Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Akkurat nå en time med påskemusikk på P1+. Ikke perfekt å høre på i bil, men bra når man kommer hjem.Bach.😎👍
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Hvilke internett radio streamere av high end kvalitet tilbyr samme enkle brukergrensesnitt som DAB tunere?
    Altså på knapp, og skifte kanaler med en god fjerkontroll uten at man må knote i en app hver gang. Hjemme HiFi.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim

    PS: Jeg kjørte Oslo-Trondheim i går. Opp til Gjelleråsen, så ned til E6, videre til Kløfta og så E16 til Sør-Odal, hvor jeg tok veien opp mot Elverum. Deretter Riksvei 3 til Ulsberg og E6 videre til Trondheim. For første gang hadde jeg radiodekning hele veien. For et par år siden var det små områder der jeg mistet radio mellom Rena og Koppang, men nå var det ingen problem. Med FM var det mange områder på turen som manglet dekning.

    Nå er jo dette en ganske sentral vei, og det skulle jo bare mangle at det ikke var radiodekning hele veien, men det var det altså ikke den gangen man brukte FM.

    PPS: Nå var ikke jeg akkurat i denne bygda i Sør-Odal som omtales i artikkelen, så det kan jo være at de ikke har radiodekning heller.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke internett radio streamere av high end kvalitet tilbyr samme enkle brukergrensesnitt som DAB tunere?
    Altså på knapp, og skifte kanaler med en god fjerkontroll uten at man må knote i en app hver gang. Hjemme HiFi.
    Det finnes en mengde løsninger som innfrir dette. Samtidig kan en talestyre smartmobiler.

    Her kan en forhåndslagre 20 favoritter.

    Tune in med 100 000 radiostasjoner verden over
    kan?/kunne velge bitrate.

    SVT PLAY gratis app
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lånte bor BAD bilen min en måneds tid og når jeg fikk den tilbake testet jeg BAD radioen igjen. Selv om en ser helt bort fra dekning - orket ikke mer en noen sekunder av den elenelige lydkvaliteten. Den sto innstilt på P4 da jeg fikk den tilbake. Det var fn samme musikk som de hadde for 25 år side,

    Kunne ønsket at P4 og Norge gikk konk men da blir de vel erstattet av noe enda verre.


    Ikke det at det spiller noen rolle for meg....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Nå er det vel dekningsgraden som i hovedsak er tema her. Lydkvalitet i bilen spiller mindre rolle da det er såpass mye støy i en bil (vei og vindstøy) at i hvert fall ikke jeg greier å bry meg så mye om det. Innholdet i radiokanalene er en annen sak, men jeg ble faktisk litt overrasket over innholdet i NRK klassisk på veien oppover i går. Det var faktisk ikke bare spillelister med tørrprat mellom kuttene, så det var faktisk helt OK å høre på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg vet bare at den er bedre nå med DAB enn den var med FM på de stedene jeg kjører.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hva er hensikten med en slik kommentar? Jeg opplever altså mye bedre mottak med DAB enn med FM. Lange strekninger der jeg tidligere bare kunne glemme radio, mens jeg nå har radio i bilen hele tiden. Liten vits i å gjenta hvilke jeg snakker om da jeg har nevnt dem før.

    Hvis det eneste du har å bidra med er slike kommentarer kan du like godt la være.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dekningsgraden er langt i fra hva FM var. Legger nok frem bevis etterhvert.
    Hvem skal legge fram bevis ? Du ? Breaking News: Riksdekkende FM ble skrudd av for 3 og et halvt år siden.
    Litt vanskelig med sammenligning i 2021.
    Når du har kjørt 190.000 km i 7 år med DAB radio i bil, da kan du få lov til å uttale deg.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    PS: Jeg kjørte Oslo-Trondheim i går. Opp til Gjelleråsen, så ned til E6, videre til Kløfta og så E16 til Sør-Odal, hvor jeg tok veien opp mot Elverum. Deretter Riksvei 3 til Ulsberg og E6 videre til Trondheim. For første gang hadde jeg radiodekning hele veien. For et par år siden var det små områder der jeg mistet radio mellom Rena og Koppang, men nå var det ingen problem. Med FM var det mange områder på turen som manglet dekning.

    Nå er jo dette en ganske sentral vei, og det skulle jo bare mangle at det ikke var radiodekning hele veien, men det var det altså ikke den gangen man brukte FM.

    PPS: Nå var ikke jeg akkurat i denne bygda i Sør-Odal som omtales i artikkelen, så det kan jo være at de ikke har radiodekning heller.
    Det tror jeg nok de har. Det står to sendere midt i Skarnes. Og en på Årnes. Kjørte den veien for mange, mange år siden....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I avdelingen for alt var bedre før på radio.
    Lørdag 5 april 1969:
    Påskeeggende rytmer, no less.
    3D7CC194-88CB-4D15-8AC7-98D5E4044F3F.jpeg
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I avdelingen for alt var bedre før på radio.
    Lørdag 5 april 1969:
    Påskeeggende rytmer, no less.
    Vis vedlegget 711996
    Det er bra vi har godt syn, når du kommer med miniatyrbilder i posten, som ikke kan forstørres... :rolleyes:

    Påsken er over, og det samme er nedstengningen av NRK sine FM-sendere, så vi kan stenge tråden nå.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er bra vi har godt syn, når du kommer med miniatyrbilder i posten, som ikke kan forstørres... :rolleyes:

    Påsken er over, og det samme er nedstengningen av NRK sine FM-sendere, så vi kan stenge tråden nå.
    Men NRK sine DAB sendere har jo vært i gang sånn ca. 20 år...og kommer til å fortsette med det...
    Radio er der hver dag, i mange forskjellige former...radio er ikke bestemt av teknologien som sender radio, men innholdet.
    Jeg har hørt på radio på langbølge, mellombølge, FM og DAB. Radio er radio.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    DAB/DAB+ fungerer utmerket i originalanlegg fra Toyota (bilen har blitt et par år gammel). Så til bilbruk er DAB/DAB+ helt fint, ingen problem med dekning uansett hvor jeg kjører (har vært på en del lengre turer også utenfor hovedveiene rundt i landet før COVID-19).

    Selvsagt er lyden dritt, men helt ok til å ha som bakgrunnsunderholdning når man kjører. Kunne ikke drømt om å ha DAB/DAB+ hjemme; der er internet radio streaming langt bedre (bruker Roon for dette).
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    DAB/DAB+ fungerer utmerket i originalanlegg fra Toyota (bilen har blitt et par år gammel). Så til bilbruk er DAB/DAB+ helt fint, ingen problem med dekning uansett hvor jeg kjører (har vært på en del lengre turer også utenfor hovedveiene rundt i landet før COVID-19).

    Selvsagt er lyden dritt, men helt ok til å ha som bakgrunnsunderholdning når man kjører. Kunne ikke drømt om å ha DAB/DAB+ hjemme; der er internet radio streaming langt bedre (bruker Roon for dette).
    For oss få som ikke har mulighet å få fiber og uendelig med databruk hjemme, så er DAB+ absolutt brukanes hjemme og. Har Yamaha TD-500 DAB tuner, og lyden er slettes ikke ille. Noe under internett radio er nok lydkvaliteten på DAB kanalene som er tilgjengelige på begge plattformene, men ikke noe man irriterer seg over til daglig.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet bare at den er bedre nå med DAB enn den var med FM på de stedene jeg kjører.
    Det skyldes at FM ikke ble vedlikeholdt og redusert kvalitetsmessig flere 10 år før BAD ble bestemt. Trolig som del av en plan om å tvinge dette igjennom i stortinget. I motsetning til andre standarder f.eks for TV der man tilførte en betydelig bedre kvalitet kan ikke dette sies om BAD, heller motsatt. Det var ingen som ville ha det i motsetning til TV, så da la man en plan for å banke dette gjennom i stortinget.

    Husker jeg monterte stor antenne og tok ned aldeles utmerket FM lyd spilt på et bra Hifi anlegg - prøv det samme med BAD :(.

    Den dårlig kvaliteten var utgangspunktet for tråden ikke dekning. En godt lydisolert bil som er stille innvendig og som har et godt anlegg synes jeg er et godt utgangspunkt for bra lyd på tur, også radio. Selv om BAD er et dårlig utgangspunkt synes jeg at BAD tuneren i Jaguaren klarer seg bra. Kan ikke si det samme om BMW i3 som jeg hadde før, så det er forskjell på hvordan BAD dekoderne takler dette.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nå en BMW 330e med Harman Kardon anlegg og både mottak og lydkvalitet er helt utmerket. Mottak er langt bedre enn FM noen gang var, og jeg reagerer ikke på at lyden er spesielt dårlig. Jeg har bare erfaring fra 3 biler med DAB (Golf, Passat og BMW 330e), men i alle 3 har DAB-tunerne fungert helt utmerket stort sett uten dropouts. BMWen var litt bedre enn de 2 andre da jeg kjørte opp Østerdalen på søndag da jeg ikke hadde stopp i radiodekning på noe sted, mens de 2 VW-ene hadde noen korte dropouts rundt Imsroa da jeg kjørte der med dem.

    Mottak med FM har aldri vært bra i noen biler jeg har kjørt med radioutfall mange steder (unntatt i sentrale strøk rundt Oslo). Jeg reagerer som sagt ikke på lydkvaliteten i bil med DAB, men jeg er helt enig i at man godt kunne redusert antall kanaler og heller hatt høyere kbps pr kanal. De færreste ville reagert på lydkvaliteten hvis man hadde brukt 128 kbps AAC+.

    Og til dere som mener at det hadde vært mye bedre å bruke Internettradio (der dekningen for trådløst internett er dårligere enn den er for DAB):


    Legg merke til at reaksjonstiden, selv ved bruk av stemmestyring av telefonen, øker langt mer enn om man kjører med lav promille! Dette er godt kjent og verifisert i flere forsøk.
    Den beste måten å styre anlegget på er med knapper på rattet og visning på HUD.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er tydeligvis litt påsketørke på Facebooksidene til div. anti DAB grupper, når man legger ut ting fra 2-3 år tilbake.
    Ellers er det helt tydelig at norske, voksne menn klarer å handtere både PC og smarttelefoner, men DAB radioer har man
    fremdeles problemer med.
    Ikke leser man bruksanvisninger, og tror tydeligvis på quick-fix med ett trykk på en knapp, så går alt av seg selv.
    Og gjør det ikke det, så er det noe annet som er feil.
    For sånn var det før....
    Men heldigvis er det slik at de fleste ned en moderne bil, ikke har de samme problemer...
    Ps: grunnen til at jeg tar det her, er jo at jeg er blokkert fra disse gruppene, og at medlemmer her inne er medlem på en eller flere av gruppene.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nå begynte det plutselig å snø her igjen og DAB mottaket falt ut mer enn før snøen begynte. Noen andre som har opplevd det samme?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Svenskene satset ikke på DAB:
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Mye dårligere mottak på hytta på vinterstid med mye snø og under kraftig snøvær.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvilke internett radio streamere av high end kvalitet tilbyr samme enkle brukergrensesnitt som DAB tunere?
    Altså på knapp, og skifte kanaler med en god fjerkontroll uten at man må knote i en app hver gang. Hjemme HiFi.
    Jeg har en - og det finnes sikkert flere.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå begynte det plutselig å snø her igjen og DAB mottaket falt ut mer enn før snøen begynte. Noen andre som har opplevd det samme?
    Har kjørt rundt omkring med snøvær og regnvær i mange år uten problemer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, dette er Sverige, hvor radio fremdeles er radio.

    I Norge har det blitt til noe annet.
    Samme radio som i Norge. Bare distribuert på en annen måte. Akkurat som lang og mellombølge på 50 og 60 tallet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sverige har ikke delt opp sin public service radio i 57 «nisjekanaler» med pludder og spillelister på evig repeat. Det jeg hører på radio i Sverige ligner ikke så mye på det jeg hører på såkalt «radio» i Norge.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sverige har ikke delt opp sin public service radio i 57 «nisjekanaler» med pludder og spillelister på evig repeat. Det jeg hører på radio i Sverige ligner ikke så mye på det jeg hører på såkalt «radio» i Norge.
    Hvis du tenker på Sveriges Radio, med 4 Kanaler så er ikke det mye å høre på. Ellers har Bauer og Nent 7-8 kanaler i Sverige som er veldig like de i Norge.
    Rix FM og Mix Megapol som har vært det i mer enn 25 år, pluss de nye 5-6 nye som sender der hvor folk bor.
    De snakker ikke norsk på disse kanalene og spiller en del svensk musikk....
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Står i signaturen
    Hvis det er NAIM Uniti Star til 54000 kr, du sikter til, så er den knapt sammenliknbart med en DAB tuner.
    Yamaha hadde for mange år siden en bra internet streamer, NP-S2000, men den er ikke lengere i produksjon og koster flesk på bruktbørsen.
    Noe slikt sku de lagd i en oppdatert versjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hvis du tenker på Sveriges Radio, med 4 Kanaler så er ikke det mye å høre på. Ellers har Bauer og Nent 7-8 kanaler i Sverige som er veldig like de i Norge.
    Rix FM og Mix Megapol som har vært det i mer enn 25 år, pluss de nye 5-6 nye som sender der hvor folk bor.
    De snakker ikke norsk på disse kanalene og spiller en del svensk musikk....
    Antall kanaler sier lite om hvor bra tilbudet er. Gi meg heller 4 kanaler med innhold med mening enn 30 kanaler som er så like at du må se på displayet for å finne ut hvilken kanal det er. At de kommersielle tilbyderne i Sverige gir et tilbud som er likt det de tilbyr i Norge forbauser vel ingen. Problemet er jo at NRK ligner mer og mer på de kommersielle kanalene mens SR bruker penger på å lage gode programmer.

    Og at de snakker svensk og spiller svensk musikk på svensk radio kan vel vanskelig forbause noen?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Antall kanaler sier lite om hvor bra tilbudet er. Gi meg heller 4 kanaler med innhold med mening enn 30 kanaler som er så like at du må se på displayet for å finne ut hvilken kanal det er. At de kommersielle tilbyderne i Sverige gir et tilbud som er likt det de tilbyr i Norge forbauser vel ingen. Problemet er jo at NRK ligner mer og mer på de kommersielle kanalene mens SR bruker penger på å lage gode programmer.

    Og at de snakker svensk og spiller svensk musikk på svensk radio kan vel vanskelig forbause noen?
    Nei, det var bare til orientering. Ellers virker det som om mange tror at Nrk forandret seg veldig da det riksdekkende FM nettet ble slukket. Eller P4 og Radio Norge. Eller Radio Metro.
    Ingenting forandret seg....men NRK går gjennom en stadig forandring hele tiden, og har gjort det i mange år.
    Men påskeaften var det blues fra Notodden på P1.
    Gode programmer på SR ? Tror nok det har mere med noe annet å gjøre....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jo, NRK har endret seg. Mange dyktige journalister har sluttet. Program er flyttet til spesialkanaler der de drukner i pludreradio. De fine trærne har forsvunnet inn i skogen slik at du ikke kan se dem lenger. Og mange av de fine trærne er hugget ned.
    Det er faktisk ikke NRKs oppgave å konkurrere med de kommersielle radioene på disses premisser, men å tilby innhold du ikke finner på de andre kanalene. Det er det SR gjør og som NRK ser ut til å ha glemt.

    Når programmet på NRK Klassisk i løpet av en dag består at "Musikkfrokost", "Gull med Gro" og "Perler på en snor" er det ikke mye som får en til å ville slå på kanalen.

    NB: Jeg tviler ikke på at det er folk som elsker å høre på listepop fra 60-tallet 24 timer i døgnet dag etter dag (slik som Radio Vinyl spiller) eller enkeltsatser fra klassiske verk spilt litt hulter til bulter, men det er ikke god radio i min verden.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis det er NAIM Uniti Star til 54000 kr, du sikter til, så er den knapt sammenliknbart med en DAB tuner.
    Det var et direkte svar på det du spurte etter.
    Den har (i tillegg til CD-spiller og forsterker) nettverkstreamer der nettradio enkelt kan betjenes med fjernkontroll - og betjeningsknapper på selve apparatet.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jo, NRK har endret seg. Mange dyktige journalister har sluttet. Program er flyttet til spesialkanaler der de drukner i pludreradio. De fine trærne har forsvunnet inn i skogen slik at du ikke kan se dem lenger. Og mange av de fine trærne er hugget ned.
    Det er faktisk ikke NRKs oppgave å konkurrere med de kommersielle radioene på disses premisser, men å tilby innhold du ikke finner på de andre kanalene. Det er det SR gjør og som NRK ser ut til å ha glemt.

    Når programmet på NRK Klassisk i løpet av en dag består at "Musikkfrokost", "Gull med Gro" og "Perler på en snor" er det ikke mye som får en til å ville slå på kanalen.

    NB: Jeg tviler ikke på at det er folk som elsker å høre på listepop fra 60-tallet 24 timer i døgnet dag etter dag (slik som Radio Vinyl spiller) eller enkeltsatser fra klassiske verk spilt litt hulter til bulter, men det er ikke god radio i min verden.
    Jeg hører for det meste på P1+, og alltid i bil. Hjemme er det TV. Men er noen ganger innom flere kanaler, men lite klassisk.
    Og der er jo din musikksmak. Mens SR P2 sender ikke klassisk musikk 24/7. Og verden går videre både i Nrk og SR.
    Programmer kommer og går, det samme med programledere og ikke minst de som bestemmer hvordan Nrk skal høres ut og ses ut.
    Og allting var bedre før ? Lite man kan gjøre med det. Da får man finne nye favoritter på alle plan.
    Etter å ha solgt plater i noen tiår, vært DJ i noen tiår, jobbet i radio et tiår, og vært på Facebook siden 2009, så er smaken her i Norge når det gjelder musikk, utrolig smal og utrolig vid.
    Det er umulig å tilfredsstille alle. Det har det alltid vært.
    men: Variety is the spice of life.
    PS: Etter å ha hørt svensk radio og sett svensk TV i alt for mange år, og med en bror som har bodd i Sverige i mange år, så
    er det nok bare en ting Norge har felles med Sverige. ::: Grensen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn