Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min Mitsubishi, og min brors Honda og tidligere Mitsubishi, og selv min svigerinnes Toyota kan ta inn DAB uten problemer...overalt hvor vi kjører...bortsett fra noen timer mellom Tøcksfors og Stockholm, hvor min bror og hans kone bor. Men når de er på tur i Norge, og jeg kjører og har kjørt rundt omkring de siste årene, har vi ikke hatt noe problem med DAB dekning...
    Noe heller ikke Mitsubishi modeller har hatt siden slutten av 2013....
    2018-2013=5.

    17-5=12.

    Det betyr at det bare er ca 12 år til halvparten av Mitsubishiene på veien i Norge har fungerende fabrikkmontert DAB-radio.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, hvis man ikke setter inn en adapter....duverden hvor du er flink til å regne...men det riksdekkende FM nettet er fremdeles slukket...og hvis du kikker deg litt om i nabolaget, så er det ikke mange 17 år gamle biler å se....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    17 år er fortsatt gjennomsnittlig levetid for biler i Norge. Hvis jeg ser meg om i mitt nabolag ser jeg mye som er så gammelt og eldre, inkludert min egen Mazda MX-5 fra 2000. Kan hende du bor i mer priviligerte strøk, men jeg holder til nede ved grensen til Østfold, serru.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    17 år er fortsatt gjennomsnittlig levetid for biler i Norge..
    Det tallet lyver litt. I Norge er det faktisk ganske mange veteranbiler i forhold til innbyggerantall. Men for all del, slike talløvelser er gøyale for å vise hvor fælt vi har det her i landet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg bor langs 110.....altfor nærme Nordby...vet såklart det er mye gamle amerikanere her nede...
    Og en del Volvo 240...osv...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    17 år er fortsatt gjennomsnittlig levetid for biler i Norge..
    Det tallet lyver litt. I Norge er det faktisk ganske mange veteranbiler i forhold til innbyggerantall. Men for all del, slike talløvelser er gøyale for å vise hvor fælt vi har det her i landet.
    Det er ikke «fælt» som er poenget, bare at utskiftningstakten er såpass langsom at det vil ta mange år før størsteparten av bilparken er skiftet ut med biler som har fabrikkmontert DAB. Noen tok veldig lett på det, synes jeg.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Jeg har heller ikke skjønt poenget med dette DAB-dritet. Hele greia slår meg som et eneste stort prestisjeprosjekt. Det må ha vært noe lobbyvirksomhet under gjennomføringen av prosjektet inni bildet her, for å si det sånn.

    Hvorfor jeg ikke liker det?

    1. Miljøet: Klimaet er i kraftig endring om dagen pga. av menneskers idiotiske overforbruk. Stortinget skal liksom være miljøforkjempere, men bestemmer likevel at vi skal skrote millioner av perfekt fungerende radioapparater, og tvinge i gang produksjon av millioner av nye apparater. Tragisk.

    2. DAB har garantert ingen fremtid og kommer helt sikkert til å bli erstattet av internettradio som den nye standarden i løpet av kort tid. Allikevel skal altså DAB forsøkes å innføres som en slags "midlertidig standard". Helt latterlig.

    3. Turisme: Hvor mange turister som kommer til Norge har montert DAB-adaptere eller har oppgradert radioapparatene sine? Sikkert ingen. De lurer vel på hvorfor stakkars lille Norge bare har lokalradio.

    4. Kvalitet: Lydkvaliteten på DAB er faktisk dårligere enn på FM.

    5. Nød-nettet: Hva gjør vi hvis det blir krig? Da er vi avhengige av at vi har fungerende radioapparater over alt, og det har vi ikke i dag. FM-radioer kan man jo til og med lage selv uten mye kunnskap.

    6. Dekning: Mange klager på dårlig DAB-dekning i området der de bor. Mye dårligere enn FM.

    7. Uønsket: Vi lever i et demokrati, og Stortinget sin jobb er å gjennomføre det flertallet av befolkningen ønsker. Når de fleste ikke er interessert i DAB, og prosjektet allikevel blir gjennomført, da er det noe riv ruskende galt en plass. Lobbyvirksomhet all the way.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^ Det var et stort media selskap som trodde det folk ville ha var pludreradio i 30 kanaler med tilhørende musikk i begredelig kvalitet. Dette skulle de gjøre store penger på og sikret seg full kontroll. De tok gudskjelov feil, bare synd at det kostes oss andre 25 milliarder...:mad:
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    17 år er fortsatt gjennomsnittlig levetid for biler i Norge..
    Det tallet lyver litt. I Norge er det faktisk ganske mange veteranbiler i forhold til innbyggerantall. Men for all del, slike talløvelser er gøyale for å vise hvor fælt vi har det her i landet.
    Det er ikke «fælt» som er poenget, bare at utskiftningstakten er såpass langsom at det vil ta mange år før størsteparten av bilparken er skiftet ut med biler som har fabrikkmontert DAB. Noen tok veldig lett på det, synes jeg.
    Nå spørs det jo også hvor lenge biler vil bli levert med fabrikkmontert DAB. Allerede i dag er det mange bilmerker som ikke leverer DAB som standard. Alle norske biler blir naturlig nok levert med DAB men hvis det ikke er standard fra fabrikk betyr det et prispåslag for norske biler.
    Og når DAB etterhvert fases ut, hvor lenge er det da mulighet til å få fabrikkmontert DAB, og ikke minst, til hvilken pris?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det tok deler av bilbransjen litt for lang tid å innse at DAB var noe som kom til være noe som fremtidens biler burde ha.
    Og så har vi jo disse prefabrikerte enhetene som sitter i moderne biler, radio og navigasjon, og nå enheter som kan koble mobilen litt mer enn bare Bluetooth.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvilke bilmerker? Radio og navigasjon og Bluetooth er jo integrert, og en enhet som inneholder en DAB radio tror jeg nok leveres til andre land enn Norge. Sverige, Danmark, England, Sveits, Spania, Italia og Australia...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tro er ikke det samme som å vite.
    Hva du mener er vel egentlig uinteressant, fordi det riksdekkende FM nettet er slukket.
    Og det er ikke noe i veien med DAB dekning....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det tok deler av bilbransjen litt for lang tid å innse at DAB var noe som kom til være noe som fremtidens biler burde ha.
    Og så har vi jo disse prefabrikerte enhetene som sitter i moderne biler, radio og navigasjon, og nå enheter som kan koble mobilen litt mer enn bare Bluetooth.
    Det er vel lite som tyder på at DAB kommer til å bli integrert i mobiltelefoner med det første. Grunnen er at det drar uforholdsmessig mye strøm. En halvtime med DAB krever like mye batterikapasitet som ti timer FM. Glem det.

    https://bestradios.co.uk/can-you-get-mobile-phone-with-dab-radio/
    Several phones are manufactured with an FM radio receiver built in and a few also support AM radio. However, with the popularity of DAB radio growing and the UK government being expected to switch off FM transmissions at some point in the future, it was anticipated that mobile phones would provide DAB radio support. This would allow you to receive DAB radio on your phone without using the internet. However, this has never really happened.
    Despite the continuing development of DAB radio and the expected switchover to the standard eventually, no new phones feature DAB support and those that did have now been discontinued. They are likely only to be available as second-hand versions, possibly from eBay or similar sites.
    Derfor klumper som denne: https://www.dinside.no/data/popyourphone---slik-far-du-dab-pa-mobilen/60883166

    Det er også derfor du ikke kan få kjøpt oppsveivbare DAB-radioer for kriseberedskap. Sveiver du en FM-radio i et minutt har du ladet nok til å lytte i et kvarter, mens den ene tilsvarende DAB-radioen bare holdt i et par minutter. Den gikk ut av produksjon ca 2010.
    https://bestradios.co.uk/best-wind-up-radios/
    Can you get a wind-up DAB radio?
    At the time of writing, we couldn’t find any wind-up DAB radios available. Ten years ago you could buy a wind-up DAB radio, the Freeplay Devo, though winding it for a minute only gave 3-5 minutes of radio play time. The Freeplay Devo has since been discontinued. DAB is more power-hungry than AM and FM radio, so DAB radios are less suited to being powered by a hand crank.
    https://www.freeplayenergy.com/customer-service/faq/devo-radio-faqs
    This product has been discontinued and is no longer supported. We do not carry out any repairs
    Dette er alt annet enn fremtidens teknologi, bare noe som kunne se slik ut for ti år siden. Fremtiden er ikke lenger hva den var.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det tallet lyver litt. I Norge er det faktisk ganske mange veteranbiler i forhold til innbyggerantall. Men for all del, slike talløvelser er gøyale for å vise hvor fælt vi har det her i landet.
    Mener at gjennomsnitt vrakingstid for bil er 18 år. Ikke så mange veteranbiler at det påvirker tallene nevneverdig...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Man kan i dag høre radio på mange plattformer, både her i Norge og i utlandet. Ville aldri tenkt meg DAB i min mobil. Hjemme har jeg en adapter hvis jeg vil høre radionhjemme. Den har også FM, Internett og Bluetooth.
    Men ettersom vi har et langt land, og det tar tid å kjøre fra sted til sted, så er DAB i bil uovertruffen. Man kan skifte kanal fra rattet, og kommer det en telefon, så er det bare å svare med Bluetooth. Det alle moderne biler mangler er et stativ å sette mobilen på.
    På de mest avanserte nye, så kommer jo mobilen opp på skjermen i bilen...men mobilen bør man ikke bruke til radio. Tungvint...den må jo kobles til en sendemast. DAB kan sende signal til tusenvis av biler og lyttere uten at man er koblet til noe.
    Ellers skal man ikke glemme at dagens batteripakker kan brukes til mer enn å lade en mobil...
    Og fremdeles er det riksdekkende FM nettet i Norge historie...nå skal jeg på kjøretur.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sitat fra linken, etter at de har forklart problemene med lydkvalitet og dekning:
    But the biggest problem is that digital radio is the HD-DVD of in-car audio, destined to be trumped by the Blu-Ray alternatives before long.

    So, what are these alternatives?
    There are quite a few. The most obvious are the plethora of internet-based streaming services, such as Pandora, Spotify, Google Play Music and Apple Music.

    As long as you have a mobile data connection, you can listen to whatever sort of music you choose, with playlists generated from songs you like, via your mobile phone. Some services are supported by ads, but ad-free experiences require a subscription fee.

    And, with Apple CarPlay and Android Auto systems fitted to more and more new cars, you might even be able to hear a death knell ringing out the next time you tune in to DAB.

    The drawbacks of internet-streaming services are much the same as anything that relies on radio signals of any kind: reception. If you’re not in a mobile service area, Pandora and its ilk become about as useful as a glass hammer, so it can be worth having alternatives if you’re headed off the beaten track, or if you use a telco with spotty service.

    Should this be the case, you can always connect your phone or audio player via Bluetooth or USB. Some cars have SD card slots and others have onboard hard drive space for you to store your favourite tracks.

    Otherwise, there’s always humble old FM.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke bilmerker? Radio og navigasjon og Bluetooth er jo integrert, og en enhet som inneholder en DAB radio tror jeg nok leveres til andre land enn Norge. Sverige, Danmark, England, Sveits, Spania, Italia og Australia...
    Hvilke bilmerker? Tror du virkelig at forhandlerne opplyser om DAB leveres standard fra fabrikk eller som ekstrautstyr?
    I og med at DAB er påtvunget i Norge må alle forhandlere levere biler med DAB. Men prøv f.eks. å kjøpe en Toyota (eller gjerne Mithsubishi) i Tyskland og spør hvor mye de skal ha i tillegg for å levere bilen med DAB.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    17 år er fortsatt gjennomsnittlig levetid for biler i Norge..
    Det tallet lyver litt. I Norge er det faktisk ganske mange veteranbiler i forhold til innbyggerantall. Men for all del, slike talløvelser er gøyale for å vise hvor fælt vi har det her i landet.
    Det er ikke «fælt» som er poenget, bare at utskiftningstakten er såpass langsom at det vil ta mange år før størsteparten av bilparken er skiftet ut med biler som har fabrikkmontert DAB. Noen tok veldig lett på det, synes jeg.
    Nå spørs det jo også hvor lenge biler vil bli levert med fabrikkmontert DAB. Allerede i dag er det mange bilmerker som ikke leverer DAB som standard. Alle norske biler blir naturlig nok levert med DAB men hvis det ikke er standard fra fabrikk betyr det et prispåslag for norske biler.
    Og når DAB etterhvert fases ut, hvor lenge er det da mulighet til å få fabrikkmontert DAB, og ikke minst, til hvilken pris?
    Tyake premiumbiler hadde kassettspiller lenge etter at kassetten var død i Norge, til stor ergerlse for de som kjøpte bruktimportert premiumbil mens naboen kjøpte ny småbil med CD-spiller.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB kan raskt. bytte kanaker, og må ikke være koblet opp til en mobilmast, og du slipper å bruke data fra abbonementet ditt.
    Du får radio i sann tid, og trafikkmeldinger tilpasset den region du er i. Suveren lyd og suveren stereo.
    Men det er klart at hvis du vil høre på en radiostasjon fra USA mens du er ute og kjører, så er jo det helt frivillig...men det er jo ikke det vi snakker om. En DAB sender kan forsyne tusenvis av lyttere uten oppkobling.
    Og ikke minst. Det er jo ikke lov å betjene mobilen når du er ute og kjører...skal du stoppe hver gang du skal skifte kanal ?
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, og alle radiostasjoner som sender DAB og FM og på Internett....spiller musikk fra harddisk...så lydkvaliteten er avhengig av kvaliteten på lydfilm, PG hvilke bokser lyden går igjennom før den går på lufta....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ja, og alle radiostasjoner som sender DAB og FM og på Internett....spiller musikk fra harddisk...så lydkvaliteten er avhengig av kvaliteten på lydfilm, PG hvilke bokser lyden går igjennom før den går på lufta....
    Ser at det er ikke alt du forstår, men når vi skriver at lyden på DAB er dårlig så snakker vi om oppløsning, ikke om det spilles av fra harddisk eller andre media!
    DAB sendes i snitt med en bitrate på 60-80 kbps, ofte enda lavere. I andre enden har vi det vi kaller CD oppløsning og da er vi på over 1400 kbps. Alt i lydbildet mellom disse tallene er "borte" og gjør at DAB lyden suger.... Dette er veldig forenklet men forklarende...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ja, og alle radiostasjoner som sender DAB og FM og på Internett....spiller musikk fra harddisk...så lydkvaliteten er avhengig av kvaliteten på lydfilm, PG hvilke bokser lyden går igjennom før den går på lufta....
    Ser at det er ikke alt du forstår, men når vi skriver at lyden på DAB er dårlig så snakker vi om oppløsning, ikke om det spilles av fra harddisk eller andre media!
    DAB sendes i snitt med en bitrate på 60-80 kbps, ofte enda lavere. I andre enden har vi det vi kaller CD oppløsning og da er vi på over 1400 kbps. Alt i lydbildet mellom disse tallene er "borte" og gjør at DAB lyden suger.... Dette er veldig forenklet men forklarende...
    CD-oppløsning er kun ca 7-800 kbps, med mindre det brukes et hjernedødt format som PCM i en wav-contrainer. Bitraten på CD er riktiknok ca 1400 kbps, men det er først og fremst fordi formatet er såpass urteit som det er. Kan redusere bitraten til ca det halve uten å miste noen informasjon.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det skal jeg helt sikkert gjøre neste gang jeg kjøper bil....så bare antagelser...?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BBC har oppdatert sin strategi for distribusjon av radio:
    https://medium.com/@tgheretford/dead-and-buried-fd85514a4fa7
    Shennan talks of a review of the BBC’s digital radio strategy in a few years time. If anything will be reviewed in a few years time, it will be DAB. FM is analogue by nature and switchover has been delayed indefinitely and the BBC has committed to Internet as the future of radio. Indeed, the BBC is due to trial 5G multicasting as a terrestrial radio technology. This leaves DAB in a precarious position, whether Shennan intended that to be the case or not.
    Before today, the general hierarchy of radio platforms in the UK was thus:
    1. DAB — expected to be the terrestrial platform of choice
    2. Internet — considered the back-up
    3. FM — enjoyed a long history as the main platform of choice, due to be switched off for analogue switchoff.
    4. Medium wave and long wave — ageing rapidly, not due to remain on air for longer. The BBC has already closed down services and Absolute Radio has asked Ofcom to allow it to end broadcasting at some masts or face handing back its licence for its national MW licence.

    Now, after this speech, the hierarchy in my view has changed as thus:
    1. FM — Guaranteed to remain for the foreseeable future.
    2. Internet — Deemed the future of radio. Smart speakers, streaming and 5G multicasting are seen as the next steps for the medium.
    3. DAB — Due to be reviewed in a few years time.
    4. Medium wave and long wave.

    Third place is a terrible place to be when it comes to a radio platform. Third place is where you will find HD Radio in the United States, where stations have decided to end analogue/digital simulcasting in favour of FM/MW and the Internet. Third place is where you will find DAB in Hong Kong, abandoned and closed down in favour of FM and the Internet. Third place is where you’ll find Digital Radio Mondiale, where International broadcasters still primarily broadcast using short wave or increasingly, the Internet. Third place is where you’ll find medium wave, where DAB and Internet has made it to a large degree, commercially unviable.
    There will be people who will not shed a tear over any foreboding closure of DAB. DAB has received a bad reputation for several reasons, mostly down to reception being poor and patchy in many parts of the UK making up the majority of complaints but also lower bitrates used compared to Internet streams, mono audio and metallic sounding audio of DAB+ services (which I think is down to the low bitrate and spectral band replication)
    Om noen få år kan Norge være eneste land med aktive sendere for DAB/DAB+.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Såklart jeg vet om alt dette. DAB+ sender med en codec som heter AAC...MP 3 med en helt annen codec.
    Og såklart det har noe med hvor gode digitalfilene er...NRK har klart bedre lyd enn de fleste kanaler i riksblokken.
    P4 og Radio Norge sender vanlig DAB...med en høyere bitrate, men med den gamle codec...MP2.
    Men jeg hører med ørene, ikke med øynene...og ettersom CD mediet har gått igjennom en del utvikling de siste
    30 årene med div. nye utgaver av gamle klassikere...så er jo også spørsmålet i min verden:
    Hvilken digital kilde er opphavet til de digitalkildene vi hører på radio i dag...eller har hørt både på FM og DAB ...
    Det lurer jeg litt på...NRK og P4 har sendt digitalt i ca. 20 år, den lokalradioen jeg jobbet i for ca 25 år siden var blant de første som brukte digitalfiler...den gang rippet vi direkte fra CD plater...men fikk også radio CD fra USA med låter...
    Og en del av jobben min den gang var å rippe og legge inn digitalfiler med låtnavn, arist osv.
    Og lage playlister...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Danmark har full DAB utbygging, England har bra utbygging, Sveits har full dekning, osv. Bare å lete på nett. Digital radio er fremtiden...noe den har vært i mange år...enklest og best.
    Og Norge er fremdeles et av de vanskeligste land å drive kringkasting i....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Han som startet den tråden tapte veddemålet.
    Det riksdekkende FM nettet er historie. Vi har nå DAB som fungerer for de fleste.
    Hvis det ikke fungerer, er det deres problem, ettersom det fungerer for flertallet.
    Det er en del årtier siden FM hadde noe som helst med HiFi å gjøre. Lyden funker for flertallet.
    Vil man ikke høre på DAB, så er det et valg. Radio kan høres på flere plattformer.
    Akkurat som TV. Og bøker. Og film. Man velger det som passer best.
    Så kan man jo skrive side opp og side ned om hva man ikke liker, eller hva et annet land gjør.
    Men vi bor i Norge, og vi har overlevd overgangen til farge TV, satellitt TV,slukking av lang og mellombølge, overgang til digital mobilteknologi, og digital TV...og innføringen av Internett i heimen og stort sett overalt, digitale kameraer og kameraer i mobilen...
    Og Facebook osv.
    Ellers virker det for meg noen ganger at hver Ola Nordmann skulle hatt hver sin lille øy å bo på...med parabol og Internett..
    Så kunne vi sittet der og misunt våre naboer....og vært våre egne eksperter på alt det vi ikke har peiling på.
    For der er vi verdensmestre...eller kanskje bare Norgesmestre.
    Fortsatt God Sommer fra plankebyen. ( og Drammen)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, vi har faktisk lagt merke til at FM er slått av. Og så kan man mene at det er noe av det mest idiotiske som er gjort på lange tider, og legge merke til at andre land skrinlegger sine planer om å gå samme vei som Norge med nedstenging av FM. Sporene av tapte lyttere i hundretusentall skremmer. UK var først ute med DAB og sier nå at FM blir stående for all overskuelig fremtid, mens eventuell videreføring av DAB vil bli vurdert om noen år.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Hva er problemet med å være koplet mot en mobilmast? Det er jo betydelig bedre dekning på mobilnettet enn på DAB-nettet! Lydkvaliteten er betydelig bedre også, med nettradio i høye bitrater.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Hva er problemet med å være koplet mot en mobilmast? Det er jo betydelig bedre dekning på mobilnettet enn på DAB-nettet! Lydkvaliteten er betydelig bedre også, med nettradio i høye bitrater.
    Og det er nøkkelen her. Det er enorme økonomiske incentiver for å bygge ut mobilnettet og å øke annen tilgang til nettet. Der selges mange tjenester og leverandørene av disse (i titusentalls) har en egeninteresse i å gjøre tilgangen så billig som mulig, ved at brukere får rimeligst mulig dataoverføring.
    Følgelig bygges det mobilnettilgang langt kjappere enn det bygges dab-tilgang.

    Og derfor: Dead Dab walking.

    Dette har BBC skjønt, det skjønte ikke NRK. Nå har vi gjort noe ekstremt dumt, men resten av verden lærer av oss.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hvordan er det med datatrafikken? DAB sender ut et signal som når alle, mens med radio gjennom mobilen er det en-til-en kobling. Hvordan vil det være hvis alle som kjører bil skulle bruke telefonen for å høre radio? Vil det ikke gi kapasitetsproblemer, selv i 4G-nettet?
    Jeg leser også at en time radio om dagen gjennom telefonen krever ca 1-1,5 Gb datatrafikk i måneden. Jeg har et mobilabonnement med 200 MB data pr mnd sist jeg sjekket (ja, det er lite, men det holder. Da kan jeg ringe, tekste og lese/svare på e-post. Det er det jeg bruker telefonen til) og må da oppdatere mitt abonnement. Det gir en økt pris på minst 100 kr pr. mnd., altså 1200 kr i året. Det er mer enn en DAB-radio hjemme koster. Pr. år.

    Ja, jeg vet at jeg kan få billige mobilabonnement med mye datatrafikk inkludert, men det er overkill for meg. Hvorfor betale 400+ kr i måneden for å ha nok data til å høre radio når jeg egentlig greier meg fint med et abonnement til 100 kr pr. mnd? De 3600 kr jeg sparer pr år kan jeg jo kjøpe meg en DAB-radio for. Hvert år.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg sliter litt med å skille komedie og tragedie ...

    Det er ikke det at de ikke er lov å tenke seg om og ombestemme seg, men hvor var Vedum da Stoltenbergregjeringen (der Vedum var landbruksminister ...) la fram stortingsmeldingen om «Digitalisering av radiomediet»:

    mvh
    KJ
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg sliter litt med å skille komedie og tragedie ...

    Det er ikke det at de ikke er lov å tenke seg om og ombestemme seg, men hvor var Vedum da Stoltenbergregjeringen (der Vedum var landbruksminister ...) la fram stortingsmeldingen om «Digitalisering av radiomediet»:

    mvh
    KJ
    Vedum sier jo nå at man må være villig til å innrømme at man tok feil. Det var sterke lobby-interesser som presset dette gjennom. Nå tjener Norge riktignok som eksempel for resten av verden: ikke gjør som oss.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er det med datatrafikken? DAB sender ut et signal som når alle, mens med radio gjennom mobilen er det en-til-en kobling. Hvordan vil det være hvis alle som kjører bil skulle bruke telefonen for å høre radio? Vil det ikke gi kapasitetsproblemer, selv i 4G-nettet?
    Jeg leser også at en time radio om dagen gjennom telefonen krever ca 1-1,5 Gb datatrafikk i måneden. Jeg har et mobilabonnement med 200 MB data pr mnd sist jeg sjekket (ja, det er lite, men det holder. Da kan jeg ringe, tekste og lese/svare på e-post. Det er det jeg bruker telefonen til) og må da oppdatere mitt abonnement. Det gir en økt pris på minst 100 kr pr. mnd., altså 1200 kr i året. Det er mer enn en DAB-radio hjemme koster. Pr. år.

    Ja, jeg vet at jeg kan få billige mobilabonnement med mye datatrafikk inkludert, men det er overkill for meg. Hvorfor betale 400+ kr i måneden for å ha nok data til å høre radio når jeg egentlig greier meg fint med et abonnement til 100 kr pr. mnd? De 3600 kr jeg sparer pr år kan jeg jo kjøpe meg en DAB-radio for. Hvert år.
    Du kan vel like gjerne spørre om hvorvidt det er kapasitet til å se Netflix, HBO, Prime og alt annet som er tilgjengelig, inkl YouTube og Podcasts.

    Poenget er at vi alle har et visst antall timer vi bruker på media og at ulike medier har ulik tiltrekningskraft. Direktesendte, lineære medier er i ferd med å miste sin tiltrekningskraft, fordi folk ønsker å velge/utsette/flytte brukstidspunktet. Og en rekke muligheter eksisterer nå for å gjøre nettopp det. DAB er en videreføring av lineær lytting, der du er bundet til tidspunktet, og skal konkurrere med en verden fylt med ikke-lineære tilbud, der man selv kan velge hva man vil se og lytte til.

    Hvor mange DAB-radioer du kan kjøpe for pengene du mener å ha spart er uvesentlig. Det er enorme økonomiske interesser bak å utbygge det ikke-lineære tilbudet via internett/mobilnett, og de økonomiske interessene er så store at de subsidierer prisen for å være oppkoblet.

    Det aller viktigste er hvem som trenger DAB-radioer. Det er underholdende å lese om alle bestemødrene som er så veldig begeistret over sin DAB-mottaker, men det er ikke der markedet befinner seg.

    De tre tenåringene som satt i baksetet, koblet opp til hver sin dings via headset, da jeg var ute og kjørte med en venn nylig, er nok ikke i DAB-markedet, for å si det slik.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Om det er noe problem at hundretusenvis strømmer radio samtidig over mobilnettet aner jeg ikke, men for Den Virkelig Store Datatrafikken generert av Netflix, HBO osv så baserer de seg i veldig stor grad på å ha lagret innholdet på servere lokalisert hos lokale nettilbydere, samt at det meste av trafikken går over kablet nett til konsumenten.

    Om vi tar i og sier en bitrate på 192kbit/s så tilsvarer det ca 90 MB/time. Det er svært liten sammenlignet med videostrømming, men ganget med noen hundretusener og på store deler av dagen så blir det jo litt, men som nevnt er listen over aktører med sterke incentiver for å tilrettelegge for rask datatrafikk over mobilnettet i stor skala temmelig lang, så akkurat det ordner seg nok uansett om det er et problem.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser vel for meg at datatrafikken i de store byene hvis alle skulle høre på radio gjennom telefonen faktisk kunne bli et problem. Som weld77 sier skjer det meste av Netflix og lignende på kablet nett.

    Da er det vel et viktigere poeng at lineær radio, akkurat som lineær TV, er gårsdagens måte å lytte på radio på. Jeg er såpass gammel at det kan hende at jeg slår på radioen for å høre om det er noe spennende på akkurat nå. Før hendte det jo at det var det. Det er det sikkert fremdeles, men nå må man skanne gjennom masse kanaler for å sjekke, og det orker jeg ikke. Det er også svært sjelden jeg sjekker på nettet for å finne et spennende program som jeg så kan høre på nettet (noen ganger finner jeg fram popQuizz hvis jeg gikk glipp av 60- og 70-tallet, men ikke alltid). Så da slår jeg ikke på radioen i det hele tatt. Så det er dette såkalte "kanalmangfoldet" som er problemet, ikke om de sender på FM eller DAB.

    Jeg hører (jeg vil ikke kalle det lytte) på radio i bilen, og der jeg kjører er dekningen bedre på DAB enn den var på FM. I min bil er det innebygd en FM/DAB radio og jeg velger jo selv om jeg vil høre på FM eller DAB (praktisk når man drar til utlandet). Hvor stor prisforskjell er det for en kombinert FM/DAB tuner framfor en ren FM radio? Jeg vil tro at en stor produsent som kjøper 100 000 + radioer for å sette inn i de bilene de produserer (nå snakker vi om innmaten, ikke frontpanelet - det må jo tilpasses bilen uansett om radioen er en DAB, FM eller kombinert DAB/FM) ikke betaler mange kronene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er et poeng i å skru på FM nettet av flere årsaker ikke minst sikkerhet. Har snakket med en del fra Neandertaliaer (aka flatleninger/europeere) i sommer som ikke skjønner noe som helst når bilradioen dør ut over grensen omtrent samt at de som har FM i bilen eller de med portable FM radioer ikke får inn annet enn den der jævla "Metroen" som de beskriver som søppel, dette er gjerne flatleneninger av noe "Hochermaner" herkomst (norsk for de som ikke visste det) eller av en eller annen grunn forstår norsk.

    Trafikksikkerhetsmessig er DAB fatal og falitt. (.) punktum for de som ikke visste det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn