Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det går i alle fall ikke å force til DAB. Alkohol forsterker stemning og blir i dårlig lune av å høre på DAB, i alle fall i noe annet enn bil....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjørte Trondheim-Oslo i går. Østerdalen. Etter Elverum kjørte jeg via Nord-Odal og Skarnes og kom inn på E6 ved Kløfta. Ingen drop-outs noen steder. Full dekning hele veien (forrige gang jeg kjørte der var det korte drop-outs i området rett nord for Rena). Det skulle egentlig bare mangle siden dette er en av hovedfartsårene nord-sør, men med FM var det ofte drop-outs når jeg kjørte her. Dekningen har blitt mye bedre. Det var stort sett P2 og Radio Vinyl jeg hørte på.

    PS: Jeg hører stort sett bare på radio i bilen, og aldri på høye volum, så jeg skal ikke uttale meg om lydkvaliteten.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette kunne like gjerne vært i Norge, det er "dødfødt" å lage radiokanal til ungdommer.

    Spør her i Norge hvor mange under 30 år som hører på radio.
    Spør så de samme om de hører på podkaster...?

    Kan garantere at radio som medium praktisk talt er dødt om 20 år, bortsett fra for oss som er oppvokst med det.
    Det samme gjelder TV-kanaler, ungdom i dag velger "alternativt", uten reklame.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Dette kunne like gjerne vært i Norge, det er "dødfødt" å lage radiokanal til ungdommer.

    Spør her i Norge hvor mange under 30 år som hører på radio.
    Spør så de samme om de hører på podkaster...?

    Kan garantere at radio som medium praktisk talt er dødt om 20 år, bortsett fra for oss som er oppvokst med det.
    Det samme gjelder TV-kanaler, ungdom i dag velger "alternativt", uten reklame.
    HELT uenig.
    Lineær broadcasting vil fortsette i all overskuleig framtid.
    Internet vil ikke bli den eneste plattformen staten vil satse på til mediedekning. No chance.
    Da må alle i Norge gis gratis internett for det første. Og det må være gratis dekning til nærmere 100% av befolkningen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    HELT uenig.
    Lineær broadcasting vil fortsette i all overskuleig framtid.
    Internet vil ikke bli den eneste plattformen staten vil satse på til mediedekning. No chance.
    Da må alle i Norge gis gratis internett for det første. Og det må være gratis dekning til nærmere 100% av befolkningen.
    Og alle må ha en dings med Internett, mobil eller en smart høyttaler.
    En radio sender som alltid på sitt eget sendenett, uavhengig av Internett. Og gratis.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Og alle må ha en dings med Internett, mobil eller en smart høyttaler.
    En radio sender som alltid på sitt eget sendenett, uavhengig av Internett. Og gratis.
    Ja, for det er det jo mange i norge i dag som ikke har...

    Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at det finnes flere "dingser" med internettilgang i Norge i dag enn det finnes DAB-mottakere. Og det å ha internettilgang, både hjemme og etterhvert også via mobile enheter er nå nesten like selvfølgelig som å ha innlagt strøm i huset sitt.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, for det er det jo mange i norge i dag som ikke har...

    Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at det finnes flere "dingser" med internettilgang i Norge i dag enn det finnes DAB-mottakere. Og det å ha internettilgang, både hjemme og etterhvert også via mobile enheter er nå nesten like selvfølgelig som å ha innlagt strøm i huset sitt.
    Jeg har omtrent 10 dingser med tilgang til Internett, og kan høre radio på de fleste av de. Men gjør jeg det ?Noen ganger via Canal Digital parabol...men det enkle er ofte det beste. Jeg bruker en DAB radio. Enklest å skifte kanal, alltid oppdatert, og i bilen oppdatert på trafikk. Mobilen bruker jeg som GPS. Ved å bruke DAB har jeg alltid dekning, og det er gratis. Og jeg bytter kanal på den enkleste og sikreste måten, uten å knote med min mobil. Som er ulovlig....
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, for det er det jo mange i norge i dag som ikke har...

    Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at det finnes flere "dingser" med internettilgang i Norge i dag enn det finnes DAB-mottakere. Og det å ha internettilgang, både hjemme og etterhvert også via mobile enheter er nå nesten like selvfølgelig som å ha innlagt strøm i huset sitt.
    I mitt hjem har jeg ikke DAB+ radio.
    Derimot har jeg TV, dekoder, blu-ray og AVP, alle de har tilgang til Internett.
    Kan da høre radio via TV, dekoder og AVP, i tillegg har jeg en HEOS 1 på soverommet for å høre radio/musikk.
    Derfor trenger en ikke en separat radio-mottaker i dag.

    Fremtiden er nok «radio» via Internett, selv om vi på 30+ hører på radio via «radioapparat» i bilen og hjemme.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    For min del døde lineær kringkastet radio med nedleggingen av FM. Jeg har 8 dingser som er koblet til verdensveven (med og uten tråd) og ingen dingser som tar DAB hverken med + eller -.

    mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    For min del døde lineær kringkastet radio med nedleggingen av FM. Jeg har 8 dingser som er koblet til verdensveven (med og uten tråd) og ingen dingser som tar DAB hverken med + eller -.

    mvh
    KJ
    Det er rart at man mener et ganske gammelt system som FM, som kom etter 50-60 år med radio på langbølge, mellombølge osv. er ensbetydende med linjær kringkasting. Radio er radio, enten det kringkastes analogt eller digitalt.
    Hva med TV, som har vært på digital parabol siden midten av 90 tallet, du kan ikke se på TV lenger ?
    Og dette med mobiltelefoni som er digitalt...og datamaskiner og Internettet og apper...til og med apper som man få inn radio på...både FM og DAB...eller er det digitalt det også.
    Og hifisentralen....hvor skal dette ende ?
    Man kan jo sitte hjemme i sin krok og lytte på LP plater og passe på at det ikke var noe digitalt i signalveien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden du spør: Nei, jeg ser ikke på lineær TV lenger heller. Har kvittet meg med Altiboksen for kabel-TV og demontert både parabol- og yagi-antenner både hjemme og på hytta. Når jeg skal se på noe castes det fra iPad med apper for NRK, SR etc til en Chromecast i HDMI-inngangen på TV'en. Da kan jeg se de programmene jeg vil, når jeg vil, fra hvilke stasjoner jeg enn vil. Betaler ikke for "sportspakker" og lignende.

    KJ's poeng er ikke at han er en analog ludditt som ikke tåler at signalet har vært berørt av digitale dingser, men at det ikke er noen som helst grunn til å gå over til å bruke DAB-teknologien. FM ble stengt, radioen sluttet å virke. Det var synd, men man har da nettradio med store fordeler fremfor lineær radiosending. KJ skriver da vitterlig at han har et antall dingser som kan ta ned digital nettradio. Hvorfor kjøpe allerede utdaterte DAB-radioer?

    Her hjemme har vi en stasjonær DAB+-radio som fruen fikk i presang da noen hadde stort behov for å pumpe opp tallene for DAB-mottakere. Den har ikke vært brukt på to år, minst. Her forleden forsøkte hun å slå den på (husker ikke hvorfor), men ga opp ganske fort og hentet iPad'en i stedet. Kunne like gjerne vært kastet som å ta opp plass på kjøkkenbenken.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Siden du spør: Nei, jeg ser ikke på lineær TV lenger heller. Har kvittet meg med Altiboksen for kabel-TV og demontert både parabol- og yagi-antenner både hjemme og på hytta. Når jeg skal se på noe castes det fra iPad med apper for NRK, SR etc til en Chromecast i HDMI-inngangen på TV'en. Da kan jeg se de programmene jeg vil, når jeg vil, fra hvilke stasjoner jeg enn vil. Betaler ikke for "sportspakker" og lignende.

    KJ's poeng er ikke at han er en analog ludditt som ikke tåler at signalet har vært berørt av digitale dingser, men at det ikke er noen som helst grunn til å gå over til å bruke DAB-teknologien. FM ble stengt, radioen sluttet å virke. Det var synd, men man har da nettradio med store fordeler fremfor lineær radiosending. KJ skriver da vitterlig at han har et antall dingser som kan ta ned digital nettradio. Hvorfor kjøpe allerede utdaterte DAB-radioer?
    Hvorfor er en DAB radio utdatert ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi færre og færre hører på lineær radio. DAB er et svar på feil spørsmål: Hvordan kan vi klemme inn flest mulig reklamefinansierte kanaler med lineær pludreradio i den begrensede båndbredden som ble ledig etter bakkesendt TV? OK, så DAB virket som et godt svar på det spørsmålet, spesielt hvis man kunne sikre seg et reklamemonopol på kjøpet, men det har lite å gjøre med hva folk vil ha. DAB er et irrelevant fossil, en teknologisk blindvei som kostet skattebetalerne og konsumentene milliarder av kroner uten å få noen merverdi tilbake.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    DAB er greit til nyheter ikke mer.
    Blåse laken for DoAaB-bil for nyheter når mobil/brett eller nyere infoT gjør alt mye bedre til nada pris...!

    I japan... for en del år siden hadde infotainment systemene i ordinære biler TV mottak (selvsagt også med 24h nyhetskanaler). Viste kun bilde når bilen sto i ro... men no fuzz abt that...

    Så peser Clown 46 fortsatt om fantastiske DeadonArrivalandBuried...??
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fordi færre og færre hører på lineær radio. DAB er et svar på feil spørsmål: Hvordan kan vi klemme inn flest mulig reklamefinansierte kanaler med lineær pludreradio i den begrensede båndbredden som ble ledig etter bakkesendt TV? OK, så DAB virket som et godt svar på det spørsmålet, spesielt hvis man kunne sikre seg et reklamemonopol på kjøpet, men det har lite å gjøre med hva folk vil ha. DAB er et irrelevant fossil, en teknologisk blindvei som kostet skattebetalerne og konsumentene milliarder av kroner uten å få noen merverdi tilbake.
    En DAB radio tar inn 30+ kanaler uten støy og sus. Over hele landet.
    Og man hører som regel på en kanal om gangen. Og i bil er DAB overlegen med dekning.
    Hjemme kan man velge plattform, eller se på TV.
    Men fikk egentlig ikke noe svar på spørsmålet.
    Etter å ha jobbet i diverse platebutikker og radiostasjoner så vil en del folk alltid ha noe som ingen tilbyr.
    Det er ikke noe nytt. DAB i bil gir meg oftest det jeg vil ha.
    Alt avhengig av hvilken kanal jeg hører på. Og det fungerer. Det enkle er oftest det beste.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Blåse laken for DoAaB-bil for nyheter når mobil/brett eller nyere infoT gjør alt mye bedre til nada pris...!

    I japan... for en del år siden hadde infotainment systemene i ordinære biler TV mottak (selvsagt også med 24h nyhetskanaler). Viste kun bilde når bilen sto i ro... men no fuzz abt that...

    Så peser Clown 46 fortsatt om fantastiske DeadonArrivalandBuried...??
    142.000 nye biler i fjor med DAB/FM radio. Med Danmark og Sverige rundt 500.000 biler...
    To av disse landene med fullt utbygd DAB nett. Og DAB dekningen er ikke avhengig av kontakt med en mobilmast.
    Og er dessuten gratis. Og ofte bedre enn 4G dekningen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette dreier seg om en kanal. En prate kanal. Les innlegget. Som noen fikk konsesjon på fra noen andre eller noe sånt.
    Ellers ingen som klager på DAB i Danmark. Særlig dekning, ettersom det Ikke er så mange fjell i Danmark.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    En DAB radio tar inn 30+ kanaler uten støy og sus. Over hele landet.
    Og man hører som regel på en kanal om gangen. Og i bil er DAB overlegen med dekning.
    Hjemme kan man velge plattform, eller se på TV.
    Men fikk egentlig ikke noe svar på spørsmålet.
    Etter å ha jobbet i diverse platebutikker og radiostasjoner så vil en del folk alltid ha noe som ingen tilbyr.
    Det er ikke noe nytt. DAB i bil gir meg oftest det jeg vil ha.
    Alt avhengig av hvilken kanal jeg hører på. Og det fungerer. Det enkle er oftest det beste.
    Mobiltelefonen min kan ta inn et praktisk talt ubegrenset antall "kanaler" og "all verdens" musikk uavhengig av sendeskjema, land, codec-teknologi mm. Uten sus og dus. Poenget er at konseptet med konvensjonell krinkasting har vært på hell siden den første webradioen så dagens lys i 1993 og den første podcasten kom til verden i 2001. Hellingen har blitt brattere i takt med mobiltelefonutviklingen. Supler gjerne med økende tilbud av ulike strømmetjenester. DAB var kanskje en god ide på 1990-tallet, men det begynner å bli ei stund siden.

    Mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Mobiltelefonen min kan ta inn et praktisk talt ubegrenset antall "kanaler" og "all verdens" musikk uavhengig av sendeskjema, land, codec-teknologi mm. Uten sus og dus. Poenget er at konseptet med konvensjonell krinkasting har vært på hell siden den første webradioen så dagens lys i 1993 og den første podcasten kom til verden i 2001. Hellingen har blitt brattere i takt med mobiltelefonutviklingen. Supler gjerne med økende tilbud av ulike strømmetjenester. DAB var kanskje en god ide på 1990-tallet, men det begynner å bli ei stund siden.

    Mvh
    KJ
    Det er fremdeles like lite smart og forbudt å styre med mobil i bilen.....
    I dag har jeg kjørt Oslofjordtunnelen to ganger og begge ganger sjekket NRK sin trafikkkanal på min DAB radio for å høre om tunnelen var stengt eller ikke. Ikke så lett med mobil....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.480
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Trafikkradioen er da på nett så det er ikke noe problem om du ikke sitter på en gammel Nokia 3110 da?
    Dabradioen din fra 2002 har nok ikke hatt samme utvikling som mobiler dessverre.
    Ellers kan jeg informere om mange forskjellige live trafikk tjenester på nett du kan nå med mobilen din, inkludert karttjenester med informasjon om veiarbeid, veisperringer, kødannelser etc. Alt gratis og servert til deg via det stabile og gode mobilnettet som bare blir bedre og bedre og som alle bruker og har behov for. Om du vil ha pushvarsling på det så vipps fikses det også.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En DAB radio tar inn 30+ kanaler uten støy og sus. Over hele landet.
    Dette er tøv.

    Svært mye av landet har (om de i det hele tatt har dekning) kun Nrk sine kanaler.

    De komersielle kanalene har langt dårligere dekning enn Nrk.

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er fremdeles like lite smart og forbudt å styre med mobil i bilen.....
    I dag har jeg kjørt Oslofjordtunnelen to ganger og begge ganger sjekket NRK sin trafikkkanal på min DAB radio for å høre om tunnelen var stengt eller ikke. Ikke så lett med mobil....
    Ikke gjør deg dummere enn nødvendig. I min ene bil har jeg nettradio på midtkonsollen og innebygget SIM-kort. Den er alltid online. Det er mye lettere å velge hvilken som helst kanal der enn å tukle med den ettermonterte DAB-radioen i den andre bilen. Den er et loddrett herk å bruke mens man kjører. DAB har ingen nytteverdi for brukeren utover hva FM hadde.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For n´te gang Clown46: Alle mobiler av i dag har talestyring. Dvs begge hender på rattet og begge øyne på veien.... men det ble kanskje litt for mindblowing for deg .... ??

    Forøvrig seconding Asbjørn. SÅ enkelt er det....
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Classic sin mobil er sikkert like gammel som Mitshubishen han kjører.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Trafikkradioen er da på nett så det er ikke noe problem om du ikke sitter på en gammel Nokia 3110 da?
    Dabradioen din fra 2002 har nok ikke hatt samme utvikling som mobiler dessverre.
    Ellers kan jeg informere om mange forskjellige live trafikk tjenester på nett du kan nå med mobilen din, inkludert karttjenester med informasjon om veiarbeid, veisperringer, kødannelser etc. Alt gratis og servert til deg via det stabile og gode mobilnettet som bare blir bedre og bedre og som alle bruker og har behov for. Om du vil ha pushvarsling på det så vipps fikses det også.
    Jeg har en iPhone og bruker Waze når jeg kjører steder jeg ikke kjenner. På min fabrikkinnstallerte radio er det en egen kanal hvor man leser opp trafikkmeldinger i loop. Da bruker jeg knappen på rattet til å skifte til den kanalen, og tilbake til den kanalen jeg hørte på. Man kan jo ikke sitte å fikle med mobilen når man kjører bil. !!!!!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    For n´te gang Clown46: Alle mobiler av i dag har talestyring. Dvs begge hender på rattet og begge øyne på veien.... men det ble kanskje litt for mindblowing for deg .... ??

    Forøvrig seconding Asbjørn. SÅ enkelt er det....
    Hvorfor skal jeg det når trafikkanalen er på min DAB radio ? Enklere enn det blir det ikke. Ellers så ville også en trafikkmelding dukke opp på min DAB radio automatisk hvis det skulle bli en stenging av tunnelen mens jeg er på vei.
    Det enkleste er ofte det beste. Men man må jo bruke DAB for å vite dette, ikke sant ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ikke gjør deg dummere enn nødvendig. I min ene bil har jeg nettradio på midtkonsollen og innebygget SIM-kort. Den er alltid online. Det er mye lettere å velge hvilken som helst kanal der enn å tukle med den ettermonterte DAB-radioen i den andre bilen. Den er et loddrett herk å bruke mens man kjører. DAB har ingen nytteverdi for brukeren utover hva FM hadde.
    Ettermontert ? Min gamle DAB radio er nok fabrikkinnstallert .Og hvorfor skal jeg snakke med Siri, og spørre om Oslofjordtunnelen er stengt, når DAB radioen min kan fortelle meg det ?
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Og hvem gidder høre på trafikkanalen til enhver tid, sånn i tilfelle viktig varsler. Da blir jo restan av kanalene uten mening i bil.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og hvem gidder høre på trafikkanalen til enhver tid, sånn i tilfelle viktig varsler. Da blir jo restan av kanalene uten mening i bil.
    1. Man behøver ikke høre på kanalen mer enn noen få sekunder, før man f.eks skal bruke Oslofjordtunnelen.
    2. Hører man på en NRK kanal og har trafikkvarsling aktivert, vil meldingen dukke opp på displayet. Hvis man ikke får det med seg, så svitsjer man til trafikkanalen som gjentar meldingen igjen og igjen.
    3. Så kan man gå tilbake til den NRK kanalen man hørte på, eller en annen.
    4. Hvis man hører på en annen kanal som kommer med en trafikkmelding, så kan man sjekke den på trafikkanalen.
    5. Eller man kan sjekke Waze eller Google Maps hvis mobilen er plassert i en holder på dashbordet, og Waze eller Google Maps er i bruk.
    6. Mange muligheter. Fritt valg i øverste hylle.
    7. God pinse. 🤓😎
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    C46: Fritt valg tredje hylle tenker jeg...
    Trafikkvarsling på FM kommer gjennom selv om du har kassettspilleren eller cdspilleren på. Systemet sikret varsling ved ulykker til alle bilister som hadde lyd gjennom anlegget. Vi slapp å switsje mellom kanalene for å få det med oss. Det er jo trafikkfarlig det vi har nå.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn