Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har selvfølgelig ingen ting mot digital signaloverføring. Det er et rent stråmannsargument å påstå at det er noeslags digitalaversjon som ligger til grunn for kritikken av DAB-formatet og måten det ble innført på. Hjemme spiller jeg nesten bare digitalt via Roon fra tapsfri filer lagret på harddisk, og i bilen strømmer jeg fra Spotify. 128 kB/s AAC kan låte helt utmerket. For mine ører er det umulig å høre forskjell på det formatet og tapsfri FLAC av samme CD. Etterhvert som codec’ene har blitt bedre og bedre har jeg redusert dataraten på mine egne «mobilkopier» fra 256 kB/s til ca 115 kB/s VBR generert med Apple’s codec.

    Ved lavere bitrater begynner det å skje gufne ting, og kombinasjonen av hard dynamisk kompresjon og hard psykoakustisk dataredusering er «a match made in hell» mht lydkvalitet. Artifaktene fra den dynamiske kompresjonen fremheves av den psykoakustiske kodingen, og AAC-HE-formatets syntetiske diskant gjør det ikke bedre. Det låter uakseptabelt ille på alt annet enn en klokkeradio som gir seg ved ca 3 kHz.

    Digitalisering av radio kunne vært en glimrende idé. Jeg så faktisk frem til det i håp om bedre lydkvalitet. Selv kjøpte jeg DAB-radio nokså fort etter at formatet ble lansert, men opplevde elendig lydkvalitet og ditto signalstyrke. Relanseringen av DAB+ førte til at den radioen bare var å kaste, men jeg hadde et visst håp om at man ville bruke AAC-formatet fornuftig når man først gikk fra MP2 til AAC og tvang alle til å kjøpe nye radioer en gang til. Men dessverre, her skulle det tvert i mot klemmes inn 57 pludrekanaler med nothing on i minst mulig båndbredde pr kanal. Programmer man tidligere hørte på ble spredt rundt på alle mulige og umulige kanaler, knapt mulige å finne igjen uten kart og kompass. Og hvis man først fant dem låt de uansett dritt, så hvorfor bry seg med å lete?

    Argumentet om «digitalisering» fungerte da man måtte overbevise politikere uten forutsetninger for å forstå teknologien. Ingen politikere turte å stille seg i veien for det i frykt for å fremstå som «umoderne». Men hele konseptet var håpløst utdatert allerede da det ble lansert. Legg merke til at noen av de skarpeste kritikerne den gangen var IT-folk som hadde satt seg inn i hva dette formatet egentlig er.

    Jeg står fast på at DAB-utrullingen i Norge var drevet av noens kongstanke om riksdekkende reklamemonopol med størst mulig «sendeflate» i minst mulig båndbredde, under vikarierende argumenter om «digitalisering» og «mediemangfold», og at det har null til negativ merverdi for konsumenten. Dead And Buried, og det kan være like greit.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ikkje noko feil med digital overføring. Tvert i mot, det kan vera mykje betre enn FM. Men då lyt ein vera meir forsiktig med komprimeringa, og akseptera ein større bitrate. Det beste ville vera å ikkje komprimera.
    Men radio vil alltid være komprimert. FM også. Og TV. Sånn er det bare.
    Fordelen med DAB i bil er at man kan spille høyt når yndlingslåter kommer, og man vet at det ikke kommer noen overraskelser i form av FM skurr.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har selvfølgelig ingen ting mot digital signaloverføring. Det er et rent stråmannsargument å påstå at det er noeslags digitalaversjon som ligger til grunn for kritikken av DAB-formatet og måten det ble innført på. Hjemme spiller jeg nesten bare digitalt via Roon fra tapsfri filer lagret på harddisk, og i bilen strømmer jeg fra Spotify. 128 kB/s AAC kan låte helt utmerket. For mine ører er det umulig å høre forskjell på det formatet og tapsfri FLAC av samme CD. Etterhvert som codec’ene har blitt bedre og bedre har jeg redusert dataraten på mine egne «mobilkopier» fra 256 kB/s til ca 115 kB/s VBR generert med Apple’s codec.

    Ved lavere bitrater begynner det å skje gufne ting, og kombinasjonen av hard dynamisk kompresjon og hard psykoakustisk dataredusering er «a match made in hell» mht lydkvalitet. Artifaktene fra den dynamiske kompresjonen fremheves av den psykoakustiske kodingen, og AAC-HE-formatets syntetiske diskant gjør det ikke bedre. Det låter uakseptabelt ille på alt annet enn en klokkeradio som gir seg ved ca 3 kHz.

    Digitalisering av radio kunne vært en glimrende idé. Jeg så faktisk frem til det i håp om bedre lydkvalitet. Selv kjøpte jeg DAB-radio nokså fort etter at formatet ble lansert, men opplevde elendig lydkvalitet og ditto signalstyrke. Relanseringen av DAB+ førte til at den radioen bare var å kaste, men jeg hadde et visst håp om at man ville bruke AAC-formatet fornuftig når man først gikk fra MP2 til AAC og tvang alle til å kjøpe nye radioer en gang til. Men dessverre, her skulle det tvert i mot klemmes inn 57 pludrekanaler med nothing on i minst mulig båndbredde pr kanal. Programmer man tidligere hørte på ble spredt rundt på alle mulige og umulige kanaler, knapt mulige å finne igjen uten kart og kompass. Og hvis man først fant dem låt de uansett dritt, så hvorfor bry seg med å lete?

    Argumentet om «digitalisering» fungerte da man måtte overbevise politikere uten forutsetninger for å forstå teknologien. Ingen politikere turte å stille seg i veien for det i frykt for å fremstå som «umoderne». Men hele konseptet var håpløst utdatert allerede da det ble lansert. Legg merke til at noen av de skarpeste kritikerne den gangen var IT-folk som hadde satt seg inn i hva dette formatet egentlig er.

    Jeg står fast på at DAB-utrullingen i Norge var drevet av noens kongstanke om riksdekkende reklamemonopol med størst mulig «sendeflate» i minst mulig båndbredde, under vikarierende argumenter om «digitalisering» og «mediemangfold», og at det har null til negativ merverdi for konsumenten. Dead And Buried, og det kan være like greit.
    Det var NRK som ledet an i DAB skiftet. Ikke noe reklame der.
    Ingen som kritiserer at Riks Tv er alene med bakkesendt digital TV.
    Ingen som kritiserer at Sverdrup Dahl var alene med kinoreklame i mange årtier.
    Norge er et lite land, med spredt befolkning.
    Små miljøer i mange bransjer.
    Metro har jo klart seg bra. Drevet av en tidligere P4 sjef. På DAB i minst 8 år....
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Kompresjon er bra, det vil alle ha i alle medier. Ukomprimert lyd er nærmest uspillelig på normalt godt utstyr. Men det er måte på, og måten det er gjort i DAB - systemet her til lands er ubrukelig til musikk.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Men radio vil alltid være komprimert. FM også. Og TV. Sånn er det bare.
    Fordelen med DAB i bil er at man kan spille høyt når yndlingslåter kommer, og man vet at det ikke kommer noen overraskelser i form av FM skurr.
    LoudnessRanges.png

    Radio treng slett ikkje vera komprimert. Komprimering av dynamikkområdet kan vara naudsynt når det er mykje støy, som i bil, og når høgtalarane er av dårleg kvalitet. Men det er noko heilt anna enn AAC med alt for liten bitrate. Det mest fornuftige ville vera å senda lyden utan komprimering, og så lata mottakaren bestemma kor mykje dynamikkområdet skal komprimerast. I ein klokke- og bilradio kunne ein då legga inn kraftig komprimering, i eit stoveanlegg ingen komprimering, eller ein kunne lata lyttaren tilpassa dynamikkområdet til det høgtalarane kan gje att. Om ein då ville høyra på opera kunne ein spela heilt utan komprimering. Eit slikt system ville sjølvsagt berre vera av interesse for musikk med størt dynamikkområde, som klassisk, jazz, etc. For strauming over nett kunne komprimeringa skje i sendaren, slik at ein spara kapasitet i nettet. DAB er det nok for seint å endra på, så fram til NRK eventuelt tek til vettet og byrjar å strauma ukomprimert musikk via nettet lyt vi klara oss utan radio. Kva skal vi forresten med Kringkastingsorkestret når DAB ruinerer lyden?
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som kritiserer at Riks Tv er alene med bakkesendt digital TV.
    Eg gjer med dette kunnig at eg er mykje misnøgd med lyden eg tek i mot via Det digital bakkenettet. Sist eg sjekka bitraten var han på 64 kb/s og det let tarveleg. Eg høyrer difor ikkje på musikk via fjernsyn.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Eg gjer med dette kunnig at eg er mykje misnøgd med lyden eg tek i mot via Det digital bakkenettet. Sist eg sjekka bitraten var han på 64 kb/s og det let tarveleg. Eg høyrer difor ikkje på musikk via fjernsyn.
    På satellitt fra NRK har jeg 448 kbps. Dolby Digital 2.1 eller 5.1
    Akkurat nå Dolly Parton.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kompresjon er bra, det vil alle ha i alle medier. Ukomprimert lyd er nærmest uspillelig på normalt godt utstyr. Men det er måte på, og måten det er gjort i DAB - systemet her til lands er ubrukelig til musikk.
    Nå har jeg hørt på DAB i bilen i 18 år, både vanlig DAB og DAB+. P4 sender fremdeles vanlig DAB, de andre DAB+.
    Hadde det vært ubrukelig til musikk, hadde jeg ikke giddet å høre på. Men Elvis høres fremdeles ut som Elvis.
    Og de klassiske plateselskapene var de første til å bruke den nye, digitale opptaksmuligheten.
    Kringkastingsorkestret og Filharmonien er vel for det meste på TV.
    NRK sin klassiske kanal er ganske populær....og er tilgjengelig 24/7 over hele landet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og de klassiske plateselskapene var de første til å bruke den nye, digitale opptaksmuligheten.
    Igjen, det er ikke "digital" som er problemet her. En DDD innspilling av klassisk musikk fra sent 1980-tall låter fortsatt helt glimrende. Det var mens man ennå ville vise frem hvor mye mer dynamikk det var mulig å gjengi i det nye mediet. Noen av de beste og mest livaktige innspillingene jeg har er digitale opptak fra sist på 1980-tallet.

    Problemet er at DAB-formatet hiver den lydkvaliteten rett ut av vinduet for å kunne klemme inn et utall innholdsløse pludrekanaler i lav kvalitet i stedet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Igjen, det er ikke "digital" som er problemet her. En DDD innspilling av klassisk musikk fra sent 1980-tall låter fortsatt helt glimrende. Det var mens man ennå ville vise frem hvor mye mer dynamikk det var mulig å gjengi i det nye mediet. Noen av de beste og mest livaktige innspillingene jeg har er digitale opptak fra sist på 1980-tallet.

    Problemet er at DAB-formatet hiver den lydkvaliteten rett ut av vinduet for å kunne klemme inn et utall innholdsløse pludrekanaler i lav kvalitet i stedet.
    Og dette formatet er standard for de som kringkaster DAB, og satellittradio i USA.
    Og alle NRK kanalene sender med 80 kbps, untatt trafikk og været til sjøs. Ingen reklame der.
    De kommersielle kanalene lever av reklame, og det er jo opp til dem hvor mange kanaler de vil kringkaste.
    Metro har bare tre hovedkanaler, pluss en pop up kanal. Radio er radio.
    Kommersiell radio i Sverige har fått tillatelse til å sende 21 landsdekkende kanaler.
    Bauer har 14 DAB kanaler i Stockholm. Sveriges radio 6 DAB kanaler.
    Minst 12 DAB kanaler i Danmark...
    Og hvor mange TV kanaler har jeg fra satellitt....alt i alt rundt 200....
    Hvor mange sanger er tilgjengelig på Spotify og Tidal ?
    Hvor mange radiostasjoner på nett ? 80.000 ?
    Hvor mange filmer og TV serier på alle strømmetjenestene ?
    Dette er den digitale medieverden i dag...mangfold til det tyter ut av øra.
    Sånn er det bare. Så norsk radio er ikke i noen særstilling.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvem har betalt for den "rapporten"? NRK? Bauer? Nent? - eller spleisa de?

    EBU går inn for 5G: http://digitalradioinsider.blogspot.com/2020/06/new-ebu-tech-report-on-5g-for.html

    Enda en god grunn til å se på DAB-satsingen som feilslått.
    Den artikkelen er selvsagt forfattet av de som har stått bak radioskiftet. De som ikke har stått bak radioskiftet har jo ikke peiling. Og har ennå ikke skjønt det, og vil aldri skjønne det.
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.

    5G5G5G....det er ikke radio, og det vil ta lang tid før det blir utbygd. Hjemme i stua for noen få utvalgte, men langs veiene vil det ta mange, mange år, ikke minst på grunn av begrenset rekkevidde.
    DAB er der, og har virket i mange år allerede, over hele landet...
    Det tok omtrent 10 år å bygge ut brukbar dekning på 4G...som også fungerer bra i dag på radio.
    Det er fint å kunne se inn i fremtiden gitt....DAB ble lansert i 1995.
    Og inetterpåklokskapens lys er jo selvsagt alt dumt...
    Ps: Og hvis det skulle komme radio via 5G, så vil alt bli så mye bedre ????
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Hvis 5G ikke er radio, hvorfor ser EBU på det som radio (og tv) da?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    De ser på det som en måte å sende radioinnhold på, akkurat som 4G i dag. Eller fiber.
    Det virker som det er en 5G feber rundt omkring i verden. Da blir alt så mye bedre.
    Bare tenk å kunne snakke med folk med en 5G telefon på ett 5G nett. Det må jo bli fantastisk, ikke sant. Formidling av radio signaler er en ting.
    Innholdet vil ikke forandre seg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den artikkelen er selvsagt forfattet av de som har stått bak radioskiftet. De som ikke har stått bak radioskiftet har jo ikke peiling. Og har ennå ikke skjønt det, og vil aldri skjønne det.
    Alternativ forklaring: De som sto bak «radioskiftet» er ennå ikke villige til å innrømme at de tok loddrett feil og kastet bort milliarder av samfunnets kroner på en akterutseilt fantasi. Brukerne, de som pleide å lytte på radio og ble tvunget til å bytte ut eller kaste alle radioapparater, kan ha en annen oppfatning. Websiden «radioskiftet.no» fremstår som en sammenhengende forsvarstale med selektiv bruk av statistikk. Det er ikke spor av noen samfunnsøkonomisk analyse der.

    Forsåvidt er det et fremskritt at du innrømmer at noen «har stått bak» radioskiftet. Det var ikke på grunn av et bredt folkelig krav, for å si det slik.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette må være Sentralens største "Goddag, mann - Økseskaft!!" - tråd noensinne. Digital-TV var et enormt framskritt av bildekvalitet i forhold til PAL. Selv mellomsteget med MAC var en tydelig forbedring av bildekvalitet. TV handler primært om bilde, - at lydkvaliteten på en del kanaler og systemer er under pari er sikkert riktig, for TV dreier primært om bildet. At det også der er "forty channels with nothing on" har ikke noe med bildekvalitet og gjøre. Derfor er sammeligningen med DAB-radio irrelevant.
    DAB kunne uten tvil vært bedre enn det i praksis har blitt, fordi "noen" ønsket å melke reklamemarkedet in absurdum. Resultatet er ei smørje de færreste vil ha, - og stadig flere forlater. Ungdommen lytter og ser stort sett ikke på lineære medier, slik at lyttertallene stort sett er null på de fleste ungdomskanaler bør derfor ikke forbause noen. At NRK i stor grad også er i ferd med å ødelegge sine kanaler innholdsmessig, er bare en gåte. Vi får skylde på alle selvoppnevnte forståsegpåere og"konsulenter" som tydeligvis setter sammen program- og musikkinnhold... hva slags "policy" eller retningslinjer dette er basert på er meg en gåte. VI har DAB i bilene våre og på kjøkkenet, og det nesten ikke til å unngå at jeg fotsatt hører Dvoraks 9de hver gang jeg er innom Klassisk, så "oppdatering" av spillelister ser ikke ut til å eksistere. Det samme gjelder Jazz, hvor svært mange låter fortsatt går igjen på 3-4 året.....
    Hva som angår dekning på landsbasis er det rett og slett utrolig når DAB-verdenens utgave av Jan Hanvold fortsetter prekenen om uendelig dekning, fullstendig uten å sette seg inn i bruken av kart og kompass eller teknologiske fakta......
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Gamlingene kommer til å klamre seg til Dødens rAdioknoB lenge etter det er end og DAB. Transmission

     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Ja, NRK har taps seg. Trur Aurora set fingeren på ein av grunnane når du nemner konsulentane, men blårussmentaliteten har nok òg mykje av skulda. Men NRK har framleis nokre oppegåande sjeler i teknisk avdeling og dei har mange kompetente lydteknikarar. Problemet er at det ikkje er dei med kompetanse som bestemmer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Alternativ forklaring: De som sto bak «radioskiftet» er ennå ikke villige til å innrømme at de tok loddrett feil og kastet bort milliarder av samfunnets kroner på en akterutseilt fantasi. Brukerne, de som pleide å lytte på radio og ble tvunget til å bytte ut eller kaste alle radioapparater, kan ha en annen oppfatning. Websiden «radioskiftet.no» fremstår som en sammenhengende forsvarstale med selektiv bruk av statistikk. Det er ikke spor av noen samfunnsøkonomisk analyse der.

    Forsåvidt er det et fremskritt at du innrømmer at noen «har stått bak» radioskiftet. Det var ikke på grunn av et bredt folkelig krav, for å si det slik.
    Så klart noen stod bak radioskiftet. Som det gjør i alle teknologiske skifter i vårt samfunn. Og politiske skifter. Osv
    Det var ikke et folkekrav som stod bak innføring av FM og TV i Norge. Eller Internett og mobiltelefoni.
    Osv.
    Det er alltid noen som går foran, som Edison og Marconi. Bill Gates og Steve Jobs.
    Det var ikke noe folkekrav å få farge-tv eller TV sendinger i digital form og i HD.
    Det er ikke noe folkekrav bak innføringen av 3G-4G og 5G.
    Eller utbygging av fiber rundt omkring i vårt langstrakte land.
    Det er teknologisk utvikling styrt av de som steller med det i samarbeid med myndighetene.
    Men ettersom vi er i Norge, så må jo noen protestere og klage.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette må være Sentralens største "Goddag, mann - Økseskaft!!" - tråd noensinne. Digital-TV var et enormt framskritt av bildekvalitet i forhold til PAL. Selv mellomsteget med MAC var en tydelig forbedring av bildekvalitet. TV handler primært om bilde, - at lydkvaliteten på en del kanaler og systemer er under pari er sikkert riktig, for TV dreier primært om bildet. At det også der er "forty channels with nothing on" har ikke noe med bildekvalitet og gjøre. Derfor er sammeligningen med DAB-radio irrelevant.
    DAB kunne uten tvil vært bedre enn det i praksis har blitt, fordi "noen" ønsket å melke reklamemarkedet in absurdum. Resultatet er ei smørje de færreste vil ha, - og stadig flere forlater. Ungdommen lytter og ser stort sett ikke på lineære medier, slik at lyttertallene stort sett er null på de fleste ungdomskanaler bør derfor ikke forbause noen. At NRK i stor grad også er i ferd med å ødelegge sine kanaler innholdsmessig, er bare en gåte. Vi får skylde på alle selvoppnevnte forståsegpåere og"konsulenter" som tydeligvis setter sammen program- og musikkinnhold... hva slags "policy" eller retningslinjer dette er basert på er meg en gåte. VI har DAB i bilene våre og på kjøkkenet, og det nesten ikke til å unngå at jeg fotsatt hører Dvoraks 9de hver gang jeg er innom Klassisk, så "oppdatering" av spillelister ser ikke ut til å eksistere. Det samme gjelder Jazz, hvor svært mange låter fortsatt går igjen på 3-4 året.....
    Hva som angår dekning på landsbasis er det rett og slett utrolig når DAB-verdenens utgave av Jan Hanvold fortsetter prekenen om uendelig dekning, fullstendig uten å sette seg inn i bruken av kart og kompass eller teknologiske fakta......
    Jeg vil ha meg frabedt at du sammenligner meg med Jan Hanvold.
    Når det gjelder DAB dekningen, så kan du uttale deg når du har kjørt rundt i Norge i 18 år med DAB i bil.
    Det er også mange her inne som bekrefter det jeg sier om dekning.
    Så når du har prøvd det, så kan du uttale deg.
    Når det gjelder NRK og deres forståelse av minste felles multiplum, så har denne innstilling vært rådene i NRK i mange tiår.
    Den sitter dypt forankret. Og NRK har forandret seg hele tiden de siste 60 år.
    Hver gang jeg leser om en ny sjef for en kanal eller musikkprofil, så er det totalt ukjente navn.
    Noen av dem vet hva de holder på med, andre ikke.
    At jeg og min venn, som den gang var ansatt i NRK fikk frie tøyler for snart 40:år siden da vi laget Rock-Radio-Pop var ganske utrolig. Men Ivar Dyrhaug og Sigbjørn Nedland fikk også det. Og Harald Are Lund, som produserte våre programmer.
    Og det er sikkert en god grunn til at Herreavdelingen etter x-antall år flyttet til Radio Vinyl og oppstod som Husarrest.
    Men i dag får Bård Ose, og Atle Nielsen med sine programmer på P1+ lov til å boltre seg til glede for oss som liker god radio.

    N
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Eg høyrer ikkje på kanalane som Classic46 ramsar opp, men dette er kanskje det Asbjørn kallar "pludrekanaler"? Dei einaste radiokanalane til NRK eg kunne tenkja meg å høyra på, om lydkvaliteten ikkje var så elendig, er P2, NRK klassisk og NRK folkemusikk. Eg trur grunnen til at så mange ikkje likar hardingfela er at dei berre har høyrt ho på gettoblaster og/eller via DAB. Dette er eit instrument som er vanskeleg å gje att på ein truverdig måte. Men når ein får det til er det storveges musikk. Når det gjeld Hanvold skjønar eg godt at Classic46 ikkje likar å verta samanlikna med han. Classic46 lurar ikkje pengar av folk, og han hat vel heller ikkje lova at DAB skal ha eving liv.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Da fikk vi bekreftet hvorfor Clown46 er så biased ift DAB driten og det er bare å se birt fra alt han skruver og har skrevet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da fikk vi bekreftet hvorfor Clown46 er så biased ift DAB driten og det er bare å se birt fra alt han skruver og har skrevet.
    Velkommen til den virkelige verden. Men synes det er rart at det finnes Internett i din.....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn, som et eksperiment kan du sette opp mobilen mot bilradio/infotainment, formodentlig vis blåtann og kjøre en testrunde der DABrn faller ut? Mest for kuriosmens skuld men likevel. Nrk direkte streamet er en mulighet såvel som verden i forskjellige bitrates.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har nettradio direkte på displayet i bilen. Kan forsøke neste gang jeg er ute en tur, men Spotify faller ihvertfall ikke ut på de stedene hvor DAB gjør det. Det er en notorisk dropout rundt Svartskogtoppen og når man krysser Svinesund den ene eller andre veien og bytter mellom norsk og svensk nett, men ellers fungerer det ganske bra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid noen som går foran, som Edison og Marconi. Bill Gates og Steve Jobs.
    Jeg tror kanskje ikke de anonyme personene som står bak "kongstanken" om DAB behøver å nevne seg selv i det selskapet riktig ennå.

    Jeg er ikke spesielt glad i konspirasjonsteorier, og tenker gjerne at man ikke behøver å postulere vrangvilje så lenge inkompetanse er tilstrekkelig forklaringsmodell, men dette er så inn i granskauen feil bruk av offentlige og private penger til fordel for noen få selskaper med kommersiell egeninteresse i saken, og det var så kompakt umulig å komme til med motargumenter og saklig diskusjon før beslutningen ble trumfet gjennom, at jeg er villig til å gjøre et unntak i dette ene tilfellet. Her rekker ikke inkompetanse til som forklaringsmodell.

    Noen hadde en "kongstanke" om å skape flest mulig lavkvalitets pludrekanaler i størst mulig sendeflate, enten konsumentene ville ha det eller ikke. For de kommersielle aktørene er det nokså opplagt at de så for seg et lukrativt reklamemonopol, kontraktsfestet i påfallende mange år. For NRK var det kanskje en idé om at de kunne spare litt penger på det årlige driftsbudsjettet ved å velte en stor investering over på det offentlige og på konsumentene. Jeg mener den årlige "besparingen" er noe slikt som 62 millioner, mot en investering på en snau milliard bare for Norkring og langt mer for konsumentene, så den samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalysen skulle jeg gjerne sett. For meg kan det se ut som en like viktig grunn fra NRK's side at de også hadde snødd inn på en semi-kommersiell idé om "markedsandeler" og hadde mistet rollen som public service av syne. De får svare selv for hvorfor de inngikk denne vanhellige alliansen, men det er litt karma i at de kommersielle aktørene har brent seg skikkelig på omleggingen.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg tror kanskje ikke de anonyme personene som står bak "kongstanken" om DAB behøver å nevne seg selv i det selskapet riktig ennå.

    Jeg er ikke spesielt glad i konspirasjonsteorier, og tenker gjerne at man ikke behøver å postulere vrangvilje så lenge inkompetanse er tilstrekkelig forklaringsmodell, men dette er så inn i granskauen feil bruk av offentlige og private penger til fordel for noen få selskaper med kommersiell egeninteresse i saken, og det var så kompakt umulig å komme til med motargumenter og saklig diskusjon før beslutningen ble trumfet gjennom, at jeg er villig til å gjøre et unntak i dette ene tilfellet. Her rekker ikke inkompetanse til som forklaringsmodell. Noen hadde en "kongstanke" om å skape flest mulig lavkvalitets pludrekanaler i størst mulig sendeflate, enten konsumentene ville ha det eller ikke. For de kommersielle aktørene er det nokså opplagt at de så for seg et lukrativt reklamemonopol, kontraktsfestet i påfallende mange år. For NRK var det kanskje en idé om at de kunne spare litt penger på det årlige driftsbudsjettet ved å velte en stor investering over på det offentlige og på konsumentene. Jeg mener den årlige "besparingen" er noe slikt som 62 millioner, mot en investering på en snau milliard bare for Norkring og langt mer for konsumentene, så den samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalysen skulle jeg gjerne sett. For meg kan det se ut som en like viktig grunn fra NRK's side at de også hadde snødd inn på en semi-kommersiell idé om "markedsandeler" og hadde mistet rollen som public service av syne. De får svare selv for hvorfor de inngikk denne vanhellige alliansen, men det er litt karma i at de kommersielle aktørene har brent seg skikkelig på omleggingen.
    Eneste forskjellen på radio før og nå er antall kanaler og bedre dekning.
    For meg som har hørt på DAB i 18 år, ikke så stor forskjell.
    Hvem skal bestemme de teknologiske skiftene i vårt samfunn?
    Folket, eller myndighetene ???
    Tenk bare på hva som har skjedd på teknologifronten de siste 10 år.
    Og med Norges topografi, så er noen overrasket over at vi har radio og TV digitalt på flere plattformer ?
    Og at mobiltelefoni er dyrt i det samme land?
    Og at Norkring som bygde det «fantastiske» FM nettet, det digitale bakkesendte TV nettet, DAB nettet og sannsynligvis det nye nødnettet, har gjort en dårlig jobb? Men som med all mulig teknologi, så er ingen ting ufeilbarlig.
    Bortsett fra det riksdekkende FM nettet da....ingen feil med det....og jeg har hørt på det i 30 år før jeg fikk min første DAB radio, og en del etter det også, så klart. Ingen feil med FM ....bortsett fra sus og skurr og pffft lyder når du minst ventet det.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Det er forståeleg at NRK ville verta kvitt FM-nettet. Det var dyrt i vedlikehald og svær lite effektivt med tanke på bandbreidd. DAB kunne ha fungert brukbart om kvar kanal hadde vorte tildelt høg stor nok bitrate. Men som Asbjørn peikar på pressa dei inn så mange pludrekanalar (som svært få er interesserte i) at bitraten måtte reduserast. Resultatet er radio med elendig lydkvalitet. Som ein NRK-tilsett sa det (han skal få lov å vera anonym): "Ein DAB-radio skal ha hank". Eg oppfatta det slik at han såg på DAB omtrent på same vis som dei fleste på dette forumet ser på billige gettoblasterar. Som NRK-tilsett kunne han vel ikkje bruka meir direkte språk.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Classic - det er måten du preker DAB-evangeliet påsom er grunnen til sammenligningen, fullstendig uten reservasjon for at det finnes andre sannheter enn din egen..... Forøvrig - hvor mye har du og Mitsubishien din kjørt i Nordland, Toms og Finnmark? Vestlandskysten fra Bregen og nordover? Alle øyene langs norskekysten`??
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Asbjørn, som et eksperiment kan du sette opp mobilen mot bilradio/infotainment, formodentlig vis blåtann og kjøre en testrunde der DABrn faller ut? Mest for kuriosmens skuld men likevel. Nrk direkte streamet er en mulighet såvel som verden i forskjellige bitrates.
    Kan jeg få bli med på den runden ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    På at det er 3/4G-dekning der DAB dropper ut.
    Tenkte jeg bare skulle vært en tilskuer på denne serdels underholdende tråden. Den er jo et studie i harslering, stråmannsargumentasjon, hersketeknikker og ufinheter generelt....

    Men bare som en liten saksopplysning... Her jeg bor faller mobildekning bort på bakkenivå den siste km før jeg kommer hjem. Får kun in mobiltbredbånd via en eksternatenne helt oppe på mønet, ingen dekning for bruk av hånholdte mobiler på bakkeplan, eller inne i huset. DAB derimot, det får vi inn både i bilen og på konas lille plagsomme reiseradio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    På at det er 3/4G-dekning der DAB dropper ut.
    Det tror jeg du kommer til å få problemer med. Også fordi 3G blir faset ut...
    Og det er tre leverandører av mobilnett som krever toveiskommunikasjon.
    DAB har enveis kommunikasjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn