Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    I juli 2017 hadde radio 56,7 prosent daglig oppslutning – og da var slukkingen av FM allerede i gang.
    Det er rett og slett tragisk.
    I uke 29 har NRK totalt rekordlave 1.47.000 lyttere, det er første gangen de er under 1.500.000 lyttere daglig.
    P4s alle kanaler hadde 837.000 daglige lyttere og Bauer Media (Radio Norge) hadde 490.000 daglige lyttere. I snitt lyttet man kun 68 minutter på radio.
    Jeg synes fortsatt at det er merkelig at både radiosjefer og ikke minst politikere ikke ser virkningen av innføring av DAB. Radiosjefene sier at de har kalkulert dette. De kommersielle kanalene lever jo av lytteroppslutning. Radio burde være den kanalen som virkelig kunne nå ut til folket, som det er i våre naboland.
    https://journalisten.no/radio-norge...setter-a-synke--katastrofetall-for-nrk/327171
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hvis NRK (og andre) bare kunne begynne å lage skikkelige program igjen og ikke spre dem utover på all verdens spesialkanaler slik at man må lete i sendeplaner o.l. for å finne dem, vil nok folk høre på radio igjen, men det er viktig at de får ut fingeren slik at folk ikke venner seg til å ikke høre på radio. Da blir det vanskelig å få lytterne tilbake.

    PS: Det lages nok fremdeles gode program, men det er bare veldig vanskelig å finne dem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et tankeeksperiment: Hva ville blitt bygd ut hvis designkriteriet i stedet var 4-5 landsdekkende radiokanaler, hvorav en var utpekt som beredskapskritisk og måtte ha redundant dekning på flere alternative frekvenser for 99,9 % av befolkningen, inkludert til fjells, til sjøs og i bil, inkludert forbipasserende bil- og båtturister? Det er et litt annet designkriterie enn et utall (kvasi)kommersielle pludrekanaler for spesielt uinteresserte lyttere der dekningen tilfeldigvis fungerer, og jeg tror ikke svaret ville vært DAB.

    I Sverige er det rimelig klart at hvis «Hesa Fredrik» uler, så er det SR P4 som gjelder. I Norge er det uspesifisert «radio». ???
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viktigt_meddelande_till_allmänheten_(Sverige)
    Om man hör varningssignalen vid någon annan tidpunkt än de nedan angivna provtillfällena skall man bege sig inomhus, stänga dörrar, fönster och ventilation och lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Varslingsanlegg
    Viktig melding, lytt på radio for nærmere orientering. Signalet vil kunne bli brukt både i fred og krig.
    Viktig melding – lytt på radio – Norsk Lokalradioforbund
    NRK sender ikke lenger på FM, og det er ikke kjent hvordan man skal nå de som ikke har anskaffet seg DAB-radio.
    http://www.sikkerhverdag.no/din-ber...iser/hvordan-varsles-befolkningen-ved-kriser/
    Hvis du hører signalet "Viktig melding – lytt på radio" betyr det i praksis at du skal søke informasjon.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Viktig melding kan sendes ut på alle DAB kanaler samtidig. Og kommer nok på NRK , VG. osv samtidig....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå skal man ikke glemme ar samtlige MSM aviser, osv. bortsett fra NRK har vært kritiske til DAB. Uten at jeg helt har skjønt hvorfor...må vel ha noe med lesertall og klikk å gjøre...negativt trekker flere lesere...
    Sist ut hva Tønsbergs blad som klagde fælt....de hadde lagret DAB kanalen fra region 1 isteden for region 2 som Tønsberg tilhører.
    NAF på Vestlandet gjorde det samme...de hadde feil montert antenne...så det er klart at folk blir skeptiske når de som står bak DAB har rett...DAB fungerer over hele landet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal man ikke glemme ar samtlige MSM aviser, osv. bortsett fra NRK har vært kritiske til DAB. Uten at jeg helt har skjønt hvorfor...må vel ha noe med lesertall og klikk å gjøre...negativt trekker flere lesere...
    Nå er jeg høyremann og grunnleggende positivt innstilt til regjeringen, men det er få ting som gjør meg så skeptisk som når noen forsøker å forsvare myndigheters beslutninger med varianter av «media lyver». Da har man gitt opp saklig argumentasjon og stiller seg i særdeles dårlig selskap. Medias samfunnsrolle er blant annet å pirke ved makten og åpne for kritikk. Det er kanskje en grunn til at samtlige medier bortsett fra de med økonomisk egeninteresse i DAB har vært kritiske til dette.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Så Classic46 skjønner ikke hvorfor det er grunn til å være negative til DAB, her er mine punkter:

    1) DAB lobbyen har satt opp en «konflikt» mellom DAB & FM, der FM tapte kampen og er skrotet
    2) skrotingen av FM har påfør Norge et helt unødvendig samfunnsøkonomisk tap (XYZ mill. radioapparater som ble gjort nytteløse i 2017)
    3) utbyggingen av DAB og nedleggingen av FM med skroting av XYZ mill. apparater vært sløsing med ressurser som kunne ha vært brukt mye bedre.
    4) skrotingen av FM var ikke ønsket av publikum/radiolytterne - DAB utgjorde kun 10 pst. av nysalget av radioapparater i 2010 året før «beslutningen» i Stortinget, og har påført folk og fe en helt unødvendig kostnad - eller skal vi si skatt.
    5) mange «nye» DBA-lyttere mener at DAB er et tilbakeskritt fra FM - brukervennlighet, lydkvalitet, dekning, mottak under marginale dekninsgforhold mm.
    6) DAB er en utdatert teknologisk plattform, basert på forrige årtusen sitt paradigme med kringkasting - konvensjonell kringkasting er ikke framtiden.
    7) Den framtidsrettede distribusjonsplattformen for radio er internett.

    Jeg har riktig nok vært en marginal radiolytter, jeg har ikke brukt radio timevis hver dag, men litt i ny og ne på mine utvalgte programmer (Bl.a. Herreavdelingen, Pils, Popquiz, dagsnytt 18 og vanlige nyhetssendinger med mer, siden det er en stund siden Halo i uken gikk av med pensjon). For egen regning har jeg ingen planer om å anskaffe med DAB-radio. Kringkastet radio, og radio som «bakgrunnsmusikk» døde for min del med FM. Når jeg nå ønsker å høre et radioprogram så gjør jeg det via internett, som i det daglige er tilgjengelig så godt som over alt og hele tiden. Da er jeg heller ikke avhengig av å følge med på et sendeskjema og lyttingen blir følgelig mer målrettet mot det aktuelle programmet. Jeg tipper det er en del mennesker i landet som kanskje ser det på den måten.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så alle teknologiske framskritt er greit, bortsett fra FM radio, som er fra 50 tallet?
    Hadde du vært en tur på baksiden av Elkjøp osv. så kan det hende at du hadde blitt overrasket over hvor mange fullt brukbare
    billedrørstvapparater som har blitt skrotet siden vi fikk digitalt bakkesendt TV, og i kjølvannet : Flatskjermer...
    Men det er greit? Men gamle FM radioer som er verdt 5 kr, da er det skandale.
    Og folk har vært flinke til å kjøpe flatskjermer, PC, laptop, nettbrett og smarttelefon.
    Men en DAB radio til 500 kr....????
    Et tilbakeskritt fra FM.? Selvom DAB har gitt mange flere kanaler, så kan man fortsatt høre på de gamle, gode.
    Ikke noe vanskeligere å bruke en DAB radio, enn noen annen elektronisk dings. Men man må lære seg å bruke den, akkurat som når FM radioen kom.
    Det er ikke noe i veien med DAB dekningen, men alle som skriker og hyler om at de ikke får det til, og setter skylda på DAB, har jo alltid fått oppslag i pressen. Faktum er jo at voksne mennesker ikke har fått det til...
    Jeg har fått det til siden 2002, og jeg er født i 1946.
    En av de «gode» argumentene er å hevde at DAB er utdatert....alternativ???
    Radio på nett, via kabel, satelitt og TV har jo vært kjent i åresvis....hjemme kan man jo velge plattform, eller man kan kjøpe seg en lite DAB radio.
    I bil er DAB overlegen FM ....men mange har problemer med å montere antenne riktig, og P bruke DAB radioen riktig.
    Tenk at man må lese bruksanvisningen.
    Min gamle mor hadde stor glede av sin DAB radio de siste årene hun levde...
    DAB har vært på gang i 20 år, men det er tydelig at mange ikke har fått medseg det.
    Myndighetene vil ha et radiosystem hvor man kan sende, akkurat radio uten å være tilkoblet noe som helst.
    FM nettet var nedslitt og trengte en oppgradering, og ettersom Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i,
    så falt valget på DAB,. Digitalt, akkurat som det nye nødnettet. Digitalt, som alt som har med lyd og bilde har vært i 20 år...
    bortsett fra FM.
    Noen nekter å være med inn i den digitale fremtiden, selvom de er omgitt av digitale duppedingser.
    Det verste med DAB er at det fungerer, slutt å sutre, det riksdekkende FM nettet er historie.
    Og slutt med å finne på alle mulige unnskyldninger for at man ikke «liker» DAB. Det begynner å bli barnslig.
    Ting tar tid.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Den er jo et år gammel....jeg jobbet på Ryen i mange år,i et murbygg, og med DAB-radioen lengst unna Tryvann...hadde aldri noen problemer med å få inn noen kanaler...med antenne bare halvt trukket ut...det var 2010-2016.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes også dette evige maset om at det er så dyrt å skrote sin gamle FM-radio og kjøpe en DAB radio er litt rart. Folk bytter mobiltelefon hvert år. Hvert 4. år når det er fotballVM kjøper man seg ny TV. Man kjøper biler i millionklassen. Kaster opptil 50% av all maten man kjøper. Kjøper halvlitere med øl på uteservering til 100 kr. Det har man råd til, men å kjøpe en ny radio til en tusenlapp er plutselig dyrt?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Jeg synes også dette evige maset om at det er så dyrt å skrote sin gamle FM-radio og kjøpe en DAB radio er litt rart. Folk bytter mobiltelefon hvert år. Hvert 4. år når det er fotballVM kjøper man seg ny TV. Man kjøper biler i millionklassen. Kaster opptil 50% av all maten man kjøper. Kjøper halvlitere med øl på uteservering til 100 kr. Det har man råd til, men å kjøpe en ny radio til en tusenlapp er plutselig dyrt?
    Sist jeg sjekket, kostet det 6000 for en halvjalla men usynlig dab adapter til mine biler som emulerer en satelittradio og antagelig skaper krøll på CAN bus.
    Skal jeg ha dab radio i begge bilene er jeg oppe i 12000. For meg er det dyrt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes også dette evige maset om at det er så dyrt å skrote sin gamle FM-radio og kjøpe en DAB radio er litt rart. Folk bytter mobiltelefon hvert år. Hvert 4. år når det er fotballVM kjøper man seg ny TV. Man kjøper biler i millionklassen. Kaster opptil 50% av all maten man kjøper. Kjøper halvlitere med øl på uteservering til 100 kr. Det har man råd til, men å kjøpe en ny radio til en tusenlapp er plutselig dyrt?
    Mitt poeng er ikke om det er dyrt eller billig for hver enkelt. Jeg har dog en sympati for dem som i hverdagen må snu på shillingen og kanskje ikke hadde behov for å bruke penger på en ny radio i 2017, men det er ikke mitt argument.

    Bare for å gjenta meg selv med nye ord
    1) det er unødvendig sløsing med ressurser å skrote 11 millioner radioapparater, det burde kanskje ha vært anmeldt som miljøkriminalitet,
    2) det er en påtvungen utskifting = skatt, og
    3) det var ulønnsomt for kongeriket Norge å stenge av FM.
    Dersom regjeringen i stedet hadde fremmet forslag om en radioskatt på et par titalls milliarder kroner så hadde det blitt ramaskrik.

    mvh
    KJ
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det veldig enkelt -- det kom noe langt bedre: internett og mobil. Dette kan levere langt mer i langt større oppløsning enn hva DAB evner, og med bilde, still eller levende, om man vil. Og så kunne man beholdt FM-nettet.

    Utbygging av internett og mobil var selvfinansierende, mens skroting av FM og utbygging av DAB er en tvungen beskatning.

    Dersom DAB ga oss utrolig lydkvalitet ville jeg kanskje vært mer lydhør, men lyden er jo forferdelig å lytte til. Kanskje er jeg spesielt sensitiv i akkurat det frekvensområdet, eller også er mange HiFi-folk døvere enn de liker å innbille seg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Så alle teknologiske framskritt er greit, bortsett fra FM radio, som er fra 50 tallet?
    Hadde du vært en tur på baksiden av Elkjøp osv. så kan det hende at du hadde blitt overrasket over hvor mange fullt brukbare
    billedrørstvapparater som har blitt skrotet siden vi fikk digitalt bakkesendt TV, og i kjølvannet : Flatskjermer...
    Men det er greit? Men gamle FM radioer som er verdt 5 kr, da er det skandale.
    Og folk har vært flinke til å kjøpe flatskjermer, PC, laptop, nettbrett og smarttelefon.
    Men en DAB radio til 500 kr....????
    Et tilbakeskritt fra FM.? Selvom DAB har gitt mange flere kanaler, så kan man fortsatt høre på de gamle, gode.
    Ikke noe vanskeligere å bruke en DAB radio, enn noen annen elektronisk dings. Men man må lære seg å bruke den, akkurat som når FM radioen kom.
    Det er ikke noe i veien med DAB dekningen, men alle som skriker og hyler om at de ikke får det til, og setter skylda på DAB, har jo alltid fått oppslag i pressen. Faktum er jo at voksne mennesker ikke har fått det til...
    Jeg har fått det til siden 2002, og jeg er født i 1946.
    En av de «gode» argumentene er å hevde at DAB er utdatert....alternativ???
    Radio på nett, via kabel, satelitt og TV har jo vært kjent i åresvis....hjemme kan man jo velge plattform, eller man kan kjøpe seg en lite DAB radio.
    I bil er DAB overlegen FM ....men mange har problemer med å montere antenne riktig, og P bruke DAB radioen riktig.
    Tenk at man må lese bruksanvisningen.
    Min gamle mor hadde stor glede av sin DAB radio de siste årene hun levde...
    DAB har vært på gang i 20 år, men det er tydelig at mange ikke har fått medseg det.
    Myndighetene vil ha et radiosystem hvor man kan sende, akkurat radio uten å være tilkoblet noe som helst.
    FM nettet var nedslitt og trengte en oppgradering, og ettersom Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i,
    så falt valget på DAB,. Digitalt, akkurat som det nye nødnettet. Digitalt, som alt som har med lyd og bilde har vært i 20 år...
    bortsett fra FM.
    Noen nekter å være med inn i den digitale fremtiden, selvom de er omgitt av digitale duppedingser.
    Det verste med DAB er at det fungerer, slutt å sutre, det riksdekkende FM nettet er historie.
    Og slutt med å finne på alle mulige unnskyldninger for at man ikke «liker» DAB. Det begynner å bli barnslig.
    Ting tar tid.
    Hvem er det som har fremmet FM som et framskritt ?

    DAB var ikke særlig etterspurt av folk, så enkelt var det. Likevel ble skiftet fra FM til DAB pådyttet folk. Skandalen er ikke en og en radio til 5 kroner, eller dynga bak elkjøp. Kjøp- og kast-samfunnet er ikke et argument for å legge ned FM og skrote 11 millioner radioer. Skandalen er 11 millioner radioapprater som blir gjort nytteløse i et «teknologiskifte» som folk ikke ville ha, og at folk ble «påtvunget» å kjøpe nye radioer. Slukkingen av FM er et formidabelt ulønnsomt prosjekt, langt mer ulønnsomt enn par-tre hundertalls millioner det hadde kostet å fornye sendernettet.

    Den digitale framtiden for radio heter fortsatt ikke DAB ... Jeg tar heller en tippekonkurranse om hvor lang tid det tar før DAB er død. Skal vi gi den 10 år til ?

    Jeg er ikke uenig om at en overgang fra FM til DAB kunne ha gitt mening i 1995 eller deromkring, men det er snart 25 år siden. Siden den gang har 2 teknologiskifter på mobiltelefoni (fra GSM til 3G og 4G) og er i ferd med å bevege oss inn i det neste skiftet (5G), og tro det eller ei men GSM-telefoner fungerer fortsatt (3G er riktig nok i ferd med å bli koblet ned). På farten er mobiltelefonen totalt overlegen både FM og DAB, den er alltid med og den kan til og med flere ting.

    Nødnettet (TETRA) er forresten heller ikke akkurat en solstråle i teknologisk framskritt ... ja det har merkelappen «digitalt», men «digitalt» som buzzword gikk av moten på 1980-tallet.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Utbyggingen av DAB kostet en milliard...de andre tallene som har svevet omkring har jeg alltid tatt med en klype sakt.
    Og fremdeles ingen kommentar om alle TV apparatene som har blitt skrotet..
    Og har man en moderne FM radio kan man kjøpe en DAB adapter..
    Det ble påtvunget å skifte fra analog til digital bakkesendt TV...og når kabeleselskapene gikk over til digitale bokser , så måtte man bytte...et teknologiskifte...men det var altfor mange som ikke trodde at myndighetene ville slå av riksdekkende FM ...men trass hjelper lite...FM blir ikke slått på igjen...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Min gamle bil var 13 år gammel da den ble skiftet ut...Mitsubishi til Mitsubishi....og selv om det er BMW...dine biler er altfor gamle...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noe forbaska pjatt!!! Jeg har en 2010 Mondeo og fruen en Polo. "Original" radio til Mondeoen koster minst 6000 - Poloen har jeg ikke sjekka, men får vel en ny radio i "skramleklasse" for et par tusen...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ettersom Norge ikke er alene med DAB, og DAB funker suverent i bil, så tror jeg nok DAB overlever...også fordi myndighetene vil..
    Og bilfabrikantene leverer biler til de andre land i Europa, som vil bli fler og fler ettersom tiden går...
    En heldigital radiokjede makes sense....sånn har det vært i ca 15-20 år....
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Utbyggingen av DAB kostet en milliard...de andre tallene som har svevet omkring har jeg alltid tatt med en klype sakt.
    Og fremdeles ingen kommentar om alle TV apparatene som har blitt skrotet..
    Og har man en moderne FM radio kan man kjøpe en DAB adapter..
    Det ble påtvunget å skifte fra analog til digital bakkesendt TV...og når kabeleselskapene gikk over til digitale bokser , så måtte man bytte...et teknologiskifte...men det var altfor mange som ikke trodde at myndighetene ville slå av riksdekkende FM ...men trass hjelper lite...FM blir ikke slått på igjen...
    De gamle tv-apparatene ble ikke skrotet pga digitalisering av bakkenettet, men fordi folk hadde lyst på flatskjerm. De fleste jeg kjenner har en ekstern tuner til flatskjermene sine og kunne dermed fortsatt å bruke kasse tven.

    Hvordan kan det ha seg at ingen har lyst på dab?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Utbyggingen av DAB kostet en milliard...de andre tallene som har svevet omkring har jeg alltid tatt med en klype sakt.
    Og fremdeles ingen kommentar om alle TV apparatene som har blitt skrotet..
    Og har man en moderne FM radio kan man kjøpe en DAB adapter..
    Det ble påtvunget å skifte fra analog til digital bakkesendt TV...og når kabeleselskapene gikk over til digitale bokser , så måtte man bytte...et teknologiskifte...men det var altfor mange som ikke trodde at myndighetene ville slå av riksdekkende FM ...men trass hjelper lite...FM blir ikke slått på igjen...
    1) det var ingen grunn til å skrote den gamle TVen da riksTV startet opp - det var en egen tunerboks som skulle løse biffen. CAM-moduler var nesten ikke å oppdrive i starten. ... og den gamle TVen kan kanskje brukes fortsatt med en riksTV-boks ?
    2) overgangen til digitalTV var en kvalitetsheving for de fleste - høyere oppløsning - for mange har DAB har lavere kvalitet enn FM.
    3) GET sendte meg digitalboksen uten vederlag da de gikk heldigital - kan jeg sende min trofaste FM radio til kulturministeren og be om en ny DAB ?

    mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det har kommet flere firmaer i det siste som har billige DAB varianter...særlig for de tre største tyske bilmerkene...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    For å være helt ærlig...ja. Sier ikke at du skal skrote dem....men det har skjedd mye på bilfronten siden 2006....
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    For å være helt ærlig...ja. Sier ikke at du skal skrote dem....men det har skjedd mye på bilfronten siden 2006....
    Bortsett fra mer moderne infotainment system synes jeg det har skjedd veldig lite på fossildrevne biler.
    Mine biler var i produksjon til 2013 med få endringer, så de er ikke så fryktelig utdatert. Burde en 2013 3-serie også skrotes?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Det har kommet flere firmaer i det siste som har billige DAB varianter...særlig for de tre største tyske bilmerkene...
    Skal du bytte den integrerte enheten i en tysk mellomklasse-bil snakker vi fort om et 5-sifret beløp. Men selvfølgelig kan du få en billig frittstående boks men hvem vil ødelegge interiøret på denne måten i en bil til +/- 500k?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kjempefornøyd for at lyttertallene konstant peker i rett retning (ned) og håper de inkompetente ansvarlige tar noe lærdom av dette.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    At ingen har lyst på DAB er jo litt misvisende...de fleste har jo fått ut fingeren for lenge siden og byttet...som meg..
    Og så er det de som har byttet og ikke får det til...og voksne menn leser ikke bruksanvisnger eller spør etter etter veien...
    Også er det de sim sitter på gjerdet...og de fleste kommer nok etter...men hvem tenker på radio i dette været....
    Og de fleste som har byttet og fått det til har ikke noe å klage over...og er hverken her eller på Facebook...
    Å ja, jeg glemte de som i trass vil ha FM...og aldri vil ha DAB fordi...de ikke vil høre mer på radio, fordi man slukket FM nettet...og sa ifra i god tid før ...men det er greit å ha noe å være sur for...
    Bompenger, nye strømmålere, DAB , EF, EØS, repriser på TV .....fotballdommere ...og VAR...
    Godt vi er forskjellige...
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er en ny leverandør som har dukket opp på mine Facebook-sider....Ikke femsifret beløp...Audi-BMW Mercedes og VW.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Skrotes er dine ord...man bytter inn biler...
    Så du mener at det er greit å skyve eventuelle problemer videre til ny eier fremfor å skrote en 12 år gammel premium-bil?
    Du er litt vanskelig å forstå - først sier du at en slik bil er for gammel, nå sier du at den kan jo bare byttes inn?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sånn vil det jo alltid være...ingen biler er perfekte...og man kjøper og selger/bytter inn biler av forskjellige grunner.
    Hva vedkommende som kjøper en gammel bil gjør med dem er jo opp til kjøper.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Sånn vil det jo alltid være...ingen biler er perfekte...og man kjøper og selger/bytter inn biler av forskjellige grunner.
    Hva vedkommende som kjøper en gammel bil gjør med dem er jo opp til kjøper.
    Men du mener at mine biler er for gamle for meg fordi de ikke har fabrikkmontert dab?
    Jeg har alltid brukt bilen som transportmiddel. Stereoanlegg har jeg i stua.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Det er en ny leverandør som har dukket opp på mine Facebook-sider....Ikke femsifret beløp...Audi-BMW Mercedes og VW.
    Til min 2006 Mercedes koster det 7000.- + montering å få montert inn en skjult modul slik at knapper på ratt og orginal media unit fungerer som før. Det blir ikke aktuelt å gjøre for å få et medium slik som DAB, som i beste fall sender på 60-80 kbps. Det er så dårlig at jeg hadde ikke klart å lytte på det uansett....
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Det er en ny leverandør som har dukket opp på mine Facebook-sider....Ikke femsifret beløp...Audi-BMW Mercedes og VW.
    Til min 2006 Mercedes koster det 7000.- + montering å få montert inn en skjult modul slik at knapper på ratt og orginal media unit fungerer som før. Det blir ikke aktuelt å gjøre for å få et medium slik som DAB, som i beste fall sender på 60-80 kbps. Det er så dårlig at jeg hadde ikke klart å lytte på det uansett....
    Nå må du huske på at en 2006 modell er for gammel og moden for skroting - ifølge moroklumpen Classic46
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det gjør det bare ekstra genialt å bytte til et radiosystem som få eksisterende biler kan ta inn. I gjennomsnitt varer en bil 17 år i Norge. Merker som Mercedes og Volvo varer godt over 20 år i gjennomsnitt, og det ser ut til at levetiden øker etterhvert som biler generelt blir mer pålitelige. Det betyr at det vil bortimot 20 år før halvparten av bilparken er byttet ut med nyere biler som har fabrikkmontert DAB. I mellomtiden er det ettermonterte løsninger som gjelder for resten, eller å gi fanden i hele greia og håpe at det ikke kommer noen «viktig melding - lytt på radio» i de 20 årene.

    I en annen tråd her inne er enkelte fryktelig bekymret for radiostråling fra mobiltelefoner og WiFi. Jeg har ikke brydd meg om å forklare i den tråden at en typisk DAB-adapter inneholder en liten FM-sender som står på kontinuerlig inne i bilen. Noen vil sikkert bekymre seg over det også. ;)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Min Mitsubishi, og min brors Honda og tidligere Mitsubishi, og selv min svigerinnes Toyota kan ta inn DAB uten problemer...overalt hvor vi kjører...bortsett fra noen timer mellom Tøcksfors og Stockholm, hvor min bror og hans kone bor. Men når de er på tur i Norge, og jeg kjører og har kjørt rundt omkring de siste årene, har vi ikke hatt noe problem med DAB dekning...
    Noe heller ikke Mitsubishi modeller har hatt siden slutten av 2013....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn