Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er da så definitivt på sin plass i alle saker hvor våre folkevalgte skyfler penger ut av vinduet basert på dårlig eller feilinformasjon, kokkelimonke etc etc
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke overraskende, men takk for forsøket. Jeg får som nevnt dropouts der både med fabrikkmontert og ettermontert DAB-radio. Tydeligvis store forskjeller mellom bilmodeller.
    Det er overraskende stor forskjell. På E18 inn i Sverige mister vår Modell S signaler rett over grensen, mens vår Renault Zoe ikke mister signalene før rett før man kjører inn i Årjäng. i underkant av tre mil lenger dekning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg bor 148 MOH og DAB er ikke tilgjengelig, derimot kommer FM lokalradio inn. Har dermed 1 -en kanal som kan lyttes til. Det skal nevnes at her jeg bor er dype daler og tildels mellomstore fjell. Skulle hatt en egen DAB+ sender her ja. Omlegging til DAB kostet ca totalkostnad Gullfaks B. Tragisk.
    Da må jeg jo spørre hvor dette er ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Russerne følger opp, dropper DAB:
    Russland er et litt større land enn Norge, med litt større befolkning, og ikke fullt så mye fjell.
    Ellers er vel denne artikkelen forfattet av Sveriges største DAB hater, som ennå ikke har sett skogen for bare trær.
    Så ikke uventet.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er overraskende stor forskjell. På E18 inn i Sverige mister vår Modell S signaler rett over grensen, mens vår Renault Zoe ikke mister signalene før rett før man kjører inn i Årjäng. i underkant av tre mil lenger dekning.
    Modell S er vel Tesla som har montert DAB antenne vannrett i bakvinduet, derav langtifra optimalt.
    Har kjørt en del ganger til Arvika gjennom skogen via etterhvert riksväg 172, og fikk inn P4 til første skiltet hvor det står Välkommen til Arvika kommun.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette viille aldri skjedd med FM apparater.....

    Forøvrig har alle jeg kjenner problemer med DAB originalmontert i bil. X servicebqsøk for feilretting/oppgradering er nyttesløs. Lånte som nevnt en DAButstyrt bil i fjor sommer og kjørte rundt hurumlandet med 1 dags mellomrom i forskjellige retninger, dag1, hakkehakkehakkespett med store gjentagende utfall, dag2 funket det - i motsatt retning. imponerande det og.
    Har en bekjent som har en 2016 modell Honda Civic. Han har vært på noen langturer og klaget.
    Det tok meg en god time å finne ut av systemet til Honda. De få kanaler som var innstilt på NRK, var på feil region, tvers over Oslofjorden dvs. Telemark og Vestfold, og NRK P1 som jeg måtte lete en god stund etter, ikke var lagret.
    Han hørte mye på P2. Håper det går bedre på neste langtur.
    Når det gjelder de kommersielle som sender på samme frekvens over hele landet, så er det bare å lagre de man vil.
    Ellers plukket hans Honda inn de samme kanaler min Mitsubishi plukker opp.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kanskje ikke overraskende, men takk for forsøket. Jeg får som nevnt dropouts der både med fabrikkmontert og ettermontert DAB-radio. Tydeligvis store forskjeller mellom bilmodeller.
    Hvilke kanaler ? Står det Oslo/Viken på NRK kanalene ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nord i vestfold, mer enn det får du ikke.
    Da er du jo med i Viken vest, ettersom NRK utvidet Viken til Kongsberg og Hønefoss.
    For noen år siden kjørte jeg til Notodden og tilbake, og en del opp Numedal og rundt Kongsberg.
    Har også kjørt indre vei fra Skien til Vestfossen...
    Kjør en oppdatering av sendelista...
    Det står tre sendere på Hvittingen....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke kanaler ? Står det Oslo/Viken på NRK kanalene ?
    NRK P1, Østlandssendingen. Har gjort diverse kanalsøk, mener bestemt det står innstilt på "riktig" side av fjorden. Både Tesla originalradio og en Subaru med ettermontert Tiny C6 med vertikal antenne i frontruten.

    Når du selv behøver en times tid for å finne ut av DAB-radioen i en Honda og deretter må lete en god stund for å finne de riktige kanalene, forstår du kanskje at mange oss ikke ser det som verdt bryderiet.

    Fruens DAB kjøkkenradio (mottatt som gave fra arbeidsgiver) går nok i EE-avfallet ved neste tur til fyllinga. Det er ingen som husker hvordan man får den til å virke og ingen som gidder å lete frem bruksanvisningen på nett. Ved neste strømbrudd er den uansett tilbake til utgangspunktet igjen som på en annen komfyrklokke som blinker 00:00. Det er lettere å sjekke nyheter og trafikk direkte hvis man først må dra frem en iPad for å finne ut av dingsen, og musikk er den bare ikke egnet til.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    DAB fungerer, men komprimeringa gjer lyden så elendig at det går ut over humøret.
    Jøss, her har vi blitt fortalt over 92 sider at den er kjempebra. Må være noe galt med bilen din, evt så må du oppdatere kanallista..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Må være noe galt med stova da, på tide med akustikktiltak samt oppdatering av kanallista..
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    NRK P1, Østlandssendingen. Har gjort diverse kanalsøk, mener bestemt det står innstilt på "riktig" side av fjorden. Både Tesla originalradio og en Subaru med ettermontert Tiny C6 med vertikal antenne i frontruten.

    Når du selv behøver en times tid for å finne ut av DAB-radioen i en Honda og deretter må lete en god stund for å finne de riktige kanalene, forstår du kanskje at mange oss ikke ser det som verdt bryderiet.

    Fruens DAB kjøkkenradio (mottatt som gave fra arbeidsgiver) går nok i EE-avfallet ved neste tur til fyllinga. Det er ingen som husker hvordan man får den til å virke og ingen som gidder å lete frem bruksanvisningen på nett. Ved neste strømbrudd er den uansett tilbake til utgangspunktet igjen som på en annen komfyrklokke som blinker 00:00. Det er lettere å sjekke nyheter og trafikk direkte hvis man først må dra frem en iPad for å finne ut av dingsen, og musikk er den bare ikke egnet til.
    Skjønner det. Det er helt tydelig at noen eldre DAB radioer var vanskelig å stille inn, og lagre kanaler på.
    Akkurat som denne Hondaen. Mens min Mitsubishi er latterlig enkel. Men de nyere ser litt vanskeligere ut, etter å ha testet i en ny Outlander i forrige uke mens jeg ventet på service.
    Hadde også en sånn Tiny for 7 år siden i min første ASX, gikk greit både her og i Stockholm og Danmark.
    Lyden sendt til FM radioen i bilen var ikke noe særlig i forhold til DAB direkte fra min gamle Blaupunkt DAB og den i dagens ASX.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Må være noe galt med stova da, på tide med akustikktiltak samt oppdatering av kanallista..
    Både stova og kanallista er i orden. Eg har utandørs antenne og godt nivå på signalet. Så det er ingen ting i vegen med det mottekne signalet. Det er resultatet av Advanced Audio Coding (AAC) eg ikkje likar. Det er slitsamt å høyra på. Eg legg nok spesielt godt merkje til at lydkvaliteten er låk, på grunn av at eg lyttar via elektrostatiske høgtalarar. I motorvogn er det nok mindre kritisk, på grunn av dekkstøy. Men eg var så vonbroten av lydkvaliteten at eg ikkje har brydd meg om å installera DAB i automobilen. Eg går sjølvsagt glipp av trafikkmeldingar, men elg som kryssar vegen vert likevel ikkje varsla.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Både stova og kanallista er i orden. Eg har utandørs antenne og godt nivå på signalet. Så det er ingen ting i vegen med det mottekne signalet. Det er resultatet av Advanced Audio Coding (AAC) eg ikkje likar. Det er slitsamt å høyra på. Eg legg nok spesielt godt merkje til at lydkvaliteten er låk, på grunn av at eg lyttar via elektrostatiske høgtalarar. I motorvogn er det nok mindre kritisk, på grunn av dekkstøy. Men eg var så vonbroten av lydkvaliteten at eg ikkje har brydd meg om å installera DAB i automobilen. Eg går sjølvsagt glipp av trafikkmeldingar, men elg som kryssar vegen vert likevel ikkje varsla.
    Så hvordan lytter du til DAB på dine elektrostatiske høyttalere ?
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Eg lyttar ikkje til musikk, for lyden er så låk. Det hender eg lyttar til nyhende, men lyden er så unaturleg og ubehageleg at etter nokre minutt får eg lyst til å slå av DAB-radioen. Så DAB-radioen (Cambridge Audio Azur 651T) vert ikkje så mykje bruka.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Hvorfor sender NRK "NRK klassisk" på DAB i det hele tatt? Jeg har DAB i bilen, og det fungerer til mitt bruk, rent teknisk sett (kjører lite). Men lyden er som Bolinder og andre påpeker så meningsløst dårlig at gleden ved musikk blir borte. Ikke rart at målingene viser 0 lyttere.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    I NRKs konsesjonsvilkår står det at radio og TV skal være tilgjengelig på plattformer som er gratis for folk i Norge. Derfor har vi NTV og DAB.

    En annen ting dere ikke forstår her på HFS er at DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog. Derfor finnes lineær radio og TV på de fleste digitale plattformer dere kan ramse opp. Men bare DAB og NTV er GRATIS for det norske folk.

    At FM forherliges som noe forfinet som har gått tapt er i min verden pisspreik. FM mono kan varte opp med et dynamikkområde som LP og analog tape. FM stereo bruker AM. HiFi? Ikke i min verden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De aller fleste biler har nok bakgrunnstøy og dårlig høyttalerplassering, slik at det funker på et vis.... det er likevel langt igjen til min gamle Tandberg TP med gode FM signaler...
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    I NRKs konsesjonsvilkår står det at radio og TV skal være tilgjengelig på plattformer som er gratis for folk i Norge. Derfor har vi NTV og DAB.

    En annen ting dere ikke forstår her på HFS er at DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog. Derfor finnes lineær radio og TV på de fleste digitale plattformer dere kan ramse opp. Men bare DAB og NTV er GRATIS for det norske folk.

    At FM forherliges som noe forfinet som har gått tapt er i min verden pisspreik. FM mono kan varte opp med et dynamikkområde som LP og analog tape. FM stereo bruker AM. HiFi? Ikke i min verden.
    Ja, FM-nettet var utdatert og lite effektivt, på det viset at ein lydkanal på 15 kHz la beslag på ei bandbreidd på ca. 200 kHz. Det er ein faktor på 13!. Eg vil ikkje attende til FM. Men DAB har alt for dårleg lydkvalitet (meir ubehageleg enn FM) og grunnen til det er at lyden er alt for hardt komprimert. Det ville vera muleg å oppnå langt betre lydkvalitet enn i dag, men då måtte talet på kanalar reduserast. Etter mi meining ville vi vera beter tent halvparten så mange kanalar, om desse hadde god lydkvalitet.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Bolinder, hva legger du i "komprimert". Er det lav bitrate (datakompresjon) eller lav dynamikk (dyamisk kompresjon)? Dessverre brukes begge deler. Og det høres med gode avspillingsbetingelser. I tillegg kommer watermarking slik at andre på HFS kan raljere over lave lyttertall. Dyster verden.

    Hjemme hos meg er det DAB+ på små monoradioer. Det låter OK på tale, som jeg lytter mest til. Radio & Tv er ikke tilkoblet stereoanlegget. Bil bruker jeg så lite at radio er uinteressant. Det tok over to måneder før alle Beethovens symfonier ble gjennomspilt (MP3).
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Ja, særlig når man forherliger noe så utdatert som FM. Jeg tror ikke du leste hva jeg skrev i post 2741. Hvis du gjorde det vil jeg gjerne at du kommer med et alternativ til DAB før du rakker ned på teknologien.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    FM var FM og det funket. Det at DAB diskuteres her slik mam gjør er fordi DAB ikke leverer. FM funket med langt mindre problemer, og, man klagde ikke over lyden ved det bruket hvermansen hadde. HiFi og symfonifreaker var neppe tilfreds med FM heller, Skikkelig blues derimot funket som bare fn.... når innspillingene var bra,,, som et eksempel.

    Radioyd over mobil til feks AUX i bil låter kula.

    Skjermopptak iPhone 5SE BBC Radio2 + lastet opp til YT . Go Figure,,,,,

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fine with me, your choice, dessuten kan man zoome inn hele verdens utvalg av radiokanaler kjappere enn DAB såvidt klarer å klamre seg til en kanal i et svært begrenset utvalg...




    eller de mer lokale...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, WayBehind, dette blir for dumt for meg.
    Vel, det du skriver i #2741 er at 1) det skal være en formidlingskanal for radio og TV som er kostnadsfri for brukeren (gratis for skattebetaleren er noe annet), og 2) DAB er digitalt. Ja, vi vet at D'en i DAB står for Digital. Forsåvidt står A'en for Audio og B'en for Broadcasting. Når du sier at "DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog" sier du altså at "Digital Audio Broadcasting har ikke erstattet Frekvens Modulert [radio], det er digital som har erstattet analog". Og til det sier jeg: Jaha?

    Det er forøvrig ingen som "forherliger" FM. Hele poenget er at vi allerede hadde et landsdekkende nett for kostnadsfri distribusjon av radio. Det var ikke perfekt, men det fungerte. Så hadde noen den fikse ideen at de ville klemme inn flest mulig reklamefinansierte pludrekanaler i båndbredden som hadde blitt ledig etter bakkesendt TV og sikre seg selv et reklamemonopol på kjøpet. Det forutsatte digitalisering av distribusjonen for å kunne få inn alle de kanalene i så lite båndbredde. På en eller annen måte greide man å lobbyere seg til en politisk beslutning på dette. Men for brukeren har dette ingen som helst merverdi utover hva vi allerede hadde. Penger rett ut av vinduet, og en øvelse ingen andre land vil finne på å følge etter oss med.
     
    Sist redigert:

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Vel, det du skriver i #2741 er at 1) det skal være en formidlingskanal for radio og TV som er kostnadsfri for brukeren (gratis for skattebetaleren er noe annet), og 2) DAB er digitalt. Ja, vi vet at D'en i DAB står for Digital. Forsåvidt står A'en for Audio og B'en for Broadcasting. Når du sier at "DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog" sier du altså at "Digital Audio Broadcasting har ikke erstattet Frekvens Modulert [radio], det er digital som har erstattet analog". Og til det sier jeg: Jaha?

    Det er forøvrig ingen som "forherliger" FM. Hele poenget er at vi allerede hadde et landsdekkende nett for kostnadsfri distribusjon av radio. Det var ikke perfekt, men det fungerte. Så hadde noen den fikse ideen at de ville klemme inn flest mulig reklamefinansierte pludrekanaler i båndbredden som hadde blitt ledig etter bakkesendt TV og sikre seg selv et reklamemonopol på kjøpet. Det forutsatte digitalisering av distribusjonen for å kunne få inn alle de kanalene i så lite båndbredde. På en eller annen måte greide man å lobbyere seg til en politisk beslutning på dette. Men for brukeren har dette ingen som helst merverdi utover hva vi allerede hadde. Penger rett ut av vinduet, og en øvelse ingen andre land vil finne på å følge etter oss med.
    Igjen, dette er for dumt for meg. Goddagmannøkseskaft! FM kostnadsfri? HALLO!!!! Jeg vet hva FM kostet pr. år. Lite i Covid 19 tider, kanskje -- men... Jeeezzz.

    Dine neste påstander er ennå verre. På trynet, vil jeg si. Ingen merverdi? Du har klaget på at Classic46 er på "repeat". Likevel har du ikke fått med deg poenget. Herregud! Moro med konspirasjonsteorier!

    DAB har sikkert kostet deg mange skattekroner? Hvorfor ikke sette seg inn i hvordan DAB er finansisert?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjørte i forrige uke Trondheim Kristiansand og tilbake. Lyd hele veien, begge veier. Hørte det jeg ville, både programmer og musikk, når jeg ville.. Helt uten reklame og DAB.. Nesten vanskelig å skjønne at lineær radio fortsatt har brukere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, dette er for dumt for meg. Goddagmannøkseskaft! FM kostnadsfri? HALLO!!!! Jeg vet hva FM kostet pr. år. Lite i Covid 19 tider, kanskje -- men... Jeeezzz.
    Hvis DAB er «gratis» var FM like «gratis». Behøvde ikke å slippe nedpå kronestykker i Kuréren for å høre Nitimen, så vidt jeg kan huske.

    Og hvis du nå sier at FM ikke var «kostnadsfri» så er kanskje ikke DAB helt «gratis» heller. There Aint No Such Thing As A Free Lunch, og den utskiftningen av både sendere og mottakere ble ikke helt billig for hverken skattebetalere eller lyttere.

    Ja, jeg vet at radioselskapene sparer noen kroner i året på reduserte driftsutgifter, men gjør gjerne en beregning av samfunnsøkonomisk nytteverdi ved denne omleggingen og vis meg tallene. Deretter kan vi diskutere hva som er «gratis».
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vel, det du skriver i #2741 er at 1) det skal være en formidlingskanal for radio og TV som er kostnadsfri for brukeren (gratis for skattebetaleren er noe annet), og 2) DAB er digitalt. Ja, vi vet at D'en i DAB står for Digital. Forsåvidt står A'en for Audio og B'en for Broadcasting. Når du sier at "DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog" sier du altså at "Digital Audio Broadcasting har ikke erstattet Frekvens Modulert [radio], det er digital som har erstattet analog". Og til det sier jeg: Jaha?

    Det er forøvrig ingen som "forherliger" FM. Hele poenget er at vi allerede hadde et landsdekkende nett for kostnadsfri distribusjon av radio. Det var ikke perfekt, men det fungerte. Så hadde noen den fikse ideen at de ville klemme inn flest mulig reklamefinansierte pludrekanaler i båndbredden som hadde blitt ledig etter bakkesendt TV og sikre seg selv et reklamemonopol på kjøpet. Det forutsatte digitalisering av distribusjonen for å kunne få inn alle de kanalene i så lite båndbredde. På en eller annen måte greide man å lobbyere seg til en politisk beslutning på dette. Men for brukeren har dette ingen som helst merverdi utover hva vi allerede hadde. Penger rett ut av vinduet, og en øvelse ingen andre land vil finne på å følge etter oss med.
    Her var det mange innlegg. De som sender radio må leie sendenett av Norkring. Enten det var FM eller DAB.
    Det kan man ikke kalle kostnadsfritt. Og NRK, som satte i gang DAB prosessen i Norge en gang på 90 tallet, har ingenting med pludrekanaler som du kaller det.
    Godt over 1200 FM sendere på mange fjelltopper trengte oppdatering, og ettersom DAB så ut til å kunne funke bra i vårt lange land med utallige fjell, daler, fjorder og skog, så ble dette valgt.
    Plass til flere kanaler, og lyd uten sus og skurr.
    Legg til at i løpet av 90 tallet begynte både NRK og P4 å sende musikk fra digitale filer.
    Da jeg jobbet i Radio Classic og Radio 1, så var en del av jobben å rippe CD til et fransk program.
    Den gang hadde jeg ikke peil på hvordan filene ble lagret og hva slags bitrate osv. sim ble brukt.
    Men NRK bruker i dag noe som heter Digirange, hvor musikk blir spilt inn fra CD og redigert.
    Og i dag hørte jeg på Bård Ose og alle tiders blinkskudd hjemme i stua, fordi han er flink, og det låt så fint på mitt lille anlegg med DAC i min Yanaha surroundreceiver.
    Men ellers hører jeg musikk i bil.
    Men med en DAB adapter med nett så kan jeg høre den varianten, eller via parabol. Alle tre variantene har forskjellig lyd, selv om utgangspunktet er likt.
    Ettersom bilde og lydverden har forandret seg de siste 30 år, så er ikke jeg et øyeblikk forundret over at vi har fått et teknologiskifte fra analog FM til DAB. Og som det blir skrevet her inne, det er jobben til de sim sender radio at folk skal kunne høre på en liten klokkeradio opp til et stort anlegg, at all tale skal være tydelig og at man skal slippe å skru volum opp og ned for å kunne høre musikk eller tale. Akkurat som på digital TV.
    Radio er for folk flest, ikke for HiFi entusiaster, selv om det var gøy å høre direktesendt klassisk musikk på midten av 70 tallet.
    Det var den gang. Nå har TV for lenge siden overtatt den biten.
    Jeg har Berliner Phil som app på min TV.
    Hjemme ser jeg på TV, spiller musikk fra CD eller Spotify.
    På 80 tallet sendte BBC mange direktesendte klassiske konserter til hele UK.
    Det var langt opp til Skottland, men musikkelskere satte pris på disse konsertene, og BBC fikk skryt for lyden sin.
    Så etter noen år med suksess, så viste det seg at BBC var moderne, og hadde sendt lyden digitalt til Skottland.
    Da ble det ramaskrik. At man kunne sende klassisk musikk digitalt, og allikevel få skryt for lyden.
    Radio er radio. Jeg har jobbet i radio. Jeg får det jeg forventer, ikke CD lyd, men klar og ren lyd, uten sus og FM forvrengning.
    Og med samme lyd ut og inn av tunneler, nede i daler eller midt i skauen. Uten så mye som en flipp, flopp ffsssttt osv.
    Uten harmonisk forvrengning, uten innlagt Loudness fra 1000 Hz og nedover.
    Og reprise av mange program fra noen år tilbake.
    Og man kan bare høre en kanal om gangen...
    Og til slutt: Hvem skal bestemme teknologiskiftene i samfunnet ?
    Noen må bestemme og gå foran.
    Og hvis noen mener at FM/DAB prosessen har vært klandreverdig, så ta og les om det digitale bakkenettet i Sverige.
    God radio helg. Mer Bård Ose på P1+ i morgen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kjørte i forrige uke Trondheim Kristiansand og tilbake. Lyd hele veien, begge veier. Hørte det jeg ville, både programmer og musikk, når jeg ville.. Helt uten reklame og DAB.. Nesten vanskelig å skjønne at lineær radio fortsatt har brukere.
    Nå har vi hatt radio med reklame i snart 40 år. Men jeg har jo jobbet i reklame radio, så jeg synes det er greit.
    Med linjær radio, nyheter og trafikk, så er det for meg en del av reisen. Og nok av kanaler å velge mellom.
    Og gratis. Men selvsagt valgfritt.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvis DAB er «gratis» var FM like «gratis». Behøvde ikke å slippe nedpå kronestykker i Kuréren for å høre Nitimen, så vidt jeg kan huske.

    Og hvis du nå sier at FM ikke var «kostnadsfri» så er kanskje ikke DAB helt «gratis» heller. There Aint No Such Thing As A Free Lunch, og den utskiftningen av både sendere og mottakere ble ikke helt billig for hverken skattebetalere eller lyttere.

    Ja, jeg vet at radioselskapene sparer noen kroner i året på reduserte driftsutgifter, men gjør gjerne en beregning av samfunnsøkonomisk nytteverdi ved denne omleggingen og vis meg tallene. Deretter kan vi diskutere hva som er «gratis».
    Man kan sikkert knuse tall i det uendelige, men for meg som har hatt DAB i bil siden 2002 så var dette en helt naturlig utvikling. Som alt det andre digitale i vår lyd og bilde hverdag. Og det funker. Hver dag.
    Lite som slår å høre en fin sang og synge til, gjerne med flere i bilen, enten man kjører til butikken eller er på langtur, som i går.
    Utvalget av musikk kunne selvsagt vært bedre, men nå har jeg stort sett bare vært fornøyd mrd mine egne program.
    Det var en gang....og jeg har vært så heldig at jeg har fått lov til å lage musikkprogrammer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vel, det du skriver i #2741 er at 1) det skal være en formidlingskanal for radio og TV som er kostnadsfri for brukeren (gratis for skattebetaleren er noe annet), og 2) DAB er digitalt. Ja, vi vet at D'en i DAB står for Digital. Forsåvidt står A'en for Audio og B'en for Broadcasting. Når du sier at "DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog" sier du altså at "Digital Audio Broadcasting har ikke erstattet Frekvens Modulert [radio], det er digital som har erstattet analog". Og til det sier jeg: Jaha?

    Det er forøvrig ingen som "forherliger" FM. Hele poenget er at vi allerede hadde et landsdekkende nett for kostnadsfri distribusjon av radio. Det var ikke perfekt, men det fungerte. Så hadde noen den fikse ideen at de ville klemme inn flest mulig reklamefinansierte pludrekanaler i båndbredden som hadde blitt ledig etter bakkesendt TV og sikre seg selv et reklamemonopol på kjøpet. Det forutsatte digitalisering av distribusjonen for å kunne få inn alle de kanalene i så lite båndbredde. På en eller annen måte greide man å lobbyere seg til en politisk beslutning på dette. Men for brukeren har dette ingen som helst merverdi utover hva vi allerede hadde. Penger rett ut av vinduet, og en øvelse ingen andre land vil finne på å følge etter oss med.
    Vi hadde ikke P1+ før, heller ikke en egen sport eller nyhetskanal. Vinyl og P9 Retro, P10 Country.
    Og NRK P1+ er litt som NRK var før i tiden. Egne program med country, korpsmusikk, underholdningsmusikk, blues(også på P2), div program med Bård Ose, og mye mere til. Men ingen sport.
    En egen kanal med norsk.
    Og en del lokale Metro kanaler på Østlandet.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Bolinder, hva legger du i "komprimert". Er det lav bitrate (datakompresjon) eller lav dynamikk (dyamisk kompresjon)? Dessverre brukes begge deler. Og det høres med gode avspillingsbetingelser. I tillegg kommer watermarking slik at andre på HFS kan raljere over lave lyttertall. Dyster verden.

    Hjemme hos meg er det DAB+ på små monoradioer. Det låter OK på tale, som jeg lytter mest til. Radio & Tv er ikke tilkoblet stereoanlegget. Bil bruker jeg så lite at radio er uinteressant. Det tok over to måneder før alle Beethovens symfonier ble gjennomspilt (MP3).
    kompr.png

    Dynamisk komprimering er noko lydteknikarar driv med og er ikkje direkte relatert til DAB. Popmusikk har kraftig dynamisk komprimering; dynamikkområdet kan vera så lite som 3 dB [1] (figuren er henta frå [1]). . Kva skal ein då med 24 bit? Men eg høyrer ikkje på popmusikk, så det bryr eg meg ikkje så mykje om.

    Komprimeringalgoritmen som vert nytta for DAB+ er High Efficiency Advanced Audio Coding (HE-AAC) v. 2, som er ein del av MPEG-4. Denne algoritmen er meir avansert enn MPEG-1 lag II (og kalla MP2), som var nyttafori 1. generasjon DAB. AAC er etter måten komplisert. Dei som er interessert i å studera AAC finn ei god innføring i [2], men ein treng eit godt grunnlag i digital signalhandsaming og psykoakustikk for å forstå denne algoritma.

    Referanse
    [1] E. Vivkers, The loudness war - Do louder, hypercompressed recordings sell better?, J. Audio Eng. Soc., Vol. 59, No. 5, mai 2011, ss. 346-351.
    [2] R. Geiger, R. Yu, J. Herre, S. Rahardja, S.-W. Kim, X. Lin og M. Schmidth, ISO/IEC MPEG-4 High-Definition Scalable Advanced Audio Coding. J. Audio Eng. Soc., Vol. 55, No. 1/2, Jan./Feb. 2007, ss. 27-43.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    På 80 tallet sendte BBC mange direktesendte klassiske konserter til hele UK.
    Det var langt opp til Skottland, men musikkelskere satte pris på disse konsertene, og BBC fikk skryt for lyden sin.
    Så etter noen år med suksess, så viste det seg at BBC var moderne, og hadde sendt lyden digitalt til Skottland.
    Da ble det ramaskrik. At man kunne sende klassisk musikk digitalt, og allikevel få skryt for lyden.
    Det er ikkje noko feil med digital overføring. Tvert i mot, det kan vera mykje betre enn FM. Men då lyt ein vera meir forsiktig med komprimeringa, og akseptera ein større bitrate. Det beste ville vera å ikkje komprimera.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn