Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det var da svært da. Jeg må innrømme at etter at DAB+ ble innført kan jeg endelig høre radio hele veien fra Trondheim til Oslo, det kunne jeg ikke med FM. Selv etter gudene vet hvor mange år med FM-sendinger hadde man ikke et sendenett som lot meg høre radio mellom Støren og Oppdal eller på Dovre. Eller mellom Innset og Kvikne. Det kan jo være at radioene som BMW monterte i sine biler var dårlige.

    Og når nesten 50% av all radiolytting i England skjer med DAB kan det jo ikke være helt dødt som du sier. Og I Holland: "Currently there is DAB+ with reception in most of the country. Both public and commercial stations are available with a wider choice of stations than regular FM radio. Many stations also offer a second music-only station.[44] By 2015, the network will be further extended with an additional 24 transmitter sites, enabling good indoor reception across virtually all of the Netherlands". Ut fra teksten "By 2015..." tyder jo dette på at dette er skrevet for noen år siden.

    Man jo selvfølgelig diskutere hvor lurt det er å stenge FM-nettet, men å vedlikeholde 2 nettverk vil jo bli unødvendig dyrt.

    For mitt tilfelle, som i denne sammenhengen er mer opptatt av dekning, er DAB en fordel, da jeg faktisk kan høre radio steder jeg ikke kunne det før. Det er jo egentlig fantastisk at det var mulig å kjøre Trondheim - Oslo langs E6 uten å ha radiodekning hele veien da man brukte FM.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror det er viktig at man skiller litt snørr og barter i denne "debatten".

    For relativt mange har nok radiolytting (hjemme) gjennom årenes løp fortrinnsvis vært passiv lytting gjennom en reiseradio på kjøkkenbenken eller en Sølvsuper i stua.
    For en del andre av oss har radiolytting til tider vært noe mer - og da gjennom langt bedre utstyr og optimaliserte mottakerforhold.

    I en slik sammenheng hersker det ingen tvil om at radiosendingene gjennom en "oppegående" DAB+ tuner lydkvalitetsmessig på ingen måte kan måle seg med sendingene som ble kringkastet over FM-båndet. I så måte kan man egentlig si at mange mistet et kulturtilbud gjennom slukking av FM-nettet.

    Selv har jeg aldri vært spes opptatt av lyd/lydkvalitet i bil. Altfor komplisert og kostbart å få til noe skapelig sett opp mot mitt behov. Men, radio´n har som regel stort sett stått på allikevel.
    Nå er det begrenset til de FM-sendinger det er mulig å få inn der man ferdes, for selv om jeg har en Headunit Modelltilpasset DAB+ modul liggende har jeg ikke tatt meg bryet av å montere den ennå (en del demontering, samt at den må "synkes" mot Headunit i bilens serviceinnstillinger).

    Derimot monterte jeg, som en test, en DAB+modul (Dension) på HD´n. Det samme gjorde vi på HD´n til en kompis også. Vi var påpasselige med å oppdatere til siste versjon software og laste ned optimal konfig.fil. De 2 syklene har siden i fjor kjørt på kryss og tvers i store deler av Norge m/Trondheim som nordligste punkt. Og det har langt fra kun vært langs hovedveinettet. Med svært få unntak har dekningen vært upåklagelig.

    Slik DAB-modulen er plassert, antennekabel er trukket og antennen står (og antennens lengde - hvilket er viktig mht DAB) skal det godt gjøres å optimalisere DAB mottak på en bedre måte. På en MC er det også begrenset med annet utstyr som forstyrrer DAB signalet.

    Derfor er jeg noe påståelig med å hevde at dårlig mottak, utfall osv med DAB i bil skyldes for dårlig antenne og/eller plassering. I tillegg kommer routing av antennekabel og forstyrrelser fra øvrige elektriske innretninger. Spes gjelder det lastebil som ofte har mye lysutstyr (LED) plassert både i front og på tak, der kabling til dette som oftest følger vei som antennekabelen.

    Allikevel er jeg langt fra noen tilhenger av DAB, og mener det er en plattform vi burde spart oss for å innføre og bruke såpass mye skattepenger på - i tillegg til kostnadene for hver enkelt til å skifte ut og "kaste" fullt fungerende radiomottakere. Det hadde vært bedre om man hadde brukt en liten del av disse kostnadene til å vedlikeholde FM-nettet en stund til.

    Om "kort" tid vil 5G og streaming være den naturlige plattform for radio i bil. Fremtiden tilsier at det blir store datamengder som vil gå fra/til kjøretøy. Og én ting er helt sikkert - kostnadene for denne datatrafikken vil representere en minimal utgift i fremtiden.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    Dette fungerer fint. Dab-radioen behørig plassert i passasjersetet, selvsagt med bilbelte på, og koplet videre inn på AUX-inngangen på bilstereo'n. :p

    dab.jpg
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Som nevnt før - vi får et lite problem om noen år når 5g og streaming overtar. Da er det et spørsmål om det i det hele tatt vil produseres DAB-radioer lenger. Allerede i dag er det et prispåslag på flere norske biler pga. de må leveres med DAB. Dette er ikke standard i flere land.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nok en som tror st 5 G vil redde verden....en DAB sender kan sende radio til tusenvis av lyttere uten at en eneste mobil er koblet til en sendermast.
    Hvilke bilmerker er det som vil ha mer for en DAB radio? Og hvor mye mer ? Noe a la aircondition og firehjulstrekk for noen år siden...
    En del av bilbransjen er seg selv lik....ikke Mitsubishi...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Bilene blir koplet opp, folket vil ha internett i bilen. I dag er folk påkoblet 24/7 med mobilen. Behovet for lettere nettadgang i bilen er udiskutabelt. Spesielt for de som er unge i dag, og som vil kjøpe bil etterhvert. De er vant til nettjenester og vil fortsette med det. DAB er et fremmedord for dem.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    DAB døde under svangerskapet. DAB kommer aldri i nærheten av min sfære.

    Enhver mobil, nettbrett infotainmentsystem danker ut pinglen DAB. Mulig DAB blir integrert som en sniplet but soon to die because..... om en snakker lytting i bil...
    For starters.... den neste bilen DU kjøper....

    https://www.techradar.com/news/apple-carplay

    https://www.android.com/auto/
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Dead DAB walking.

    De offisielle lyttertallene for radio i uke 27/2018 viser at radiolyttingen til de nasjonale kanalene fortsetter å falle. Nå hører kun halvparten av alle nordmenn, 51,2 prosent, daglig på radio.
    Verst har nedgangen gått utover Radio Norges hovedkanal som nå er nede i 3,4 prosent daglig oppslutning, tilsvarende 153.000 personer, ifølge TNS Kantars lyttertall fra PPM.

    Inntektspotensialet til kommersielle radiostasjoner baserer seg på evnen til å levere så mange lyttere som mulig, som hører så lenge som mulig, slik at annonsørenes budskap treffer bredt ut og gjentatte ganger til det samme publikumet. Antall lyttere, og tiden folk bruker på å lytte, utgjør varelageret til kommersielle radiostasjoner. Når lyttertall og lyttertid går nedover betyr dette at radiostasjonene har færre varer å selge.

    https://www.dn.no/etterBors/2018/07...r-det-muligens-pa-tide-a-vurdere-sin-stilling

    Skjermbilde 2018-07-25 kl. 14.45.28.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Synes jeg dro kjensel på en NAD, og jammen hadde jeg rett... NAD Viso sikkert en grei DAB mottaker det...

    https://www.digi.no/artikler/sp-krever-at-fm-nettet-skrus-pa-igjen/442537



    Har ikke noe imot DAB, jeg har det ikke selv bruker FM og nettradio fra mobil til Audio Pro T3 eller Buddy Jenssen.

    Om jeg får skaffet meg Denon X4400 før den blir borte så har jeg kanskje DAB også, eneste jeg kommer til å kjøpe med DAB.. Og bil eller lappen har jeg ikke....


    Er ikke nødvendig å skjære av seg hodet når man barberer seg vel?

    Det var dumt å slukke FM, DAB er sikkert bra det, men FM burde man beholde...
     
    M

    MusicBear

    Gjest

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    ^Man må jo stusse. En næring og yrkessektor (radiokringkasting) satser på at folk skal kaste 11 millioner mottakere og erstatte disse med nye, når det finnes bedre alternativer i nett- og mobilteknologiene.

    Må være noe av det stupdummeste som er gjort hittil, av ressurssløseri på grunnlag av urealistiske inntjeningsforventninger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    ^”stupdumt» - helt enig.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe forunderlig at NRK, norkring & co ikke har forstått at nedleggingen av FM er et selvskudd for radiokringkasting.

    Mvh
    KJ
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er noe forunderlig at NRK, norkring & co ikke har forstått at nedleggingen av FM er et selvskudd for radiokringkasting.

    Mvh
    KJ
    Har jeg også tenkt på, kan ikke forstå annet enn at folket som jobber her må føle seg passe dumme i ettertid.

    Merkelig også, at ikke media mer har grepet fatt at Karl I. Hagens stadige "ARK" eller hva hva nå kalte dette for.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel så enkelt som at det gikk prestisje i å få det gjennomført...koste hva det koste vil :(
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    TTT=ting tar tid...og hvem orker å høre på radio i varmen, når man kan leke seg med mobilen....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Man må jo stusse. En næring og yrkessektor (radiokringkasting) satser på at folk skal kaste 11 millioner mottakere og erstatte disse med nye, når det finnes bedre alternativer i nett- og mobilteknologiene.

    Må være noe av det stupdummeste som er gjort hittil, av ressurssløseri på grunnlag av urealistiske inntjeningsforventninger.
    Noe som gjør dette enda mer stupdumt (om mulig) er at frekvensbåndene for DAB også brukes til militær kommunikasjon i NATO. I en beredskapssituasjon med alliert støtte kan vi bli nødt til å stenge ned DAB-radio til fordel for militær kommunikasjon, som andre parter i sin tur vil ha stor interesse av å jamme. Det er i så fall eksakt på et tidspunkt hvor vi vil ha bruk for å kommunisere ut troverdig offentlig informasjon til almenheten.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/One7Bq/Norge-og-NATO-i-krig-om-det-norske-DAB-nettet
    https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/unødig-uro-om-dab-og-frekvenser

    Det hele er så gjennomført idiotisk at man begynner å fundere på hva som ikke har blitt kjent. Hele prosessen bar preg av at «noen hadde snakket sammen» og tatt den reelle beslutningen utenfor offentlighet. En tråd er at noen fikk langsiktige kontrakter på enerett til reklame på radio. Det alvorligste er at det ikke ble kjent før beslutningen ble tatt, slik at det ikke var mulig å filtrere ut vikarierende argumenter fra folk med økonomisk egeninteresse. Det er ikke slik vi vil at ting skal gjøres i Norge.
    https://www.aftenposten.no/kultur/i/5V01ae/To-selskaper-kontrollerer-nasjonal-reklameradio-til-2032

    Man skal vanligvis ikke anta vrangvilje hvis inkompetanse er tilstrekkelig forklaring, men denne saken har en karakter som får meg til å lure. Om noe tilsvarende hadde skjedd i nesten hvilket som helst annet land ville korrupsjon vært en nærliggende tanke.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Blir vel egentlig ikke forbauset over at fordekte næringsinteresser passerer som politiske vedtak. JEg har en sterk mistanke at dette også er en del av de fullstendig ulogiske vedtakene i en del forsvarssaker også.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Her er forresten saken i Stortinget fra 2011 : https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=49273, og direkte til stortingsmeldingen https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-8-20102011/id632619/

    Det er verd å merke seg at stortingsvedtaket er at stortingsmeldingen (om DAB) legges ved protokollen. Stortingsmeldinger er meldinger fra en regjering om framtidig politikkutvikling på området, og stortinget gjør normalt ingen andre vedtak enn å vedlegge stortingsmeldingene til protokollen. Dvs stortinget har formelt sett ikke vedtatt nedleggelse av FM, og det var naturligvis Stoltenberg-regjeringens politikk om nedleggelse av FM som ble behandlet dengang da.

    Det er flere ting som er påfallende, men noe av det mest åpenbare er at politikerne helt overser bruker perspektivet, i 2010 var salget av DAB-radioer 10% av det totale radiosalget - publikum ville ikke ha det ... på tross av 15 år med DAB-jamring (reklame) fra NRK. Noe annet påfallende er evnen til ikke å se at radioens digitale framtid er IP og nettradio, og derigjennom mobiltelefon (subsidiært som haleheng til TV-distribusjon i digitalt bakkenett, kabel-TV etc.). Det tredje som er påfallende er regnestykkene om økonomiske konsekvenser ... Ganske lite framtidsrettede greier.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant at vedtaket forutsetter at NRKs DAB-kanaler skal ha samme dekning som P1 på FM - noe som er milevis fra resultatet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sier jeg og mange andre ute i provinsen som opplever dette daglig. At du velger å fortsette med monologen din får nå være ditt problem.
    Hvis du hadde forstått noe av transmisjonsteknikk, ville du også skjønt at det ikke er teknisk mulig å oppnå samme dekning med halvparten så mange sendere på over dobbel frekvens i VHF-båndet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Provinsen strekker seg nokså nær sentrum om dagen. Hjemme hos meg er DAB-dekningen nokså marginal, og det er på flatmark i Akershus. Har aldri vært noe problem med FM-dekning der. Den stasjonære DAB-radioen på kjøkkenet står nå der (fruen fikk den som julegave på jobb), men den blir sjelden eller aldri brukt. Hvis jeg forsøker å høre på radio i bilen faller signalet ut flere ganger på de par hundre meterne fra gårdsplassen og bort til E6. Det er ikke noe stort poeng å forsøke å høre på trafikkmeldinger på Østlandssendingen hvis det man hører er av typen «Veimeldingssentralen forteller at ... . Hvis du er på vei den veien bør du ... . Takk til deg, og ... . Her kommer Sigvart Dagsland.»

    Det gidder man ikke prøve så veldig mange ganger. Det forundrer meg ikke at lyttertallene er i fritt fall. Radio er noe man har i Sverige.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg registrerer at mange sier de har problemer med dekningen på DAB. Som jeg har skrevet tidligere har jeg bedre dekning med DAB enn jeg hadde med FM. Det var strekninger på E6 mellom Trondheim og Oslo der jeg ikke fikk inn FM radio. Nå har jeg ikke kjørt så veldig mye i distriktene, men jeg har foreløpig ikke hatt problem med dekningen. Jeg har bare kjørt vanlige strekninger som Trondheim - Oslo (vanligvis Trondheim - Hjerkinn - Folldal - Ringebu - Gjøvik og videre R4 til Oslo, noen ganger E6 hele veien), og Oslo - Bergen (over Hardangervidda) og Bergen - Trondheim. Full dekning hele veien (unntatt i en del tuneller). Dette er alle strekninger der jeg har hatt problemer med FM. Trafikkmeldinger har jeg også. Selv når radioen er slått av kommer de inn, både med tale og som tekst på displayet i radioen.

    Hjemme har jeg også full dekning. Det er andre grunner enn dekning og lydkvalitet som gjør at jeg ikke hører på radio hjemme.

    Hva er det jeg gjør riktig (og dere gjør feil)?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her i Moss dundrer DAB inn på kjøkkenradioen uansett om antenna er dratt ut eller ikke. Og likeledes hos min demente mor i Oslo. Hun greier ikke lenger TV, men DAB radioen får hun til. Går i Klem-FM der i gården. Ser ut til at den Grundig radioen er ganske god.
    images.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det jeg gjør riktig (og dere gjør feil)?
    To ting:
    - DAB er såpass høyfrekvent (ca 200 MHz VHF) at strålingen går mer rettlinjet enn med FM. Små landskapsdetaljer skaper radioskygge, refleksjoner og interferens. Jeg bor slik til at jeg tydeligvis rammes av det. Det var også notorisk vanskelig å få inn bakkesendt TV den gangen det var en ting. Formodentlig sendes DAB fra samme sendermast på samme frekvenser og med samme terreng som de gamle TV-kanalene.

    - DAB er mer sensitivt for antennekvalitet. I min bil (Tesla) er tydeligvis ikke antennen tenkt for DAB i utgangspunktet (horisontale tråder i bakruten i stedet for vertikale), så den behøver kraftig signal for å fungere. Blir det for svakt dropper den ut. Ettermontert DAB består gjerne av en vertikal strimmel limt i frontruten, en mottakerenhet i bilen og en miniatyrisert FM-sender som sender videre til den normale bilradioen. Da går det an å ta inn norsk DAB helt til Grebbestad (ihvertfall enkelte steder), men jeg har ikke tenkt å lime inn en slik i Teslaen. Og hvis ikke engang Tesla er villige til å redesigne bilene rundt særnorske radioløsninger er det kanskje ikke så mange andre bilprodusenter som vil gjøre det heller.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en Passat GTE og i den er tydeligvis radioen og antenneplasseringen ekstremt bra. Hjemmeradioen er en Geneva Touring L. Jeg er klar over problemene med DAB, men jeg har altså bedre dekning med DAB i min Passat enn jeg hadde med (Blaupunkt?) FM-radioen i min gamle BMW.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da har du Antenneproblemer....ikke noe galt med DAB dekning. Men man må ha riktig antenne som må monteres riktig.
    Har kjørt E6 fra Fredrikstad til Lillehammer og videre til Fevang i januar 2016. Og tilbake. Ingen problemer med dekning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva er det jeg gjør riktig (og dere gjør feil)?
    To ting:
    - DAB er såpass høyfrekvent (ca 200 MHz VHF) at strålingen går mer rettlinjet enn med FM. Små landskapsdetaljer skaper radioskygge, refleksjoner og interferens. Jeg bor slik til at jeg tydeligvis rammes av det. Det var også notorisk vanskelig å få inn bakkesendt TV den gangen det var en ting. Formodentlig sendes DAB fra samme sendermast på samme frekvenser og med samme terreng som de gamle TV-kanalene.

    - DAB er mer sensitivt for antennekvalitet. I min bil (Tesla) er tydeligvis ikke antennen tenkt for DAB i utgangspunktet (horisontale tråder i bakruten i stedet for vertikale), så den behøver kraftig signal for å fungere. Blir det for svakt dropper den ut. Ettermontert DAB består gjerne av en vertikal strimmel limt i frontruten, en mottakerenhet i bilen og en miniatyrisert FM-sender som sender videre til den normale bilradioen. Da går det an å ta inn norsk DAB helt til Grebbestad (ihvertfall enkelte steder), men jeg har ikke tenkt å lime inn en slik i Teslaen. Og hvis ikke engang Tesla er villige til å redesigne bilene rundt særnorske radioløsninger er det kanskje ikke så mange andre bilprodusenter som vil gjøre det heller.
    Tesla er en mygg i bil sammenheng. De store, inkludert PSA leverer DAB radioer som fungerer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg tar inn norske kanaler på DAB langt inn i Sverige. Kanskje ikke helt til Tanumshede/Grebbestad, men ikke langt fra.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg synes det har vært bekymrende mye kunnskapsarroganse på regjeringshold de siste årene. DAB, sukkeravgift, flyplassavgift, tobakkspolitikk, biodiesel... bare for å nevne noe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn