Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Hmm, hører daglig på DAB radio, både på jobb og hjemme. Og i bilen når jeg bruker den. Har aldri savnet FM et sekund, særlig ikke i bilen.

    Nå hører jeg riktignok sjelden på radio på hovedanlegget (og da er det i så fall nettradio), så selve lydkvaliteten i forhold til FM skal jeg ikke uttale meg om (og det er heller ikke så viktig for meg når det gjelder radiobruk). Men når det gjelder utvalg og mottagerforhold heier jeg på DAB kontra FM.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Så hvem er lurt her? Sjekk litt nøyere før dere sluker slikt vrøvl. Kanskje fyren har en agenda...?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hmm, hører daglig på DAB radio, både på jobb og hjemme. Og i bilen når jeg bruker den. Har aldri savnet FM et sekund, særlig ikke i bilen.

    Nå hører jeg riktignok sjelden på radio på hovedanlegget (og da er det i så fall nettradio), så selve lydkvaliteten i forhold til FM skal jeg ikke uttale meg om (og det er heller ikke så viktig for meg når det gjelder radiobruk). Men når det gjelder utvalg og mottagerforhold heier jeg på DAB kontra FM.
    Jeg har DAB i bilen og i alle rom. Fungerer utmerket.
    Helt sømløst i bilen. Kjørte over fjellene fra vest til øst nå.
    Ikke noe å høre på de ødeste stedene. Det var det ikke på FM heller.
    Heller ingen mobildekning.
    For noen få kan AMATØRRADIO være en løsning.
    Noen som har hørt om det?
    Jeg opplever DAB som helt stabil på kvalitet. Om FM var bedre?
    På papiret og i noen få helt ideelle situasjoner....kanskje.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, hører daglig på DAB radio, både på jobb og hjemme. Og i bilen når jeg bruker den. Har aldri savnet FM et sekund, særlig ikke i bilen.

    Nå hører jeg riktignok sjelden på radio på hovedanlegget (og da er det i så fall nettradio), så selve lydkvaliteten i forhold til FM skal jeg ikke uttale meg om (og det er heller ikke så viktig for meg når det gjelder radiobruk). Men når det gjelder utvalg og mottagerforhold heier jeg på DAB kontra FM.
    Fortsatt ikke enig. Og jeg kan fortsatt ikke venne meg til lydkvaliteten. Klippe bort all diskant før sending og så «rekonstruere» den ved å ta det gjenværende signalet, doble frekvensen på det og forsøke å spleise det sammen - ikke prøv å lytte til dette på noe annet enn billigste kjøkken- eller bilradio. Det låter bare helt feil og helt forj...g i enhver avspillingskjede som er sånn noenlunde i stand til å gjengi diskant

    Den ettermonterte DAB-radioen i den ene bilen sviktet for ca et halvt år siden. Har ikke giddet å reparere den, så nå hører jeg bare på radio i den bilen når jeg kjører i Sverige. Der har de fortsatt fungerende radio og noenlunde intelligente programmer også.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda- fyren har helt sikkert en agenda... å gjenopprette og bevare FM, samt å hindre at frie nærradioer blir ødelagt av kommersielle aktører. At DAB har ført til et massivt tap av radiolyttere er utvilsomt. Fra et beredskapsmessig synspunkt er DAB en katastrofe. At kommersielle aktører bruker DAB har jeg ingen problemer med, men NRK burde utvilsomt sende på FM som tidligere.
    At våre politikere, men Anniken Huitfeldt i spissen som kulturminister for slukkingen, alle er eksperter på radiotransmisjon vet vi jo, - akkurat som de er eksperter på alt mulig annet og derved overkjører alle slags fagmiljøer, vet vi... derfor er det nok ingen vei tilbake.
    Programinnholdet på de fleste DAB-kanaler skal jeg avstå fra å kommentere... da blir jeg bare sensurert......
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvor har du det fra at man klipper bort diskanten ? Har hørt DAB radio i en del år nå, både i bil og hjemme, det har aldri hørt for
    jævelig ut...bortsett fra den første lille DAB radioen vi hadde på jobb fra 2009. Koblet til et par PC høyttalere...det ble helt utmerket. Hjemme har jeg en adapter som heter Tiny M7 . Den har optisk ut, og da blir lyden dekodet i min surroundreceiver.
    Langtfra jævelig lyd. Dårlig med FM stasjoner å sammenlikne med...men hvem trenger det ? . DAB adapteren er fra 2012.
    Den har også nettradio.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    DAB stabil? Kjører ofte Oslo Kristiansand og etter 1time dør DAB stasjonene ut og å resette og søke opp DAB stasjoner på TinyDaB er trafikkfarlig . Med RDS-FM med EOS var dette aldri noe problem og kunne høre på P2 hele veien uten å løfte en finger. DAB er ubrukelig i bilen Strømmer heller nettradio .
    DAB er dritt påtvunget oss av en klikk særinteresser . Håper de går til helvete med DAB og hele klikken.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor har du det fra at man klipper bort diskanten ? Har hørt DAB radio i en del år nå, både i bil og hjemme, det har aldri hørt for
    Det heter SBR og er en sentral del av codec’en HE-AAC.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/DAB
    DAB+ benytter MPEG 4 HE-AAC bitreduksjon med 48, 32, 24 eller 16 kHz sampling.[9][13] Bitraten for hver lydtjeneste (radiokanal) i DAB+ ligger mellom 8 og 192 kbps. Typiske bitrater i bruk i Norge er mellom 48 og 96 kbps. HE-AAC (High Efficiency Advanced Audio Coding) har i tillegg to teknikker for enda mer effektiv bitreduksjon: SBR (Spectral Band Replication) og PS (Parametric Stereo). Med SBR overføres kun den nedre halvdelen av lydfrekvenser (0 til 12 kHz), den øvre halvdelen (12 til 24 kHz) syntetiseres i mottakeren basert på metadata. PS overfører kun mono, stereo gjenskapes i mottakeren ved hjelp av metadata. PS brukes kun ved svært lave bitrater (48 kbps og lavere).
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spectral_band_replication
    Spectral band replication (SBR) is a technology to enhance audio or speech codecs, especially at low bit rates and is based on harmonic redundancy in the frequency domain.

    It can be combined with any audio compression codec: the codec itself transmits the lower and midfrequencies of the spectrum, while SBR replicates higher frequency content by transposing up harmonics from the lower and midfrequencies at the decoder.[1] Some guidance information for reconstruction of the high-frequency spectral envelope is transmitted as side information.
    It is used in broadcast systems like DAB+, Digital Radio Mondiale (both DRM+ and DRM), HD Radio, and XM Satellite Radio.[5]
    Detaljert beskrivelse her:
    http://www.stockis.se/AES112th_SBR.pdf
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Min opplevelse er helt motsatt. Nå kan jeg endelig høre på radio i bilen. Med FM kunne jeg stort sett glemme det. Da var det mye skurring og kanaler som forsvant. Med DAB har jeg stort sett radio hele tiden i bilen. De få stedene det faller ut var det ikke antydning til lyd på FM heller.
    Om det var verdt det er en helt annen sak. Overgangen har jo kostet en god del, og innholdet i radiokanalene har ikke akkurat blitt bedre. Før hadde vi få kanaler med relativt godt og variert innhold. Nå har vi mange kanaler med samme innholdet i alle.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    For de som liker kanalutvalget på DAB, så har de klart å legge ut rundt femten nye konsesjoner på riksdekkende radio på FM i Sverige. Burde vi ikke klare det her hjemme også ??? Noen som hadde en agende med å innføre DAB i Norge :mad:
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Synes fortsatt at det er litt underlig at lyttertallene for radio skal ha gått så mye ned pga DAB. Kan til dels forstå at mange her på sentralen kan klage på lydkvaliteten, MEN, "folk flest" er da vitterlig ikke så opptatt av dette som sentralens medlemmer. For "folk flest" burde kvaliteten være mer enn god nok for vanlig radiolytting på bordradioer o.l, særlig tatt i betraktning av godt kanalutvalg og meget høy brukervennlighet.

    Man kan selvsagt alltids diskutere om det var riktig å slukke FM nettet, og for min del måtte man da gjerne beholdt begge deler. Før FM nettet ble slått av gikk det nå uansett mest i DAB for min del, funker mye bedre i bilen (for min del) og greit å slippe å styre med antenne og plassering av FM (bord) radioen for å slippe sus, støy og signaltap.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Det heter SBR og er en sentral del av codec’en HE-AAC.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/DAB


    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spectral_band_replication


    It is used in broadcast systems like DAB+, Digital Radio Mondiale (both DRM+ and DRM), HD Radio, and XM Satellite Radio.[5]
    Detaljert beskrivelse her:
    http://www.stockis.se/AES112th_SBR.pdf
    Takk, Asbjørn,
    dette var oppklarende!

    Å rekonstruere tidsserier ut fra manipulerte og forflyttede spektra kan aldri bli bra, er dømt til å lyde syntetisk. Da ville det være mye bedre å bare klippe diskanten og la det høres ut som mellombølge (AM). Akustikkprofesssor Krokstad kommenterte en gang at trekkspillets og AM-radioens popularitet sammenfalt både i tid og frekvens!

    Se også dette bildet av to instrumenter/maskiner som har sammenfallende spektra. Men tidsseriene vil være svært ulike.

    spektrum.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Delefrekvensen for DAB er såpass høy som 12 kHz, så en annen løsning er å vente til man er så gammel at man ikke lenger kan høre noe som helst over 10-11 kHz, og så glede seg over lydkvaliteten fra klokkeradioen sin. Kan sikkert spare mye penger på det.

    Men det er en total turnoff for yngre lyttere, som fortsatt kan høre diskantfrekvenser og som tross alt får langt bedre lydkvalitet i en komprimert 128 kbps MP3-strøm enn dette.
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Største problemet til DAB er alle de millionene (?!) Av radioer som sluttet å virke. I disse miljøtider virker det rart å måtte skrote gammel elektronikk. Bygge inn DAB i bil er dyrt hvis man ønsker noe som ser greit ut. Frister nok ikke for de med en relativt ny bil med ledninger og adapter i sigarettenern.

    Da er nok veien kort til offline musikk fra tidal/Spotify og ikke minst podcaster kort, og savnet etter radio er kanskje ikke stort.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Joda- fyren har helt sikkert en agenda... å gjenopprette og bevare FM, samt å hindre at frie nærradioer blir ødelagt av kommersielle aktører. At DAB har ført til et massivt tap av radiolyttere er utvilsomt. Fra et beredskapsmessig synspunkt er DAB en katastrofe. At kommersielle aktører bruker DAB har jeg ingen problemer med, men NRK burde utvilsomt sende på FM som tidligere.
    At våre politikere, men Anniken Huitfeldt i spissen som kulturminister for slukkingen, alle er eksperter på radiotransmisjon vet vi jo, - akkurat som de er eksperter på alt mulig annet og derved overkjører alle slags fagmiljøer, vet vi... derfor er det nok ingen vei tilbake.
    Programinnholdet på de fleste DAB-kanaler skal jeg avstå fra å kommentere... da blir jeg bare sensurert......
    Er det ikke slik det gjerne går når politikere tar beslutninger på teknologi i stedet for å beslutte hva de ønsker å oppnå?

    Vi har jo litt erfaring her:
    De dyttet oss gladelig dypt ned i lommene på TV-distributører...
    Diesel redder verden...
    Elektriske biler (ikke utslippsfrie) redder verden...

    osv, osv...
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Synes fortsatt at det er litt underlig at lyttertallene for radio skal ha gått så mye ned pga DAB. Kan til dels forstå at mange her på sentralen kan klage på lydkvaliteten, MEN, "folk flest" er da vitterlig ikke så opptatt av dette som sentralens medlemmer. For "folk flest" burde kvaliteten være mer enn god nok for vanlig radiolytting på bordradioer o.l, særlig tatt i betraktning av godt kanalutvalg og meget høy brukervennlighet.

    Man kan selvsagt alltids diskutere om det var riktig å slukke FM nettet, og for min del måtte man da gjerne beholdt begge deler. Før FM nettet ble slått av gikk det nå uansett mest i DAB for min del, funker mye bedre i bilen (for min del) og greit å slippe å styre med antenne og plassering av FM (bord) radioen for å slippe sus, støy og signaltap.
    Lyttetallene har først og fremst gått ned p.g.a. at alle de millioner av radioer i biler og hus og hytte sluttet å virke og folk har måtte bruke 10-20 millarder for å erstatte disse Dette har mange gitt faen i grunnet at radio kvaliteten har droppet, og lydkvaliteten har gått dramatisk ned. DAB kommer til å bli dødstøtet for radio slik vi kjenner den i Norge...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ok. NRK sender med 80 Mbps , de kommersielle stort sett med 72. Været og trafikk på NRK som bare er tale med 48 Mbps.
    P4 sender i vanlig DAB, og Metro med 96 Mbps.
    På radio så er det ingenting som slår stereobildet fra en DAB. Noen liker ikke måten det gjøres på, er jo også et triks på FM, men med mye dårligere kanalseparasjon.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi må ikke glemme at slukking av det nasjonale FM nettet skjedde samtidig som Netflix (og Andre strømmetjenester for både bilde og ren lyd) tok et fast grep i folket...ellers så har de negative omtalene om DAB dominert gammelmedia, mens folk flest med gamle biler nok har slitt litt, med å forsøke å innstalle DAB adapterer selv, og så slitt med dårlig mottak fordi de ikke fikk montert antenne riktig, eller skjønte hvordan DAB radioen virket.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Hvem orker å høre på radio lenger, det er jo bare pludreradio og idiotradio og reklame. Dab eller ikke Dab, radio er ikke verdt å bruke tiden på lenger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Vi må ikke glemme at slukking av det nasjonale FM nettet skjedde samtidig som Netflix (og Andre strømmetjenester for både bilde og ren lyd) tok et fast grep i folket...ellers så har de negative omtalene om DAB dominert gammelmedia, mens folk flest med gamle biler nok har slitt litt, med å forsøke å innstalle DAB adapterer selv, og så slitt med dårlig mottak fordi de ikke fikk montert antenne riktig, eller skjønte hvordan DAB radioen virket.
    De har også internett og Netflix i Sverige.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Vi må ikke glemme at slukking av det nasjonale FM nettet skjedde samtidig som Netflix (og Andre strømmetjenester for både bilde og ren lyd) tok et fast grep i folket...ellers så har de negative omtalene om DAB dominert gammelmedia, mens folk flest med gamle biler nok har slitt litt, med å forsøke å innstalle DAB adapterer selv, og så slitt med dårlig mottak fordi de ikke fikk montert antenne riktig, eller skjønte hvordan DAB radioen virket.
    Den helt viktigeste årsaken til at DAB blir en fiasko er kostnadene. Prisen for å få DAB skikkelig montert i nesten 2 millioner biler er 4000 til 15000.-
    I min bil var prisen 7000.- pluss montering. Så kommer kostnader for radioer på kjøkken, stue og hytter. Totalkostnadene skulle alle radioer byttes ut til DAB ble estimert opp til 25 milliarder, for et produkt som ble verre!! Går en inn i saken så stinker sakbehandlingen lang vei, og er en skandale der det sannsynligvis er ting som har skjedd som går under korrupsjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok. NRK sender med 80 Mbps , de kommersielle stort sett med 72. Været og trafikk på NRK som bare er tale med 48 Mbps.
    P4 sender i vanlig DAB, og Metro med 96 Mbps.
    På radio så er det ingenting som slår stereobildet fra en DAB. Noen liker ikke måten det gjøres på, er jo også et triks på FM, men med mye dårligere kanalseparasjon.
    Du er «off» med en faktor på 1000 i bitratene. Si 48-96 kbps, så er du i det minste i nærheten.

    80 Mb/s tilsvarer 35 kanaler med ukomprimert 24/96 hirez audio. Det er DAB ikke.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    P1+ spiller mye grei musikk for den som har levd en stund, med Bård Ose og Atle Nilsen som flinke programledere.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sorry, mente selvsagt Kbps...radio er radio. Mange tiår siden radio hadde noe med HiFi å gjøre. Greit å høre på når man er ute en tur. Lørdag er det alltid noe å høre på...
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    P1+ spiller mye grei musikk for den som har levd en stund, med Bård Ose og Atle Nilsen som flinke programledere.
    Ja, det er jeg enig i. Men dessverre drukner det i alt annet søppelet. Orker rett og slett ikke høre på radio lenger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Bilbransjen har alltid vært ignorante, og kom seint i gang på DAB toget. Latterlig pris, men bilparken i Norge er fremdeles blant Europas eldste. Og kjøpte man bil før november 2013, som jeg gjorde, så skulle man spurt om muligheten for å oppdatere til DAB....
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Hvem orker å høre på radio lenger, det er jo bare pludreradio og idiotradio og reklame. Dab eller ikke Dab, radio er ikke verdt å bruke tiden på lenger.
    Hvordan kan du vite det når du ikke lytter på radio?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Hvem orker å høre på radio lenger, det er jo bare pludreradio og idiotradio og reklame. Dab eller ikke Dab, radio er ikke verdt å bruke tiden på lenger.
    Du er inne på noe, spesielt om man ikke får inn P2 . Hører egentlig bare på NRK øslandssendingen 15 min til og fra jobb og P2 en llrdag formiddag om det passer seg slik .!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, mente selvsagt Kbps...radio er radio. Mange tiår siden radio hadde noe med HiFi å gjøre. Greit å høre på når man er ute en tur. Lørdag er det alltid noe å høre på...
    Jeg pleide å høre på live-opptak fra P1-scenen på FM-radioen i anlegget helt opp til DAB-omleggingen. Det var et høyere støygulv enn fra CD, men låt veldig riktig som live-lyd. Via DAB? Glem det.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vi har nå gått en ny FM kanal i Nordhordland med god dekning.
    The Beat. Mye god musikk..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg? Det gjør jeg stort sett ikke. Noen ganger i den bilen som fortsatt har fungerende DAB-radio hvis jeg forsøker å få med meg trafikkmeldinger eller nyheter, men det holder å se trafikkanvisningene på navigasjonsskjermen for å vite hvor køene står i øyeblikket. Hvis man plutselig blir stående i en uventet kø kan man ta opp veimeldingene direkte på mobilen heller enn å høre på ulidelig pludder i en halvtime i håp om å finne ut hva som har skjedd. Hører heller musikk via Spotify imens.

    Den kombinerte FM/DAB-radioen i anlegget tenker jeg å ta med til Sverige og bruke som FM-radio når jeg setter sammen et litt bedre anlegg på hytta. Der har de fortsatt radio. DAB-radioen på kjøkkenet (gave fra fruens jobb) sluttet også å virke for en tid tilbake, og ingen har giddet å ta frem bruksanvisningen for å finne ut hvordan man skal få den i gang igjen. Den har bare stått der og samlet støv et års tid.
     
    Sist redigert:

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Sorry, mente selvsagt Kbps...radio er radio. Mange tiår siden radio hadde noe med HiFi å gjøre. Greit å høre på når man er ute en tur. Lørdag er det alltid noe å høre på...
    Jeg pleide å høre på live-opptak fra P1-scenen på FM-radioen i anlegget helt opp til DAB-omleggingen. Det var et høyere støygulv enn fra CD, men låt veldig riktig som live-lyd. Via DAB? Glem det.
    Hvorfor? Mener du virkelig at FM har større dynamikk og båndbredde enn DAB+? I så fall bør du lese deg opp.

    Dessuten: Hvorfor henge seg opp i DAB, radio er tilgjengelig på flere plattformer!
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Bilbransjen har alltid vært ignorante, og kom seint i gang på DAB toget. Latterlig pris, men bilparken i Norge er fremdeles blant Europas eldste. Og kjøpte man bil før november 2013, som jeg gjorde, så skulle man spurt om muligheten for å oppdatere til DAB....
    Du har desverre rett her. Bilbransjen er en skikkelig sidrompa industri som bruker veldig lang tid på å skifte teknologi. Bare se på drivstoff...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten: Hvorfor henge seg opp i DAB, radio er tilgjengelig på flere plattformer!
    Fordi dette er en tråd om DAB, ikke om radio i største almenhet. Joda, jeg vet at jeg får langt bedre lydkvalitet ved å strømme nettradio, og da hører jeg like gjerne på konserter fra WGBH Boston som på NRK.

    Hos meg handler ikke forskjellen i lydkvalitet mellom FM og DAB om båndbredde eller dynamisk spenn, men om at DAB i mine ører låter hjerteskjærende forvrengt med en «hardhet» i mellomtone og diskant som gjør at jeg vil skru av etter noen få minutter. Jeg greier helt bokstavelig ikke å lytte på musikk og få en musikkopplevelse via den distribusjonskanalen. Min hypotese er at det skyldes SRM. Dessuten opplever jeg stereoperspektivet som flatt og kunstig, men det er sekundært.

    Problemet er ikke den digitale distribusjonskanalen i seg selv, men at det sendes på ekstremt lav bitrate for å kunne trykke inn flest mulig pludrekanaler i den tilgjengelige båndbredden. Hvis man hadde lagt ned to tredjedeler av kanalene og brukt samme båndbredde på å tredoble bitraten på de gjenværende kunne det blitt helt utmerket. Jeg vet av erfaring at jeg kan konvertere rippet CD fra en tapsfri FLAC-fil til f eks 160 kbps AAC uten å høre noen forskjell. Men å klemme den ned til 48 kbps med hjelp av SBR og PS kan bare ikke bli bra.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du har tydeligvis ikke fått med deg at DAB har en NRK kanal for hver region som sender trafikkmeldinger i loop....da slipper du å vente...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn