Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Når man først skal snakke om tall:
    FDF6E5C6-E3BB-4B42-970A-28BBC832DD67.jpg
     
    Sist redigert:

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Når man først skal snakke om tall:
    Vis vedlegget 561673
    Problemet med dette er at det er hva tuneren kunne prestere dersom den fikk et brukbart signal (dvs. en bitrate som gir mulighet for en akseptabel oppløsning). Det får den imidlertid ikke - og alt over 5khz (på NRK1 i alle fall - som er eneste som blir (tvangs-)lyttet til (pga. hustru må trykke PÅ radioen om morgenen) er så fuldstendig tannløst og intetsigende - at egentlig et støyvern hadde vært at foretrekke. Ok til "munn-diarreen" som de fyller på med - men ubrukelig til musikk. Skjønnner ikke hvorfor - hadde vært greiere at slippe dette som utelukkende blir et irritasjonsmoment.

    Tviler iøvrig (om du er 73) på at du hører 12 khz!
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Skilnaden mellom gode kjelder (som CD og 24-bit Wave-filer) og DAB+ er større di betre høgtalarar ein har. Om ein lyttar i bil er det alltid motor- og dekkstøy som maskerer detaljar. Og om ein lyttar til ein klokkeradio eller TV er det ofte eit plastikkabinett som lagar ulydar. Men med gode høgtalarar er det lett å høyra forskjell. Tidlegar hadde NRK samkjøring på P2 (92 kbit/s), NRK klassisk (86 kBit/s) og NRK 2 TV (64 kbit/s) etter midnatt. (Det er forresten pussig at P2 hadde større bitrate enn NRK klassisk.) Ein kveld lytta eg til han Leif Ove Ansness som trakterte pianoet, over Martin Logan Spire, og bytta mellom dei tre kjeldene. Det var ikkje naudsynt å anstrenge seg for å høyra at det var stor skilnad på dei ulike bitratane. Med alle tre bitratane høyrde eg noko som minte om kvantiseringsstøy mellom anslaga. AAC er ein komplisert komprimeringsmetode, med til dømes steile filterbankar, så det er mange faktorar som kan vera med på å ruinera lyden.

    Kanskje dei som høyrer på studioopptak, som ofte er kraftig komprimerte, er nøgde med DAB+, men for klassisk musikk er det ikkje brukbart. Men med dei investeringane som no er gjort kjem vi nok til å slita med DAB+ i fleire 10-år framover. Det einaste som får NRK til å legga ned DAB+ er statistikk som syner at svært få lyttar til formatet. Men etter som folk flest ikkje er så opptekne av lydkvalitet det kan bli lenge til. Kanskje G5 kan gjera DAB+ irelvant?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Skilnaden mellom gode kjelder (som CD og 24-bit Wave-filer) og DAB+ er større di betre høgtalarar ein har. Om ein lyttar i bil er det alltid motor- og dekkstøy som maskerer detaljar. Og om ein lyttar til ein klokkeradio eller TV er det ofte eit plastikkabinett som lagar ulydar. Men med gode høgtalarar er det lett å høyra forskjell. Tidlegar hadde NRK samkjøring på P2 (92 kbit/s), NRK klassisk (86 kBit/s) og NRK 2 TV (64 kbit/s) etter midnatt. (Det er forresten pussig at P2 hadde større bitrate enn NRK klassisk.) Ein kveld lytta eg til han Leif Ove Ansness som trakterte pianoet, over Martin Logan Spire, og bytta mellom dei tre kjeldene. Det var ikkje naudsynt å anstrenge seg for å høyra at det var stor skilnad på dei ulike bitratane. Med alle tre bitratane høyrde eg noko som minte om kvantiseringsstøy mellom anslaga. AAC er ein komplisert komprimeringsmetode, med til dømes steile filterbankar, så det er mange faktorar som kan vera med på å ruinera lyden.

    Kanskje dei som høyrer på studioopptak, som ofte er kraftig komprimerte, er nøgde med DAB+, men for klassisk musikk er det ikkje brukbart. Men med dei investeringane som no er gjort kjem vi nok til å slita med DAB+ i fleire 10-år framover. Det einaste som får NRK til å legga ned DAB+ er statistikk som syner at svært få lyttar til formatet. Men etter som folk flest ikkje er så opptekne av lydkvalitet det kan bli lenge til. Kanskje G5 kan gjera DAB+ irelvant?
    Mye korrekt her og derfor:

    jeg regner med at du nå hjemme, på de fine Martin Logan-høyttalerne dine, lytter til radio på den moderne måten: internettradio med "mye" større bitrate :)
    https://www.nrk.no/mp3aac/

    Og så kan du fortsatt lytte til pratekanalene i bilen på DAB+, for det er jo uansett så mye omkringliggende støy.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og hva var din kilde ? Strømming eller DAB? Jeg har en DAB adapter fra 2012 tror jeg, som heter Tiny M7. Dagens utgave gar vel innebygget Spotify. Min har FM, og Internett.
    Grunnen til at jeg kjøpte den er fordi den har optisk utgang. Dermed er det DAC i min Yamaha surroundreceiver som dekoder lyden, og det låter fint. Apropos DAC. Ingen av oss aner hva slags DAC chip som sitter i de forskjellige bilradioene....Jeg kan sammenligne med kanalrr på nett via samme boks, og det låter annerledes. Bedre? Nei, men annerledes. Akkurat som jeg kan bytte mellom DAB og NRK på parabol. Og nå er det jo ganske vanskelig å sammenligne DAB og FM ettersom riksdekkende FM har vært slukket i 2 år....og FM senderne mottok det samme signalet som nå...og for 20 år siden...men det er klart at en radiolyd uten harmonisk forvrengning og med Loudness knapp trykket inn, men med diskant skrudd ned, vil gi et helt annet lydbilde, som noen husker...og noen savner...ikke jeg.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Og hva var din kilde ? Strømming eller DAB? Jeg har en DAB adapter fra 2012 tror jeg, som heter Tiny M7. Dagens utgave gar vel innebygget Spotify. Min har FM, og Internett.
    Grunnen til at jeg kjøpte den er fordi den har optisk utgang. Dermed er det DAC i min Yamaha surroundreceiver som dekoder lyden, og det låter fint. Apropos DAC. Ingen av oss aner hva slags DAC chip som sitter i de forskjellige bilradioene....Jeg kan sammenligne med kanalrr på nett via samme boks, og det låter annerledes. Bedre? Nei, men annerledes. Akkurat som jeg kan bytte mellom DAB og NRK på parabol. Og nå er det jo ganske vanskelig å sammenligne DAB og FM ettersom riksdekkende FM har vært slukket i 2 år....og FM senderne mottok det samme signalet som nå...og for 20 år siden...men det er klart at en radiolyd uten harmonisk forvrengning og med Loudness knapp trykket inn, men med diskant skrudd ned, vil gi et helt annet lydbilde, som noen husker...og noen savner...ikke jeg.
    Yamaha er kjent for å ha helt OK DAC chipset i sine receivere selv om noen sverger til ekstern DAC for bedre lydgjengivelse i 2-kanal stereo.
    I din (RX-A860) sitter det en standard Burr-Brown 384kHz/32-bit (som man også finner i alle de rimeligere RX-S og RX-V-modellene)
    ESS-DAC finner man forøvrig i de dyrere modellene (A1080/A2080/A3080)
    kilde: https://usa.yamaha.com/files/Receiver_Comparison_Chart_final_9931a673a0b4ee1e33e1ef3d32030226.pdf
    Har det noe å si for lyden? Tjaaaaa............
    Min erfaring er at det er mye mer avslørende på lyden hva slags DSP man velger å bruke (Stereo/Enhanced/Pure direct/PLII/DTS osv osv)

    Hva slags DAC som står i Tiny M7 vet jeg ikke, men denne testen gir vel et svar på at det ikke akkurat er "en højdare":
    https://hwt.dk/Test/44990/tiny-audio-m7-dab-adapter/kassens-indhold
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det tror jeg nok...det er jo derfor jeg tar signalet optisk ut, for å hoppe over DAC i Tiny M7.
    Har bare prøvd DAC i mine 4 Yamaha receivere, men tror nok lyden fra de står til godkjent...
    Har prøvd å finne noe på nettet om min DAB radio i min Mitsubishi...eller andre bilmerker.
    Ellers ikke funnet noen tester av DAB radioer i bil noe sted.
    Har kikket litt på finnsenderen.no og sjekket opp steder hvor folk på andre plattformer har klagd på dekning.
    Som f.eks E 134 til Haugesund...det ligger jo sendere langs hele veien...og i Bergen og omegn...er der minst 25 sendere fra både NRK og de kommersielle...og ettersom de alle sender på samme frekvens fordelt på NRK og de kommersielle, og at DAB elsker refleksjoner, så synes jeg det er merkelig at noen har problem med mottak....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ønskereprise, fra finnsenderen.no:
    Finnsenderen viser ikke dekning for mobil- eller kringkastingsnettene. Informasjon om dekning finner du på mobil- og kringkastingsoperatørenes nettsteder.
    Funksjonen tar ikke hensyn til virkelig terreng, bare til avstand fra valgte lokasjoner.
    Finnsenderen viser ikke radio- og TV-dekning.
    Tjenesten benytter en forenklet terrengmodell og tar ikke hensyn til demping i bygninger eller vegetasjon i beregningene.
    Jeg fatter ikke hvorfor du stadig viser til den tjenesten for å "motbevise" folks erfaringer med radioskygge i det virkelige terrenget.

    Du finner derimot et reelt dekningskart her: https://radio.no/dekning/

    Det viser middels god dekning hos meg, men total radioskygge (ikke engang basisdekning) et par hundre meter unna huset. E6 like ved og veien derfra og opp til meg er også vist med flere soner av middels dekning. Min erfaring er altså enda dårligere - der dropper DAB ut.

    Legg også merke til definisjonen av "meget god dekning":
    Stor sannsynlighet for mottak innen- og utendørs også i bymessige strøk.
    og "basisdekning":
    Mottak med god, utvendig antenne og god glassklebe- eller originalmontert antenne i bil.
    Utendørs yagi-antenne for å kunne bruke kjøkkenradioen, liksom. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du finner derimot et reelt dekningskart her: https://radio.no/dekning/
    Utendørs yagi-antenne, liksom. :rolleyes:
    Dette karter er relativt brukbart si samsvar med slik jeg opplever situasjonen her i området. Funker i byen (Narvik). Komersielle kanaler er et sorgens kapittel når du kommer et stykke nordover, på tur til hytta (og forsåvidt på hytta også). Nrk har bedre dekning, men P1 i en drøss varianter, P2 eller P3 er ikke det jeg vil høre på (som regel).
    8385FA65-F36C-470F-88F9-9F26B594A063.jpeg
    5EFA1B15-3432-4555-BC15-A41F566CEFE9.jpg


    Johan-Kr
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Og hva var din kilde ? Strømming eller DAB?
    For 92 og 86 kbit/s nytta eg ein Yamaha D500 og 64 kbit/s ein Vu+ Ultimo. I begge tilfelle nytta eg dei innebygde DA-omformarane og eg sjekka at det var god signalstyrke. Det var difor same DA-omformar for 92 og 86 kbit/s, men lett å høya at 92 var betre enn 86 kbit/s, men 92 kbit/s var heller ikkje bra. Ein ting eg lika med Yamaha D500 var at bitraten vart vist i displayet. Men eg selde D500 og kjøpte ein bruka Cambridge Audio Azur 651T, som ikkje viser bitraten, så den funksjonen saknar eg.

    Eg nyttar ikkje strauming, for eg likar å vita mest muleg om opptaka eg høyrer på. Men eg har skanna CD-ane til platelagret på ei Linux-maskin og spelar av via JACk2 og Prism Sound Titan, som har balanserte inn- og utgangar. Men best lyd får eg med 24-bits opptak.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Og hva var din kilde ? Strømming eller DAB? Jeg har en DAB adapter fra 2012 tror jeg, som heter Tiny M7. Dagens utgave gar vel innebygget Spotify. Min har FM, og Internett.
    Grunnen til at jeg kjøpte den er fordi den har optisk utgang. Dermed er det DAC i min Yamaha surroundreceiver som dekoder lyden, og det låter fint. Apropos DAC. Ingen av oss aner hva slags DAC chip som sitter i de forskjellige bilradioene....Jeg kan sammenligne med kanalrr på nett via samme boks, og det låter annerledes. Bedre? Nei, men annerledes. Akkurat som jeg kan bytte mellom DAB og NRK på parabol. Og nå er det jo ganske vanskelig å sammenligne DAB og FM ettersom riksdekkende FM har vært slukket i 2 år....og FM senderne mottok det samme signalet som nå...og for 20 år siden...men det er klart at en radiolyd uten harmonisk forvrengning og med Loudness knapp trykket inn, men med diskant skrudd ned, vil gi et helt annet lydbilde, som noen husker...og noen savner...ikke jeg.
    Yamaha er kjent for å ha helt OK DAC chipset i sine receivere selv om noen sverger til ekstern DAC for bedre lydgjengivelse i 2-kanal stereo.
    I din (RX-A860) sitter det en standard Burr-Brown 384kHz/32-bit (som man også finner i alle de rimeligere RX-S og RX-V-modellene)
    ESS-DAC finner man forøvrig i de dyrere modellene (A1080/A2080/A3080)
    kilde: https://usa.yamaha.com/files/Receiver_Comparison_Chart_final_9931a673a0b4ee1e33e1ef3d32030226.pdf
    Har det noe å si for lyden? Tjaaaaa............
    Min erfaring er at det er mye mer avslørende på lyden hva slags DSP man velger å bruke (Stereo/Enhanced/Pure direct/PLII/DTS osv osv)

    Hva slags DAC som står i Tiny M7 vet jeg ikke, men denne testen gir vel et svar på at det ikke akkurat er "en højdare":
    https://hwt.dk/Test/44990/tiny-audio-m7-dab-adapter/kassens-indhold
    Uansett hvilket chipsett så er det slik:"garbage inn = garbage out" - og det garanterer DAB for.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du må først bruke menyen, og bestemme hva du skal se etter. Så må du bruke filteret, hvor du huker av for DAB og evt FM.

    75F68337-D79A-4E16-9AC2-A26C4FC492F6.jpg
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette kartet vet jeg selvsagt om. Finnsenderen.no gir deg en pekepinn om hvor senderne står.
    NRK har i overkant av 1000 sendere, de kommersielle litt over 200, men ofte med høy wattstyrke for å kompensere.
    Dekning NRK skal være 99 % , de kommersielle 89 %
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er jo lyden du skal høre på, ikke se deg blind på bitrate.
    Nå har jeg vært en tur i Askim, hvor Metro både på FM og DAB finnes.
    Mens jeg satt stille i bilen sammenliknet jeg, og opplevde det samme som før.
    Fra DAB til FM så krymper lydbildet, og diskanten skrus ned. Og litt ullteppe....
    Tilbake til DAB, og musikken lever, og stereobildet er mye bredere. Og diskanten er tilbake.
    Metro sender med høyest bit rate av alle: 96 kbps AAC.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    5ED5360B-3381-4CD4-A1DA-DC9050E8AC74.jpg


    Og gjør du en ny skann i morgen, så vil senderne på Hurum tilhøre region 1, Oslo og Viken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, jeg begriper ikke hva du tror du "beviser" med å komme dragende med den websiden der igjen og igjen. Fra veiledningen, https://finnsenderen.no/#/about
    Finnsenderen viser ikke radio- og TV-dekning.
    Tjenesten benytter en forenklet terrengmodell og tar ikke hensyn til demping i bygninger eller vegetasjon i beregningene.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da må du prøve selv da vet du...beviset har du nettopp fått.
    Med så mange sendere rundt deg på samme frekvens for NRK og samme frekvens for de kommersielle, så er det rart at du har problemer. Nå har jeg nettopp kjørt fra Askim vis indre Østfold til Råde...uten problemer.
    Og en bil er ikke en bygning.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo lyden du skal høre på, ikke se deg blind på bitrate.
    Nå har jeg vært en tur i Askim, hvor Metro både på FM og DAB finnes.
    Mens jeg satt stille i bilen sammenliknet jeg, og opplevde det samme som før.
    Fra DAB til FM så krymper lydbildet, og diskanten skrus ned. Og litt ullteppe....
    Tilbake til DAB, og musikken lever, og stereobildet er mye bredere. Og diskanten er tilbake.
    Har du tenkt tanken at du kanskje har litt innebygget eq i ørene dine, slik at du muligens ikke hører den samme diskanten som vi andre hører?

    Å være på konsert med et hørselsskadet lydmann kan også være litt av en prøvelse. Når det låter bra for ham som har 30-40 dB hørselstap ved 5 kHz, så løper vi andre mot nødutgangene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da må du prøve selv da vet du...beviset har du nettopp fått.
    Med så mange sendere rundt deg på samme frekvens for NRK og samme frekvens for de kommersielle, så er det rart at du har problemer. Nå har jeg nettopp kjørt fra Askim vis indre Østfold til Råde...uten problemer.
    Og en bil er ikke en bygning.
    Som nevnt utallige ganger, min erfaring med tre forskjellige biler, fabrikkmontert og ettermontert DAB, og med kjøkkenradio inne er radioskygge. Stedene hvor jeg erfarer at signalet dropper ut stemmer godt overens med dekningsdiagrammene fra radio.no. Eksakt der hvor dekningen faller fra god til middels blir det stille.

    Det hjelper ikke så mye om det bare er noen kilometer til nærmeste sender hvis det er en åsrygg mellom som skjermer for signalet. DAB er så høyfrekvent at den ikke sprer seg rundt hindringer i terrenget på samme måte som FM. Dekningsdiagrammene på radio.no viser dette godt. Det er den norske topografien, vettu.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har du tenkt på det samme ? Det er jo vitenskaplig bevist at ingen av oss hører likt.
    Og den delen av hjernen som dekoder det ørene oppfatter er det viktigste instrumentet vi har for å oppfatte det som skjer i musikk.
    Jeg har jobbet i platebutikk i mange, mange år, vært DJ i mange år, og vært på hundrevis av konserter. Og jeg har brukt briller siden jeg var 9 år..Og i en periode for en del år siden vært en seriøs HiFi freak, dengang Electrocompaniet og Quad var greia....
    Men er ennå ikke blitt allergisk mot god lyd...men foretrekker digital lyd..Blu-ray, Spotify og CD. Og DAB som radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Men det er jo ikke bare en sender med sin egen frekvens. Det er jo alle senderne rundt omkring på samme frekvens som hjelper til.
    I Vestby ????
    PS: senderne er jo plassert på toppen av åsryggene...og de er jo høye rundt Vestby...????
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Folk mener hørselen min er så dårlig, så jeg må jo også fortelle at jeg bruker briller også. Men ingen høreapparat...
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Classic; jeg HAR dårlig hørsel men selv jeg hører at diskanten på DAB+ er ordentlig masete/unormal/enerverende (finner ikke et dekkende ord).
    Men DAB+ sånn ellers har jeg ingen direkte problemer med verken teknisk eller dekningsmessig. Programutvalget, nja, jeg hører mest på NRK 1, 2 og klassisk og en sjelden gang P4.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er jo ikke bare en sender med sin egen frekvens. Det er jo alle senderne rundt omkring på samme frekvens som hjelper til.
    I Vestby ????
    PS: senderne er jo plassert på toppen av åsryggene...og de er jo høye rundt Vestby...????
    Når min opplevelse av hvor det er dekning og ikke dekning stemmer godt overens med dekningsdiagrammene beregnet i radio.no's detaljerte terrengmodell, så er det egentlig ikke så viktig at du sverger til en webside som går ut fra at jorden er helt flat som "fasit" i din argumentasjon.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Folk mener hørselen min er så dårlig, så jeg må jo også fortelle at jeg bruker briller også. Men ingen høreapparat...
    Nå trenger man jo langt fra høreapparat selvom man kan leve i villfarelse om at gresshoppene har dødd ut.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Har du tenkt tanken at du kanskje har litt innebygget eq i ørene dine, slik at du muligens ikke hører den samme diskanten som vi andre hører?

    Å være på konsert med et hørselsskadet lydmann kan også være litt av en prøvelse. Når det låter bra for ham som har 30-40 dB hørselstap ved 5 kHz, så løper vi andre mot nødutgangene.
    Dette argumentet om at din motdebattant ikke har brukandes hørsel synes jeg er bortimot lavmål. Jeg konstaterer at det ikke er et folkeopprør mot DAB, Foruten en håndfull erklærte DAB-motstandere som får sitt navn i pressen en gang i blant synes det som om at resten finnes her på forumet. Tråden bikker snart 100 sider! DAB var aldri tiltenkt hi-fi-segmentet. Så hvorfor temaet engasjerer her på forumet er jo et spørsmål noen og enhver bør stille seg.

    I "Streamere og Datahjørnet" hører temaet ihvertfall ikke hjemme. Fullstendig off topic!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette argumentet om at din motdebattant ikke har brukandes hørsel synes jeg er bortimot lavmål. Jeg konstaterer at det ikke er et folkeopprør mot DAB, Foruten en håndfull erklærte DAB-motstandere som får sitt navn i pressen en gang i blant synes det som om at resten finnes her på forumet. Tråden bikker snart 100 sider! DAB var aldri tiltenkt hi-fi-segmentet. Så hvorfor temaet engasjerer her på forumet er jo et spørsmål noen og enhver bør stille seg.

    I "Streamere og Datahjørnet" hører temaet ihvertfall ikke hjemme. Fullstendig off topic!
    Noe må det jo være siden opplevelsen av lydkvaliteten er så grunnleggende forskjellig. Jeg vet at jeg er mer enn gjennomsnittlig irritabel ovenfor "hardhet" og forvrengning, men her er vi bortenfor avdelingen for smak & behag.

    Du kan jo foreslå for en moderator at tråden stenges som utdebattert om det irriterer deg at dette fortsatt diskuteres.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel bare å høre på noe annet enn radio? Det er jo uansett fryktelig langt mellom de gode programmene og den gode musikken.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Har du tenkt tanken at du kanskje har litt innebygget eq i ørene dine, slik at du muligens ikke hører den samme diskanten som vi andre hører?

    Å være på konsert med et hørselsskadet lydmann kan også være litt av en prøvelse. Når det låter bra for ham som har 30-40 dB hørselstap ved 5 kHz, så løper vi andre mot nødutgangene.
    Dette argumentet om at din motdebattant ikke har brukandes hørsel synes jeg er bortimot lavmål. Jeg konstaterer at det ikke er et folkeopprør mot DAB, Foruten en håndfull erklærte DAB-motstandere som får sitt navn i pressen en gang i blant synes det som om at resten finnes her på forumet. Tråden bikker snart 100 sider! DAB var aldri tiltenkt hi-fi-segmentet. Så hvorfor temaet engasjerer her på forumet er jo et spørsmål noen og enhver bør stille seg.

    I "Streamere og Datahjørnet" hører temaet ihvertfall ikke hjemme. Fullstendig off topic!
    Faktum er at lyttertall har fallet markant etter FM-nettet ble stengt, og i en helt annen grad end landene rundt os. Folk flest stemmer med "knappen" fremfor går på barrikadene: lytter? lytter ikke? Og sistnevnte i et antall som mest sannsynlig kommer at bety at de to kommersielle aktørene må gi seg (få kommersielle bedrifter som vil drive en underskudsforretning). Dermed står NRK igjenn - og må betale for hele DAB-gildet til norkring. Så står igjenn at se hvor mye de har igjenn til at tilbyde "talrike landsdekkende kvalitetskanaler"...

    Snakk om at skyte seg i foten og basje på leggen - i en sceanse!
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Du kan jo foreslå for en moderator at tråden stenges som utdebattert om det irriterer deg at dette fortsatt diskuteres.
    Tja. Moderator burde forlengst ha flyttet tråden. Jeg irritererer meg ikke. Jeg lar meg bare forundre av at folk med uttalt hi-fi-interesse debatterer DAB i det uendelige på et hi-fi-forum:cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo foreslå for en moderator at tråden stenges som utdebattert om det irriterer deg at dette fortsatt diskuteres.
    Tja. Moderator burde forlengst ha flyttet tråden. Jeg irritererer meg ikke. Jeg lar meg bare forundre av at folk med uttalt hi-fi-interesse debatterer DAB i det uendelige på et hi-fi-forum:cool:
    Synes du det er rart at også hifi-folk har sterke meninger omkring det at DAB overtok for FM, i stedet for å være et supplement alle vil kunne hilse velkommen. For n'te gang, problemet er ikke at DAB finnes, derimot er problemet at man fjernet en oppegående, landsdekkende, veletablert radioløsning til fordel for noe som ikke er verken fornuftig eller særlig bra. I tillegg til at vi lyves huden full om hvor nødvendig dette skiftet var, samt hvor utrolig bra systemet er.

    DAB er helt greit i selg selv, men det er alt annet enn ok at Norge er verdens eneste land som har implementert et utdatert system som sitt eneste landsdekkende radiosystem.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Resultata frå samanliknande doble blindtestar av MPEG nivå 2 (nytta i original DAB), MPEG nivå 3 (MP3), MPEG AAC (nytta i DAB+), Dolby AC-3 og Lucent PAC, vart rapporterte i [1]. Testane var doble blindtestar, som spesifisert i [2]. Både kalssisk og populærmusikk vart nytta og lytteplanet var sett saman av 24 personar (20 menn og 4 kvinner): musikarar (komponistar, utøvande og studentar), seks opptaks- og kringkastingslydteknikarar, tre pianostemmarar, to kodedutviklarar, tre andre typar av profesjonelle lydfolk og tre personar frå den ganske almuge.

    Rangeringa av kodekane vart slik (bitraten står attom /):
    1) AAC/128 and AC3/192
    2) PAC/160
    3) PAC/128, AC3/160, AAC/96, Layer 2/192
    4) ITIS/192
    5) Layer 3/128, Layer 2/160, PAC/96, ITIS/160
    6) AC3/128, Layer 2/128, and ITIS/128
    7) PAC/64
    8 ) ITISi96 (MPEG nivå 2)

    Det er interessant å merkja seg at AAC, med bitrate 128 kbit/s, er på top og at AAC er meir effektic enn Dolby AC-3. Så AAC er ikkje nødvendigvis ein dårleg kodek; problemet er at NRK sender med for liten bitrate. Det gjer dei truleg for at folk flest lyttar via billige DAB-radioar "med hank på toppen" og difor ikkje høyrer, eller bryr seg om, at lydkvaliteten er sekunda. På det viset kan dei pressa fleire kanalar inn i tilgjengeleg bandbreidd. Litt som å kjøpa to eller tre par middelmådige høgtalarar, i staden for eit par av god kvalitet...

    Referansar
    [1] G:A: Soulodre, T. Grusec, M. Lavoie og L. Thibault, Subjective evaluation of state-of-the-art two-channel audio codecs, J. Audio Eng. Soc., nind. 46, nr. 3, mars 1998, ss. 164-177.
    [2] Recommendation ITU-R BS.1116-1 Methods for the subjective assessment of small impairments in audio systems including multichannel sound systems, 1994-1997.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk også at DAB er AAC HE med SRM, ikke vanlig AAC som i iTunes og lignende. Det er ikke bare båndbredden i seg selv, men kravene til minimal båndbredde gjør også at man bruker en variant av codec'en som ikke engang forsøker å gjengi lydkvalitet. AAC HE er ikke på din liste.

    128 kbps AAC uten fiksfakserier låter for mine ører nokså identisk med både CD-kvalitet og 24/96 hirez. DAB gjør ikke det.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Denne testen er frå 1998, så han er litt utdatert. Kodeken i DAB+, MPEG-4 HE-AAC v2, er ein katastrofe, på det viset at det vert nytta SBR (Spectral Band Replication). Dei som fekk inn SBR i standaren kjem til å få det heitt i skjersilden...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn