DAC før DSP?

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
312
Antall liker
760
Sted
Porsgrunn
Er klar over at noen har fått en del spørsmål om dette, men jeg har ikke funnet noen egentlige svar som gir meg noe fornuftig.
Det har seg slik at jeg bruker for det meste en Bluesound node 2i, hvor den innebygde DAC'en har forbedrings potensiale i følge de fleste.
Men siden jeg har et aktivt 3 veis system med DBX PA2 som siste ledd før effektforsterkerne, lurer jeg på om det er noe å hente ved å la en Topping D30 ta seg av konverteringen fra node 2I via coax før DBX PA2.
Jeg har også tidligere brukt en Arcam DAC som konverter for CD mediet, men strømforsyningen har tatt kvelden.
Men ved å la Topping ta seg av dette også, har jeg muligheten til å få konvertert CD mediet optisk via samme konverter.
Så vil jeg oppnå noe forbedring ved å la Topping D30 ta seg av alt? eller vil DBX PA2 som siste konverter, degenerere så mye at det ikke har noe for seg.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har ikke dbx pa2 coax inn? Hvis den har det, er det lite lurt å kjøre først dac og så tanke det igjennom analoginngangene på dbx. Du må uansett igjennom dbx sine dacer, men det er ugunstig å kjøre to ekstra steg konvertering før dsp.

Johan-Kr
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Ja, mulig jeg misforstod OP men hva i alle verden skulle en ekstra DA-AD konvertering være godt for?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
det lureste er nok å bytte dsp. selv de dyrere dbx er ikke spesielt gode.


sammenlignet med minidsp, men den er desverre bare stereo 2veis.
 

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
312
Antall liker
760
Sted
Porsgrunn
Så i praksis vil den dårligste dac'en , dvs.pa2 bestemme sluttresultatet for systemet. Dritt inn /dritt ut gjelder kun før pa2 hvor pa2 vil være sluttresultatet uansett. Best mulig kilde før siste konvertering har kanskje ikke mye og si.
 

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
312
Antall liker
760
Sted
Porsgrunn
Har ikke dbx pa2 coax inn? Hvis den har det, er det lite lurt å kjøre først dac og så tanke det igjennom analoginngangene på dbx. Du må uansett igjennom dbx sine dacer, men det er ugunstig å kjøre to ekstra steg konvertering før dsp.

Johan-Kr
Dbx pa2 har bal.inn. kjører bal.ut til alle effekt forsterkere.
 

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
312
Antall liker
760
Sted
Porsgrunn
Ja, mulig jeg misforstod OP men hva i alle verden skulle en ekstra DA-AD konvertering være godt for?
Så best mulig konvertering etter Node 2i har ikke noe for seg, siden den må konverteres på nytt via pa2. Å bruke balanserte utganger fra event. Topping D30 etter første kilde, helt frem til effektforsterkere vil ikke ha noe å si med unntak av redusert støy/endret innspenning?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ser nå at den dbx-saken ikke har digitale innganger. I det tilfellet, gir det ikke ekstra da/ad-konvertering om du konvertereri node 2 eller i extern dac. Skitt inn=skitt ut. Om du setter inn en bedre dac først, kan dette hjelpe positivt på (Fordel med bder kilde). Balansert input er bare positivt. Jo bedre tilpassing du har til inngangsnivået ad-converteren, jo bedre er det.

Johan-Kr
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.478
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
IMO er det beste du kan gjøre å spare dac- pengene ved å bytte ut dbx- en med noe med bedre dacer/adcer. Da sparer du en konverteringssyklus, og kostnader for en ekstra dac.

Mvh
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
IMO er det beste du kan gjøre å spare dac- pengene ved å bytte ut dbx- en med noe med bedre dacer/adcer. Da sparer du en konverteringssyklus, og kostnader for en ekstra dac.

Mvh
Høres ut som den beste løsningen om en vil ha en forbedring.
 
Topp Bunn