Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    @Calssic46 - er du sponset av Norkring, NRK, Digitalradio Norge, EBU, WorldDAB eller noe i den duren ?

    mvh
    KJ
    Jeg tror disse organisasjonene har råd til bedre og mer variert PR-materiale.
    Men det er i fora som dette de finner den mest innstendige og velbegrunnede motstand, det hadde vært uheldig om folk flest, familie og venner også skulle begynne å tenke slik...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Men du glemmer st vi bor i Norge. Et av de vanskeligste land å drive kringkasting i.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og FM fungerte. Nå driver Norkring fortsatt med å «tette huller» i dekningen. Før dette er ferdig utbygget kommer vi til å ende med mange fler DAB-sendere enn vi hadde FM-sendere. Det er noe med å doble eller firedoble frekvensen og hva det gjør for måten radiobølgen sprer seg på. Det hjelper ikke å bruke halve båndbredden til feilkorreksjon hvis man befinner seg i radioskygge. Topografien er i seg selv et solid argument for å holde seg til FM. Det gjorde vi ikke, og da får vi også ta kostnaden for det.

    https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/06/NRK-setter-opp-250-ekstra-dab-sendere
    https://www.tv2.no/a/8859937/
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ingenting er perfekt.og det er noen få sendere som skal settes opp..og digitale radiobølger er ikke det samme som analoge radiobølger med hver sin frekvens.
    Hvor mange FM sendere hadde vi...? Jeg har hørt ca 3000, noen sier 6500, men det nå jo være inkludert alle lokalradioer.
    Men 22 sendere for dekke Oslo. Ikke rart de første RDS radioer fikk problemer.
    Og nok en gang: DAB fungerer sp mye bedre enn FM gjorde...men vanskelig for noen å forstå som ikke har DAB i bilen.
    Ser stadig vekk innlegg hvor folk sier det samme som meg...
    Dekning med DAB der hvor man ikke hadde FM dekning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    1200 FM-sendere for landsdekkende NRK P1 så vidt jeg vet. Ca 3000 FM-sendere for alle kanaler og områder kan stemme. Totalt var det 6500 sendere med TV og alt.

    Nå er det ca 1000 DAB-sendere og vi opplever fortsatt at dette ikke holder.

    http://www.lytter.no/bakgrunn/antenne/dekning-og-signalstyrke/
    Utbyggerne og samarbeidende organisasjoner, dvs. Norkring, Digitalradio Norge, NRK og andre, har i sin informasjon til publikum fokusert altfor sterkt på at ‘DAB-dekningen er bedre enn for P1 på FM!’, hvilket er sant når vi ser på minimumskravene til befolkningsdekning. Å kremte unnskyldende og legge til ‘Men det betyr ikke at dere kan regne med å ha like godt DAB-mottak som FM-mottak’ ville vært langt ærligere, men det ville gått ut over DABs rennomé i startfasen. Folk ville blitt sittende på gjerdet og vente.

    Ingen har fortalt noen løgn; alle har sine ord i behold: ‘Dekning’ er klart og entydig definert i internasjonale normer. Norkring og Digital Norge har vært svært nøye i å referere til dekning, ikke signalstyrke. Men til tross for at det burde være åpenbart for alle at publikum flest misforstår ‘bedre dekning’ som ‘bedre mottak’, har ingen gått ut for å rydde opp i misforståelsen: Folk har fått lov til å tro hva de vil.

    Det slår litt tilbake: Nå, høsten 2016, er utbyggerne i et frenetisk kappløp for å få fylt gapet mellom hva de reelt lovet (og vel å merke: leverte før nyttår 2015) og hva folk flest trodde at ble lovet. De 762 senderne som var nok til å oppfylle løftene har før nyttår 2017 blitt til rundt 1000, og flere vil komme. Det jobbes frenetisk med å få dekning i tunneller, i hytteområder og andre rekreasjonsområder, langs mindre veier… Dette må komme på plass før folk innser hvor svake signaler, hvor lav arealdekning, som egentlig var lovet. Mange oppdaget slett ikke at da ‘dekningen var på plass’ var DAB-radioen død både langs veien opp til hytta og på hytta – lytterne hadde FM-radio, og brukte den. I dag, med over to hundre ekstra sendere, er det dekning på hytta, uten at folk har oppdaget at den manglet i fjor.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sorry mate, - men radiobølger er radiobølger, uansett.... om man bruker FM eller PM på DAB vet jeg ikke, men svært mange digitallinker bruker faktisk FM som modulasjon....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og jeg og de fleste andre opplever at det holder i massevis.
    Sitat: Strekningen Tromsø - Sandnessjøen intet problem. Harstad, Finnsnes, Narvik, Sortland. Problemfri og fantastisk god lyd.
    Vedkommende var ikke fornøyd før . Nå er han det.
    Så det verste med DAB er at det fungerer....og det har det gjort i mange PR, paralellt med FM....bare så mye bedre.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager, men her er det mye tøv. Sortland-Harstad-Narvik-Finnsnes-Tromsø er det området jeg kjører mest i, og det er plenty av dekningshull. En bekjent av meg kjørte nettopp Tromsø-Narvik-Sortland-Andenes med en ny RAV med fabrikkmontert DAB-radio... falt ut stadig vekk over stort sett helestrekninga. E6 var faktisk verst...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Men første prioritering er at man vet hvordan man bruker en DAB radio. Det er tydelig at han jeg siterte kan det, og han du siterer ikke kan. Og hva slags bil kjører du? Dessverre så er det vel sånn at akkurat som FM radioer, så er det forskjell på DAB radioer.
    Dessverre kan jeg ikke bare sette meg i bilen og kjøre til Nord Norge... Men menn leser jo ikke bruksanvisninger...de fleste...
    Hva er service following ?
    Og hva er det jeg gjør riktig, som andre ikke får til ?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kjære venn.... jeg er ingeniør og har arbeidet med både bakke- og rombasert radiotransmisjon og dataoverføring på radio hele mitt yrkesaktive liv. Evangeliet ditt blir stort sett bare mer og mer tåpelig....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så du kan alt om DAB da?
    Og du behøver ikke lære noe nytt, det kan være farlig.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det virker som en del av dere ikke skjønner at det ikke er noe galt med DAB dekningen. Hvis den er så dårlig som dere tror, så hadde det nok vært et folkeopprør. Men hver dag er folk i kontakt med NRK, P4 osv i forbindelse med konkurranser, trafikkmeldinger osv. Det hadde jo ikke fungert hvis folk ikke kunne få inn DAB....Get IT.
    Så jeg er nok ikke alene....men dere er...
    Så bruk energi på å løse problemet dere har med DAB. For det funker...24/7....
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Han har jo en viss underholdningsverdi...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Enn viss underholdnings verdi er det, men han treffer ikke publikumet skikkelig allikevel....

    Om jeg ikke tar helt feil.. noe det er fult mulig jeg gjør... så er vel DAB i MPEG 2 formatet, noe som igjen ble lansert i 1989....
    Og det er fremtia våres ? :confused:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    DAB er/var MP2, ja, men det ble stengt samtidig med FM slik at vi som allerede hadde kjøpt DAB-radioer for å være først ute med det siste måtte hive de radioene også. Nåværende DAB+ er HE-AAC med SBR-koding.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/High-Efficiency_Advanced_Audio_Coding
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spectral_band_replication

    Apropos dekning, les gjerne linken jeg siterte fra litt lengre oppe:
    http://www.lytter.no/bakgrunn/antenne/dekning-og-signalstyrke/
    Når Norkring (og alle instanser som kontrollmåler signalstyrken) forteller at 99,5% av befolkningen har dekning, betyr det at 99,5% har signaler som er så sterke at de oppfyller RPC5-kravene der de har sin faste bostedsadresse. Hvis 99,5% av befolkningen har DAB-signaler ihht. RPC5, og FM-signaler som oppfyller dekningkravene når ut til 99,4%, da har DAB større dekning enn FM.

    Det som forvirrer diskusjonen: 99,5% har DAB-signaler som stort sett ikke er spesielt mye sterkere enn minimumskravet. For FM er situasjonen en helt annen: Det store flertall har FM-signaler som ligger langt, langt over dekningskravene.

    Da FM gjorde sitt inntog på 1960-70-tallet kunne Televerket hevde at du hadde dekning selv om det betinget at du monterte en stor, fler-elements antenne i et ti meter høyt antennetårn. Gjennom de neste 30-40 årene kom det stadig opp nye FM-sendere, og eksisterende sendere ble skiftet ut med kraftigere. Rundt 1970 var normen en mast på minst 2-3 meters på husmønet. Utover 70-tallet ble antennen på taket erstattes av en dipol (dvs. to antennepisker, i V-form) på toppen av radioapparatet, og reiseradioer med antennepisk ble mer vanlig. På 80-tallet var FM-senderne så godt utbygget at vi fikk lommeradioer uten pisk; antenna var kortet ned og lå inni kabinettet. På 90-tallet var vi så druknet i FM-stråling at det knapt var behov for antenne i det hele tatt: FM-radioer ble bygget inn i kulepenner og minnepinner og øredobber.

    Dette kom som en følge av at FM var bygget ut til et signalnivå skyhøyt over kravene til ‘dekning’. Hadde Norkring i dag redusert styrken på FM-signalene til det laveste nivå som de med full rett, i henhold til internasjonale normer, kunne kalle ‘dekning’, ville det store flertall FM-radioer bli ganske tause.

    Det er det skyhøye signalnivået folk flest tenker på som ‘dekning’. I dag kan du gå ned i en underkjeller fem meter under jorda, med to etasjeskillere i armert betong mellom deg og bakkenivå, og like fullt fungerer den antenneløse FM-mottakeren i kulepenna di. DAB-radioen fungerer neppe nede i underkjelleren, og du klager: Det er ikke like god dekning på DAB som det er på FM – det skulle det jo være! Jo, sier ITU, i henhold til normene er det dekning, men du krever mye mer enn det. Det får du ikke!
    Hvis vi monterer en ti meter høy stasjonær Yagi-antenne på hustaket og sikter den omhyggelig inn mot nærmeste DAB-sender har vi formodentlig «dekning» selv hjemme hos meg. DAB bruker ledige VHF-frekvenser fra bakkesendt TV, så det er vel den gamle TV-antennen som må opp igjen for å kunne ta inn vidunderet i all sin prakt. I bilen kan det bli litt vanskelig med Yagi-antenne, men det må jo være vår (bruker)feil, siden vi har «dekning».

    Jeg antar at folk vil fortsette å klage og Norkring vil fortsette å bygge ut DAB-sendere i mange år fremover, akkurat som med FM i sin tid, inntil vi ender opp med et antall sendere som ligger et sted mellom det tidligere antallet FM-sendere og det nåværende antallet mobilmaster. Fysikken i radiobølger bryr seg fint lite om besvergelser og festtaler, men frekvensen bestemmer ganske mye.

    Det andre problemet, at 80 kbit/s HE-AAC/SBR låter ille, er det ikke stort å gjøre med. Det løser seg vel med tiden når vi blir så gamle at vi ikke lenger kan høre noe over 4-5 kHz. Da har det jo ikke noe å si at alt over det bare er en oppsamplet kopi av det under. Svigermor på 83 er såre fornøyd med klokkeradioen sin.

    I mellomtiden er det bare å sette på The Blasters med «Border Radio»:
    Fifty thousand watts out of Mexico
    This is the Border Radio
    This is the Border Radio
    Svenskene har FM-sendere på seksti tusen watt i Bengtsfors, Sunne og Mora, ikke så altfor langt fra grensen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    D

    Danke

    Gjest
    Det virker som en del av dere ikke skjønner at det ikke er noe galt med DAB dekningen. Hvis den er så dårlig som dere tror, så hadde det nok vært et folkeopprør. Men hver dag er folk i kontakt med NRK, P4 osv i forbindelse med konkurranser, trafikkmeldinger osv. Det hadde jo ikke fungert hvis folk ikke kunne få inn DAB....Get IT.
    Så jeg er nok ikke alene....men dere er...
    Så bruk energi på å løse problemet dere har med DAB. For det funker...24/7....
    Det er jo et folkeopprør.

    Du leser media?

    Prøv å finne 20 positive saker om DAB etter, og 20 negative saker om DAB.


    Hva er resultatet?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det virker som en del av dere ikke skjønner at det ikke er noe galt med DAB dekningen. Hvis den er så dårlig som dere tror, så hadde det nok vært et folkeopprør. Men hver dag er folk i kontakt med NRK, P4 osv i forbindelse med konkurranser, trafikkmeldinger osv. Det hadde jo ikke fungert hvis folk ikke kunne få inn DAB....Get IT.
    Så jeg er nok ikke alene....men dere er...
    Så bruk energi på å løse problemet dere har med DAB. For det funker...24/7....
    Det er jo et folkeopprør.

    Du leser media?

    Prøv å finne 20 positive saker om DAB etter, og 20 negative saker om DAB.


    Hva er resultatet?
    Har googlet hhv "folkeopprør" og "folkeopprør mot NRK". Ser ut til at folk er mer opptatt av "Jul i Skomakergata", Kringkastingsavgiften og kuttet i distriktssendingene fra årsskiftet på TV enn DAB-nettet. Folk er kanskje ikke så dumme. "Opprøret" mot kutt i distriktssendingene førte i alle fall til konkrete resultater. Å skrike opp om hvor elendig DAB er, fører vel neppe noen steds hen.


    Det er sjelden jeg hører å radio annet enn i bilen, og da primært sports- eller nyhetssendinger. Det mest irriterende er at signalene stadig faller ut, selv på "sentrale deler" av Østlandet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er da ikke mulig - og slett ikke på østlandet?? I følge herværende DAB-guru er det total dekning over hele landet på DAB!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Folkeopprør er nok litt sterkt sagt. Noen av oss har forsøkt å si fra gjentatte ganger før beslutningen ble tatt og gjennomført, så nå er det bare oppgitt frustrasjon over at landet kan gjøre noe så stupdumt. Det er likevel ikke helt i klasse med sertifisert idioti som Brexit eller å velge Trump, så man får vel prise seg lykkelig over at dumskapen ennå ikke har nådd slike høyder her også.

    Men kombinasjonen av dårlig dekning, dårlig lydkvalitet, programmer som henvises til nisjekanaler, kostnaden ved å måtte kjøpe inn nye radioapparater og det lett tilgjengelige alternativet med streaming og nettradio gjør det lett å forstå hvorfor lyttertallene faller som stein. "Folkeopprøret" tar mest formen av at folk slår av radioen og ikke ser noen grunn til å slå den på igjen.

    For andre FM-aktører som sliter med langsomt fallende lyttertall pga konkurranse via internett er den norske omleggingen til DAB+ et paradeeksempel på hva de ikke skal gjøre. Den langsomme lytterflukten ble til et takras over natten.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags bil, og hva slags antenne? Høres så rart ut. Var på Verdens Ende for 3 uker...3 år siden...kjørte til Drammen...no problems.Har vært i Østfold mange steder med min gamle DAB radio, fra 2002. Det gikk fint. Skien Porsgrunn, Helgeroa, Larvik. Alle NRK kanaler sender på samme frekvens. Så får du inn en, så får du inn alle. Er du i Vestfold må du lagre NRK P1 på region 2. Buskerud/Telemark/Vestfold. Gjør du ikke det, og lagrer region 1, som du også kan få inn, så kan du få problemer, men med service following så skal den bytte.
    Kjørte fra Gardermoen i dag til Kongsvinger, Charlottenberg, og tilbake over Bjørkelangen. Skiftet uten problemer.
    Samme med de kommersielle kanalene.
    Og viktig å oppdatere kanallista.
    Det er en 2014 Volvo S80 med sharkfin (tror den går til det meste av signaler) på taket... DAB/DAB+ levert fra fabrikk... totalt ubrukelig til radio, men for øvrig en fantastisk bil å kjøre da :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Jeg skal kjøre Trondheim - Fredrikstad via Røros ganske snart. Da skal jeg sjekke dekningen. Jeg har kjørt Trondheim - Fredrikstad flere ganger, men ikke via Røros før. Det blir spennende å se. Jeg har hatt full dekning alle de andre veiene jeg har kjørt. E6, Riksvei 4, Østerdalen over Kvikne. Det har jeg aldri hatt med FM.

    BTW: Jeg har lest om folk som klager over dekningen her i Trondheim. Nå har jeg kjørt over alt her. Byåsen, Midtbyen, Øya, Lade, Singsaker, Ranheim, Jonsvatnet, Charlottenlund, Nardo, Moholt, Tyholt, Valentinlyst, Gløshaugen, Elgeseter, Brøset, Tunga ... Ja, og så til Værnes, både E6 og den gamle hovedveien via Hundhammeren, Vikhammer, Hommelvik og Muruvik. Og rundt Byneset, samt over Hestsjøen og til Heimdal og over Selsbakk og opp Bjørndalen. Det eneste stedet jeg har mistet dekning er i parkeringshusene på Lade.

    Dekningen er virkelig ikke problemet med DAB+.

    Bilen er en 2018 Passat GTE med "sharkfin" antenne på taket.
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Det er da ikke mulig - og slett ikke på østlandet?? I følge herværende DAB-guru er det total dekning over hele landet på DAB!
    Hvordan det er i hele landet er ukjent, men et par strekninger og steder jeg personlig kjenner godt er det hvert fall endelig radio. Fra Oslo til Sunnmøre har jeg nå endelig radiodekning over Strynefjellet og i hele Romsdalen. Tidligere med FM var det mye støy og skraping eller totalt mangel på signal over fjellet og flere steder i Romsdalen. I tillegg dekkes alle tunellene mellom Grodås og Volda (Kvivsvegen E39).

    Hjemme på Sunnmøre er og foreldra superhappy med DAB+ og kastet alle FM-radioer på dør. De har aldri hatt skikkelig dekning med FM, men har nå gode signaler uten støy.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Han har jo en viss underholdningsverdi...
    Nei, slitsom, leser nesten ikke noe av det han skriver for det er samme leksa oppat og oppat :)

    Dekning er meg totalt uvesentlig så lenge lyden ikke er til å høre på....
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Akkurat det gjør jo de som kritiserer også, så her er det ikke så mye forskjell...

    Uten dekning har man jo ikke lyd, og det er ofte det jeg har opplevd på kjøretur med FM-radio i bilen. Da kan jo lyden i FM være så god den bare vil. Det hjelper jo lite. Med DAB kan jeg i hvert fall høre på radio når jeg kjører, selv om det blir mye hopping mellom kanaler for å finne noe interessant å høre på. Musikk tar jeg fra andre kilder.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal kjøre Trondheim - Fredrikstad via Røros ganske snart. Da skal jeg sjekke dekningen. Jeg har kjørt Trondheim - Fredrikstad flere ganger, men ikke via Røros før. Det blir spennende å se. Jeg har hatt full dekning alle de andre veiene jeg har kjørt. E6, Riksvei 4, Østerdalen over Kvikne. Det har jeg aldri hatt med FM.

    BTW: Jeg har lest om folk som klager over dekningen her i Trondheim. Nå har jeg kjørt over alt her. Byåsen, Midtbyen, Øya, Lade, Singsaker, Ranheim, Jonsvatnet, Charlottenlund, Nardo, Moholt, Tyholt, Valentinlyst, Gløshaugen, Elgeseter, Brøset, Tunga ... Ja, og så til Værnes, både E6 og den gamle hovedveien via Hundhammeren, Vikhammer, Hommelvik og Muruvik. Og rundt Byneset, samt over Hestsjøen og til Heimdal og over Selsbakk og opp Bjørndalen. Det eneste stedet jeg har mistet dekning er i parkeringshusene på Lade.

    Dekningen er virkelig ikke problemet med DAB+.

    Bilen er en 2018 Passat GTE med "sharkfin" antenne på taket.
    Jeg kjører en Golf GTE som vel kan sammenlignes med Passate, samme radio og sharkfin.Dekning er ikke det største problemet, har stort sett dekning der jeg kjører (Rogaland/Sørlandet) men det er korte partier der dekning faller bort. Unntaket er riksvei 43 fra Lyngdal til Eiken, der faller signalet ut over lange strekninger.
    Hovedproblemet er lydkvalitet og «57 channels and nothing on»
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    For meg er problemet "57 channels and nothing on". I bilen er det såpass mye støy og oppmerksomheten er uansett rettet mot det å kjøre bil, at lydkvaliteten for meg egentlig er uvesentlig. Det viktigste (for meg) er dekning og at det er interessante program å høre på. Dekningen er ikke noe problem med DAB (i min bil), og det finnes sikkert mange gode program, men de er fordelt over så mange kanaler at det er håpløst å finne dem.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Det er da ikke mulig - og slett ikke på østlandet?? I følge herværende DAB-guru er det total dekning over hele landet på DAB!
    Hvordan det er i hele landet er ukjent, men et par strekninger og steder jeg personlig kjenner godt er det hvert fall endelig radio. Fra Oslo til Sunnmøre har jeg nå endelig radiodekning over Strynefjellet og i hele Romsdalen. Tidligere med FM var det mye støy og skraping eller totalt mangel på signal over fjellet og flere steder i Romsdalen. I tillegg dekkes alle tunellene mellom Grodås og Volda (Kvivsvegen E39).

    Hjemme på Sunnmøre er og foreldra superhappy med DAB+ og kastet alle FM-radioer på dør. De har aldri hatt skikkelig dekning med FM, men har nå gode signaler uten støy.
    Jeg har akkurat samme erfaring, med et adapter fra Alpine og en liten antenne montert i frontruten. Eneste stedet det var stille var på turen fra Ørsta og rundt Hjørungfjorden og tilbake til Sæbø. Og gamle Strynefjellveien.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, men her er det mye tøv. Sortland-Harstad-Narvik-Finnsnes-Tromsø er det området jeg kjører mest i, og det er plenty av dekningshull. En bekjent av meg kjørte nettopp Tromsø-Narvik-Sortland-Andenes med en ny RAV med fabrikkmontert DAB-radio... falt ut stadig vekk over stort sett helestrekninga. E6 var faktisk verst...
    Jeg er ingen tilhenger av DAB men jeg kjørte strekningen Lofoten - Tromsø i en Mazda 6 (leiebil - min bil hadde møtt en elg) og det var dekning hele veien untatt i tunnelene (NRK P1).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Konklusjonen må jo være grei: Det er god dekning for DAB, men det er mange dårlige og feil monterte DAB-radioer i bilene.

    Det blir litt som å kritisere vinyl som medium fordi man har en feilmontert pick-up som i tillegg ikke matcher tonearmen på platespilleren.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Begge deler. Ettersom P4 og Radio Norge fremdeles ikke har gått over til DAB+
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg mente søk 20 positive og negative Dab artikler.

    Jeg mener det er folkeopprør. Ikke samme som Trump og Brexit.

    Mer som om England hadde sluttet med papiravis på en gang og kun hadde nyheter på nett....

    -Fordi alle har jo tilgang til Data..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    Konklusjonen må jo være grei: Det er god dekning for DAB, men det er mange dårlige og feil monterte DAB-radioer i bilene.

    Det blir litt som å kritisere vinyl som medium fordi man har en feilmontert pick-up som i tillegg ikke matcher tonearmen på platespilleren.
    Konklusjonen er også at man har prioritert dekning langs større ferdselsruter siden man antok at det ville være viktig. Mens dekningen langt fra er like god utenfor disse. I tillegg får man nok leve med at enkelte kan ha feilmonterte eller dårlige mottakere eller antenner, både for FM og DAB. Konklusjonen er, uansett, at antallet lyttere til lineær radio har stupt pga av den lite gjennomtenkte uviljen mot å innse at terreng og kart ikke lenger var sammenfallende, etter introduksjon av nettradio og mobilnett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn