Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Dessuten: Hvorfor henge seg opp i DAB, radio er tilgjengelig på flere plattformer!
    Fordi dette er en tråd om DAB, ikke om radio i største almenhet. Joda, jeg vet at jeg får langt bedre lydkvalitet ved å strømme nettradio, og da hører jeg like gjerne på konserter fra WGBH Boston som på NRK.

    Hos meg handler ikke forskjellen i lydkvalitet mellom FM og DAB om båndbredde eller dynamisk spenn, men om at DAB i mine ører låter hjerteskjærende forvrengt med en «hardhet» i mellomtone og diskant som gjør at jeg vil skru av etter noen få minutter. Jeg greier helt bokstavelig ikke å lytte på musikk og få en musikkopplevelse via den distribusjonskanalen. Min hypotese er at det skyldes SRM. Dessuten opplever jeg stereoperspektivet som flatt og kunstig, men det er sekundært.

    Problemet er ikke den digitale distribusjonskanalen i seg selv, men at det sendes på ekstremt lav bitrate for å kunne trykke inn flest mulig pludrekanaler i den tilgjengelige båndbredden. Hvis man hadde lagt ned to tredjedeler av kanalene og brukt samme båndbredde på å tredoble bitraten på de gjenværende kunne det blitt helt utmerket. Jeg vet av erfaring at jeg kan konvertere rippet CD fra en tapsfri FLAC-fil til f eks 160 kbps AAC uten å høre noen forskjell. Men å klemme den ned til 48 kbps med hjelp av SBR og PS kan bare ikke bli bra.
    Du har helt rett i at DAB+ med SBR ikke låter så bra som man kunne ønske. Med mobil mottaking har man ikke noen andre fornuftige alternativer. Det er derfor jeg sier at radio også er tilgjengelig på andre plattformer. Men som mange andre rapporterer: DAB+ låter Ok i bil. Lytteforholdene her er så preget av bakgrunnstøy at DAB+ er mer enn bra nok, i alle fall med 80 kbps bitrate.

    Så er det et par andre ting som gjør at riksdekkende radiokanaler ikke låter så bra som vi audiofile skulle ønske. Dynamikk-kompresjon er den ene. En styggedom i mine ører! Og uavhengig av distribusjonskanal. Det andre er at alle riksdekkende kanaler er vannmerket. En grisete teknologi som legger inn en hørbar signatur slik at det kan måles hvor mange som hører på de ulike kanalene. Flere plateselskap bruker tilsvarende teknologi....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    DAB stabil? Kjører ofte Oslo Kristiansand og etter 1time dør DAB stasjonene ut og å resette og søke opp DAB stasjoner på TinyDaB er trafikkfarlig . Med RDS-FM med EOS var dette aldri noe problem og kunne høre på P2 hele veien uten å løfte en finger. DAB er ubrukelig i bilen Strømmer heller nettradio .
    DAB er dritt påtvunget oss av en klikk særinteresser . Håper de går til helvete med DAB og hele klikken.
    Hvis du kjører E18 er alt som før. Noen områder har ikke dekning.
    Hipp som happ altså.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Hvis det funker for alle andre så har du kanskje et antenneproblem? Lett å skylde på DAB når andre er på krigsstien. Men kankje en ide å realitetssjekke først?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det andre er at alle riksdekkende kanaler er vannmerket. En grisete teknologi som legger inn en hørbar signatur slik at det kan måles hvor mange som hører på de ulike kanalene. Flere plateselskap bruker tilsvarende teknologi....
    Que??? HVordan skal det fungere i en enveis forbindelse?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dab låter ræva. Enkelt og greit. Det er brønnpissing for oss som er glad i musikk. Og for de/dere andre som ikke «merker» forskjell så er det en helt grei avvendingskur. Når det gjelder det økonomiske så har det alltid ligget i kortene at Dab ikke har livets rett. Det er sløsing på sitt aller dummeste.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Ja det lurer jeg og på.
    Dette er en tjeneste som alle riksdekkende radio- og TV-kanaler i Norge bruker. En unik kode legges inn i lyden. En referansegruppe på kanskje ett par tusen mennesker går rundt med et måleapparat som registrerer hva man hører på. Slik registrerer man omtrentlig hvor mange som har sett/hørt på ulike kanaler og program.

    Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_watermark
    Eller kjør Google på "Audio Watermarking".
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Dab låter ræva. Enkelt og greit. Det er brønnpissing for oss som er glad i musikk. Og for de/dere andre som ikke «merker» forskjell så er det en helt grei avvendingskur. Når det gjelder det økonomiske så har det alltid ligget i kortene at Dab ikke har livets rett. Det er sløsing på sitt aller dummeste.
    Sterke ord fra en bransjeaktør. Påstander helt uten hold i virkeligheten. Kanskje noen skulle synse på samme nivå om aktørens produkter?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dab låter ræva. Enkelt og greit. Det er brønnpissing for oss som er glad i musikk. Og for de/dere andre som ikke «merker» forskjell så er det en helt grei avvendingskur. Når det gjelder det økonomiske så har det alltid ligget i kortene at Dab ikke har livets rett. Det er sløsing på sitt aller dummeste.
    Sterke ord fra en bransjeaktør. Påstander helt uten hold i virkeligheten. Kanskje noen skulle synse på samme nivå om aktørens produkter?
    Jeg er ikke i krinkastingsbransjen. Radioformater har ingen berøring med min virksomhet. Jeg burde kanskje understreke at jeg uttaler meg som privatperson i sakens anledning, men det tror jeg nok du forsto.

    Spissformulert, kanskje, men dette er virkelighetsforankret. Jeg har a/b testet dab ved flere anledninger, og de økonomiske aspektene er godt dokumentert i tråden her, lenger opp.

    Edit: Det ser ut som ditt eneste bidrag i denne tråden er å så tvil om meningene til de som er kritiske til dab. Hva er din agenda?

    Hvilken bransje er du i, og har du noen som helst tilknytning til DAB-satsingen i Norge?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig lett å A/B-teste DAB vs andre digitale formater: Sett på DAB-radio, f eks i bil eller hjemme. Vent til det kommer et musikkspor. Ta opp samme musikkspor på Spotify, Tidal, Apple Music eller fra egen samling. Standard Spotify er 160 kbps Ogg Vorbis, High Quality er 320 kbps. Apple Music er 256 kbps AAC og Tidal 320 kbps AAC. Flipp frem og tilbake mellom DAB og alternativet. Legg merke til forskjellen i lydkvalitet. Forskjellen mellom DAB og hvilket som helst av disse alternativene er åpenbar.

    For noen av oss er den forskjellen tilstrekkelig stor og viktig til at det hele er en showstopper. Jeg vil karakterisere den som «annoying» på en ITU-R-skala. (https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-3-201502-I!!PDF-E.pdf)

    Om du ikke hører noen forskjell eller den forskjellen ikke er viktig for deg, vel, da kan du spare mye penger på å ikke kjøpe hifi-greier, men da er du også inne på feil nettforum nå.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er fordi din adapter ikke støtter service following eller DAB link. Eller ikke er aktivert. Lik RDS på FM.
    Enten fordi den er gammel, eller billig. Du beveger deg gjennom flere regioner på vei til Kristiansand.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB låter helt greit, både i bil og hjemme. Elvis låter som Elvis.
    Selv etter å hatt DAB i bil siden 2002. Låter annerledes enn FM, men ettersom NRK og P4 har sendt digitalt i ca 20 år, så skjønner jeg ikke at et digitalt signal konvertert til FM med masse harmonisk forvrengning, innlagt Loudness og sus, har så mye mer med HiFi å gjøre enn DAB. Radio er radio.
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    DAB låter helt greit, både i bil og hjemme. Elvis låter som Elvis.
    Selv etter å hatt DAB i bil siden 2002. Låter annerledes enn FM, men ettersom NRK og P4 har sendt digitalt i ca 20 år, så skjønner jeg ikke at et digitalt signal konvertert til FM med masse harmonisk forvrengning, innlagt Loudness og sus, har så mye mer med HiFi å gjøre enn DAB. Radio er radio.
    Jeg synst du treffer veldig godt her. Jeg har aldri forbundet hifi med FM og det kan jeg ikke skjønne at så mange andre innpå her har gjort heller. I så tilfelle så har en kastet bort mye penger på utstyr. Jeg synst tvert om at kvaliteten på radio har ØKT mye etter omleggingen. Kanskje ikke perfekt FM signal sammenlignet med perfekt DAB signal, men jevnt over så følte jeg at jeg kjørte med skurring i radioen konstant og det samme i "peltor" klokkene. Nå etter vi fikk DAB så har jeg mye bedre signal mye lenger og når det først faller ut så faller det helt ut i stede for å gjøre meg gal med "white noise".

    Jeg merker også at det er ganske stor forskjell på original DAB og dab adapter. Har en VW og en Tesla med fabrikk montert dab som jeg vil påstå har nærmest like god eller bedre dekning enn jeg hadde på FM før, men på en Mitsubishi jeg har med ettermontert dab radio så er det mye dårligere dekning og den faller ut når en kjører et stykke og må søkes inn på nytt. Det kan godt tenkes at umoden teknologi og dårlig montasje har skyld i mye av klagingen også. Teslaen håndterte heller ikke DAB spessielt bra i starten, men der har grensesnittet blitt oppdatert de siste årene så det har kommet seg mye.

    Det er ingen tvil om at dette ikke er loss-less og perfekt til bruk i lytterommet, men der jeg bruker radio er det uansett såpass med bagrunnsstøy at jeg sitter virkelig ikke å finlytter til om kvaliteten er dårlig eller om det bare er asfalten som er ru i overflaten. I hørselverna så er kvaliteten blitt mye bedre da FM peltorene ofte krevde at man sto med hodet helt låst i en viss stilling for å unngå skurring, men dab virker for å ha mye bedre mottak. Hjemme går det i streaming i en eller annen form uansett med høyere kvalitet eller flac fra pcen så der er det virkelig et ikke problem at kringkastingen er lagt om siden de fleste nå har nett tilgang hjemme og kan benytte internett fremfor radio mottager.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du har Spotify i Teslaen også. Hva synes du om lydkvaliteten fra DAB i bilen sammenlignet med Spotify over 3G i samme bil, med samme høyttalere og med samme bakgrunnsstøy?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Synes fortsatt at det er litt underlig at lyttertallene for radio skal ha gått så mye ned pga DAB.
    Vel, to av kanalene er reklamefinansierte og annonsører gidder ikke betale for noe de ikke får. Lyttertallene er trippelsjekket og din undring bør settes på konto for anekdote.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    "Gnissingen" i lyden på DAB blir man ikke kvitt, uansett hvilken mottaker man har, den er innebygd i formatet. Uutholdelig å lytte til når det gjelder musikk, til tross for mine etterhvert gamle ører.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Synes fortsatt at det er litt underlig at lyttertallene for radio skal ha gått så mye ned pga DAB.
    Vel, to av kanalene er reklamefinansierte og annonsører gidder ikke betale for noe de ikke får. Lyttertallene er trippelsjekket og din undring bør settes på konto for anekdote.
    Forstod ikke helt hva du mente her... det er da langt flere enn to kanaler som er reklamefinansierte så vidt meg bekjent. Også har vel NrK alene rundt 15 kanaler, og disse er IKKE reklamefinansiert.

    Jeg tviler ikke på at lyttertallene er korrekt, jeg synes bare DAB for ufortjent mye pepper tatt i betrakting av hvordan folk flest bruker radio til hverdagsbruk.

    Men, det er lov å ha forskjellig mening. Til MITT radiobruk fungerer DAB helt utmerket.

    Oversikt over norske radiokanaler - Medienorge - fakta om norske massemedier - statistikkmeny
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dab låter ræva. Enkelt og greit. Det er brønnpissing for oss som er glad i musikk. Og for de/dere andre som ikke «merker» forskjell så er det en helt grei avvendingskur. Når det gjelder det økonomiske så har det alltid ligget i kortene at Dab ikke har livets rett. Det er sløsing på sitt aller dummeste.
    Sterke ord fra en bransjeaktør. Påstander helt uten hold i virkeligheten. Kanskje noen skulle synse på samme nivå om aktørens produkter?
    Jeg er ikke i krinkastingsbransjen. Radioformater har ingen berøring med min virksomhet. Jeg burde kanskje understreke at jeg uttaler meg som privatperson i sakens anledning, men det tror jeg nok du forsto.

    Spissformulert, kanskje, men dette er virkelighetsforankret. Jeg har a/b testet dab ved flere anledninger, og de økonomiske aspektene er godt dokumentert i tråden her, lenger opp.

    Edit: Det ser ut som ditt eneste bidrag i denne tråden er å så tvil om meningene til de som er kritiske til dab. Hva er din agenda?

    Hvilken bransje er du i, og har du noen som helst tilknytning til DAB-satsingen i Norge?
    Er du bransjeaktør, så er du det hele tiden.
    Vi får ikke lov til å oppføre oss som alle andre.
    Er du usikker, spør Høvdingen.
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    ^ Du har Spotify i Teslaen også. Hva synes du om lydkvaliteten fra DAB i bilen sammenlignet med Spotify over 3G i samme bil, med samme høyttalere og med samme bakgrunnsstøy?
    For å være helt ærlig så bruker jeg ikke DAB noe særlig i Teslaen da jeg foretrekker å bestemme musikken selv så det går mye i spotify og litt BBC via nettradio. Blir brukt en del mer i VWen, men den har ikke opplegg for streaming så der har jeg ikke sammenligningsgrunnlag. Tenker ikke over nevneverdig kvalitetsforskjell når jeg kjører bil siden det alltid er en form for bakgrunnsstøy likevel. Nå tviler jeg på at Spotify i bilen blir streamet med høyeste bitrate så det er godt mulig den er på nivå med DAB for å spare mobildata. Appen i bilen er ikke som den på pcen/mobilen at en kan velge selv. Skal en virkelig nyte kvaliten så er jo vinyl/dac/br/cd eller lignende kilder uansett foretrukket. Tror ikke svært mange brukte NRK P2 via FM som referanse før DAB tematikken dukket opp, men nå blomstrer de frem overalt :)

    Misforstå meg rett altså.. Jeg sier ikke at dab har hifi kvalitet, men i de situasjoner mange bruker radio i så er kvaliteten bra nok og ofte har man bedre mottak. Alle som har brukt Peltor FM hørselvern kjenner seg sikkert igjen i det å stå å vri på hodet for å få skurrefri radio eller skurring og skraping langs vestlandsveier i bilen. Nå er det enten radio i god nok kvalitet eller så er det ingenting. Kjører en del på vest- og østlandet med VWen som har dab og jeg kan ikke si at dekningen er spessielt mye bedre/dårligere enn før. Selvfølgelig er det unntak mtp dekning, men det var det før med FM også.

    Jeg tror DAB diskusjonen startet litt for tidlig. Hadde dette vært diskutert nå i dag så tror jeg kanskje flere hadde tenkt i "IOT" baner og heller vurdert distribusjon via telenettet. Med 5G teknologien som rulles ut nå hadde det vært uproblematisk å håndtert radio over det samme nettet. Da kunne de bygget ut et nett som uansett skulle bygges ut mtp telefon og sluppet et dedikert DAB nett. DAB har på mange måter blitt litt utdatert før det rakk og bli populært. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere DAB apparater siden nettradio via telefon/pc i dag gir meg bedre lyd, tilnærmet like god dekning og et bedre tilbud. Her kan man velge og vrake i kanaler og man kan streame fra tidal/spotify og lignende løsninger med høy bitrate.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du har Spotify i Teslaen også. Hva synes du om lydkvaliteten fra DAB i bilen sammenlignet med Spotify over 3G i samme bil, med samme høyttalere og med samme bakgrunnsstøy?
    For å være helt ærlig så bruker jeg ikke DAB noe særlig i Teslaen da jeg foretrekker å bestemme musikken selv så det går mye i spotify og litt BBC via nettradio. Blir brukt en del mer i VWen, men den har ikke opplegg for streaming så der har jeg ikke sammenligningsgrunnlag. Tenker ikke over nevneverdig kvalitetsforskjell når jeg kjører bil siden det alltid er en form for bakgrunnsstøy likevel. Nå tviler jeg på at Spotify i bilen blir streamet med høyeste bitrate så det er godt mulig den er på nivå med DAB for å spare mobildata. Appen i bilen er ikke som den på pcen/mobilen at en kan velge selv. Skal en virkelig nyte kvaliten så er jo vinyl/dac/br/cd eller lignende kilder uansett foretrukket. Tror ikke svært mange brukte NRK P2 via FM som referanse før DAB tematikken dukket opp, men nå blomstrer de frem overalt :)

    Misforstå meg rett altså.. Jeg sier ikke at dab har hifi kvalitet, men i de situasjoner mange bruker radio i så er kvaliteten bra nok og ofte har man bedre mottak. Alle som har brukt Peltor FM hørselvern kjenner seg sikkert igjen i det å stå å vri på hodet for å få skurrefri radio eller skurring og skraping langs vestlandsveier i bilen. Nå er det enten radio i god nok kvalitet eller så er det ingenting. Kjører en del på vest- og østlandet med VWen som har dab og jeg kan ikke si at dekningen er spessielt mye bedre/dårligere enn før. Selvfølgelig er det unntak mtp dekning, men det var det før med FM også.

    Jeg tror DAB diskusjonen startet litt for tidlig. Hadde dette vært diskutert nå i dag så tror jeg kanskje flere hadde tenkt i "IOT" baner og heller vurdert distribusjon via telenettet. Med 5G teknologien som rulles ut nå hadde det vært uproblematisk å håndtert radio over det samme nettet. Da kunne de bygget ut et nett som uansett skulle bygges ut mtp telefon og sluppet et dedikert DAB nett. DAB har på mange måter blitt litt utdatert før det rakk og bli populært. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere DAB apparater siden nettradio via telefon/pc i dag gir meg bedre lyd, tilnærmet like god dekning og et bedre tilbud. Her kan man velge og vrake i kanaler og man kan streame fra tidal/spotify og lignende løsninger med høy bitrate.
    Prøv gjerne den sammenligningen i bilen. Det har jeg gjort. Spotify på 3G er sannsynligvis ned mot 96 kbps, men låter fortsatt langt bedre enn DAB.

    Det siste du skriver er vel et hovedpoeng her. Det ble av ubegripelige grunner trasset gjennom en teknologiendring som påførte konsumentene milliardkostnader, men som viste seg å være håpløst akterutseilt fra dag 1. Begrensningene i den valgte teknologien og den kommersielle prioriteringen av et utall pludrekanaler fremfor en håndfull kvalitetskanaler førte til at hver kanal fikk minimal båndbredde. Derfor valgte man også en codec som degraderte lydkvaliteten såpass mye at den er ulidelig å høre på. Faen også.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror ikke Radio Norge og P4 skal legge skylden på DAB for elendige lyttertall. De bør legge skylden på elendige radioprogrammer.
    Samme veien har det gått med 9-timen og Reiseradioen.
    Tullprat eller pludring og "reklame".
    Det er ikke bare musikken som blir ødelagt.
    Mange grunner til at ting endrer seg.
    Ofte ikke teknologisk årsak.
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    ^ Du har Spotify i Teslaen også. Hva synes du om lydkvaliteten fra DAB i bilen sammenlignet med Spotify over 3G i samme bil, med samme høyttalere og med samme bakgrunnsstøy?
    For å være helt ærlig så bruker jeg ikke DAB noe særlig i Teslaen da jeg foretrekker å bestemme musikken selv så det går mye i spotify og litt BBC via nettradio. Blir brukt en del mer i VWen, men den har ikke opplegg for streaming så der har jeg ikke sammenligningsgrunnlag. Tenker ikke over nevneverdig kvalitetsforskjell når jeg kjører bil siden det alltid er en form for bakgrunnsstøy likevel. Nå tviler jeg på at Spotify i bilen blir streamet med høyeste bitrate så det er godt mulig den er på nivå med DAB for å spare mobildata. Appen i bilen er ikke som den på pcen/mobilen at en kan velge selv. Skal en virkelig nyte kvaliten så er jo vinyl/dac/br/cd eller lignende kilder uansett foretrukket. Tror ikke svært mange brukte NRK P2 via FM som referanse før DAB tematikken dukket opp, men nå blomstrer de frem overalt :)

    Misforstå meg rett altså.. Jeg sier ikke at dab har hifi kvalitet, men i de situasjoner mange bruker radio i så er kvaliteten bra nok og ofte har man bedre mottak. Alle som har brukt Peltor FM hørselvern kjenner seg sikkert igjen i det å stå å vri på hodet for å få skurrefri radio eller skurring og skraping langs vestlandsveier i bilen. Nå er det enten radio i god nok kvalitet eller så er det ingenting. Kjører en del på vest- og østlandet med VWen som har dab og jeg kan ikke si at dekningen er spessielt mye bedre/dårligere enn før. Selvfølgelig er det unntak mtp dekning, men det var det før med FM også.

    Jeg tror DAB diskusjonen startet litt for tidlig. Hadde dette vært diskutert nå i dag så tror jeg kanskje flere hadde tenkt i "IOT" baner og heller vurdert distribusjon via telenettet. Med 5G teknologien som rulles ut nå hadde det vært uproblematisk å håndtert radio over det samme nettet. Da kunne de bygget ut et nett som uansett skulle bygges ut mtp telefon og sluppet et dedikert DAB nett. DAB har på mange måter blitt litt utdatert før det rakk og bli populært. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere DAB apparater siden nettradio via telefon/pc i dag gir meg bedre lyd, tilnærmet like god dekning og et bedre tilbud. Her kan man velge og vrake i kanaler og man kan streame fra tidal/spotify og lignende løsninger med høy bitrate.
    Prøv gjerne den sammenligningen i bilen. Det har jeg gjort. Spotify på 3G er sannsynligvis ned mot 96 kbps, men låter fortsatt langt bedre enn DAB.

    Det siste du skriver er vel et hovedpoeng her. Det ble av ubegripelige grunner trasset gjennom en teknologiendring som påførte konsumentene milliardkostnader, men som viste seg å være håpløst akterutseilt fra dag 1. Begrensningene i den valgte teknologien og den kommersielle prioriteringen av et utall pludrekanaler fremfor en håndfull kvalitetskanaler førte til at hver kanal fikk minimal båndbredde. Derfor valgte man også en codec som degraderte lydkvaliteten såpass mye at den er ulidelig å høre på. Faen også.
    Skal prøve det en dag å se. Det er forøvrig spotify over 4G så man har potensielt ingen begrensning her mtp båndbredde sånn normalt sett.

    Jeg er ikke uenig i det og selv i dag ser jeg jo at jeg bruker mye mer nettradio i bilen enn jeg bruker vanlig radio og opplever på ingen måte at det har dårligere dekning. Det er stortsett telefon dekning der det er radio dekning ellers. Vil tro at dette blir enda mer utbredt fremover. Jeg syns bare DAB får mye uberettiget mye tyn. Nå som den er her så opplever jeg en totalt sett bedre radio med DAB siden jeg slipper så mye skurring og "white noise" som FM hadde. Kvaliteten er ikke som på en bra kilde hjemme, men jeg bruker radio i bilen, når jeg pusser opp/slår plen på hørselvern og i garasjen innimellom. Alle disse stedene har i større eller mindre grad bakgrunnsstøy som gjør at jeg ikke henger meg særlig opp i dårlig kvalitet. At den er dårligere om man finlytter når det er stille er det vel ingen tvil om ut i fra begrensninger de har på båndbredden, men det er begrenset hvor fokusert mesteparten av lytterne er på de (relativt) små forskjellene når bakgrunnsstøyen ofte er til stede. Om lydkvalitet er viktig så velger man nå heller streaming eller andre kilder som er tilgjengelig mer eller mindre overalt i dag så ordner markedet opp i DAB rotet selv om noen år.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Radio har blitt uinteressant. NRK og myndighetene har selv avlivet radioen. Jeg tror det var poenget.
    Ja vel? Hva med en realtivitetssjekk? Get a life!
    "Get a life?" Hvem er det som med 9 innlegg bare i denne tråden forsvarer med nebb og klør en død kanin som DAB er. Det va nå den rette rævva som feis... :D
    Og hva er en "realtivitetssjekk" for noe...? :D :D
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Bare en kanal som i løpet av 20 minutter serverer I want you (She’s so heavy) og Just like a woman. Nrk P1+.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Blir litt rart å være villig til å dø på valplassen for DAB, i kommentarfelt.

    Formatet ble promovert av NRK, P4 og Radio Norge, som så det som en måte å stenge inne et radiopublikum på. Det er skrevet bok om alt faenskap som ble begått i den forbindelse og en del av opplysningene er å finne i forumets DAB-tråder.

    Formatet er elendig, begrenset, akterutseilt og fullstendig irrelevant i forhold til 4G og 5G. De to sistnevnte utbygges med grunnlag i inntektspotensialet fra brukere, upstream og downstream; DAB finansieres over statskassen, pluss det lille bidraget fra NRK, P4 og Radio Norge. De to sistnevnte taper store penger på stup i radiolytting, mens radiolyttingen over FM (kommersiell og ikke-kommersiell) går helt fint i Sverige, Danmark og Finland, som ikke har lettlurte folkevalgte i styre og stell.

    https://no.wikipedia.org/wiki/Digitalradio_Norge
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mener du at alle (og det er mange) som sier at det ikke fungerer i hele Norge tar feil? At de lyver eller er det andre som har et merkelig syn på virkeligheten?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Blir litt rart å være villig til å dø på valplassen for DAB, i kommentarfelt.

    Formatet ble promovert av NRK, P4 og Radio Norge, som så det som en måte å stenge inne et radiopublikum på. Det er skrevet bok om alt faenskap som ble begått i den forbindelse og en del av opplysningene er å finne i forumets DAB-tråder.

    Formatet er elendig, begrenset, akterutseilt og fullstendig irrelevant i forhold til 4G og 5G. De to sistnevnte utbygges med grunnlag i inntektspotensialet fra brukere, upstream og downstream; DAB finansieres over statskassen, pluss det lille bidraget fra NRK, P4 og Radio Norge. De to sistnevnte taper store penger på stup i radiolytting, mens radiolyttingen over FM (kommersiell og ikke-kommersiell) går helt fint i Sverige, Danmark og Finland, som ikke har lettlurte folkevalgte i styre og stell.

    https://no.wikipedia.org/wiki/Digitalradio_Norge
    Husk at "hele verden ser til Norge" iflg våre offentlige kilder. Det sies selvfølgelig ingen ting om at det er i beundring.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    He-he -- jeg ville valgt noe annet å kjempe for enn DAB.
    https://www.fremover.no/debatt/leserbrev/fm/kan-fm-redde-radio/o/5-17-591612

    Samtidig leverer de to største kommersielle radioaktørene våre regnskapstall som viser store underskudd og mediebyråene snakker om kraftige fall i radioannonsemarkedet.

    P4-gruppen (Nent) sin samlede omsetningssvikt i 2018 viser nå at de har mistet mer enn 40% av sin reklameomsetning ifra 2017. Mens Bauer Media, som står bak Radio Norge og en rekke andre DAB-kanaler (som min favoritt Radio Rock), har tapt over 52 millioner på to år - 28 av dem det siste året. Annonsørene syns tydeligvis ikke lenger det er like attraktivt å annonsere på radio som før. Bare det siste halve året har de brukt 25 millioner mindre på radioreklame sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Ikke så rart når lyttertallene går ned, kanskje. Men trist. Fordi vi da er inne i en ond sirkel hvor mindre penger å rutte med for radiokanalene fort betyr dårligere kvalitet…..og stor sannsynlighet for enda laver lyttertall.

    I andre land vi for få år siden lå på samme radiolyttingsnivå med, er radiolyttingen stabilt positiv denne sommeren. Sverige har for eksempel nesten 40% mer daglig radiolytting enn Norge sett i forhold til populasjon. Og det selv om radio i begge land er utsatt for så å si den samme konkurransen av strømmetjenester, podcast og fint vær (som var det noen skyldte på i fjor).
    Fra kommentarfeltet under Radiosjefenes artikkel:

    Glimrende eksempel på talltriksing: "Status for det norske radiomarkedet i dag er at gjennomsnittlig 2.768.656 nordmenn lytter til radio daglig (Kantar TNS/CATI, gjennomsnitt januar-juli). Før FM-slukkingen, i 2016, var den daglige dekningen 2.852.231. Dette er en endring på 83.575 daglige lyttere, eller snaue 3 prosent. Dagens nivå er altså noe lavere enn i 2016, men høyere enn b u n n i v å e t i fjor (les: sommer, ikke hele året sett under ett). " Noen som gjennomskuer misbruken av tallene her? Her sammenligner en epler og pærer bevisst (årstall mot lyttertall sommertid).
    Skjermbilde 2019-08-20 kl. 14.27.37.jpg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Mitt problem i bilen er at en god del DAB-mottakere ikke fungerer like godt som andre. Nissan Leaf fabrikkmontert, denne fungerer veldig bra! Knapt nok opplevd drop-out.
    Min egen fossilbil med verkstedsmontert Tiny (ble med på kjøpet da jeg byttet bil i sommer, hadde aldri giddet ellers) er føkkings håpløs. Selv på det mest sentrale Østlandet er det store områder med drop-out og masse fikling. Trafikkfarlig er det også. Har også forsøkt med en DAB "reiseradio" i frontruta for eksperimentets skyld, drop-out i eksakt samme områder som Tiny'en, bare irriterende å bruke.

    Hjemme gir det litt mening på klokkeradioen, men får merkelig nok inn kun et begrenset antall stasjoner. På selve musikkanlegget låter DAB så latterlig dårlig at det knapt går an. Nettradio knuser DAB hver dag hele uka på både lyd og stajsonsutvalg.

    Helt kort klarer jeg knapt se meningen med DAB annet enn helt unntaksvis.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, det mener jeg. Det er ingenting i veien med DAB dekning. Som vanlig er det i bil, feil monterte antenner. Og bruk av DAB radio, det å oppdatere sendelista ved å kjøre en full skann. En DAB radio tar i mot alle kanaler som er tilgjengelige med en gang, fordi DAB sendes i muxer, akkurat som RiksTV, med x-antall kanaler i hver mux, som alle sender på samme frekvens innenfor hver region, de enkelte kanaler blir sortert i DAB radioen.
    Og i bil, så må service following, DAB link aktiveres, akkurat som RDS på FM. Mange som kjører fra en region til en annen mister da signalet fordi radioen ikke har denne funksjonen aktivert. Dette gjelder sørlig NRK. Viktig å programmere inn den NRK kanalen som bare heter P1 eller P1+. Programmerer jeg inn P1 Østfold som hovedkanal så blir det problemer når jeg kjører til Drammen.
    Det er lettere med de kommersielle kanalene, men de har ikke så god dekning som NRK enkelte steder.
    Har hatt DAB i bil siden 2002.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg hadde en Tiny adapter i bil for 6 år siden. Ingen problem med den. Men antenna i frontruta var montert riktig. Den skal være loddrett, ha strøm, og være jordet til gods. Og det betyr at lakken må skrapes bort, for at dette skal fungere skikkelig.
    Hadde slik antenne også i min gamle Mitsubishi, med Blaupunkt DAB radio, fra 2002 til 2012.
    Ingen radioer fungerer uten ordentlig montert antenne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I går bestilte jeg time for årlig service på bilen med ikke-fungerende Tiny DAB-adapter, og ba dem ta en kikk på den også med det samme bilen var inne. Kundebehandler rant nærmest over om hvor mye trøbbel det har vært med disse, og at hvis de hadde visst det de vet nå ville de aldri tilbudt noen montering av slike, men han lovet å forsøke å få liv i den igjen. Deretter fikk jeg høre hans hjertens mening om hele DAB-omleggingen. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    DAB fungerer ganske lytefritt og uproblematisk bil og har temmelig god dekning de aller fleste steder. Forutsetningene er at selve DAB mottakeren (om det er adapter, bilstereoapparat eller i head unit) er riktig satt opp, er av god kvalitet og at man har en riktig montert antenne av god kvalitet.

    Men - rent bortsett fra at det virker er det ikke mye annet positivt å si. Ikke som jeg kommer på i hvertfall.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Glimrende eksempel på talltriksing: "Status for det norske radiomarkedet i dag er at gjennomsnittlig 2.768.656 nordmenn lytter til radio daglig (Kantar TNS/CATI, gjennomsnitt januar-juli). Før FM-slukkingen, i 2016, var den daglige dekningen 2.852.231. Dette er en endring på 83.575 daglige lyttere, eller snaue 3 prosent. Dagens nivå er altså noe lavere enn i 2016, men høyere enn b u n n i v å e t i fjor (les: sommer, ikke hele året sett under ett). " Noen som gjennomskuer misbruken av tallene her? Her sammenligner en epler og pærer bevisst (årstall mot lyttertall sommertid).
    Hardingfele , hva mener du er triksingen med tall her egentlig? De sier at lyttetallene for 2016 FØR FM ble slukket var 2 768 656, mens det nå ligger på 2 852 231, altså en differanse på, i denne sammenheng, relativt beskjedne 83 575. Det de videre sier om bunnnivå, gjelder, slik jeg forstår det, lave målinger for DAB (vil jeg anta, siden FM ble slukket i 2017) i fjor, 2018.

    Videre mener de vel at at sommermålinger generelt er et dårlig grunnlag. Det er da ikke noe grunnlag for å si at de sammenligner DAB målingene generelt med en dårlig sommermåling for FM?

    Dette skrevet av meg med det forbehold om at jeg har tolket deg riktig dog.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå er det val ikke bare annonsemarkedet på radio som sliter, all tradisjonell media har samme problemet, har nok lite med dab å gjøre. Har en greit fungerende dab i min bil men bruker den sjeldent, de fleste programmene på radio er tilgjengelig på podcast, da slipper man reklame og ræva musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn