremregn i høst, men selv da er det begrenset hvor mye vi faktisk kan importere, pga overføringskapasiteten mellom Norge og utlandet.

    Dette er nevnt såpass mange ganger her inne, med detaljerte oversikter over kraftproduksjon, import/eksport og netto-import, at det burde være mulig å forvente at ABC-nyheten om atom/kullkraft i norske hjem avgår med døden.

    Frem med kalkulatoren, på tide med litt aritmetikk:

    kraft.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Burde selvagt skrevet "stort sett nettoeksportør"..... da det er sesong og årsvariasjoner på regional produksjon og forbruk... fordi det bl.a. mangler noen seriøse overføringslinjer mellom nord og sør, øst og vest. Rabalderet i trøndelagsregionen for ikke så mange år siden rinner i hu....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har hatt DAB i bil siden 2002, og elsker radio. Har jobbet frilans i NRK noen PR på 80 tallet, i lokal radio i Oslo mestepatårten av 90 taller. Har hatt digital parabol i 20 år. Og siden jeg fikk ny bil i November 2013 med fabrikkmontert DAB har jeg aldri hatt problemer med dekning, og lyden er helt Ok i min bil. Jeg hører med ørene, og ikke øynene.
    Men etter å ha vært DAB fan i så mange år, så begynner jeg nesten å synes synd på voksne menn som ikke får til DAB.
    For dem er det altfor mange av....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dab går helt fint til radioprat. Men låter ræva på musikk. Og god radioprat er det lite av for tiden, imo. Men flott for deg at du er fornøyd med «oppgraderingen», classic
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    - og hvordan kan du påvise at denne "skitne" kraften går til elbillading og ikke til varmepumpa di ( om du har en)??
    Norge er nettoeksportør av kraft med god margin. At det tidevis importeres kraft til enkelte regioner, vesentlig i sør, er riktig nok, men påstanden om at vi i Norge er storforbrukere av "skitten" europeisk kullkraft er reinspikka tøv. Med unntak av noen manglende regionale overføringslinjer, så er det norske strømnettet "integrert", om du vil. Strøm kan flyte inn og ut av et regionalt nett, men det er ingen måte å påvise at du får "grønn energi" om du abonnerer på det, og at naboen får "skitten strøm".
    Vet ikke hvor du fikk at vi i Norge er storforbrukere av "skitten" strøm fra i mitt innlegg:confused:, men nok om det. Det er selvfølgelig umulig å si hvor strømmen i stikkontakten til en hvert tid kommer fra. Storforbrukere av "skitten" strøm er vi ikke, men den andelen vi i varierende grad importerer er på langt nær like "ren" som den vi produserer selv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...men dette merkelige tøvet om at norske elbiler lades på olje og kullkraft... hvor kommer denne svadaen fra???
    Den "svadaen" kommer fra det faktiske forhold i balansen mellom eksport og import av el.kraft. Vi importerer en god del "skitten" kraft til Norge.

    Nei, det gjør vi ikke... - og - Norsk kraftimport utgjør i snitt 5% av vårt kraftforbruk.
    :confused:
    Bestem deg da:). Importerer vi, eller ikke....?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nå har jeg egentlig ikke mye til overs for amerikanske biler, som jeg stort sett opplever som fuelslukende monstre med generelt liten komfort. Jeg er også nokså skeptisk til miljøregnestykket for elbiler, men dette merkelige tøvet om at norske elbiler lades på olje og kullkraft... hvor kommer denne svadaen fra???
    OK, jeg får gjenta setningen min så faller det (forhåpentligvis) på plass for deg, merker med rødt for sikkerhets skyld; Mens andre lands elbiler skal kjøre på strøm fra olje- eller kullkraft. (Andre land er altså utenfor Norge)

    Det du sa med manglende komfort skyldes nok bare din manglende kunnskap om dette :)

    Det du sa om bensinforbruk; jeg har bodd nesten 30 år ikke så langt fra Sunnås rehabiliterings sykehus, hvor de hardeste tilfeller trafikkskadde er, dvs. de hardeste er begravet på kirkegårder... Sagt på en annen måte; hjelper ikke om du kjører en liten bil som bruker 0,3 på mila om du fronter og enten er så dau at det knapt er noe vits i å ha begravelse, havner på Sunnås noen måneder - eller år - antar du kan tenke deg resten selv.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt DAB i bil siden 2002, og elsker radio. Har jobbet frilans i NRK noen PR på 80 tallet, i lokal radio i Oslo mestepatårten av 90 taller. Har hatt digital parabol i 20 år. Og siden jeg fikk ny bil i November 2013 med fabrikkmontert DAB har jeg aldri hatt problemer med dekning, og lyden er helt Ok i min bil. Jeg hører med ørene, og ikke øynene.
    Men etter å ha vært DAB fan i så mange år, så begynner jeg nesten å synes synd på voksne menn som ikke får til DAB.
    For dem er det altfor mange av....
    Vel, problemet er vel ikke at folk ikke får til DAB. De fleste mestrer nok det uten problem, muligens med unntak av eldre mennesker som ikke har barn/slektninger/naboer som kan hjelpe.
    Som vi flere her har prøvd å dytte inn med teskje så er skandalen at FM-nettet er nedlagt. Vi kan gjerne ha DAB som et supplement men at vi nå er det eneste landet i verden som kun har DAB er som sagt en skandale.
    At du er fornøyd med lydkvaliteten på DAB sier vel også sitt...
    Og selvsagt har du ikke problem med dekning i Oslo-området - ta deg en kjøretur litt utenfor befolkede områder, gjerne i områder med mye fjell og tunneler eller langs våre flotte lange fjorder. Så kan vi se om du er like fornøyd etterpå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    ...men dette merkelige tøvet om at norske elbiler lades på olje og kullkraft... hvor kommer denne svadaen fra???
    Den "svadaen" kommer fra det faktiske forhold i balansen mellom eksport og import av el.kraft. Vi importerer en god del "skitten" kraft til Norge.

    Du skriver da «vi importerer en god del «skitten» kraft til Norge» - jeg anser ikke 5% for å være en god del.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Funker fint til musikk også....låter ikke rævva i min bil....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - DAB er greit nok til bilbruk - når det funker.... selv om programinnholdet på mesteparten av kanalene er nokså trasig, etter min smak.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Låter ræva i bil også. Men det var lettere å høre forskjellen før NRK begynte å «rævatisere» FM-lyden.

    I gode gamle dager var den beste kringkastede lyden å finne på spellemannsprisen. Og NRK var generelt sett et hakk foran de kommersielle kanalene. Så var det noen år der kun del to - den klassiske delen låt ok. Den lydkvaliteten forsvant for en god del år siden. Og så var det typisk mp3 lyd av det middels dårlige slaget i alle kanaler. Helt til Dab meldte sin ankomst. Da ble det værre, også på FM. Viktig å senke lista så mye at Dab klarte å holde følge. Siden har det vært rimelig rævva over hele linja fra NRK. Har NRK et skjult oppdrag om å avvente folket fra å like musikk?

    Trist at sånt oppfattes som teknologiske fremskritt av enkelte....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi har jo gått fra NRK på langbølge og mellombølge til FM. Og FM i stereo. På 70 tallet....da NRK og mange andre kringkastere sendte klassiske konserter direkte. Det var flott. Den gang. Så kom CD plata og musikken ble digital. Og så kom Nicam stereo på TV. Første sending var nyttårskonserten på slutten av 80 tallet en gang. Man kan si mye om NRK, men det som var i arkivene ble etter hvertvdigitalisert, og nå kan vi når som helst se og høre ting fra mange tiår tilbake. Jeg har hatt digital parabol i 20 år, og jeg skjønte etterhvert at digital radio, sammen med digital TV og CD var framtiden. Så jeg kjøpte min første DAB radio i 2002 og har ikke angret et sekund. Klassiske konserter får vi nå på TV ...og alle FM stasjoner inkludert NRK og P4 har sendt musikk fra harddisk i ca. 20 år. Hvordan det låt på riksdekkende FM ? Som FM vanligvis låter ...en god dose harmonisk forvrengning, Loudness fra 1000 Hz og nedover, dårlig stereoseparasjon og litt sus. Alt det er borte fra DAB...kan godt være enig i at bitrate skulle vært høyere, men det er ørene som bestemmer, ikke øynene. Så nå har alt med lyd og bilde blitt digitalt, det manglet bare radioen.
    Vi som bor i og rundt Oslo-gryta har i mange år hatt tilgang til mange lokale radiokanaler, jeg har jobbet i en del av dem.
    Nå kan hele Norge få inn ca. 30 kanaler med variert musikk av ymse slag. Det er et fremskritt. akkurat som med det bakkesendte digitale TV nettet. De som ikke hadde parabol eller kabel fikk ørten nye TV kanaler. Og for oss som er ute og kjører bil så er DAB bare suverent. Og så kan man si til seg selv: DAB låter rævva 100 ganger. Det hjelper lite.
    Og i løpet av de siste 20-50 år har både radio og TV forandret seg radikalt. Som resten av samfunnet.
    Og hjemme kan man både høre radio og se TV på flere plattformer.
    Velkommen til 2018....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Sikker på at det ikke skulle vær velkommen til 1990 ?

    Mvh
    KJ
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    Sony satset milliarder på MiniDisc, som skulle bli det nye musikkformatet. Dessverre for Sony kom satsingen like før man kunne laste ned og avspille musikkfiler. Og så kom bærbare filavspillere for mp3, der iPod til slutt ble standarden.

    Sony innså at MiniDisc var et dødt format, tok tapet og gikk videre. Men satsingen på MD gjorde at Sony kom for sent i gang med nedlasting/streaming.

    NRK satset på DAB før nettradio ble etablert. Fordelene med DAB, i forhold til vanlig kringkasting, ble brått borte. Men like forjævlig har man dyttet formatet på folk.

    Det tilhengerne ikke forstår er at man ikke trenger en DAB-avspiller lenger. Nærmest alle har en smarttelefon, iPad, bærbar, osv.
    Snarere enn å erstatte et fjell av FM-radioer med DAB-avspillere, kunne man hoppet over på nettradio. Men det vågde ikke NRK, siden DAB bød på to fordeler:

    1. Fortsatt mulighet til å stenge inne lytterne i et eget distribusjonssystem, slik B&O stengte inne sine kunder med BeoLink.

    Riktignok innså man det absurde i å tilby kun en håndfull kanaler, derfor har man fått flere, men det har ødelagt kvaliteten på sendingene.

    2. Støtte fra radioforhandlere, som så en inntektsmulighet når millioner av radioer skulle skiftes ut.
    (Og en del NRK-folk og andre radiofolk hoppet av for å melke den kua).

    Så hva har vi? Teknologi fra 1980-tallet, utstyrt med krykker og hjelpepleier, død som en skutt kråke, men tilsynelatende i live her hjemme fordi man klarte å lure politikerne.
    Mens resten av verden skjønner at nettet og mobilnettet er hva man trenger. Mobilnettet er lønnsomt å bygge ut, DAB vil aldri lønne seg.

    Vi har også bevis for at hva som foregår i de høyere frekvensene ikke er så viktig på et HiFi-forum og det er underholdende.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... - jeg anser ikke 5% for å være en god del.
    Ok, da er det hvordan man karakteriserer andelen vi ikke er helt enige om da. Jeg synes i denne sammenheng at 5 % er en god del - og høyst sannsynlig vil dette kunne øke i fremtiden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Låter ræva i bil også. Men det var lettere å høre forskjellen før NRK begynte å «rævatisere» FM-lyden.

    I gode gamle dager var den beste kringkastede lyden å finne på spellemannsprisen. Og NRK var generelt sett et hakk foran de kommersielle kanalene. Så var det noen år der kun del to - den klassiske delen låt ok. Den lydkvaliteten forsvant for en god del år siden. Og så var det typisk mp3 lyd av det middels dårlige slaget i alle kanaler. Helt til Dab meldte sin ankomst. Da ble det værre, også på FM. Viktig å senke lista så mye at Dab klarte å holde følge. Siden har det vært rimelig rævva over hele linja fra NRK. Har NRK et skjult oppdrag om å avvente folket fra å like musikk?

    Trist at sånt oppfattes som teknologiske fremskritt av enkelte....
    Dette er vel langt på vei det beste innlegget her hittil - syntes jeg :)

    Spørs, om ikke lobbyistene bak muligheter til salg av DAB radioer pluss noen PR-kåte sjefer i NRK som ønsker å bli husket for noe, har påvirket myndighetene i større grad enn vi som ønsker god radio og god lyd.

    Tenk, om dette gjaldt TV, ikke en eneste stemme på storting eller regjering ville gått inn for dårligere TV-bilder. Mens lyd liksom bare noe man har i tillegg.

    Litt skyld, har også de to store salgsmotorene Elkjøp og Power (i forrm av tidligere Expert), som til dags dato ikke har gjort et slag for å selge apparaturer som gir samme opplevelse av lyd som bilde - de tror folk ikke skal ha noe over 999,- eller 19.999,- og har ikke en gang et musikkanlegg over dette i forsøket om å friste folk til kjøp...

    Så kan man lure på om lille Norge - beliggende midt mellom Putin og Donald - ikke har hatt med en eneste stemme fra Forsvaret, da FM-sendingen som eneste land i verden ble borte mens resten av verden (også) benytter den til kommuniksjon i krigstid.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har dere tenkt på utstyret?
    Satte i et Kenwood anlegg av en litt dyrere modell (mye bedre enn pioneer) og Focal element i en Audi.
    Det låter meget godt.
    Men ja, noen timer ut fra byen er det gjerne kun NRK og p4 en får inn. Og det er meget synd.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hjemme kan man høre radio og se TV på flere plattformer. Og i bil er DAB suveren, og det er ikke noe i veien med dekningen...
    Mens vi diskuterer på Internett...som ikke er utdatert selv om det er fra 60-70 tallet...
    Mens FM er fra 50 tallet,...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Yamaha sine surroundreceiverer har DAB...folk flest hører på dsgenscradio via små apparater....eller i bil.
    Det er ingen programmer på noen kanaler som fordrer avansert radioutstyr for å kunne høres på.
    All musikk har jo i mange år vært avspilt fra harddisk. Eneste program som spiller live musikk er NRK sitt fredagsprogram Radio Rock...som oftest er opptak fra Notodden Bluesfestival.
    Radio er ikke det det var før i verden, men fremdeles en god følgesvenn på veien, og med alt fra klassisk, jazz, country og to kanaler med gammelpop, og rock og topp 40... nå tilgjengelig for hele landet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det verste med DAB er at det fungerer...så mye bedre enn FM...over hele landet.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Det verste med DAB er at det fungerer...så mye bedre enn FM...over hele landet.
    Begynner du å gå tom for argumenter, siden du gjentar deg selv hele tiden? Joda, vi har også fått med oss at DU har hatt DAB i bilen siden 2002, men det gjør ikke DAB bedre av den grunn. Spør langtransportsjåfører som ferdes langs vårt langstrakte land om hva de synes om innføringen av DAB, så får du høre sannheten. Ellers artig å registrere at det snart bare er du som er aktiv i denne tråden, med å forsvare DAB med nebb og klør. Skulle vært interessant å vite hva som er den egentlige grunnen til din iver. Er du kanskje bare et nett-troll?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn