Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at du sier det. Aner ikke hva som er feil hos deg. Tesla har tydeligvis en dårlig DAB+ løsning (dårlig antenne?).
    Jeg har kjørt mye i MidtNorge. Trondheim-Oslo både over E6, Østerdalen (R3 - skrev feil over) og R4. Oslo-Fredrikstad (flere ruter). Noe i indre Østfold. Oslo - Bergen over Hardangervidda. Bergen - Trondheim over Sognefjell. Det hender at radiosignalet forsvinner i noen sekunder over fjellpasseringene og i de korte tunnellene, men det er aldri borte lenge.
    Langt bedre enn det jeg noen gang hadde med FM. Og ingen skurring.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er det DAB i alle nye biler, og i bilen hører jeg på NRK P1 og P2. Nyheter og debattprogrammer. Fantastisk deilig å slippe åndssvak barnehagepludring og reklamekjøret som er på mange av de andre kanalene. Litt trist at det ble presset inn flest mulig kanaler på bekostning av lydkvalitet. Men jeg håper dette endres etterhvert. Lever i håpet.:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.394
    Antall liker
    17.085
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg hadde en BMW med antenne integrert i glasset. BMW original radio. Kjører i Midtnorge. FM-mottak fungerte stort sett bare i Trondheim og de nærmeste omgivelsene.
    En av de absolutt minst egnede løsningene.
    Det er en helt ny verden i min Passat med DAB+ og haifinne.
    Kan- og vil kunne fungere bra i en del biler, men ikke nødvendigvis optimalt.
    Dedikert, optimalisert utvendig DAB+ pisk er det beste alternativet.
    En annen årsak til redusert mottak er støy som genereres fra andre komponenter. Her vil også en faktor som hvordan antennekabelen er trukket, spille inn.

    Man kan lese litt, bl.a. her:
    https://bilradiospes.no/artikler/dab/viktig-med-god-antenne
    https://bilradiospes.no/artikler/nyttig-informasjon/stoy-odelegger-dab-mottaket
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde også en Audi med haifinne (og pisk) samt en SAAB 9000 med utvendig standardantenne. Det var akkurat likedan i dem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at du sier det. Aner ikke hva som er feil hos deg. Tesla har tydeligvis en dårlig DAB+ løsning (dårlig antenne?).
    Jeg har kjørt mye i MidtNorge. Trondheim-Oslo både over E6, Østerdalen (R3 - skrev feil over) og R4. Oslo-Fredrikstad (flere ruter). Noe i indre Østfold. Oslo - Bergen over Hardangervidda. Bergen - Trondheim over Sognefjell. Det hender at radiosignalet forsvinner i noen sekunder over fjellpasseringene og i de korte tunnellene, men det er aldri borte lenge.
    Langt bedre enn det jeg noen gang hadde med FM. Og ingen skurring.
    På Tesla sitter antennen horisontalt og er forkledd som varmetråd i bakruten. Det er ikke optimalt, men det samme skjer med "optimalt" ettermontert antenne i andre biler og med stasjonær antenne til DAB-radio i huset også. Årsaken til problemet er rett og slett radioskygge i området der jeg bor. Det var ikke mulig å få til stabilt TV-mottak i tiden med bakkesendt analog TV heller. Dette er de samme frekvensene fra de samme mastene, og da blir det samme resultat også. Mobilnettet er langt mer finmasket og har ingen problemer med dekning i det samme området.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en gammel Mercedes og vert mer eller mindre over hele sør-Norge med bilen og har aldri hatt problemer med å få inn FM. Varierende med kanaler en fikk inn etter hvor en var men kan ikke huske at en ikke fikk inn P1, selv på fjellet. Stort sett samme var det med P2. Resten av kanalene + nærradio fikk jeg inn så snart det ble bebyggelse. Bilen har "haifinne" antenne på taket. Har ellers gitt opp hele radiostyret og spiller CD i bilen. Aldri hatt så bra musikkutvalg og god lyd....;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Så det har tydeligvis med bilmerke og antenneplassering å gjøre, og lite med FM/DAB å gjøre. Man skulle dog tro at en Audi A4 med haifinne og en Passat med haifinne burde ha nokså likt utgangspunkt, men likevel er det et hav av forskjell til Passat/DAB+ sin fordel.

    Så ut fra min erfaring (et enkelt datapunkt og ikke generaliserbart ut fra det) har overgangen til DAB+ vært utelukkende positiv. Bedre mottak. Mulig å høre på radio i bil. Flere kanaler (ikke udelt posistivt, men mange vil vel se det som positivt). Så godt som ingen kostnad (700 kr. blir lite i den store sammenhengen).
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Holmestrand
    Hadde en Citroen hvor DAB (fabrikkmontert) fungerte fint.
    Skoda Fabia og VW Passat med egenmontert radio/antennne som fungerte veldig fint, og nå Volvo V40 og V60, begge fabrikkmonterte, som fungerer silkefint.
    Hjemme en Sony som ikke er imponerende og en Geneva Touring L som er kjempebra både mhp lyd og DAB.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    For st DAB skal fungere så må antennen være montert loddrett. At Tesla ikke har skjønt det, er Tesla sin feil, og ingen andres.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.394
    Antall liker
    17.085
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så det har tydeligvis med bilmerke og antenneplassering å gjøre, og lite med FM/DAB å gjøre. Man skulle dog tro at en Audi A4 med haifinne og en Passat med haifinne burde ha nokså likt utgangspunkt, men likevel er det et hav av forskjell til Passat/DAB+ sin fordel.
    Ja, dette er/kan være helt individuelt - også mht evt. ekstrautstyr (ref forstyrrelser fra annen elektronikk) Mht Audi vs VW må du nok være mer spesifikk enn som så, da de gjennom årene har brukt head-units fra flere ulike produsenter - og evt. DAB+ adapter løsning, antennesplittere og antenner kan også ha vært ulike produsenter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den der er det litt krutt i.
    https://www.regeringen.se/48f69e/contentassets/31481aaa019044fda6f70c47569a715d/sou-2018_92_webb.pdf
    Vad gäller efterfrågan av DAB från konsumenter så är den i dag
    mycket låg och det kan inte skönjas någon trend som pekar på att
    efterfrågan skulle öka under perioden 2027–2047. Frågan om en
    övergång från analog ljudradio till DAB aktualiserades av
    Digitalradiosamordningen som föreslog en övergång där FM-nätet för analog
    ljudradio lades ner till förmån för DAB. I remitteringen framhölls
    risken att alltför få radiolyssnare går över till att lyssna på DAB om
    sändningar i FM-nätet upphör. Detta kunde också riskera att påverka
    totalförsvaret negativt. Efter remittering beslutade regeringen
    år 2015 att avvakta med införande av DAB och följa den internationella
    utvecklingen. Beroende på utvecklingen i framför allt Sveriges
    grannländer vad gäller DAB kan regeringen komma att se över den
    framtida användningen av frekvensutrymmet som är avsatt för
    digitalradio. En stängning av FM-nätet kräver ett politiskt beslut.

    Norge är ett av få länder som hittills stängt av sitt FM-radionät
    till förmån för DAB-sändningar. År 2016, före FM-nätets släckning,
    lyssnade 59 procent av befolkningen på radio en genomsnittlig dag.
    År 2017, efter det att sändningar i FM-nätet upphört, var andelen
    54 procent.29 Utbyggnaden av DAB+-nätet kostade omkring 1 miljard
    norska kronor.
    Efterfrågan på DAB i 174–240 MHz i Sverige är i dag låg, både
    från konsumenter och programbolag. Frekvensområdet är därför
    underutnyttjat och om inte efterfrågan uppstår i större utsträckning
    eller regeringen av andra skäl beslutar om en övergång till DAB
    radio bör regeringen ompröva beslutet att reservera frekvensbanden
    för DAB så att de under perioden åren 2027–2047 kan användas för
    andra tjänster.
    För att ge förutsättningar för en harmoniserad och så
    störningsfri användning som möjligt av frekvensområdet bör den
    internationella allokeringen dessförinnan ändras så att alternativ
    användning medges. För att åstadkomma möjligheter till alternativa
    användningar efter år 2027 behöver frågorna redan nu diskuteras i det
    internationella samarbetet inom Internationella teleunionen (ITU).

    Under världsradiokonferensen år 2019 bör Sverige därför väcka frågan
    om att initiera studier för alternativ användning av frekvenserna
    vid världsradiokonferensen år 2023.
    De foreslår ikke bare å videreføre FM, men å slukke DAB-nettet i Sverige og å foreslå internasjonalt at de frekvensene som i dag er reservert for DAB frigis til andre formål.

    DAB - Dead And Buried.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Den norske beslutningen om DAB og stenging av FM-nettet er en studie i tverrpolitisk korrupsjon og ansvarsfraskrivelse. Hvilket også er årsaken til at det har vært vanskelig å få skandalen opp i dagen, men det vil skje til slutt, når de ansvarlige ikke lenger sitter i posisjoner.

    Dessverre vil man da ha skrotet et virkelig landsdekkende sendenett - FM - for et upålitelig og sikkerhetsmessig dårlig alternativ, som resten av verden forlengst har innsett ikke er anvendelig. Til slutt vil man bli nødt til å erstatte dette, sannsynligvis ved å slå på FM-nettet igjen (og kjøpe nye sendere for å erstatte dem man kjapt sendte utenlands, for å unngå at noen politikere kunne si "Slå på FM-nettet igjen".)

    Molbotenkingen har slått ned bredt:
    Noen år tilbake spurte jeg ledelsen i MDG hvorfor partiet ikke gikk tungt imot DAB og skrotingen av 11 millioner FM-radioer. Fikk til svar at man ikke ønsket å bli ansett som motstandere av ny teknologi ... sukk.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et mulig scenarie: Svenskene får gjennomslag for å frigi DAB-frekvensene til andre formål og stenger ned sitt DAB-nett. Andre europeiske land følger etter. Frekvensene tas i bruk til forskjellige formål, alt fra kryptert militær kommunikasjon til attraktive konsumentløsninger for "smarte" hus og lignende. Disse blir naturlig nok verboten i Norge, siden de vil jamme ut DAB-dekningen, men konsumenter gir blaffen og kjøper dingser i Sverige i stedet. Hvem hører vel på radio? DAB-mottaket blir gradvis dårligere på grunn av konkurrerende bruk av frekvensene, selv om norske myndigheter forsøker både å bygge ut flere sendere og statuere eksempler ved å slå ned på "ulovlige støysendere". En dag spør NATO om Norge har tenkt å basere seg på brevduer i tilfelle større NATO-øvelser eller reelle krisesituasjoner, siden vitalt samband går på frekvenser som ikke kan brukes i Norge. Game over.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fremdeles er det bare en ting Norge og Sverige har felles. Grensen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du kan så si. Du kan også si det samme om Norge og Utlandet. Det er like misvisende, det, men husk at dette fæle Utlandet er et veldig stort land og Norge et ganske lite.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og et ledende land når det gjelder radio og mobil teknologi. Et resultat av vår utfordrende topografi.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvordan det ligger an nå i 2019 men er det noe dab system til bil som har adoptert løsningen fra de gamle FM radio med dobbel tuner å antenne løsningen trur den kaltes Diversity dette fungerte helt upåklagelig for noe år tilbake . Diversity hadde antenner rundt hele bilen slik at radio alltid peilet seg inn på sterkeste signal overgang var helt sømløs fra sender til sender med dobble tunere .

    Mvh
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.159
    Antall liker
    688
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det man savner? Er det FM appratene eller FM som bærer og teknologi?

    For egen del savner jeg det første - det siste ofrer jeg ikke en tanke. NRK nettradio/DAB er min største kilde til musikk. Klarer meg ikke uten daglige doser med NRK Jazz og NRK Klassisk med f.eks. Gro Skoland. Det er NRK som er min viktigste kilde til ny musikk. Det er via nisjekanalene som NRK Jazz jeg har oppdaget: Hildegunn Øiseth, Olga Konkova, Mats Eilertsen, Ola Kvernberg, Håkon Kornstad etc...

    Selvfølgelig synd at min Audiolab 8000T står å støver - men jeg konsumerer musikk på en annen måte nå enn før vha nevnte nisjekanaler.

    Forøvrig artig gjensyn med en gamel tråd: Ulf-B foretrekker DAB men ikke Vidar P ja ja....
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/25305-lydkvalitet-pa-dab-og-fm-2-print.html
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Slik ser min DAB antenne ut Vis vedlegget 529076
    Den tar inn fra alle kanter
    Regner med at du er klar over at din bil har et påslag i prisen på 4000-6000 kr. for å leveres med dab. Dette er en kostnad du ikke kan velge vekk da alle nye biler i Norge nå blir levert med dab. Men da dette ikke er standard i de fleste land må dette monteres som ekstrautstyr på norske biler.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Vet ikke hvordan det ligger an nå i 2019 men er det noe dab system til bil som har adoptert løsningen fra de gamle FM radio med dobbel tuner å antenne løsningen trur den kaltes Diversity dette fungerte helt upåklagelig for noe år tilbake . Diversity hadde antenner rundt hele bilen slik at radio alltid peilet seg inn på sterkeste signal overgang var helt sømløs fra sender til sender med dobble tunere .

    Mvh
    RDS?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.394
    Antall liker
    17.085
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kult. Er man ikke fornøyd med målingsresultatene - bytt målemetode:rolleyes:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvorfor skal jeg velge vekk det ? Kjøper man bil så koster det så så mye. Mitsubishi levers med radio og eller navigasjon.
    I USA med satellittradio. De fleste land i Europa med samme radio. DAB/FM/Langbølge/Mellombølge. No problem.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvis man leser hele artikkelen, så skjønner man fort at det beste med artikkelen er overskriften...klikkvennlig men konklusjonen er jo den samme som før. DAB fungerer alltid best i bil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn