Digitale avspillere DAC, hva skal man kjøpe?

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Hei.

Har lenge gått og grublet på en løsning for å integrere en DAC i oppsettet mitt, men har ikke det filla peil på hva som er en god DAC.
???
Har gjort mye research uten at det har gitt meg noen åpenbaringer, derfor denne tråden med håp om et skyv i riktig retning.

Noen kriterier har jeg, Den må være enkel og kompakt, må være trådløs med tanke på strømming av musikken og håndtere best mulig bånd bredde med minst mulig jitter. Og alt dette til en fornuftig kostnad.

Dette er noen eksempler på DACer som jeg har sett på: Mass Fidelity Relay Hi-Fi Bluetooth receiver - Receiver og forsterker - Elkj�p Advance Acoustic WTX-500 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning Henry Audio — High Fidelity USB DAC 128 sist nevnte er ikke trådløs, men kanskje noen vet om gode digitale bluetooth mottakere?

Alle tips, råd og forslag tas imot med stor takk. :)
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Er jo litt forskjellige produkter du linker til her. er det en DAC eller en Bluetooth reciever du skal ha? jeg har den Mass Fidelity Relay den funker fint som reciever. den fra Henry audio er en USB dac.

Skal du bruke den på Marantz sr-7005 ?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Du har jo Airplay og dac i din receiver, kan du ikke bruke den?
Mass Fidelity saken er jo lekker og også alt du trenger, i tillegg har du her dac innebygget.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
leifeinar skrev:
Er jo litt forskjellige produkter du linker til her. er det en DAC eller en Bluetooth reciever du skal ha? jeg har den Mass Fidelity Relay den funker fint som reciever. den fra Henry audio er en USB dac.

Skal du bruke den på Marantz sr-7005 ?
Ja er tenkt brukt med Marantzen. Hadde mest tenkt på en DAC med integrert Bluetooth eller andre trådløse forbindelse som fungerer opp mot nettbrett/mobil. Men har også vært inne på tanke å prøve den Henry Audioen med en receiver utenom.

Uansett, den Mass Fidelityen virker interessant.

satriani skrev:
Litt opp i pris, men denne virrker bra: Strømming: TEST: Simple Audio Roomplayer 1 - DinSide

Du har jo ganske bra utstyr forøvrig, fortjener bedre enn en dac til 2k fra elkjøp! ;)


Penger er, som med det meste, den styrende faktoren. Simpel Audio blir simpelthen for dyrt. Men takk for tipset. :)

Du har jo Airplay og dac i din receiver, kan du ikke bruke den?
Mass Fidelity saken er jo lekker og også alt du trenger, i tillegg har du her dac innebygget.
Airplay kan vel kun brukes opp mot apple produkter? Og det er noe som jeg ikke har i mitt hus. :)

En trådløs strømnings løsning hvor jeg kan bruke DACen i Marantzen er også er interessant.
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Ingen vits å betale 2000kr for en blutooth receiver når du får andre for 500kr...
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
ligger det ikke en arcam rdac her på torget, tror den har bluetooth. en god dac skal det være. Det kan ha vært finn.no. mener den var rimelig priset.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Takker så mye for mange gode innspill. Setter stor pris på det. ;D

Tenker jeg går for en Bluetooth reciever denne gangen, DACen i Marantzen er jo ikke helt håpløs for å si det sånn, også kan jeg eventuelt bygge ut med en god DAC fra brukten etter hvert.

Tror jeg går for Argon BT2, med mindre det er noen som har prøvd den ut og har dårlige erfaringer på noen måter.?.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Be om å kunne returnere den hvis den ikke fungerer i anlegget ditt. Den sender ut 24/192 og mange produkter takler kun 24/96 inn på optisk inngang.
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Den sender ut 24/192
Den MÅ ha 24/192, jeg var optemist og prøvde uten resultat, funker fint med RCA også. kjøpte til slutt coax/optisk konverter med det ble for mye spaghetti :)

ser at det står "D/A Conversion192kHz/24-bit" på Marantz sine sider.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Takker for info leifeinar, da går jeg nok for en Argon BT2 også lar jeg DACen i Marantzen gjøre konverteringen enn så lenge. :cool:

Tenkte jeg skulle spandere på meg en optisk kabel fra klubben når jeg først er der, eller er det like så greit å bruke det som jeg har hjemme fra ukjent produsent?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tenkte jeg skulle spandere på meg en optisk kabel fra klubben når jeg først er der, eller er det like så greit å bruke det som jeg har hjemme fra ukjent produsent?
En del av de billigste optiske kablene jeg har hatt, har vært ganske slarkete i pluggen - såpass at kablene har løsnet i f.m. støvsuging eller flytting av komponenter - men hvis du ikke har det problemet, ser jeg ikke noe stort poeng i å bytte kabel. Tipper at du ikke vil merke noen forskjell på lyden.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Ville heller kjøpt en ny CD-plate enn å "oppgradere" en optisk kabel.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Hei.

Det ble kjøpt inn en Argon BT2 for en tid tilbake. Meget enkel sak å ta i bruk, og fungere stort sett fint. Dvs er fornøyd med produktets enkelthet. Men synes det kommer for lavt volume ut fra den.?. Tror nok jeg må kjøre på en dac av litt kvalitet. Og er da igjen svært mottakelig for gode forslag. :)

Har sett en del på Abrahamsen A-DAC og Hegel HD2, men disse er slik jeg har forstått det kun USB-dac, får vell ikke brukt de med Argonen, noen som vet?
 
Sist redigert:
Topp Bunn