Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dette viser vel hvor ille politiske beslutninger kan være. Lobber man på rett måte kan tydeligvis det mest "idiotiske" bli vedtatt. Dette, mht DAB+ er langt fra enestående i så måte.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Spiller antagelig ingen rolle. I løpet av kort tid vil vel alle biler få mulighet til å streame hva det skal være som standard. DAB er jo frakjørt ettertrykkelig uansett. Det eneste er, hvis den virket er at den kan formidle trafikk og sikkerhetsinformasjon i et standardisert system-
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvis det blir dab-tvang i EU så er det gode nyheter for oss...
    Nei, det er ikke gode nyheter for noen !
    Det hadde selvfølgelig vært bedre uten DAB overhodet, men det toget er jo gått i Norge. Hvis hele EU tar det i bruk så blir dette et kommersielt interessant område for store produsenter med FoU-muskler og stordriftsfordeler. Det bør sikre en grei utvikling av pris/ytelse i årene som kommer. Hvis det kun var Norge som brukte DAB, så ville det bli dyrt & akterutseilt i stadig økende grad.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå er jo DVB-T standard for bakkesendt tv i Europa...ingen som klager på det...så da er det jo på tide å få digitalisert radio også...en ganske naturlig utvikling....
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Nå er jo DVB-T standard for bakkesendt tv i Europa...ingen som klager på det...så da er det jo på tide å få digitalisert radio også...en ganske naturlig utvikling....
    Helt riktig, og moderne digital radio heter 5G. Kommer snart fra en mast nær deg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvor mange år tror du det tar før 5G dekningen kan matche DAB dekningen ?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.

    Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.

    «Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»

    «Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.

    Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
    – En avgjørende milepæl
    Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.

    Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
    «Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.

    https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
    Påby DAB i bilene er helt kanon.
    HMS er dette helt topp.
    Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
    For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
    HMS på sitt beste.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange år tror du det tar før 5G dekningen kan matche DAB dekningen ?
    Fra start. Så lave datarater som er nødvendig for å matche DAB vil bli sendt som 4G eller 3G der det ikke er fullhastighets 5G-dekning. Det er ikke nødvendig med båndbredde tilsvarende streaming av 4K video med 1 ms latenstid for å høre på et radioprogram. Jeg har allerede bedre dekning og lydkvalitet med Spotify over 3G i bilen enn med DAB.

    Hvis vi ser litt bakover og fremover har telenettene gått "en G" hvert tiende år, ca. DAB er fra 1997, omtrent som 2G telefoni (GSM, 1992). Dataformatet ble endret til DAB+ i 2007 uten at dataratene ble endret. Da var telenettene allerede gått over til 3G (2001) og "turbo-3G" (2006). 4G kom i 2009 med datarater opptil 1 Mbit/s. Nå kommer 5G, og ca 2030 kan vi regne med at 6G er kommet (hva det nå enn måtte være). Omtrent hvor tror du DAB vil være i 2030?
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB vil nok være alive and well i 2030...det enkle er ofte det beste.....det blir nok verre for 3G....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    DAB vil nok være alive and well i 2030...det enkle er ofte det beste.....det blir nok verre for 3G....
    Så hvorfor ikke holde seg til FM for public service og bytte mobiltelefon hvert tiende år for å ta imot streamet radio i dagens format?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fordi FM i Norge var utslitt og utdatert. Svish, plopp, fisj...hele 4, nesten 5 kanaler...vanskelig med norsk topografi...som gjør vårt land til et av de vanskeligste land å drive kringkasting i....hører på DAB hver dag, og savner overhodet ingenting med FM....
    Ps: jeg gleder meg mest til G7......
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fordi FM i Norge ... osv
    Vi har registrert denne DAB+ misjoneringen din nå - og en eller annen "agenda" om at dette er radiolyttingens "frelser". I motsetning til deg er det faktisk noen av oss som bryr oss en smule om lydkvaliteten også - og det gjelder ikke nødvendigvis kún radiolytting og mottakerforhold i bil. At du har 0 forhold til det, får nå være din sak.

    Det hadde vært uproblematisk for AS Norge å holdt akseptabelt liv i FM til bedre løsning enn DAB+ var allment tilgjengelig, og heller brukt midler på å bygge ut en fremtidsrettet, ensartet infrastruktur. At EU-parlamentet nå har besluttet å "påby" DAB+ i bil kommer høyt opp på lista av tåpelige beslutninger fra den kanten. I værste fall blir det en bremsekloss for at produsentene vil tilby kunder en bedre løsning. Nå blir de tvunget til å bruke tid og ressurser til tull.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Som min gamle far sa...du skal ikke tro...du skal vite...
    Og Norge er litt mer enn rundt Oslo. Ca. 3000 FM sendere....
     

    espen_s

    Medlem
    Ble medlem
    06.07.2017
    Innlegg
    13
    Antall liker
    1
    For min del har jeg aldri hørt på så mye radio som jeg har gjort det siste året. Er nisjekanalbruker (nrk jazz,klassisk, alltid nyheter) og disse kanalene er mer tilgjengelig enn noensinne. På hytta, i bilen og hjemme. FM var håpløst på hytta og 5G tror jeg aldri kommer dit.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja og nei - du kan vel gå ut fra at de aller fleste etterhvert har en smarttelefon med 4/5G av et eller annet slag, og at dekningen for mobiltelefoni uansett bygges ut til tilnærmet full dekning der folk befinner seg. Da blir tilleggskostnaden for en app som streamer radioaudio over mobilnettet med f eks 128 kbit/s tilnærmet null. 5G forventes å støtte datarater på 1 Gb/s, så det er plass til å overføre noe slikt som 7812 slike radiokanaler i parallell på bare én 5G-forbindelse. Eller, sett andre veien, en radiokanal som konstant pludrer i bakgrunnen på en 5G-forbindelse vil bruke 0,0125 % av den tilgjengelige båndbredden. Apper som caster audio videre fra smarttelefonen til nærmeste høyttalerdings finnes allerede i bøtter og spann.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    DAB var vel aldri et alternativ til fm.
    Hva var det DAB kunne som ikke streaming kan nå igjen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja og nei - du kan vel gå ut fra at de aller fleste etterhvert har en ...
    ... bil som av ulike årsaker vil kommunisere løpende med nettet (omtrent som din Tesla), der radiosignal vil være en naturlig del av dette.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Som nevnt før - NRK er pålagt å sende radio som ikke koster noe å motta (med unntak av radioapparatet da). Dermed kan de ikke bruke mobilnettet for der er det en abonnementsavgift som man må betale. At folk gjerne har så stort dataabonnement at det ikke spiller noen rolle er i den sammenhengen uvesentlig. Mitt mobilabonnement har så lite datakvote at å høre på radio via mobilen er helt uaktuelt.
    For NRK er det FM eller DAB+, med mindre man endrer konsesjonsvilkårene. 4G/5G eller hva det nå er/blir er uaktuelt. I bil er DAB+ overlegent FM. I min gamle BMW med FM-radio hørte jeg sjelden på radio - dekningen var elendig. Selv langs E6 mellom Trondheim og Oppdal var det dårlig. Fungerte noenlunde mellom Trondheim og Støren, men etter Støren var det stopp - bare skurring. I min nye Passat har jeg klokkeklar radio over alt. Lyden er også langt bedre enn den var i BMWen (men det kan jo ha med anlegget å gjøre og ikke hvorvidt det er FM eller DAB)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt, den fornuftige løsningen ville vært å holde FM i drift som beredskaps- og public service-system, og latt de kommersielle kanalene basere seg på streaming via mobilnettet. (Kostnaden pr megabyte data der vil formodentlig fortsett å falle.) Da hadde man sluppet hele DAB-omveien. Problemet er idéen om å stappe inn et stort antall mer eller mindre kommersielle kanaler i en begrenset båndbresse, og dermed skape et de facto reklamemonopol for de kommersielle aktørene i konsortiet. Det ble grusomt dyrt for forbrukerne som måtte bytte ut alle radioapparater. Ikke koster noe å motta? Hmmm....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det ser fremdeles ut som noen nekter å innse at DAB fungerer. 5G....først må man ha telefon, eller evt. bil med innebygd 5G, så må man ha abonnement, og så dekning..og det blir vel om en god del år.....mens DAB er gratis og har dekning nesten overalt der det finnes veier og folk.
    Og akkurat som man bytter mobil, nettbrett og flatskjerm, så bytter man radio, bilradio ekker ganske enkelt bil.
    God DAB jul.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som nevnt før - NRK er pålagt å sende radio som ikke koster noe å motta (med unntak av radioapparatet da). Dermed kan de ikke bruke mobilnettet for der er det en abonnementsavgift som man må betale. At folk gjerne har så stort dataabonnement at det ikke spiller noen rolle er i den sammenhengen uvesentlig. Mitt mobilabonnement har så lite datakvote at å høre på radio via mobilen er helt uaktuelt.
    For NRK er det FM eller DAB+, med mindre man endrer konsesjonsvilkårene. 4G/5G eller hva det nå er/blir er uaktuelt. I bil er DAB+ overlegent FM. I min gamle BMW med FM-radio hørte jeg sjelden på radio - dekningen var elendig. Selv langs E6 mellom Trondheim og Oppdal var det dårlig. Fungerte noenlunde mellom Trondheim og Støren, men etter Støren var det stopp - bare skurring. I min nye Passat har jeg klokkeklar radio over alt. Lyden er også langt bedre enn den var i BMWen (men det kan jo ha med anlegget å gjøre og ikke hvorvidt det er FM eller DAB)
    Kan vel ha noe med at men har latt være å holde FM nettet vedlike som en del av planen, over tiår. FM ble dårligere og dårligere slik at det skulle se ut som at DAB var en oppgradering....

    Også forstår jeg ikke hvordan folk kan regne seg frem til at DAB er gratis ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Du skjønner godt hva jeg mener.
    Det dere etterspør er en nedlegging av NRK som vi kjenner det nå. Bort med lisensen og all radio skal være reklamefinansiert. Nei takk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tvert imot. Det vi kritiserer er at en kommersiell tanke om å skape en plattform for reklamemonopol førte til at konsumentene ble påført milliardkostnader. NRK kunne gjerne fortsatt å sende reklamefritt på FM og i alle andre distribusjonskanaler. Det er ingen som hevder noe annet. Det vi ser nå er snarere at NRK har hoppet til køys med de mest kommersielle aktørene og oppfører seg som om de var kommersielle, de også. Og forbrukerne fikk regningen, uten å kunne velge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen). So what? Mange (ikke alle) bytter bil hvert 3-5 år, og kjøper ny TV hver gang det er fotballVM. Det er selvfølgelig selvvalgt, men økonomien i det blir jo det samme. Liten pris å betale for reklamefri radio.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
    Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bil
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
    Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bil
    FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    25k var prisen initielt for min 10år gamle Audi. Endte opp med en BT dongle koblet til anlegget. Streamer som bare det. Kan ikke huske jeg har mistet forbindelsen. Mest kjøring sentralt østland.. en ting er investering som er skyvd til forbrukerene. En annen er all verdi som ble nedskrevet til 0. Jo og faktisk et aldri så lite miljøaspekt oppi det hele.

    Hmm. Føler vel debatten går litt i ring nå..
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
    Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bil
    FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).
    Da lurer jeg på hvor du kjører og hvilket mottaksutstyr du har/har hatt i dine biler? Jeg har aldri hatt problem med FM-mottak i bil og jeg har kjørt store deler av landet på kryss og tvers.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Joda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
    Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bil
    FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).
    Bare tull og tøys. FM fungerte stort sett glimrende, unntatt til fjells der en mange steder bare hadde P1. Det som skjer nå er at det meste av bilparken IKKE har radio, med mindre en bruker 5-15000.- for å få brukervennligheten som en hadde. For min egen del ville kostnaden bli 7000.- + montering for å få DAB i bilen, og 2-3000.- for å erstatte Tivoli radioen på kjøkkenet, og for hva?? Et produkt som er det samme bortsett fra mye dårligere lydkvalitet som er på grensen til tortur!
    DAB er en blindvei og har fått store deler av befolkningen til å drite i hele radioen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dårlig FM mottak i bil var, som det også er mht DAB+, i hovedsak relatert til dårlige antenneløsninger.
    Det var først etter at bilprodusentene begynte med antenner "integrert" i glasset og "haifinner" osv mottaksforholdene for FM ble redusert.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.

    Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.

    «Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»

    «Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.

    Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
    – En avgjørende milepæl
    Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.

    Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
    «Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.

    https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
    Påby DAB i bilene er helt kanon.
    HMS er dette helt topp.
    Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
    For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
    HMS på sitt beste.
    ???
    Hvilket jorde befinner du deg på?
    Tidligere så ble det på mine 5 mil til jobben utført kanalbytte mer eller mindre uten opphold, og kvaliteten var HELT ELENDIG! Og da måtte jeg kjøre slalo mellom Vestfold og Buskerud-sendinga på NRK
    Med DAB er det krystallklart mottak på DEN kanalen jeg velger. Jeg trenger ikke så mange, men det er sikkert en som passer for deg også.

    Følgende har blitt bedre med DAB:
    • Programtilbud
    • Lydkvalitet
    • Brukervennlighet
    • Trafikksikkerhet

    Følgende ulemper:
    • Kostbar utbygning av DAB-nettet
    • Mange trengte ny mottaker

    Som jeg ser det så er fordelene mange, og de veier langt tyngre enn ulempene.
    :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.

    Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.

    «Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»

    «Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.

    Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
    – En avgjørende milepæl
    Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.

    Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
    «Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.

    https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
    Påby DAB i bilene er helt kanon.
    HMS er dette helt topp.
    Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
    For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
    HMS på sitt beste.
    ???
    Hvilket jorde befinner du deg på?
    Tidligere så ble det på mine 5 mil til jobben utført kanalbytte mer eller mindre uten opphold, og kvaliteten var HELT ELENDIG! Og da måtte jeg kjøre slalo mellom Vestfold og Buskerud-sendinga på NRK
    Med DAB er det krystallklart mottak på DEN kanalen jeg velger. Jeg trenger ikke så mange, men det er sikkert en som passer for deg også.

    Følgende har blitt bedre med DAB:
    • Programtilbud
    • Lydkvalitet
    • Brukervennlighet
    • Trafikksikkerhet

    Følgende ulemper:
    • Kostbar utbygning av DAB-nettet
    • Mange trengte ny mottaker

    Som jeg ser det så er fordelene mange, og de veier langt tyngre enn ulempene.
    :)
    Jeg lurer på hvilket jorde du er på? Lydkvalitet, hvordan i det huleste har du fått dette for deg? Er det et, et argument som brukes mot DAB så er det vel lydkvaliteten med den bitraten som det sendes på???
    Begriper heller ikke hva er som er grunnen til at du kan si at det er blitt mer brukervennlig og trafikksikkert? I de fleste Norske bilene som har gått til anskaffelse av DAB så er det adaptere og ledninger som henger å slenger og er knotetete å bruke da kanalene detter ut hele tiden. I beste fall visst installasjonen er gjort med integrering mot bilens orginale anlegg så er brukervennlighet og sikkerhet akkurat som før?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.

    Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.

    «Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»

    «Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.

    Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
    – En avgjørende milepæl
    Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.

    Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
    «Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.

    https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
    Påby DAB i bilene er helt kanon.
    HMS er dette helt topp.
    Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
    For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
    HMS på sitt beste.
    ???
    Hvilket jorde befinner du deg på?
    Tidligere så ble det på mine 5 mil til jobben utført kanalbytte mer eller mindre uten opphold, og kvaliteten var HELT ELENDIG! Og da måtte jeg kjøre slalo mellom Vestfold og Buskerud-sendinga på NRK
    Med DAB er det krystallklart mottak på DEN kanalen jeg velger. Jeg trenger ikke så mange, men det er sikkert en som passer for deg også.

    Følgende har blitt bedre med DAB:
    • Programtilbud
    • Lydkvalitet
    • Brukervennlighet
    • Trafikksikkerhet

    Følgende ulemper:
    • Kostbar utbygning av DAB-nettet
    • Mange trengte ny mottaker

    Som jeg ser det så er fordelene mange, og de veier langt tyngre enn ulempene.
    :)
    Jeg lurer på hvilket jorde du er på? Lydkvalitet, hvordan i det huleste har du fått dette for deg? Er det et, et argument som brukes mot DAB så er det vel lydkvaliteten med den bitraten som det sendes på???
    Begriper heller ikke hva er som er grunnen til at du kan si at det er blitt mer brukervennlig og trafikksikkert? I de fleste Norske bilene som har gått til anskaffelse av DAB så er det adaptere og ledninger som henger å slenger og er knotetete å bruke da kanalene detter ut hele tiden. I beste fall visst installasjonen er gjort med integrering mot bilens orginale anlegg så er brukervennlighet og sikkerhet akkurat som før?
    Av en eller annen grunn så tror mange mange med deg at FM-mottak har vært helt i toppklasse, alle steder, til en hver tid. Det er ikke tilfelle.

    Jeg mener over hodet ikke at DAB er perfekt, men god DAB slår dårlig FM så til de grader.
    Det er det jeg snakker om. Jeg hører i dag både tale og musikk av høy kvalitet uten nevneverdige forstyrrelser av noen art.
    Da blir det litt meningsløst snakke om at FM var mye bedre. Noe som var virkelig dårlig kan aldri bli bedre enn noe som faktisk fungerer og leverer? :)

    I huset hjemme fungerte for så vidt FM greit, men heller ikke der var mottak veldig bra, på tross av gode radioer/tunere og utvendig FM-antenne,

    I min (også i min kones) kjøpte jeg ganske enkelt en ny Pioneer bilradio med DAB. De kostet ca 1500 kr/stk, og hadde på alle områder bedre lyd enn den gamle; FM, DAB, AUX og CD. Så der var det svært enkelt å holde FM mot DAB. FM ble ikke brukt Punktum.

    Installasjon var enkel og grei, byttet apparatet og monterte limt antenne på frontrute med jordlisse.

    Skjønner hva du mener rundt adapter og antenner. Mange har fikset dette av typ tape og ståltråd, noe som selvsagt ikker er optimalt sikkerhetsmessig.

    Når det er sagt så har ikke akkurat bilbransjen vist seg fra sin mest sjarmerende side i denne overgangen, men heller søkt å plyndre kundene sine for DAB-oppdateringer. Spesielt de med integrerte originalprodukter.

    Brukervennlig og trafikksikert fordi je gnå velger hva jeg vil høre på og tenker ikke mer på den saken. Med FM måtte jeg høre det jeg fikk mottak på, og det passet "aldri" med første forsøk.

    PS! Mente ikke å være respektløs med uttrykket "hvilket jorde..." . Du brenner for ditt syn, og det respekterer jeg. :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Dårlig FM mottak i bil var, som det også er mht DAB+, i hovedsak relatert til dårlige antenneløsninger.
    Det var først etter at bilprodusentene begynte med antenner "integrert" i glasset og "haifinner" osv mottaksforholdene for FM ble redusert.
    Jeg hadde en BMW med antenne integrert i glasset. BMW original radio. Kjører i Midtnorge. FM-mottak fungerte stort sett bare i Trondheim og de nærmeste omgivelsene. Når jeg kjørte E6 sørover forsvant radioen rundt Støren og kom tilbake på Dombås. Hvis jeg kjørte R4 kom radiosignalet tilbake rundt Kvikne.
    Det er en helt ny verden i min Passat med DAB+ og haifinne.

    Jeg skulle uansett ha ny bil, og hjemme har jeg kjøpt en enkel DAB+ radio som jeg kobler til stereoanlegget. Total ekstra kostnad for meg - ca. 6-700 kr. Det kan jeg leve med.

    For meg har innføring av DAB gitt en vesentlig forbedring av radiotilbudet. Det virker (alltid) uansett om man er hjemme eller kjører bil, lydkvaliteten er god nok, og kostnaden for meg har vært uvesentlig. Kostnaden er vel omtrent som prisen på 2 vinylplater. Ulempen er reklamen på mange kanaler. Disse styrer jeg unna.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever fortsatt at DAB faller ut tre-fire ganger bare på de par hundre meterne fra min gårdsplass og ned på E6. Det skjer både i Tesla med fabrikkmontert DAB og i en Subaru med ettermontert DAB-radio hvor antennen er montert vertikalt etter alle kunstens regler. Det å famle ned i midtkonsollen etter DAB-knappene er eksakt så lite trafikksikkert som man skulle tro. I praksis er det ikke mye radiolytting i bil lenger for min del.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn