Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Der sto det eksakt ingen ting om DAB, gitt. Ikke en del av fremtidsvisjonen for radio i bil.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sånn helt aprops terrengskygge....
    På Riksvei 70, etter Oppdal på vei til Kristiansund..rett før Gjøra bru.. FBE58CBB-4039-45EE-B1A9-A93187BE328B.jpeg 3E501822-C822-4CBD-9AB0-B9D3E2F0DA86.jpeg 6A7DF9DC-462D-4F09-BBC1-1AC2C27691F1.jpeg AB1E3FFB-8BE0-4F8D-AAE1-C05476BBEA52.jpeg B113AC2A-168C-404C-9C2F-5A52485CFA6B.jpeg 26A6D2ED-7E03-4248-A847-8588E4FB793A.jpeg 8FD4A77B-620E-4B0A-888A-76A78717C9F8.jpeg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, du mener den 3 år gamle artikkelen representerer dagens situasjon?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, du mener den 3 år gamle artikkelen representerer dagens situasjon?
    Like relevant i dag.
    Tur retur Kristiansund i forrige uke. En tur innom Trollstigen på vei tilbake. NRK 100% dekning. Riks 99%.
    1 lokal DAB kanal i Kristiansund. 7 lokale i Molde. 11 lokale rundt Lillehammer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Gud hjelpe..... snakk om å piske en dau hest......
    Hesten is alive and well and living....DAB mener jeg...uttrykkelig bevist med bl.a sommerens lyttertall....
    Fra en som lever i den virkelige radioverden....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Han snakka nå relativt lite om dekning i den artikkelen. Derimot snakka han mye om hva som kom langt frem i tid vedr andre teknologier og andre måter å konsumere innhold på, som nå for lengst er på plass. Mens den nye radioen, med IP og on demand er forelpig knapt I horisonten.
    Radiobransjen brukte vel 20 år eller så på en teknologisk nyvinning, som til slutt måtte innføres med makt. Tech bransjen bruker omtrent ett kvarter på samme.
    Fra en som for lengst er ferdig med radio
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dekningen er det ingenting i veien med.
    Samtidig som Bauer lanserer 15 nye nettradiokanaler og Parliament in UK vedtar at alle biler skal ha DAB+ radioer fra 2021.
    De fleste av de største lokalradioene i kvarta
    l 2 sender også på DAB.
    Var det noen som sa FM ?
    Hvor lang tid har det tatt å bygge ut 4G? Til sånn brukbar dekning?
    Hvor mange år tok det å bygge ut FM nettet i Norge? Eller analog TV?
    Gi meg et eksempel fra Tech bransjen ??
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Samtidig som Bauer lanserer 15 nye nettradiokanaler
    Ja, men de er ikke på DAB , det er rene nettradioer.
    Så vidt jeg har skjønt er det jo egentlig ikke radiokanaler i det hele tatt, men bare spillelister som strømmer kontinuerlig musikk. For meg er radio noe annet enn pludring og musikk, men det virker som om det er den veien radioen går. Pludring og musikk avbrutt med reklame. Triste greier. Disse Bauer-kanalene kan du SVJV bare høre i Bauers egen app på mobilen (evt i en nettleser).

    BTW: Vi må ikke glemme at for veldig mange er radio noe du hører på med et radioapparat. Jeg ser stadig folk som lurer på hvorfor de ikke kan finne en del av disse nye "radiokanalene" på radioapparatet sitt, så ved å gå over til ren nettradio vil veldig mange mennesker miste radiotilbudet. Det kan f.eks. ikke NRK være med på, da bryter de konsesjonsreglene. Og jeg må jo innrømme at det stort sett er NRK det er verdt å høre på. Jeg hører litt på Radio Vinyl i bilen, men de spiller jo bare de samme sangene igjen og igjen. Bruker dem til innsovning. Sertter det på lavt når jeg legger meg, og da sovner jeg i løpet av 10 min - så kjedelig er det. Begynner å bli lei ABBAs "Dancing queen" (en av de kjedeligere ABBA-låtene) og CCRs "Bad moon rising" nå.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, men de er ikke på DAB , det er rene nettradioer.
    Så vidt jeg har skjønt er det jo egentlig ikke radiokanaler i det hele tatt, men bare spillelister som strømmer kontinuerlig musikk. For meg er radio noe annet enn pludring og musikk, men det virker som om det er den veien radioen går. Pludring og musikk avbrutt med reklame. Triste greier. Disse Bauer-kanalene kan du SVJV bare høre i Bauers egen app på mobilen (evt i en nettleser).

    BTW: Vi må ikke glemme at for veldig mange er radio noe du hører på med et radioapparat. Jeg ser stadig folk som lurer på hvorfor de ikke kan finne en del av disse nye "radiokanalene" på radioapparatet sitt, så ved å gå over til ren nettradio vil veldig mange mennesker miste radiotilbudet. Det kan f.eks. ikke NRK være med på, da bryter de konsesjonsreglene. Og jeg må jo innrømme at det stort sett er NRK det er verdt å høre på. Jeg hører litt på Radio Vinyl i bilen, men de spiller jo bare de samme sangene igjen og igjen. Bruker dem til innsovning. Sertter det på lavt når jeg legger meg, og da sovner jeg i løpet av 10 min - så kjedelig er det. Begynner å bli lei ABBAs "Dancing queen" (en av de kjedeligere ABBA-låtene) og CCRs "Bad moon rising" nå.
    Nå finnes det utallige radioer til salgs med DAB og FM. For de mer avanserte en DAB Fm radio med nett, hvor det finnes tusenvis av nettradiokanaler som har vært der i mange, mange år. Det har tydeligvis vært helt greit. På samme måte som alle norske radiokanaler, inkludert de fleste lokale, er på nett, via app eller gjennom en nettleser.
    Men når Bauer lanserer en haug med nettkanaler, da er det plutselig noe annet...????
    Og hvis folk i 2020 ikke kan finne noen av disse radiokanalene, type NRK på sine radioapparater, så må de bo alene på en ensom øy uten tilgang til kommunikasjon fra resten av Norge. De har tydeligvis ingen familie, men er ganske sikker på at de har en flatskjerm i stua...hvor også alle NRK sine kanaler på radio er tilgjengelig, inkludert alle de regionale kanaler.
    Hvis folk de siste 10 år ikke har fått med seg overgangen fra FM til DAB.....

    Har du hørt på P1+? Retro P9 ?
    På P1+ i dag fra 11-13 to timer med musikk fra San Francisco. Ved Bård Ose. For å nevne noe.
    Radiokanaler på nett er bare en måte å høre radio på. For vanlige folk, så har vi hatt DAB de fleste steder i landet de 10 siste år.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fra November i fjor. Mye har skjedd siden da. Corona og hjemmesommeren har økt radiolyttingen betraktelig. Men konkurransen fra Netflix når det gjelder TV, og Spotify/Tidal på radio er noe som gjør konkurransen i medieverden hard.
    På jobb og hjemme hos folk er mulighetene for å høre og se forskjellige medier stor, også ettersom fiber blir utbygd.
    I bil er fremdeles DAB best. Hjemme ser jeg TV. På jobb, før jeg ble pensjonist alltid radio de siste 8 år.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke en tabbe men en hodeløs overkjøring av et uvitende storting...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er tydelig at han som mange ikke har satt seg inn i hvordan DAB fungerer. De tror at det bare er å skru på radioen og kjøre.
    Som man kunne før i verden, med den ene riksdekkende kanalen man hadde før. En virkelig riksdekkende kanal. NRK P1.
    Nå har vi 14. Og det må man lære seg. Og ikke glemme at NRK fremdeles er delt inn i regioner.
    For to uker siden:
    Fredrikstad tur retur Kristiansund, via Oppdal på veien oppover, tilbake via Åndalsnes, Trollstigen og Dombås til E6.
    NRK dekning=100 %. Rikskanaler, de kommersielle: 98%.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    " Jeg har til gode å kjenne noen som er fornøyd med DAB i bil.."

    Samme her. Det er nok bare noen få bortkomne & villfarne sjeler som fortsatt plaprer om hvor "bra" elendigheten er.
    Og det må de nå få lov til... :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hvor bra det er skal jeg ikke uttale meg om, men det virker i hvert fall, i motsetning til FM (som i hvert fall jeg aldri fikk til å virke på noen fornuftig måte). Når det var vanskelig å få inn NRK (eller noe annet) på FM selv på E6 i Trøndelag (i 6 forskjellige biler) kan man knapt kalle det perfekt. T.o.m. mellom Trondheim og Værnes var det hull der FM falt ut. Der jeg kjører er dekningen med DAB langt bedre enn FM noen gang var. Lydkvaliteten og programinnholdet er en annen diskusjon.

    For min del kunne de kuttet ut DAB hvis de hadde gjort noe drastisk med FM-nettet og spyttet mer penger inn i NRK slik at de kunne ansette flere dyktige journalister. Alle de private reklamefinansierte pludrekanalene kunne man spart seg. Etter en periode med en del søking etter kanaler med fornuftig innhold har jeg gitt opp og hører stort sett bare på NRK (i hovedsak P2, men også noe P1).
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    " Jeg har til gode å kjenne noen som er fornøyd med DAB i bil.."

    Samme her. Det er nok bare noen få bortkomne & villfarne sjeler som fortsatt plaprer om hvor "bra" elendigheten er.
    Og det må de nå få lov til... :)
    Dab i bil fungerte helt utmerket fra Oslo og opp til Sjusjøen. Hjem igjen også, og på hytta vi leide på Sjusjøen fungerte en billig Amadeus dabradio helt utmerket.
    Jeg er altså en bortkommen & villfaren sjel når jeg ikke ser en grunn til å klage på dette når det vitterlig virker. Du har en høyst merkelig logikk, og det synes som om du har litt vansker med at ikke alle opplever det samme som deg, ettersom du setter diagnose på folk som ikke er enig med deg.
    Jeg kjenner heller ingen som har klaget over dab som ikke virker. Bare bortkomne & vilkfarne sjeler i min krets.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    " Jeg har til gode å kjenne noen som er fornøyd med DAB i bil.."

    Samme her. Det er nok bare noen få bortkomne & villfarne sjeler som fortsatt plaprer om hvor "bra" elendigheten er.
    Og det må de nå få lov til... :)
    Ja, og DAB virker. Hver dag. Over hele Norge. Men tydeligvis ikke alle som får det til. Og da er det selvsagt ikke noe i veien med utstyret. Det må være noe annet....😎
    Og kjører på villfarne og bortkomne veier. Som riksvei 70 fra Oppdal mot Kristiansund. Sjekk mitt innlegg om terrengskygge for et par uker siden.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Sta er du Classic, min farfar mente d var trykkfeil i leksikon
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sta er du Classic, min farfar mente d var trykkfeil i leksikon
    Sta er jeg, men hadde jo ikke giddet dette hvis det ikke hadde fungert.
    Men jeg har jo vært tidlig ute med teknologiskifter hele mitt liv.
    FM fra 1959, bærbart stereoanlegg fra jula 1963.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tviler ikke på at det "virker" - bilen fylles jo av ulyd. Men for de villfarne låter det sikkert ok... :)
    Bilen min fylles av musikk og tale. Hver eneste dag. Ingen ulyder. Men det har jo blitt et mantra å mobbe lyden i en DAB radio.
    De færreste har jo hørt hvor bra det låter. Elvis og Beatles låter som Elvis. Prøysen og Bye som seg selv.
    Til og med skrekkspill låter som trekkspill. Enten man er høyt eller lavt, langt ute eller langt inne i landet.
    Og vi villfarne med mange år i musikkbransjen og som HiFi freak for mange år siden.
    Og som ikke er redd for noe som er nytt.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Bilen min fylles av musikk og tale. Hver eneste dag. Ingen ulyder. Men det har jo blitt et mantra å mobbe lyden i en DAB radio.
    De færreste har jo hørt hvor bra det låter. Elvis og Beatles låter som Elvis. Prøysen og Bye som seg selv.
    Til og med skrekkspill låter som trekkspill. Enten man er høyt eller lavt, langt ute eller langt inne i landet.
    Og vi villfarne med mange år i musikkbransjen og som HiFi freak for mange år siden.
    Og som ikke er redd for noe som er nytt.
    De villfarne har det godt..! :LOL:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    De villfarne har det godt..! :LOL:
    Har alltid vært villfaren. Det er derfor jeg er den jeg er. Og har aldri hatt noen problemer med det.
    Den som har begge bena på jorda står stille.
    Og man skal alltid vite hva man snakker om. Ikke bare synse.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fordi det trengs ca 10 DAB-sendere for å få tilsvarende dekning som en FM-sender med samme effekt. Dette er tilnærmet barneskirenn å regne for alle som forstår teori og praksis ved radiotransmisjon........
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men FM hadde jo så god dekning? Hvorfor setter de 3 nye sendere i drift da?
    De gamle FM-senderne ble demontert i hui og hast, og angivelig gitt bort som u-hjelp til Afrika. Det er riktignok ingen som kan fortelle eksakt hvor det ble av dem, men det viktigste var tydeligvis bare å få dem bort for å unngå krav om at de skulle bli slått på igjen når DAB-fiaskoen gikk opp for folk. Da må noen kjøpe nye sendere i stedet. En FM-sender koster ikke mange kroner, så det er fint innenfor rekkevidde for en nærradio å bygge ut sitt eget sendernett.

    Fra linken:
    Selskapet driv ni lokale radiokanalar i Innlandet. At dei får sende på FM, er avgjerande for å klare å drive lokalradio i Gudbrandsdalen.

    - Å bygge DAB med så mange høge fjell og djupe dalar er altfor kostbart. Vi har ikkje eingong turt å rekne på det, seier Brandett.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Da mitt innlegg ble fjernet grunnet personhets, må jeg spørre igjen; hva har denne forkjemperen for svada og dab gjort for å få god radio? Kanskje man skulle hatt en viss selvkritikk og handlet deretter?. Radio Nova og Rakel var fyrtårn angående musikk og opplysning, og hvorfor trenger ikke oppvoksende generasjon kvalitet!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Fordi det trengs ca 10 DAB-sendere for å få tilsvarende dekning som en FM-sender med samme effekt. Dette er tilnærmet barneskirenn å regne for alle som forstår teori og praksis ved radiotransmisjon........
    Ja det stemmer helt sikkert. DU jobber jo med disse sakene, så det er vel får som kan mer om det enn deg her på sentralen.
    Men hvorfor har det da vært så fryktelig vanskelig å få skikkelig FM-dekning i bil tidligere? DAB-dekningen nå er jo langt bedre enn FM-dekningen noen gang var (i de områdene jeg kjører - hovedsaklig midt-Norge og det sentrale østlandet). Når det var store strekninger langs E6 (f.eks. Berkåk-Støren) og R3 (f.eks. Innset - Kvikne) i Trøndelag der FM-dekningen var ikke-eksisterende kan man ikke si at den var tilfredsstillende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn