Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Neste år, om noen dager kommer vel unisex lisensen som vil erstatte dagens NRK lisens som en komplementæravgift som pirker i all slags streaming TC...
     
    L

    Labbis

    Gjest
    KÅrtBølge & greier....:)
    Mangler Fiskeribølgen.
    Nett og Chromecast audio er jo en grei løsning hvis man har sansen for gamle kvalitetsradioer.
    Så kunne man ønsket seg noe bedre enn 128 kbps eller hva det nå er NRK tilbyr.
    Mvh
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    I og med at NRK ikke har lov til å bare distribuere på internett er det vanskelig å se hvordan man skulle bare bruke det med mindre NRK ble nedlagt. Noen ønsker jo det, men absolutt ikke alle.

    Og til alle som mener at det er så fryktelig dyrt å kjøpe seg en DAB-radio. Å høre på radio over internet i bilen 30 minutter hver dag tar ca 1,5 GB av datakvoten din i løpet av en mnd. Det er ikke helt gratis det heller.
    Hvilken kvote? Jeg har fri data på mit mobile internet! Benytter endda et extra SIMkort i bilen for at have wifi til juniors iPad, det samme for TuneIN radio-app og Deezer musik app i bilen...
    Det er jo fint for deg. Slik er det ikke for alle. Jeg bruker ikke mobiltelefonen til alt mulig. Jeg greier meg med en svært liten datakvote. Skulle jeg høre radio på mobilt internett måtte jeg øke kvoten kraftig.

    Koster mig 550DKK i måneden, men hellere dette end DAB...
    Så du vil heller betale nesten 9000 NOK i året for å slippe å høre på DAB. Jeg er definitivt ikke der.

    Men det var nyt at NRK ikke må distribuere på nettet - så er det altså en pirat version jeg har i mit Sonos hjemme og i TuneIN!?? Fy da - det må jeg slutte med at lytte til nu...
    Nei, NRK kan distribuere på nett så mye de bare vil, men de kan ikke utelukkende bruke en distribusjonsmåte der brukeren må betale for nedlastingen. Det bryter med lisenskriteriene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    I og med at NRK ikke har lov til å bare distribuere på internett er det vanskelig å se hvordan man skulle bare bruke det med mindre NRK ble nedlagt. Noen ønsker jo det, men absolutt ikke alle.
    Det er ingen som forbyr NRK å oppfylle «public service» kravet ved å distribuere på FM. Det er millioner av FM radioer innebygget i alt fra biler til mobiltelefoner. Det er den enkleste ting i verden å sikre at to-tre kanaler kommer frem til stort sett hele landet og alle som bor i det. FM-sendere koster heller ikke mange kronene.

    Problemet oppstår først når noen får dollartegn i øynene ved tanken på å distribuere et utall lavkvalitets pludrekanaler som skal sikre dem et reklamemonopol. Det har aldri vært noen etterspørsel etter dette, markedet finnes ikke, det har ingen fordeler for konsument, betalingsviljen eksisterer ikke. I beste fall får man nesten like bra mottaksforhold og lydkvalitet som det vi hadde med FM pluss et utall kanaler som ingen hører på. Det hele er drevet av en vanhellig lobbyist-allianse og statlige oljepenger som brant i lomma.
    Det har du helt rett i. NRK kunne fortsatt å sende på FM, beholdt noen få kanaler, og latt de kommersielle aktørene bruke mobilt internett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Har 1 TB pr måned. Ikke noe hokus-pokus
    Flott for deg. Jeg har mindre enn 1GB og det holder for mitt bruk. Skulle jeg hatt radio på mobilt internett måtte jeg betale en god del ekstra. Det er faktisk ganske mange som er der, og for mange er det faktisk litt hokus-pokus.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Reiste nordover til Trøndelag I Dag. Rett som det var så datt DAB'n ut. Kan ikke skylde på antennen. Dette er ikke godt nok������ Streamet med spotify isteden. Sånn var det ikke med FM tidligere!
    Hvilken kanal hørte du på ? Mesteparten av veien går jo gjennom Hedmark/Oppland. Etter Dombås bytter du region på NRK kanalene.
    Jeg har bare vært så langt som Fåvang/Kvitfjell men leste for noen dager siden om en som kjørte E6 uten problemer til Trondheim.
    Jeg kjører ofte Trondheim-Oslo. Med DAB er dekningen mye bedre enn den noen gang var med FM. Nå har jeg radio hele veien, det hadde jeg aldri med FM.
    PS: Det er noen få områder i Østerdalen der DAB faller ut i korte strekninger (husker ikke akkurat hvor da det er en stund siden jeg kjørte R3). Jeg kjører vanligvis E6 of R4.
    Det er også en kort strekning over Venabygdsfjellet der DAB faller ut. Ca. 2 minutter der veien går i et litt dypt søkk i terrenget.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Har 1 TB pr måned. Ikke noe hokus-pokus
    Flott for deg. Jeg har mindre enn 1GB og det holder for mitt bruk. Skulle jeg hatt radio på mobilt internett måtte jeg betale en god del ekstra. Det er faktisk ganske mange som er der, og for mange er det faktisk litt hokus-pokus.
    Kan nok bli litt hokus-pokus. Biler eldre enn 10-12 år har ofte verken BT eller AUX inngang på radioen.
    Mvh
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det har du helt rett i. NRK kunne fortsatt å sende på FM, beholdt noen få kanaler, og latt de kommersielle aktørene bruke mobilt internett.

    NRK leier/leide DAB/FM sendere av Norkring.
    Dobbel distribusjon koster penger. 12-1500 FM sendere koster penger. Og de trengte sårt en oppdatering.
    Derfor DAB. Ca 1000 sendere for NRK, litt over 200 for de kommersielle.
    I Sverige ligger SR på ca 200 FM sendere.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mitt 1 TB abb koster 400+ i mnd uten hokus pokus Phone/Pad til FM adaptere for tilkobling til bilstereo uten AUX finnes samt kassettadaptere om det er å foretrekke.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Mitt 1 TB abb koster 400+ i mnd uten hokus pokus Phone/Pad til FM adaptere for tilkobling til bilstereo uten AUX finnes samt kassettadaptere om det er å foretrekke.
    Da snakker vi om veldig redusert lydkvalitet. Eller?
    Mvh
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    FM adapteren kan jeg ikke garantere for i øyeblikket, kun testet den på US radioer hvor det er mis-match med frekvensene. Kassettløsningen matcher lett DAB men det kan være noen variasjoner, AUX hel ved.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Mitt 1 TB abb koster 400+ i mnd uten hokus pokus Phone/Pad til FM adaptere for tilkobling til bilstereo uten AUX finnes samt kassettadaptere om det er å foretrekke.
    Hvor finner du abonnement med 1 TB data for 400 kr/mnd? Beste pris på 100 GB jeg finner er 600 kr/mnd. Jeg finner ingen som tilbyr 1 TB.
     
    Sist redigert:
    L

    Labbis

    Gjest
    FM adapteren kan jeg ikke garantere for i øyeblikket, kun testet den på US radioer hvor det er mis-match med frekvensene. Kassettløsningen matcher lett DAB men det kan være noen variasjoner, AUX hel ved.
    Tenk deg gode gamlemor som skal besøke sin datter. Vil gjerne høre på radio på turen. Først skal hun ha TB , så skal hun koble til FM adapter til sin Doro. Deretter søke inn FM signalet (etter å ha lest bruksanvisningen) Og deretter finne den rette kanalen på telefonen. Osv. Vær så snill!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har du helt rett i. NRK kunne fortsatt å sende på FM, beholdt noen få kanaler, og latt de kommersielle aktørene bruke mobilt internett.

    NRK leier/leide DAB/FM sendere av Norkring.
    Dobbel distribusjon koster penger. 12-1500 FM sendere koster penger. Og de trengte sårt en oppdatering.
    Derfor DAB. Ca 1000 sendere for NRK, litt over 200 for de kommersielle.
    I Sverige ligger SR på ca 200 FM sendere.
    Det er tydelig at det fortsatt bygges ut. På vei sørover gjennom Østfold i dag hadde jeg kontinuerlig DAB-mottak helt ned til Tanum i Bohuslän. Slik var det ikke for et år eller to siden. (Samme bil, samme antenne, samme adapter.) Mon tro hvor mange sendere man har vært nødt til å bygge for å komme dit, og hvor mye de kostet sammenlignet med løpende utskiftning av FM-sendere etter hvert som de gikk ut på dato.

    Det var jo ikke slik at FM-nettet var i ferd med å kollapse på samme måte som signalanleggene på Østfoldbanen og bare måtte byttes ut med alt på en gang. Vi hadde fullt fungerende FM-sendere bygget ut over mange år. Det blir feil å sammenligne kostnaden for x tusen DAB-sendere med like mange FM-sendere. Den relevante sammenligningen er med hva det ville kostet å drive FM-nettet videre og bare skifte ut utstyr som ikke lenger er økonomisk forsvarlig å vedlikeholde. Jeg tipper forskjellen mellom det og full DAB-utbygging var ganske mange milliarder kroner av skattebetalernes penger. Pluss utskiftningen av alle radioapparater til et ti-talls milliarder. Pluss kostnaden ved å vedlikeholde noen tusen DAB-sendere, en teknologi som i praksis ikke brukes i andre land enn Norge.

    Det ville vært morsomt å vite to tall: Hvor mange DAB-sendere finnes det i verden? Hvor mange av dem står i Norge? 80 %? 90 %?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det er tydelig at det fortsatt bygges ut. På vei sørover gjennom Østfold i dag hadde jeg kontinuerlig DAB-mottak helt ned til Tanum i Bohuslän. Slik var det ikke for et år eller to siden. (Samme bil, samme antenne, samme adapter.) Mon tro hvor mange sendere man har vært nødt til å bygge for å komme dit, og hvor mye de kostet sammenlignet med løpende utskiftning av FM-sendere etter hvert som de gikk ut på dato.
    DAB ned dit hadde jeg sommeren 2018 i min Passat, så at DAB-senderne når ned dit er ikke noe nytt.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    I bilen her i Bergensområdet er dab iallefall mye bedre dekningsmessig en FM var,selv med påklistret antenne.

    Nå er det ikke mange prosent av radiolytterne som er optatt av hifi,så lyden er nok "god nokk" for de fleste.

    Radio er fantastisk.Stortsett TULLPRAT,LISTEPOP OG REKLAME OMMAT OG OMMAT.
    Klarer meg fint uten egentig...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Vi hadde fullt fungerende FM-sendere bygget ut over mange år.
    Likevel hadde de dårligere dekning enn dagens DAB!
    Det var store deler av E6 og R3 som ikke hadde FM-dekning. På hytta på Oppdal fikk jeg bare inn P2 (noen gang ikke det heller). I Soknedal (mellom Berkåk og Støren) var det skurring eller helt stille. Ingen radio på Dovrefjell.
    Hvis du svingte av fra E6 på Ulsberg og kjørte R3 ble det stille/skurring fra Innset til Yset. Osv...

    Med DAB har jeg radio alle disse stedene.

    NB: Jeg påstår ikke at dekningen er like god over alt, men de stedene jeg kjører er det bedre dekning med DAB enn med FM. Skulle man hatt skikkelig FM-dekning ville man måtte utplassere ganske mange fler FM-sendere enn man hadde, det ville ikke holde med vedlikehold av de eksisterende.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvorfor var det så åpenbart at det måtte bli dab kontra oppdatering/utvidelse av det nettet vi hadde?
    Det var det eneste alternativet den gang man bestemte seg. Radio til folket, med flere kanaler.
    Robust, billigere i drift.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvorfor var DAB det eneste alternativet?
    Vi har gått fra langbølge, mellombølge til FM.
    Det var det eneste alternativet på 90 tallet. Norge er med i EBU, som er et samarbeide mellom kringkastere i Europa.
    Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i. CD plata var 10 år, digital satellitt teknologi var på trappene, og Telenor var sikkert i gang med overgangen til digital mobiltelefoni.
    Så hvorfor ikke digital radio. Vi hadde digitale PC-er, og noen av oss tilgang til Internett...
    20-25 år etter har vi digitale duppedingser overalt.
    Og det geniale med DAB. Alle kanaler på en frekvens over hele landet for de kommersielle. I en mux. Får du inn P4 får du inn de andre P4 kanalene. NRK sender sine kanaler på samme frekvens innenfor hver region. Får du inn P1, får du inn de andre NRK kanalene.
    Dekningen til de kommersielle er ikke så god som hos NRK. Slik det var på FM.
    Suveren dekning, støyfri lyd, uten plopp, fissjj og skurr.
    Et litt større land, Russland har såvidt jeg vet, valgt en annen variant, som kom senere enn DAB. USA har satset på satellittradio.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Denne er jo ganske interessant:

    "On a pan-European level, the European Electronic Communications Code (EECC), adopted in December 2018, requires all new car radios in the EU to be capable of receiving digital terrestrial radio by the end of 2020. "

    Det tar vel livet av argumentet at det blir ekstra dyrt å få bilradio i Norge fordi de må installere spesielle radioer for det norske markedet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    1) Kilde?
    2) infoen kan allerede være utdatert.
    3) Bilradioer er ikke nødvendigvis det samme som:
    4) Originalmonterte apparater.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Hvorfor var DAB det eneste alternativet?
    Vi har gått fra langbølge, mellombølge til FM.
    Det var det eneste alternativet på 90 tallet. Norge er med i EBU, som er et samarbeide mellom kringkastere i Europa.
    Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i. CD plata var 10 år, digital satellitt teknologi var på trappene, og Telenor var sikkert i gang med overgangen til digital mobiltelefoni.
    Så hvorfor ikke digital radio. Vi hadde digitale PC-er, og noen av oss tilgang til Internett...
    20-25 år etter har vi digitale duppedingser overalt.
    Og det geniale med DAB. Alle kanaler på en frekvens over hele landet for de kommersielle. I en mux. Får du inn P4 får du inn de andre P4 kanalene. NRK sender sine kanaler på samme frekvens innenfor hver region. Får du inn P1, får du inn de andre NRK kanalene.
    Dekningen til de kommersielle er ikke så god som hos NRK. Slik det var på FM.
    Suveren dekning, støyfri lyd, uten plopp, fissjj og skurr.
    Et litt større land, Russland har såvidt jeg vet, valgt en annen variant, som kom senere enn DAB. USA har satset på satellittradio.
    Akkurat det med alle på samme frekvens som ikke er fordelen, men ulempen med dab. Pga det da blir så elendig kvalitet (for alle som hører over 5 khz) at det er ubrukelig til annet end dabbe-pludre-prat - og det går en lei i lengden!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kanalene sendes med forskjellig bitrate, selv om de sender på samme frekvens. NRK sender alle kanaler på 80 kbps, AAC codec, 2 kanaler med 24 kbps, det er værkanalen og trafikkanalen hvor det bare sendes tale.
    De kommersielle sender på 72, 64, 56 og 48, mens P4 sender på vanlig DAB med 128 kbps, med MP2 codec.
    Disse bitratene er standard hos de fleste som sender på DAB, og i USA på satellitt radio.
    Og gir god lyd på radio. Men annerledes enn FM.
    Og jeg hører godt over 5khz, og DAB sender langt over det, og mye høyere enn FM noengang har kunnet.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Kanalene sendes med forskjellig bitrate, selv om de sender på samme frekvens. NRK sender alle kanaler på 80 kbps, AAC codec, 2 kanaler med 24 kbps, det er værkanalen og trafikkanalen hvor det bare sendes tale.
    De kommersielle sender på 72, 64, 56 og 48, mens P4 sender på vanlig DAB med 128 kbps, med MP2 codec.
    Disse bitratene er standard hos de fleste som sender på DAB, og i USA på satellitt radio.
    Og gir god lyd på radio. Men annerledes enn FM.
    Og jeg hører godt over 5khz, og DAB sender langt over det, og mye høyere enn FM noengang har kunnet.
    80kbit/s gir ekte innhold av 5khz mono og 2,5khz stereo. Noe kan med lite tap fjernes (lossy compression) - men hovedparten av det over 2,5khz stereo som er i DAB - er konstruert av algoritmer. Dvs. det du hører er det en chips trur det er i musikken.

    Regelrett digitalt MØKK!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Har flyttet til Majorstuen, 500m fra Nrk Marienlyst. Hører mye radio (Nrk Klassisk, for det meste), når jeg jobber hjemme. Geneva Touring L er en god radio, men to-tre ganger i timen faller signalet ut i ett-to sekunder. Har flyttet radioen rundt i kåken, med samme resultat.

    Bittelitt frustrerende, for å si det pent.

    Takkskarrufaenmegha, Nrk og dustepolitikerne med kulturminister Giske i spissen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    DAB-saken er vel egentlig et skoleeksempel på hvordan politikken fungerer i dag, med konsulentutredninger i form av bestillingsverk og lobbyister som påvirker politikere som selvsagt ikke har bæra peiling på sakens faglige innhold. Bland så dette sammen i en god røre med "utredninger" fra diverse tenketanker som i stor grad består av vyer med liten bakkekontakt, - så er vi der vi er.... Kommune og fylkessammenslåinger, forsvar, helse- og sykehusreformer, osv-osv. - alt sammen uten annen reell effekt enn politikernes egne tåkebelagte forsvarstaler om at "nu går alt så meget bedre"..... for stort sett er det bare de involverte politkerne som makter å se de påståtte forbedringene.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Har flyttet til Majorstuen, 500m fra Nrk Marienlyst. Hører mye radio (Nrk Klassisk, for det meste), når jeg jobber hjemme. Geneva Touring L er en god radio, men to-tre ganger i timen faller signalet ut i ett-to sekunder. Har flyttet radioen rundt i kåken, med samme resultat.
    Det der skjer faktisk innimellom med min Geneva L også, men ikke så ofte som du skriver. Jeg har imidlertid aldri opplevd det i bilen, så jeg undres på hva det kommer av.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Kanalene sendes med forskjellig bitrate, selv om de sender på samme frekvens. NRK sender alle kanaler på 80 kbps, AAC codec, 2 kanaler med 24 kbps, det er værkanalen og trafikkanalen hvor det bare sendes tale.
    De kommersielle sender på 72, 64, 56 og 48, mens P4 sender på vanlig DAB med 128 kbps, med MP2 codec.
    Disse bitratene er standard hos de fleste som sender på DAB, og i USA på satellitt radio.
    Og gir god lyd på radio. Men annerledes enn FM.
    Og jeg hører godt over 5khz, og DAB sender langt over det, og mye høyere enn FM noengang har kunnet.
    80kbit/s gir ekte innhold av 5khz mono og 2,5khz stereo. Noe kan med lite tap fjernes (lossy compression) - men hovedparten av det over 2,5khz stereo som er i DAB - er konstruert av algoritmer. Dvs. det du hører er det en chips trur det er i musikken.

    Regelrett digitalt MØKK!
    Dette er jo regelrett pisspreik!
    Dette har du ikke noe som helst belegg for å skrive.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Er så glad fordi vi har så mange eksperter på digital lyd her i Norge.
    Er det en egen linje på en høyskole vi ikke har hørt om ?
    . Så hvorfor hører all musikk jeg hører i bilen som den jeg har hørt i 65 år, via langbølge, mellombølge, FM mono og stereo, hjemme på mitt HiFi freak anlegg på 70/80 tallet, som DJ på 70 tallet og 2000 tallet, i radiostudioer, på CD og Spotify akkurat ut som den samme musikken. Jo, fordi jeg hører med øra mine, og hjernen min.
    Skjønner at du ikke klarer det. Teori og praksis er to forskjellige ting.
    Akkurat som at jeg ikke har hatt problem med DAB dekning de siste 6 år.
    Så hva med lyden på CD, TV, Blu-ray og Spotify/Tidal osv. ?????
    Dette skal bli spennende.
    Godt nytt radio og lyd år til alle her inne.
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Hvis Classic46 har noe nyttårsforsett får vi håpe det går ut på å slutte å kverne i denne tråden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn