Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg forholder meg til radio i bil. Der hører jeg ingen forskjell i kvalitet på FM og DAB. Dekningsmessig er DAB for mitt bruk bedre enn FM. Problemet med DAB er først og fremst at man tilbyr flere kanaler uten at ressursene til å lage god radio økes. Grunnen til at jeg hører mindre på radio er at jeg ikke finner de interessante programmene lenger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Man trenger ikke et bra stereoanlegg for å høre hva galt loadness war krydret med tapskomprimering gjør med lyden. Det hører jeg godt, selv i den mest støyende bilen med den dårligste bilradioen. Og DAB tilfører bare mer av denne skiten - direkte og indirekte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Nå hører jeg nesten utelukkende på klassisk musikk og diskusjonsprogram/nyheter og der er det lite loudness wars. Til komprimering brukes AAC+ og da tilsvarer 90-100 kbps 160-192 kbps mp3. Da vil 90% (minst) av alle som hører på i bilen eller på en standard radio hjemme ikke kunne skille det fra CD-kvalitet, så jo, man trenger et godt stereoanlegg og fokusert lytting for å høre det. Jeg har som sagt testet akkurat det med en akustiker som designer lyden i konsertsaler, og han klarte ikke å skille 192 kbps fra CD-kvalitet, selv om han var helt overbevist om at det ville være lett. Det er selvfølgelig bare et datapunkt og man kan ikke trekke generelle slutninger fra det, men ikke overdriv.
    Loudness wars er noe annet - det er lett å høre digital overstyring og ekstrem snever dynamikk.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Otare,

    Her er det aggregert effekter ute og går. Puristiske innspillinger tåler lave bitrater osv. Så det er ikke klassisk musikk som forringes mest av mp3 pluss loadness war.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er nok riktig. I klassisk musikk vil vi jo ha dynamikken - hvis man reduserer dynamikken i innspillingene spiller man jo ikke det komponisten skrev. Hvis han har skrevet ppp og ff, skal forskjellen være større enn mellom p og f. Når det gjelder komprimering - det være seg mp3 eller AAC - har jeg aldri hørt at de skal være forskjell på klassisk (eller akustisk) musikk og annen type musikk, men det kan jo være. Den musikken jeg spilte for nevnte akustiker var ikke klassisk musikk. Anlegget var Conrad-Johnson forsterker og Quad 2905. En av de tingene man sier mp3 er dårlig på er å gjengi en naturlig romfølelse, og er det noe Quadene er gode på, er det å gjengi nettopp det. Likevel klarte han ikke å skille.

    NB: Jeg sier IKKE at det ikke er forskjell og jeg tviler ikke på at noen greier å høre forskjell. Jeg tror bare ikke det er et så stort poeng som dere gjør det til. Folk hører på musikk på telefonen eller på et Sonos flerromsanlegg. Eller en reiseradio. Om det er CD-kvalitet eller 192 kbps mp3 tror jeg det er forsvinnende få som hører eller bryr seg om.

    PS: Jeg forsvarer heller ikke måten man har innført DAB på, og synes vi godt kunne fortsatt med FM. Det er mange grunner til å kritisere innføringen av DAB, men jeg synes personlig ikke at dekningsgrad og lydkvalitet er de viktigste grunnene. Jeg har som sagt flere ganger bedre radiodekning i bilen nå enn jeg hadde med FM. Programmene de sender har imidlertid blitt dårligere :(
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    At man ikke hører forskjell på det som var FM og dagens DAB med bitrater på 60-80 kbps finner jeg rart. Da vi hadde FM var det utrolig forskjell på kvaliteten på sendingene fra P1/P2 og f.eks P3. P3 var i mine ører "slitsom" å høre i lengden, og enda verre var disse "hippe" stasjonene som Radio Energy og lignende stasjoner...
    Men kansje det bare er meg. Har ikke problemer med å høre forskjell på streaming kontra CD heller...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så rart at moderne codec’er er transparente rundt 200 kb/s, enten det er MP3 eller AAC, men DAB er 48-96 kb/s og ikke i nærheten av å være transparent. Det som ryker først ved lave bitrater er stereoperspektivet. Deretter går den harmoniske overtonestrukturen og høyfrekvente detaljer. DAB tillater heller ikke variabel bitrate for å prioritere de mer komplekse delene av en innspilling. DAB er ment for bruk med klokkeradio som uansett er mono og begrenset i frekvens.
    DAB skulle aldri være noen kvalitetsbærer av lyd - Stereo+
    What Data Compression Does To Your Music
    Ratings of psychoacoustic encoders - SoundExpert
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Med 60 kbps AAC+ er vi vel omtrent på 128 kbps mp3, og det er nok hørbart på et bra anlegg, men den vanlige radiolytter har ikke et bra anlegg. De hører på en liten bordradio eller i bilen. Der tviler jeg på at det er hørbart, eller at det er noe de reagerer på.

    Men bare for å presisere: jeg sier ikke at DAB lyder bedre enn FM, eller for så vidt like godt. Jeg sier bare at den lydkvaliteten dere klager over ikke betyr noe for den vanlige lytter, og at dere gjør dette til et mye større problem enn det det er. Det er ikke lydkvaliteten eller dekningsgraden som gjør at jeg hører mindre på radio. Grunnen til at P3 og disse "hippe" stasjonene er/var slitsomme å høre på synes jeg primært er innholdet i programmene (eller mangel på innhold), ikke lydkvaliteten.

    Barry Schwartz skrev en gang boken "The paradox of choice" der han viser til forsøk som peker på at når man får for mange valgmuligheter blir man "paralysert" og heller kobler ut enn å faktisk gjøre et valg. Et av eksemplene han viser til er pensjonsfond i USA. Tidligere valgte arbeidsgiver ut et fond der man kunne sette inn pensjonssparing - arbeidsgiver betalte inn et beløp tilsvarende det du selv plasserte i fondet (inntil et visst beløp). Dette ble kritisert - man mente at arbeidstakeren måtte selv få velge hvilket fond man skulle sette sin pensjonssparing i. Dette ble gjennomført, noe som førte til at pensjonssparingen falt - folk greide ikke å velge hvilket fond det var lurt å spare i, og dermed sparte de ikke, noe som førte til at de gikk glipp av store beløp.

    Når man hadde 3 radiokanaler var det enkelt å velge hvilken man ville høre på. Mine foreldre hørte på P1, jeg hørte på P2 og barna mine hørte på P3. Når man har 30+ blir det vanskelig. Det enkleste da er å slå av og ikke høre på noen. Og det er det vi gjør. Grunnen til at radiolyttingen går ned er ikke fordi man har gått over til DAB, men fordi vi har fått for mange valg av stasjoner, og da slår vi av radioen.

    @Asbjørn: Du har helt rett, og det er slik de fleste hører på radio - en liten bordradio, gjerne i mono (men sikkert ikke på dette forumet). Jeg kjenner faktisk ingen som har en radio koblet til et skikkelig stereoanlegg og hører på radio på den måten (hverken før eller etter DAB). Radio hører de aller fleste på en liten bordradio, gjerne på kjøkkenet, og da spiller det liten rolle om det er komprimert på 60 kbps AAC eller 200 kbps AAC.
    Jeg er fullstendig klar over dette med stereoperspektiv, harmoniske overtoner osv..., men det spiller absolutt ingen rolle for den jevne radiolytter. Og det er de radio produseres for - man produserer for flertallet, ikke for de 5% som bryr seg om lydkvaliteten.
    Jeg skulle gjerne sett at de reduserte antall kanaler. Da kunne de øke lydkvaliteten og bruke ressursene som nå brukes til å produsere 30 kanaler til å produsere f.eks. 5 eller 6, slik at man kunne få skikkelig kvalitet på det som sendes.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok en faktor, ja. Det er også en del av prioriteringen i DAB-prosjektet: «57 channels and nothing on» fremfor kvalitet.

    Det er likevel ingen ting som hindrer folk i å ha en DAB-radio konstant på samme stasjon. Min svigermor har aldri satt sin til noe annet enn NRK P1. Hvis radiolyttingen likevel går ned er det også noe med at ressursene til å produsere innhold spres så tynt utover at selv den ene kanalen fyller opp med innholdsløst pjatt for å kunne dekke alke sendeflatene.

    Det er en lise å skru på FM på svensk side av grensen og høre intelligent radio hvor debattdeltagerne får tid til å fullføre en hel tankerekke. Det er innholdskvalitet, ikke bare lydkvalitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    "57 channels and nothing on" beskriver det veldig bra. Helt enig med det du skriver her.
    Min mor har sin radio stående på P1 konstant (gammel vane vil jeg tro). Og så ser hun på TV2 til tross for at hun har 40 kanaler. Hvis det ikke er noe på TV2 hun vil se slår hun av TV-en.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Radiosjefen i NRK kommer fra nærradio og er høyremann. Virker som det preger tilnærmingen til innhold og tekniske løsninger. NRK utvikler seg mere som kommersiell nærradiokanal(er) enn som public-service. Det brede tilbudet svekkes til fordel for plate- og pjatteradio. Ingen er interessert i de lytterne som krever litt mer, av teknisk eller innholdsmessig kvalitet.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Med 60 kbps AAC+ er vi vel omtrent på 128 kbps mp3, og det er nok hørbart på et bra anlegg, men den vanlige radiolytter har ikke et bra anlegg. De hører på en liten bordradio eller i bilen. Der tviler jeg på at det er hørbart, eller at det er noe de reagerer på.

    Men bare for å presisere: jeg sier ikke at DAB lyder bedre enn FM, eller for så vidt like godt. Jeg sier bare at den lydkvaliteten dere klager over ikke betyr noe for den vanlige lytter, og at dere gjør dette til et mye større problem enn det det er. Det er ikke lydkvaliteten eller dekningsgraden som gjør at jeg hører mindre på radio. Grunnen til at P3 og disse "hippe" stasjonene er/var slitsomme å høre på synes jeg primært er innholdet i programmene (eller mangel på innhold), ikke lydkvaliteten.

    Barry Schwartz skrev en gang boken "The paradox of choice" der han viser til forsøk som peker på at når man får for mange valgmuligheter blir man "paralysert" og heller kobler ut enn å faktisk gjøre et valg. Et av eksemplene han viser til er pensjonsfond i USA. Tidligere valgte arbeidsgiver ut et fond der man kunne sette inn pensjonssparing - arbeidsgiver betalte inn et beløp tilsvarende det du selv plasserte i fondet (inntil et visst beløp). Dette ble kritisert - man mente at arbeidstakeren måtte selv få velge hvilket fond man skulle sette sin pensjonssparing i. Dette ble gjennomført, noe som førte til at pensjonssparingen falt - folk greide ikke å velge hvilket fond det var lurt å spare i, og dermed sparte de ikke, noe som førte til at de gikk glipp av store beløp.

    Når man hadde 3 radiokanaler var det enkelt å velge hvilken man ville høre på. Mine foreldre hørte på P1, jeg hørte på P2 og barna mine hørte på P3. Når man har 30+ blir det vanskelig. Det enkleste da er å slå av og ikke høre på noen. Og det er det vi gjør. Grunnen til at radiolyttingen går ned er ikke fordi man har gått over til DAB, men fordi vi har fått for mange valg av stasjoner, og da slår vi av radioen.

    @Asbjørn: Du har helt rett, og det er slik de fleste hører på radio - en liten bordradio, gjerne i mono (men sikkert ikke på dette forumet). Jeg kjenner faktisk ingen som har en radio koblet til et skikkelig stereoanlegg og hører på radio på den måten (hverken før eller etter DAB). Radio hører de aller fleste på en liten bordradio, gjerne på kjøkkenet, og da spiller det liten rolle om det er komprimert på 60 kbps AAC eller 200 kbps AAC.
    Jeg er fullstendig klar over dette med stereoperspektiv, harmoniske overtoner osv..., men det spiller absolutt ingen rolle for den jevne radiolytter. Og det er de radio produseres for - man produserer for flertallet, ikke for de 5% som bryr seg om lydkvaliteten.
    Jeg skulle gjerne sett at de reduserte antall kanaler. Da kunne de øke lydkvaliteten og bruke ressursene som nå brukes til å produsere 30 kanaler til å produsere f.eks. 5 eller 6, slik at man kunne få skikkelig kvalitet på det som sendes.
    Jeg tenkte på radio i bil... Selv med et orginalt medium godt anlegg i bilen, var det tidligere ingen problemer med å høre forskjell på lydkvaliteten på de forskjellige stasjonene på FM. Å høre på sendinger med dagens kvalitet i DAB er helt uaktuelt. Har helt gått over til CD og lokalradio i bilen...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Rettelse til innlegget over: "Selv med et orginalt medium godt anlegg i bilen, var det tidligere for meg ingen problemer med å høre forskjell på lydkvaliteten på de forskjellige stasjonene på FM"

    Jeg hørte ingen forskjell i lydkvaliteten med DAB i Norge og FM i Sverige, Tyskland og Tsjekkia i sommer i min bil. Dynaudio anlegg i en relativt ny Passat GTE.

    Men så var jeg jo opptatt av å kjøre bil. Herbert Simon skriver:

    ""What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention, and a need to allocate that attention efficiently among the overabundance of information sources that might consume it." (Computers, Communications and the Public Interest, pages 40-41, Martin Greenberger, ed., The Johns Hopkins Press, 1971.)"

    M.a.o. Man har en konstant evne til å motta inntrykk. Når man fokuserer på det ene, reduseres evnen til å fokusere på det andre. Når man kjører bil bruker man minst (eller bør i hvert fall bruke) 70-90% av ens oppmerksomhet på bilkjøringen. Det gjør at det er maks 10-30% igjen til å fokusere på radio (og andre ting). Hvis du bruker den delen til å fokusere på lydkvaliteten er det ikke mye igjen til å faktisk høre på det som sendes på radioen.

    Dette er jo også grunnen til at det er dumt å spille musikk/høre på radio mens man arbeider eller gjør noe annet, i hvert fall hvis man spiller musikk som krever at man lytter/hører etter. Og det er grunnen til at "multitasking" er en myte. Hvis man gjør flere ting samtidig gjør man ingen av de tingene spesielt godt. Musikk til arbeidet kan fungere som "bakgrunnsstøy" eller hvis det man gjør ikke krever mye mentalt fokus. Musikk mens man gjør lekser er en veldig dårlig ide.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Radiosjefen i NRK kommer fra nærradio og er høyremann. Virker som det preger tilnærmingen til innhold og tekniske løsninger. NRK utvikler seg mere som kommersiell nærradiokanal(er) enn som public-service. Det brede tilbudet svekkes til fordel for plate- og pjatteradio. Ingen er interessert i de lytterne som krever litt mer, av teknisk eller innholdsmessig kvalitet.
    Forsåvidt kommer jeg også fra nærradio og er høyremann. I det minste var jeg med på å drive en nærradio i studiedagene. Men jeg har ingen problemer med å se forskjell på reklamefinansiert kommersiell radio og offentlig finansiert public service radio. Det er to helt forskjellige ting.

    Det forundrer meg at NRK ikke ser forskjellen annet enn i egne festtaler. Hvis de uansett opptrer som en kommersiell aktør i et kartell med andre kommersielle aktører er det kanskje på tide å skru av den offentlige pengekranen og ønske lykke til.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Rettelse til innlegget over: "Selv med et orginalt medium godt anlegg i bilen, var det tidligere for meg ingen problemer med å høre forskjell på lydkvaliteten på de forskjellige stasjonene på FM"

    Jeg hørte ingen forskjell i lydkvaliteten med DAB i Norge og FM i Sverige, Tyskland og Tsjekkia i sommer i min bil. Dynaudio anlegg i en relativt ny Passat GTE.

    Men så var jeg jo opptatt av å kjøre bil. Herbert Simon skriver:

    ""What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention, and a need to allocate that attention efficiently among the overabundance of information sources that might consume it." (Computers, Communications and the Public Interest, pages 40-41, Martin Greenberger, ed., The Johns Hopkins Press, 1971.)"

    M.a.o. Man har en konstant evne til å motta inntrykk. Når man fokuserer på det ene, reduseres evnen til å fokusere på det andre. Når man kjører bil bruker man minst (eller bør i hvert fall bruke) 70-90% av ens oppmerksomhet på bilkjøringen. Det gjør at det er maks 10-30% igjen til å fokusere på radio (og andre ting). Hvis du bruker den delen til å fokusere på lydkvaliteten er det ikke mye igjen til å faktisk høre på det som sendes på radioen.

    Dette er jo også grunnen til at det er dumt å spille musikk/høre på radio mens man arbeider eller gjør noe annet, i hvert fall hvis man spiller musikk som krever at man lytter/hører etter. Og det er grunnen til at "multitasking" er en myte. Hvis man gjør flere ting samtidig gjør man ingen av de tingene spesielt godt. Musikk til arbeidet kan fungere som "bakgrunnsstøy" eller hvis det man gjør ikke krever mye mentalt fokus. Musikk mens man gjør lekser er en veldig dårlig ide.
    Du har helt rett, det er min helt personlige opplevelse av lydkvaliteten på radio og hva jeg hører! Jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg om hva DU eller andre klarer å oppfatte av lydkvaltet eller hva som dere tolererer av forringelse av lydkvaltet. Vil også tro at jo bedre et bilanlegg blir, jo lettere vil det være å detektere kvalitets forringelse, slik det er med et vanlig hifi anlegg. Derimot at det er en lydforringelse med DAB er det ikke noe å diskutere, det er et fakta! Om mange mener kvaliteten er god nok til deres bruk er en annen sak...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg er helt enig i at man burde redusert antall kanaler og øke lydkvaliteten på de kanalene. Med en bitrate på 160 kbps i AAC+ vil (minst) 99,9% av alle som hører på ikke kunne skille det fra ukomprimert lyd, men det ville vel minst halvere antall kanaler.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det forundrer meg at NRK ikke ser forskjellen annet enn i egne festtaler. Hvis de uansett opptrer som en kommersiell aktør i et kartell med andre kommersielle aktører er det kanskje på tide å skru av den offentlige pengekranen og ønske lykke til.
    Da er gjerne det gjerne flere ledd som kanskje har en «litt flytende» rolleforståelse - dvs. overordnet departement og statsråd. Jf. også stortingsmeldingen om å legge ned FM, der det framkommer at regjeringer og storting har lagt opp til at «aktørene» selv kan velge distribusjonsplattform og teknologi med noen «flytende» politiske føringer / kriterier for «valget». Det ser ikke ut som «forbrukerne», eller rettere sagt befolkningen siden vi snakker om allmenkrinkasting, har vært en del av begrepet «aktørene».

    mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Mange bra innlegg her...etter å ha hatt div. FM radioer i div. biler i 30 år til år 2002 da jeg fikk min første DAB radio i bil, så må jeg si at FM låter annerledes enn DAB, på samme måte som LP vs CD.
    FM var og er full av harmonisk forvrengning=varme, pluss en Loudness løfting fra 1000 Hz og nedover .
    Med susm og de kjente FM lydene i bil som kom i tide og utide...fffttt, flisa og plopp...og ikke minst skurr.
    Og mangel på stereoseparasjon. Så sammenlikner man så vil mange si at FM låter bedre, fordi det er det man er vant tilmå høre.
    Jeg elsket DAB fra første sekund....fordi det ble ro rundt musikk og tale. Ingen ulyder. Og jeg visste at allerede den gang sendte NRK og P4 digitalt....
    Når det gjelder innholdet på de forskjellige hovedkanalene, så har ikke det endret seg nevneverdig de siste 5 år.
    Både P4 og Radio Norge spiller de samme kanskje 1000 låtene, i den tro at det er det folket vil ha....og det stemmer nok for det meste. NRK hadde jo div. spesialprogrammer som POp Quiz og Herreavdelingen, Radio Rock og Pils.
    P1+ som ervred DAB kanal og er blant topp 3-4 har en god del snacks ...
    Når det gjelder den store mengden av andre kanaler, så er vel både P 13, jazz og klassisk brukbart, mens på div kommersielle
    kanalene er det programmert radio som er tingen. Men når de «musikkansvarlige» overhodet ikke kan jobben sin, pluss at det er altfor store begrensninger i antallet sanger på rotasjon, så er det mye som mangler.
    Nå det er sagt, så er det jo de samme folka som styrer MixMegapool og Radio Rix i Sverige, og hverken svensk P3 ogP4 er de kanaler de engang var.
    Men vi iNorge har gjort et teknologiskifte i vår digitale hverdag som tydeligvis faller noen tungt å godta, så fungerer DAB helt super for folk flest som har radio både hjemme og i bil.
    Og at dekningen på DAB fungerer er det liten tvil om.
    Men noen slåss med få orden på antenner og bruk av DAB radioen.
    Jeg har også hatt adapter i bil noen måneder, og lyden av DAB omgjort til FM i bil, er ikke mye å hige etter. Men det går jo.
    Så det jo to måter å se det på. Lage en gruppe på Facebook hvor man sutrer over at det riksdekkende FM nettet er slukket,
    eller løse problemet, hvis man er voksen nok til å innse at når d et gjelder radio i bil er DAB overlegent.
    Hjemme kan man velge mellom flere plattformer.
    Ha en fortsatt god radiosommer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har også hatt adapter i bil noen måneder, og lyden av DAB omgjort til FM i bil, er ikke mye å hige etter.
    Har aldri hørt DAB via et adapter basert på formidling via en FM-kanal.
    Men er det forskjell på de og en on-Board DAB-tuner, eller de separate DAB-adaptere som kobles via USB?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Min første og den jeg har nå Mitsubishi ASX hadde USB til minnepinne eller ekstern harddisk. Men den tilkoblingen sitter i midtkonsollen, så da jeg fikk DAB adapter i den bilen i noen måneder før jeg byttet til ny bil med fabrikkmontert DAB, så hadde denne Tiny adapter kun utsendelse via FM. Dette var i 2013. Førcdet hadde jeg hatt en Blaupunkt Dan radio i 10 år, og hørte jo med engang at den gode DAB lyden jeg var vant til var borte. Idag ville jeg vel tro at en adadper som har USB utgang helt klart ville være å foretrekke.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og det tror du på, og kan bevise? Ikke glem at alle radiostasjoner sender musikk og har sendt musikk i mange, mange år fra harddisk...og med digitale miksebord. Slik har jo P4 og Nrk sendt parallelt i mer enn 10 år....på både FM og DAB...
    Og lyden er jo helt klart forskjellig...og de fleste DAB motstandere vil såklart mene at FM er «best»....annerledes.
    Jeg har foretrukket lyden av DAB siden 2002....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har foretrukket lyden av DAB siden 2002....
    Det må du gjerne mene, men det er ikke min erfaring. Jeg kjøpte også DAB-radio ganske tidlig på 2000-tallet, formodentlig i 2005 eller -06. Kombinert FM- og DAB-mottaker til anlegget, muligens en Rotel. Den kostet noen tusenlapper. Satte en dedikert DAB-antenne i vinduet i henhold til instruksjoner.

    Når den innimellom fungerte som DAB (128 kb/s mp2) låt den merkbart kaldere og flatere enn med FM, innimellom alle boblelyder og andre artifakter den lagde. Live-konserter fra P1-scenen var kun interessant på FM.

    Så gikk NRK videre til DAB+ fra ca 2007, slukket både FM og DAB classic i fjor, og nå er den mottakeren EE-avfall. Jeg kommer ikke til å kjøpe en ny. Radio er noe man har i Sverige.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det har jo lenge vært klart at det er «førtisene» som styrer radio i Norge. De vil gjerne lage en kanal til mange forskjellige musikkretninger, fordi de tror det er det ungdom og folk vil ha. Dette har de lært fra det store utland, og sørlig hos NRK har dette blitt det gjeldende. NRK P1 består for det meste av magasinprogrammer, eller pizza/gryte programmer som jeg kaller det.
    Litt av hvert hele tiden for mange. Unntakene er jo Herreavdelingen=nå historie, Utakt, Pils og Radio Rock.
    De har en hel time hver uke, hvor de bare spiller norsk musikk, mens det i Canada er lovfestet at en tredjedel av musikken skal være kanadisk. P2 har mye bra innimellom, til og med kåserier hvor kåsør kan velge musikk.
    En del bra på P1+, Ren 60 med Bård Ose er bra...de har også et eget countryprogram hvor det spilles mye norsk, bra country.
    P4 og Radio Norge har ikke forandret seg på 10 år, og så har vi jazz, klassisk fra NRK, og Country, Retro og Vinyl...
    Når det gjelder musikk på radio over hele spektret, så har jeg sagt det samme i 20 år. Hvis vi sier at det finnes 100 plater i hele verden, så har alle kanalene til sammen bare spilt 20 av dem...hvis vi tenker på alle de 30 DAB kanalene, samt alle lokalradioene over hele Norge, så kommer vik anskuelse til 25. Og da snakker jeg om vanlig musikk, som folk flest liker.
    Og etter noen år på Platepraten på Facebook, så ser man at den norske musikksmaken utrolig vid ....fantastisk når man tenker på hva slags radiokanaler vi har vokst opp med....
    Så hadde jeg hatt penger, så vet jeg hva slags kanal jeg ville ha laget på radio.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Nettradio kommer til å vinne i det lange løp .... og med radiopolitikken til NRK så blir det ikke bare Dab-formatet som taper, men også kanalmangfoldet. P4, Radio Norge og NRK P1,2,3 mp3, mp13 osv .... det er altfor mye listefyll i alle kanaler. Jeg liker nyheter og Nitmen. Og så fliåpper jeg kanaler til jeg finner en låt som er OK. Og ettersom de fleste kanaler er så like så kan den OK låten dukke opp hvorsomhelst. Å hvor jeg savner et par radiokanaler fra Houston, men de dukker vel opp før NRK får orden i sine sysaker...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Lyspunktene finnes jo, men man sjekker jo ikke hva som er på radioen når. Bortsett fra Herreavdekingen og Pop Quiz.
    I dag var jeg så heldig at jeg kom over et kåseri på P2 av Lars Lillo Stenberg, og fikk med det meste av Neil Young On the Beach..
    Deilig å spille høyt i bil med DAB......
    Det finner man kun på NRK. Det skal bli spennende når Finn og Yan begynner på Vinyl...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er nettopp det - man sjekker ikke hva som er på radio. Når man hadde få kanaler kunne f.eks. P2 stå på, for man visste at det kom spennende program med jevne mellomrom. Et diskusjonsprogram om ting i tiden, et portrettprogram om en artist, et program om nye plateinnspillinger etc... Nå er de spennende programmene flyttet til spesialkanaler som stort sett er pludreradio med spillelister og et og annet spennende program en sjelden gang. Da setter man ikke på den kanalen fordi man orker ikke høre på denne pludringen i håp om at det skal dukke opp noe spennende. Så da går man glipp av disse programmene, og da ender det med at man slår av. Det gjelder i hvert fall meg.

    Noen unntak: Ekko, Herreavdelingen, PopQuizz (som i sommer har vært håpløst - han som har steppet inn for Bjelke er ille å høre på) og noen få andre program. Problemet med mange av dem er imidlertid at de går i arbeidstiden og de krever at man konsentrerer seg om innholdet i programmet og ikke kan jobbe samtidig, slik at man ikke kan høre dem likevel.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    To aktører blokkerer DAB-nettet. Nå må noen reagere.

    Hovedpoenget til statsråden er at MTG og Bauer riktignok har fått enerett til Riksblokk 1, men det er kapasitet igjen slik at hvem som helst kan få DAB-kapasitet til å gå nasjonalt.

    Poenget er at de to internasjonale aktørene har tatt all kapasitet til sine egne kanaler uten at det er plass til andre på Riksblokk 1. Det er denne riksblokken som er bygd ut til å dekke 93 prosent av befolkningen. De lagde også en bestemmelse om at dersom andre aktører var interessert i Riksblokk 2, skulle disse nasjonale aktørene ha forkjøpsrett til å tre inn i en eventuell avtale.

    Denne bestemmelsen var så suspekt at da vi påpekte det i mars 2016 (fordi vi fikk tilgang til et dokument som ikke skulle vært offentliggjort), valgte aktørene via departementet å oppheve bestemmelsen. Men aktørene har likevel valgt å håndheve bestemmelsen også etter at den ble opphevet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Noen unntak: Ekko, Herreavdelingen, PopQuizz (som i sommer har vært håpløst - han som har steppet inn for Bjelke er ille å høre på) og noen få andre program. Problemet med mange av dem er imidlertid at de går i arbeidstiden og de krever at man konsentrerer seg om innholdet i programmet og ikke kan jobbe samtidig, slik at man ikke kan høre dem likevel.
    Bjelke er ferdig i NRK.
    https://www.nrk.no/kultur/finn-bjelke-slutter-i-nrk-_-misfornoyd-med-ledelsen-1.14104374

    Finn hadde sine pro og pre som programleder. Lykke til i Vinyl.

    Den nye pop-quiz "quizmaster", Pål Thoresen, synes jeg har fungert bra etter en litt rotete start.
    https://www.nrk.no/kultur/overtar-popquiz-1.14093802
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Joda, jeg vet om Bjelke. Og Friis. Jeg håper de kan få til litt fornying av Vinyl. Her går jo bare listefyllet fra 50, 60 og 70-tallet på repeat. Hva med å spille artister som ikke lå på listene, evt. sanger som ikke havnet på listene fra de artistene som havnet der? Det skulle være nok å ta av.

    Det er mulig jeg bare ikke liker radiostemmen til Thoresen, men jeg tror at mitt problem med ham er at han litt panisk prøver å etterligne Bjelke uten å helt få det til. Det blir kanskje bedre etter hvert.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I forhold til Finn Bjelke blir Pål Thoresen ikke noe annet enn ei brautende kjeftesmelle.... familiært belastet... :cool:
    Finn besitter en enorm kunnskap om musikk - særlig bakover mot 60-70-80-tallet, noe det ikke høres ut som Thoresen har... rett nok kan man lese mye i diverse Rock og Pop leksika, men likevel...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er vel derfor de fleste hørbare programmene går på kveldstid og på lørdager....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og varmen har fremdeles ikke noe med det å gjøre.....
    Færre biler gjennom bompengeringen i Oslo....å ja...det er visst ferie....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Joda, jeg leste artikkelen...var på stranda for noen uker siden....der var det en del hundre folk...
    Ingen hadde radioer...men alle inkludert meg selv hadde en smarttelefon...
    Svenskene har jo bare sine 6 riksdekkende radiokanaler...og de er litt mere vanedyr enn oss...
    Overgangen tar litt tid...det er bare noen måneder siden siste region ble slukket.
    Om et år så er vi nok tilbake til en normal lytting...men uvant for mange med så mange nye kanaler...
    Ola Nordmann er litt treg av seg innimellom....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Enten har du fortsatt ikke lest artikkelen, ikke forstått innholdet eller oversett det fundamentale punktet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    At folk lytter mindre til radio...noe de også gjorde før riksdekkende FM ble slukket...
    Og riksdekkende FM kan ikke bli slått på igjen....noe mer ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn