Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    SI meg, sånn helt ærlig.... bor du i Norge? Enn si på samme planet som meg?? Det er i alle fall klinkende klokkeklart, at den transmisjonstekniske delen av radio skjønner du ikke bæra av.....
    Jeg skjønner at du er en «ekspert». Jeg er en som har jobbet i radio og lært en del, og har hatt DAB i bil siden 2002.
    De siste 6 år med fabrikkinnstallert DAB, og 180.000 km kjørt rundt omkring i landet.
    Langtfra alle steder, men nok steder til å vite at DAB fungerer.
    Dette har jeg jo fortalt før. Flere ganger.
    Det er også andre i denne tråden som har kjørt andre steder enn jeg har vært, som sier det samme.
    Du er en av de mange som mener at DAB ikke fungerer.
    Når du har kjørt på alle de plasser jeg har vært, og andre har vært.
    Da kan du uttale deg.
    Som det var før i verden, så er det også slik i dag.
    Noen bilradioer fungerer bedre enn andre.
    Så hvis min bil ikke har problemer, og andre biler har, hva er grunnen ?
    Har Norkring gjort en dårlig jobb? :
    Og ja, jeg lever i Norge, hvor DAB nettet har fungert i mange år, uten problemer.
    Med terrengskygge. Ta en tur på Riksvei 22, mellom Høiås og Enebakkneset,
    eller riksvei 120 mellom Ytre Enebakk og Elvestad. Riksvei 21 fra Halden til Ørje.
    Eller 21 fra Skotfoss via Bjørkelangen ut til 22.
    Fredrikstad-Grimstad. Har nok andre strekninger jeg kan nevne.
    Lykke til.
    Ps: Nok en gang: https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
    PPS: Jeg har aldri trengt å kunne noe om transmisjonsteknikk for å høre på radio hjemme og i bilen de siste 60-65 år.
    Det har gått helt av seg selv. Man skrur på en radio. Det kommer musikk...som regel.
    Jeg starter motor på min bil, nå og dengang....Det kommer musikk i høyttalerne...eller nyheter osv.
    Jeg kjører rundt. Fremdeles musikk. Inn i en tunell. Opp på fjellet. Ned i en dal. Uten så mye som en skurr, ffftttt osv.
    slik der var når man bare hadde FM, For ikke å snakke om langbølge og mellombølge, den siste helt umulig om sommeren sånn som nå. DAB virker til og med i regnvær, snøvær, minus 20, pluss 30.
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Ta en tur på Riksvei 22, mellom Høiås og Enebakkneset,
    eller riksvei 120 mellom Ytre Enebakk og Elvestad. Riksvei 21 fra Halden til Ørje.
    Eller 21 fra Skotfoss via Bjørkelangen ut til 22.
    Fredrikstad-Grimstad.
    Ta deg heller en tur på E6 fra Steinkjer og nordover, eller E10 i Lofoten, eller Kystriksveien opp hele Helgelandskysten...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    87E7936A-0C10-4EBC-81CA-48A7698A18E7.jpeg
    87E7936A-0C10-4EBC-81CA-48A7698A18E7.jpeg
    Ta deg heller en tur på E6 fra Steinkjer og nordover, eller E10 i Lofoten, eller Kystriksveien opp hele Helgelandskysten...
    Har vært med Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes, i mai 2016, med en DAB radio på lugaren, som hadde vindu ut mot sjøen.
    Midt på Stadthavet var det stille. En liten plass rundt Nordkapp var det bare NRK kanaler. Ellers NRK P1/P1+ og P4.
    Ettersom de forskjellige stasjonene på NRK og P4/Radio Norge sender på samme frekvens, så ble det ikke testet andre kanaler.
    Så jeg er ganske sikker på at jeg ville hatt dekning på de stedene du nevner.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Vel, jeg har kjørt de strekningene flere ganger med forskjellige DAB radioer i forskjellige biler, så jeg vet (er ikke bare "sikker").
    Dekning inne i mellom fjell og trange daler er nok noe annet en flatt terreng og åpent hav.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vel, jeg har kjørt de strekningene flere ganger med forskjellige DAB radioer i forskjellige biler, så jeg vet (er ikke bare "sikker").
    Dekning inne i mellom fjell og trange daler er nok noe annet en flatt terreng og åpent hav.
    Noterer meg det. Hvilke kanaler hadde du problem med, og hva slags bil? Fabrikkinnstallert eller adapter ?
    Fjell og daler er ingen problem for DAB.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det er vel akkurat fjell og daler som er problemet for DAB. Det er derfor det går 6 DAB-sendere på en FM-sender for å dekke samme område gitt samme utgangseffekt.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er vel akkurat fjell og daler som er problemet for DAB. Det er derfor det går 6 DAB-sendere på en FM-sender for å dekke samme område gitt samme utgangseffekt.
    FM senderne sender en kanal på en frekvens.
    FM er analoge radiobølger. DAB er digitale signaler, med samme frekvens fra flere sendere, og flere kanaler i samme frekvens.
    Alt blir sortert i radioen.
    FM signaler liker ikke reflekser. Digitale radiosignaler liker reflekser.
    NRK hadde 1200 FM sendere.
    Nå ca. 1000 DAB sendere. Som sender ca. 15 kanaler.


    Etter 18 år med DAB i div. biler, så har jeg bare en erfaring. DAB fungerer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Reiste du begge veier med Hurtigruta, eller bare den ene veien og fly hjem igjen?
    Bare nordover og fly hjem igjen. Nå 4 år siden. WiFi på båten var ikke noe særlig, og utenom tettstedene var mobil dekningen med Telenor ikke noe å skryte av. Men 4 år siden. DAB var jo helt supert.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Fjell og daler er ingen problem for DAB.
    Nei, det er klart. Terreng påvirker sikkert ikke utbredelse av radiosignaler i det hele tatt. Det skaper sikkert ikke reflekser eller andre endringer i signalet.
    Avstand har nok heller ingen særlig innvirkning på dekningen.
    Jeg husker jo godt at vi hørte på Radio Lux i min barndom, som jo sendte fra England var det vel, og det hørtes jo godt selv langt her nord.
    Nei, faller digitalt signal ut så må det sikkert skyldes solflekker eller noe annet rart.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I en teknologisk verden gjelder følgende:

    Radiobølger er elektromagnetiske bølger, som gir blanke beng i om informasjonen i bølgen er analog eller digital. RDS er forresten digital informasjon som sendes på en subcarrier sammen med audio ved FM-sendinger.

    Radiobølger kan både reflekteres og avbøyes ved terrengets påvirkning. Avbøyning fungerer tildels enda ved 100 MHz, men er stort sett fraværende ved 250 MHz.

    Ved digitaltransmisjon brukes enten frekvensmodulasjon eller fasemodulasjon, som begge er så nært beslektet at de teoretisk nevnes ved fellenavnet vinkelmodulasjon. Den ene kan deriveres fra den andre ved svært enkle midler..

    Ved radiomottak er viktigste parameter signalstyrke. Frifeltsdempingen er største kilde til signaltap. Ved å øke frekvensen fra 100MHz til 250 MHz øker frifeltsdempingen med tett på en tifaktor, dvs at en DABsender må ha nesten ti ganger større effekt enn en typisk FM-sender, for å oppnå samme signalstyrke på en gitt avstand, eller samme rekkevidde om man vil.

    Hvis 6-faktoren som det vises til er riktig, må man i så fall ha minst (!) 6 ganger så mange DAB-sendere som man har idag, for å oppnå samme dekning som FM hadde.....

    DAB bygges ut på rent kommersielt grunnlag, akkurat som mobiltelefon, - jo færre lyttere i området, desto dårligere dekning. FM ble utbygd som et samfunnsmessig prosjekt, uten kommersiell vinning.

    Dette er faktorer som gjelder i min yrkesverden. HVa som gjelder i orakel-verdenen er ikke godt å si. Oraklet i Delphi vet vi i ettertid var under påvirkning av diverse stoffer, og framsa og postulerte stort sett bullshit....
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei, det er klart. Terreng påvirker sikkert ikke utbredelse av radiosignaler i det hele tatt. Det skaper sikkert ikke reflekser eller andre endringer i signalet.
    Avstand har nok heller ingen særlig innvirkning på dekningen.
    Jeg husker jo godt at vi hørte på Radio Lux i min barndom, som jo sendte fra England var det vel, og det hørtes jo godt selv langt her nord.
    Nei, faller digitalt signal ut så må det sikkert skyldes solflekker eller noe annet rart.
    Radio Luxembourg sendte fra Luxembourg. En kraftig mellombølgesender, som fungerte best på mørke kvelder, dvs dårlig på sommeren når kveldene var lyse.
    FM sender radiosignaler, DAB sender en datakode, som blir dekodet i DAB radioen.
    (Akkurat som det ikke er musikk på en CD, bare en datakode.)
    To vidt forskjellige ting. Så krever DAB riktig montert antenne, og som all annen moderne elektronikk som smart telefoner, smartbrett og smartTV, og moderne biler, så kreves det at man må sette seg inn i hvordan det fungerer.
    Akkurat som man måtte skru på RDS knappen på FM radioen, og lagre de stasjonene man ville.
    Samme med en DAB/FM radio, som til enhver tid viser hvilke kanaler som er tilgjengelige, både på DAB og FM.
    Programmere de kanalene man vil, men viktig å programmere to NRK P1 kanaler. Den som bare heter NRK P1 og den som heter NRK P1(den lokalsendingene man vil høre på). De kommersielle stasjonene sender alle på samme frekvens over hele landet. Og dekker Norge med 89 % ved hjelp av bare ca. 200 sendere.
    Og skru på RDS for DAB, som heter DAB link i min Mitsubishi.
    Så, riktig utstyr er viktig, enten det gjelder lyd eller bilde.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I en teknologisk verden gjelder følgende:

    Radiobølger er elektromagnetiske bølger, som gir blanke beng i om informasjonen i bølgen er analog eller digital. RDS er forresten digital informasjon som sendes på en subcarrier sammen med audio ved FM-sendinger.

    Radiobølger kan både reflekteres og avbøyes ved terrengets påvirkning. Avbøyning fungerer tildels enda ved 100 MHz, men er stort sett fraværende ved 250 MHz.

    Ved digitaltransmisjon brukes enten frekvensmodulasjon eller fasemodulasjon, som begge er så nært beslektet at de teoretisk nevnes ved fellenavnet vinkelmodulasjon. Den ene kan deriveres fra den andre ved svært enkle midler..

    Ved radiomottak er viktigste parameter signalstyrke. Frifeltsdempingen er største kilde til signaltap. Ved å øke frekvensen fra 100MHz til 250 MHz øker frifeltsdempingen med tett på en tifaktor, dvs at en DABsender må ha nesten ti ganger større effekt enn en typisk FM-sender, for å oppnå samme signalstyrke på en gitt avstand, eller samme rekkevidde om man vil.

    Hvis 6-faktoren som det vises til er riktig, må man i så fall ha minst (!) 6 ganger så mange DAB-sendere som man har idag, for å oppnå samme dekning som FM hadde.....

    DAB bygges ut på rent kommersielt grunnlag, akkurat som mobiltelefon, - jo færre lyttere i området, desto dårligere dekning. FM ble utbygd som et samfunnsmessig prosjekt, uten kommersiell vinning.

    Dette er faktorer som gjelder i min yrkesverden. HVa som gjelder i orakel-verdenen er ikke godt å si. Oraklet i Delphi vet vi i ettertid var under påvirkning av diverse stoffer, og framsa og postulerte stort sett bullshit....
    Det var teorien skjønner jeg. Så de som bygde FM nettet vi brukte før, og de som bygde DAB nettet, vet ikke hva de holder på med.
    Det er en fyr til i den vidunderlige cyber verden som mener noe av det samme som deg. Og det er jo greit.
    For meg som bruker, så er det det jeg forholder meg til.
    Jeg starter bilen, radioen kommer på, og jeg får inn x-antall stasjoner.
    Enten jeg kjører til butikken eller til Kvitfjell. Uten problemer.
    Behøver ikke kunne noe teori for å få til det.
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.
    Men som jeg har sagt før. Ikke alle har fått det til så bra som meg.
    Så hvis jeg får det til, hva er grunnen til at andre har problemer ?
    Og nå er bilen min 6 og et halvt år. Og har gått 180.000 km.
    Med 99% DAB radio lytting. Uten droputs.
    Ps: Nok en gang: Norkring bygde ut både FM nettet og DAB nettet.
    Ingen forskjell på det. 99.3 % dekning for NRK kanalene. 89% for de kommersielle.
    NRK og Bauer/Nent leier senderne av Norkring.
    Dette burde du jo vite.
    Hvor mange km har du kjørt og hørt på DAB i bil ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.282
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare nordover og fly hjem igjen. Nå 4 år siden. WiFi på båten var ikke noe særlig, og utenom tettstedene var mobil dekningen med Telenor ikke noe å skryte av. Men 4 år siden. DAB var jo helt supert.
    Forstår. Hurtigruta går fra Rørvik kl 22:30 og er fremme på Ørnes i Meløy kl 09:45 neste morgen. Var bare litt nysgjerrig på hvordan du kunne si noe så bastant om dekningen langs Helgelandskysten. Satt du oppe hele natten og lyttet etter dropouts på reiseradioen din?

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.282
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For den som har vokst opp på kysten er sør- og nordgående hurtigrute det man stiller klokka etter.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Forstår. Hurtigruta går fra Rørvik kl 22:30 og er fremme på Ørnes i Meløy kl 09:45 neste morgen. Var bare litt nysgjerrig på hvordan du kunne si noe så bastant om dekningen langs Helgelandskysten. Satt du oppe hele natten og lyttet etter dropouts på reiseradioen din?

    Nei, men jeg var oppe noen ganger midt på natta. Som da vi krysset Stadthavet. Da var det stille. Andre netter og mange ganger på dagen var det ingen problem. Men måtte kjøre en full skann innimellom for å få med NRK kanalene.
    De kommersielle var der hele tiden. Utenom den lille plassen rundt Nordkapp. Der var det bare Nrk.
    Er der så vanskelig å forstå at Norkring har gjort en bra jobb i vårt langstrakte land ?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Sakset følgende fra FB:

    Næringslivet i Oslo sliter altså med DAB.
    Jeg kommenterte følgende til Bendik Romstad:
    Det viktigste med denne saken er at DAB er tvangsinnført i Norge, i strid med etterspørsel og folkeviljen. Og ikke minst demokratiske lover.
    Det var INGEN etterspørsel etter DAB, og NRK med Digitalradio Norge AS i spissen fikk nærmest panikk i 2009 da de oppdaget at det altså ikke var noe marked for denne radiotypen. Det var da første melding om tvangsbruken ble sendt ut. Se under.
    NRK og Kulturdepartementet med Øyvind Christensen og Øyvind Vasaasen i spissen skulle altså igangsett tvang for å presse igjennom viljen sin.
    Det ble løst slik at all riks-FM ble stengt ned i løpet av 2017.
    Vi husker nedtellingen og jubelen inne fra Tryvannstårnet 20. november 2017. Hvilken bisarr opplevelse. Vi sto utenfor og protesterte.
    Dette er og blir ren galskap! Å stenge ned FM som et av de sikreste kommunikasjonsmidlene man har i en nød- og krisesituasjon! Altså analog radio, som ikke er like sårbar som DAB. Langt der i fra. Og nå hører vi altså et sukk fra Bendik som sitter stuck i tunnelen. Håper ikke det er med HY-en Bendik.
    Igjen er det viktig at publikum er klar over HVA som har skjedd i denne saken. Én ting er at DAB er drittdårlig med kort rekkevidde, lave bitrater og et ytterst skjørt og sårbart system. Men det viktigste er at NRK, KUD, DRN mfl. dannet en lobbygruppe som rett og slett lurte et nærmest samlet storting i 2011 til å vedta dette radioskiftet.
    Når vi i ettertid kan bevise at Stortinget lot seg forlede av falske redegjørelser fra blant andre Ole Jørgen Torvmark i DRN og Øyvind Vasaasen i NRK (med Kulturdepartementets Øyvind Christensen på lur i bakgrunnen) ryster dette i våre demokratiske grunnvoller.
    Ikke godta dette folkens! Gjør som Bendik, lag anskrik! Men vær klar over at denne saken handler om langt med enn dårlig DAB. Det handler om råtne prosesser og feige politikere. De har hatt sjansen til å rydde opp, men snur seg heller vekk. Vi kan ikke ha det slik!!

    Skrevet av Bjørn Authen, kjent DAB-motstander.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    Hva Bendik skrev, som førte til Bjørns kommentar:


    Hvorfor kan jeg ikke høre radio mer?
    Fare, lytt til radio har jeg lært. Nå står jeg bom fast i en tunnel midt i Oslo. Brannbiler, sykebiler og politi prøver å komme inn eller gjennom, men radioen virker ikke.
    Det gjør den ikke i vinduskarmen lenger heller. Det er ikke langt fra hovedstaden, og jeg har nye og dyre DAB-radioer begge steder. Hvor skal jeg få viktig informasjon framover? NRK, Politiet, Justis- og beredskapsdepartementet (Norge)???
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hva Bendik skrev, som førte til Bjørns kommentar:


    Hvorfor kan jeg ikke høre radio mer?
    Fare, lytt til radio har jeg lært. Nå står jeg bom fast i en tunnel midt i Oslo. Brannbiler, sykebiler og politi prøver å komme inn eller gjennom, men radioen virker ikke.
    Det gjør den ikke i vinduskarmen lenger heller. Det er ikke langt fra hovedstaden, og jeg har nye og dyre DAB-radioer begge steder. Hvor skal jeg få viktig informasjon framover? NRK, Politiet, Justis- og beredskapsdepartementet (Norge)???
    Hvis du ikke kan høre radio i bil eller hjemme, så har du et problem. Men problemet har ikke noe med DAB dekningen å gjøre, men med din bruk og evt. antenne på din bil. Jeg har kjørt alle tunneler i Oslo i åresvis uten problemer.
    Og til motsetning fra den ene Fm senderen på Tryvann på 88.7 MHz, så er det 1000 DAB sendere rundt i hele Norge.
    Hjelper gjerne til.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sakset følgende fra FB:

    Næringslivet i Oslo sliter altså med DAB.
    Jeg kommenterte følgende til Bendik Romstad:
    Det viktigste med denne saken er at DAB er tvangsinnført i Norge, i strid med etterspørsel og folkeviljen. Og ikke minst demokratiske lover.
    Det var INGEN etterspørsel etter DAB, og NRK med Digitalradio Norge AS i spissen fikk nærmest panikk i 2009 da de oppdaget at det altså ikke var noe marked for denne radiotypen. Det var da første melding om tvangsbruken ble sendt ut. Se under.
    NRK og Kulturdepartementet med Øyvind Christensen og Øyvind Vasaasen i spissen skulle altså igangsett tvang for å presse igjennom viljen sin.
    Det ble løst slik at all riks-FM ble stengt ned i løpet av 2017.
    Vi husker nedtellingen og jubelen inne fra Tryvannstårnet 20. november 2017. Hvilken bisarr opplevelse. Vi sto utenfor og protesterte.
    Dette er og blir ren galskap! Å stenge ned FM som et av de sikreste kommunikasjonsmidlene man har i en nød- og krisesituasjon! Altså analog radio, som ikke er like sårbar som DAB. Langt der i fra. Og nå hører vi altså et sukk fra Bendik som sitter stuck i tunnelen. Håper ikke det er med HY-en Bendik.
    Igjen er det viktig at publikum er klar over HVA som har skjedd i denne saken. Én ting er at DAB er drittdårlig med kort rekkevidde, lave bitrater og et ytterst skjørt og sårbart system. Men det viktigste er at NRK, KUD, DRN mfl. dannet en lobbygruppe som rett og slett lurte et nærmest samlet storting i 2011 til å vedta dette radioskiftet.
    Når vi i ettertid kan bevise at Stortinget lot seg forlede av falske redegjørelser fra blant andre Ole Jørgen Torvmark i DRN og Øyvind Vasaasen i NRK (med Kulturdepartementets Øyvind Christensen på lur i bakgrunnen) ryster dette i våre demokratiske grunnvoller.
    Ikke godta dette folkens! Gjør som Bendik, lag anskrik! Men vær klar over at denne saken handler om langt med enn dårlig DAB. Det handler om råtne prosesser og feige politikere. De har hatt sjansen til å rydde opp, men snur seg heller vekk. Vi kan ikke ha det slik!!

    Skrevet av Bjørn Authen, kjent DAB-motstander.
    DAB er et teknologiskifte som har vært på gang siden 1995.
    Det var heller ingen som etterspurte Internett, Mobiltelefoni, Digital TV, 4G og 4K.
    Og FM.
    Allikevel har noen bestemt at vi og resten av verden skulle ha det.
    Slik er det. Noen må bestemme.
    Hadde man latt folket bestemme, hadde vi sittet med lang og mellombølge, svart/hvit TV og sendt telegrammer til hverandre.
    Framtidens lyd og bildeverden har vært digital lenge. Rart om radio ikke skulle følge etter.
    Ettersom Radio 1 og Radio Classic allerede på begynnelsen av 90 tallet sendte musikk fra harddisk.
    Noe NRK og P4 også begynte med omtrent samtidig.
    Digital avvikling med digitale miksebord.
    Som de aller fleste radiostasjoner bruker over hele verden.
    En ny DAB konsesjon for Oslo, Asker og Bærum har blitt tildelt Kulturbørsen AS.
    Myndighetene er i ferd med å gi tilskudd til lokalradioer for å hjelpe til med digitalisering.
    De fleste lokalradioer sender både på Fm og DAB. DAB signalene rekker mye lengre.
    Velkommen til 2020, 34 måneder etter at riksdekkende FM ble slukket.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Siden 1995 ja, det sier jo sitt og oppsummerer kanskje saken ganske greit.

    Man fattet en beslutning midt på 90-tallet en gang, og den tviholder man på. Her gjelder det å ikke la seg distrahere av fakta.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Problemet er heller ikke digitalradio, det er implementeringen og politikken som er og har vært problemet her.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Skulle bura inne alle på løvebakken som har latt seg kjøpe for å ta denne beslutningen. Korrupte hele gjengen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    DAB er et teknologiskifte som har vært på gang siden 1995.
    ... og ble ikke etterspurt i noe særlig omfang før FM fikk politisk assistert aktiv dødshjelp, og var utdatert på det tidspunktet.

    Det var heller ingen som etterspurte Internett, Mobiltelefoni, Digital TV, 4G og 4K.
    Og FM.
    Hvilken planet kommer du i fra ? Hvor lenge har du vært her på jorden ?

    FM er de facto verdensomspennende standard for radiokringkasting, og er ikke nevneverdig truet av DAB i global målestokk. Hverken når det gjelder publikums etterspørsel, innholdsleverandører eller produsenter av apparatene.

    Hverken Internett, mobiltelefoni, digitalTV (eksl DVB-T), 4G eller 4K, hadde noe behov for politisk assistert aktiv dødshjelp til konkurrerende teknologier eller plattformer. Alle sammen har utviklet seg på markedspremisser uten utstrakt politisk intervensjon og maktmisbruk. De samme markedspremissene eksisterer ikke for offentlig tjenesteyting på radio, og det er ingen offentlig tjenesteyting i denne betydningen på internett, mobiltelfoni, 4G eller 4K.

    Unntaket er kanskje DVB-T som vel hadde behov for politisk intervensjon (?) Men det var allerede etterspørsel etter høyere bildekvalitet sammenliknet med analog TV-kringkasting. Det var også utbredt aksept for «set top bokser» til TV, for å ta inn satelitt TV, kabel-tv mm. Den gamle TVen ble heller ikke ubrukelig siden «alle» måtte ha en «set top boks», som fungerte med praktisk talt alle TVer uavhengig av hvor utdaterte de var. Det er og var ikke den samme aksepten for en «set top boks» til radio. Samfunnet endte ikke opp med flere tusen tonn spesialavfall som konsekvens av innføringen av DVB-T. At folk flest skifter TV oftere enn radio skyldes at det har vært en utvikling på TV som folk flest opplever som kvalitetsforbedringer (mer TV for mindre penger). Det samme er ikke tilfelle med DAB.

    DAB leverer liten eller ingen merverdi for samfunnet sammenliknet med radiotilbudet som eksisterte før FM ble stengt. Nedstenging av FM for å tvinge folk over på DAB er feil svar på feil spørsmål i dag, som det var i 2017, som det var i 2011, og som det var i god tid før det.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Siden 1995 ja, det sier jo sitt og oppsummerer kanskje saken ganske greit.

    Man fattet en beslutning midt på 90-tallet en gang, og den tviholder man på. Her gjelder det å ikke la seg distrahere av fakta.
    Myndighetene ville ha et robust og gratis radionett. Helt uavhengig av de som har bygget ut mobilnett.
    Helt uavhengig av det digitale bakkenettet. Og digital parabol, som jeg har hatt siden 1998.
    Og uavhengig av de som bygger kabel og fibernett.
    Så selv om vi har fått et godt mobilnett over det meste av landet, så er ikke det gratis å bruke til hverken Netflix eller radio.
    Så tilgangen til lyd og bilde har aldri vært større og bedre. Og alt digitalt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.282
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Myndighetene ville ha et robust og gratis radionett. Helt uavhengig av de som har bygget ut mobilnett.
    Helt uavhengig av det digitale bakkenettet. Og digital parabol, som jeg har hatt siden 1998.
    Og uavhengig av de som bygger kabel og fibernett.
    Så selv om vi har fått et godt mobilnett over det meste av landet, så er ikke det gratis å bruke til hverken Netflix eller radio.
    Så tilgangen til lyd og bilde har aldri vært større og bedre. Og alt digitalt.
    Rent bortsett fra de to siste ordene, «alt digitalt», er det noe som helst av dette som ikke allerede var oppfylt med FM?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ... og ble ikke etterspurt i noe særlig omfang før FM fikk politisk assistert aktiv dødshjelp, og var utdatert på det tidspunktet.



    Hvilken planet kommer du i fra ? Hvor lenge har du vært her på jorden ?

    FM er de facto verdensomspennende standard for radiokringkasting, og er ikke nevneverdig truet av DAB i global målestokk. Hverken når det gjelder publikums etterspørsel, innholdsleverandører eller produsenter av apparatene.

    Hverken Internett, mobiltelefoni, digitalTV (eksl DVB-T), 4G eller 4K, hadde noe behov for politisk assistert aktiv dødshjelp til konkurrerende teknologier eller plattformer. Alle sammen har utviklet seg på markedspremisser uten utstrakt politisk intervensjon og maktmisbruk. De samme markedspremissene eksisterer ikke for offentlig tjenesteyting på radio, og det er ingen offentlig tjenesteyting i denne betydningen på internett, mobiltelfoni, 4G eller 4K.

    Unntaket er kanskje DVB-T som vel hadde behov for politisk intervensjon (?) Men det var allerede etterspørsel etter høyere bildekvalitet sammenliknet med analog TV-kringkasting. Det var også utbredt aksept for «set top bokser» til TV, for å ta inn satelitt TV, kabel-tv mm. Den gamle TVen ble heller ikke ubrukelig siden «alle» måtte ha en «set top boks», som fungerte med praktisk talt alle TVer uavhengig av hvor utdaterte de var. Det er og var ikke den samme aksepten for en «set top boks» til radio. Samfunnet endte ikke opp med flere tusen tonn spesialavfall som konsekvens av innføringen av DVB-T. At folk flest skifter TV oftere enn radio skyldes at det har vært en utvikling på TV som folk flest opplever som kvalitetsforbedringer (mer TV for mindre penger). Det samme er ikke tilfelle med DAB.

    DAB leverer liten eller ingen merverdi for samfunnet sammenliknet med radiotilbudet som eksisterte før FM ble stengt. Nedstenging av FM for å tvinge folk over på DAB er feil svar på feil spørsmål i dag, som det var i 2017, som det var i 2011, og som det var i god tid før det.

    mvh
    KJ
    Nå har jeg vært på jorden i 74 år.
    Og de siste 10 årene har man sett en utrolig utvikling på lyd og bildesiden.
    På bakkesendt TV gikk vi fra 2 kanaler til mer enn 30.
    Det samme på DAB. Der gikk vi fra 5 til 30 riksdekkende kanaler.
    Det er helt frivillig hvilke kanaler man ser på eller hører på.
    Det gjelder Netflix osv. eller Spotify/Tidal.
    Det som går igjen i den digitale lyd og bildeverden er mangfold.
    Det er bare å ta en tur innom nærmeste Elkjøp/Power.
    Der kommer 65 år gammel FM til kort i vårt langstrakte land, med utallige fjell, fjorder, daler og trær=skog.
    Så er det opp til den enkelte bruker om man finner noe av verdi i mangfoldet.
    Der er vi alle forskjellige. Mens radiolyttingen går oppover.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Rent bortsett fra de to siste ordene, «alt digitalt», er det noe som helst av dette som ikke allerede var oppfylt med FM?
    Til en viss grad for noen. Men Fm nettet trengte oppgradering, det brukte mye strøm, og var ikke robust når sendere gikk ned.
    Der er DAB utrolig mye bedre.
    Og så slipper man begrensningen på kanaler, nå har man en helt egen sportskanal, nyhetskanal, trafikk kanal og været til sjøs rundt hele landet. Og P1+ er verdt hele satsingen på DAB alene.
    Så i Norge, er DAB klart bedre enn Fm noengang var.
    Men noen synes det er dumt med forandringer. Sånne som meg liker forandringer.
    Derfor har jeg hatt DAB i bil siden 2002. Før det, langbølge, mellombølge og FM.
    Noen bestemte at radio i Norge skulle videre, akkurat som de andre teknologiske skiftene.
    I hele samfunnet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis DAB er slik du beskriver så hadde man ikke trengt aktiv dødshjelp. Da hadde markedet ordnet dette helt på egenhånd.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvis DAB er slik du beskriver så hadde man ikke trengt aktiv dødshjelp. Da hadde markedet ordnet dette helt på egenhånd.
    Ville du ha betalt dobbel husleie hvis du bodde i et to etasjers hus ?
    Med så mange nye tekniske ting i lyd og bildeverden, og så mange aktører som ikke trodde på skiftet, aviser full av DAB motstandere, så er det ikke noe rart at enkelte strittet i mot, og fremdeles gjør det. Akkurat som om det hjelper.
    Men det ser ut som om mange liker å ha noe å protestere mot...er jo en stund siden EF...og nå har vi fått litt me-too, vindmøller osv.
    Kjerringa mot strømmen. Ser at de fleste som er i mot er godt voksne menn som sjelden bytter bil, men er fullt oppdatert på smart TV og smart telefon, samt store flatskjermer.
    På den annen side har vi old skool gjengen, som ikke tar ordet digitalt i sin munn.
    Og så har vi sånne gamle gubber som meg, som veldig ofte har ligget litt foran på lyd (og bildesiden...)
    Og DAB er alt det....for oss som har brukt det i 18 år....i kveld har jeg hørt litt country på P1+ på en liten tur...hvor en gammel favoritt mrd Jack Scott fra 1960 ble spilt. En kanal for oss som har levd en stund.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor er ikke folk i harnisk fordi man skrur av 3g eller f.eks kobbernettet(med noen få enkelte unntak) ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I det teknologiske kappløpet vi(jeg) har vært med på siden Sputnik ble skutt opp i 1957, så har det alltid kommet noe som erstatter det gamle med noe «bedre».
    Gamle ting blir borte, og noen ganger eksiterer nytt sammen med gammelt.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Med så mye god musikk på forskjellige lydkilder, er jeg forbauset over at noen gidder å bruke dyrbar tid til å høre på lyd med dab kvalitet. Jeg blir stresset av å høre på dab lyd. Hører nå utelukkende Tidal i bilen. Bruker High innstilling på farten.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Med så mye god musikk på forskjellige lydkilder, er jeg forbauset over at noen gidder å bruke dyrbar tid til å høre på lyd med dab kvalitet. Jeg blir stresset av å høre på dab lyd. Hører nå utelukkende Tidal i bilen. Bruker High innstilling på farten.
    Vi er alle sammen skrudd sammen forskjellig. Etter 18 år med DAB i bil så er jeg overhodet ikke stresset.
    Hjemme har man jo enda flere plattformer å høre radio på. Eller Spotify/Tidal/CD osv.
    Men bare radio er radio.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Kan ikke helt forstå at Bauer skulle ha "krav" på noe støtte. Det produktet de lever av burde strengt tatt blomstret opp i den perioden vi har vært i - og er i.
    Det er ingen ting av deres virksomhet som har vært eller er berørt av myndighetenes beskrenkinger for virksomheter.
    Faller inntektene, så får de tilpasse kostnadene - på lik linje med andre virksomheter.
    Har ikke produktet de leverer livets rett, så er det ikke myndighetenes (les skattebetalernes) oppgave å holde liv i de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn