Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vis vedlegget 574677

    Sånn ser det ut hos meg!
    Jeg er ikke DAB-motstander, men her på Vestlandet(Vestland fylke), så har vi mange høye fjell, så noen steder blir det radioskygge nesten uansett.
    Vel, alle NRK senderne sender på samme frekvens, refleksjoner er en av fordelene med DAB,
    .... Bil eller hjemme ? Adapter eller fabrikkinnstallert ?
    På riksvei 22 langs Øyeren på vei til Lillestrøm går veien i noen kilometer tett inntil en fjellvegg på 50 meter. På de andre siden av veien skog og langt fra flatt. Det man kan kalle en radioskygge.
    Kjørt mange ganger de siste 6 årene. Til og med Metro Romerike som er en lokal DAB sender kom inn uten problem. Riksvei 120 fra Tomter til Knapstad går nede i et høl med berg og skog på begge sider.
    Flåm var ikke noe problem. Fra Valdres og opp på Aurlandsfjellet. Der var det stille. Både med DAB, FM og mobil. Så, jeg venter spent på mottakerutstyr.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Meanwhile...













    J Berg
    15.03.2018, kl. 21:22
    Det er betryggende å lese at brudd i strømtilførselen aldri vil kunne ramme lokalradioenes sendere, selv om de skulle få sin kraftforsyning over samme linje som DAB-senderne til Norkring. Og at senderstido på samme måte har fulstendig kraft-backup til alle funksjoner slik at uansett hva som skjer i krafttilførselen i noe ledd, hele veien fra senderstudio til hver enkelt sendermast, er sikret med nødkraft-løsninger, for alle lokalradioer.

    Dette er spesielt imponerende, FM-teknologien tatt i betraktning: Hver enkelt FM-sender er alene ansvarlig for å gi et fullgodt signal til mottakerne. Med DAB-teknologi vil jo en liten hjelpesender basere seg på det signalet andre sendere i distriktet sender ut, og bare hjelpe et litt for svakt signal fra de andre opp til et tilstrekkelig høyt nivå for mottakere med dårligere følsomhet / antenner. Om en slik sender faller ut, kan de med gode antenner stadig ha godt nok signal fra de andre; det er bare de med dårligere antenner som mister signalet. Siden lokalradioens FM-sendere ikke har denne muligheten for å ‘hjelpe hverandre’ har de alene selvstendig ansvar for signalet. Da er det ekstra imponerende at lokalradioer over hele Norge klarer å holde samtlige sendere og senderstudioer i gang, uansett vilke trær som faller over kraftlinjene.

    Jeg vil anta at Norkring vil være svært interessert i å lære litt fra lokalradioene om hvordan de handterer disse problememe. Kanskje lokalradio.no ved journalist Kyrre Dahl kan ta initiativet til et møte der lokalradioene redegjør for hvordan de på så upåklagelig måte oppnår 100% oppetid for samtlige sendere og senderstudioer, totalt upåvirket av svikt i kraftforsyningen i noe ledd.




    https://radio.no/digitalisering/beredskap-med-nye-radionett/
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ...


    “Erfaringene så langt levner ingen tvil om at slukkingen av FM-nettet og innføringen av DAB er en tragedie for det norske folk.”
    Åslaug Sem-Jacobsen, stortingsrepresentant og kulturpolitisk talsperson for Senterpartiet. Kilde: Driva: Vi svikter ikke Radio-Norge!.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ...


    “Erfaringene så langt levner ingen tvil om at slukkingen av FM-nettet og innføringen av DAB er en tragedie for det norske folk.”
    Åslaug Sem-Jacobsen, stortingsrepresentant og kulturpolitisk talsperson for Senterpartiet. Kilde: Driva: Vi svikter ikke Radio-Norge!.
    Radio Norge (ikke stasjonen) is alive and well and living, og har vært det i mange tiår.
    3 millioner mennesker hører på radio hver dag
    Hvis man ikke vil høre på radio via DAB, så ikke klag på noe man ikke bruker.
    Ellers er radio tilgjengelig på nett, via parabol og digitaltsendt bakkenett.
    Samt kabel og fiber.
    Er det noe mer å diskutere da ?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ...


    “Erfaringene så langt levner ingen tvil om at slukkingen av FM-nettet og innføringen av DAB er en tragedie for det norske folk.”
    Åslaug Sem-Jacobsen, stortingsrepresentant og kulturpolitisk talsperson for Senterpartiet. Kilde: Driva: Vi svikter ikke Radio-Norge!.
    Radio Norge (ikke stasjonen) is alive and well and living, og har vært det i mange tiår.
    3 millioner mennesker hører på radio hver dag
    Hvis man ikke vil høre på radio via DAB, så ikke klag på noe man ikke bruker.
    Ellers er radio tilgjengelig på nett, via parabol og digitaltsendt bakkenett.
    Samt kabel og fiber.
    Er det noe mer å diskutere da ?
    Jeg bruker (desverre)DAB av den enkle grunn at FM er slukket (får kun inn en nærradio FM i området jeg ferdes. Så da kan jeg fortsette å klage tilø krampa tar meg eller corona tar meg, vet ikke hva som er verst ennå ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ...


    “Erfaringene så langt levner ingen tvil om at slukkingen av FM-nettet og innføringen av DAB er en tragedie for det norske folk.”
    Åslaug Sem-Jacobsen, stortingsrepresentant og kulturpolitisk talsperson for Senterpartiet. Kilde: Driva: Vi svikter ikke Radio-Norge!.
    Radio Norge (ikke stasjonen) is alive and well and living, og har vært det i mange tiår.
    3 millioner mennesker hører på radio hver dag
    Hvis man ikke vil høre på radio via DAB, så ikke klag på noe man ikke bruker.
    Ellers er radio tilgjengelig på nett, via parabol og digitaltsendt bakkenett.
    Samt kabel og fiber.
    Er det noe mer å diskutere da ?
    Jeg bruker (desverre)DAB av den enkle grunn at FM er slukket (får kun inn en nærradio FM i området jeg ferdes. Så da kan jeg fortsette å klage tilø krampa tar meg eller corona tar meg, vet ikke hva som er verst ennå ?
    Og hva klager du på ? Det er ikke noe i veien med DAB dekningen. Har du problemer, så er det utstyr eller bruk.
    Hvor bor du, og hvilke kanaler har du problem med ? Etter første januar ble noen av DAB regionene gjort om.
    Så da lønner det seg alltid å ta en full skann i bilradioen, og sjekke at de kanaler du har på forhåndsinnstilling matcher fylket du bor i.
    Så er det selvsagt veldig arrogant å hevde at det ikke er noe i veien med DAB dekningen, ettersom jeg ikke har kjørt i hver erste krik og krok her i landet. Det har jo folk fra radio.no gjort de siste 5-6-7 årene og testet.
    Jeg har diskutert dette med folk på forskjellige steder i minst 5 år nå, og folk har klagd på steder jeg har kjørt mange ganger, og for lenge siden. Dessuten har andre enn meg kommentert sine egne erfaringer med å kjøre Norge på kryss og tvers uten problemer.
    Noen FM radioer var bedre enn andre. Noen antenner fungerte bedre. Sånn er det nok med DAB også. Riktig kombinasjon av antenne, antenne forsterker og DAB radio gir det beste resultatet. Funker ikke DAB radioen i din bil, slik du mener at den skal, så klag.
    Og vær sikker på at du kan bruksanvisningen på din DAB radio. Lykke til.
    Og klag til meg hvis du ikke får det til.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Meanwhile....i disse Corona tider :I tillegg merker NRK økende lyttertall på radiokanalen NRK Nyheter, der nesten 200.000 lytter daglig, samt at NRK.no har over 2 millioner unike brukere daglig.
    Tydelig at panikken brer seg hos FM nissekongen, som alltid unnlater å fortelle at de fleste lokalradioer sender på DAB.
    Særlig Radio Nea, som har beredskapsradio i disse Corona tider.
    Ellers tror mange at det ikke er forskjell på DAB nett, mobilnett og Internett via kabel og fiber. Nødnettet har de glemt.
    Men alt som er digitalt svikter, mens FM står triumferende igjen, liksom....LOL.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Meanwhile....i disse Corona tider :I tillegg merker NRK økende lyttertall på radiokanalen NRK Nyheter, der nesten 200.000 lytter daglig, samt at NRK.no har over 2 millioner unike brukere daglig.
    Tydelig at panikken brer seg hos FM nissekongen, som alltid unnlater å fortelle at de fleste lokalradioer sender på DAB.
    Særlig Radio Nea, som har beredskapsradio i disse Corona tider.
    Ellers tror mange at det ikke er forskjell på DAB nett, mobilnett og Internett via kabel og fiber. Nødnettet har de glemt.
    Men alt som er digitalt svikter, mens FM står triumferende igjen, liksom....LOL.
    Det er mer hakk i plata hos deg enn hos noen andre, det er i hvert fall sikkert. De fleste lokalradioer sender på DAB, og hva så? Det sier vel ingen verdens ting om kvaliteten på hverken DAB eller lokalradio.

    Radio Nea er altså beredskapsradio, på oppdrag fra hvem? Noe de har funnet på selv kanskje? Eller har ansvarlig myndighet pekt på Nea som Norges beredskapsradio? Neppe... [emoji57]

    Du babler om fm-nisser og facebookgrupper, samtidig som du selv har de største skylappene av alle. Og før du drar i gang igjen, vi trenger ikke flere anekdoter om turer du har kjørt, ikke flere linker til dekningskart som egentlig viser noe helt annet, eller flere runder om fabrikkmontering vs ettermontering, kanalsøk, Mitsubishis fortreffeligheter osv. osv. Vi har hørt det før.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja er det ikke rart. Det meste av befolkningen er helt eller delvis stengt inne, og så går radiolyttingen opp. Det må innkasseres som en seier for det fortreffelige (!) DAB-systemet.

    Se forøvrig tredje avsnitt i denne artikkelen: https://www.drangedalsposten.no/2020/03/informasjon-til-befolkningen-i-en-krisesituasjon/
    Ikke sant - dette må anses å være et endelig bevis på DABs fortreffeligheter, det må selv den mest standhaftige fm-nisse forstå. [emoji23]
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker (desverre)DAB av den enkle grunn at FM er slukket (får kun inn en nærradio FM i området jeg ferdes. Så da kan jeg fortsette å klage tilø krampa tar meg eller corona tar meg, vet ikke hva som er verst ennå ?
    Jeg har løst det hele ved å ikke høre på radio i det hele tatt. Har ikke DAB radio.
    Etter at NRK endra målgruppen til "Her & Nå" fra voksne til trettenåringer, ble radiolytting langt mindre interessant uansett....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker (desverre)DAB av den enkle grunn at FM er slukket (får kun inn en nærradio FM i området jeg ferdes. Så da kan jeg fortsette å klage tilø krampa tar meg eller corona tar meg, vet ikke hva som er verst ennå ?
    Jeg har løst det hele ved å ikke høre på radio i det hele tatt. Har ikke DAB radio.
    Etter at NRK endra målgruppen til "Her & Nå" fra voksne til trettenåringer, ble radiolytting langt mindre interessant uansett....
    Skjønner, det er nok langt på vei det samme her, men det hender jeg går over til Sami kanalen, for da skjønner jeg ikke alt utenompratet samtidig som musikken er litt mindre fjortis. Egentlig er det forferdelig slitsomt med all radioreklamen, så radio er ødelagt programmessig desverre.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja er det ikke rart. Det meste av befolkningen er helt eller delvis stengt inne, og så går radiolyttingen opp. Det må innkasseres som en seier for det fortreffelige (!) DAB-systemet.

    Se forøvrig tredje avsnitt i denne artikkelen: https://www.drangedalsposten.no/2020/03/informasjon-til-befolkningen-i-en-krisesituasjon/
    Ikke sant - dette må anses å være et endelig bevis på DABs fortreffeligheter, det må selv den mest standhaftige fm-nisse forstå. [emoji23]
    Det ville vel vært helt utrolig at hvis Internett, mobilnett og DAB nett som er helt tre forskjellige ting, falt ut, så ville et ikke eksisterende riksdekkende FM nett være forskånet for alle mulige feil, som strømbrudd osv. fordi det er analogt ????????
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det kommer av rekkevidden på FM, du trenger 6 dab-sendere for å dekke samme område som en fm-sender - gitt at effekten på senderne er den samme. Dette har vi fortalt deg om før.

    Antallet FM-mottakere i verden, det gjennomprøvde FM-systemet og de utbygde FM-nettene gjør at FM er internasjonal standard for radio i kriser. Det merkelige unntaket er Norge med sitt sårbare og feilbarlige DAB-system. Men vi har et godt mobilnett som sender data (internett) også. Nå må vi stole på det.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan også legge til strømforbruket på en DAB-radio vs en FM-radio. Om strømmen går på mottakersiden vil man slippe opp for batterier ganske fort i DAB-verdenen, mens FM-mottakere vil fungere på de samme batteriene i uker og måneder. I et slikt scenarie vil DAB i praksis gå ned omtrent samtidig med mobilnettet så snart batteriene går tomme.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Vi kan også legge til strømforbruket på en DAB-radio vs en FM-radio. Om strømmen går på mottakersiden vil man slippe opp for batterier ganske fort i DAB-verdenen, mens FM-mottakere vil fungere på de samme batteriene i uker og måneder. I et slikt scenarie vil DAB i praksis gå ned omtrent samtidig med mobilnettet så snart batteriene går tomme.
    Vel.
    En Roberts iStream spiller inntil 120t på batteri. Kan ikke minnes at vår klassiske Radionette Explorer spilte i måneder på batteri. Prøvde vel aldri heller siden den som oftest sto tilkoplet batterieliminator på kjøkkenet...

    Men min lille Philips-radio husker jeg var plagsomt glad i AA-batterier😊

    Skjermbilde 2020-03-25 kl. 15.36.33.jpg
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Optimistisk oppgitt? Dette strømforbruket er vel neppe med DAB-mottak. Det ligner lite på min og andres erfaringer.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Optimistisk oppgitt? Dette strømforbruket er vel neppe med DAB-mottak. Det ligner lite på min og andres erfaringer.


    DAB-radioer sluker batterier! – lytter.no
    Ja. Det er sikkert bare løgn og bedrag fra Roberts;) For det kan jo ikke være mulig at det er noe som er like OK med en DAB-radio som med en FM-radio???

    Har du forresten lest artikkelen du linket til?
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    24t og fallende batteritid i følge mange som har stasjonære hjemmeenheter.
    Joda. Det er jo et langt mer troverdig utsagn enn Roberts spesifikasjoner.

    Det ryktes forresten at det er Trump som eier Roberts. Så da så:eek:
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    michell: Har du lagt merke til at Roberts-radioer selges under andre merker? F.eks Grundig. Det er mao ikke genuint Roberts-apparater vi snakker om...
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    michell: Har du lagt merke til at Roberts-radioer selges under andre merker? F.eks Grundig. Det er mao ikke genuint Roberts-apparater vi snakker om...
    Nei det har jeg ikke. Men da er det jo flere merker som klarer +100t DAB-lytting med fire D-size-batterier:cool:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel ingen som påstår at de brant pga DAB,- men at det er en rekke av DAB-radioene som har hatt både farlige batteripakker og PSUs er et faktum... det er også et faktum at DAB-radioer bruker tildels betydelig mer strøm enn en typisk FM reiseradio... Min TP41 gikk gjerne et par månder på et batterisett...
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det er vel ingen som påstår at de brant pga DAB,- men at det er en rekke av DAB-radioene som har hatt både farlige batteripakker og PSUs er et faktum... det er også et faktum at DAB-radioer bruker tildels betydelig mer strøm enn en typisk FM reiseradio... Min TP41 gikk gjerne et par månder på et batterisett...
    Ingenting av det du påstår er mere faktum enn at mobiler som kjører Andriod OS er mere brannfarlige enn andre mobiler. Noe som naturligvis ikke er et faktum.
    https://bgr.com/2019/04/30/galaxy-s10-5g-burning-photos-samsung-response/
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Pinell Go ble trekt tilbake pga brannfare, - nå også det som vises til i artiklen... selv har jeg hatt tre Pinell Supersound på benken med kaput PSU...
    Selvsagt har ikke dette noe med DAB i seg selv å gjøre, men jeg kan ikke huske noengang å ha hørt om en gammeldags reiseradio som har tatt fyr...
    Dårlig design og hastverksproduksjon ala bruk og kast er et tegn i tida..
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Pinell Go ble trekt tilbake pga brannfare, - nå også det som vises til i artiklen... selv har jeg hatt tre Pinell Supersound på benken med kaput PSU...
    Selvsagt har ikke dette noe med DAB i seg selv å gjøre, men jeg kan ikke huske noengang å ha hørt om en gammeldags reiseradio som har tatt fyr...
    Dårlig design og hastverksproduksjon ala bruk og kast er et tegn i tida..
    Ja. Men drittprodukter kan da ikke benyttes som argument mot en teknologi:confused:
    Forøvrig har din TP41 50% høyere batterikapisitet enn en Roberts Revival. Med 4 timer batterilytting pr. dag vil den holde i en måned. Er du sikker på at du lyttet 4t pr. dag i flere måneder på batteridrift på Tandbergen din?:)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt kan man ikke beskylde DAB teknologien for dårlige produkter, men det gjør ikke DAB noe bedre....
    Brukstid på TPen varierte...jeg hadde mange radioer mens vi hadde FM....og har de enda, ettersom jeg har et adapter med god sender..
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Selvsagt kan man ikke beskylde DAB teknologien for dårlige produkter, men det gjør ikke DAB noe bedre....
    Brukstid på TPen varierte...jeg hadde mange radioer mens vi hadde FM....og har de enda, ettersom jeg har et adapter med god sender..
    Nei. Det gjør ikke DAB hverken dårligere eller bedre. Men jeg har en Roberts Revival med mere batterilevetid enn jeg noen gang vil behøve. Batteriene holder i åresvis. For jeg tar den bare ut i hagen på fine sommerdager sammen med en halvliter. Resten av tiden kjøres den på batterieliminator.
    Akkurat som den gode gamle Exploreren som stod på kjøkkenet i mitt barndomshjem.

    Og lyden den er helt OK den. Savner radio Lux. Savner ikke FM.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Min Geneva skal ha en batterilevetid på oppimot 40 timer. Jeg bruker den 1-2 timer hver dag og lader den ca 1 gang i måneden, så det kan virke å stemme. Ikke så ille. Rimelig god lyd er det også i den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn