Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ellers er det vel slik at ingen av oss vet hva som NRK og de andre aktørene gjør med lyden før den sendes ut. Men at de aktivt hele tiden gjør noe med lyden hele tiden, og har gjort det i mange tiår, er hevet over enhver tvil.
    Hvorfor ? Fordi folk som hører på radio, bruker vidt forskjellige radioer og andre plattformer, og lyden som sendes ut, skal fungere for alle, enten man sitter i bil, eller hører på i senga.

    Ps: Ettersom det var forskjell=er forskjell på alle typer radioer, så er det vel heller ikke usannsynlig at noen f.eks bilradioer har bedre
    lyd enn andre ?
    https://nrkbeta.no/2018/07/03/fra-april-har-nrk-klassisk-hortes-annerledes-ut-horer-du-forskjellen/
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvilken diskantprossesering ? Det er klart at overgang fra FM som stopper på 15 kHz, har en haug med harmonisk forvrengning, og innlagt Loudness fra 1 kHz og ned, vil være hørbar. Og det er ingen som sitter og spiller hverken CD plater eller LP plater i studio.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken diskantprossesering ?
    Denne, SBR: https://en.wikipedia.org/wiki/Spectral_band_replication
    http://telos-systems.com/techtalk/aacplus/aacPlus_overview.pdf

    Det er en integrert del av codec'en for DAB at høyfrekvent innhold klippes bort og "rekonstrueres" i mottaker ved at lavere frekvenser flyttes oppover og nivåjusteres. Det kan fungere som en hørselstest om man hører konsekvensene eller ikke. Hvis man ikke lenger hører noe som helst over 10-12 kHz er man kanskje så heldig å ikke plages av ulyden heller.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har sittet på i min brors Outlander for noen år siden, det låt akkurat som det skulle. Men satt i baksetet.
    Samme i hans to Hondaer.
    Ellers er det en her inne som mener det samme som deg, det kan jo være deg. Nå er bilen min 6 år gammel, og jeg har spilt alt mulig av CD, og minnepinne med forskjellig oppløsning, og etter å ha hatt lyd som hobby i mer enn 40 år, så kan jeg bare konstantere at smaken er veldig forskjellig...
    Ellers er det mange innstillinger på dette anlegget, jeg har alltid kjørt straight.
    Ellers er det flere her på det store Internettet som har klagd på anlegg i de fleste biler....aldri noen som har vært fornøyd.
    Så jeg lever bra med anlegget mitt i min Mitsubishi. Som jeg gjør med mitt anlegg hjemme.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Ja det er nok lurt av makthaverne etter dette kupp mot befolkningen at tråkke varsomt. Erfaringen fra historien tilsier at dersom makthavere tråkker lenge nokk på for mange, er det en tendens til at de blir 20 cm kortere.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Linken din fungerer ikke, men har lest dette før. Og det gjelder bitrate under ca 40 Mbps, såvidt jeg huskerEttersom det bare er NRK vær og trafikk kanalen til NRK som sender på så lav bitrate, 40Mbps så gjelder dette ingen av de kanalene som sender musikk.
    Sorry.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken diskantprossesering ?
    Denne, SBR: https://en.wikipedia.org/wiki/Spectral_band_replication
    http://telos-systems.com/techtalk/aacplus/aacPlus_overview.pdf

    Det er en integrert del av codec'en for DAB at høyfrekvent innhold klippes bort og "rekonstrueres" i mottaker ved at lavere frekvenser flyttes oppover og nivåjusteres. Det kan fungere som en hørselstest om man hører konsekvensene eller ikke. Hvis man ikke lenger hører noe som helst over 10-12 kHz er man kanskje så heldig å ikke plages av ulyden heller.
    Forunderlig at en som er såpass hissig forsvarer av formatet ikke kjenner til at diskanten på DAB er fusk? Selv mine etterhvert gamle ører får øyeblikkelig ubehag av gnissingen i diskanten.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det er hevet over enhver tvil at han som solgte Tivoli FM radioer ble mangemillionær av det.
    Men hvis man skal selge DAB radioer, da er man kjeltring ???
    Hva med Samsung, LG, Sony osv. som selger flatskjermer, er det Ok, eller er det en mafia også ?
    Og hvorfor skal man få tilbake en utdatert teknologi som FM ?
    Nå har vi en teknologi som sender 10-15 radiokanaler på en og samme frekvens over hele landet.
    NRK sender samme antallet kanaler på samme frekvens i hver av sine 7 regioner.
    I stedet for ørten FM sendere med hver sin frekvens til hver sin kanal, noe som begrenset utvalget av kanaler til 3 fra NRK, og to fra de kommersielle. Og for de som husker, med en del dårligere dekning for P4 og Radio Norge. Akkurat som i dag.
    Så når man kjører bil, så vil alle senderne på DAB, hjelpe hverandre til å holde på signalet til alle kanalene på en gang.
    Og det er ikke fremskritt ? Som også viser artist og sang i displayet. Ps. Ikke på min 6 år gamle radio.
    Det er ingenting i veien med å selge DAB-radioer. Det er derimot noe i veien med å være den eneste nasjonen i verden som har valgt å stenge ned riksdekkende FM-system.

    MERK: Det er ingen som er i mot DAB per se; det man er i mot, er en tvungen, ikke teknologidrevet overgang til noe man ikke behøver. Det undrer meg at du ikke kan se denne temmelig åpenbare distinksjonen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Dersom DAB hadde levert som lovet ville det vært lite å klage over. Men løftene mediet ble solgt inn vha ble aldri innfridd. Vi har ikke fått lovet dekning, vi har ikke fått kvaliteten som ble antydet og vi har fått et format med manipulert frekvensbilde som er plagsomt for mange lyttere.

    I tillegg fikk vi en prosess i Norge der et fåtall aktører bedrev intens lobbyvirksomhet for å kvitte seg med FM-båndet, for å støtte egne, kommersielle interesser, med NRK på laget.

    Det hele ble gjennomført uten å ta hensyn til hva som skjedde med smarttelefoner og muligheten til å ta inn nettradio -- en teknologiutvikling som kjørte fra DAB så det suser etter. Ungdom kan se film og lytte til musikk/radio/podcasts på sine smarttelefoner og syns DAB er et kuriosum.

    Classic46 har vansker for å se dette og nærmest spammer tråden med sine merkelige innsigelser, der han nå altså også klarer å vise at han ikke har videre kunnskap om formatet. Men det skorter ikke på fornærmelser mot dem som er kritiske til det han altså ikke visste noe om ...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Dersom DAB hadde levert som lovet ville det vært lite å klage over. Men løftene mediet ble solgt inn vha ble aldri innfridd. Vi har ikke fått lovet dekning, vi har ikke fått kvaliteten som ble antydet og vi har fått et format med manipulert frekvensbilde som er plagsomt for mange lyttere.
    Om vi har fått lovet dekning skal jeg ikke uttale meg om, men dekningen har blitt bedre i min bil i de områdene jeg beveger meg (stort sett Midtnorge og Østlandet).
    Hvis det er SBR du snakker om stemmer vel heller ikke det? SBR brukes for å syntetisere diskantsignaler når bitfrekvensen er så lav at det ikke er mulig å representere dem med vanlig AAC. Det er vel i praksis når bitfrekvensen går under 40-48 kbps. Det er vel ingen kanaler som sender musikk som bruker så lav bitfrekvens? På pratekanaler spiller det vel ingen rolle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Linken din fungerer ikke, men har lest dette før. Og det gjelder bitrate under ca 40 Mbps, såvidt jeg huskerEttersom det bare er NRK vær og trafikk kanalen til NRK som sender på så lav bitrate, 40Mbps så gjelder dette ingen av de kanalene som sender musikk.
    Sorry.
    Nei, linken fungerer ikke fordi formatet er så gammelt at de sidene tydeligvis ikke finnes lenger. Du kan spa dem frem via Wayback Machine:
    https://web.archive.org/web/2010113...ems.com/techtalk/aacplus/aacPlus_overview.pdf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er forøvrig min forståelse at SBR brukes også for f eks NRK P1 og 96 kbps bitrate:
    https://www.stereopluss.no/dab-skulle-aldri-vaere-noen-kvalitetsbaerer-av-lyd.5912329-355425.html
    DAB kommer til å bli sendt ut i AAC 96 kbps SBR, og det signalet er ganske enkelt å skille fra referansen.
    I 48 og 32 kbps kommer det sannsynligvis også til å bli sendt DAB-sendinger, men da er den lydmessige krisen såpass stor at det ikke fungerer til musikk. Du kan veldig lett høre forskjellen, selv i en blindtest, for dette er rett og slett for j….. Likevel vil dette fungere på ren tale, men da i mono. Noe som helt sikkert er mulig å tenke seg på kanaler som kjører værvarsler og liknende, men absolutt ikke til musikk.
    NRK og Bjørn Aarseth er helt åpne på at de som er opptatt av den aller beste lyden, enten det er i bil eller hjemme på stereoanlegget, ikke får det med DAB+. Det har heller aldri vært meningen! DAB+ har ikke vært ment som en kvalitetsbærer av lyd.
    Og selvsagt vil det kjøres flest mulig kanaler med lav bitrate i stedet for å la noen få kanaler med høy bitrate ta opp hele den tilgjengelige båndbredden. Er det noen som hadde ventet noe annet? DAB+ kan nemlig låte ganske bra, og langt bedre enn FM - det fant jeg enkelt ut i lytteøvelsen hos NRK. Men i stedet krympes bitrate såpass at det knapt vil bli tilfelle. Resultatet er at det låter tvilsomt, nesten uansett avspillingsutstyr. Konklusjon: Kjør nettradio!
    128 kbps AAC uten SBR er derimot lydlig transparent og vil ikke degradere hørbart fra en kilde med CD/kvalitet eller høyere. Det er både min egen erfaring (jeg bruker AAC-format med ca 120 kbps bitrate på lydfiler for mobil bruk - og de låter mye bedre enn DAB-radio!) og konklusjonen i Stereopluss-artikkelen:
    Med et par Sennheiser HD800 på hodet, og med et par timer innestengt i det musestille studioet, er det etter hvert klare forskjeller mellom de enkelte kodingene og de enkelte bitratene, men jeg tror jeg må si at fra 128 kbps AAC begynner å bli vanskelig å skille fra vanlig CD-kvalitet i en blindtest, og uten muligheten til å loope krevende partier og hele tiden kunne gjøre A/B-testing.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg har prøvd å finne informasjon omkring NRK og bruk av SBR på DAB+, men finner det ikke. Bruk av SBR forringer selvfølgelig lydkvaliteten og jeg skjønner ikke hvorfor de skal bruke det hvis de sender på mer enn 100 kbps, men det gjør de kanskje ikke? Hvilke bitrater brukes på de forskjellige kanalene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt at det skulle være noe annet enn 96 kbps med SBR, i tillegg til dynamikkprosessering (kompresjon) og et digitalt "vannmerke".
    https://www.dinside.no/data/dette-er-mye-bedre-enn-dab/68652130
    - Lyden som går ut fra NRK er dynamikkprosessert. I tillegg inneholder den et vannmerke som man hører tydelig på bra utstyr. Jeg vil tro det samme er tilfelle med de fleste av de kommersielle kanalene, sier Aarseth til Dinside.

    Årsaken til at lyden degraderes er at både bilister, turgåere og andre som hører radio i støyende omgivelser skal kunne få med seg det som blir sagt. Og vannmerket er til for at radiokanalene skal kunne følge med på hvor mange som hører på dem. For reklamekanalene er dette alfa og omega.

    Økonomien deres er rett og slett avhengig av teknologi som forteller kundene hvor mange de når.
    For å kunne måle tall for reklame, ja. På NRK. :rolleyes:

    https://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/derfor-suger-dab-lyden
    Løsningen skulle bli DAB+. Bort med den utdaterte kodeken fra 1992, og inn med den nye MP4-kodeken (HE-AAC v2). Denne kodeken er langt mer effektiv enn MP2, og låter faktisk overraskende bra helt ned i 128 kbps. Perfekt for oppløsningene vi har fått til nå med DAB!

    Muligheten blir spolert. For i stedet for bedre lyd, ser kringkasterne i stedet sitt snitt til å klemme inn enda flere kanaler, ved å strupe båndbredden ytterligere. Typisk for DAB+ kanalene er 80 kbps, som gjelder for både P13, mP3 og NRK Super, blant andre. Etter hvert som enda flere kanaler skal over på DAB+-nettet, kan vi forvente ytterligere struping av lydkvaliteten. Allerede i skrivende stund er bitstrømmen til NRKs værkanal nede på ynkelige 16 kbps.
    DAB+:

    NRK P13: 80 kbps
    NRK Super: 80 kbps
    NRK Vær Sør: 16 kbps
    NRK mP3: 80 kbps
    NRK Sami: 64 kbps
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Har ikke hørt at det skulle være noe annet enn 96 kbps med SBR, i tillegg til dynamikkprosessering (kompresjon) og et digitalt "vannmerke".
    https://www.dinside.no/data/dette-er-mye-bedre-enn-dab/68652130
    - Lyden som går ut fra NRK er dynamikkprosessert. I tillegg inneholder den et vannmerke som man hører tydelig på bra utstyr. Jeg vil tro det samme er tilfelle med de fleste av de kommersielle kanalene, sier Aarseth til Dinside.

    Årsaken til at lyden degraderes er at både bilister, turgåere og andre som hører radio i støyende omgivelser skal kunne få med seg det som blir sagt. Og vannmerket er til for at radiokanalene skal kunne følge med på hvor mange som hører på dem. For reklamekanalene er dette alfa og omega.

    Økonomien deres er rett og slett avhengig av teknologi som forteller kundene hvor mange de når.
    For å kunne måle tall for reklame, ja. På NRK. :rolleyes:

    https://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/derfor-suger-dab-lyden
    Løsningen skulle bli DAB+. Bort med den utdaterte kodeken fra 1992, og inn med den nye MP4-kodeken (HE-AAC v2). Denne kodeken er langt mer effektiv enn MP2, og låter faktisk overraskende bra helt ned i 128 kbps. Perfekt for oppløsningene vi har fått til nå med DAB!

    Muligheten blir spolert. For i stedet for bedre lyd, ser kringkasterne i stedet sitt snitt til å klemme inn enda flere kanaler, ved å strupe båndbredden ytterligere. Typisk for DAB+ kanalene er 80 kbps, som gjelder for både P13, mP3 og NRK Super, blant andre. Etter hvert som enda flere kanaler skal over på DAB+-nettet, kan vi forvente ytterligere struping av lydkvaliteten. Allerede i skrivende stund er bitstrømmen til NRKs værkanal nede på ynkelige 16 kbps.
    DAB+:

    NRK P13: 80 kbps
    NRK Super: 80 kbps
    NRK Vær Sør: 16 kbps
    NRK mP3: 80 kbps
    NRK Sami: 64 kbps
    Da (sbr) forklares jo bra hvofor musikk på DAB+ er helt ulidelig at høre på! Blir liksom ikke produsert noen god syntetisk triangel ut av en stortromme eller kontrabass!

    Og så skriver de på regjeringen.no at DAB ble innført for (bl.a) "bedre kvalitet"! Selv Goebbels kunne neppe ha vridd sannheten mer!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    NRK Sami og de aller fleste NRK kanalene sender med 80 kbps, NRK vær sør med 40.
    De fleste kommersielle med 72, Metro med 96 og P4 med 128 på vanlig DAB.
    Og så må vi ikke glemme alt som brukes av bokser.

    Og dekningen vi ble lovet har vi fått. Etter 6 år og 170.000 km rundtomkring. Eneste stedet jeg har vært uten dekning er toppen Aurlandsfjellet.
    Og slutt å se på tall. Hør på lyden i din bil. Liker du den ikke, så hør hvordan andre har det i sine biler.
    Og kilden til lyden har vært den samme i mere enn 20 år fra NRK og P4.
    FM ble laget for å brukes hjemme. DAB er overlegent i bil. Og det fungerer.
    Slutt å mas om FM. Vi har fått DAB i landet som rr et av de vanskeligste å drive kringkasting i. Og en del av båndbredden brukes til feilkorrigering. Og det fungerer.
    Hver eneste dag. I verdens lengste tråd. Om DAB. Og FM ble vedtatt slukket allerede i 2011....
    So learn to live with it.
    Ha en fin fredagskveld. Mye bra musikk på NRK i kveld.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    I mine biler, en fabrikkmontert VW og en C5, detter DAB ut hele tiden, (Rogaland).
    Fungerer ok mellom Sandnes-Stavanger, men sørover er det store svarte hull uten dekning flere km, hadde aldri problemer med FM.
    Lyden i de få FM kanalene som fremdeles sender er flere hakk over den flate lyden i DAB.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Høres merkelig ut. Du lagrer vel de kanalene du hører på ? De kommersielle har samme frekvens for alle kanaler fra Nent og Bauer.
    NRK har samme frekvens for sine kanaler, som for deg er region 3, som dekker 3 fylker.
    Her er en oversikt over senderne i ditt distrikt.

    B45913E0-BA5B-4916-87C8-75860D805F4A.jpg
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    NRK Sami og de aller fleste NRK kanalene sender med 80 kbps, NRK vær sør med 40.
    De fleste kommersielle med 72, Metro med 96 og P4 med 128 på vanlig DAB.
    Og så må vi ikke glemme alt som brukes av bokser.

    Og dekningen vi ble lovet har vi fått. Etter 6 år og 170.000 km rundtomkring. Eneste stedet jeg har vært uten dekning er toppen Aurlandsfjellet.
    Og slutt å se på tall. Hør på lyden i din bil. Liker du den ikke, så hør hvordan andre har det i sine biler.
    Og kilden til lyden har vært den samme i mere enn 20 år fra NRK og P4.
    FM ble laget for å brukes hjemme. DAB er overlegent i bil. Og det fungerer.
    Slutt å mas om FM. Vi har fått DAB i landet som rr et av de vanskeligste å drive kringkasting i. Og en del av båndbredden brukes til feilkorrigering. Og det fungerer.
    Hver eneste dag. I verdens lengste tråd. Om DAB. Og FM ble vedtatt slukket allerede i 2011....
    So learn to live with it.
    Ha en fin fredagskveld. Mye bra musikk på NRK i kveld.
    Bare lurer på hvor du finner disse tall? Lite at finne på Google - man kanskje jobber du hos en digital radio-distributør?

    Disse bitrater forklarer jo veldig godt hvorfor lydkvaliteten er så dårlig på dab. 80 kbit Komprimert - cd har 1440 Ukomprimmert. Burde hellere være en lov IMOT at forurense æteren med slikt søppel - frem for at beskytte det! Evt. henvise det til søppelbåndet sammen med brandvarslere og trådløse ringeklokker...
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har sittet på i min brors Outlander for noen år siden, det låt akkurat som det skulle. Men satt i baksetet.
    Samme i hans to Hondaer.
    Ellers er det en her inne som mener det samme som deg, det kan jo være deg. Nå er bilen min 6 år gammel, og jeg har spilt alt mulig av CD, og minnepinne med forskjellig oppløsning, og etter å ha hatt lyd som hobby i mer enn 40 år, så kan jeg bare konstantere at smaken er veldig forskjellig...
    Ellers er det mange innstillinger på dette anlegget, jeg har alltid kjørt straight.
    Ellers er det flere her på det store Internettet som har klagd på anlegg i de fleste biler....aldri noen som har vært fornøyd.
    Så jeg lever bra med anlegget mitt i min Mitsubishi. Som jeg gjør med mitt anlegg hjemme.
    Det var ikke for å rakke ned på ditt anlegg i bilen bare det at jeg ble skuffet og hadde større forventninger til det :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tallene finner jeg på min DAB adapter. Og når det gjelder komprimering så er det CODEC som er viktig.
    På Google kan du finne alt om dette. Men jeg hører med ørene mine, og ikke med øynene.
    Og da hjelper det lite å snakke om tall, og gjenta det som alle andre sier. Hør selv i en moderne bil.
    Og lydkvaliteten på DAB er helt utmerket. Det er radio vi snakker om. Som skal distribueres over hele landet, på flere plattformer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er greit. Det finnes sikkert bedre og verre anlegg. Spørs hva man forventer.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    En tanke til de som er så hengt opp i DAB og bitrate: Da jeg fikk min første DAB radio i 2002, var ordet bitrate noe jeg ikke tenkte på...og da jeg fikk ny bil for 6 år siden, gikk jeg fra ca. 6 mnd med DAB adapter inn til FM på FM radioen i min Mitsubishi. Etter 10 år med DAB fra min Blaupunkt DAB radio=Woodstock, så fikk jeg endelig den deilige DAB lyden tilbake. Da hadde enkelte stasjoner begynt å sende på DAB+, bl.a. Energy som vi hørte på når min datter var med meg.
    På begynnelsen av 2017 byttet NRK fra DAB til DAB+. Merket jeg noen forskjell ? Nei. Merker jeg noe forskjell når jeg hører på P4 som bruker vanlig DAB, kontra de andre kanalene ? Men etter så mange år med DAB, så er det vel ikke overraskende at NRK låter best.
    Noe som ikke har noe med bitrate å gjøre.
    Ellers sa de under programmet Husarrest på Vinyl for ca. 1 år siden at de gjorde noe...hva vet jeg ikke.
    Ingen av oss vet hva de gjør før datastrømmen sendes ut. Men at de gjør noe, er hevet over enhver tvil.
    Noe de alltid har gjort. Det vet jeg. Har jo jobbet i radio, og sett på boksene som ble brukt på Radio Tango.
    Har en god del opptak av radiostasjonen WNEW fra New York på tidlig 80 tall.
    Wide Stereo...wow. Mye sus, men fantastisk lyd.
    Lite sus på DAB.
    Så hør med et åpent sinn og ta av dere brillene som det står bitrate på. Hør etter detaljene...fordi de er der.
    God lørdag.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^Jaja. Jeg kan ikke si annet enn at dine ører tydeligvis ikke fungerer som mine ører. Og jeg vil helst ikke bytte.
    Tanken har slått meg og ;)

    Bare det at du orker å høre på P4, som sender noe av den mest komprimerte lyden som er i eteren, og samtidig vanker inne på et Hifi forum er for meg en gåte...
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    nei nei nei....

    DAB er en teknologi opfundet af gamle mænd med tis på bukserne uden fantasi til at se ind i fremtiden. De behövede et monument og da de kun kunne hitte på at digitalisere det signal der blev sendt på det landbaserede sendenet blev det DAB...

    trist egentlig.

    I USA var de mere visionære og gik på satellit radio.

    Men nu er teknologien igen på vej videre og vi har 4G så internet radio er en fin løsning. Næste år er det 5G, så bliver det perfekt.

    OM de penge der nu bliver kastet bort på et DAB / DAB+ netværk i stedet var blevet brugt på at udbygge 3G - 4G - 5G nettet ville vi nu have både et analog FM netværk (der ikke enkelt kan sættes ud af spil i tilfælde af Ivan kommer) + et mobil netværk der var bedre dækkende og langt mere fremtidssikret end det makværk der nu bliver rullet ud...

    //Chris

    Hvilken skandale ? Et teknologi skifte som mye annet i media verdenen. Og noen må gå foran og bestemme.
    Derfor har vi farge TV, Internett, Digital mobil teknologi, digital bakkesendt TV, og et nytt digitalt nødnett. Ingen som har klagd på det...jo forresten, Kristelig Folkeparti ville ikke ha farge TV, og de ville ha en osteklokke over Norge så vi ikke kunne ta inn parabol signaler.
    Og nå har vi fått DAB i stedet for riksdekkende FM som fungerer flott. For folk flest. Men ikke for FM nisser, det har jeg fått med meg.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nok en gang...les dere opp på rekkevidden til 5G....DAB vil klare seg suverent i den sammenligningen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Lyden fra P4 har jo vært den samme i mange, mange år...hvorfor klaget dere ikke i alle år som P4 sendte på FM ??????

    Elvis høres fremdeles ut som Elvis.

    Og mine ører har det bra...etter altfor mange timer med radiolyd siden 1950 eller noe sånt.
    Savner hverken langbølge, mellombølge, eller FM.

    Og satellitt radio i USA har omtrent samme bitrate som DAB har...verden går sannelig videre...

    Og les dere gjerne opp på rekkevidden til 5G....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Breaking news: DAB nettet har vært utbygd i mer enn 20 år, og virker hver eneste dag over hele landet.
    Og det er 2 år siden det riksdekkende FM nettet ble slukket. Breaking news. !!
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Jeg er skam fuldt pålæst, derfor er det gøj at se du totalt misser pointen...

    investeringen i DAB / DAB+ er i princippet værdiløs. Om SAMME uhyrlige summer var sat i 3 - 4 - 5G var det ikke kun DAB der blev opdateret, men også alt andet der transporteres på disse frekvenser.

    Og der er den lille detalje at Sirius i 2000 tilbød at finansiere et satellit net over Europa mod at de kunne få lov at sælge 30% af programfladen til kommercielle radio stationer.
    Det blev forkastet af bl.a. NRK, DR og det tyske funk verband da der på daværende tidspunkt var frygt for at statsradiofonierne ikke kunne klare konkurrencen mod de private sendere + de europæiske statsradiofonier var bange for at give et amerikansk selskab kontrol (tankevækkende at man så 15 år senere giver et kinesisk statsejet selskab - Huawai - så mye makt som de har nu...).

    DAB er gårsdagens teknologi, båret frem af private ambitioner og borgernes penge...

    // Chris

    Lyden fra P4 har jo vært den samme i mange, mange år...hvorfor klaget dere ikke i alle år som P4 sendte på FM ??????

    Elvis høres fremdeles ut som Elvis.

    Og mine ører har det bra...etter altfor mange timer med radiolyd siden 1950 eller noe sånt.
    Savner hverken langbølge, mellombølge, eller FM.

    Og satellitt radio i USA har omtrent samme bitrate som DAB har...verden går sannelig videre...

    Og les dere gjerne opp på rekkevidden til 5G....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt. Det norske samfunnet har brukt titalls milliarder kroner på å bytte ut eksisterende radioinfrastruktur til en særnorsk løsning som i beste fall fungerer omtrent like bra som det vi hadde. Beredskapen ble svekket, dekningen ble dårligere, og lydkvaliteten ble i mine ører dårligere. Vi kastet millioner av fullt brukbare radioer som EE-avfall. Til gjengjeld fikk vi et utall lavkvalitets pludrekanaler som ingen hører på. Det er en skandale av episke dimensjoner.

    Samme beløp investert i gradvis utbygging av 5G-nett ville gitt full «WiFi-dekning» over stort sett hele landet. Det er ikke direkte sammenlignbart, men her er en kostnadsanalyse for Nederland: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S073658531830830X
    Full dekning ser ut til å koste et sted mellom 0,5 og 2 milliarder Euro. Interessant nok er det datakapasiteten som begrenser, ikke dekningsområdet, slik at det er dyrere å bygge ut i byer med mange brukere enn på bygda med få brukere pr basestasjon.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tallene finner jeg på min DAB adapter. Og når det gjelder komprimering så er det CODEC som er viktig.
    Og det sier du, enda vi må forklare deg igjen og igjen hva SRM i HE AAC-codec'en er for noe. Nocheinmal:
    https://en.wikipedia.org/wiki/High-Efficiency_Advanced_Audio_Coding

    Om det er SRM, det digitale vannmerket eller artifakter fra dynamisk kompresjon som gir den forferdelige lyden vet jeg strengt tatt ikke. Jeg mistenker SRM, men det kan tenkes at det er flere ting som påvirker. Jeg vet hva jeg synes om resultatet. Jeg har forøvrig ikke hørt på P4 hverken på FM eller DAB, så jeg kan ikke kommentere eventuell endring i lydkvalitet der. Det er NRK P1 og P2 jeg refererer til, og jeg savner fortsatt P1-scenen med gode live-opptak.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og dekningen er der. Sjekk finnsenderen.no der hvor du bor eller mener at det ikke er dekning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er jo live opptak på NRK P1 sendingen på fredagskvelden. Ellers er jo innholdet i NRK sine kanaler i stadig utvikling. Om man vil kalle det det. Noen ting forsvinner, andre kommer til. Sånn er det bare. Og det kan jo skrives bøker om lyd, osv.
    Hvis Elvis låter som Elvis, så er det fullstendig uinteressant hvordan de får det til. Enten det gjelder FM eller DAB.
    Og ettersom vi alle hører forskjellig, og de fleste av oss ikke vet om vi har en hørselsskade, eller er født med en som gjør noen
    allergisk mot en viss type lyd, eller om det bare handler om at man har på seg anti DAB briller, det vet ikke jeg.
    Jeg har jo stort sett bare hørt DAB radio i 18 år, så jeg er jo hjernevasket med DAB lyd...og digital lyd på TV i altfor mange år. Og fra DVD og Blu-ray. Og det spiller jo ingen rolle at NRK og P4 har brukt de samme digitale musikkfiler i mer enn 20 år...og digitale miksebord og redigeringsplattformer.
    Og musikken fra P1 scenen var helt sikkert tatt opp analogt på en Studer/Revox....
    Rart det der...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og dekningen er der. Sjekk finnsenderen.no der hvor du bor eller mener at det ikke er dekning.
    https://finnsenderen.no/#/about
    Finnsenderen viser ikke dekning for mobil- eller kringkastingsnettene.
    Funksjonen tar ikke hensyn til virkelig terreng, bare til avstand fra valgte lokasjoner.
    Edit: Jeg spiller også stort sett digitale lydfiler, enten fra egen harddisk eller fra Tidal og Spotify. Jeg har gjort en del egne forsøk med nedsampling, og kan ikke si jeg hører forskjell på hirez kildemateriale (24/96), korrekt nedsampling til CD-kvalitet (16/44.1 med dither/noise shaping), 256 kbps MP3 og ~128 kbps AAC. Det er når jeg selv kontrollerer nedsamplingen og eventuelt fiksfakseri som gjøres på veien. Det er fullt mulig å få AAC til å låte eksakt likt med en digital kildefil i 24/96 hirez. Det behøver ikke engang spesielt stor båndbredde. Opus codec skal visstnok være enda mer effektiv, men den har jeg ikke testet selv.

    Det er likevel åpenbart at NRK P1 på DAB (formodentlig 96 kbps HE AAC med SRM) låter langt dårligere i mine ører enn både standard Spotify (formodentlig 128 kbps OGG Vorbis) og analog FM (SR P1/P2). Det handler ikke om digital vs analog, hverken i studio eller i overføringsformatet. Det handler om at noe i DAB-kjeden tilfører en ekstremt irriterende forvrengning i diskanten. Ikke egnet for å høre på musikk, kun trafikkmeldinger.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Særnorsk ? Du vet vel veldig godt at en god del land også har DAB ? Men også FM.
    Og det særnorske er vår topografi. Som er svært spesiell. Derfor DAB. Som fungerer. Som er digitalt. Og gratis. Akkurat som vi brukte masse penger på vårt nye, digitale nødnett.
    Og så er det Telenor, Telia og Ice som bygger mobilnett. Ikke staten. Ikke NRK. Men Norkring.
    Og hvorfor bygge et nytt radionett ? For å gi befolkningen et bedre radiotilbud.
    Men Ola Dunk er ikke vant til mangfold...så det er uvant å høre på og ha tilgang til flere radiokanaler. Men man har etterhvert lært å sette pris på flere TV kanaler...og det er vel mer interessant enn radiokanaler...så Ting Tar Tid.
    Og Norge går videre...og resten av verden
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Særnorsk, som i at om noen få år vil de fleste andre land ha stengt ned sine forsøkssendinger på DAB og kun videreføre FM-nettene. Som Irland nettopp har gjort. Vi er allerede eneste land som har flyttet hovedkanalene til DAB, uten angrefrist, og om noen få år er vi det eneste landet med DAB-sendinger world wide.

    Vår «topografi» favoriserer relativt lavfrekvent FM, ikke DAB i UHF-båndet. Jo høyere frekvens, desto mer terrengskygge. Du snur argumentet om topografi på hodet.

    Det er ingen som vil ha et utall pludrekanaler i lav kvalitet både teknisk og innholdsmessig. Lytterne finnes ikke. Det var en ønskedrøm fra kommersielle interesser som siklet etter mer reklamepenger.

    Gratis, du liksom. :rolleyes:
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    ved ikke hvilken bog du har læst...

    Derfor DAB. Som fungerer. Som er digitalt. Og gratis. Akkurat som vi brukte masse penger på vårt nye, digitale nødnett.
    Og så er det Telenor, Telia og Ice som bygger mobilnett. Ikke staten. Ikke NRK. Men Norkring.
    Gratis?? Tror du der er nogen der gør dette som filantropi?! nei...

    Men Ola Dunk er ikke vant til mangfold...så det er uvant å høre på og ha tilgang til flere radiokanaler. Men man har etterhvert lært å sette pris på flere TV kanaler...og det er vel mer interessant enn radiokanaler...så Ting Tar Tid.
    Okay... Eg har ca. 30.000 radiokanaler i mine ap's / på min Sonos - en del kommer også fra Norge men ikke alle...
    Ved ikke hvad du ryger, men udvalget er større når du kommer på WWW istedet for DAB...

    Og Norge går videre...og resten av verden
    Tydeligvis går verden hurtigere end du har forstået. Særlig når det kommer til tilgængelighed og brukeroplevelse..


    Fun fact - for de penge der er investeret i DAB opbygning, ikke DAB+ modernisering, i Tyskland, kunne Tyskerne have holdt FM nettet kørende i 150 år - inkl de kunne have lukket det huller der var i FM nettet i hvisse bundeslande.


    Med lad det nu ligge, du ved bedst...

    // Chris





    Særnorsk ? Du vet vel veldig godt at en god del land også har DAB ? Men også FM.
    Og det særnorske er vår topografi. Som er svært spesiell. Derfor DAB. Som fungerer. Som er digitalt. Og gratis. Akkurat som vi brukte masse penger på vårt nye, digitale nødnett.
    Og så er det Telenor, Telia og Ice som bygger mobilnett. Ikke staten. Ikke NRK. Men Norkring.
    Og hvorfor bygge et nytt radionett ? For å gi befolkningen et bedre radiotilbud.
    Men Ola Dunk er ikke vant til mangfold...så det er uvant å høre på og ha tilgang til flere radiokanaler. Men man har etterhvert lært å sette pris på flere TV kanaler...og det er vel mer interessant enn radiokanaler...så Ting Tar Tid.
    Og Norge går videre...og resten av verden
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn