Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med musikken på NRK, er at den stort sett fastsettes av "musikkonsulenter" som setter opp musikk til de flste programmer. Dette er selvsagt bare unge jyplinger som aldri har hørt om Calle Jularbo...8)
    Problemet med radio generelt er at alt det interessante pratet (ja, det finnes innimellom skvalderet) avbrytes av uinteressant musikk i en tid der alle folk med vettet i behold har adgang til all den musikken de ønsker seg, og kan sette sammen spillelistene selv.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har ikke hørt Krell anlegg i en Hyundai ? . Men det sier seg selv at hvis du synes musikk fra NRK låter dunk dunk, så har det noe med innstillingene og gjøre. Særlig hvis du sier at du har skrudd ned bassen med minus 7....
    Men vi har alle forskjellige preferanser...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og de tror at folk skrur av radioen hvis det kommer en låt som er ukjent.....dvs. som ikke har vært på en Absolute Music CD.
    Det er en av grunnene til at Metro gjør det bra, de spiller et mye bredere utvalg av musikk enn både P4 og Radio Repeat....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg har ikke hørt Krell anlegg i en Hyundai ? . Men det sier seg selv at hvis du synes musikk fra NRK låter dunk dunk, så har det noe med innstillingene og gjøre. Særlig hvis du sier at du har skrudd ned bassen med minus 7....
    Men vi har alle forskjellige preferanser...
    Jeg spiller mye musikk fra minnepinnen og det er alt fra Infected Mushroom, via Yello til AcDc og annen tungrock. Bassen er ikke pågående slitsom dunkdunk der. Jeg forstår ikke hvordan du kan forsvare dårlig DAB lyd med brukerfeil på innstillinger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Etter å ha hatt DAB i bill siden 2002, min siste bil fra 2013 med fabrikkinnstallert DAB, så er lyden fra DAB helt utmerket.
    Det er ikke cd eller minnepinne, det er radio. Jeg forventer ikke noe annet enn det jeg får. Mange skriker og hyler om dårlig lyd på DAB, de fleste har ikke hørt DAB i en ny bil.
    Sannheten er jo at lyden selvsagt er annerledes enn FM, men langtfra bedre.
    Nå er jeg i Lillehammer på tur. Med bil som bare har FM. Fra Fredrikstad til Lillehammer. Skurr galore. Når vi fikk inn noe på FM.
    For det meste Metro. Nå skal jeg tilbake, og jeg skal kjøre, så da kan jeg ikke knote med radioen.
    Og det verste med DAB er at det fungerer.
    Tok med min lille gule DAB radio. Alle de kommersielle stasjonene kom inn, fo de sender på samme frekvens over hele landet.
    NRK måtte skannes inn på nytt. Ny region.
    God søndag.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Rekkevidden på 5G er jo ikke noe særlig....så DAB vil nok funke i bil i mange, mange år ennå.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha hatt DAB i bill siden 2002, min siste bil fra 2013 med fabrikkinnstallert DAB, så er lyden fra DAB helt utmerket.
    Det er ikke cd eller minnepinne, det er radio. Jeg forventer ikke noe annet enn det jeg får. Mange skriker og hyler om dårlig lyd på DAB, de fleste har ikke hørt DAB i en ny bil.
    Sannheten er jo at lyden selvsagt er annerledes enn FM, men langtfra bedre.
    Nå er jeg i Lillehammer på tur. Med bil som bare har FM. Fra Fredrikstad til Lillehammer. Skurr galore. Når vi fikk inn noe på FM.
    For det meste Metro. Nå skal jeg tilbake, og jeg skal kjøre, så da kan jeg ikke knote med radioen.
    Og det verste med DAB er at det fungerer.
    Tok med min lille gule DAB radio. Alle de kommersielle stasjonene kom inn, fo de sender på samme frekvens over hele landet.
    NRK måtte skannes inn på nytt. Ny region.
    God søndag.
    Ikke så rart at FM er dårlig i dag, de har jo demontert en god del av FM senderen, noe de begynte med før DAB kom slik at DAB skulle høres ut som en forbedring....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    FM-dekningen var dårlig før de tok ned FM-sendere også. Der jeg kjører er DAB-dekningen langt bedre enn FM noen gang var.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    FM senderne som ble slukket evt. demontert var for det riksdekkende FM nettet. Radio Metro har en del lokale sendere fra Lillehammer og sydover. De er langtfra så sterke som som senderne til P4/Radio Norge var på FM. Nå har jeg kjørt Riksvei 4 fra Gjøvik over Gran/Nittedal til Oslo og Fredrikstad. Helt ned til Gjøvik var Metro grei, så ble det vanskelig. Men etter Lygna var Radio Randsfjord som dekker det meste av Hadeland og langt ned i Nittedal med flere sendere bra. Metro fra Oslo og sørover er til Fredrikstad var...ikke mye å skryte av...jeg savnet DAB hele veien...som fungerte flott i Follebu, opp i Gausdal på min lille, gule DAB radio. Ikke i bil.
    Ps: NRK og P4 har sendt DAB i mer enn 20 år....så det er ikke noe før DAB kom, men heller etter at riksdekkende FM ble slått av.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    FM senderne som ble slukket evt. demontert var for det riksdekkende FM nettet. Radio Metro har en del lokale sendere fra Lillehammer og sydover. De er langtfra så sterke som som senderne til P4/Radio Norge var på FM. Nå har jeg kjørt Riksvei 4 fra Gjøvik over Gran/Nittedal til Oslo og Fredrikstad. Helt ned til Gjøvik var Metro grei, så ble det vanskelig. Men etter Lygna var Radio Randsfjord som dekker det meste av Hadeland og langt ned i Nittedal med flere sendere bra. Metro fra Oslo og sørover er til Fredrikstad var...ikke mye å skryte av...jeg savnet DAB hele veien...som fungerte flott i Follebu, opp i Gausdal på min lille, gule DAB radio. Ikke i bil.
    Ps: NRK og P4 har sendt DAB i mer enn 20 år....så det er ikke noe før DAB kom, men heller etter at riksdekkende FM ble slått av.
    For min det snakker jeg om DAB+. Selv hadde jeg en dyr DAB kjøkkenradio til rundt 3000 2005 kroner som låt ganske bra som det bare var å kaste når DAB+ kom. Faen ta dem ! Vi påstå at DAB låt bedre en DAB+....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da er det bare å skru på P4, som fremdeles sender i vanlig DAB...
    Jeg hadde stor glede av min første DAB radio, fra 2002 til 2012, da jeg byttet bil. Det tok fremdeles en del år før NRK byttet til
    DAB+....ikke mulig å hverken se eller høre på min DAB radio i bilen jeg har nå...De byttet 11 januar 2017.
    Så det var ikke nødvendig å bytte før da. Et par nisjekanaler begynte å sende i DAB+ det siste året 2011/2012 jeg hadde min gamle DAB radio, men det var ikke noen kanaler jeg ville høre på.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Da er det bare å skru på P4, som fremdeles sender i vanlig DAB...
    Jeg hadde stor glede av min første DAB radio, fra 2002 til 2012, da jeg byttet bil. Det tok fremdeles en del år før NRK byttet til
    DAB+....ikke mulig å hverken se eller høre på min DAB radio i bilen jeg har nå...De byttet 11 januar 2017.
    Så det var ikke nødvendig å bytte før da. Et par nisjekanaler begynte å sende i DAB+ det siste året 2011/2012 jeg hadde min gamle DAB radio, men det var ikke noen kanaler jeg ville høre på.
    Helvete skal fryse til is før jeg skrur på P4
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Musikkfilene er nok ikke lagret som mp3, men vet at flere stasjoner, inkl. NRK P1+, som driver med en del ønskeprogrammer, henter musikk fra iTunes når de ikke selv har på lager. Da jeg selv jobbet i Radio Classic, som var en del av Radio 1 systemet, så var en del av jobben det å rippe CD til harddiskene som ble brukt til avvikling. Det var et fransk system, men hadde ikke peiling på
    hva slags filformat jeg rippet til. Dette var rundt 1994 som jeg drev med dette. Tror muligens NRK eller P4 brukte samme systemet.
    I dag bruker NRK noe som heter Digirange og når Bård Ose lager sine program på P1+ bruker han egne CD i dette redigeringsprogrammet, og det låter supert i min bil.
    Hvordan Finn Bjelke og Yan Friis gjør det når de har direktesending på Radio Vinyl aner jeg ikke, eller hvordan de gjorde det når de jobbet i NRK vet jeg heller ikke.
    NRK har best lyd på sine kanaler.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Har en Outlander og det fungerer greit med DAB. Hadde aldri kjøpt en DAB dersom dette ikke fulgte med bilen. Regner med at DAB for det meste er glemt om 10 år, kun noen i Norge som husker dette systemet. (som ISDN).
    Som andre her i tråden synes jeg det er skammelig som DAB er presset frem i Norge av aktører og NRK som klakkør. Sett utenfra ser det svært uryddig ut og det skulle ikke forundre meg om vi har passert grensen til korrupsjon/egne interesser fra folk i systemet.
    Den svært gammeldagse Mpeg-layer 2 standarden (DAB/mp2) var udatert allerede på tidlig 90-tall da MP3 kom. Kampanjen med alle DAB radioen som nå er like lite brukbar som FM radioer er pinlig.

    Utrolig nok ble det jo hevdet at fravær av lyd skulle være bedre enn skurring. Ikke så greit når lyden faller ut, det er ikke å stole på som meldingssystem.

    Men, det blir snart en dyrekjøpt mellomløsning som kun Norge gikk for, om 10 år er som sagt alt glemt (vi kan jo hente frem tråden igjen dersom ikke Classic46 har egenhendig har hold den i live i alle årene som kommer :D).

    Men når det er sagt, greit nok i min bil når det virker (hadde det ikke vært for jevnlige turer gjennom tunnel-Norge som Voss-Lærdal) eller over langfjellene hadde jeg ikke tenkt så mye på det. Forventer ikke allverdens lyd i en bil. DAB hjemme forstår jeg ikke poenget med.(man har jo pc/mobil)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det var bare en liten reminder om at det er to år siden riksdekkende FM ble slukket rundt Oslofjorden, ledsaget av noen bilder.
    Rart at moderne biler leveres med navigasjon, air Play som funker både med Apple og Android, samt DAB og FM.
    Og ikke glem at når man kjører over fjellet, så er det nok bare NRK som funker. Og FM funket ikke noe særlig i mange tunneler heller. Men Metro på FM fungerer på noen tunneler rundt Oslo.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Etter ei oppdatering har jeg nå fått Internet radio i bilen. Funker bra det så lenge det er dekning langs veien du kjører. Det er det vel snart på alle veistrekninger i Norge? Kjørte ihvertfall gjennom en tunnel her om dagen som både FM og DAB faller ut, uten problemer.

    DSC_2538[2].jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tenk det. Det var ikke noe behov eller marked for et utall pludrekanaler i lav kvalitet. DAB er og blir feil svar på feil spørsmål.
    Men radiolyssnandet ökade inte, istället fragmenterades publiken och annonsintäkterna minskar. I den nationella DAB-buketten med radiokanaler har 70% har mindre än 2% uppslutning, några har så få lyssnare att det knappt går att mäta. Stortinget tar nu beslut om att skydda de två kommersiella bolagen från lokal konkurrens på FM i storstäderna.
    Annonsörer vänder sig bort från DAB. Enligt Mediebyråforeningen föll intäkterna från radioannonser med 14 procent under första halvåret 2019. Under 2018 sänkte mediebyråerna sina reklamköp på radio med 10,7 procent. Den enda tillväxten finns på lokalradio på FM. Det ska också noteras att Bauer och NENT går betydligt bättre i Sverige där man i stort sett i marknät endast har FM-lyssning.

    Sedan övergången från FM till enbart DAB har det gått allt sämre ekonomiskt för de två kommersiella bolagen. P4/NENT förlorade NOK 50 miljoner på ett år enligt M24. I förra veckan aviserades också personalnedskärningar i P4. I somras beslöt Bauers koncernledning att Lasse Kokvik fick lämna sin mångåriga tjänst som vd och chefredaktör i Bauer Media Norge. Han ersattes av Jim Receveur, som fortsätter som vd för Bauer Media Danmark, men nu från Köpenhamn även styr över verksamheten i Norge.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vil det noensinne komme noen reaksjon fra undermålerene som vedtok DAB på politisk nivå eller er det ædda-bædda til P4 og RN fordi de pushet på som fn selv. NRK kreker seg vel videre uansett så lenge lyttere over 80 klarer å slå på DAB*dingsene... så lenge det varer...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Min mor på 98 klarer fint å håndtere sin DAB-radio. Med den gamle FM-radioen ringte hun til meg hver gang hun kom borti søkehjulet slik at radiosignalet forsvant. Hun bor i en seniorleilighet i en blokk der det var svært dårlig FM-mottak. Hvis hun flyttet på seg litt i stolen kunne det begynne å skurre. Det problemet er borte nå.
    Men jeg er helt enig med det Asbjørn sier lenger oppe - det siste vi trengte var mange pludreradiokanaler, men det er det vi har fått. Jeg hører mindre på radio nå enn jeg gjorde, men det er ikke grunnet overgangen til DAB.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Alt blir nok bedre når allmuen lærer seg å montere Dab-antennen riktig ;-)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har det fryktelig gøy med FM i bil1 jeg. I dag fikk jeg inn både Radio Her Jeg Bor, Beat og Metro /+... blir bare bedre og bedre mottagerforhold,,, ooooopppps slapp jeg FM-katten ut av sekk1 nå?..
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Han som skriver alt dette er jo en innbitt DAB motstander...og svensk attpåtil.
    Var en tur i Gausdal litt forbi Lillehammer for noen uker siden, med bil som kun tok in FM, fra Fredrikstad.
    Det var jo skurr galore, de ganger man fikk inn noe på FM, var det mer skurr enn musikk. Kjørte E6 opp, riksvei 4 tilbake.
    Radio Metro var Ok rundt Lillehammer, Radio Randsfjord fra før Gran og hele veien ned Nittedal. De har holdt på i mange år, har radiobingo og flere sendere.
    Det morsomme med turen var at i Gausdal skannet jeg inn 11=elleve lokale DAB stasjoner på min lille gule POP DAB radio.
    Slutt med maset om FM. Men skjønner godt at reklameinntekter faller på grunn av mange tullete artikler om DAB i pressen, og at kanaler som P4 lider av formaterings vegring, noe de har holdt på med lenge før riksdekkende FM ble slukket.
    Nå har det gått to år, og ting tar tid, men DAB fungerer. Hver dag. Med god, og klar lyd. Fritt for FM skurr.
    Hvor mange meter kan du kjøre med en lokal FM sender uten skurr ?

    De som bor i Fredrikstad området er når som helst velkommen til en kjøretur i min snart 6 år gamle Mitsubishi.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå lider vel alle tradisjonelle medier med kraftig nedgang i annonseinntekter ettersom man er mye mer treffsikker på andre plattformer. Det er nesten utrolig at så mange fortsatt hører på radio. GARDEROBEMAAAAAANNNNNNNNNEN!!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Lokalradio på FM er best? Pølsevev. Her hvor jeg ferdes får vi inn en stk. lokalradio. En stor del av sendetiden er kapret av kristne organisasjoner, kveldstid fra 22:00 til 01:00 er det salmer og sanger vi gjerne hiver og kollekt det går i. Ettermiddagen har Samorg og Radiobingo okkupert. Resten av dagen? Pludreradio.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -> Panter, om den var til meg var det ikke hva jeg skrev. Siden jeg ikke har DAB i noen av bilene eller hjemme, lar jeg bare FMen i bilen stå på uten ytterligere forventninger. Når en eller annen stasjon dropper innom lar jeg den stå på uten å være spesielt kritisk. Typisk har jeg inne Lokal, Metro og Beat samtidig og på litt lengre turer dropper Radio Tønsberg (bra!), noe østfoldgreier, noe platepratgreier og ugga-bugga opp, ssmt SE på litt lengre turer. Men jeg er ingen dedikert radiolytter. Liker å få med meg lokalnyheter = som avis nyheter og metro mfl drar Jo riksnyheter.

    Hvis jeg ønsket å høre radio her eller der bruker jeg mobilen eller MACen og lytter på verden. Radio Metro er blir likere og likere P4 og RN så det er ikke stort å høre på annet enn for nyheter.

    Nå det gjelder det svenske innlegget er vel tallenes tale klare så kan man synes, mene, tro og ønske hva man vil...
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Han som skriver alt dette er jo en innbitt DAB motstander...og svensk attpåtil.
    Ja, han er radioanalytiker for den svenske riksdagen, med mange tiårs erfaring. I Sverige holde de seg med kompetente folk som informerer politikerne før de tar sine valg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Var en tur i Gausdal litt forbi Lillehammer for noen uker siden, med bil som kun tok in FM, fra Fredrikstad.
    Nå har det gått to år, og ting tar tid, men DAB fungerer. Hver dag. Med god, og klar lyd. Fritt for FM skurr.
    Snart på tide å skille snørr og barter i denne tråden?

    Ja DAB fungerer bra mht mottak de aller fleste steder i Norge - under forutsetning av at man har en mottaker av en viss kvalitet og en god, dedikert DAB antenne, men....

    God lyd er det på ingen måte, og det er del to av temaet.

    Del tre er at den "teknologiske" plattformen allerede er utdatert - og beslutningen om å avvikle FM båndet og bruke så store beløp (samt å "pålegge" befolkningen å investere i nytt utstyr) på å innføre et historisk kortvarig mellomsteg - var totalt feil.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At diverse nærradioer på FM har dårligere dekning enn NRK / Norkring er faktisk helt naturlig, - dvs om man forstår i alle fall noe av faget radiotransmisjon..
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det virker som man både her inne og på andre forum er programforpliktet til å si at lyden er dårlig...noe den slett ikke er.
    Men det er ikke CD. Men de fleste som uttaler seg har ikke hørt DAB i en moderne bil, eller på den beste måten i et vanlig anlegg hjemme.
    Og det virker også som man er programforpliktet til å si at innføringen av DAB var feil, når hele landet fikk et bedre radiotilbud.
    Så kan man gjerne kritisere mangfoldet, som da man fikk flere enn tre TV kanaler..

    Og jeg vet veldig godt at lokale FM stasjoner har svake sendere...de var ikke sterkere flr riksdekkende FM ble slukket..
    Og ikke noe bedre.
    Ellers synes jeg det er ganske barnslig å slå seg på brystet og si: Ikke noe DAB i mine biler eller hjemme.
    Et teknologiskifte er et teknologiskifte.
    PS: Det skjedde for to år siden, og ingenting er som svenske eksperter som aldri har sett skogen for bare trær., og aldri kommer dit hen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn