Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, bilturister får bare håpe at de ikke kjører inn i en lang undersjøisk tunell, blir stående stille, og at skiltene med "lytt på radio" slås på. Da er de fucked.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er et poeng i å skru på FM nettet av flere årsaker ikke minst sikkerhet. Har snakket med en del fra Neandertaliaer (aka flatleninger/europeere) i sommer som ikke skjønner noe som helst når bilradioen dør ut over grensen omtrent samt at de som har FM i bilen eller de med portable FM radioer ikke får inn annet enn den der jævla "Metroen" som de beskriver som søppel, dette er gjerne flatleneninger av noe "Hochermaner" herkomst (norsk for de som ikke visste det) eller av en eller annen grunn forstår norsk.

    Trafikksikkerhetsmessig er DAB fatal og falitt. (.) punktum for de som ikke visste det.
    De kan jo bare streame radio gjennom mobilen. Er det ikke det som er løsningen uansett da?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Det er vist vanskelig å gjenopprette FM signalene igjen, for bryteren ble ikke bare slått av. Senderne ble i beste ånd gitt bort til Afrika Malawi...

    Så verden satser på FM, og Norge gir bort sitt til Afrika.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Jeg viser til første innlegg i tråden. Dessverre ble det full nedstenging og demontering av FM-nettet før kringkastingstoppene innså at de begikk radioselvmord. Men nå har de altså snudd.
    Kan tenke meg det er noen festlige diskusjoner på ulike bakrom, av typen: "Hva i heite helvete har vi gjort!"

    Skjermbilde 2018-08-06 kl. 13.06.59.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Men vi bor i Norge, og vi har overlevd overgangen til farge TV, satellitt TV,slukking av lang og mellombølge, overgang til digital mobilteknologi, og digital TV...og innføringen av Internett i heimen og stort sett overalt, digitale kameraer og kameraer i mobilen...
    Og Facebook osv.
    Nå er det vel ingen av disse tidligere teknologiskiftene som har vært en politisk besluttet hard switch som har gjort eksisterende utstyr ubrukelig ?
    Derimot har folk over tid oppgradert utstyret fordi det har gitt en forbedret opplevelse. Man kunne fint se TV på sort/hvite mottagere i resten av deres levetid selv om sendingene var i farger. Man måtte ikke hive den gamle og kjøpe fargefjernsyn, men folk kjøpte fargefjernsyn når de måtte bytte ut det gamle fordi det ga en opplevd merverdi.

    DAB har ikke gitt en dritt merverdi for publikum. Det mangfold av kanaler som ble brukt som argument finnes ikke. Det tragikomiske er jo at mangfoldet er blokkert av avtalene med to store aktører. Siden nærradioenes begynnelse en gang på åttitallet (?) har vi aldri vært lenger i fra et levende mangfold av radiostasjoner, (hvilket ikke må forveksles med mange radiostasjoner).
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB har betydelig bedre dekning, enn 4G på mobilnettet....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Arne Haukvik (Sp):
    Utgiftene var berre til ein mann, straum pluss leige av tomta. Leiga er kva ein gardsgut har i løn, indeksregulert ca. 120000-130000 kr for 12 mål. Er det gardsgutløna som er grunnen til nedlegginga?
    ;)

    Mer relatert til diskusjonen er det jo å se følgende argument fra daværende statsråd Åse Kleveland:
    Det er altså et faktum at FM-sendingen i dag er landsomfattende og dekker 99,9 pst. av befolkningen.
    Man var altså såre fornøyd med FM-dekningen 1995. Med DAB i 2017 ble jo alt så meget bedre.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    I blokka der min mor bor får jeg kun E (ikke 3G en gang) på telefonen. FM var vanskelig (falt ut hvis man bevegde seg i rommet). DAB-radioen er krystallklar.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Syns det er ganske provoserende at enkelte kan sitte å hovere over nedleggelsen av FM og det dette innebærer av kostnader for veldig mange. Selv har jeg flere bordradioer og reiseradioer av godt gammelt merke (Tandberg, Radionette og i tillegg Tivoli Audio). I tillegg kommer en meget oppgående FM-radio i min Audi, som både har gode mottaksegenskaper og meget bra lyd. Regner med at dette gjelder ganske mange. Ganske surt når slike gode radioer plutselig gjøres mer eller mindre verdiløse. Ut fra hva jeg leser om DAB's lydkvalitet og mer eller mindre intetsigende programtilbud, har jeg likevel ingen planer om anskaffelse av DAB-adapter med diverse tilkoblingsproblemer, løse bokser og ledninger. Heller ikke en ny DAB-enhet. Da bruker jeg heller min døde enhet som ren CD-spiller.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    En vanlig uttalelse fra en som aldri har hørt DAB...men lest mye om DAB...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Syns det er ganske provoserende at enkelte kan sitte å hovere over nedleggelsen av FM og det dette innebærer av kostnader for veldig mange. Selv har jeg flere bordradioer og reiseradioer av godt gammelt merke (Tandberg, Radionette og i tillegg Tivoli Audio). I tillegg kommer en meget oppgående FM-radio i min Audi, som både har gode mottaksegenskaper og meget bra lyd. Regner med at dette gjelder ganske mange. Ganske surt når slike gode radioer plutselig gjøres mer eller mindre verdiløse. Ut fra hva jeg leser om DAB's lydkvalitet og mer eller mindre intetsigende programtilbud, har jeg likevel ingen planer om anskaffelse av DAB-adapter med diverse tilkoblingsproblemer, løse bokser og ledninger. Heller ikke en ny DAB-enhet. Da bruker jeg heller min døde enhet som ren CD-spiller.

    Enig med deg. 11 millioner FM-radioer ble avskrevet, beregnet på et format som resten av verden beholder. Så skulle folk investere i DAB-radioer for flere titalls milliarder, trodde man. Men nettradio/nett/mobilnett kom i veien og formatet innfridde aldri på løftene det ble solgt inn på.

    Datteren min sitter og følger videopodcast i baksetet på min bil, mens min mor tror at hun har en samtale gående med henne ...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Har DAB bättre räckvidd än FM?


    Nej tvärtom, ju högre frekvens ju mindre räckvidd. DAB sänds i Band III (197-240 MHz) medan FM sänds i Band II (87,5-108 MHz). DRM+ kan sändas även i ännu lägre frekvensområden (Band I). Som jämförelse sänder mobiltele som lägst idag på 800 MHz (G4). Ju mindre räckvidd = ju fler sändare. - Bilden t.h. visar schematiskt att det behövs sex DAB-sändare att täcka in samma område som en FM-sändare. Det behövs 64 DAB-sändare att täcka in samma område som för en mellanvågssändare (AM).

    Uteffekten från en DAB-sändare är också generellt svagare än FM och har förutom en högre frekvens därför svårare att nå inomhus och på andra svårare mottagningsställen (Se även punkt 19 nedan).

    DRM/DRM+ liksom FM kan upprätthålla grannlandslyssning. Hörby FM kan t.ex. avlyssnas i norra Tyskland. FM-nätet når även ut till havs och täcker också in närsjöfarten. DAB begränsar dessa möjligheter och gör det svårare att ta emot information från utlandet. Viktig demokratisk aspekt.

    -Sakset fra publicacsess.se
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Syns det er ganske provoserende at enkelte kan sitte å hovere over nedleggelsen av FM og det dette innebærer av kostnader for veldig mange. Selv har jeg flere bordradioer og reiseradioer av godt gammelt merke (Tandberg, Radionette og i tillegg Tivoli Audio). I tillegg kommer en meget oppgående FM-radio i min Audi, som både har gode mottaksegenskaper og meget bra lyd. Regner med at dette gjelder ganske mange. Ganske surt når slike gode radioer plutselig gjøres mer eller mindre verdiløse. Ut fra hva jeg leser om DAB's lydkvalitet og mer eller mindre intetsigende programtilbud, har jeg likevel ingen planer om anskaffelse av DAB-adapter med diverse tilkoblingsproblemer, løse bokser og ledninger. Heller ikke en ny DAB-enhet. Da bruker jeg heller min døde enhet som ren CD-spiller.
    En vanlig uttalelse fra en som aldri har hørt DAB...men lest mye om DAB...
    Man trenger ikke ha hørt DAB for å konstatere at titalls millioner FM-sendere er vedtatt ubrukelige og at det koster mange milliarder å erstatte disse med DAB-mottagere. Det er et faktum.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Ante ikke at det var mulig å bli DAB-religiøs, men slike finnes også!

    Classic-46, det er helt i orden at du er for DAB, lykke til. Men det finnes også andre som er motstandere, og så finnes det en hel haug yngre mennesker (tenk folk under 34) som ikke forstår poenget med DAB.

    Så jeg står fast på mitt: Dead DAB walking.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe vanskeligere å bruke en DAB radio, enn noen annen elektronisk dings. Men man må lære seg å bruke den, akkurat som når FM radioen kom.
    Det er ikke noe i veien med DAB dekningen, men alle som skriker og hyler om at de ikke får det til, og setter skylda på DAB, har jo alltid fått oppslag i pressen. Faktum er jo at voksne mennesker ikke har fått det til...
    OK, så jeg prøvde en gang til. Scannet på nytt for alle stasjoner først, og kjørte så til jobb som vanlig. Mulig det hadde noe å si, for i dag droppet bare DAB-signalet ut to ganger på vei hjemmefra og ned på E6 mot tidligere tre-fire ganger. Eller det kan ha vært en tilfeldighet.

    På vei hjemover kjedet jeg meg i køen ved Ulvøya og satte på radioen som et nytt forsøk. Der hadde den dekning, men det låter jo blikkboks. NRK P1 spilte programmert listepop (som vanlig), noe som ikke er helt min greie. Men jeg søkte frem de samme sporene på Spotify for å kunne sammenligne.

    Første var "Feel It Still" med Portugal The Man, hentet fra albumet Woodstock. Det låt rimelig tynt på DAB. Når jeg søkte det opp på Spotify var forskjellen så stor at det ikke fremsto som samme låt. Men den mest åpenbare forskjellen var at lydnivået på Spotify er langt høyere enn på DAB. Det er forsåvidt en god ting at DAB ikke har maxet alt og toppkuttet enda mer i tillegg til datakompresjonen, men det var litt vanskelig å finne et omtrentlig matchet lydnivå. Ca volum 8 for DAB og 5 for Spotify virket nokså nært, muligens da litt høyere for DAB enn for Spotify. Likevel fortsatte DAB å låte tynt og med et lydbilde som fra en boks plassert midt på dashboardet, mens samme låt fra Spotify var fyldigere med mer bass og detaljer gjengitt i mer stereoperspektiv. Fra Spotify virket det som vokalisten var plassert mer rett foran meg med diverse effekter utover fra det senteret. Selv om jeg reduserte volumet til 3 fikk jeg ikke Spotify til å låte like tynt som DAB. Nå er det som kjent fort gjort å feste seg ved et førsteinntrykk, men jeg forsøkte virkelig å finne innstillinger som fikk disse til å låte mest mulig likt, uten at det lot seg gjøre.

    De neste sporene opp på DAB (fortsatt NRK P1) var først noe med Stein Torleif Bjella, og deretter Janelle Monáe med "Pynk". Det samme inntrykket holdt seg selv om jeg skrudde volumet opp og ned så fort jeg bare greide etter å ha byttet mellom mediene. Spotify låter (hos meg, med mine ører) fyldigere med mer bass og med et helt annet stereoperspektiv enn DAB. Jeg vet ikke eksakt hvilke bitrater som ble brukt, men tipper 128 eller 160 kb/s OGG Vorbis for Spotify og 80 eller 96 kb/s HE-AAC SBR (AAC+) med konstant bitrate for DAB.
    HE-AAC: https://en.wikipedia.org/wiki/High-Efficiency_Advanced_Audio_Coding
    SBR: https://en.wikipedia.org/wiki/Spectral_band_replication
    OGG Vorbis: https://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis

    Det forundrer meg at forskjellen er så stor som den høres ut som. Nye versjoner av både OGG Vorbis og AAC+ er transparente med god sikkerhetsmargin ved 128 kb/s, mens de nyeste implementasjonene av AAC+ begynner å nærme seg allerede ved 96 kb/s. Jeg vet ikke hva NRK har gjort med sitt signal for å få det til å låte som dette.
    Audio quality of encoders at 128 kbit/s - SoundExpert
    Audio quality of encoders at 96 kbit/s - SoundExpert


    Da jeg nærmet meg Fiskvollbukta løsnet trafikken og mediedingsen ble stående i Spotify resten av veien hjem. I dag også.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    ^ Så stor er forskjellen. Jeg har gjort det flere ganger, også med folk i bilen, for at de skal oppleve hvor dårlig DAB-lyden faktisk er, sammenlignet med strøm fra Tidal av samme låt. Jeg pleier ta utgangspunkt i NRK Jazz eller Klassisk.

    At folk ikke hører dette uten å behøve sammenligning, på et HiFi-forum, syns jeg er rart. Men jeg kan huske fine musikkopplevelser fra mono transistorradio av lommestørrelse fra da jeg var tenåring ... i bilen liker jeg å mate anlegget med bedre kilde enn hva DAB utgjør.

    DAB-lyd er tynn og flisete, med gnissing i øvre frekvenser. Nei takk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kunne definitivt høre det uten sammenligning med en referanse, men det var likevel interessant å gjøre den sammenligningen. Ideelt sett burde man gjort en randomisert blindtest med sporene eksakt volumnormalisert og presentert i tilfeldig rekkefølge for å være noenlunde sikker mot forventningsbias og andre støyfaktorer. Jeg kan forsøke igjen i morgen med å spille et tilfeldig spor fra Spotify eller egen memorystick og så sette på samme spor fra DAB for å snu presentasjonsrekkefølgen.... hei, vent nå litt... ;)

    Er det noen som vet eksakt hvilken codec NRK bruker for DAB+? Dette låter jo som noe fra MP3'ens barndom og ikke som noe som har blitt lagd de siste fem årene. Når NRK sier f eks 96 kb/s, er det med eller uten all den omtalte redundansen, feilkorreksjonen og forskjellig sidedata? Om de har en 96 kb/s kanal og bruker halvparten til feilkorreksjon etc er vi i praksis nede på 48 kb/s audio, og det er ikke stort.

    Edit: EBU-rapporten om lydkvalitet på DAB+ er passordbeskyttet og bare tilgjengelig for medlemmer, og det er kanskje en grunn til det. https://tech.ebu.ch/publications/bpn094
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    DAB-lyden skjemmes av utsmurt stereobilde og ullen diskant. Dette går fram av en forskningsrapport som er laget av Sverre Holm ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo.
    Holm har analysert frekvensområdet og stereobredden, og mener at selv musikk kjøpt over nettet på iTunes leverer bedre lydkvalitet enn kanaler som Alltid Klassisk.

    Han har gjort målingene med en vanlig DAB-mottaker og analysert frekvensspekteret , men ikke gjort direkte målinger av signalet fra kringkaster før og etter kodingen.
    Likevel mener han å kunne se av frekvenskurvene hvordan koderen arbeider, og hvordan lydsignalet blir påvirket av kodingen.

    “Irriterende” lydkvalitet
    De fleste radiokanalene sendes over DAB med datakapasitet på 128 kilobit/sekund. Dette gir i følge Holm en lydkvalitet som er dårligere enn god mottaking av FM.
    I rapporten viser Holm til lyttertester gjort av Audio Engineering Society fra 1998. I følge disse lyttertestene vil lydkvaliteten i de fleste norske DAB-kanalene ligge i kategorien “irriterende”.
    Holm mener at spesielt NRK P3 lider under den lave lydkvaliteten, da brukerne er krevende musikklyttere. Dessuten har unge mennesker gode ører og hører lett den ulne diskanten.
    Fatter ikke at folk aksepterer lyden, selv med DAB+ er det irriterende. Ti år gammel artikkel. DAB+ skulle ordne opp, men det har det ikke gjort. Og slike lyttetester som den Asbjørn beskriver forklarer hvorfor. Som nevnt tidligere i tråden var jeg en tur til Sverige en tid tilbake -- ren frelse å lytte til klassisk på FM der, sammenlignet med DAB-klassisk hos oss.
    https://forskning.no/stub-teknologi-elektronikk/2008/02/universitetsrapport-refser-dab-lyden
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, da DAB+ kom klemte man bare inn desto flere pludrekanaler i hver blokk av båndbredde. Det var et bevisst valg og tydelig kommunisert - hvis alle bytter ut de gamle DAB-radioene sine også, og ikke bare FM-radioene, kan vi få enda flere kanaler å velge mellom. Mon tro hva de tiltenkte annonsørene synes om at lyttertallene stuper?

    Jeg har fundert litt på om det er noe som kan gjøres for å redde stumpene, men det blir nok vanskelig. Vedums forslag om å gjenåpne FM er bare spill for galleriet. Kommer ikke til å skje under noe scenarie jeg kan forestille meg. Derimot kan lyttertallene bli så lave at en eller begge kommersielle aktører helt enkelt går konk og leverer tilbake lisensene sine. I så fall kunne man tenke seg at den eller de gjenværende brukte den frigjorte båndbredden til å øke bitraten, reduserte sitt eget kanaltilbud og forsøkte å skape færre og bedre produkter for å gi folk en grunn til å høre på dem. Men jeg tror ikke de tapte lytterne vil komme tilbake.

    Synkron kringkastingsradio er mest interessant for å sende viktig informasjon til mange mottakere samtidig. Det holder ikke å sende tyfonsignal "viktig melding - lytt på radio" og la folk "oppsøke informasjon" i newsfeeden på Facebook for å finne ut hva som skjer. Da må det være enkelt å ta imot sendingen der man tilfeldigvis befinner seg når noe skjer, også for tilfeldig forbipasserende med en batteriradio fra 1982 liggende i campingvognen. (Personlig erfaring: 22 juli 2011 var jeg på hytta i Sverige. Min datter ringte fortvilt om eksplosjoner i Oslo, og det var SR Radio P1 som holdt oss løpende orientert via en Grundig reiseradio fra tidlig 1970-tall.) Det ser ut som andre land har skjønt det og bevarer FM som pålitelig informasjonskanal. Når man først har stengt den ned og folk har kastet radioene og endret rutiner er det kjørt.

    Hvis jeg derimot får det for meg at jeg vil høre på Østlandssendingens program om rosa klær for gutter og russeslagsmål right now, komplett med de samme musikkinnslagene som jeg hørte tidligere i ettermiddag kan jeg jo finne det her i mye bedre kvalitet når det passer meg å høre på det: https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-oestlandssendingen. Hvorfor sitte bundet til radioapparatet på et tidspunkt som passer NRK og ikke meg? For alle andre formål enn meldinger til almenheten blir det internett, via fiber eller 5G, som utgjør "radio" i fremtiden. Og for nyhetsbulletiner, trafikkmeldinger og viktige meldinger fra myndighetene behøver man ikke kaste bort ~20 milliarder på DAB.

    DAB var bare en dyr og dårlig blindvei. Vi får håpe at andre land lærer av vår tabbe.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg sliter litt med å skille komedie og tragedie ...

    Det er ikke det at de ikke er lov å tenke seg om og ombestemme seg, men hvor var Vedum da Stoltenbergregjeringen (der Vedum var landbruksminister ...) la fram stortingsmeldingen om «Digitalisering av radiomediet»:

    mvh
    KJ
    Komedien ligger vel i at en nok kan skifte standpunkt, men da ut fra en erkjennelse om at en tidligere tok feil, men ikke samtidig tro at en kan skru på noe som helst; FM-nettet er ikke noe som en forholder seg som en på/av bryter; utstyret et borte! Da er det komedie så det rekker. (Hodeløs når en ville kutte ut FM, og like hodeløs når en tror en kan skru det på. Dobbelt hodeløst: Komedie.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er like fult tragisk når det vetlause idiotiet blir så komplett som med slukkingen av FM inkl. det påfølgende spillet for galleriet.

    mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det merkelige er at de vanlige kanalene som sendte på FM sammen med DAB de siste 15 år, ikke har forandret seg nevneverdig på de siste 5 år...som Østlsndssendingen...så hvorfor har den blitt så mye «verre» etter at FM ble slått av????
    Det er nok av kanaler å velge i mellom...og NRK sender stort sett grei musikk...du slipper i hvertfall å høre One Night in Bangkok hver annen time....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det merkelige er at de vanlige kanalene som sendte på FM sammen med DAB de siste 15 år, ikke har forandret seg nevneverdig på de siste 5 år...som Østlsndssendingen...så hvorfor har den blitt så mye «verre» etter at FM ble slått av????
    Les min lille lyttetest på forrige side en gang til. Det er ingen overdrivelse å si at lydkvaliteten fra DAB+ er i kategorien for "irriterende". Samme spor fra Spotify låter som jeg husker at FM i Norge pleide å låte (minus skurringen). Pludringen og den programmerte listepopen var der da også, mens SR P1 og P2 fortsatt sender mer hørverdige programmer. På FM.

    Dessuten virker det som et reelt fenomen at "smale" programmer og musikk nå henvises til spesialkanaler og forsvinner ut av de store NRK-kanalene. Det betyr at man aktivt må oppsøke dem på en helt annen måte enn tidligere.
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Det merkelige er at de vanlige kanalene som sendte på FM sammen med DAB de siste 15 år, ikke har forandret seg nevneverdig på de siste 5 år...som Østlsndssendingen...så hvorfor har den blitt så mye «verre» etter at FM ble slått av????
    Det er nok av kanaler å velge i mellom...og NRK sender stort sett grei musikk...du slipper i hvertfall å høre One Night in Bangkok hver annen time....
    Vel Classic, det må vel være lov å si at du er en eldre herremann. Ikke noe galt med det men hvis du på alvor mener at DAB gir ok lyd så kanskje du burde vurdere en hørselstest?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er nok dessverre slik at gode musikkprogrammer blir mer og mer sjeldne. Så man må være litt aktiv og lete dem fram.
    Bluesasylet på P2 er bra. Og en del programmer på P1+....og Rock Radio på P1. Og Finn og Yan har meldt overgang til Vinyl.
    Den radioen jeg savner mest er de programmene jeg lagde selv...for 10-20-35 år siden...har mange i opptak, og når det blir for kjedelig, så har jeg de på minnepinne...men kun i bil. Hjemme blir det mest TV.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hørsel er så mye mer enn ørene. Det er alle sanser, og den viktigste er hjernen, som omdanner det vi hører...
    Og ingen hører det samme når man hører et musikkstykke....
    Ellers er det ingenting i veien med min hørsel...bortsett fra vanlig slitasje...som begynner ved 40 års alderen...
    Og at jeg har likt CD fra dag en....kanskje fordi jeg vokste opp med Langbølge og mellombølge...og svensk P3 på FM fra ca. 1960...
    Og etter 30 år med FM i bil...så deilig med ren lyd...uten sus, plopp og fisj...og fftttt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg hørte Dab for første gang i 2012. Da hadde vi akkurat flyttet hjem etter tre år i utlendighet, så vi hadde leiebil noen uker med Dab / FM radio. Jeg hadde ingen kunnskaper om Dab den gangen, men hadde vel egentlig en grunnleggende forventning om at digitalisering ville gi bedre lyd. Men a/b sammenlikningene avslørte ganske raskt at Dab hadde masse digital forvrengning - av det slaget som gjør at man får lyst til å skru av musikken. FM låt som high end i forhold.

    så ræva er Dab når man hører med ørene.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, hjernen er det største sanseorganet vi har....skjønner du ikke det, så vet jeg ikke....
     
    D

    Danke

    Gjest
    Det må lov å si at det var uriktig å stenge FM uavhengig av DAB...

    Det var rett og slett dumt, og feil.

    Det er lov å barbere seg uten å skjære av seg hodet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte Dab for første gang i 2012. Da hadde vi akkurat flyttet hjem etter tre år i utlendighet, så vi hadde leiebil noen uker med Dab / FM radio. Jeg hadde ingen kunnskaper om Dab den gangen, men hadde vel egentlig en grunnleggende forventning om at digitalisering ville gi bedre lyd. Men a/b sammenlikningene avslørte ganske raskt at Dab hadde masse digital forvrengning - av det slaget som gjør at man får lyst til å skru av musikken. FM låt som high end i forhold.
    Teknisk hypotese: Det er noe her som låter annerledes enn bare AAC med lav bitrate. Jeg kan ikke forklare forskjellen jeg hørte i går med bare 96 vs 128 kb/s AAC. Jeg tipper det har noe med SBR-kodingen å gjøre. I prinsippet lavpassfiltrerer den innholdet og erstatter det tapte med en «oppskrift» i et datasidebånd om at mottakeren skal generere overtoner. Jeg har ikke finlest standarden, men forstår det som mottakeren i prinsippet blir instruert om å tilsette en viss mengde harmonisk forvrengning ved å oppsample og skalere innholdet nedenfor lavpassfrekvensen for å «rekonstruere» det fjernede innholdet over den frekvensen. Da er det nokså opplagt at det vil låte litt merkelig, ettersom all reell overtonestruktur og alt faseforhold mellom grunn- og overtoner bare blir borte og erstattes av noe annet. Adios stereoperspektiv, og det meste annet.

    Dessuten er det tydeligvis ikke alle DAB-mottakere som er i stand til å gjøre den rekonstruksjonen. I så fall vil signalet bare være lavpasset og låte ullent i stedet for å låte som knust glass og kritt på skoletavle.

    Jeg legger merke til at publiserte papers om SBR fra ca 2002 bruker datarater på 24-60 kb/s som eksempler og viser at SBR i så fall låter bedre enn datidens AAC-codec alene. Men de sier ikke noe om nær transparente datarater på 96-128 kb/s, og heller ikke noe om hvordan en slik codec vil låte sammenlignet med mer moderne codecs uten SRM. Det kan virke som om dette er et levende fossil frosset i tid ca 2005.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spectral_band_replication
    http://www.stockis.se/AES112th_SBR.pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn