Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du klarte aldri å svare på hvilket utstyr i str.orden 30-50000,- man må ha.
    En DAB radio kan man få fra 399. Akkurat maken til min lille gule POP radio. Det blir 4000
    20 ganger blir da fra 8000 og oppover. Så da blir det å velge mellom x-antall mobiltelefoner som man kan ta inn nett og en app på. Så må man ha et mobilabonnement.
    Så klart en ny DAB/Fm radio med bil rundt blir den dyreste løsningen. 😆
    Som en moderne bil med Air Play og Android Varianten.
    Det er vel ingen biler som har gratis Internett tilgang ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Feilmontert Hakke....

    Har akkurat bestilt en ny original FM antenne til Blaupunkt Cupertinoen montert i 1988 MCL 4- 4-4en min (Den gamle antennen var brukket ved et uhell). NOS kostet 1000 NOKKER og grunnen er at den sitter jo som eil kula sammen med Blaupunkten. Den drar samtlige SR FM kanaler + en røys andre svenske og norske. Ah... for en behagelig lyd.....

    Ja FM er behagelig: masse harmonisk forvrengning, innebygd Loudness fra 1000 Hz og nedover, dårlig stereoseparasjon, og dårlig signal/støyforhold. Alt for å høre digitale filer filtrert gjennom FM. Hver sin lyst.
    Been there, done that.
    Ps: SR på bilradio fungerer jo best rett ved grensa, på Grefsenkollen og Romsås hvis man står stille.
    Men så fort man begynner å kjøre så kommer FM ulydene....
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Plenty av biler som har integrert nett i bilen, noen har sågar abb inkludert i bilprisen med tilnærmet fri bruk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg. Mobil må en ha uansett.

    Bruker forøvrig en gammel iPhone 5 til å se på Dplay av og til, streamet til gammel, eh, en 600hz LG et eller annet..., tv, via Apple Tv2 eller noe. WiFi thou... Costa nada...

    Status Pr April 19:


     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Astro fab FM antenne med vindavviser for mindre støy, montert på fjærspiral samt gummifeste i karosseri. 90°, subber inn alt som er med en lydkvalitet DABB aldri vil få....

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Plenty av biler som har integrert nett i bilen, noen har sågar abb inkludert i bilprisen med tilnærmet fri bruk.
    Ikke Mithibushen;) og da gjelder det nok ikke. Men bare vent til Classic'n får seg ny skute med fremtidsrettet teknologi ombord. Da...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Som jeg har sagt så mange ganger før. Man kan fritt velge plattform for å høre radio. Jeg vet hva jeg foretrekker.
    Men nå kan jo folk som bor i det store utland både se og høre norsk radio og TV.
    Fritt valg i øverste hylle. Ikke noe mas med DAB. En trykk på en knapp.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    53F5A448-3CED-498B-B8D4-DBA63CE73070.jpeg
    Astro fab FM antenne med vindavviser for mindre støy, montert på fjærspiral samt gummifeste i karosseri. 90°, subber inn alt som er med en lydkvalitet DABB aldri vil få....

    Ligner veldig på min kombinerte DAB/Fm antenne....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har sagt så mange ganger før. Man kan fritt velge plattform for å høre radio. Jeg vet hva jeg foretrekker.
    Men nå kan jo folk som bor i det store utland både se og høre norsk radio og TV.
    Fritt valg i øverste hylle.
    Så hvorfor vil ingen la oss få se tallene for hvor mange som velger å lytte til digital radio fordelt på distribusjonskanal, da?

    DAB+ kunne vært bra det, om man hadde nøyd seg med halvparten av kanalene og doblet båndbredden for de som ble igjen. For mine ører låter 120 kb/s AAC likt med «CD quality». Resten er bare et spørsmål om å bygge mange nok sendere til å skape tilstrekkelig dekning og signalstyrke. Men neida, her skulle man klemme inn flest mulig innholdsløse pludrekanaler for å skape «sendeflate» (dvs reklamepotensial).

    Det som irriterer meg mest med galskapen er hvilken mulighet man kastet ut av vinduet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så hvorfor vil ingen la oss få se tallene for hvor mange som velger å lytte til digital radio fordelt på distribusjonskanal, da?

    DAB+ kunne vært bra det, om man hadde nøyd seg med halvparten av kanalene og doblet båndbredden for de som ble igjen. For mine ører låter 120 kb/s AAC likt med «CD quality». Resten er bare et spørsmål om å bygge mange nok sendere til å skape tilstrekkelig dekning og signalstyrke. Men neida, her skulle man klemme inn flest mulig innholdsløse pludrekanaler for å skape «sendeflate» (dvs reklamepotensial).

    Det som irriterer meg mest med galskapen er hvilken mulighet man kastet ut av vinduet.
    Så hvordan tror du det er i andre land med DAB ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I andre land er vel DAB mest et fenomen for de spesielt interesserte, og noe som er i ferd med å stenge ned, så det bekymrer meg ikke så veldig.

     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I andre land er vel DAB mest et fenomen for de spesielt interesserte, og noe som er i ferd med å stenge ned, så det bekymrer meg ikke så veldig.

    Det med Irland er jo gammelt nytt. Og du vil nok bli overrasket om du tok deg en tur utenlands med en DAB radio i bilen.
    Og ja, DAB var aldri ment å være en kvalitetsbærer for lyd, akkurat som FM heller aldri var. Radio er radio.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Var ikke FM en kvalitetsbærer av lyd? NRK sendte da vitterlig konserter direkte. Topp lyd, og hvis du hadde en av de bedre Tandberg stereo FM-radioene (eller annen kvalitetsradio forsåvidt) så hadde du en lyd som overgikk det meste, og som står seg den dag i dag. Jeg har noe av det på bånd, og det er betydelig bedre enn DAB slik det sendes i dag.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det pussige i den sammenhengen er at jeg nylig hørte.... noe direktegreier fra NRK på SR FM.... klassisk konkurranse, norsk kvinnelig dirigent, egentlig saxofonist kanskje, flerharmonisk og det låt fab som bare FM kan......
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Var ikke FM en kvalitetsbærer av lyd? NRK sendte da vitterlig konserter direkte. Topp lyd, og hvis du hadde en av de bedre Tandberg stereo FM-radioene (eller annen kvalitetsradio forsåvidt) så hadde du en lyd som overgikk det meste, og som står seg den dag i dag. Jeg har noe av det på bånd, og det er betydelig bedre enn DAB slik det sendes i dag.
    Dette var på 70 tallet.Det var kult den gangen...jeg hadde en Accuphase tuner T100 het den vel..verden har gått litt videre siden den gang...og undertegnede....de første til å kaste seg over det nye digitale mediet var de klassiske plateselskapene. Og de har aldri sett seg tilbake. Og mye flott klassisk musikk på TV de siste årene. Direktesendte radiokonserter er noe fra forrige årtusen. Berliner Phil har jo en egen app på min TV og 4K Blu-ray spiller. Det finnes en egen klassisk kanal på parabol og flere kabelnett i Europa. SVT sender en gang i blant fra Berwaldhallen.
    Og det finnes egne klassisk musikk apper. Spotify og Tidal. Nettradio.
    NRK klassisk var Verdens første DAB kanal. Laget for folk flest.
    Og tilgjengelig over hele Norge på DAB. Og flere plattformer.
    Ikke alle må ha klassisk musikk på et stort anlegg.
    Og NRK skal ha skryt for sine programmer med klassisk musikk på søndager. NRK 2.
    Det var en stund man overførte klassiske konserter/ Operaer fra USA til kinoer i Europa.
    BBC 3 sender klassisk musikk på Fm og DAB, men best kvalitet på nett. Ikke uventet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For n’te gang: det er ingen her som har noe imot digitale medier. Det er et stråmannsargument.

    Jeg tviler veldig sterkt på at de klassiske plateselskapene «kastet seg over» 80-90 kb/s AAC-HE med SPC. Slik jeg husker det fra 1983 var det CD de omfavnet, siden den tillot langt større dynamikk enn analoge medier. Du vet, 2 x 16 bits x 41100 samples/s = 1411 kb/s. Deretter ble det 24/96 og enda høyere, og enda fler kanaler.

    Du må gjerne foreslå for Deutsche Grammofon at de remastrer arkivet sitt i 80 kb/s AAC HE med SBR og høre hva de sier.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.386
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det pussige i den sammenhengen er at jeg nylig hørte.... noe direktegreier fra NRK på SR FM.... klassisk konkurranse, norsk kvinnelig dirigent, egentlig saxofonist kanskje, flerharmonisk og det låt fab som bare FM kan......
    Stakkars deg som på død og liv skal henge igjen på 70 tallet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En typsik FM-sender har en virkningsgrad på 60-65%, mens Rohde&Schwartz skryter av hele 49% for sitt siste DAB-vidunder. I tillegg krever DAB-frekvensene at en DAB-sender må ha ca 10 ggr høyere effekt enn en FM-sender for samme dekningsområde, så det at DAB kan inneholde flere kanaler på samme frekvens går nokså opp-i-opp. Legg også til at FM p å100MHz også får en god del terrengehjelp, som ikke er tilfelle ved DAB.
    En god FM-link kan ha forvrenging på under 0,5%, som er lavere enn mange "superforsterkere" her på HFS. I tillegg er denne forvrengingen atskillig mer ørevennlig enn de raritetene som produseres ved DAB komprimering og sythetisering av diskant.
    At Classic ikke kunne høre "sin egen" nærradio et par kilometer unna, må kun skyldes dårlige antenner og dårlig utstyr. Jeg var selv teknisk leder for en nærradio fra 1984 til 2004. VI sendte med 100W ERP og hadde ca 20km range på hovedsenderen. Vi hadde også en omformer lokalisert ca 10km fra sentrum, og denne hadde ca 70km range ved gunstig terreng, - også den med 100W ERP.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Ærlig talt! Dette er bare for dumt! Ta på deg sandalene og dra tilbake til Bagdad!
    En typsik FM-sender har en virkningsgrad på 60-65%, mens Rohde&Schwartz skryter av hele 49% for sitt siste DAB-vidunder. I tillegg krever DAB-frekvensene at en DAB-sender må ha ca 10 ggr høyere effekt enn en FM-sender for samme dekningsområde, så det at DAB kan inneholde flere kanaler på samme frekvens går nokså opp-i-opp. Legg også til at FM p å100MHz også får en god del terrengehjelp, som ikke er tilfelle ved DAB.
    En god FM-link kan ha forvrenging på under 0,5%, som er lavere enn mange "superforsterkere" her på HFS. I tillegg er denne forvrengingen atskillig mer ørevennlig enn de raritetene som produseres ved DAB komprimering og sythetisering av diskant.
    At Classic ikke kunne høre "sin egen" nærradio et par kilometer unna, må kun skyldes dårlige antenner og dårlig utstyr. Jeg var selv teknisk leder for en nærradio fra 1984 til 2004. VI sendte med 100W ERP og hadde ca 20km range på hovedsenderen. Vi hadde også en omformer lokalisert ca 10km fra sentrum, og denne hadde ca 70km range ved gunstig terreng, - også den med 100W ERP.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg var nok i skyggen for denne senderen. Nesodden er ganske kupert. Selv bilradioen måtte en del hundre meter borti gata.
    Ellers hadde jeg bare en T antenne på en Yamaha surround receiver. Fikk inn NRK med sus, så når jeg skulle høre på Pop Quiz, så brukte jeg parabolen. Denne sendrennkommbra inn i deler av Oslo, og Hurum, til og med på E-18 forbi Holmestrand.
    Men som vanlig med lokale FM sendere var det stadig vekk forstyrrelser når man kjørte i bil.
    Det er helt uinteressant hvordan en FM sender fungerer, så lenge DAB fungerer feilfritt.
    Ørevennlig forvrengning, det er det vi kaller harmonisk forvrengning.
    Etter 18 år med DAB i bil så er jeg veldig komfortabel med radiolyd på DAB.
    NRK har som vanlig best lyd, og spiller det største spektret av musikk.
    SR har ingenting å stille opp.
    Det er synd Radio Metro ikke har linket sine sendere sammen som NRK og de kommersielle.
    De sender også med høyest bitrate av samtlige stasjoner.
    De siste 25 årene har 95 % av min radiolytting vært i bil.
    Bortsett fra når jeg har laget programmer. Nå begynner det å bli noen år siden. Sånn er det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var din påstand om at DAB var så mye mer effektivt enn FM. I verste fall kommer de ut nokså likt, - sannsynligvis leder FM..... uten å ha finregnet på noe som helst....
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Vel, dine "fakta" er ikke fakta for meg! Alle løgnene i denne tråden gjør meg helt matt. Noen tror BBC bytter ut DAB med DRM, andre henger seg opp i FMs "fortreffelighet". Fakta for meg er at DAB er mye mer effektivt enn FM, målt på ale parametre du kan finne på. Siden du ikke tror meg får du finne dine fakta selv. Start med BBC og EBU, siden du ikke stoler på norske aktører. Og lær deg fordelene med COFDM og FEC. Og glem gamle teorier om analog krinkasting, de gjelder ikke for digital. Verden går videre, bare ikke i denne tråden. Og apropos går videre, jeg så nylig en analyse fra EBU som sier at 5G vil være 100 ganger dyrere enn DAB...

    DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog. Radio (og TV) skal være gratis tilgjengelig for den norske befolkningen. Det ligger i konsesjonen til norske kringkastere. Så: hvilke alternativer har vi da?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som skrevet av flere her opptil mange ganger, så er det først og fremst gjennomføringen av DAB somer problemet, - for mange kanaler gir dårlig lydkvalitet. Det er også bevist og teknisk beskrevet til det kjedsommelige. Hva angår "mine fakta", så jobber jeg med radiotransmisjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stenge halvparten av pludrekanalene og doble båndbredden på de som er igjen ville vært en bra start. De bortkastede pengene får vi uansett ikke igjen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dessuten gir 5G hundre ganger flere muligheter i denne absolutte multimedia tidsalder, langt fremskreden sådan....
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Som skrevet av flere her opptil mange ganger, så er det først og fremst gjennomføringen av DAB somer problemet, - for mange kanaler gir dårlig lydkvalitet. Det er også bevist og teknisk beskrevet til det kjedsommelige. Hva angår "mine fakta", så jobber jeg med radiotransmisjon.
    Vel, hvis du faktisk jobber med radiotransmisjon så får du virkelig sjekke fakta!

    Og --litt interessant for oss som er opptatt av lyd, hva er "fakta" om lydkvalitet på DAB?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, hvis du faktisk jobber med radiotransmisjon så får du virkelig sjekke fakta!

    Og --litt interessant for oss som er opptatt av lyd, hva er "fakta" om lydkvalitet på DAB?
    Jeg ser ikke noe galt i Auroras fakta. Det er jo en ren konsekvens av hvilke frekvenser det er snakk om. DAB sender på VHF-frekvenser rundt 200 MHz, FM rundt 100 MHz. Høye frekvenser beveger seg mer rettlinjet enn lave, og er dermed mer utsatt for terrengskygge. Du må gjerne ta deg bryderiet med å vise hvor han tar feil, gjerne med linker slik at vi andre kan lese oss opp. Å bare påberope seg «alternative fakta» imponerer ikke så veldig.

    Fakta om lydkvalitet på DAB er at det låter ille. Det er en lyd av «knust glass» i diskanten som jeg ikke greier å venne meg til. Vil bare bort fra ulyden, så i bilen blir det Spotify eller USB-stick med egne musikkfiler i stedet. De filene er forøvrig 120 kb/s AAC som jeg har generert fra tapsfri FLAC med Apples AAC-codec.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En DAB radio kan man få fra 399. Akkurat maken til min lille gule POP radio.
    Du hører altså på radio i bil - eller med en POP til 399,-. Allikevel påberoper du deg "retten" til å mene noe om lydkvaliteten til DAB :rolleyes:
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    En kjenning tok en tur rundt i Norge med bil:

    "Det eneste som ikke funka på turen var den forbanna DAB radioen 😩 hver gang det er noe bra på radioen så kutta dritten.."
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du hører altså på radio i bil - eller med en POP til 399,-. Allikevel påberoper du deg "retten" til å mene noe om lydkvaliteten til DAB :rolleyes:
    Ja, jeg hører mest på radio i bil. Siden slutten av 60 tallet. Jeg har hatt diverse FM tunere, ( den første var en Huldra 5 i familien) alt fra Tr 1000 til Accuphase, de to siste løse tunere jeg hadde fikk jeg fra USA, bl.a en Sony StJ 75.
    Senere har det blitt sirroundreceivere fra HK og Yamaha.
    Har hørt utallige timer med radio på små monitorer i radio studioet når jeg hadde sendinger, gjennom det meste av 90 tallet og første del av 2000 tallet.
    Og på DAB for det meste, siden 2002.
    POP radioen, som du nok aldri har hørt ble brukt på jobb i 3-4 år tilkoblet PC høyttalere.
    Min 6 år gamle Mitsubishi har 6 høyttalere pluss sub, og gir utmerket lyd både på DAB, og FM de ganger jeg sammenligner Metro eller hører på senskader radio, for nostalgiens skyld, for å prøve FM.
    Jeg er ganske trygg på min mening om lyd av de fleste varianter, og har ennå tilgode å høre diskant som lyder som knust glass.
    Og uten å være frekk, så må det være noe riktig galt med et anlegg i bil som gir den lyden. Jeg har hørt DAB i diverse andre biler og det låter som radio. Som radio skal låte.
    Ikke som LP. ikke som CD. Ikke som strømming. Som radio.
    Som gir musikalsk glede. Noe som tydeligvis kun kan skje hvis en CD eller en digitsl fil er sendt som FM.
    Og standard på bitrate i Norge er den samme standard som brukes i de fleste andre land. Norge er medlem av EBU.
    Det er standarder for kringkasting av radio, og TV.
    Det funker fint for de aller fleste.
    Og dttersom vi er kvitt støyen på FM, så er DAB et så mye bedre alternativ.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Anlegg i bil har aldri interessert meg nevneverdig da omgivelsesstøy under kjøring er så påtakende og utfasende at det aldri blir god lyd uansett.

    Litt usikker på hvilke POP modell du refererer til, men her en en variant:
    pop.jpg

    Her en annen:
    POP-DAB-Radio-myPOP-oransje.png

    I POP´s sortiment så finnes det et utall varianter:
    https://www.popradio.no/
    Så langt jeg kan se utfra ulike modeller virker POP kun å være et merkenavn. Flere av deres produkter (trolig Kina produsenter der hvemsomhelst kan få trykket sitt eget merkenavn på produktene) finnes også i salg under flere andre merkenavn. Ikke noe galt med det, men jeg finner lite HiFi-relatert der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og uten å være frekk, så må det være noe riktig galt med et anlegg i bil som gir den lyden. Jeg har hørt DAB i diverse andre biler og det låter som radio. Som radio skal låte.
    Ikke som LP. ikke som CD. Ikke som strømming. Som radio.
    Som gir musikalsk glede. Noe som tydeligvis kun kan skje hvis en CD eller en digitsl fil er sendt som FM.
    Som sagt finner jeg langt mer musikalsk glede i digitale AAC-filer ved 120 kb/s generert med Apples codec (scriptet dll fra iTunes), eller fra Spotifys OGG Vorbis med 96 kb/s enn med lyden av DAB. Det er ikke nødvendig å gå via en analog formidlingskanal. Direkte avspilt musikk fra mine egne digitale filer låter som musikken skal låte, og ikke så veldig forskjellig fra hvordan FLAC-filen låter på stueanlegget. Teslas premium-pakke er et riktig bra bilanlegg. Jeg har gjerne flat eq eller bare 1-2 dB bassløft, og spiller musikk i bil ved et normalt lyttevolum.

    F..n vet hva som gjøres med DAB-signalet, men min hypotese er at den harde dynamiske kompresjonen ut av studio kombinert med den unødvendig harde psykoakustiske datareduksjonen i codec’en (inkludert SRM etc) for å komme så langt ned i bitrate gir denne ulidelige diskantkvaliteten. Den odde- og høyereordens forvrengningen fra dynamisk kompresjon er allerede i et frekvensområde hvor øret er mest følsomt, så den fremheves av datareduksjonen som en prioritert del av signalet, og så legges et nytt sett artifakter oppå det igjen. A match made in hell.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Anlegg i bil har aldri interessert meg nevneverdig da omgivelsesstøy under kjøring er så påtakende og utfasende at det aldri blir god lyd uansett.

    Litt usikker på hvilke POP modell du refererer til, men her en en variant:
    Vis vedlegget 648495
    Her en annen:
    Vis vedlegget 648496
    I POP´s sortiment så finnes det et utall varianter:
    https://www.popradio.no/
    Så langt jeg kan se utfra ulike modeller virker POP kun å være et merkenavn. Flere av deres produkter (trolig Kina produsenter der hvemsomhelst kan få trykket sitt eget merkenavn på produktene) finnes også i salg under flere andre merkenavn. Ikke noe galt med det, men jeg finner lite HiFi-relatert der.
    562E375B-CED2-4936-B42A-8250FAC86AA4.jpeg
    562E375B-CED2-4936-B42A-8250FAC86AA4.jpeg
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi snakker om radio. Alt fra sånne små gule, til bilradio, og anlegg hjemme.
    Kringkasterne jobb er at alt skal høres tydelig i alle variantene av radio.
    Og via parabol, kabel/fiber og RiksTV. Og app på mobil eller iPad.
    Radio har ingenting med HiFi å gjøre....radio er radio. Har aldri vært det.
    Har aldri vært meningen med radio. Radio er underholdning og informasjon. Og bakgrunn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn