Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Man må ikke betale for å bruke en radio....bortsett fra det som radioen koster.
    Men alt koster penger...radio og TV signaler, musikk og sportsrettigheter, og i kommersiell drift så må inntektene komme fra et sted.
    Regner med at de fleste her inne har lønnet arbeid, hvor lønnen kommer fra inntekter firmaet eller staten får inn.
    Og noen må gå foran og styre utviklingen, særlig i et land som Norge, som har store utfordringer når det gjelder å drive kringkasting.
    Og mobiltelefoni og distribusjon av Internett.
    Så derfor kan man ikke sammenligne Norge med andre land.
    Internett radio har vi hatt i mange år.
    Og hva man kunne ha brukt penger til, blir som å snakke om snøen som falt i fjor.
    Man kan være så uenig som man bare vil, men i Norge har vi DAB som riksdekkende radio.
    Så får vi se hvor langt de kommersielle stasjonene i Sverige kommer med sin DAB utbygging.
    Og vår medieverden er inne i en stadig og hurtig utvikling.
    Og til nye i denne debatten: Jeg har hatt DAB i bil siden 2002. De siste 6 år med fabrikkinnstallert DAB. Uten dekningsproblemer.
    Men har aldri hatt problem med utstyr og bruk av utstyr. Noe en del brukere har. Dessverre. Og på grunn av alt det negative som kommer fram i pressen, så tror de at det er riktig, og at problemer skyldes de som leverer signalene.
    Men det går seg nok til....
    Men hva skulle mange gjort hvis de ikke kunne klage på noe...



    And there is no such thing as a free lunch.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg lurer nå litt på dette med kostnadene. DAB ble vedtatt for mange år siden. Store deler av Europa var med på dette. Så satte man i gang med å bygge ut sendere. Etter en stund hadde man et nett som dekket store deler av landet. Parallellt med FM. Etter hvert så mange andre land at de ikke trengte DAB fordi det i liten grad ga en merverdi, bl.a. fordi topografien i landene var av en slik art at FM fungerte helt fint. Danmark, England, Nederland, Belgia, Irland, Tyskland er stort sett flate der man dekker store deler av landene med få sendere. Norge er ikke slik. Vi kom etter hvert i en situasjon der vi hadde DAB-sendere (noe de andre landene stort sett ikke hadde) som sendte parallellt med FM-senderne. Jeg vet ikke hvordan oppdatering til DAB+ ble gjort og om det ga store merkostnader.
    Investeringene i DAB-sendere var allerede gjort. Relativt nye sendere med lite vedlikeholdsbehov, der FM-senderne var gamle og trengte mye vedlikehold. Hva vil være billigst å vedlikeholde? Skulle vi kaste de nye DAB-senderne og bruke masse penger på å oppdatere og vedlikeholde de gamle FM-senderne, eller skulle vi beholde de nye DAB-senderne og fjerne FM. Man falt ned på det siste. Hvilke av alternativene ville vært billigst?

    Hadde vi forkastet DAB+ ville kostnadene allerede vært tatt, så det ville ikke blitt billigere (for staten). For husstandene, der man bytter mobiltelefon enten hvert eller hvert andre år, og kjøper ny TV når det er fotball-VM er kostnaden irrelevant (for de fleste). Vil de ikke ha DAB-radio kan de jo høre radio på nettet, for det har de tydeligvis råd til.

    I etterpåklokskap kan man jo si at man ikke skulle begynt utbyggingen av DAB i det hele tatt, men det er lett å si i ettertid. På hvilket tidspunkt er det for sent å trekke seg? Å drifte 2 parallelle systemer i et land som Norge er ikke hverken lurt eller billig. Å beholde et gammelt system i et land som er velegnet for FM er en annen diskusjon. Og ikke fortell meg at FM fungerte godt i Norge. Jeg hadde ikke radio på hytta. Jeg hadde ikke fungerende radio i bilen på mange av de veiene jeg kjører. Og min mor slet med å få inn radio der hun bor (relativt midt i Trondheim).

    Jeg vet i hvert fall at jeg har fått bedre dekning på radio alle steder der jeg hører på radio. Hjemme, hjemme hos min mor i hennes eldreleilighet, på hytta og i bilen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du jo mene, men husk nå at DAB sender på høyere frekvenser og med lavere effekt enn FM radio. Der FM-bølger til en viss grad brer seg rundt hindringer i landskapet er DAB-frekvensene mer rettlinjede. Det betyr at man behøver enda mange fler DAB-sendere for å dekke furet værbitt enn man behøvde FM-sendere. DAB er et sted mellom FM og mobilmaster i antall sendere som behøves for å dekke et visst område.

    Om FM fungerer bedre på flatmark i Belgia enn i Norge, så betyr det at DAB også fungerer langt bedre der enn millom bakkar og berg.

    Edit: Ja, jeg forstår at DAB har innebygget logikk for multipathing, men det forutsetter at signalet kommer frem til å begynne med.
     
    Sist redigert:

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Hele "protesten" her - er at Regjering vedtar at FORBY FM, dvs. TVINGER borgere at skifte (=betale i alle fall i området 10-20 milliarder kroner for utstyr, sammenliknet med en utgift på 15-200 millioner for vedlikehold FM-nettet, som vi som Borgere UANSETT hadde kommet til at betale) til DAB, som til tross for det vart "solgt inn" som et produkt som gir bedre kvalitet (står fortsatt svart på hvitt på regjeringen.no) hvilket DAB IKKE gør. Tvært om - bortsett fra de som totalt har mistet enhver hørsel over 6-7khz - så gir DAB markant DÅRLIGERE lyttekvalitet.

    Og det er oppskriften på misnøye og protest: Tvinge befolkning til store utgifter - for at tekkes NRK (og et par kommersielle aktører som vil "kuppe markedet", får se hvor lenge de overlever uten reklameinntekter...) - og så kvittere ut med et produkt som er klart dårligere end det som var!

    Kanskje de tok "sats" på en Abraham Lindcolm: Du kan lure fleste EN gang, noen fler gange - men ikke fleste fler ganger (fritt sitert).
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    NRK har ca. 1000 DAB sendere, og de kommersielle litt over 200. Dekningsgrad for NRK er 99% , 89 for de kommersielle.
    Det geniale med DAB er at NRK kanalene sim alle sendes i en mux, sender på samme frekvens innenfor hver sin region. De kommersielle med samme frekvens over hele landet. Kanalene separeres i radioen. Så når man beveger seg med bil vil flere sendere på en gang sørge for at du har signal. Og det skaper ingen problemer med mottak, det fikses i radioen.
    Mens med FM hadde hver kanal med hver sender en egen frekvens. Som ikke måtte kollidere med frekvensen i neste tunnel, med P4 og Radio Norge, svensk FM, og dansk FM på Sørlandet, og de to andre NRK kanalene. Puh. Litt av et puslespill, som gjorde at vi hadde 3 riksdekkende NRK kanaler, og to kommersielle kanaler med litt dårligere dekning.
    Så helt klart at man etter å ha begynt for mer enn 20 år siden med utbyggingen, at man fortsatte.
    Og tror nok DAB er tilgjengelig fler steder enn 4G. Og det trengs ingen kontakt med en mobilmast.
    En DAB sender kan serve tusenvis av mottakere. Uten å måtte fikle med mobilen.
    Men vet godt at en moderne bil kan speile mobilen på skjermen i bilen. En del av fremtiden. Men ikke så elegant og enkelt som DAB.
    Men radio og Spotify er tilgjengelig på flere plattformer.
    Radio i bil er radio i bil. Jeg bruker ofte min iPhone i bil til å kjøre i korrekt hastighet. En del smiley kameraer på veier jeg kjører ofte.
    Waze er super.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det kan du jo mene, men husk nå at DAB sender på høyere frekvenser og med lavere effekt enn FM radio. Der FM-bølger til en viss grad brer seg rundt hindringer i landskapet er DAB-frekvensene mer rettlinjede. Det betyr at man behøver enda mange fler DAB-sendere for å dekke furet værbitt enn man behøvde FM-sendere. DAB er et sted mellom FM og mobilmaster i antall sendere som behøves for å dekke et visst område.

    Om FM fungerer bedre på flatmark i Belgia enn i Norge, så betyr det at DAB også fungerer langt bedre der enn millom bakkar og berg.
    Joda, jeg er klar over det, men hvis man trenger f.eks. 4 FM sendere for å dekke Belgia slik at alle får radiomottak uten skurring er vel det opplevde behovet for å bytte til noe annet relativt lite. Og vil man ha flere kanaler er det vel bare å installere 1 eller 2 nye FM-sendere. I Norge trenger man langt flere, og man hadde allerede bygd ut for DAB-dekning mens det enda så ut som om hele Europa skulle gå for DAB. Deler av kostnaden for utbygning var allerede tatt da den ene etter den andre av de som skulle bruke DAB falt fra. Så valget var vel egentlig - "Skal vi ta i bruk de nye senderne vi har installert, eller skal vi ikke bruke dem og heller bruke masse penger på å oppgradere de gamle FM-senderne". Man valgte det første. Å drifte 2 parallelle nett er nok ikke noen god strategi. Kostnaden for å skrote DAB+ ville kanskje være større enn å skrote FM, gitt at installasjonskostnadene for DAB i stor grad allerede var tatt.

    Personlig synes jeg det er bedre å ha radio som faller ut en sjelden gang (min erfaring med DAB+) enn å ha radio med mer eller mindre konstant skurring som stort sett har vært min erfaring med FM i bil. Og jeg har hatt Blaupunktradioer som visstnok skal være veldig gode i alle de bilene jeg har hatt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du jo mene, men husk nå at DAB sender på høyere frekvenser og med lavere effekt enn FM radio. Der FM-bølger til en viss grad brer seg rundt hindringer i landskapet er DAB-frekvensene mer rettlinjede. Det betyr at man behøver enda mange fler DAB-sendere for å dekke furet værbitt enn man behøvde FM-sendere. DAB er et sted mellom FM og mobilmaster i antall sendere som behøves for å dekke et visst område.

    Om FM fungerer bedre på flatmark i Belgia enn i Norge, så betyr det at DAB også fungerer langt bedre der enn millom bakkar og berg.

    Edit: Ja, jeg forstår at DAB har innebygget logikk for multipathing, men det forutsetter at signalet kommer frem til å begynne med.

    FM har (hadde) bedre geografisk dekning, mens DAB er utbygd med "befolkningsdekning" som mål, dvs med fokus på tettsteder/byer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Du har sikkert rett, men hvorfor kan jeg da høre DAB+ radio på Dovre (faller ut noen ganger, men ikke ofte), mens jeg aldri kunne høre FM der (stort sett stille fra Fokstumyra til Kongsvoll)? Og hvorfor får jeg inn alle DAB-kanalene i Soknedal (trang elvedal uten bebyggelse for de som ikke er kjent) mens jeg tidligere var heldig hvis jeg kunne få inn NRK (med skurring)? Det er noe som skurrer her (og det er ikke DAB ;) ).
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Helt sikkert.
    Ekstern "visp" på FM, haifinne på DAB+.
    Jeg tror dette med riktig antenne til en gitt FM-mottaker i bil er(var) ganske avgjørende for mottakeregenskapende, skurr m.m. Min forrige bil var utstyrt med innvendig liggende antenne i bakruta og hadde bra mottak. Ønsket likevel å prøve å forbedre dette, så jeg monterte en pisk av god kvalitet på bakskjermen. Resultatet var imidlertid ikke spesielt vellykket i forhold til den simle fabrikkmonterte. I min nåværende vet jeg ikke noe om antennen. Har så langt ikke sett noe til den, men antar den også ligger i bakruta. Radioen og antennen fungerer absolutt glimrende. Aldri hatt i nærheten så bra mottak og lyd i bil tidligere, så lenge det varte. Men så kom altså DAB og gjorde min bilradio som endelig fungerte optimalt, verdiløs over natten. Unødvendig å si kanskje, men jeg har ikke til hensikt å anskaffe DAB i bilen, da det jeg har hørt så langt ikke har gitt mersmak for å si det forsiktig. Kona anskaffet en DAB-kjøkkenradio i sommer. Sa hun ønsket å høre litt musikk og nyheter før jobb. Men etter å ha lært seg å bruke den har den så langt aldri vært i bruk. Kanskje sier det litt om hva lyd det går an å trives med. Og hun er absolutt ikke opptatt av lydkvalitet. Selv gremmes jeg over lyden fra denne, sammenlignet med Radionette Explorer og Tandberg TR41. Noe så flatt og sjelløst. Har ikke ord...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Helt sikkert riktig. De tre bilene jeg hadde FM i hadde 3 forskjellige antenneplaseringer. Den ene (SAAB) hadde visp, den andre (Audi) hadde haifinne og den tredje (BMW) hadde antennen støpt inn i sidevinduene bak (stasjonsvogn). Ikke god FM-mottak i noen av dem. Min nåværende har haifinne og tar inn DAB+ veldig bra. I utlandet tar den også inn FM godt (men jeg har bare prøvd den i land med en flat topografi - Danmark, Syd-Sverige, Nord-Tyskland og Bøhmen).

    Lyden i min Geneva Touring L kjøkkenradio er helt utmerket. Bra batterilevetid har den også.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    En mager trøst er at jeg får benyttet radioen en del likevel. Ferdes en del i Finland, med særdeles gode mottakerforhold på FM - fra nord til sør. Fornuftige folk disse svenskene og finlenderne som lar FM leve videre.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Hele "protesten" her - er at Regjering vedtar at FORBY FM, dvs. TVINGER borgere at skifte (=betale i alle fall i området 10-20 milliarder kroner for utstyr, sammenliknet med en utgift på 15-200 millioner for vedlikehold FM-nettet, som vi som Borgere UANSETT hadde kommet til at betale) til DAB, som til tross for det vart "solgt inn" som et produkt som gir bedre kvalitet (står fortsatt svart på hvitt på regjeringen.no) hvilket DAB IKKE gør. Tvært om - bortsett fra de som totalt har mistet enhver hørsel over 6-7khz - så gir DAB markant DÅRLIGERE lyttekvalitet.

    Og det er oppskriften på misnøye og protest: Tvinge befolkning til store utgifter - for at tekkes NRK (og et par kommersielle aktører som vil "kuppe markedet", får se hvor lenge de overlever uten reklameinntekter...) - og så kvittere ut med et produkt som er klart dårligere end det som var!

    Kanskje de tok "sats" på en Abraham Lindcolm: Du kan lure fleste EN gang, noen fler gange - men ikke fleste fler ganger (fritt sitert).
    Det er vel ingen som tvinger noen til å kjøpe et radioapparat. Det er bedre måter å høre radio på med utstyr de fleste allerede har, som f.eks en mobiltelefon, nettbrett, pc
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Man behøver ikke kjøpe en DAB-radio for å høre radio. NRK sine nettbaserte løsninger er utmerkede, og flere andre stasjoner har egne apper.

    Men NRK er lisensbasert (betales over skatteseddelen fra neste år). De er forpliktet til å sende uten at man skal betale for å motta innholdet. De har faktisk ikke lov til å sende på en slik måte at det kreves ekstra brukerbetaling for at man skal høre sendingene. Dermed er de forhindret fra å bare sende over mobilnettet fordi de som skal høre da må ha et mobilabonnement og må betale for en datakvote som kreves for å høre på radio.
    Man må selvfølgelig ha et radioapparat som koster penger og det må finnes et sendenett som selvfølgelig også koster penger. Men det må finnes en måte å motta sendingene på som ikke koster penger for bruken. Det stiller seg selvfølgelig annerledes for private aktører.

    NB: Jeg peker bare på en faktaopplysning som mange ikke har fått med seg - NRK har ikke lov til å basere seg på en løsning som bruker mobilnettet. Så alternativene for NRK er FM eller DAB+, ikke 5G eller et annet mobilnett. Noen vil da selvfølgelig kreve at man legger ned NRK, men det håper jeg da virkelig at man ikke gjør.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg håper også at NRK ikke legger ned, jeg personlig har også fått bedre dekning på strekningene jeg kjører etter omlegging. Derimot ser jeg at mange andre har store problemer med å motta sendingene på sine apparater og at lyttertallene går ned. Dette må man adressere på et vis.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg håper også at NRK ikke legger ned, jeg personlig har også fått bedre dekning på strekningene jeg kjører etter omlegging. Derimot ser jeg at mange andre har store problemer med å motta sendingene på sine apparater og at lyttertallene går ned. Dette må man adressere på et vis.
    Slik adresseres kritikken, NRK og BauerMadia på tur:
    download.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Du har sikkert rett, men hvorfor kan jeg da høre DAB+ radio på Dovre (faller ut noen ganger, men ikke ofte), mens jeg aldri kunne høre FM der (stort sett stille fra Fokstumyra til Kongsvoll)? Og hvorfor får jeg inn alle DAB-kanalene i Soknedal (trang elvedal uten bebyggelse for de som ikke er kjent) mens jeg tidligere var heldig hvis jeg kunne få inn NRK (med skurring)? Det er noe som skurrer her (og det er ikke DAB ;) ).
    På Dovre får man ikke inn TV heller. Har overnattet der noen ganger. Er ikke sikker på om jeg fikk inn DAB heller. Sikkert ikke riktig montert antenne:)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er jo som alltid et enkelt svar på dette. De som har problemer må bruke sin energi på å snakke med folk som har løsning, bl. a. NRK.
    Eller de andre. I stedet for å klage på nett.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    FM lyd er full av harmonisk forvrengning. Akkurat som avspilling av en LP plate.
    Hjernen vår liker harmonisk forvrengning. Så når den er borte, så blir lyden veldig annerledes.
    Og sånn er det. Andre av oss, som undertegnede har likt digital lyd i 35 år....fra CD, DVD, Blu-ray og DAB.
    Men radio og TV er tilgjengelig på flere, men digitale plattformer.
    Så mange liker digitale filer spilt gjennom FM, men ikke gjennom DAB.
    Javel.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Så bare det er «digitalt» (eller retter sagt binært) så er alt vel ? En bit i ny og ne ...

    DAB forblir ei teknologisk blindgate og nedleggingen av FM er et monumentalt selvskudd for kringkastet radio.

    mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    En strøm av bits...akkurat som Internett, TV , Blu-ray, Mobil, Satellitt, og radio. Nødnett og annen kommunikasjon..Og inne i en haug av duppeditter...som er rundt oss hver dag...stort sett det eneste analoge, og veldig viktige er våre stemmer og høyttalere...som hadde funket veldig dårlig uten luft.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Du tar nok feil Classic46, svenskene vil bare fortsette som før:

    PUBLIC ACCESS NORDIC: Nationell DAB-radio inte aktuell för Sveriges Radio
    Ja, det er den mest påstående persjonen her inne som sier det. Og vil ha det til at det er antennen som er feilmontert som er årsaken til dårlig mottak og at det er bare er fabrikkmonterte som virker optimalt. Er vi så virkelig så talentløse at vi ikke får til det? Selv en elektromontør burde klare det. Selv om det var dårlig dekning med FM enkelte steder, så datt det ikke helt ut:)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Ja, det er den mest påstående persjonen her inne som sier det. Og vil ha det til at det er antennen som er feilmontert som er årsaken til dårlig mottak og at det er bare er fabrikkmonterte som virker optimalt. Er vi så virkelig så talentløse at vi ikke får til det? Selv en elektromontør burde klare det. Selv om det var dårlig dekning med FM enkelte steder, så datt det ikke helt ut:)
    DAB blir vel omtrent som digitalt bakkenett-TV - enten får du signal (lyd/bilde) eller ikke.
    FM blir vel som gamle TV signaler - analoge, antenne på taket - da kunne du få "snø på skjermen" men noe bilde fikk man jo. Og tilsvarende susing/knitring på FM radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ta en kikk her...og finn de plassene hvor du har problemer...og hvor langt unna du er en sender...finnsenderen.no
    Det kan hende du vil få en overraskelse...
    Og selv elektroingeniører må lære seg hvordan DAB fungerer.
    For det var neppe pensum. Jeg har bare brukt og lært og lest.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette er den nettsiden jeg nevnte...som i mine øyne ikke er helt troverdig...drevet av en svenske med et utrettelig hat mot DAB...
    Et resultat av vår vidunderlige Internett verden...også på Facebook og Twitter...
    Og får du ikke DAB til, så er det ikke på grunn av mangel på dekning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg kjørte rundt fra 2002-2012 med antenne på høyre side av vinduet. Og et halvt års tid med DAB adapter og nok en antenne i vinduet på en moderne bil. Det funket stort sett like bra. Men en pisk på taket som den jeg har nå, er nok det optimale.
    Visse modeller av Audi og noen andre biler, kan ikke ha antenner i vinduet, pga. av all elektronikken i vinduet.
    Da må antenne plasseres i et sidevindu bak. Da funker den.
    Kommer også oppdatering på en del DAB sendere rundt Oslo i forbindelse med det nye fylket, Viken.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg bare leser hva Radionytt skriver. Dementiet om man vil kalle det det, kommer jo fra den «nøytrale» nettsiden som hater DAB.
    Ser også at man ikke lager noe stort nummer av det i FM nisseklubben. Det skulle tatt seg ut. Her må informasjonen tilpasses, slik at man ikke får inntrykk av at noen hører radio på DAB. Hverken her i Norge eller i andre land. DAB er jo verre enn svartedauen hos FM nissene,
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare leser hva Radionytt skriver. Dementiet om man vil kalle det det, kommer jo fra den «nøytrale» nettsiden som hater DAB.
    Ser også at man ikke lager noe stort nummer av det i FM nisseklubben. Det skulle tatt seg ut. Her må informasjonen tilpasses, slik at man ikke får inntrykk av at noen hører radio på DAB. Hverken her i Norge eller i andre land. DAB er jo verre enn svartedauen hos FM nissene,
    I din egen link fra Radionytt:
    Men, i et brev som er underskrevet vd Cilla Benkö, skriver Sveriges Radio at utbyggingen er avhengig av at de tildeles økonomiske midler, melder radionytt.se. Det er usikkert om det er politisk vilje til å bruke skattepenger på å bygge ut et digitalt bakkenett i Sverige.
    Dagens understatement, siden planene allerede er slaktet og skrinlagt i 2016. Da er det litt vanskelig å se hva som skulle tilsi at svenske politikere skulle snu seg rundt og bestemme seg for å bruke mye penger på dette nå. Det tror jeg ikke kommer til å skje.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det kan nok hende. Men Nent gruppen kommer til å fortsette mrd sin utbygging.
    Og her i Norge har vi bygget ut et riksdekkende DAB nett som fungerer utmerket.
    For alle andre enn FM nisser...men det er jo også gammelt nytt.
    Og det er jo i Norge vi bor...hvor det fremdeles er frivillig å høre på radio osv
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    På grunn av digitaliseringen så er jo mye av denne kulturarven tilgjengelig på nett hos NRK radio og TV.
    Og blir formidlet på godt og vondt daglig via DAB. Hadde det blitt formidlet på FM, så hadde det vært en helt annen sak...???
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Skal bli spennende å se...men det blir vel bare et valg i kanallista, eventuelt.
    Står nok NRK P1 fordi Oslo ikke er med i Viken.
    Og det er den kanalen man må bruke for å bytte region når man er på tur fra en region til en annen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn