Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er jo en del FM kanaler rundt omkring. Men mange flere for 10 år siden. Ofte basert på dugnad. Som tilslutt måtte gi opp fordi det ikke var økonomi=lyttere. En del har overlevd. Som Radio Randsfjord. Med folkelig bingo, og folkelig musikk.
    Som nevnt før, fra Follebu utenfor Lillehammer, 11 lokale DAB kanaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor bor du ? Sjekk finnsenderen.no
    Som vi har forsøkt å forklare deg noen ganger nå, så viser ikke finnsenderen.no DAB-dekning. Det står til og med klart og tydelig på de sidene. Den viser bare avstand til nærmeste sender og forutsetter en helt flat og glatt terrengmodell. Verden er ikke helt slik, og i norsk topografi finnes det ganske mye radioskygge for UHF-frekvenser.
    https://finnsenderen.no/#/about
    Finnsenderen viser ikke radio- og TV-dekning. For å se om det er dekning der du er, finner du dekningskart på www.radio.no eller www.ntv.no.
    Derimot kan man finne reelle dekningsdiagrammer her:
    https://radio.no/dekning/
    http://ntv.no/sjekk-dekningskart/
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Hvorfor skal Norge være en utklekningsanstalt på hva andre land ikke burde gjøre :mad:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Estimert...denne summen er jo latterlig...og fremdeles rart at man ikke man nevner alle de gamle store TV apparater som har blitt kassert siden vi fikk flatskjermer og digitalt bakkesendt TV....og alle de gamle flatskjermer som har blitt plassert bak div. elektrokjedebutikker.
    Jeg har vært bak der mange ganger hos Elkjøp på Vinterbro, og det er utrolig hvor mange TV, osv. som har stått stablet der.
    Ellers så måtte jo ikke folk erstatte alle de FM radioene folk har samlet opp de siste 40 år...
    Og radio er jo tilgjengelig på flere plattformer hjemme...
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Fuckings irriterende:

    Har flyttet til Majorstuen. 435 meter fra Nrk Marienlyst. Jobber av og til hjemme. Hygger meg med å spille radio (Geneva Touring L) Og ca hvert 3. 4. minutt klipper DAB-signalet - altså faller ut.

    Noe så innihælvete irriterende.

    Hoder må rulle!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå er det jo også bevist at DAB fungerer supert i kupert topografi. Og finnsenderen den forutsetter at man kan se hvor senderen er. Alle vet jo at Norge ikke er flatt.
    Ellers ser du vel TV ? Og da har du også NRK radio. Og du har jo nett. Og der har du også Radio.
    Ellers vet vi at folk bor på de merkeligste steder. Derfor er radio og TV tilgjengelig på flere plattformer.
    Og hva kart osv. viser er en ting, hvordan det er i virkeligheten er noe helt annet.
    Så en dag skulle jeg gjerne kjørt der hvor du bor, for å sjekke.
    God jul.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fordi verden går videre, og den er digital. Sånn er det over hele verden.
    Og Norge er fremdeles et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i....og mobiltelefoni...og kommunikasjon...osv.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå ligger ikke DAB senderen hos NRK...det vet du vel ?
    Hvilken kanal hører du på, og du har dratt antenna fullt ut ?
    Og tatt en skann for å oppdatere kanallista ?
    NRK har nettopp gjort en forandring i forhold til det nye fylket Viken.
    Ellers sender jo NRK sine kanaler på samme frekvens.
    Men mange gamle bygårder der, og viktig med plassering....
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Selv alle verdens digitale land har landsdekkende FM radio utenom Norge :mad:
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke denne vinklingen med bilturer, noen plasser har dekning andre ikke FM eller DAB.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er nok riktig. Men så lenge DAB fungerer så bra som det gjør, hva skal du med FM ? Radio er radio, på lang og mellombølge, på FM og DAB og på Internett.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    De fleste plasser har dekning, flere enn med FM. Men for mange år siden kjørte jeg til et sted i nærheten av Eikedalen på Vestlandet. Innover og innover og der bodde det folk. Men ingen FM.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Men på E6 fungerer DAB flott.
    Det hjelper jo lite når man bor litt unna E6
    Det er jo helt klart. Min kommentar gikk bare på at det er bedre dekning på DAB langs E6 enn det noen gang var på FM (i mine biler i hvert fall).
    I forrige uke kjørte jeg rundt på Majorstuen, og jeg mistet ikke radiosignalet en eneste gang. VW må ha gjort noe riktig med DAB i Passat og Golf. Mulig det er dårligere i andre biler? I så fall må det være antenneproblematikk.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det du forteller er jo det jeg har opplevd i mange, mange år. Overalt hvor jeg har kjørt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok riktig. Men så lenge DAB fungerer så bra som det gjør, hva skal du med FM ? Radio er radio, på lang og mellombølge, på FM og DAB og på Internett.
    Eller, for å vende litt på det: Så lenge FM fungerte så bra som det gjorde, hva skal vi med DAB? Radio er radio, sier du, og her har vi kastet bort et antall milliarder oljekroner uten å få noe igjen for pengene.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har fungert fint i mine biler siden 2002. Ikke noe problem med musikk. CD låter selvsagt bedre. Og jeg blir altfor ofte overrasket over hvor fint DAB låter på alle typer musikk, særlig nå i denne juletid. Overrasket fordi så mange klager. Men som sagt før, de har ikke vært i min bil, eller ikke hørt DAB i mer enn 5 minutter.
    God jul
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    FM fungerte bra, men noen tusen FM sendere trengte oppdatering. Vi hadde 3 riksdekkende NRK kanaler, og 2 nesten riksdekkende kommersielle kanaler. Myndighetene mente at vi burde få et oppdatert radiotilbud med flere kanaler, bedre infrastruktur, tilgjengelig overalt og gratis. Derfor DAB i vårt land med utallige fjorder, daler og fjell. Derfor nytt nødnett. Derfor digital bakkesendt TV, sammen med den digitale distribusjon fra satellitt, som har vært siden slutten av 90 tallet. Hvor også alle NRK kanalene finnes, inkludert de lokale. Bor du i Oslo, og er fra Bergen, kan du høre lokalsendinga fra Bergen. Som du også kan på TV. Derfor digital mobilteknologi. Derfor stadig utbygging av 4G, og snart 5G, som ikke kan matche rekkevidden til 4G, men mye raskere på hastighet.
    Derfor dette digitale Internettet som de fleste av oss har i huset og på sin smarttelefon. Som også kan formidle radio i bilen, men uten lokale veimeldinger. DAB har også en egen værkanal og trafikk kanal i hver NRK region.
    De kommersielle kanalene sender på samme frekvens over hele landet. NRK kanalene samme frekvens innenfor hver region.
    Nord Norge er delt i to regioner. RDS på DAB for NRK heter service following, DAB link osv. Den må aktiveres, akkurat som RDS knappen på din FM radio.
    Klart det er uvanlig med så mange kanaler, men akkurat som på TV, så lærer man seg det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, DAB er like moderne som lineær tv.. Det er også hele poenget. Sløsing av penger på død "teknologi"
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg ble vist Internet som vi kommuniserer på i 1982...så det er ikke død teknologi ? .men FM fra 50 tallet, det er moderne ?
    Og det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele landet. Som linjær TV. Og strømmetjenester som vi bruker Internett til, og som gir oss tusenvis av radiokanaler med crappy lyd. I mono.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Klart det er uvanlig med så mange kanaler, men akkurat som på TV, så lærer man seg det.
    Men selv har du ennå ikke lært hvordan quote-funksjonen i forumet virker, slik at det går an å forstå hvilket innlegg du svarer på. ???
    Skal prøve å skjerpe meg....
    Ser på linjær TV mens jeg holder på med min iPad...
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble vist Internet som vi kommuniserer på i 1982...så det er ikke død teknologi ? .men FM fra 50 tallet, det er moderne ?
    Og det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele landet. Som linjær TV. Og strømmetjenester som vi bruker Internett til, og som gir oss tusenvis av radiokanaler med crappy lyd. I mono.
    DAB fungerer stykkevis og delt der jeg ferdes, noen kanaler faller helt vekk eneklte strekninger, og JA det er ikke noe feil med installasjonen eller bruken av utstyret i bilen. Savner FM.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det hadde vært interessant å finne ut hvor man opplever at DAB faller ut. Der jeg ferdes er dekningen bedre enn den var med FM. Jeg har flere ganger nevnt hvor dette er, så jeg behøver vel ikke gjenta det. Raskt oppsummert likevel : Trøndelag, Østfold, Osloregionen og begge nord-sør dalførene. Jeg mener å huske at det falt ut et kort stykke over Hardangervidda da jeg kjørte der for 3 år siden, men det kan være jeg husker feil. Jeg kjørte vel en gang Bergen - Trondheim over Voss og Sognefjell uten å huske at radioen falt ut noen gang. Dette er jo stort sett sentrale strøk og hovedveier, så her bør det jo fungere.

    Dette er i bil, så lydkvaliteten skal jeg ikke si så mye om - jeg liker ikke å spille for høyt når jeg kjører, da jeg føler at det forstyrrer meg når jeg kjører - når man kjører bil er det det som skal være hovedfokus.

    Noen sier at lydkvaliteten er OK til prateprogram og nyheter, men ikke til musikk, og det er sikkert riktig. Da er det litt synd at radio blir mer og mer musikk og mindre og mindre prateprogram med innhold. I og med at det meste av den musikken som spilles er listepop fungerer heller ikke radio lenger til å utvide musikksmaken, og da er det liten vits i å høre på radio for å oppdage noe nytt. Dermed blir det også lite vits i å høre på radio i det hele tatt, for kilder til musikk, både gammel og ny, finnes over alt.
    Det fine med radio har jo alltid vært at man kunne sette på radioen på en kanal (i mitt tilfelle P2) og så ville det komme en blanding av program i mange sjangre. Plutselig kom det et program som var spennende omkring et tema du ikke hadde vært interessert i før, men som gjorde at du ville undersøke mer. Dette har stort sett forsvunnet. Man har masse Youtube-videoer og podcasts, men disse må man selv oppsøke og da leter man jo stort sett etter ting man er interessert i fra før, og ikke etter nye ting man kanskje vil bli interessert i.

    For musikk har man mange kilder. I mitt tilfelle er det stort sett egen CD-samling. Jeg bruker streaming til å undersøke plater jeg kan være interessert i. Hvis jeg liker det kjøper jeg CDen. Og så bruker jeg streaming til å finne fram ting fra "gamle dager" - ting som det kan være morsomt å høre igjen, men som ikke frister til å kjøpe. Ting som Curved Air, Quicksilver Messenger Service et. al. Ting som Harald Are Lund kunne finne på å spille på radioen i "hine hårde dager". Slikt finner man stort sett bare på streamingtjenester. Radio Vinyl (med unntak av Bjelke/Friis' Husarrest) spiller jo bare den samme listepopen fra 50/60/70-tallet igjen og igjen, og de andre kanalene spiller stort sett bare dagens listepop.

    Radio er dessverre blitt irrelevant med den kommersialiseringen som har skjedd.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært interessant å finne ut hvor man opplever at DAB faller ut. Der jeg ferdes er dekningen bedre enn den var med FM. Jeg har flere ganger nevnt hvor dette er, så jeg behøver vel ikke gjenta det. Raskt oppsummert likevel : Trøndelag, Østfold, Osloregionen og begge nord-sør dalførene. Jeg mener å huske at det falt ut et kort stykke over Hardangervidda da jeg kjørte der for 3 år siden, men det kan være jeg husker feil. Jeg kjørte vel en gang Bergen - Trondheim over Voss og Sognefjell uten å huske at radioen falt ut noen gang. Dette er jo stort sett sentrale strøk og hovedveier, så her bør det jo fungere.

    Dette er i bil, så lydkvaliteten skal jeg ikke si så mye om - jeg liker ikke å spille for høyt når jeg kjører, da jeg føler at det forstyrrer meg når jeg kjører - når man kjører bil er det det som skal være hovedfokus.

    Noen sier at lydkvaliteten er OK til prateprogram og nyheter, men ikke til musikk, og det er sikkert riktig. Da er det litt synd at radio blir mer og mer musikk og mindre og mindre prateprogram med innhold. I og med at det meste av den musikken som spilles er listepop fungerer heller ikke radio lenger til å utvide musikksmaken, og da er det liten vits i å høre på radio for å oppdage noe nytt. Dermed blir det også lite vits i å høre på radio i det hele tatt, for kilder til musikk, både gammel og ny, finnes over alt.
    Det fine med radio har jo alltid vært at man kunne sette på radioen på en kanal (i mitt tilfelle P2) og så ville det komme en blanding av program i mange sjangre. Plutselig kom det et program som var spennende omkring et tema du ikke hadde vært interessert i før, men som gjorde at du ville undersøke mer. Dette har stort sett forsvunnet. Man har masse Youtube-videoer og podcasts, men disse må man selv oppsøke og da leter man jo stort sett etter ting man er interessert i fra før, og ikke etter nye ting man kanskje vil bli interessert i.

    For musikk har man mange kilder. I mitt tilfelle er det stort sett egen CD-samling. Jeg bruker streaming til å undersøke plater jeg kan være interessert i. Hvis jeg liker det kjøper jeg CDen. Og så bruker jeg streaming til å finne fram ting fra "gamle dager" - ting som det kan være morsomt å høre igjen, men som ikke frister til å kjøpe. Ting som Curved Air, Quicksilver Messenger Service et. al. Ting som Harald Are Lund kunne finne på å spille på radioen i "hine hårde dager". Slikt finner man stort sett bare på streamingtjenester. Radio Vinyl (med unntak av Bjelke/Friis' Husarrest) spiller jo bare den samme listepopen fra 50/60/70-tallet igjen og igjen, og de andre kanalene spiller stort sett bare dagens listepop.

    Radio er dessverre blitt irrelevant med den kommersialiseringen som har skjedd.
    Enig.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nyss i går snakket jeg med en som opplever stadige BAD utfall i sentrale områder uten noen mulighrt for radioskygge. Også Originalmontert infotainmentsystem. .
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det hadde som sagt vært interessant å vite hvor disse områdene er. Jeg har ikke vært steder der DAB har falt ut. Asbjørn har problemer noen steder i Østfold, noe jeg ikke har hatt, men jeg har sikkert ikke kjørt der Asbjørn bor.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Av sjølvsagde årsakar har eg nedprioritert radiolyttinga. Det heng saman med at på rv 618, 19 og 20 som eg ferdast mest på, er dekninga frå 100% til0% via DAB. Eg får med meg halve setningar innimellom, og utdrag av musikkverka. Då er det betre med andre lydkjelder.
    Så er eg veldig spent på korleis NRK Sogn og Fjordane vert erstatta av NRK Vestland. Mykje kunne vore sagt om NRKS&Fj, også ein del positivt. Skal sjå kor robustifisert det vert etter nyttår.
    Må kanskje finne fram den gamle kassettspelaren?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Vanskelig å vite hvor det er. Jeg har hatt radio 100% i områdene rundt Elverum, Hadeland, Drammen, Vikersund, Hønefoss, Oslo (! siden noen nevnt problemer på Majorstuen), Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden. Dermed er det ikke sagt at det ikke finnes områder der som kan ha problemer.
    Har ikke kjørt over alt, selvfølgelig. Ikke nedover Vestfold. Heller ikke i områdene rundt Kongsvinger/Skarnes.
    Det hadde vært morsomt å teste.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kassettspiller ja, da jeg reiste som mest før FM ble likvidert hadde jeg 3-5 120 min Maxells med musikk mest tatt opp fra SR, mye av dette finnes i tråden der ingen skulle tru,,,, med så lange kjøreøkter ble det likevel lite å hente på Radio i lengden. Kanskje jeg skulle legge disse inn på iPhonen og AUXe de inn på bilstereoen? All verdens radio er jo tilgjengelig via iP i samme slengen. Tuneller på Vestlandet fungerte heller dårlig mht radiolyjing uansett så kassettene var greie å ha. Fab 6 kanals i den børsa gitt ...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er med DAB som med mobiltelefon, - det er stort sett grei dekning i større tettbygde strøk og byer, samt langs hovedferdselsårer. Utover dette er det tildels så som så.... Tanken bak systmet med flere sendere som skal summere dekning er kanskje grei nok der hvor man faktisk har dekning fra flere sendere, men det har man slett ikke over hele landet. I tillegg kommer radioskygge, og jeg kan egentlig ikke se at ikke reflekser og utslokking også skal være en effekt ved DAB. Sendernett med relativt lav effekt som ved DAB vil også forsterke slike problemer. Legg så til at senderfrekvensen er mer enn doblet, som også påvirker spredning og dekning negativt i forhold til FM.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Er nå noe godt med DAB også! Sae at fruen kunne betale ved kasse et om ho ville ha DAB i bilen. Men ville hellere ha nye sko. Så nå slipper jeg at høre på endeløs hjernedødt tomgangspreik og ubrukelig muzakk - og kan høre på kvalitetsmusikk i kvalitetsformat (CD). Og dette hadde ikke vert mulig uten innførsel av DAB!

    God Jul!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, helt enig ( i at det er noe godt med DAB også). Endelig har jeg radio i bilen. Det synes jeg er positivt.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da har du nok Antenneproblemer. Husk alle DAB senderne sender på samme frekvens over hele landet for de kommersielle. Som har færre sendere enn NRK, men de tar igjen på styrke. NRK sender på samme frekvens innenfor hver region. Kanalene blir sortert i radioen.
    Og ettersom DAB liker refleksjoner så hjelper jo alle senderne til med at du får signal til radioen mens du beveger deg på veien.
    Har du DAB adapter med selvinnstallert antenne ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ingenting er som mangelfull info. Vi vet jo alle at Sverige bare har DAB enkelte steder. Nå har Nent gruppen lansert 13 nye DAB kanaler Stockholm-Uppsala, som skal bygges ut slik de nye FM senderne har blitt bygget ut, dvs der hvor det bor mest folk.
    Og topografien i Sverige er bittelitt grann forskjellig fra Norge.
    God jul. Snart 2020....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn