Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel nå etter hvert etablert at DAB faktisk virker fordi debatten nå har dreid fra å kritisere dekningsgraden (den er faktisk bedre enn FM, sikkert med enkelte unntak - de stedene jeg har kjørt har den vært bedre enn FM), til å diskutere lydkvaliteten og innholdet i radiokanalene.

    Det virker også som at det eneste folk bruker radio til er å høre på musikk, og det virker også som om det er det radiokanalene har innrettet seg etter. Man spør seg da om de har de pludreprogam med masse musikk fordi det er det folk vil ha, eller er det slik at folk tror det er det de vil ha fordi det er det kanalene sender ? "Høna eller egget" problemstilling. Eller det kan rett og slett være at det å lage pludreprogram med musikk er enklere og billigere enn å lage god radio - god journalistikk koster. Pludring med spill av musikk fra en A-liste kan hvem som helst få til, program der man krever spesialkompetanse hos de som lager dem er dyrt.
    Musikk har man så mange andre kilder til, der lydkvaliteten er bedre enn den man får gjennom DAB, at det burde være unødvendig å bruke radiokanalene til det.

    Radio, for meg, er i hovedsak informasjon, nyheter, debatt, kultur, kommentarer til nylige hendelser etc... Her inngår selvfølgelig musikk, men det er ikke det som er hovedsaken. I den sammenhengen er dekningsgrad langt viktigere enn lydkvalitet (så lenge den er OK), og har man et program som i hovedsak er intervjuer og prating spiller ikke bitraten så stor rolle. En stemme som snakker lyder ikke mye dårligere med 80 kbps enn med 196 kbps.

    Skal man ha program der fokuset er musikken bør det, etter min mening være program omkring musikk, der man diskuterer og informerer omkring musikken, spiller nye ting som er gitt ut, trekker sammenligninger med annen musikk, trekker fram gamle perler og setter dem i en sammenheng etc... . I den grad slike program finnes, finner man dem på NRK. Men så har man problemet - hvordan skal man klare å fylle "ørten" kanaler med slike program? Det går ikke, så dermed fyller man dem med pludreradio og uinteressant musikk. Radio har gått fra å være et opplysende medium til å være et rent underholdningsmedium. Da slår jeg av.
    Et av de programmene jeg forøvrig prøver å høre på er Eureka som sendes kl 11:00 på NRK Klassisk. Programlederen der gjør en glimrende jobb i å velge et tema og så spille musikk som omhandler det temaet. Flott program.
    Det meste som er antkk og fordums tid får alltid sin renessanse og nostalgia. "HUSKER du da vi hadde FM-radio, DA var det bra da..." -selv om radiolyd neppe var toppklasselyd.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg kjører gjennom Skarnes hver dag... Og jo. DAB faller ut der. På E16 rett sør for Circle K Skarnes er det en liten bakketopp hvor signalet blir borte i 50-100m i nordgående felt(legger jeg bilen på midtstreken så beholder jeg signalet, men motgående trafikk er ikke begeistret for den manøveren). I sørgående er det full dekning. I Skarnes "sentrum" faller både DAB og mobil ut i ca 200m.

    Utover det, så kjører jeg 160km hver dag uten problemer med dekningen. Mobildekning derimot faller ut 250-300m før jeg kommer hjem, DAB har jeg hele veien.


    Originalmontert DAB i BMW i3, Samsung Note 10 mobil.
    Hvis du hører på NRK så er vel Skarnes region Innlandet, og etter eller annet sted mellom Skarnes og E6 går vel denne regiongrensa, selv om de overlapper veldig bra. Hører du på NRK P1, så er det den som skifter når du har aktivert RDS fir DAB, som heter service following eller DAB link som på min bil. Promgrammerer du inn NRK Østlandssendingen så skal den rekke et stykke inn i Innlandet. Men det har jeg ikke prøvd da jeg ikke har kjørt forbi Skarnes og hørt på lokalsendinga fra Østfold.
    Som jeg alltid sier, ta en full oppdatering av kanaler, fordi den lista er ikke statisk. Og du får alltid inn på lista alle kansler fra nærmeste NRK region. De kommersielle sender på samme frekvens over hele landet. Alle kanaler.
    Sjekk her og se at det ser riktig ut på displayet, og når NRK kanalen skifter.
    Når jeg drar til Arendal på fredag, så har P1 skiftet når jeg kjører av ferja i Horten. Med ett trykk programmerer jeg inn den på samme plass P1 var i Moss. Når vi kommer inn i Agder og Rogaland så gjør jeg det samme. Ett tastetrykk.
    På vei tilbake, omvendt. Det samme med P1+. De kommersielle behøver jeg ikke gjøre noe med.
    Akkurat nå så er det vel 4-5 forskjellige varianter av P1 og P1+. Så man må finne ut hvilken som passer best, for de som vanligvis krysser fylkesgrenser hver dsg på vei til jobb.
    Samme problem på FM og lokalsendinger.
    Så jeg har to stk NRK P1 programmert: P1 og P1 Østfold.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Særlig når "erstatningen" er å betrakte som meget dårlig / svært illelydende.
    Nåvel - kanskje ikke for de med dårlig hørsel... :)

    Så..:
    Du får bare søke inn de nærstasjonskanalene som fortsatt sender på FM da vet du, og nyte toppklasse-lyden fra radioen. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, diskuterer man DAB /FM ennå ?

    Trodde den katta var dau for lenge siden.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Hvis du hører på NRK så er vel Skarnes region Innlandet, og etter eller annet sted mellom Skarnes og E6 går vel denne regiongrensa, selv om de overlapper veldig bra. Hører du på NRK P1, så er det den som skifter når du har aktivert RDS fir DAB, som heter service following eller DAB link som på min bil. Promgrammerer du inn NRK Østlandssendingen så skal den rekke et stykke inn i Innlandet. Men det har jeg ikke prøvd da jeg ikke har kjørt forbi Skarnes og hørt på lokalsendinga fra Østfold.
    Som jeg alltid sier, ta en full oppdatering av kanaler, fordi den lista er ikke statisk. Og du får alltid inn på lista alle kansler fra nærmeste NRK region. De kommersielle sender på samme frekvens over hele landet. Alle kanaler.
    Sjekk her og se at det ser riktig ut på displayet, og når NRK kanalen skifter.
    Når jeg drar til Arendal på fredag, så har P1 skiftet når jeg kjører av ferja i Horten. Med ett trykk programmerer jeg inn den på samme plass P1 var i Moss. Når vi kommer inn i Agder og Rogaland så gjør jeg det samme. Ett tastetrykk.
    På vei tilbake, omvendt. Det samme med P1+. De kommersielle behøver jeg ikke gjøre noe med.
    Akkurat nå så er det vel 4-5 forskjellige varianter av P1 og P1+. Så man må finne ut hvilken som passer best, for de som vanligvis krysser fylkesgrenser hver dsg på vei til jobb.
    Samme problem på FM og lokalsendinger.
    Så jeg har to stk NRK P1 programmert: P1 og P1 Østfold.
    Takker for tips, men radioen i min bil har jeg full oversikt over bruk og innstillinger. I og med at jeg bor i Innlandet og dagpendler til Oslo, vet jeg eksakt ved hvilken lyktestolpe NRK skifter fra Oslo/Viken til Innlandet på min bil, og hvilken region det lønner seg og kjøre på i den strekningen jeg kjører hver eneste dag. Det er og blir et "svart hull" i nordgående felt på den bakketoppen for meg. Lengst er det når vi har på f.eks P4, kortest med NRK Jazz.
    Inne i "sentrum" er det stille både på DAB og mobil. Får inn svensk radio på fm da. men det er med mye støy.... Metro Innlandet, og Kongsvinger radio får jeg greit inn på fm der. Men vi bruker ikke de. De sekundene med stillhet fra DAB kan jeg leve med. Resten av turen går det i konas favorittkanaler, og jeg bruker mine favoritter når hun ikke er med, de er også kun på DAB.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Takker for tips, men radioen i min bil har jeg full oversikt over bruk og innstillinger. I og med at jeg bor i Innlandet og dagpendler til Oslo, vet jeg eksakt ved hvilken lyktestolpe NRK skifter fra Oslo/Viken til Innlandet på min bil, og hvilken region det lønner seg og kjøre på i den strekningen jeg kjører hver eneste dag. Det er og blir et "svart hull" i nordgående felt på den bakketoppen for meg. Lengst er det når vi har på f.eks P4, kortest med NRK Jazz.
    Inne i "sentrum" er det stille både på DAB og mobil. Får inn svensk radio på fm da. men det er med mye støy.... Metro Innlandet, og Kongsvinger radio får jeg greit inn på fm der. Men vi bruker ikke de. De sekundene med stillhet fra DAB kan jeg leve med. Resten av turen går det i konas favorittkanaler, og jeg bruker mine favoritter når hun ikke er med, de er også kun på DAB.
    Hvis det er stille på DAB i sentrum av Oslo så beviser det at du ikke har kontroll på dine innstillinger. Stille på mobil ?
    Du må da programmere inn P1 Østlandssendingen for bruk i Oslo og den skal virke der hvor du bor og der du arbeider.
    Mobil skjønner jeg ikke noe av.
    Og ta en full skann av kanaler minst to ganger i måneden. Mye skjedde etter 1/1 2020
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Hvis det er stille på DAB i sentrum av Oslo så beviser det at du ikke har kontroll på dine innstillinger. Stille på mobil ?
    Du må da programmere inn P1 Østlandssendingen for bruk i Oslo og den skal virke der hvor du bor og der du arbeider.
    Mobil skjønner jeg ikke noe av.
    Og ta en full skann av kanaler minst to ganger i måneden. Mye skjedde etter 1/1 2020
    Her leser du ikke hva jeg skriver, og lager problemstilling som ikke er der.
    Jeg skriver at det er noen hull i DAB dekning på E16 rett sør for Skarnes, og i Skarnes "sentrum". Oslo sentrum har jeg full dekning på DAB.
    Og jo, jeg har full kontroll på mine instillinger på bilradien, tro, eller påstå, ikke noe annet!
    Jeg kan også oppgi på meteren hvor DAB faller ut på Finnskogen, og hvor FM skurrer. Etter 15år som yrkessjåfør, og nå selv om jeg kjører kun 45-50000km i året, så har jeg god oversikt og kunnskap om hvordan bilradioen min funker!

    Når det er sagt, så er jeg en av de som er fornøyd med DAB. Den gir meg det jeg trenger av radio, og for meg så er det mindre irritasjon med DAB enn det var med FM
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Her leser du ikke hva jeg skriver, og lager problemstilling som ikke er der.
    Jeg skriver at det er noen hull i DAB dekning på E16 rett sør for Skarnes, og i Skarnes "sentrum". Oslo sentrum har jeg full dekning på DAB.
    Og jo, jeg har full kontroll på mine instillinger på bilradien, tro, eller påstå, ikke noe annet!
    Jeg kan også oppgi på meteren hvor DAB faller ut på Finnskogen, og hvor FM skurrer. Etter 15år som yrkessjåfør, og nå selv om jeg kjører kun 45-50000km i året, så har jeg god oversikt og kunnskap om hvordan bilradioen min funker!

    Når det er sagt, så er jeg en av de som er fornøyd med DAB. Den gir meg det jeg trenger av radio, og for meg så er det mindre irritasjon med DAB enn det var med FM
    Ok. Da er det bra. Men jeg opplever ingen hull i dekningen hverken der eller andre steder.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    - og hvis "viktig melding lytt på radio" kommer? Da kan du få med deg meldingen på fm selv om det er støy.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Større sjanse med DAB, da det er bedre dekning enn med FM!
    PS: På min bil bryter trafikkmeldinger (og sikkert da også endre meldinger) inn uansett hvilken kanal jeg hører på.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    - og hvis "viktig melding lytt på radio" kommer? Da kan du få med deg meldingen på fm selv om det er støy.
    Det er vel nå "Viktig melding, søk informasjon" som er ordlyden...

     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Større sjanse med DAB, da det er bedre dekning enn med FM!
    PS: På min bil bryter trafikkmeldinger (og sikkert da også endre meldinger) inn uansett hvilken kanal jeg hører på.
    Det er jo påvist at dekningen er dårligere.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    - og hvis "viktig melding lytt på radio" kommer? Da kan du få med deg meldingen på fm selv om det er støy.
    Nå er jo radio bare en kanal som gir oss informasjon de siste 5 år. Med smartelefon og apper til Nrk, Dagbladet, Aftenposten og VG, samt X-antall lokalaviser og lokalradioer, så vil man nok få beskjed om noe alvorlig skjer.
    Har jo gjennom Corona tiden fått opp til flere SMS fra myndighetene.
    Og med DAB radio kan myndighetene sende en melding på alle kanaler samtidig.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    -og jeg som trodde at DAB bare virker 24/7 og er perfekt hele tiden. Ja, så feil man kan ta.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Synd du ikke gikk inn i religion, C46. Det hadde vært karrierevei for deg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er jo påvist at dekningen er dårligere.
    Hvor er det dokumentert?
    Det har vært bedre dekning i min bil med DAB enn med FM alle steder jeg har kjørt. Det er riktignok bare Trondheim og sørover, og ikke på nordvestlandet, så at det er bedre dekning over alt har jeg jo strengt tatt ikke dekning for å si. De eneste stedene jeg har hatt problemer der dekningen falt ut et par minutter var over Strynefjell og øverst i Hemsedal. Da var radioen borte i korte perioder, men der var det heller aldri dekning med FM.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det stilles lavere krav enn før. Før var det krav om en geografisk minimumsdekning, at minst 98% av landet skulle ha stabil radio.. Den ble redusert med innføring av DAB. Nå heter det befolkningsmessig minimumsdekning, at minimum 98% av befolkningen skal ha stabilt mottak. I dette landet med spredt bosetting betyr det redusert mottak i utkantene. Se stortingsdokumentene, og tidligere dokumentasjon i denne tråden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, men hvorfor er det da bedre dekning nå enn før? Det var store hull i dekningen (i mine biler) lokalt rundt i Trøndelag før. Selv på E6 mellom Stjørdal og Trondheim mistet jeg signalet på FM på en del steder. I Soknedal mellom Berkåk og Støren var det stort sett ikke dekning (i 3 forskjellige biler jeg har brukt, en Audi, en BMW og en SAAB). Kvikne fra Innset til Kvikne? Glem det. Dovrefjell? Ikke antydning. Full dekning med DAB alle stedene. Ingen av disse stedene har veldig vanskelig topografi eller kan kalles utkanter, men FM-dekning var det ikke uansett.
    Så en ting er hvilke krav som er stilt, en helt annen hvordan det ble gjennomført.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Synd du ikke gikk inn i religion, C46. Det hadde vært karrierevei for deg.
    Jeg har jo drevet og pushet plater og CD over disk i noen tiår, men religion er uinteressant.
    Jeg beklager så meget at DAB fungerer for meg, men det skulle bare mangle etter 18 års erfaring.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det stilles lavere krav enn før. Før var det krav om en geografisk minimumsdekning, at minst 98% av landet skulle ha stabil radio.. Den ble redusert med innføring av DAB. Nå heter det befolkningsmessig minimumsdekning, at minimum 98% av befolkningen skal ha stabilt mottak. I dette landet med spredt bosetting betyr det redusert mottak i utkantene. Se stortingsdokumentene, og tidligere dokumentasjon i denne tråden.
    Hvis du sjekker nøye, så har aldri FM dekning i Norge (og Sverige) vært noe annet en befolkningsdekning.
    Noe annet hadde jo vært ganske dumt, med radio dekning over store fjellområder hvor bare enkelte dyr, snø og is er tilstede.
    Og etter tur med Hurigruta i mai 2016 (Bergen-Kirkenes) var det dekning mange steder hvor det ikke var et hus eller naust å se langs kysten.
    En lite plass før eller etter Nordkapp var det bare NRK dekning. Ellers dekning av Nrk og P4 som jeg testet. Og ettersom de kommersielle sender på samme frekvens over hele landet, så var alle kanaler tilgjengelig.
    Akkurat det sanne for NRK som sender alle kanaler på samme frekvens innenfor hver region.
    Nordland/Nord Norge er delt i go regioner på grunn av det store området.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Må man ha "utdannelse" i å pushe plater og CD over disk (i noen tiår til og med) for å få DAB til å "virke"... :LOL:

    Næh - tror ikke det..:
    Det hjelper. Og så har jeg vært tungt inne i HiFi verdenen for noen tiår siden, lagd programmer i Nrk på 80 taller og jobbet ca. 10 år i lokalradio i Oslo og litt på Kanal 1 på Nesodden. Samt vært DJ på Kroa og Chateau Neuf på 70 tallet og på X-antall private arrangementer fra 2000 til 2016. Jeg har hatt FM tunere fra Accuphase og Sony, hvor mange bilradioer vet jeg ikke, men de tre siste var Blaupunkt, den siste med DAB, Woodstock het den, det var i 2002.
    Så litt erfaring har jeg, og i motsetning til mange menn, så leser jeg bruksansvisninger for å finne ut hvordan tung funker.
    Så får jeg det til, og da setter jeg ikke skylden på alle andre ting, som mange gjør :
    « Funker ikke DAB, så er det ikke feil med mitt utstyr, og min bil, da må det være DAB dekningen som ikke er god nok»
    Sånn er det bare. Og innrømmer gjerne at jeg har flaks med min Mitsubishi, som tydeligvis er godt utstyrt med god antenne og antenneforsterker. Så god at man kan kjøre rundt omkring i Fredrikstad uten antenne.
    Og så har jeg lært meg hvordan man bruker en DAB radio. Ikke noe verre enn en smart telefon eller flatskjerm eller en tv dekoder.
    Norkring har gjort en utmerket jobb. Som de gjorde med Fm. Som i realiteten bare hadde en riksdekkende kanal.
    Ps: nå er jeg i Arendal og som vanlig ingen problemer på E-18 og en haug med tunneler, til NRK region 3.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    ...så har jeg vært tungt inne i HiFi verdenen for noen tiår siden, lagd programmer i Nrk på 80 taller og jobbet ca. 10 år i lokalradio i Oslo og litt på Kanal 1 på Nesodden. Samt vært DJ på Kroa og Chateau Neuf på 70 tallet og på X-antall private arrangementer fra 2000 til 2016. Jeg har hatt FM tunere fra Accuphase og Sony, hvor mange bilradioer vet jeg ikke, men de tre siste var Blaupunkt, den siste med DAB, Woodstock het den, det var i 2002.
    Sprøyt & babbel - om du har rotet rundt i platehaugen og gaula i en mikrofon tilbake i tid gjør da ikke at du mekker dritten DAB bedre enn andre :LOL: . Du kunne like gjerne ha pisket eggedosis på månen...

    Så..:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Mange av oss har ingen problemer med å få DAB til å virke. Hva slags kompetanse man skulle ha for det vet jeg ikke. Jeg har 4 DAB-radioer. 1 i bil, en på soverommet, en på kontoret og en på stua. De virker alle sammen. Hva har jeg gjort for å få dem til å virke kan du da spørre. Jo, jeg har slått dem på. Verre var det ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Joda - DAB fungerer, stort sett, helt glimrende - etter hensikten. Det er hensikten og grunnlaget for å definere og beslutte den hensikten det kan stilles spørsmål om og kommenteres
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, men da kan man jo ikke si at DAB ikke fungerer, som KjellR skriver hele tiden. Jeg er uenig i dette fokuset på kommersialisering av radio med reklamefinansierte stasjoner. Det har ført til en forflating av radio som medium som jeg ikke liker, men hvis det var det som var poenget (som det jo var) var jo ikke FM er reellt alternativ i Norge. Da var DAB et naturlig valg den gangen valget ble tatt. Og det virker. Så får man jo heller diskutere om det var et gode med alle disse kommersielle radiostasjonene som er totalt uinteressante å høre på, og som har ført til at de som lager god radio har fått mindre å lage radio for.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, men da kan man jo ikke si at DAB ikke fungerer, som KjellR skriver hele tiden. Jeg er uenig i dette fokuset på kommersialisering av radio med reklamefinansierte stasjoner. Det har ført til en forflating av radio som medium som jeg ikke liker, men hvis det var det som var poenget (som det jo var) var jo ikke FM er reellt alternativ i Norge. Da var DAB et naturlig valg den gangen valget ble tatt. Og det virker. Så får man jo heller diskutere om det var et gode med alle disse kommersielle radiostasjonene som er totalt uinteressante å høre på, og som har ført til at de som lager god radio har fått mindre å lage radio for.
    Det er mye god radio der ute. Men man må finne ut litt mer om hvilke kanaler man skal høre på, og hva man er på jakt etter.
    Den beste kanalen for meg er P1+. Programmene til Bård Ose er gull verdt. Også de til Atle Nielsen, og en del,morsomme repriser fra 90 tallet. Hvis man har en vid musikksmak, som meg. Jeg hører mest på radio i bil. Og DAB har fungert for meg siden 2002. Da var det ikke så mange kanaler å velge i mellom.
    Glemte Husarrest på Vinyl.noen av Programmene til the late, great Harald Are kommer i reprise på P13.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    For meg har det blitt mer og mer P2. Har prøvd mange kanaler underveis, men er havnet tilbake der. Sikkert fordi jeg er en gammel, konservativ mann.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Joda - DAB fungerer, stort sett, helt glimrende - etter hensikten. Det er hensikten og grunnlaget for å definere og beslutte den hensikten det kan stilles spørsmål om og kommenteres
    Vi hadde et FM nett med en riksdekkende kanal. Nrk P1. Så da DAB dukket opp via EBU, så skjønte vel noen i Nrk at dette var framtiden. Jeg så DAB presentert på en HiFi messe i Oslo Spektrum en gang på tidlig 90 tall. Nrk lanserte verdens første DAB kanal i 1995. Da jeg fikk min første DAB radio i 2002, tok det ikke mange minuttene å skjønne at dette var fremtiden. Som cd overtok for LP, og digital TV overtok for analog TV i 2010. For oss som har parabol minst 12 år flr det.
    Fra analog mobiltelefoni til digital. Og Internett....sakte men sikkert, raskere og raskere, og så plutselig gjennom lufta.
    Hvor mange år siden er det ? I løpet av 2016 slapp vi å betale for å bruke mobilen i Sverige.
    Da var DAB nettet ferdig utbygd, og de som leide dobbelt sett med sendere fra Norkring, ville selvsagt slippe utgiften med å betale for FM. Og dette ble jo vedtatt av Stortinget i 2011.
    I avdelingen for konspirasjonsteorier så har jo FM nisse gjengen levd lenge på dette.
    Myndighetene ville ha et eget radionett. Et eget TV nett. Telenor, Telia og Ice har hver sine egne mobilnett.
    Vi har et eget nødnett. Og hvor mange Fibernett vet jeg ikke, men 4-5 tror jeg.
    Så kom vi dit hen at det ble aktuelt å slokke det riksdekkende FM som bare egentlig hadde en riksdekkende kanal, og da falt himmelen inn??? Really???
    Så mange nektet å tro at det ville skje, for da måtte man kaste mange radioer.
    Ingen snakker om X-antall billedrørsTV som har blitt kastet etter at flatskjermer og det digitale bakkenettet kom.
    Eller datamaskiner, gamle dataskjermer, keyboard, routere,kjøleskap, frysere, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, printere som har blitt levert inn til baksiden av Elkjøp osv. eller gjenbruksstasjoner.
    For ikke å snakke om mobiltelefoner og nettbrett.
    Og folk kastet faktisk gamle FM radioer før. Men akkurat som indiske kuer, er en Fm radio hellig.....
    DAB er bare en del av den digitale utviklingen...som de datamaskinene vi kjører rundt med som også kalles bil...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn