DAC kit fra DIY HiFi Supply

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Sjekk ut denne:

http://www.diyhifisupply.com/diyhs_satch.htm

Prisen er ikke langt unna Audio Note 1.1 kit'et. Vurderer sterkt et av dem. Er det noen med peiling som våger å synse litt om disse to satt opp mot hverandre?

God helg!
- josi
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ikke annet enn at AN har roerbasert utgang, og at den andre ser ut til aa vaere transistorbasert!
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
De er jo ganske forskjellige. Jeg ville ikke kjøpt noen av dem hvis du ikke er interessert i å modde litt.

AN dacen bruker AD1865, passiv I/V, og rørtrinn. Det er en combo som jeg kan like. Men fordi de ikke bruker oversampling har de lagt lavpassfilteret latterlig lavt (-2dB ved 20kHz ::)). Bortsett fra det virker det veldig ålreit.

Hifisupply sin dac bruker TDA1541, aktiv I/V med OPA604, og opamp buffer i tillegg. Aktiv I/V er i prinsippet bedre, fordi du belaster dacen mindre, og får dermed mindre forvrengning. Her ville jeg i alle fall byttet operasjonsforsterkerne til noe bedre, og tappet signalet rett etter I/V-trinnet. Den har regulerbar strømforsyning, så du kan velge fritt blant op amper.

Et vanskelig valg. Veldig forskjellige dacer. Begge chipene er etter sigende veldig gode, så det er løsningen på I/V og buffer som avgjør. Jeg tror jeg ville gått for den siste, med en del tweaks. Eller et helt annet kit. :)
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takk for tilbakemeldinger :).

Erland, DAC'en har 2 sett utganger. Det andre er med trafoer.

DIY_dude, det finnes en oppgradering so bl.a. inkluderer "Polystyrene output section caps (8pcs), Elna Silmic coupling caps, 2 pcs Buf634P, 2 pcs AD8610 on Browndog adapters. Vil dette gjøre susen?

Alle andre synspunkter mottas med med glede ;D

- josi
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hvem i sin villeste forstand konstruerer en DAC med verdens dårligste digital-filter? (SAA7220).
Heldigvis kan den visst brukes "filterløst"...

Arne K

BTW; - en AN-Dac kan du simulere med hvilken som helst annen "vanlig" DAC, bare kast et ullteppe over høyttaleren... ;D
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Cobra2 skrev:
BTW; - en AN-Dac kan du simulere med hvilken som helst annen "vanlig" DAC, bare kast et ullteppe over høyttaleren... ;D
;D


Er det aktuelt å vurdere noe sånt isteden? http://www.twistedpearaudio.com/opus/opus.aspx

Her får du riktignok ikke kit med kabinett og trafoer, men du får moduler både for USB, spdif og toslink inngang, og du kan velge å kjøre bufferløst hvis du vil, balansert eller SE, upsampling og reclocking. Veldig fleksibelt, billig og nymotens. Riktignok "out of stock" akkurat for øyeblikket. Jeg skal kjøpe denne selv når de får inn nye print.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Absolutt en aktuell kandidat! Her er det mange muligheter, og tilvalg, så nybegynneren bør maile/få bekreftet at alt nødvendig er tilstede.

Arne K
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Cobra2 skrev:
Hvem i sin villeste forstand konstruerer en DAC med verdens dårligste digital-filter? (SAA7220).
Philips gjorde det på en heldig dag. Noen sier det er verdens beste chipsett (TDA 1541 +SAA7220). Jeg vet ikke, men det passer mine ører bedre enn alt annet jeg har hørt.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Cobra2 skrev:
BTW; - en AN-Dac kan du simulere med hvilken som helst annen "vanlig" DAC, bare kast et ullteppe over høyttaleren... ;D
Hahaha ,de kan spøke de ;D

Angående DIY HIfi Supply har jeg gode erfaringer.Har ikke hørt denne DACen men sånn generelt ellers syns jeg deres produkt får meg til å tenke ørlite mer lyd enn musikk sammenlignet med AN,men samtidig låter DIY H S sine produkter mye mer naturlig enn en del mye dyrere "high-end" rask jeg har hørt :)
TRAM,en forforsterker de hadde(ser ut som de har fjernet denne ??? ) , tror jeg man uten blygsel kunne sammenlignet med mange ferdigting til 50-100 tusen uten at den ville gjort seg bort.

Mvh
Rune
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takk fo OPUS tipset, ser spennende ut! Noen som har andre aktuelle kandidater som bør sjekkes ut?

- josi
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Nå har de åpnet for forhåndsbestilling av OPUS-modulene. Shippingdato er 18. februar. Min er i bestilling, med reklokkingsmodul. 8) Kosta 1300,- kr inkludert frakt.
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hva med power til OPUS. Går det greit på 230 VAC?

Ser forresten ut som USB modulen får power via USB kabelen (kanskje jeg ikke leste godt nok). Det er vel ingen spesielt god og stabil løsning?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
josi skrev:
Hva med power til OPUS. Går det greit på 230 VAC?

Ser forresten ut som USB modulen får power via USB kabelen (kanskje jeg ikke leste godt nok). Det er vel ingen spesielt god og stabil løsning?
Trafo må kjøpes separat. På Elfa har de vel stort sett bare trafoer med 230V primærspenning.

USB-receiveren er forsynt via pcen, ja. Det er en helt ålreit løsning så lenge det kun er snakk om I2S signalet som skal sendes videre til reklokking og derfra til dacen. Så lenge du ikke skal bruke den analoge utgangen på USB-receiveren er det ikke noe særlig å hente på en egen strømforsyning.
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei DIY_dude, takk for folkeopplysningen:

"USB-receiveren er forsynt via pcen, ja. Det er en helt ålreit løsning så lenge det kun er snakk om I2S signalet som skal sendes videre til reklokking og derfra til dacen. Så lenge du ikke skal bruke den analoge utgangen på USB-receiveren er det ikke noe særlig å hente på en egen strømforsyning."

Selv er jeg på temmelig tynn is her 8)
 
Topp Bunn