Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Som sagt finner jeg langt mer musikalsk glede i digitale AAC-filer ved 120 kb/s generert med Apples codec (scriptet dll fra iTunes), eller fra Spotifys OGG Vorbis med 96 kb/s enn med lyden av DAB. Det er ikke nødvendig å gå via en analog formidlingskanal. Direkte avspilt musikk fra mine egne digitale filer låter som musikken skal låte.

    F..n vet hva som gjøres med DAB-signalet, men min hypotese er at den harde dynamiske kompresjonen ut av studio kombinert med den unødvendig harde psykoakustiske datareduksjonen i codec’en (inkludert SRM etc) for å komme så langt ned i bitrate gir denne ulidelige diskantkvaliteten. Den odde- og høyereordens forvrengningen fra dynamisk kompresjon er allerede i et frekvensområde hvor øret er mest følsomt, så den fremheves av datareduksjonen som en prioritert del av signalet, og så legges et nytt sett artifakter oppå det igjen. A match made in hell.
    Javel. Tror nok at ettersom vi ikke er skrudd sammen likt, at noen av oss reagerer mer på slik lyd enn andre.
    På den annen side så har det vært, og gjøres mye rart med FM lyden også....men det er vel greit ?
    Har jo overlevd 18 år med DAB i bil og x-antall år med digital lyd fra CD, DVD, Blu-ray og parabol TV.
    Og som all mulig digital lyd så er man jo avhengig av gode DAC’er.
    DAB radio fra alle mine kilder har aldri plaget meg, bortsett fra den første DAB radioen som jeg kjøpte på jobb i 2009.
    Den var ikke bra. Ble brukbart når man koblet på noen PC høyttalere. Samme med min gule Pop radio siste 4 år på jobb.
    Og etterhvert som årene går, og riksdekkende FM er lenger og lenger borte, så er det vanskelig å samme ligne.
    Metro går fint å sammenligne hvis man får den inn på FM. I min bil vinner DAB glatt. Metro sender med 96 kbps.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Du tror visst at du har definisjonsretten på hva som er radio, C46. Hva med oss som mener at radio er noe mer enn det du vil?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Javel. Tror nok at ettersom vi ikke er skrudd sammen likt, at noen av oss reagerer mer på slik lyd enn andre.
    På den annen side så har det vært, og gjøres mye rart med FM lyden også....men det er vel greit ?
    FM-lyd er så mangt. Forskjellige stasjoner skaper sin «house sound» ved både dynamisk kompresjon og fast eq på alt som går ut derfra. Spesielt i USA har det vært et poeng for mange stasjoner å ha en gjenkjennelig lydsignatur. Noen av dem låter nokså ille.

    Her hjemme opplevde jeg at lydkvaliteten på NRK P1 og P2 ble merkbart dårligere de siste årene med FM, uvisst av hvilken grunn, for så å bli utålelig etter DAB-omleggingen. Jeg har ikke opplevd noen tilsvarende endring i lydkvalitet fra SR P1 og P2. Deres FM-lyd synes å være den samme som den har vært i mange år.

    Det er nok riktig at vi opplever lyd ulikt. Jeg er mildt allergisk mot hard forvrengning. Du befinner deg forøvrig på et hifi-forum. Vi som henger her inne har ikke nødvendigvis en gul klokkeradio som ultimat referanse for lydkvalitet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du tror visst at du har definisjonsretten på hva som er radio, C46. Hva med oss som mener at radio er noe mer enn det du vil?
    Min definisjon på radio er basert på min erfaring. Jeg vokste opp med radio Lux fra midt på 50 tallet, svensk P3 fra ca 1959, og NRK. Svensk P3 med Eldorado fra sent 70 tall og i ca 5 år var utrolig i teressant og lærerikt.
    3 turer til New York 1980/81/82 hvor jeg gjorde opptak en del timer av WNEW og WPLJ som jeg hørte på når jeg kom hjem, var en helt annen verden. Sørlig WNEW som er legendarisk spilte rock’n’roll uten sidestykke.Og med en utrolig skrudd lyd med mange bokser, Wide stereo var en av dem.
    Høsten 1981 kom Rock-Radio-Pop på lufta, produsert av Harald Are Lund. Første program på NRK med egne jingler, noen kavet av HAL og NRK, andre fikk vi penger av NRK til å lage i New York. Annenhver tirsdag, hele 40 minutter.
    En sommer fra 00.20 til 01.00. Programledere var undertegnede Kjell Winther, og Ingvar Aarholt.
    Vi holdt på til 1984.
    Senere ble det Radio Tango på slutten av 80 tallet, som ble kjøpt av Aller gruppen, og så ble der Radio Classic eller Classic Fm. Vi byttet også frekvens med Radio 1, som vi var sammen med
    Første lokalstasjon som sendte musikk fra harddisker, som vi dekte med Radio 1.Jeg hadde vanlige sendinger, ønskeprogram på dagen , og nattsendinger med det samme. Det morsomste var programmet Lazy Sunday, 4 timer med musikk fra A til Å.
    Samtidig lagde jeg playkists, og rippet CD for Radio Classic og Radio 1 inn på våre 8 (tror jeg) med et fransk program.
    Selector som lagde playlist vas ms dos basert. Radio Classic varte vel til ca 1998.
    Senere ble det gratisjobb på Kanal 1 på Nesodden hvor jeg i løpet sv 4-5 år lagde rundt 75-100 program
    Det er min bakgrunn for definisjon av hvordan radio skal være.
    I dag tar Bård Ose, Atle Nielsen, og gutta i Husarrest vare på disse tradisjoner.
    Ellers har jeg jobbet som DJ på Kroa og Chateau Neuf gjennom det meste av 70 tallet.
    Og på private arrangementer fra 2000 til 2016.
    6DABBD84-190D-4665-A9D3-2E347B784336.jpeg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv hadde jeg bare et par års intermezzo på nærradio i Trondheim på tidlig 1980-tall, men vi var da andre stasjon på luften etter at radiomonopolet ble opphevet. Vi spilte LP’er og miksepulten hadde noen loddet selv. Det var litt kult å takke av fra kveldssendingen og sette på den siste platen, gå ut av studio i sommerkvelden, og høre den samme platen fra åpne vinduer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Selv hadde jeg bare et par års intermezzo på nærradio i Trondheim på tidlig 1980-tall, men vi var da andre stasjon på luften etter at radiomonopolet ble opphevet. Vi spilte LP’er og miksepulten hadde noen loddet selv. Det var litt kult å takke av fra kveldssendingen og sette på den siste platen, gå ut av studio i sommerkvelden, og høre den samme platen fra åpne vinduer.
    Den gang jeg dro hjem fra nattsendinger på 90 tallet, hadde vi musikk som ble generert med det dataprogrammet vi brukte under avvikling, og som ble sendt på lufta i Oslo og på samme satellitt som nyhetssendingene til div. lokalradioer rundt omkring i Norge, og som var tilgjengelig på infokanalen til lokale kabelnett rundt omkring. Så jeg fikk ønsker om musikk på nattsendingene fra hele Østlandet.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke noe galt i Auroras fakta. Det er jo en ren konsekvens av hvilke frekvenser det er snakk om. DAB sender på VHF-frekvenser rundt 200 MHz, FM rundt 100 MHz. Høye frekvenser beveger seg mer rettlinjet enn lave, og er dermed mer utsatt for terrengskygge. Du må gjerne ta deg bryderiet med å vise hvor han tar feil, gjerne med linker slik at vi andre kan lese oss opp. Å bare påberope seg «alternative fakta» imponerer ikke så veldig.

    Fakta om lydkvalitet på DAB er at det låter ille. Det er en lyd av «knust glass» i diskanten som jeg ikke greier å venne meg til. Vil bare bort fra ulyden, så i bilen blir det Spotify eller USB-stick med egne musikkfiler i stedet. De filene er forøvrig 120 kb/s AAC som jeg har generert fra tapsfri FLAC med Apples AAC-codec.
    Sist fredag hørte jeg på P1 nettradio i bilen på strekningen Haugesund - Odda. Mottaker var telefonen min. Denne strekningen går igjennom tildels svært kupert terreng, og gjennom en mengde tunneler. Jeg opplevde ingen droputs og lydkvaliteten var helt grei. Så jeg vil tro at nettradio kan være ett greit alternativ for dem som ikke liker DAB.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    FM-lyd er så mangt. Forskjellige stasjoner skaper sin «house sound» ved både dynamisk kompresjon og fast eq på alt som går ut derfra. Spesielt i USA har det vært et poeng for mange stasjoner å ha en gjenkjennelig lydsignatur. Noen av dem låter nokså ille.

    Her hjemme opplevde jeg at lydkvaliteten på NRK P1 og P2 ble merkbart dårligere de siste årene med FM, uvisst av hvilken grunn, for så å bli utålelig etter DAB-omleggingen. Jeg har ikke opplevd noen tilsvarende endring i lydkvalitet fra SR P1 og P2. Deres FM-lyd synes å være den samme som den har vært i mange år.

    Det er nok riktig at vi opplever lyd ulikt. Jeg er mildt allergisk mot hard forvrengning. Du befinner deg forøvrig på et hifi-forum. Vi som henger her inne har ikke nødvendigvis en gul klokkeradio som ultimat referanse for lydkvalitet.
    Det gjør jo ikke jeg heller, hvis du trodde det. Ellers så ser du på min profil mitt helt vanlige anlegg.
    For 40 år siden var det noe helt annet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Da går jeg utfra at også du klarer å høre god forskjell mellom lyden fra DAB+ kontra streaming gjennom en av dine andre muligheter for avspilling av radio.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Senere ble det Radio Tango på slutten av 80 tallet, som ble kjøpt av Aller gruppen, og så ble der Radio Classic eller Classic Fm. Vi byttet også frekvens med Radio 1, som vi var sammen med
    Dritkult! :D
    Jeg var big fan av deg på Tango... 🤩

    Verden er liten, ja. Men jeg digger ikke DAB, altså. Eller, mer korrekt, jo DAB har sine klare fordeler, det jeg virkelig ikke liker er tvangsinnføringen, søppelbergene og den generelle situasjonen som ligger til grunn for det som skjedde.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ^ Da går jeg utfra at også du klarer å høre god forskjell mellom lyden fra DAB+ kontra streaming gjennom en av dine andre muligheter for avspilling av radio.
    Ja, det er forskjell på alle varianter. Og ingen tvil om at noen alternativer har annerledes eller «bedre» lyd.
    Men mye enklere og mer trafikksikrert å bruke DAB, som gjør jobben på en super måte. Dvs: Radiolyd uten skurr, sus og dropouts. Overalt.
    Live radio er noe jeg er vant til.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dritkult! :D
    Jeg var big fan av deg på Tango... 🤩

    Verden er liten, ja. Men jeg digger ikke DAB, altså. Eller, mer korrekt, jo DAB har sine klare fordeler, det jeg virkelig ikke liker er tvangsinnføringen, søppelbergene og den generelle situasjonen som ligger til grunn for det som skjedde.
    Takk for det. Etter å ha hatt DAB i bil siden 2002, på jobb siden 2009, og hjemme siden 2012, så var det ingen overraskelse. Det var et teknologisk skifte.
    Vedtatt av Stortinget i 2011.
    Hvis du noen gang har vært på en gjenbruksstasjon, eller på baksiden av Elkjøp og Power de siste 15 år så vil du se mange flere TV, kjøleskap, vaskemaskiner og datamaskiner, printere osv. osv. Ikke mange FM radioer.
    En naturlig utvikling, etter at man skrudde av analog TV, og analog mobiltelefoni. Langbølge og Mellombølge.
    Norge er et av de vanskeligste land å drive kringkasting i. Derfor DAB når det kommer til radio.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det. Etter å ha hatt DAB i bil siden 2002, på jobb siden 2009, og hjemme siden 2012, så var det ingen overraskelse. Det var et teknologisk skifte.
    Vedtatt av Stortinget i 2011.
    Hvis du noen gang har vært på en gjenbruksstasjon, eller på baksiden av Elkjøp og Power de siste 15 år så vil du se mange flere TV, kjøleskap, vaskemaskiner og datamaskiner, printere osv. osv. Ikke mange FM radioer.
    En naturlig utvikling, etter at man skrudde av analog TV, og analog mobiltelefoni. Langbølge og Mellombølge.
    Norge er et av de vanskeligste land å drive kringkasting i. Derfor DAB når det kommer til radio.
    Problemet er ikke DAB per se, problemet er stenging av FM. Inngrepene i infrastruktur og privatliv var såpass at det ikke bare kan vedtas slik det ble. Nettradio er LANGT å foretrekke av flere årsaker, og DAB endte da også med å bli en raritet for Norge mer og mindre alene, og det var da virkelig unødvendig. Jeg har dessuten hørt DAB i direkte sammenligning med nettradio på gode anlegg midt i Oslo, og du vide verden hvor mye dårligere DAB låter i forhold til en fornuftig nettradiostasjon. På diverse streamere jeg har testet, har også nettradio vært klart å foretrekke fremfor DAB, der det har vært tilgang til begge varianter.
    Det jeg liker med DAB, er den enkle tilgangen til stasjoner som Vinyl og NRK Jazz i bilen, men disse kan også finnes på nett, i lag med et nær uendelig antall kule stasjoner og podcaster fra hele verden. I det daglige bruker jeg selv en streamer med både nettradio og DAB, jeg velger så å si alltid nettet fremfor DAB, og da av rent lydmessige årsaker.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men da får du jo ikke skreket bilen full av GARDEROBEMANNEN vært 5 minutt
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jo, men jeg hørte faktisk en reklame for dem på Radio Vinyl for noen dager siden...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Problemet er ikke DAB per se, problemet er stenging av FM. Inngrepene i infrastruktur og privatliv var såpass at det ikke bare kan vedtas slik det ble. Nettradio er LANGT å foretrekke av flere årsaker, og DAB endte da også med å bli en raritet for Norge mer og mindre alene, og det var da virkelig unødvendig. Jeg har dessuten hørt DAB i direkte sammenligning med nettradio på gode anlegg midt i Oslo, og du vide verden hvor mye dårligere DAB låter i forhold til en fornuftig nettradiostasjon. På diverse streamere jeg har testet, har også nettradio vært klart å foretrekke fremfor DAB, der det har vært tilgang til begge varianter.
    Det jeg liker med DAB, er den enkle tilgangen til stasjoner som Vinyl og NRK Jazz i bilen, men disse kan også finnes på nett, i lag med et nær uendelig antall kule stasjoner og podcaster fra hele verden. I det daglige bruker jeg selv en streamer med både nettradio og DAB, jeg velger så å si alltid nettet fremfor DAB, og da av rent lydmessige årsaker.
    De som leier sendere av Norkring var selvsagt ikke interessert i å betale for dobbel distribusjon.
    Derfor ble riksdekkende FM slukket. Region for region.
    Noe som ikke var vanskelig å få med seg.
    Man kunne kjøpe seg en DAB radio, eller man kunne furte. Tenk at de kunne skru av riksdekkende FM.
    Det ble jo kommunisert i mange år, men tenk at de faktisk gjorde det. Noe så forferderlig. LOL.
    Ps: Jeg merket ikke noe forskjell.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, de pengene kunne- og burde vært brukt til langt viktigere formål.
    Som pengene til det digitale bakkenettet ? Eller x- antall tunneler i distriktene ? Utbygging av 4 og 5 G ?
    Utbygging av fiber ?
    Nå har vi fått et riksdekkende radio nett som fungerer, som er billigere i drift og med flere kanaler.
    Som på TV, og i strømmetjenester.
    Og hvem har brukt pengene til DAB utbyggingen ?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Britene har suksess med å videreføre FM. Blir nok ikke "BAD-radio" der i gården:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Britene har suksess med å videreføre FM. Blir nok ikke "BAD-radio" der i gården:
    De har hatt DAB siden 1995.
    Men hvor mye det koster å drifte både Fm og DAB i UK vet jeg ikke, men det kryr ikke akkurat av fjell og fjorder der.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    De har hatt DAB siden 1995.
    Men hvor mye det koster å drifte både Fm og DAB i UK vet jeg ikke, men det kryr ikke akkurat av fjell og fjorder der.
    Ja, de har hatt mye misnøye med DAB, mye debatt over hvor elendig lyd og mottak det er. De har valgt å videreføre FM, og ikke satse mer på DAB. Nå ser de positivt på DRM.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kan noen forklare meg hvorfor det skal være gunstig å sende på høyere frekvenser i land med høye fjell og fjorder?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er det heller ikke.... Jo høyere frekvens, jo dårligere dekning.... og det trengs mer effekt for samme dekningsområde selv på flat mark. Fysikken lar seg ikke omskrive av lobbyister.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kan noen forklare meg hvorfor det skal være gunstig å sende på høyere frekvenser i land med høye fjell og fjorder?
    Kanskje du spør spørre noen på Norkring som siden 1995 har bygd ut DAB nettet. Og som også bygde FM nettet.
    Det digitale bakkenettet for TV. De står vel også bak digitale parabol sendinger fra bakkestasjonen i Nittedal.
    Eller de gutta i sør Tyskland som fant på dette med DAB.
    Men det verste med det hele er jo at det fungerer i vårt langstrakte land med utallige fjorder, daler, skoger...og fjell.
    Og ikke glem at de digitale signalene fra x- antall sendere med x-antall kanaler på samme frekvens blir sortert i en liten chip i DAB radioen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er det heller ikke.... Jo høyere frekvens, jo dårligere dekning.... og det trengs mer effekt for samme dekningsområde selv på flat mark. Fysikken lar seg ikke omskrive av lobbyister.
    Så da kan man jo sjekke på finnsenderen.no hvor mange watt de ca. 1000 DAB senderne til NRK har, og de ca. 200 som de kommersielle bruker. Færre sendere, men mere watt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er muligens riktig, men jeg gidder ikke granske hele landet, - likevel er det fortsatt altfor få til anstendig dekning med traurig lydkvalitet.. her i området er det egentlig bare en i akseptabel nærhet, så påstanden din om "mange sendere som utfyller hverandre" gjelder kanskje i Oslogryta.... ellers ikke....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er muligens riktig, men jeg gidder ikke granske hele landet, - likevel er det fortsatt altfor få til anstendig dekning med traurig lydkvalitet.. her i området er det egentlig bare en i akseptabel nærhet, så påstanden din om "mange sendere som utfyller hverandre" gjelder kanskje i Oslogryta.... ellers ikke....
    Bare en i nærheten...hvor er nærheten ? Vil det ikke funke hvis senderen ikke står på taket ved siden av huset ditt ?
    Nå har jeg kjørt rundt omkring både i Oslo gryta og langt utenfor, som en del andre her inne, vi opplever det samme.
    Ingen problem med dekning. Ellers er det blitt en myte at DAB er dårlig, og Fm er feilfritt.
    Sannheten er at lyd hvor man tar bort harmonisk forvrengning=varme og Loudness fra 1 kHz og nedover,
    så vil det høres annerledes ut....akkurat som LP vs CD.
    Og hvis du tar en titt på finnsenderen.no så vil du se at dette gjelder hele landet.
    Norkring har gjort en bra jobb.
    Men nok en gang kommer det an på utstyr og bruk.
    Og nok en gang kommer det an på erfaring. Siden november 2013 180.000 km.
    Og som med alle mulige tekniske duppedingser man har hjemme eller i bilen. Noen har problemer, andre ikke.

    Så jeg kan bare anbefale Mitsubishi som tydeligvis har fått det til.
    Så tror man at hvis noe ikke funker slik det er ment, så er det hverken min eller utstyrets feil.
    Det må være NRK, P4 eller Radio Norge.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    ^ Problemet jeg har her hjemme med DAB-mottakerne mine*, er at de er ekstremt ustabile mht. til mottak her inne i mitt eget hus. Noe sånt har jeg aldri opplevd med FM-mottakere. Det skal sies at dette ikke nødvendigvis er DAB som system som er problemet, det kan like gjerne være brukeren eller apparatet, men allikevel.

    * Se forklaring nedenfor:

    1 Geneva "reiseradio": Så lenge den står i vinduet på kjøkkenet, tar den inn de aller fleste stasjoner. Batteritiden er 2 - 3 timer, FM-radioen hadde opp mot 1000 ganger mer batteritid. Ja, det står tusen.

    2. Geneva liten portabel radio. Tar stort sett inn kun NRK P1 og P2. Ute på fjorden hender det jeg får inn et par andre NRK stasjoner. forferdelig kort batteritid, ca 1 - 2 timer.

    3. Radio fra Clas Ohlsson på nattbordet. Finner et fåtall stasjoner, skulle veldig gjerne funnet f.eks. Radio Vinyl, men det kan jeg åpenbart bare glemme. Batteritiden er irrelevant, for den er alltid påkoplet strømforsyning. Veldog skuffende at den ikke finner de stasjonene jeg vet finnes i området, denne oppdager bare et fåtall av dem.

    4. Mitchell & Johnson streamer / nettradio / DAB, digitalt tilkoplet hoveanlegget . Tja... ettersom det er en nettradio, og appen gjør det MYE enklere å benytte nettradio, har jeg stort sett benyttet DAB for sammenligning, og DAB er veldig dårlig i forhold til nettradio hver eneste gang
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ^ Problemet jeg har her hjemme med DAB-mottakerne mine*, er at de er ekstremt ustabile mht. til mottak her inne i mitt eget hus. Noe sånt har jeg aldri opplevd med FM-mottakere. Det skal sies at dette ikke nødvendigvis er DAB som system som er problemet, det kan like gjerne være brukeren eller apparatet, men allikevel.

    * Se forklaring nedenfor:

    1 Geneva "reiseradio": Så lenge den står i vinduet på kjøkkenet, tar den inn de aller fleste stasjoner. Batteritiden er 2 - 3 timer, FM-radioen hadde opp mot 1000 ganger mer batteritid. Ja, det står tusen.

    2. Geneva liten portabel radio. Tar stort sett inn kun NRK P1 og P2. Ute på fjorden hender det jeg får inn et par andre NRK stasjoner. forferdelig kort batteritid, ca 1 - 2 timer.

    3. Radio fra Clas Ohlsson på nattbordet. Finner et fåtall stasjoner, skulle veldig gjerne funnet f.eks. Radio Vinyl, men det kan jeg åpenbart bare glemme. Batteritiden er irrelevant, for den er alltid påkoplet strømforsyning. Veldog skuffende at den ikke finner de stasjonene jeg vet finnes i området, denne oppdager bare et fåtall av dem.

    4. Mitchell & Johnson streamer / nettradio / DAB, digitalt tilkoplet hoveanlegget . Tja... ettersom det er en nettradio, og appen gjør det MYE enklere å benytte nettradio, har jeg stort sett benyttet DAB for sammenligning, og DAB er veldig dårlig i forhold til nettradio hver eneste gang
    Jeg har også en liten reiseradio. Med antenne. Den tar inn alt, enten det er på soveværelset, på kjøkkenet uten vindu eller på Hurigruta i mai 2016. Den går alltid på strøm, men den kan også kobles med USB til en laptop, eller en batteripakke hvis det ikke er strøm.
    Geneva liten portabel radio. Med eller uten antenne??. Får du inn En NRK kanal, så får du inn alle. De er alle på samme frekvens. Sorteres i radioen.
    Ikke vet jeg hvor du har soveværelset ditt, men det skal ikke være noe problem å få inn alle kanaler.
    Bådd NRK og P4 kanalene og Vinyl kanalene.
    Jeg har bare kjørt Horten ferja over Oslofjorden. Men her i Fredrikstad får jeg inn alle NRK kanaler i Vestfold, og er jeg i Vestfold, får jeg inn alle kanaler fra NRK på den andre sida av fjorden. Som f. eks Radio Metro Østfold. Som er en lokal DAB kanal.
    Har bare vært på et sted siden november 2013 hvor det ikke var noe å få inn. Hverken Fm eller mobil.
    På toppen av Aurlandsfjellet. Og parkeringsgarasjen i Oslo City.
    Regner med at du kjører en reset eller full skann på dine radioer.
    Da skal du få inn minst 30 riksdekkende kanaler, pluss 25 lokale DAB kanaler rundt Oslofjorden.
    Jeg holder til i Skjærviken, riksvei 130 ca. 10 minutter fra Fredrikstad.
    Her ser du ar jeg får inn NRK P1 Buskerud. Som er lokalkanalen for NRK Buskerud.
    PS: En dag for noen uker siden under den første varmebølgen satt jeg i bilen og oppdaterte kanallista mi. Og der dukket lokalsendinga fra Kristiansand opp på NRK. Som jeg satt og hørte på. Så fort jeg begynte å kjøre, så forsvant den.
    Det viser bare hvor langt en lokal DAB kanal rekker.
    78E7CB15-E306-420E-A765-B14B65C5EA19.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er regelrett tøv. Radio Vinyl er en kommersiell kanal. Denne går på det kommersielle dab-nettet som har vesentlig dårligere dekning enn NRK sine kanaler. Dab vil være utsatt for utfall i områder med terrengskygge.

    Vi har en fjellhytte som i senere år har fått 12V-anlegg, der vi før hadde først en Radionette Kombi, og senere en slik japansk hankeradio med batterier.

    Vi hadde en liten Clasern-dab, med batterimulighet, som vi prøvde å ta opp på hytta. Tok stort sett ikke inn noe - denne fikk stort sett ikke inn noe når man kjørte den på batteri. Kobla usb-lader til hyttas 12V, så kunne vi få delvis dekning på nrk.

    Vi kjøpte en Geneva modell S. Denne tar inn NRK sine kanaler. De kommersielle kanalene er det kun mulig å få inn om radioen står vaglet opp på gardinbrettet over ene vinduet, eller om man holder radioen opp i et vindu. Brukes stort sett som bluetooth-anlegg. Spiller en kveld på batteri-drift før den må lades. På vinterstid er det en snøberm som sperrer fri sikt mot sender - da nytter det overhodet ikke å få inn kommersielle dab-kanaler.

    Alle slike bærbare DAB-radioer har uttrekkbar teleskopantenne.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    POP til 399 og klarer og høre på den lydkvaliteten er det ikke håp. Dab har dårlig lyd og jeg hører veldig lite på radio.

    Roar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er det heller ikke.... Jo høyere frekvens, jo dårligere dekning.... og det trengs mer effekt for samme dekningsområde selv på flat mark. Fysikken lar seg ikke omskrive av lobbyister.
    Korrekt, men lobbyistvrien er å omdefinere «dekning». Når DAB sies å ha «dekning» er det med mikroskopisk signalstyrke sammenlignet med hva FM-nettet hadde. Hvis FM hadde samme signalstyrke som DAB ville du behøvd en svær yagi-antenne på mast over hustaket for å få inn noe som helst. I virkeligheten hadde FM signalstyrke nok til at du kunne høre på en reiseradio i kjelleren uten engang å dra ut antennepisken. DAB kommer aldri til å få slik signalstyrke. Det som kalles «dekning» med DAB forutsetter fastmontert antenne og/eller fri sikt til senderen for å fungere. Eller en gammel Mitsubishi, tydeligvis.

    Dette vet DAB-lobbyen selvsagt godt, men de foretrekker å snakke om at DAB har like stor eller større «dekning» som FM, dvs at signalstyrken fra DAB såvidt når dette minimumsnivået.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det dere skriver. Jeg har en Geneva Touring/L og den tar inn alt av kanaler, både på stua og i kjelleren. Uten å dra ut antennen. Jeg hører ikke så veldig mye på radio, kanskje 1 t pr. dag, men da holder batteriet i over en måned.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette handler om det som Classic nekter å forstå, - dekningsgrad og plassering av sender-mottaker. Hvis man ikke har frisikt, handler det også om refleksjoner og utslokking. Jeg vet ikke hvor i TRD du bor, men Tyholt er vel omtrent optimalt plassert for dekning av mesteparten av Trondheim by. Det er knappe to km mellom meg og den lokale senderen, - med et fjell som sikker opp i mellom. Vi har en Pinell Supersound på kjøkkenet som funker nogenlunde greit, - men antenna uttrekt og riktig retning.... rett opp går ikke, - da forstyrren induksjonstoppen til tider... I forhold til myten om "mange sendere", så er det jo interessant å se at TRD by egentlig bare har en sender på Tyholt....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn