Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Når den ettermonterte DAB-radioen har glemt alt den engang kunne (igjen) og jeg må gjøre et manuelt kanalsøk (igjen) og må slå opp i bruksanvisningen (igjen) for å huske hvilke to taster som skal trykkes ned samtidig etter å ha gjort to-tre nivåer av menyvalg først - så kan det fort gå noen uker før jeg gidder, ja. Da får den bare vise «søker...» i displayet mens jeg heller hører på SR P1 og norsk lokalradio. Og jeg anser meg ikke som spesielt tungnem med tekniske duppeditter, men det er ikke verdt bryderiet.
    Du er sikkert ikke tungnem, men har kanskje "feil" radio.
    Jeg har aldri opplevd problemer med DAB i bil.
    Ikke den (eller de to) jeg har ettermontert.
    Eller den originale som gjør en utmerket jobb i min bil i dag.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er enkelt å lage god radio - analog eller digital- hvorfor produseres det da stort sett bare søppel? NRK er tildels et unntak, - men bare tildels. Problemet med NRK er at de gode programmene som er igjen er smurt utover en rekke kanaler med redusert lydkvalitet, med det resultat at få gidder å lete etter de. Denne prosessen har forresten også ført til at NRK har mistet flere av sine beste programledere...
    Ganske uenig. NRK P2 er fylt av klasseprogrammer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fra den tsjekkiske prislisten:
    Standard utstyr:... osv
    Litt OT, men - dette gjelder vel eksisterende modell og ikke den som lanseres neste år???
    Den går det vel ikke an å spese ennå, og prislister finnes vel ikke?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Grunnen til at jeg tar hardt i, er fordi jeg har jobbet bak div. platedisker i mange tiår, og hvor jeg også var ansvarlig for innkjøp og ikke minst import fra USA og UK. Også jobbet i lokalradio, samt laget program i NRK 1981-84. Så jeg vet hvor mye musikk som finnes, og selv om Bård Ose, Finn Bjelke, Yan Friis og andre gjør en god jobb, så er det mye igjen. Hvor mange prosent av min platesamling som ikke spilles vet jeg ikke, men det er et høyt tall. Altfor høyt. Og da snakker jeg om vanlig pop og rock musikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det virker som om man er alt for bundet til disse A- og B-listene og ikke står fritt til å spille ting. Jeg hører forøvrig mye på Radio Vinyl og det er virkelig mye fra 50-, 60- og 70-tallet som absolutt ikke var mye å skrive hjem om. Radio Vinyl spiller jo bare det som havnet på hitlistene, og det meste av det spennende havner jo aldri på noen hitlister. Sånn er det vel nå også.

    Jeg er forøvrig enig i at P2 fremdeles er bra. Bare synd at de har flyttet musikkprogrammene over til spesialkanalene der de drukner i program som "Flytsonen" og 'Gull med Gro". Stakkars Gro forresten som skal fylle flere timer hver dag med svisker. At hun ikke blir kvalm...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er vel stort sett NRKs kanaler som det er noen vits i å høre på, og da først og fremst P2 og P1+ ?
    Siden jeg er spesielt interessert i klassisk musikk havner jeg innom NRK Klassisk innimellom, men blir vanligvis skuffet. Ellers er det lite.

    PS: Hvis det er ingen som lytter på radio skjønner jeg ikke alt dette pratet om DAB vs. FM. Jeg hører stort sett på radio i bilen, og der er DAB en stor opptur sammenlignet med FM.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    NRK og SR er det eneste det går an å høre på for min del. De store kommersielle er ikke til å høre på - først den samme, elendige musikken hele tiden, og så blir det enda mye verre så fort noen begynner å prate.

    Oi så gøyale og utadvendte vi er alle sammen! Hele tiden!

    Uutholdelig. Og jeg er ikke 50 en gang. [emoji6][emoji38]

    Nei, da hører jeg mye heller på vindsus og dekkstøy.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    På DAB så hører jeg på NRK P1+ med litt gammemusikk. Den har jeg også på klokkeradion. Ellers bli det Vinyl(allt for mye reklame). P10 Country, da helst i bilene. Litt for mye moderne Country hær. Liker best gammel gutta:) Ellers så har jeg kjøpt en såkalt Bluetooth adaptor for sigarett tenner uttak på amazon. Hær får jeg nytte av de gamle FM radioene. Bedre lyd med Flac enn streaming med Spotify og Tidal. Ikke helt topp lyd med Bluetooth via FM, men overraskede brukbart i bil da. Litt mere moderne i de gamle bilene:D uten at det blir for synlig.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Grunnen til at jeg tar hardt i, er fordi jeg har jobbet bak div. platedisker i mange tiår, og hvor jeg også var ansvarlig for innkjøp og ikke minst import fra USA og UK. Også jobbet i lokalradio, samt laget program i NRK 1981-84. Så jeg vet hvor mye musikk som finnes, og selv om Bård Ose, Finn Bjelke, Yan Friis og andre gjør en god jobb, så er det mye igjen. Hvor mange prosent av min platesamling som ikke spilles vet jeg ikke, men det er et høyt tall. Altfor høyt. Og da snakker jeg om vanlig pop og rock musikk.
    Har sluttet å samle og kjøpe LP plater og CD'er. Men det er fortsatt de som liker å kle veggen for å sjokkere besøkende:)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Mest P1+, litt Metro, og de to kanalene med gammel musikk. Men så fort jeg hører de utspilte melodiene, så bytter jeg til noe annet.
    Kommer an på hvor lang turen er også....ellers tester jeg litt av hvert....
    Trodde vel på en forbedring på Vinyl mer enn et år etter at Finn begynte der....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Fra den tsjekkiske prislisten:
    Standard utstyr:... osv
    Litt OT, men - dette gjelder vel eksisterende modell og ikke den som lanseres neste år???
    Den går det vel ikke an å spese ennå, og prislister finnes vel ikke?
    Jo, prislisten og specen gjelder Nová Škoda Octavia.

    https://az749841.vo.msecnd.net/site...ia-cenik.f150c0e73ca1f42efd58843f743895a1.pdf
    Jeg tok en onlibe chat med skoda-auto.no i går. De kunne ikke gi noe sprek om nye Octavia, punktum.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nei, det kunne de sikkert ikke. Jeg gikk rett til kilden - Škoda i Tsjekkia. Spec og prisliste for nye Octavia ligger der.

    Nederst på denne siden :

    https://www.skoda-auto.cz/modely/nova-octavia/nova-octavia-combi

    ligger en lenke til prisliste og spesifikasjoner.
    Klikk på

    Ceník ke stažení (Prisliste for nedlasting)

    Jeg regner med at fabrikken og skoda-auto.cz vet mer om dette enn Møller. Forøvrig litt rart at dette ikke er kjent for Møller - lenken ligger der og er ikke vanskelig å finne. Det er jo en fordel å kunne litt tsjekkisk da.
    Så spørs det om "kan ikke si" betyr "vet ikke" eller "har ikke lov".
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ta en titt på de som styrer landet vårt. Stadig flere av dem ungdommer - ungdommer fra et politisk ungdomsparti som knapt har gått med aviser eller på annen måte tjent penger selv, ikke en gang klatret i et epletre under oppveksten. Men allikevel kapable til å være med å styre landet vårt, herav påvirkning eller manglende påvirkning i (katastrofe-) DAB saken. Ja, de kan bare mene noe med ordet «miljø» innbakt så er veien til Løvebakken kort.

    DETTE, er vårt lands hovedproblem. Som bl.a. resulterer i dusteting som FM nedleggelsen. Politiberedskap. Eldreomsorg. Nei, jeg lar det være - på dette forum.
    Og god lønn skal de ha og - det ordner de selv ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For min del var lønnsnivået en grunn til at jeg ikke fortsatte som politiker. Jeg har vært nært nok til å se hva det koster, og det var allerede før nettrollene ble oppfunnet. Hvorfor utsette seg selv og familien for den belastningen for en lønn som er en brøkdel av hva man kan tjene andre steder?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Radio METRO på FM - greit nok - funker hver gang :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og hvor bor du ? Og hvor kjører du når du ikke kan høre hele PopQuiz ?
    Det er ikke noe i veien med dekningen....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ikke for den som er så heldig å kjøre rundt i den ene gamle Mitsubishi-modellen som har en «korrekt montert» antenne, men for oss andre er stadige dropouts blant livets realiteter. Å høre på Dagsnytt blir nokså spesielt når halvparten av annenhver setning forsvinner.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Min Passat GTE har også tydeligvis "korrekt montert antenne" for jeg har ikke slike problemer som dere nevner. Så da er det i hvert fall 2 biler i Norge der DAB funker fint.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da har du Antenneproblemer. Bedre å gjøre noe med det,enn å klage her inne.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det skjer stadig noe på DAB fronten hos NRK rundt Oslofjorden og Oslo. Kjør gjerne en skann.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjørte nettopp Trondheim-Oslo. Ingen drop-outs på veien. Med FM tidligere hadde jeg ikke radio i Soknedal. Den var "iffy" rundt Oppdal og totalt fraværende på Dovre. Med DAB hadde jeg radio hele veien, selv der Drivdalen er trangest og midt oppe på Dovre. Jeg hørte bare på P1+, P13, NRK sport og Radio Vinyl, men de var med hele veien. Nå kjørte jeg riktignok E6 og R4, så det skulle bare mangle, men dekningen var uansett langt bedre enn det jeg har hatt med FM tidligere.
    Skal videre til Fredrikstad i neste uke, så da får jeg testet Østfold også. Jeg har vært der tidligere og har aldri reagert på at radio har falt ut, men denne gangen skal jeg være litt mer oppmerksom på det.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ahhhhh... den deilige varme FM*lyden... vestenfor for Oslofjordtunellen 19-zehn-UHR-ish, US bilradio med frekvens på 1/2 12 og 15 cm antenne...
    Et fantastisk kulturprogram som avrundet med interessante detaljer om Dylans Nobelpris eller Hall of Rock n Roll pris som han selv kaller den...



     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så klart den er varm....full av harmonisk forvrengning...akkurat som avspilling av en lp plate...det som FM har i tillegg er en Loudness fra 1Khz og nedover...men uten noe løft i den lille diskanten som er der...bomullslyd....det er klart det er besnærende..
    Tenk deg den lyden på TV sendinger eller filmer....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    150 km fra svenskegrensa og med US radio som overhode ikke treffer frekvensen samt 15 cm antenne, U gotta B kiddin’ ....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg er bare fornøyd med at jeg endelig har radio i bilen. Det hadde jeg ikke med FM - der var det drop-outs og skurring minst 50% av tiden. Nå har jeg radio tilgjengelig hele tiden alle stedene jeg kjører. Det kan godt være at det er steder med dårlig dekning med DAB, men jeg har enda til gode å kjøre der.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Svenskene utvidet jo FM nettet sitt med en del nye kanaler....etter en del tiår med SR og to kommersielle kanaler.
    Og det er de samme aktørene som har DAB i Norge, som er de nye på FM i Sverige.
    Som hadde plass til flere kanaler fordi mesteparten av der folk bor i Sverige er flatt, da trenger man ikke ørten FM sendere med hver sin frekvens som vi hadde i Norge. Men de nye kanalene er konsentrert der hvor folk bor...så man må et stykke inn i Sverige for å få dem inn.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Så klart den er varm....full av harmonisk forvrengning...akkurat som avspilling av en lp plate...det som FM har i tillegg er en Loudness fra 1Khz og nedover...men uten noe løft i den lille diskanten som er der...bomullslyd....det er klart det er besnærende..
    Tenk deg den lyden på TV sendinger eller filmer....
    Kjære vene!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.585
    Torget vurderinger
    2
    Blir som å holde liv i produksjon, salg og bruk av Facit regnemaskiner. For meget spesielt interesserte.

    Skjermbilde 2019-12-18 kl. 09.54.40.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hva er alternativet?

    1: FM har aldri fungert spesielt godt med vår topografi. Det har aldri fungert skikkelig i mine biler. I min mors leilighet er mottagsforholdene for DAB dramatisk bedre enn FM. Mobiltelefon har så dårlig signal inne i leiligheten at den ikke fungerer skikkelig.

    2: NRK er pålagt å sende radiosignaler der det ikke koster penger å motta signalet, så de kan ikke bare sende på internett og si at man kan bruke mobiltelefonen for å motta radio. Da må man ha et abonnement med stor nok datapakke. Det bryter med lisenskriteriene for NRK (og NRK er den eneste kringkasteren som har program som er verdt å høre på).

    Så hva er alternativet? Bygge ut FM, selvfølgelig, men ville det egentlig bli billigere gitt at man må åpne for mange nye kanaler? Det ville krevd en enorm investering og gi store vedlikeholdskostnader. Den eneste fordelen med dette er jo at man ikke ville måtte bytte ut radioene sine, men det er tross alt en svært liten kostnad. Avisene bugner jo nå over av omtaler av nye TVer der det virker som om man må opp i nærmere 20 kKr for å få noe skikkelig, og slike TVer kjøper jo folk hvert 4. år virker det som. En helt grei DAB-radio koster en tusenlapp.
    Nå er det jo valgfritt om man vil kjøpe en ny TV, men hvis man ikke vil kjøpe en DAB-radio finnes jo kanalene på nettet, så man må jo ikke kjøpe DAB-radio hvis man ikke vil.

    Personlig har jeg ingen ting imot innføringen av DAB. For meg har det endelig gitt skikkelig radio i bilen (og radio til min mor i hennes leilighet), men de kunne godt kuttet ned på antall kanaler og heller hatt bedre lydkvalitet på de som er der.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^ Veeel, - de funka jo de og... :cool: En liten historie, - før lommekalkulatorens dager ble ingeniørstudentene i anleggsfag plassert på eget rom under eksamen i landmåling....årsaken sees på bildet...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn