Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tror nok at Dan Dare har fått en informasjon som kan medføre riktighet, og som trolig kan gjøre seg gjeldene for langt flere bilmerker og modeller etterhvert.
    Jeg sitter med kontakter en bit inn i Møllersystemet, og skal sjekke ut ved leilighet, dersom ikke verifisering/dementering kommer raskt i denne tråden.

    Selvom det er slik at bilprodusentene tar ut litt høyere margin mot høykostland som Norge så er vi et mikromarked og prioriteres tildels deretter.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Brenner man for DAB-lyd er det bare å finne frem pengene og sørge for spesialinstallasjon.

    Når det gjelder FM/DAB o.a.

    Det viser seg at nordmenn er stabeiser. De har beholdt sine FM-radioer, fant ut at det var mulig å gå over til en lokalradiostasjon og sluttet å lytte til NRK og de kommersielle rikssenderne. Dermet stupte lyttetallene. Det snakkes om å åpne for FM-sendinger i byer og tettsteder igjen, men fordi dette var en stupdum tverrpolitisk beslutning (kun Frp stemte mot), skal det slukes kameler.

    Men Stortinget er i endring. Velgerne flytter på seg og det er rom for nye konstellasjoner og utspill. De kommersielle storradioene blør penger og NRK-radio blør lyttere og DAB har vel blødd fra seg og "rör inte på sig" snart, pga mange faktorer man ikke tok med i beregningen da man tok denne stupdumme beslutningen.

    Det eneste som har sikret at den ikke forlengst er omgjort er at den var tverrpolitisk. Ingen fløy kan peke nese av den andre. Men problemene DAB-introduksjonen har skapt er såpass store at de ikke kan ignoreres. Blir interessant å følge.

    Og følg med på Senterpartiet. De er krumtapp her. De var imot hurtig nedstenging av FM-nettet og forlangte samme dekning på DAB som man hadde på FM.

    Les politikerspråket her. Kikk på meningsmålingene. Vent på smellen - for Senterpartiet har ryggdekning. Det er Sp som har vært pådriver for at lokalradioene har fått forlenget sendetid.

    https://www.senterpartiet.no/standpunkt/kommunal/dab-og-fm

    I 2016 fremmet Senterpartiet forslag i Stortinget om å utsette slukkingen av FM-nettet til det ble dokumentert at DAB-teknologien har lik dekning geografisk og kvalitetsmessig som FM-nettet, slik Stortinget fastsatte da de vedtok å fase ut FM. Bakgrunnen for Sps forslag bunnet i erfaringene som på det tidspunktet viste at dekninga ikke var tilfredsstillende, og at tilbudet ikke ga lytterne en merverdi

    Senterpartiet har vært bekymret for at forhold som dekningsgrad, beredskap, radiomangfold og radiotilbud generelt ikke har vært tilfredsstillende. For Sp har det vært sentralt at forutsetningene som lå til grunn da stortinget vedtok overgang til DAB ble ivaretatt, noe vi opplever ikke er tilfellet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    For å sikre seg at ikke Senterpartiet og andre bakstrevere skulle sette kjepper i DAB-hjulet ble vel mye av utstyret på det landsdekkende FM-nettet demontert og solgt utenlands? Mente jeg leste noe om det. Det er viktig å la kontroversielle politiske vedtak bli raskt og irreversibelt gjennomført i dette landet.

    Som en av landeveiens ryttere ute i distrikts-Norge er det rett og slett forstemmende å oppleve hvor patetisk dårlig dab-dekningen er. Og den har faktisk blitt dårligere det siste halve året eller så. Hører snart aldri radio lenger, det er maks fire sekunder sammenhengende uansett.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å sikre seg at ikke Senterpartiet og andre bakstrevere skulle sette kjepper i DAB-hjulet ble vel mye av utstyret på det landsdekkende FM-nettet demontert og solgt utenlands? Mente jeg leste noe om det. Det er viktig å la kontroversielle politiske vedtak bli raskt og irreversibelt gjennomført i dette landet.
    Mulig, men brukt FM-utstyr koster ikke så mye at det gjør noe. Da får vi kjøpe det tilbake, da.
    https://radio-classifieds.com/transmitters

    En ny 25-50 kW sender koster kanskje halvannen million eller deromkring.
    https://broadcaststoreeurope.com/shop/757-elenos-broadcast-transmitters/
     
    Sist redigert:

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor er det egentlig så viktig å få lokalradioene vekk fra FM? Greit nok med NRK, de må vel følge stortingsvedtak, men privateide stasjoner? Det er vel ingen reell mulighet for å bruke FM-nettet til noe annet all den tid det fortsatt er i bruk til radio i resten av verden - både med tanke på fare for interferens og det faktum at ingen(?) vil ha interesse av å lage noe spesialtilpasset kommunikasjonsutstyr for en trolig svært liten brukergruppe i et lite land.

    Det jeg er mest spent på er hva man vil gjøre i norge hvis/når stadig flere land mister interessen for DAB. Kanskje vi blir nødt til å gjenetablere ihvertfall en statlig, riksdekkende stasjon på FM?

    Det jeg ser blant de jeg kjenner er at radiolyttingen har gått kraftig ned etter at FM forsvant, og det har først og fremst med tilgjengelighet og brukervennlighet å gjøre. FM-radioer hadde jo folk i bøtter og spann; I stua, på kjøkkenet, på hobbyrommet, i bilen, båten, traktoren, i garasjen, i vaskerommet, på kontoret, på hytta... Et fåtall av radioene var kjøpt nye, de fleste var fått, arvet, funnet i søpla eller kjøpt på loppemarked for noen tiere. At folk hadde 10-15 radioer alt i alt var nok ikke uvanlig. De fleste brukte radioen som nyhetskilde og bakgrunnsstøy, og brydde seg ofte ikke så mye om hverken lydkvaliteten eller hvilken stasjon de hørte på, men P1 og P4 var nok overrepresentert. Radioen stod innstillt på samme stasjon hele tiden, og et lite trykk på On/Off-knappen var alt som skulle til. Da DAB kom og det gikk opp for folk hva det ville koste å erstatte alle disse radioene, landet man gjerne på at man kjøpte en eller kanskje to DAB-radioer som ble plassert på de stedene man tilbragte mest tid. Og dermed var tilgjengeligheten kraftig redusert. Nyheter og annen viktig informasjon får man uansett gejnnom andre kanaler som TV, aviser og eventuelt internett.

    Når man da i tillegg må sette seg inn i betjeningen av et slikt nytt produkt, så blir det en for høy terskel for mange. De gidder ikke - bruksverdien er ikke stor nok. Selv om det høres ut som bagateller for mange av oss, så er faktisk realiteten at mange, spesielt de eldre, som tross alt utgjør størsteparten av radiolytterne, sliter med å sette seg inn i kanalsøk, bytting av stasjoner og alskens funksjoner som er begravet dypt inne i menyer, hvor all betjeningen foregår med bittesmå betjeningsknapper og et bittelite display hvor alt står på engelsk. Også drar de ut støpselet til radioen for å bruke kontakten til noe annet, og dermed er alle innstillingne borte, så er det samme runden igjen.
    Og i bilen? Glem det. Det koster å kjøpe, det koster å installere, de vet ikke hvor lenge de skal beholde bilen før den går på skroten, media er fulle av skrekkhistorier om trafikksikkerhetsproblemer og mottaksproblemer. Jeg får sitere bestemoren min, da hun ble spurt om hun ikke skulle bytte radio i bilen snart: "Det kan nå værra det samma med denna nye radio'n, jeg kjører nå ikke så mye uansett". En lytter til i minus.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eneste grunn til at det er viktig (for noen) å få lokalradioene vekk fra FM er at alliansen bak DAB trodde de skapte seg et reklamemonopol med full kontroll og avtalt markedsdeling med den lukkede teknologien. Nå blør de penger på grunn av sviktende lyttertall og ditto reklameinntekter, og da er det livsviktig (for noen) å få stengt ned de siste restene av FM og «lekkasjen» av lyttere og reklamepenger dit.

    Det gir ingen som helst mening med mindre du forstår hvorfor og hvordan DAB ble innført i Norge.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Eneste grunn til at det er viktig (for noen) å få lokalradioene vekk fra FM er at alliansen bak DAB trodde de skapte seg et reklamemonopol med full kontroll og avtalt markedsdeling med den lukkede teknologien. Nå blør de penger på grunn av sviktende lyttertall og ditto reklameinntekter, og da er det livsviktig (for noen) å få stengt ned de siste restene av FM og «lekkasjen» av lyttere og reklamepenger dit.

    Det gir ingen som helst mening med mindre du forstår hvorfor og hvordan DAB ble innført i Norge.
    De ligger som de reder de svinepelser som skulle "kuppe" markedet på bekostning av befolkningen. La de blø, første som faller vekk medfører 1/3 økt utgift til de to neste kumpaner.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Allikevel er det mange eldre som i mange år har fått seg en DAB radio for å høre på en kanal: NRK P1+...som nå har holdt det gående siden minst 2012....før het den NRK Gull....
    Og i mellomtiden har folk fått seg nettbrett, flatskjermer og smarttelefoner....som de har lært seg å bruke....så en radio kan vel ikke være vanskelig....????

    Ellers så ser det ut som japanske bilmerker leverer biler med navigasjon og FM/DAB....til hele Skandinavia, UK....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er jo Norkring som eier senderutstyret og som bygde ut DAB. Som kringkasterne betaler leie for.
    Og det ble dyrt å betale for både FM og DAB distribusjon. Og Stortinget bestemte at når DAB dekning var like god som FM, skulle riksdekkende FM skrus av. Det er jo tydelig at mange ikke fikk den informasjonen, eller ikke trodde på det. Og fremdeles ikke tror på det....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da er vi egentlig tilbake til det faktum at Stortinget har bestemt mye de hverken har peiling på eller har forstått i de seinere år.... lobbyistene selger keiserens nye klær i stadig flere sammenhenger....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    For å sikre seg at ikke Senterpartiet og andre bakstrevere skulle sette kjepper i DAB-hjulet ble vel mye av utstyret på det landsdekkende FM-nettet demontert og solgt utenlands? Mente jeg leste noe om det. Det er viktig å la kontroversielle politiske vedtak bli raskt og irreversibelt gjennomført i dette landet.

    Som en av landeveiens ryttere ute i distrikts-Norge er det rett og slett forstemmende å oppleve hvor patetisk dårlig dab-dekningen er. Og den har faktisk blitt dårligere det siste halve året eller så. Hører snart aldri radio lenger, det er maks fire sekunder sammenhengende uansett.
    Det er nok denne artikkelen du har lest:
    https://www.tu.no/artikler/det-norske-fm-nettet-gjenoppstar-i-malawi/436474

    Når du først er på tu.no, så les denne også:
    https://www.tu.no/artikler/det-er-pa-tide-a-legge-fm-drommen-bak-seg-det-er-dab-som-gjelder/445767
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Var ikke akkurat det som var poenget da
    Var det at du veldig gjerne vil ha DAB radio?
    Litt OT fra eller til i denne tråden spiller vel ingen rolle?
    Nei, jeg vil ikke ha dab-radio men jeg har lyst på den nye Skoda Octavia. Og denne kan ikke leveres før neste høst fordi fabrikken ikke leverer biler til Norge (med dab) før. Dette ifølge selger.
    Finn en annen selger da.
    Tviler på at Møller ikke vil ha Octavia for salg i nesten et helt år.
    Selger som leter etter en unnskyldning. Columbus infotainmentsystemene som Škoda bruker har kombinert FM/DAB radio. Jeg tviler sterkt på at de setter inn forskjellige infotainmentsystemer for forskjellige markeder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jeg har prøvd å søke litt info.
    Nye (2020) Octavia lanseres internasjonalt (Europa) tidligst på forsommeren. Helt konkret "dato" er ikke bekreftet. Tilgjengelig for salg - dvs levering til kunde vil ok tidligst bli senhøstes, men det gjelder ikke kun Norge. Mao - ingen ting i dette tilfellet som tilsier at det har med evt DAB-spesifikk utrustning å gjøre.

    Men - generelt.
    Ulike infotainment-systemer produseres- og kan leveres m/markedsspesifikke spesifikasjoner, selv om de har samme type/modellbetegnelse.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Nei, jeg vil ikke ha dab-radio men jeg har lyst på den nye Skoda Octavia. Og denne kan ikke leveres før neste høst fordi fabrikken ikke leverer biler til Norge (med dab) før. Dette ifølge selger.
    Finn en annen selger da.
    Tviler på at Møller ikke vil ha Octavia for salg i nesten et helt år.
    Selger som leter etter en unnskyldning. Columbus infotainmentsystemene som Škoda bruker har kombinert FM/DAB radio. Jeg tviler sterkt på at de setter inn forskjellige infotainmentsystemer for forskjellige markeder.
    Nye Skoda (og alle biler fra vag-konsernet) leveres etter hvert med hel-digitale dashbord/instrument/lyd/navi/etc. Da er det ikke noe som heter Columbus infotainment lenger. Mulig det er her det ligger, at dab ikke er integrert i de nye systemer. Ikke vet jeg, jeg referer bare hva selger sier.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg sjekket de tsjekkiske sidene til Škoda og der opererer de med Columbus på nye Škoda Octavia.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg sjekket de tsjekkiske sidene til Škoda og der opererer de med Columbus på nye Škoda Octavia.
    Helt ny headunit på den neste generasjonen som lanseres neste år:
    Skoda.PNG
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Fra den tsjekkiske prislisten:
    Standard utstyr:

    INFOTAINMENT
    / Infotainment SWING 8“
    / 8 reproduktorů
    / Bluetooth
    / DAB – digitální příjem rádia / Nouzové volání eCall
    / Care Connect 3 roky / SmartLink+

    Så DAB er standard.

    Ut over det kan man bestille med Columbus 10". Akkurat som i dag m.a.o.

    Grunnen til at de ikke leverer til Norge før neste høst har lite med DAB å gjøre.

    Så når Dan Dare skriver:

    "Jeg var hos Skoda forhandler i dag da jeg er interessert i den nye Octavia som er rett rundt hjørnet. Selger fortalte at den lanseres meget snart, vel og merke i Europa minus Norge.
    Den kan ikke leveres i Norge før neste høst. Og hvorfor ikke - fordi fabrikken ikke prioriterer å levere biler med dab til det norske markedet."

    er det liten grunn til å stole på det den selgeren sier i og med at DAB-radio er standard på den nye Octaviaen.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sånn litt apropos dekning og antenne. Dette er ikke en ny observasjon, men lenge siden jeg har vasket bilen i en vaskehall, ikke så mange av her litt utenfor Fredrikstad, men i dag en ny og oppgradert Uno-X med gratis vask. Så da må pisk antenna av. En kjapp oppdatering viser at kanalene på den andre siden av Oslofjorden ikke ble tatt med, ellers ingen problemer inne i hallen, mens vasken pågikk, eller en kjøretur etterpå, uten antenne.
    77093913-DD6D-4332-B2CC-A40997DA3FF3.jpg
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Allikevel er det mange eldre som i mange år har fått seg en DAB radio for å høre på en kanal: NRK P1+...som nå har holdt det gående siden minst 2012....før het den NRK Gull....
    Og i mellomtiden har folk fått seg nettbrett, flatskjermer og smarttelefoner....som de har lært seg å bruke....så en radio kan vel ikke være vanskelig....????

    Ellers så ser det ut som japanske bilmerker leverer biler med navigasjon og FM/DAB....til hele Skandinavia, UK....
    Det spørs litt hva du legger i "lært seg å bruke". Joda, de kan gjøre helt konkrete ting, men med en gang noe avviker fra normalen går de rett ned for telling. Det gjelder forsåvidt mange yngre også. Jeg har aldri helt skjønt problemet, men det er faktisk folk som for eksempel har full styring på Microsoft Word, men hvis de prøver seg på Powerpoint er de helt bortreist, selv og det meste fungerer på samme måte. Samme med TV, hvis de har gjort et nytt kanalsøk og TV2 plutselig ikke er på kanal 2 lengre, så er alt bare håpløst og umulig å finne frem i. Uansett hvor mange ganger du prøver å forklare at "alt er som før, bortsett fra at nå må du trykke på 5-tallet på fjernkontrollen i stedet for 2-tallet", så går det bare ikke inn. Og da krever bruken såpass mye energi at folk ikke gidder å sette seg inn i det med mindre de opplever at det nye gir en betydelig merverdi i forhold til det gamle. Veldig mange føler at DAB ikke gir noen slik merverdi. Når de så har hatt den samme radioen på nattbordet i over 40 år og den har fungert tilfredsstillende bare med ett trykk på en av/på-knapp, så gidder de ikke bruke tid og penger på en ny radio som er full av funksjoner de ikke trenger, og som i beste fall gir dem samme lytteropplevelse som det de allerede hadde. Jeg møter mange som har problemer med teknologi i hverdagen, og jeg synes veien til "samme kan det være", "gidder ikke" eller "er ikke så farlig" er ganske kort for mange hvis det ikke er ting de virkelig har brukt for eller ønsker å ha.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Allikevel er det mange eldre som i mange år har fått seg en DAB radio for å høre på en kanal: NRK P1+...som nå har holdt det gående siden minst 2012....før het den NRK Gull....
    Og i mellomtiden har folk fått seg nettbrett, flatskjermer og smarttelefoner....som de har lært seg å bruke....så en radio kan vel ikke være vanskelig....????

    Ellers så ser det ut som japanske bilmerker leverer biler med navigasjon og FM/DAB....til hele Skandinavia, UK....
    Det spørs litt hva du legger i "lært seg å bruke". Joda, de kan gjøre helt konkrete ting, men med en gang noe avviker fra normalen går de rett ned for telling. Det gjelder forsåvidt mange yngre også. Jeg har aldri helt skjønt problemet, men det er faktisk folk som for eksempel har full styring på Microsoft Word, men hvis de prøver seg på Powerpoint er de helt bortreist, selv og det meste fungerer på samme måte. Samme med TV, hvis de har gjort et nytt kanalsøk og TV2 plutselig ikke er på kanal 2 lengre, så er alt bare håpløst og umulig å finne frem i. Uansett hvor mange ganger du prøver å forklare at "alt er som før, bortsett fra at nå må du trykke på 5-tallet på fjernkontrollen i stedet for 2-tallet", så går det bare ikke inn. Og da krever bruken såpass mye energi at folk ikke gidder å sette seg inn i det med mindre de opplever at det nye gir en betydelig merverdi i forhold til det gamle. Veldig mange føler at DAB ikke gir noen slik merverdi. Når de så har hatt den samme radioen på nattbordet i over 40 år og den har fungert tilfredsstillende bare med ett trykk på en av/på-knapp, så gidder de ikke bruke tid og penger på en ny radio som er full av funksjoner de ikke trenger, og som i beste fall gir dem samme lytteropplevelse som det de allerede hadde. Jeg møter mange som har problemer med teknologi i hverdagen, og jeg synes veien til "samme kan det være", "gidder ikke" eller "er ikke så farlig" er ganske kort for mange hvis det ikke er ting de virkelig har brukt for eller ønsker å ha.
    Det er HELT korrekt - og hadde det nå KUN vert en radio - så hadde det sikkert vert greit! Men pga alle senil- ingeniører og pr-folk med adhd TRUR at eneste som selger er dipper med dap eller digital elker app eller wifi - men helst det hele blandet sammen på ett eller annet utilgjengelig sted i skyen hvor en eller annen Inder eller nigerianer styrer oppsettet :-(
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når den ettermonterte DAB-radioen har glemt alt den engang kunne (igjen) og jeg må gjøre et manuelt kanalsøk (igjen) og må slå opp i bruksanvisningen (igjen) for å huske hvilke to taster som skal trykkes ned samtidig etter å ha gjort to-tre nivåer av menyvalg først - så kan det fort gå noen uker før jeg gidder, ja. Da får den bare vise «søker...» i displayet mens jeg heller hører på SR P1 og norsk lokalradio. Og jeg anser meg ikke som spesielt tungnem med tekniske duppeditter, men det er ikke verdt bryderiet.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Fremtidens radio for Bauer-media i Danmark er en FM-radio. De er nok FM-nisser de også:

    https://www.linkedin.com/posts/baue...NAmB0ZzgdYJgZ35JpsxaOyW14tLIdWIA0x6De3t5lFICQ
    Norge, landet for spesielt interesserte :(
    Radio med reklame kan vel ikkje kallast ein framstem. Etter mi meining er reklame mykje verre enn DAB. Eg trur heller ikkje at FM-radio er framtida. Det går heilt fint å laga digital radio med mykje betre lydkvalitet enn FM-radio.
     

    bjornvip

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4
    For å sikre seg at ikke Senterpartiet og andre bakstrevere skulle sette kjepper i DAB-hjulet ble vel mye av utstyret på det landsdekkende FM-nettet demontert og solgt utenlands? Mente jeg leste noe om det. Det er viktig å la kontroversielle politiske vedtak bli raskt og irreversibelt gjennomført i dette landet.
    Mulig, men brukt FM-utstyr koster ikke så mye at det gjør noe. Da får vi kjøpe det tilbake, da.
    https://radio-classifieds.com/transmitters

    En ny 25-50 kW sender koster kanskje halvannen million eller deromkring.
    https://broadcaststoreeurope.com/shop/757-elenos-broadcast-transmitters/
    Hva skal man med brukt FM-utstyr? Det er jo bare sprøyt at utstyret er sent til Afrika, faktum er at det er 14 sendere fra P4-nettet som er sendt til Malawi av totalt over 2000, de andre befinner seg fortsatt i Norge, eller,- i sommer visste faktisk ingen hvor de 14 var for de hadde ikke ankommet Malawi.
     

    bjornvip

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4
    Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor er det egentlig så viktig å få lokalradioene vekk fra FM? Greit nok med NRK, de må vel følge stortingsvedtak, men privateide stasjoner?
    Grunnen til at det var så viktig å få lokalradioene vekk fra FM var at de var redd det skulle gå ut over reklameinntektene til Bauer og NENT, dette brevet fra redaktør Trygve Rønningen i P4 viser det, beklager at det er litt tunglest men jeg orker ikke rydde opp i teksten nå.

    Brevet P4 skrev til kulturdepartementetn2014 les og se hvem P4 er!
    "Kulturdepartementet Postboks 8030 Dep 0030 Oslo postmottak@kud.dep.no Deres ref.: 14/4108 Vår ref.: Dato: Høringsinnspill – Rammevilkår for lokalradio i forbindelse med digitaliseringen av radiomediet 14 .01.2015 Vi viser til høringsbrev av 28. oktober 2014 og takker for anledningen til å uttrykke våre synspunkter knyttet til fremtidige rammevilkår for lokalradio i forbindelse med digitaliseringen av radiomediet. Om P4 Gruppen P4 Gruppen utgjør det største kommersielle radiomiljøet i landet med over 120 ansatte og kontorer i Lillehammer, Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. I tillegg til den riksdekkende hovedkanalen P4 Radio Hele Norge, driver gruppen en rekke andre radiokanaler både lokalt og nasjonalt på DAB/DAB+. Gruppen driver også flere lokalradiostasjoner på FM. P5 Hits er våre lokale storbykanaler som sender på FM i byene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Vi sender også kanalen P7 Klem på FM i konsesjonsområde 02-04 Nesodden. Gruppens radiokanaler når daglig over 1,2 millioner lyttere. Innledning P4 Gruppen er opptatt av sunn og levedyktig lokalradiobransje. Dette er en vesentlig faktor for at radio skal oppleves som et diversifisert og innholdsrikt medium. De kommersielle 24/7 og allmennradioene bidrar med mye lokalt produsert programinnhold og spiller i mange områder en viktig rolle i lokalsamfunnet. Spesielt viktig er de mange mindre såkalte nisjeradioene. De representerer i stor grad det viktige mangfoldet som preger lokalradiobransjen i Norge. P4 Gruppens utgangspunkt er et sterkt ønske om å bidra til en fortsatt bærekraftig og sunn utvikling for lokalradio, både digitalt og på FM. Vi tror digitaliseringen vil by på store muligheter

    for lokalradiobransjen, samtidig som man i mange områder vil kunne dra nytte av en kombinert utvikling der også FM-distribusjon vil ha en plass i en overgangsfase. Hvilke områder bør omfattes av slukkingen Det vil være av helt avgjørende betydning for en god overgang at FM-slukkingen rundt de største byene blir effektiv. Dette er områder hvor konkurransen om lyttere og annonseinntekter er størst og hvor hensynet til rettferdige konkurransevilkår mellom de ulike kanalene må veie tungt. Digitalradiomeldingens forutsetninger om å gjennomføre en slukkeprosess som likebehandler de større kommersielle lokalradioene og riksaktørene er derfor vesentlig for utvelgelsen av slukkeområder. I tillegg til de konsesjonsområder Medietilsynet foreslår omfattet av slukkingen, har vi identifisert flere konsesjonsområder som er nødt til å omfattes av slukkingen, dersom vi skal unngå en situasjon der man i praksis bare oppnår en delvis slukking i de store byene. En slik delvis slukking vil ikke bare være en utfordring for konkurranseforholdene om lytteroppslutning og annonseinntekter, men også virke som en brems og hindring for en vellykket overgang. P4 Gruppen stiller seg altså bak Medietilsynets forslag når det gjelder hvilke konsesjonsområder som bør omfattes av slukkingen, men mener i tillegg at konsesjonsområdene 02–05 Ski/Oppegård, 02-06. Frogn, Ås og Vestby, 02-02 Lørenskog, Sørum, Fet, Rælingen, Enebakk, Skedsmo, Nittedal, Aurskog-Høland samt Gjerdrum fra Akershus, 02-03 Asker og Bærum, 0604 Drammen, Lier og Nedre Eiker, 06-05 Hurum og Røyken, 11-04 Sandnes og Forsand, og 1507 Malvik må omfattes av slukkingen. Medietilsynets begrunnelse for sin utvelgelse er at radioene som per i dag har konsesjon på de foreslåtte sendernettene ansees å være i konkurranse med de nasjonale radiokanalene. Vi deler denne oppfatningen av konkurranseforholdene. Den samme begrunnelse må etter vårt syn også gjelde de konsesjonsområdene vi her foreslår inntatt. Disse områdene har, i likhet med Nesodden og Askøy, det til felles at det er konsesjonsområder som ligger tett på de største byene og som har sendernett som gjør at sendingene kan mottas i de store byene. Det å ikke innta disse konsesjonsområdene vil i praksis føre til at kommersielle allmennradioer eller 24/7-radioer vil kunne høres på FM i store deler av de konsesjonsområdene som er omfattet av slukkingen. Dette vil være uheldig for å få til en vellykket overgang og kan i tillegg føre til en utilsiktet konkurransevridning. Det er heller ingen grunn til å la lokalradiokonsesjonærene i disse områdene få fortsette på FM. Alle de foreslåtte områdene har enten mulighet til å skaffe seg distribusjon på eksisterende DAB-sendernett eller er innenfor det som antas å være kommersielt bærekraftige områder for utbygging av DAB-nett.

    Vårt forslag blir dermed at ingen allmennradioer eller 24/7-radioer skal kunne fortsette på FM i følgende konsesjonsområder: 02–05 Ski og Oppegård 02-02 Lørenskog (Sørum, Fet, Rælingen, Enebakk, Skedsmo, Nittedal, Aurskog-Høland samt Gjerdrum fra Akershus) 02-03 Asker og Bærum 02-06 Frogn, Ås og Vestby 03‐01 Oslo 03‐02 Stor‐Oslo (Oslo, Lørenskog, Sørum, Fet, Rælingen, Enebakk, Skedsmo, Nittedal, AurskogHøland og Gjerdrum fra Akershus) 02-04 Nesodden 06-04 Drammen, Lier og Nedre Eiker 06-05 Hurum og Røyken 11‐03 Stavanger (Stavanger, Sola og Randaberg) 11-04 Sandnes og Forsand 12‐05 Bergen 12-08 Askøy 15‐03 Trondheim (Trondheim, Melhus, Skaun, Klæbu samt Leksvik fra Nord‐Trøndelag) 15-07 Malvik Hvilke lokalradioer bør kunne fortsette på FM etter slukking Etter vårt syn bør alle lokalradioer utenfor de foreslåtte områdene få mulighet til å fortsette på FM dersom de selv ønsker det. Disse stasjonene konkurrerer i liten grad i det nasjonale reklamemarkedet, og de konkurrerer ikke i det lokale lytter- og reklamemarkedet med andre lokalradioer som er omfattet av slukkingen. De representerer derfor ingen særlig utfordring i forhold til å legge til rette for en digitalisering med like og rettferdige konkurransevilkår. I enkelte av de aktuelle områdene kan det by på utfordringer for mindre stasjoner å gjøre nødvendige tekniske investeringer i et lokalt DAB-nett fordi det er få å dele regningen med. Det bør derfor ikke være noe i veien for at både 24/7, allmenn- og nisjekonsesjonærer utenfor de foreslåtte slukkeområdene bør kunne få anledning til å fortsette sine FM-sendinger i en periode dersom de selv skulle ønske dette.

    Ny utlysning eller forlengelse Dersom myndighetene kommer til at slukkevilkårene for de riksdekkende kanalene er oppfylt og det skal gjennomføres en FM-slukking av rikskanalenes gjennom 2017, vil det få konsekvenser for lokalradioene i de endelig vedtatte slukkeområdene. Rikskanalenes plan er å gjennomføre en regionsvis slukking gjennom hele 2017. Siden dagens lokalradiokonsesjoner bare løper til 1. januar 2017, vil det for 24/7- og allmennkonsesjonærer i slukkeområdene være behov for å kunne sende på både FM og DAB i en overgangsperiode som løper inn i 2017. P4 Gruppen foreslår at det for disse stasjonene innvilges en kortvarig direktetildelt forlengelse av FMkonsesjonene. Dette er uansett ikke stasjoner som skal sende videre på FM, så en forlengelse vil være mer hensiktsmessig enn en reutlysning. Forutsetningen for denne direktetildelingen må være at konsesjonæren allerede er etablert på DAB og at sendingene i hele forlengelsesperioden er distribuert på DAB. Slik sikrer man at forlengelsen benyttes aktivt som en overgangsordning til digitale sendinger. Skulle de digitale sendingene bortfalle i perioden vil grunnlaget for forlengelsen også bortfalle, noe som må medføre at FM-forlengelsen opphører. I den forholdsvis korte overgangsperioden bør konsesjonærene bli fristilt fra de ordinære konsesjonsforpliktelsene knyttet til lokalt innhold. Dette fordi DAB-sendingene da må anses som disse konsesjonærenes hovedsendinger i denne overgangsperioden, og det bør derfor være DAB-konsesjonenes betingelser som er styrende for konsesjonærens vilkår også på de midlertidige FM-sendingene. Når det gjelder lengden på disse direktetildelte forlengelsene mener vi det må samsvare med den regionsvise slukkeprosessen de riksdekkende kanalene legger opp til. Bare på den måten kan hensynet til like konkurransevilkår og en effektiv digitalisering ivaretas. Det betyr at ingen lokalradiokonsesjonærer i slukkeområdene får en forlengelse som løpet utover slukkedatoen for de kommersielle rikskanalene i sin region. For nisjekonsesjonærer og alle andre konsesjonærer som ikke er omfattet av slukkeområdene foreslår vi at konsesjonene tildeles på samme måte som ved forrige utlysningsrunde. Det innebærer en såkalt skjønnhetskonkurranse med budgivning på lokalt innhold, utover et minstekrav på nyhets- og aktualitetsstoff med tilknytning til konsesjonsområdet. Slik vi ser det er minstekravet slik det står i inneværende konsesjonsperiode på et fornuftig nivå og bør derfor videreføres også i en ny konsesjonsperiode. FM-konsesjonærer utenfor slukkeområdene som i en ny konsesjonsperiode også velger å etablere seg på DAB, bør i likhet med konsesjonærene i slukkeområdene, få noe tid til å flytte over lyttere og omstille seg til andre konsesjonskrav. Vi foreslår derfor at konsesjonærer som
    velger å etablere seg på DAB, kan søke om en overgangsordning på inntil ett år med lettelser i konsesjonsvilkårene knyttet til FM. I overgangsperioden vil konsesjonæren bli fristilt fra de ordinære konsesjonsforpliktelsene knyttet til både minimumskrav og eventuelle bud på lokalt innhold, og ha samme konsesjonsvilkår som de i fremtiden vil fortsette å ha på DAB. Forutsetningen for overgangsperioden er at konsesjonæren er etablert på DAB, og at FMkonsesjonen automatisk opphører ett år etter at man har fått innvilget søknaden om overgangsvilkår. Rammevilkår for lokalradioer som får fortsette på FM P4 gruppen mener det er viktig å opprettholde strenge regler for hva som tillates på de såkalte nisjekonsesjonene. Det er helt avgjørende at disse konsesjonene ikke misbrukes kommersielt eller forsøkes brukt på en annen måte enn det som er intensjonen. Vi mener derfor at de særskilte inntektsgrensene må opprettholdes for denne konsesjonstypen. Det samme bør forbudet mot utbetaling av utbytte til eierne. Medietilsynets forslag om et totalforbud mot sam- og videresendinger støttes også. Vi mener i tillegg at det bør være et krav til at konsesjonæren selv produserer alt innhold som kringkastes på konsesjonen. Et slikt krav om hundre prosent egenproduksjon vil være en ytterligere skranke mot omgåelser og forsterke Medietilsynets forslag om forbud mot sam- og videresendinger. Med vennlig hilsen Trygve Rønningen Sjefredaktør Side 6 Org nr 963789505 MVA – Sentralbord: +47 61 24 84 44 – P4.no
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er nå godt over 6 år siden jeg hadde adapter i noen måneder...husker ikke hvor krøkkete den var, men bilen kunne jo spille minnepinne, og mobil...så det ble mye av det. Men husker den fungerte fint rundt Stockholm.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Radio med reklame har vi hatt i godt over 25 år....
    Lage god digitalradio er nok ikke vanskelig...det er distribusjonen som koster...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det er enkelt å lage god radio - analog eller digital- hvorfor produseres det da stort sett bare søppel? NRK er tildels et unntak, - men bare tildels. Problemet med NRK er at de gode programmene som er igjen er smurt utover en rekke kanaler med redusert lydkvalitet, med det resultat at få gidder å lete etter de. Denne prosessen har forresten også ført til at NRK har mistet flere av sine beste programledere...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hvis det er enkelt å lage god radio - analog eller digital- hvorfor produseres det da stort sett bare søppel? NRK er tildels et unntak, - men bare tildels. Problemet med NRK er at de gode programmene som er igjen er smurt utover en rekke kanaler med redusert lydkvalitet, med det resultat at få gidder å lete etter de. Denne prosessen har forresten også ført til at NRK har mistet flere av sine beste programledere...
    Nettopp.
    Man burde ha færre kanaler og høyere kvalitet (både på innhold og på lyd). Som det er nå er der for mange kanaler og for lite innhold. Og med så mange kanaler må man presse den tekniske kvaliteten (den totale kapasiteten er fast og jo flere kanaler man skal ha, jo lavere teknisk kvalitet må de ha).
    Mange av de gode programlederne har forsvunnet ut og vi har fått program som "Gull med Gro" og annet dill.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Eneste grunn til at det er viktig (for noen) å få lokalradioene vekk fra FM er at alliansen bak DAB trodde de skapte seg et reklamemonopol med full kontroll og avtalt markedsdeling med den lukkede teknologien. Nå blør de penger på grunn av sviktende lyttertall og ditto reklameinntekter, og da er det livsviktig (for noen) å få stengt ned de siste restene av FM og «lekkasjen» av lyttere og reklamepenger dit.

    Det gir ingen som helst mening med mindre du forstår hvorfor og hvordan DAB ble innført i Norge.

    Grunnen til at det var så viktig å få lokalradioene vekk fra FM var at de var redd det skulle gå ut over reklameinntektene til Bauer og NENT, dette brevet fra redaktør Trygve Rønningen i P4 viser det, beklager at det er litt tunglest men jeg orker ikke rydde opp i teksten nå.
    Joda, har jo fått med meg mye av dette, men har levd litt i troen om at det er endel overdrivelser og utelatt informasjon oppi det. Jeg liker jo å tro at vi i norge har litt mer kontroll på så store politiske beslutninger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Den standarden på bitrate som brukes nå=DAB + er ment å sammenlignes med langt høyere bitrate med den gamle MP2 codec.
    Tviler på om folk flest hadde hørt forskjell. Og samme bitrate brukes i UK og på satellittradio i USA. Om det hadde vært mye å hente lydmessig på å øke bitrate tviler jeg på. Kun for de som hører med øynene.
    Rsdioprogrammer ja....mye enklere før med få kanaler. Men hva mener dere med et godt radioprogram ?
    90 % av det jeg har lagd på radio gikk ut på en ting. Spille bra musikk, og si noe fornuftig om musikken, og gjerne linke den sammen på en måte, to, tre, fire låter etterhverandre. Eller ha et tema. Clapton 60 år, Elvis 70 år, bare instrumentallåter, eller gode gitarsololåyer.
    Sommerlåter, julelåter.
    Bård Ose driver en del med noe sånt på torsdager på P1+. Som også har eget country program. Og spiller repriser av program med tidligere nrk profiler.
    Fredag kveld på P1.
    Dengang det var egne program på kvelden på P4...
    Men førtisene har overtatt, og dermed Pizza Grandiosa 24/7....hverken laks, pølse eller biff. Bare Grandiosa.
    Pjatt og Grandiosa. Metros musikk er ganske brukbar i perioder, og 3 timer på tirsdag med Finn og Yan er bra.
    Så man må lete litt og finne...hvis man er ute og kjører bil. Hjemme blir det nok TV på meg.
    Så, alt var bedre før, særlig musikken. Hvor bare 20 % spilles på dagens radio. Det er det verste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er noe innimellom, men det er det som er problemet - innimellom. Litt nå og litt da, men spredd ut over mange forskjellige kanaler slik at man må lete for å finne det.
    Jeg blir matt av programlistingene. F.eks. NRK Klassis i dag:
    0700 - Dagsnytt
    0703 - Musikkfrokost
    0800 - Dagsnytt
    0803 - Musikkfrokost
    0900 - Dagsnytt
    0903 - Musikkfrokost
    1000 - Dagsnytt
    1003 - Jul med Gro
    1100 - Dagsnytt
    1103 - Jul med Gro
    1200 - Dagsnytt
    1203 - Flytsonen
    osv... på repeat.
    Hvem orker å ha på dette når Musikkfrokost og Jul med Gro stort sett er pludring og avspilling av usammenhengende enkeltsatser fra forskjellige verker? Ikke et eneste skikkelig program om klassisk musikk hele dagen (jo forresten - det er jo torsdag, så da er det konsert med Bergen Filharmonien kl 1903).
    Og slik er det jo stort sett i de andre NRK-kanalene også.
    Før kunne man ha på P2 og det ville med jevne mellomrom dukke opp noe interessant. No more.
    Det finnes selvfølgelig unntak som Bård Oses Ren 60 og Eureka på NRK klassisk på søndager (men det har de jammen erstattet med noe julesurr nå i desember). Pludreradio kan jo også være underholdende, som Finn Bjelke og Yann Friis' Husarrest på Radio Vinyl, men de færreste er på det nivået. Radio er blitt "dumbed down" og uinteressant.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette begynte lenge før man slukket riksdekkende FM. Og en av grunnene til at Finn og Yan flyttet på seg, er vel det at radio som de lager den, ikke er prioritert.
    P1+ får til mye med en liten redaksjon.
    Ellers er vel de gode, gamle programlederne på P4 og Radio Norge flinke, men musikkutvalget ødelegger for dem.
    Og de andre på Vinyl, bortsett fra en, har like mye troverdighet som toppsjefen i Vy når de begeistret leser sine Google manus.
    Og sånn går no dagan....
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Fremtidens radio for Bauer-media i Danmark er en FM-radio. De er nok FM-nisser de også:

    https://www.linkedin.com/posts/baue...NAmB0ZzgdYJgZ35JpsxaOyW14tLIdWIA0x6De3t5lFICQ
    Norge, landet for spesielt interesserte :(
    Radio med reklame kan vel ikkje kallast ein framstem. Etter mi meining er reklame mykje verre enn DAB. Eg trur heller ikkje at FM-radio er framtida. Det går heilt fint å laga digital radio med mykje betre lydkvalitet enn FM-radio.
    Vel, det gjør det sikkert , men likevel er vi det eneste landet som slukker FM og implementerer DAB nasjonalt. Hvorfor skal vi skrote en hel haug med radioer og gå over til noe som folk ikke vil ha. Det norske folk har ikke bedt om dette, og hvorfor ikke sende parallelt ??? Det gjør de landene som som har DAB, og her liker vi å kalle oss verdens rikeste land ??? Snakker om å spare seg til fant. :(
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ta en titt på de som styrer landet vårt. Stadig flere av dem ungdommer - ungdommer fra et politisk ungdomsparti som knapt har gått med aviser eller på annen måte tjent penger selv, ikke en gang klatret i et epletre under oppveksten. Men allikevel kapable til å være med å styre landet vårt, herav påvirkning eller manglende påvirkning i (katastrofe-) DAB saken. Ja, de kan bare mene noe med ordet «miljø» innbakt så er veien til Løvebakken kort.

    DETTE, er vårt lands hovedproblem. Som bl.a. resulterer i dusteting som FM nedleggelsen. Politiberedskap. Eldreomsorg. Nei, jeg lar det være - på dette forum.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Så, alt var bedre før, særlig musikken. Hvor bare 20 % spilles på dagens radio. Det er det verste.
    Du tar hardt i med 20%.
    Det går vel ikke en dag uten at jeg kommenterer høyt, til glede for alle rundt meg, "hei, den gruppa der har annen musikk også.........." (etter at Another one bites the dust er blitt spilt 4 ganger denne dagen)

    Det var befriende å spille fra minnepennen i bilen i dag på Krell anlegget - Half-Penny, Two-Penny med Styx, HØYT! God lyd!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg sjekket de tsjekkiske sidene til Škoda og der opererer de med Columbus på nye Škoda Octavia.
    Helt ny headunit på den neste generasjonen som lanseres neste år:
    Vis vedlegget 562502
    Forandring kan fryde, men dette var da neppe noen forbedring.
    "Gamle" analoge klokker lever i beste velgående enten som ur eller som klokker i bil.
    Head up display kan vise seg å være en forbedring.
    Hvis de får informasjonen opp i ruta som på fly.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn