Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, Synnevåg slår til igjen med mere sprøyt som vanlig. Djupt såra og vonbroten over at hans DAB kanal Jazzabit ikke klarte seg.
    Men han er jo radioviter. 😂
    Til forskjell fra meg som er radiobruker.
    Det er jo noen måneder siden forrige artikkel så han har tydeligvis samlet opp en del.
    LOL.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner fremdeles ikke dette maset om dekning. Nå er jeg på min 3. bil med DAB-radio og har en bærbar jeg har med meg når jeg reiser og har ingen problemer med mottak
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg skjønner fremdeles ikke dette maset om dekning. Nå er jeg på min 3. bil med DAB-radio og har en bærbar jeg har med meg når jeg reiser og har ingen problemer med mottak
    Det er ikke alle som får til dette. Og de fleste av dem bruker alle mulige unnskyldninger, for det kan jo ikke være deres feil?
    Det nå være noen andres. NRK eller noe. Og så har vi de som ikke vil prøve DAB, fordi det er som svartedauden.
    Man skal jo ha noe å tro på.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    "Maset om dekning" handler om fjellområder, havområder og grisgrendte strøk, der de færreste bor, men der radio kan bety liv eller død i en gitt situasjon. Det er i disse områdene det er manglende dekning, sammenlignet med før.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    "Maset om dekning" handler om fjellområder, havområder og grisgrendte strøk, der de færreste bor, men der radio kan bety liv eller død i en gitt situasjon. Det er i disse områdene det er manglende dekning, sammenlignet med før.
    Jeg har reist med Hurigruta fra Bergen til Kirkenes i mai 2016. Med en lite gul DAB radio på lugaren. Som hadde vindu ut mot havet. Midt på Stadhavet var det stille. En plass rett ved Nordkapp, bare Nrk sine kanaler. Ellers ingen problemer med dekning.
    Jeg har vært på Drevsjø og kjørt inn i Sverige mot Idre fjäll. Det bodde ikke mange langs den veien, men ingen problem med dekning. Kjørte over Dovre i sommer ned til Oppdal. Der bodde det heller ikke mange langs den veien. Men ingen problem med dekning. Kjørte fra Kristiansund til Atlanterhavsveien, og så videre så langt vi kom. Til Bud. Ingen problem.
    Opp og ned til Trollstigen. Der bor det ikke mange. Men noen bor ved campingen. Noen bor også på vei derfra til Trollveggen, og senere til Dombås. Ingen problemer.
    Og når man ser på finnsenderen.no, så er det ikke mange plasser det mangler en DAB sender, eller to.
    Men på toppen av Aurlandsfjellet var det stille, både 2012, 2014 og 2015. Hverken mobil, FM eller DAB.
    Men et flott toalett.
    Eller Arendal-Tvedestrand langs riksvei 410.
    Så hvor mener du at det er problemer med dekning ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    "Maset om dekning" handler om fjellområder, havområder og grisgrendte strøk, der de færreste bor, men der radio kan bety liv eller død i en gitt situasjon. Det er i disse områdene det er manglende dekning, sammenlignet med før.
    Har ikke vært på havet, men har kjørt mye i fjellområder og steder der det bor lite/ikke bor folk (riktignok sør for Trondheim). I de bilene jeg har kjørt har DAB-dekningen i de områdene vært bedre enn FM noen gang var. Nord for Trøndelag kan jeg ikke uttale meg om. Heller ikke områdene langs kysten nord for Nordfjord. Trondheim-Bergen via Dovre, Vågå, Lom, Stryn, Jølster, Førde og så fra Bergen til Oslo over Voss via Hemsedal til Gol , og så tilbake til Trondheim over Venabygdsfjellet.Mistet radio kanskje 10 minutter til sammen på hele turen. Var ikke i nærheten av det med FM.
    Det er jo ikke noe bevis for at det ikke er noe problem for andre, men det får meg jo til å undres på hva jeg gjør rett (NB: Jeg har ikke gjort noe, annet enn å stille inn kanalene en gang da jeg fikk bilen, så hva man kan gjøre feil lurer jeg jo på. Dette er jo forøvrig en bil med DAB-radio i utgangspunktet. Hvordan det stiller seg med ettermonterte DAB-radioer vet jeg ikke, men min Geneva som har vært med meg på turene har tatt inn DAB-kanalene uten problemer alle steder jeg har prøvd).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Defunct Audio Bæsj er bare så jævlig rÆva.

    Kjøpte meg ny bruktbil hin dag. Fab lydsystem, Ræva DAB wannabe lyd. Orker ikke høre på den. Hadde den ikke hatt Bluetooth HF og BT/mobil radio hadde den åkt ut fortere enn faen. Dritten skjærer i ørene.

    Dessuten er D ikke en jÆvla kanal i DrittAB systemet jeg kan orke å høre på. Nyt gjerne din ene NRK kanal Wannabee46.

    World 4 me feet via nettradio..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    NRK P2, P1+ og noen ganger P1 er OK. Andre kanaler hører jeg stort sett ikke på. Det hender jeg havner innom NRK Klassisk. De har begynt å spille noe annet enn standardverkene, selv om jeg begynner å bli mektig lei av Moldau - Smetana skrev mye annet de kan spille. Resten av kanalene er stort sett uinteressante.

    Har for liten datamengde på mobilabonnementet til å bruke det til radio, og orker ikke fikle med telefonen (selv om bilen integrerer telefonen i mediasystemet slik at jeg kan styre den fra rattet/touchscreen)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    NRK nyheter er OK. Der er ikke lydkvalitet så viktig men jeg tar den heller over nettradio. På nettradio skiftes kanaler lynraskt by an instant oi motsetning til DAB faenskapen.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg hører mest på radio når det er noe interessant det snakkes om. Musikk har man jo tilgjengelig på veldig mange andre måter, så det trenger man jo ikke radio til!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Klassisk har filt på Dvoraks 9. i to-tre år nå.... Nordraak/ Halvorsens "Purpose" går hver dag nå, - gjerne et par ganger om dagen...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, det går i korte satser og svisker hele tiden. Men her om dagen spilte de faktisk en sats fra Wolf-Ferraris fiolinkonsert på NRK Klassisk, men jeg skulle gjerne hørt hele verker. De klassiske komponistene pleide ikke nøye seg med "snutter" på 3-5 minutter (unntatt Berg og Webern, da, men de spiller de i hvert fall ikke). Man rekker jo bare en Wagner-opera på veien mellom Oslo og Dombås ;)
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Defunct Audio Bæsj er bare så jævlig rÆva.

    Kjøpte meg ny bruktbil hin dag. Fab lydsystem, Ræva DAB wannabe lyd. Orker ikke høre på den. Hadde den ikke hatt Bluetooth HF og BT/mobil radio hadde den åkt ut fortere enn faen. Dritten skjærer i ørene.

    Dessuten er D ikke en jÆvla kanal i DrittAB systemet jeg kan orke å høre på. Nyt gjerne din ene NRK kanal Wannabee46.

    World 4 me feet via nettradio..
    Ja ja....du har sensitiv hørsel da....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fra en annen diskusjon i Dagbladet om DAB dekningen:
    Kjell Olaf Winther har rett. DAB slår inn der FM hadde problem. Har kjørt Svolvær - Kirkenes over vidda og retur over Sennalandet uten utfall. God mottaker og antenne må til.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vel, ettersom ingen av oss hører likt, og hjernen vår elsker varm lyd eller lyd med harmonisk forvrengning så tror jeg at 1. noen kan være «allergisk» mot visse typer digital lyd.
    2. eller at man ikke vil miste kredibiliteten på hifisentralen, så det for noen er opplest og vedtatt at man aldri vil innrømme at DAB låter helt OK.
    Jeg har aldri hatt noe problem med DAB og annen digital lyd som fra TV og DVD/Blu-ray osv.
    3. Man kan kun godta digital lyd som har høyere bitrate enn 80 kbps AAC.
    (Metro bruker 96, men har nok ikke fullt så gode filer som NRK.)
    Det blir spennende å høre hvordan det nye DAB nettet kommer til å låte. Og jeg er sikker på at mange kommer til å «høre» forskjell hvis bitraten blir høyere.
    I mellomtiden lever de fleste av oss bra med det som er. Uten sus og skurr. Og perfekt STEREO.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    Vi er jo inne i et spesielt år, og det går ikke noe bedre for radio i Sverige.
    Mannen bak Public access nettsiden er jo en svoren DAB motstander, og skriver kun negative ting om DAB mrd jevne mellomrom. Som bare FM nisser og deres tilhengere leser.
    Det er jo tydelig at det å drive kommersiell radio i Norge skulle vært ulovlig....
    Ps: Det nevnes jo ikke med et ord at de aller fleste lokalradioene i Norge også sender på DAB, som gir mye bedre dekning enn FM...
    Hvilket viser hvor lite peiling han har, ettersom han ikke er en bruker....
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Begynner å bli veldig mange av de dab motstanderene. Rart siden det er så bra.
    Er det mye faktafeil i de artiklene?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    "Mannen bak Public Access" er flere menn som jobber som medieanalytikere for den svenske riksdagen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi er jo inne i et spesielt år, og det går ikke noe bedre for radio i Sverige.
    Mannen bak Public access nettsiden er jo en svoren DAB motstander, og skriver kun negative ting om DAB mrd jevne mellomrom. Som bare FM nisser og deres tilhengere leser.
    Det er jo tydelig at det å drive kommersiell radio i Norge skulle vært ulovlig....
    Ps: Det nevnes jo ikke med et ord at de aller fleste lokalradioene i Norge også sender på DAB, som gir mye bedre dekning enn FM...
    Hvilket viser hvor lite peiling han har, ettersom han ikke er en bruker....
    Artikkelen gjengir bare en nyhetsmelding fra radionytt.no:
    Jeg mener du har vist til radionytt flere ganger. De gjengir i sin tur en melding fra Medietilsynet.

    Jeg ser du prøver å skyte budbringeren, men er det radionytt eller Medietilsynet du synes er partiske FM-nisser?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Men hvorfor slutter folk å høre på lineær radio? Det virker som om folk tror at det har med DAB å gjøre, men det tror ikke jeg. Det er vel egentlig 2 ting som spiller inn - man har andre kilder til innhold (streamer musikk og hører podcaster), og forflating av innholdet. Etter at det ble sluppet inn mange kommersielle aktører har jeg oppdaget hvor bra NRK er, og etter å ha prøvd å høre på noen av de andre kanalene blir det mer og mer NRK på meg. I bil fungerer DAB langt bedre enn FM der jeg kjøre - langt bedre mottak. I dag hadde jeg plutselig radio i et par tuneller der FM aldri fungerte. (I de tunellene fungerte ikke DAB heller for et par uker siden, men det er nå fikset)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ jeg sluttet å høre på radio da de slukket FM nettet.

    Mvh
    KJ
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Etter et par ukers forsøk på å bruke DAB-driten fremstår det hele som en bekreftet gigantakandale, målt ut fra enhver mulig parameter.

    Alle svakhetene med DAB må ha vært kjent lenge før man vedtok tanken på å legge ned FM.

    Mange kanaler med enda mer dritt en før.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ungdommen vil helst ha sin hermetiske musikk, og innholdet i de fleste radiokanaler er erstattet med endeløst pisspreik og mainstream musikk som voksne og godt voksne ikke bryr seg om. De fleste av oss foretrekker den komboen av nyheter, aktualiteter og programmer med et visst islett av seriøs underholdning. Dette er borte... Derfor faller radiolytting som en stein....
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Defunct Audio Bæsj er bare så jævlig rÆva.

    Kjøpte meg ny bruktbil hin dag. Fab lydsystem, Ræva DAB wannabe lyd. Orker ikke høre på den. Hadde den ikke hatt Bluetooth HF og BT/mobil radio hadde den åkt ut fortere enn faen. Dritten skjærer i ørene.

    Dessuten er D ikke en jÆvla kanal i DrittAB systemet jeg kan orke å høre på. Nyt gjerne din ene NRK kanal Wannabee46.

    World 4 me feet via nettradio..
    Du får spare litt mer og kjøpe deg en skikkelig bil neste gang vettø..

    C2789387-A9ED-4115-8BA0-47228DB5EDD4.jpeg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ungdommen vil helst ha sin hermetiske musikk, og innholdet i de fleste radiokanaler er erstattet med endeløst pisspreik og mainstream musikk som voksne og godt voksne ikke bryr seg om. De fleste av oss foretrekker den komboen av nyheter, aktualiteter og programmer med et visst islett av seriøs underholdning. Dette er borte... Derfor faller radiolytting som en stein....
    Ja, du mener det er ungdommen som bærer lineær radio?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Svar til innlegg 3630:

    Akkurat som med lineær TV. Samme dritten, men nå i 40 kanaler heller enn de 3 man hadde før. Og nå også med reklameavbrudd.
    Problemet er jo at NRK tror at de må gjøre akkurat som de kommersielle kanalene og lage like dårlige program som dem. Jeg hører nå stort sett bare på NRK og hvis jeg ser på lineær TV blir det enten NRK eller BBC.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, du mener det er ungdommen som bærer lineær radio?
    Hvordan klarer du så ofte å lese det motsatte av hva som er skrevet?? Det er egentlig veldig lenge siden ungdommen hørte på radio.... jeg har nå hat et par stykker sjøl i huset, sammen med utallige kompiser...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg forundres fremdeles på hvorfor dere maser om radio og musikk. Musikk har man da tilgjengelig på alle mulige andre måter. Radio har man for oppdaterte nyheter, diskusjonsprogram etc...
    Hvis jeg skal spille musikk i bilen plugger jeg da bare inn en minnepinne.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det virkelig så merkelig at mange forbinner radio med musikk? Spesielt nå hvor det er så langt mellom vettuge programmer, er man jo helt avhengig av god musikk for å gidde å skru på
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg synes det. En gang i tiden var det jo nødvendig for hvor skulle man ellers høre musikk? Man hadde ikke råd til å kjøpe plater, og man måtte høre musikk på radio for å få oversikt over hva som fantes. De mest interesserte abonnerte på NME o.l., men nå bombarderes man jo med musikk fra alle mulige kanter, og man har et uendelig tilbud av musikk. Da er ikke radio en nødvendig kanal for dette lenger. I hvert fall ikke disse tåpelige programmene som består av tomprat mellom de forskjellige musikkinnslagene.

    Er det så langt mellom "vettuge programmer" da? Jeg var ute på en liten kjøretur i dag (ca 25 mil) og hørte på radio mesteparten av tiden. Nyheter, Ekko, Drivkraft, Kulturstripa - flotte program så godt som frie for musikk. På andre kanaler er det mye musikk og lite "vettuge programmer".

    Jeg irriterer meg for tiden av NRK Klassisk. Dagens radioprogram består av:
    Julekanalen, Julefrokost, Jul med Gro, Den vakreste julemusikken, Midt i julemusikken,Julekanalen, På julekonsert med... 5 minutter Dagsnytt hver time.

    Morgendagens program består av:
    Julekanalen, Julefrokost, Jul med Gro, Den vakreste julemusikken, Midt i julemusikken,Julekanalen, På julekonsert med... 5 minutter Dagsnytt hver time.
    Jeg får mest lyst til å spy.

    PS: Jeg synes det er synd at det har blitt slik, men det har jo med pris å gjøre. Det koster å produsere god radio. Da er det billigere å ansette et par nisser som kan småprate et par minutter og så sette på en "låt". Det er det som tar livet av radio, ikke hvorvidt man sender på FM eller DAB!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn