Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det var nok et eksempel på hva DABB ikke gjør. En burde jo kunne ta med seg DABB kanaler en liker over hele landet om det skulle være et framsteg vs FM. Dessuten, igjen som et eksempel, RTBG har vesentlig bedre dekningsområde via FM en via DABB.
    Aner ikke hvor mange pludrekanaler som DAFFES, og selv en del av de faller raskt bort når en beveger seg ut fra sentrale Viken. Nei, DAKKE meg til litt FM surfing når en farter. Til og med den lokale Landbrukstimen på FM fremstår som rik kunnskapsformidler sammenligned med såkalt «riksdekkende» pludrekomm våsekanaler. For dere 1 (en) kanalslyttere med hørselskade, der man eldri skifter kanal er sikkert DAFF boten sim helliger mudlet grei nok.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vet ikke om jeg forstår deg rett, men du vil kunne høre lokale kanaler du liker over hele landet. Det var det vi ønsket oss når vi jobbet i Radio Classic=Oslo på 90 tallet. Men er det radio Tønsberg du sikter til så når den mye lengre på DAB enn FM i Østfold.
    Ellers sender den vel på nett, så da er den tilgjengelig der du vil.
    Etter det jeg har fått med meg så blir det en del lokalradioer å høre i det nye nasjonale DAB nettet i løpet av året. Noen fra Agder i hvertfall som nå kan høres i Oslo.
    Nå har vi hatt lokale FM kanaler i en del tiår, uten at man har hørt noen klage på dem.
    Men så fort man har en kanal med country, norsk pop, rock osv. så er det pludre kanaler. Her er det musikken som spilles som er det viktigste.
    Også for de som hører på.
    Ellers har vi i mer enn 25 år hatt P4 og mer enn 10 år hatt Radio Norge og en del steder Radio Metro i snart ti år. Er disse de pludrekanalene det siktes til?
    Jeg har kjørt fra Fredrikst til Gausdal med bare FM radio=E6. Det var stort sett bare skurr 90 % av vegen. En slik FM radio som mens man kjører viser hva som er tilgjengelig på sitt display. Nær Lillehammer kom Metro og var brukbar, men med de vanlige skurr skurr lydene både titt og ofte.
    Man må jo være desperat for å kunne like denne formen for radiodistribusjon.
    Kontra en sømløs opplevelse DAB gir.
    Selvom Metro som en lokal stasjon flere steder i landet har en begrensning på rekkevidde.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du får bare surre rundt med den ene kanalen og skurrelyden. For min del tar jeg med meg FM sendinger om mulig og legger hele den audiovisuelle verden for mine føtter via nettet, når og hvor jeg vil, bil, båt hjemme, wattnot...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du får bare surre rundt med den ene kanalen og skurrelyden. For min del tar jeg med meg FM sendinger om mulig og legger hele den audiovisuelle verden for mine føtter via nettet, når og hvor jeg vil, bil, båt hjemme, wattnot...
    Fritt valg i øverste hylle.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Du får bare surre rundt med den ene kanalen og skurrelyden. For min del tar jeg med meg FM sendinger om mulig og legger hele den audiovisuelle verden for mine føtter via nettet, når og hvor jeg vil, bil, båt hjemme, wattnot...
    Jeg bare undres, er P4/Radio Norge bedre hvis det sendes over FM?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Aner ikke. P4 / RN sender ikke på FM men Metro og Radio Tønsberg mfl. sender både på DABB og FM så da kan man selv sammenligne.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    ^Dersom de sender på DABB så er det ikke så merkelig at ingen kjenner til dem. Dagens standard er DAB+
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ^Dersom de sender på DABB så er det ikke så merkelig at ingen kjenner til dem. Dagens standard er DAB+
    Vi kaller det DAB fordi folk flest vet hva det er. DAB+ er standard i Norge, P4 sender fremdeles på vanlig DAB.
    Mens Radio Tønsberg og Metro bruker DAB+, og FM.
    Metro kommer fint inn på Verdens Ende fra Østfold, og Tønsberg kommer inn langs Østfoldkysten…
    Og på parkeringsplassen ved Kalnes.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Må vel bare erkjenne at ikke alle har like høye kvalitetskrav og er mer enn fornøyd med et svært begrenset tilbud av kanaler og ellers sier seg godt fornøyd med Fisher Price lyd....
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    EDB har iallefall skapt mange problemer og skandaler, det er riktig. Forsvaret, helsevesenet, kommunesektoren, skolevesenet og endel private bedrifter. Dessuten har vi den evige trusselen om hacking. Det evige kravet om nytt og bedre utstyr til den nye og bedre programvaren. Skulle gjerne sett et regnestykke om hva vi har tjent og hva det har kostet med digitalisering. Har det lønt seg?

    Mht DAB-radio så har det bare kostet, og ikke gitt noe interessant igjen. Radio er fremdeles bare radio, som en viss mann på forumet gjentar i det uendelige.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    EDB har iallefall skapt mange problemer og skandaler, det er riktig. Forsvaret, helsevesenet, kommunesektoren, skolevesenet og endel private bedrifter. Dessuten har vi den evige trusselen om hacking. Det evige kravet om nytt og bedre utstyr til den nye og bedre programvaren. Skulle gjerne sett et regnestykke om hva vi har tjent og hva det har kostet med digitalisering. Har det lønt seg?

    Mht DAB-radio så har det bare kostet, og ikke gitt noe interessant igjen. Radio er fremdeles bare radio, som en viss mann på forumet gjentar i det uendelige.
    Fordi du kan stille dette spørsmålet her inne forteller helt klar at det har lønt seg.
    Men vet at mange sliter med all den «nye» teknologien.
    Var så imponert over broren min som jobbet på IBM og holdt på med datamaskiner hele sitt liv.
    Tenkte at dette ville jeg få problemer med. Men det gikk ganske fint.
    Til og med DAB har jeg fått til. 😎😎😎
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fordi du kan stille dette spørsmålet her inne forteller helt klar at det har lønt seg.
    Men vet at mange sliter med all den «nye» teknologien.
    Var så imponert over broren min som jobbet på IBM og holdt på med datamaskiner hele sitt liv.
    Tenkte at dette ville jeg få problemer med. Men det gikk ganske fint.
    Til og med DAB har jeg fått til. 😎😎😎
    Ps: Det er radio. Som det har vært siden 50 tallet. Nå i tillegg mye «radio» på nett, akkurat som TV.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Må vel bare erkjenne at ikke alle har like høye kvalitetskrav og er mer enn fornøyd med et svært begrenset tilbud av kanaler og ellers sier seg godt fornøyd med Fisher Price lyd....
    Gjennom mitt lange liv så har jeg hørt mange år med Radio Lux på mellombølge, en del svensk P3 på FM, senere svensk P3 fra kassett i bilen, tatt opp av min bror. Så en del amerikansk radio fra New York tatt opp av meg selv.
    Så Nrk på FM i div. biler, for å høre på egne radioprogrammer. Slutten av 80 og det meste av 90 tallet, noen tusen timer med radiolyd fra små monitorer i div. studio. Og innimellom masse mixkassetter.
    Så DAB fra 2002, i et par forskjellige biler. Det var radiolyd.
    40 til 50 år siden man hørte på radio hjemme, gjennom stereoanlegget. Det var også radiolyd.
    Som i dag. Radiolyd. Fra digitale filer. Gamle radioprogrammer digitalisert. Radiolyd.
    Å spille CD eller strømme er noe helt annet. Både hjemme og i bilen.
    Men har man vokst opp med radio, så setter man pris på radio. Fin bakgrunn når man er ute og kjører.
    Og noen ganger minnepinne med egne programmer, eller CD.
    Men mest radio.
    Som i dag sendes via DAB med et utmerket resultat. En sømløs opplevelse. Aldri skurr og ffffttt lyder.
    Alltid dekning.
    Rockford/Fosgate. Som gir meg god radiolyd. Som forventet.
    Ps: når så man sist en test av FM/DAB tunere eller bilradioer ?
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, :cautious:DAB-lobbyen kan få sagt det!
    Ja, det er virkeligheten. I den virkelige verden. Det er 45 måneder siden det riksdekkende FM nettet i Norge ble slukket.
    I fjor søkte 129 lokalradioer myndighetene i Norge om støtte til digitalisering.
    For noen uker siden fikk Oslo 3 nye radiokanaler på DAB.
    Mens all mulig kommunikasjon i Norge og de fleste andre steder i verden foregår digitalt.
    Med unntak av radiosendinger på FM og Mellombølge.
    Mange som driver med jakt bruker fremdeles sine gamle, analoge radioer til kommunikasjon, men anbefales å bytte til digital.
    På det lille kontinentet Australia bruker man fremdeles analog UHF og VHF, men ingenting slår en SATphone….
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Mange her som virkelig hater DAB ser det ut som. Artig å lese utrolig spydige kommentarer poå løpende bånd. Stå på DAB motstandere, dere kan få tilbake FM hvis dere klager litt mer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Mange her som virkelig hater DAB ser det ut som. Artig å lese utrolig spydige kommentarer poå løpende bånd. Stå på DAB motstandere, dere kan få tilbake FM hvis dere klager litt mer.
    FM er jo ikke borte. Bare den riksdekkende varianten. Som gjør at DAB er suveren i bil. Hver dag. Over hele Norge.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Mange her som virkelig hater DAB ser det ut som. Artig å lese utrolig spydige kommentarer poå løpende bånd. Stå på DAB motstandere, dere kan få tilbake FM hvis dere klager litt mer.
    Da burde du ta en titt på et par av de anti DAB Facebookgruppene….utrolig underholdene…🤣🤣🤣
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Som vanlig på en fredag mellom 14.00 og 15.00 på Nrk P1+, en time med Bård Ose, nydelig musikk og upåklagelig lyd.
    I dag, en time med George Harrison. RadioRadio. 🇳🇴🇬🇧😎
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hele vitsen med radio, som det alltid har vært, er at det man får på radio, får man når den slåes på. I bilen eller hjemme.
    Før i verden visste man når Ti i Skuddet, eller Pop spesial kom. Jeg vet at det er bra musikk på P1+ hver fredag mellom 14 og 15. Nå hsr jeg vært ute og kjørt på denne tiden to fredager på rad. Sikkert gått glipp av flere fredager før, men sånn er det med radio.
    La ut dette fordi så mange klager over dårlig radio. Men det ville ikke falle meg inn å høre på radio på noen annen måte.
    Radio er radio, og det er live. For min del i bilen, enten jeg liker det jeg hører, eller ikke. Da bytter man kanal.
    TV er noe helt annet.
    PS: men fint om noen hører på Bård Ose via en app. Når som helst.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hele vitsen med radio, som det alltid har vært, er at det man får på radio, får man når den slåes på. I bilen eller hjemme.
    Før i verden visste man når Ti i Skuddet, eller Pop spesial kom. Jeg vet at det er bra musikk på P1+ hver fredag mellom 14 og 15. Nå hsr jeg vært ute og kjørt på denne tiden to fredager på rad. Sikkert gått glipp av flere fredager før, men sånn er det med radio.
    La ut dette fordi så mange klager over dårlig radio. Men det ville ikke falle meg inn å høre på radio på noen annen måte.
    Radio er radio, og det er live. For min del i bilen, enten jeg liker det jeg hører, eller ikke. Da bytter man kanal.
    TV er noe helt annet.
    PS: men fint om noen hører på Bård Ose via en app. Når som helst.
    DAB og forskjellige apper er gammeldags!
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Var innom hos muttern i går, hvor hun hadde koblet opp en nyinnkjøpt cd + radio. Så att det var en Dab radio, men fikk bare inn 4-5 lokale stasjoner når jeg søkte på den. Ingen Nrk kanaler, burde ikke ordinær Dab fjernes fra butikkhyllene og kun Dab+ være tilgjengelig.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    NRK og de fleste andre gikk over til DAB+ i 2017. Hvis moren din har kjøpt en "ny" radio i Norge i 2021 som ikke støtter DAB+ har hun blitt lurt!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB og forskjellige apper er gammeldags!
    Det er din mening.
    Apper også ? Hvordan kommuniserer du med HiFi sentralen da ?
    Bruker du Windows og Netscape med fastlinjetelefon ?
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Var innom hos muttern i går, hvor hun hadde koblet opp en nyinnkjøpt cd + radio. Så att det var en Dab radio, men fikk bare inn 4-5 lokale stasjoner når jeg søkte på den. Ingen Nrk kanaler, burde ikke ordinær Dab fjernes fra butikkhyllene og kun Dab+ være tilgjengelig.
    DAB + radioer kom i butikkene i 2009. Sjekk bruksanvisning på radio. Men alle kanaler nå sender DAB+bortsett fra P4, og får du inn noen skal du få inn alle. Gjør ett nytt søk, og sørg for at antenne er tilkoblet. Den bør stå loddrett.
    Hvor omtrent bor din mor ?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Hu bor på Åssiden i Drammen, jeg gjør ett nytt søk neste gang jeg er der så fremt hun ikke har ordne det sjæl til da.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Skriften var liten på spilleren, ute på sykkeltur og uten lesebriller med meg. Er nok dom det skrives her oppe, en Dab+.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er din mening.
    Apper også ? Hvordan kommuniserer du med HiFi sentralen da ?
    Bruker du Windows og Netscape med fastlinjetelefon ?
    Windows er vel ikke app. Men har ikke bruk for DAB eller noen apper.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn