Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Har Luxman T530, Sony ST-SA3ES og Sony ST-S505ES (Hytta).
    Like tragisk som å ha en Jaguar XJ og to Mercedes S-klasse som man ikke fikk kjøpt bensin til. Eneste man fikk bruke var en Buddy.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har Luxman T530, Sony ST-SA3ES og Sony ST-S505ES (Hytta).
    Like tragisk som å ha en Jaguar XJ og to Mercedes S-klasse som man ikke fikk kjøpt bensin til. Eneste man fikk bruke var en Buddy.
    Da kjøper du deg en Tiny adapter som nå leveres med Spotify, DAB, FM, Nett og Bluetooth. Og optisk utgang. Med fjernkontroll. Eller få deg parabol.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    … tok det ikke mange minuttene å skjønne at dette var fremtiden. Som cd overtok for LP...
    En "fremtid" som nå er erstattet med enda bedre løsning for mange - samtidig med at både CD og vinyl fortsatt kan brukes.
    Så kan man jo spørre seg om hva som vil erstatte DAB i "fremtiden.

    Ingen snakker om X-antall billedrørsTV som har blitt kastet etter at flatskjermer og det digitale bakkenettet kom.
    Ingen snakker om det fordi det ikke er noe å snakke om. En billedrørs TV fungere fint selv om flatskjermer kom på markedet. Mao - man byttet frivillig, dersom man ønsket.

    ...Eller datamaskiner, gamle dataskjermer, keyboard, routere, kjøleskap, frysere, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, printere som har blitt levert inn til baksiden av Elkjøp osv. eller gjenbruksstasjoner. Og folk kastet faktisk gamle FM radioer før.
    Snakk om å blande snørr og barter :rolleyes:. At man kaster og bytter ut slike produkter har da ingen ting med "teknologiskifte" å gjøre - som gjør det gamle produktet umulig å bruke.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Lett liten formuleringsfeil :) .
    Innlegg korrigert
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    En "fremtid" som nå er erstattet med enda bedre løsning for mange - samtidig med at både CD og vinyl fortsatt kan brukes.
    Så kan man jo spørre seg om hva som vil erstatte DAB i "fremtiden.

    Ingen snakker om det fordi det ikke er noe å snakke om. En billedrørs TV fungere fint selv om flatskjermer kom på markedet. Mao - man byttet frivillig, dersom man ønsket.


    Snakk om å blande snørr og barter :rolleyes:. At man kaster og bytter ut slike produkter har da ingen ting med "teknologiskifte" å gjøre - som gjør det gamle produktet umulig å bruke.
    Det er faktisk X-antall lokalradioer sim sender på FM, hvis det er det du tenker på.
    Hvis det er DAB du tenker på, så sender fremdeles P4 på vanlig DAB.
    UK holder på å bytte til DAB + nå.
    Og jeg har ennå tilgode å se en ren DAB radio uten FM.
    Sverige var tidlig ute med digitalt bakkesendt TV.
    Så besluttet de seg for det neste systemet, som gjorde at folk flest måtte bytte dekoder.
    Ellers er mange svenske kanaler tilgjengelig gratis i både SD og HD.
    Mye bråk i Sverige om dette.

    Så du sitter der med X-antall gamle billedrørsTV og X-antall mobiler som funket på det analoge mobilnettet.
    Og gamle PC som bruker 2 timer på å starte opp, og som er umulig å oppdatere.
    Og du har vel aldri eid en gammel radio uten FM. Den funker jo, men ikke mye å høre på, hvis man ikke er desperat retro da...
    Hva med analoge satellitt mottakere ? VHS, eller det allerbeste: Betamax videoopptaker.
    Du kan sikkert finne en Sony Trinitron TV på E-Bay hvis du vil....
     
    Sist redigert:

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Det er faktisk X-antall lokalradioer sim sender på FM, hvis det er det du tenker på.
    Hvis det er DAB du tenker på, så sender fremdeles P4 på vanlig DAB.
    UK holder på å bytte til DAB + nå.
    Og jeg har ennå tilgode å se en ren DAB radio uten FM.
    Sverige var tidlig ute med digitalt bakkesendt TV.
    Så besluttet de seg for det neste systemet, som gjorde at folk flest måtte bytte dekoder.
    Ellers er mange svenske kanaler tilgjengelig gratis i både SD og HD.
    Mye bråk i Sverige om dette.

    Så du sitter der med X-antall gamle billedrørsTV og X-antall mobiler som funket på det analoge mobilnettet.
    Og gamle PC som bruker 2 timer på å starte opp, og som er umulig å oppdatere.
    Og du har vel aldri eid en gammel radio uten FM. Den funker jo, men ikke mye å høre på, hvis man ikke er desperat retro da...
    Hva med analoge satellitt mottakere ? VHS, eller det allerbeste: Betamax videoopptaker.
    Du kan sikkert finne en Sony Trinitron TV på E-Bay hvis du vil....
    Hva skal en si? Må bare beundre helsepersonellet på våre sykehjem, de har litt av hvert å slite med når pasientene renner inn. Stakkars damer😨
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Classic46/KW. Skal ikke legge meg så mye opp i DAB, hører aldri annet på motor og sus når jeg kjører, men Radio Valdres(sukk!)mottaket på hytta har det desverre blitt bedre nå med DAB må innrømmes. Kvalitet på lyden er grei på en reiseradio. Men innholdet er jo det jeg egentlig blir mannevond av, rundt om. Savner Harald Are Lund, John Peel osv.
    Og så må du revurdere ditt syn fra 42 år tilbake, angående musikken i fra '70-tallet synes jeg😎.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Classic46/KW. Skal ikke legge meg så mye opp i DAB, hører aldri annet på motor og sus når jeg kjører, men Radio Valdres(sukk!)mottaket på hytta har det desverre blitt bedre nå med DAB må innrømmes. Kvalitet på lyden er grei på en reiseradio. Men innholdet er jo det jeg egentlig blir mannevond av, rundt om. Savner Harald Are Lund, John Peel osv.
    Og så må du revurdere ditt syn fra 42 år tilbake, angående musikken i fra '70-tallet synes jeg😎.
    Jeg mener vel mye av det samme i dag. Da jeg jobbet i Radio Classic så delte vi musikken opp slik.
    55-62, 63-67, 68-72, 73-77, 78-80.
    Men kortfattet, 60 tallet var singlenes tiår, men med album fra Beatles og Stones og Dylan som svært toneangivende.
    Så kom det fantastiske året 1967, og alt forandret seg. Siden den gang var det 90% album og 10 % singler.
    Så kom en ny generasjon av musikere og ikke minst det platekjøpende publikum som gjorde at vi fikk en haug med forskjellige sjangere hvor alder virkelig begynte å gjøre forskjell på smak.
    Noen singel og LP lister fra 70 tallet er flotte, andre er til å gråte av. Og mye av den beste musikken solgte aldri nok til å komme på lister både her og der, men i USA hadde man Billboard liste over de førti mest solgte album, og der dukket mange av mine album artister opp.
    80 tallet var fullt av mye MTV og ræl, men det var jo lyspunkter. Jeg har til og med sett en Ry Cooder video på MTV.
    Så kom 90 tallet....osv.
    Etter å ha jobbet i platebutikker, som DJ og i radio så er min musikksmak vid. Alt til sitt bruk.
    Men musikken man likte som ung og nesten voksen sitter lengst inne i sjela. Sånn er det bare.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Dette var et fint innlegg, DAB-fritt og ikke mye å være uenig i. Fascinerende å se musikkhistorien med retrospektivt blikk.
    Artister/album som kan være forut for sin tid og eller tidløse osv.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    C46 er god på musikk. Vanskelig å si det samme om radioteknologi.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    C46 er god på musikk. Vanskelig å si det samme om radioteknologi.
    Man behøver ikke å være god på radioteknoligi for å få DAB til å funke. Hver dag i snart 18 år....
    Feilfritt i snart 7 år. Teori og praksis er to forskjellige ting.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Studio på Nesodden Kanal 1 på FM 100.6 i 2003, hvor jeg lagde mange program i noen år. En serie med bare instrumental låter, fine gitar riff og soloer, og 4 timer med Elvis da han ville fylt 70 år i 2005 for å nevne noe.
    20083768-B2A6-4DB9-B790-97CF59B816D1.jpeg
    F95401B4-779E-49C2-927E-54FE9043FA5E.jpeg
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB jubileum nr. 1.
    Den 12 November 2002, for 18 år siden, var det snøkaos i Oslo.
    Likevel kjørte jeg fra Nesodden til Alna, til Speedometerservice i
    Smalvollveien, og kjøpte min første DAB/FM radio.
    Den ble byttet ut utenfor butikken og stilt inn på DAB.
    Ikke en lyd. Så jeg gikk inn i butikken, og traff en annen ekspeditør.
    Han spurte om jeg hadde fått montert egen DAB antenne ?
    Det hadde jeg jo ikke, så en times tid senere så var antennen montert i vinduet på min Mitsubishi og da fikk jeg inn Nrk på DAB for første gang.
    Uten sus og skurr. Men på vei hjem til Nesodden, etter avkjørsel fra gamle Mossevei, så forsvant signalet flere ganger.
    Men dette var i 2002, og som årene gikk ble det mye bedre.
    Så på turer til Drammen og Nordby fra Nesodden med min datter kunne vi høre på NRJ uten problemer. Fra ca. 2010.
    Bilen hadde jeg til mai 2012.
    Ps: Nrk Gull var forløperen til Nrk P1+ som startet i 2013.
    806C0266-054F-4F58-AF06-F4B4D37211C2.jpeg
    0647BA98-CE90-44CD-8F23-79BF8D0D72A6.jpeg
    DBBF9404-23A2-4A56-8CA0-F55F984F7619.jpeg
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Tenkte jeg skal montere inn en ny AutoDaB Fm i min veteran via FM antenne m. FM/DAB splitter, da jeg ikke vil ha noe limt DAB antenne i frontruten! Får se hvoran det funker. Har annen løsning i de andre bilene :) Har ligget uåpnet lenge nå!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde meg på en splitter på fm-antenna i gammelbilen. Det er en nokså dårlig patent - det hjelper ikke på et allerede dårlig dab-mottak. Den nye(re) bilen har antenne i vinduet. Det er vesentlig bedre, selv om dab har sine svake områder rundt om, der det faller ut.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Neimen - det går da ikke an?? Da har du feil med antenna, for det er full dekning over hele Norge. Det har eksperten sagt...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    DAB antenner.jpg

    Jeg har 2 alternativer hær. Fm splitter er aktiv og har sikkert en booster. Kommer sikkert ann på om den orginale antennen på den gamle Dodge'n er god nok. Får prøve begge! Forhandler sa at FM antennen kunne være bedre ;)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Prøvde meg på en splitter på fm-antenna i gammelbilen. Det er en nokså dårlig patent - det hjelper ikke på et allerede dårlig dab-mottak. Den nye(re) bilen har antenne i vinduet. Det er vesentlig bedre, selv om dab har sine svake områder rundt om, der det faller ut.

    Johan-Kr
    Som jeg har sagt så mange ganger før. Siden 2013-2014 har det ikke vært noe problem med DAB dekningen. Faller signalet ut har du problem med antenne.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Joda, du tøver. Når du kjører nordover langs E6 over Gratangsfjellet, så ramler de kommersielle kanalene ut. Deler av Salangen kommune faller de ut. På hytta er det helt marginal dekning for de samme kanalene. Det er ikke aktuelt å ha en Mitsubishi i stua på hytta.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tenkte jeg skal montere inn en ny AutoDaB Fm i min veteran via FM antenne m. FM/DAB splitter, da jeg ikke vil ha noe limt DAB antenne i frontruten! Får se hvoran det funker. Har annen løsning i de andre bilene :) Har ligget uåpnet lenge nå!
    Det fungerer helt fint med å bruke antennepisk, men du bør vurdere å bytte til en DAB-tilpasset (kortere) pisk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Biltema har en del forskjellig antenner og en kort pisk.Det følger med div adaptere til festet. 160mm, 60kr. aner ikke om den kan brukes til DABelisk men den fungerer overraskende bra på F-M....

     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har en pisk som har utvendige gjenger. Antennen har vært bøyd og rettet ut. Det spørs om det er tomme-gjenger, slik at jeg må skifte alt, hvis det blir dårlig resultat. Metra har også pisker som kan ærstattes(replacement). Var på Bilradiospesialisten side, og de sa at det oftest er dårlig antenne som er problemet at DAB faller ut. Skulle nesten tru at det ikke skulle være noe problem i dag. Har hørt at det er forskjell på enkelte kanaler, da de kan falle ut tidliger enn andre. Det har jeg hørt selv.
    Kabelen og isolasjonen kan også være dårlig, da min er gammal. Det sies også at man også får bedre resultat ved at man skraper bort lakk på vindustolpen v. jording av DAB viduantenne som leveres med.Den som føler med pakken min trenger ikke jording. Det er ikke sikkert den er så bra. For selve karosseriet skal være en del av antennen. Takmontert skal være best. Det blir ikke boret noe uorginalt hull hos meg:) Stort sett så er det de lokale brukerne av DAB som er mest begeistret av DAB. Noe som kanskje ikke er så rart.
    Får prøve å montere i løpet av hælga!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Joda, du tøver. Når du kjører nordover langs E6 over Gratangsfjellet, så ramler de kommersielle kanalene ut. Deler av Salangen kommune faller de ut. På hytta er det helt marginal dekning for de samme kanalene. Det er ikke aktuelt å ha en Mitsubishi i stua på hytta.

    Johan-Kr
    De kommersielle kanalene, har som det var på FM, dårligere dekning enn Nrk.
    Nrk 99.3 % dekning, de kommersielle 89-90 % dekning.
    Mange færre sendere, men sterkere for å kompensere.
    Men som de kommersielle kanaler i vårt naboland Sverige, dekning konsentrert om hvor flest folk bor.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har en pisk som har utvendige gjenger. Antennen har vært bøyd og rettet ut. Det spørs om det er tomme-gjenger, slik at jeg må skifte alt, hvis det blir dårlig resultat. Metra har også pisker som kan ærstattes(replacement). Var på Bilradiospesialisten side, og de sa at det oftest er dårlig antenne som er problemet at DAB faller ut. Skulle nesten tru at det ikke skulle være noe problem i dag. Har hørt at det er forskjell på enkelte kanaler, da de kan falle ut tidliger enn andre. Det har jeg hørt selv.
    Kabelen og isolasjonen kan også være dårlig, da min er gammal. Det sies også at man også får bedre resultat ved at man skraper bort lakk på vindustolpen v. jording av DAB viduantenne som leveres med.Den som føler med pakken min trenger ikke jording. Det er ikke sikkert den er så bra. For selve karosseriet skal være en del av antennen. Takmontert skal være best. Det blir ikke boret noe uorginalt hull hos meg:) Stort sett så er det de lokale brukerne av DAB som er mest begeistret av DAB. Noe som kanskje ikke er så rart.
    Får prøve å montere i løpet av hælga!
    Jeg har flere ganger kjørt rundt i Fredrikstad og Sarpsborg etter å ha vasket bilen, uten antenne.
    Det har fungert helt fint. Men litt droput med Radio Metro, som er lokal.
    Riktig antenne og god antenneforsterker er viktig.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Biltema har en del forskjellig antenner og en kort pisk.Det følger med div adaptere til festet. 160mm, 60kr. aner ikke om den kan brukes til DABelisk men den fungerer overraskende bra på F-M....

    FM er en helt annen måte enn DAB å sende radio på.
    Slik ser min kombinerte FM/DAB antenne ut.
    F97C8014-442B-497A-AF93-314FDBDE5107.jpeg
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB jubileum nr.2.
    Den 15 november 2013 fikk jeg levert DAB radio nr. 3.
    Den var litt dyrere enn radio nr. 1,
    ettersom den ble levert med en bil rundt.
    Etter 7 år, 180.000 km så er det bare ett sted jeg har kjørt, som har vært uten dekning. Sommeren 2015, på toppen av Aurlandsfjellet, 1200 moh.
    Der er det et flott toalett, men ingen mobil, FM eller DAB dekning.
    711B7689-16F8-4DF5-B106-B82DC92FA41A.jpeg
    D4DD2562-5AC2-4A3F-B19A-A4D728DCA0A4.jpeg
    AFE8E1EA-DB11-4A38-A4ED-FC7F6B64AE75.jpeg
    D689B89F-EE11-4DE4-A8AF-D59F917611C2.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn