Dac, or not to dac?

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Hei godtfolk!
Bruker i dag en Bluesound Node 2i. Den fungerer veldig stabilt, streaming over wifi er svært lettvint og brukervennligheten/grensesnittet er svært bra. Det jeg lurer på er veien videre. Investere i en god dac eller ny streamer. Muligheten for streaming over wifi er ett must.
Om jeg skulle velge å gå for f.eks en Auralic Altair G1, Gold Note DS-10 eller en variant fra Matrix vil jeg fortsatt ha samme gode brukervennlighet og stabilitet?
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.374
Antall liker
1.265
Torget vurderinger
1
Ja, dette vil ikke påvirke nodens brukervennlighet.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Det vet jeg. Det jeg på en noe klønete måte prøver å spørre om er har nevnte streamere samme godt brukervennligheten og stabiliteten? Vil eksempelvis en Auralic Altair være en bedre streamer enn en Node og en 20Kkr dac?
 
X

X186841

Gjest
Liker du programvaren/funksjonaliteten til Node,n så er del vel bare å fortsette med den og koble på en topping D90 eller DX7 PRO som du får kjøpt her på sentralens nettbutikk.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Topping er sikkert bra, men ut i fra det jeg har lest så tror jeg noe ala Denafrips eller en annen r2r dac passer meg bedre..
 
X

X186841

Gjest
Ja trenger du å farge lyden litt så er ikke Topping det rette.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg bruker Node2 og vurderte ny streamer da jeg bruker analogutgangen på Node’n, men kjøpte meg i første omgang en ny r2r dac som dukker opp en av dagene. Håper at det var en riktig avgjørelse. Gir det en sjanse med den dac’en eller en annen før jeg prøver en annen streamer.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei godtfolk!
Bruker i dag en Bluesound Node 2i. Den fungerer veldig stabilt, streaming over wifi er svært lettvint og brukervennligheten/grensesnittet er svært bra. Det jeg lurer på er veien videre. Investere i en god dac eller ny streamer. Muligheten for streaming over wifi er ett must.
Om jeg skulle velge å gå for f.eks en Auralic Altair G1, Gold Note DS-10 eller en variant fra Matrix vil jeg fortsatt ha samme gode brukervennlighet og stabilitet?
Spørs jo hva du streamer da, og om du ønsker native strømmetjenester (ala Spotify Connect, Tidal, andre) eller integrert i produktets app? Eller streamer du egne filer?
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Jeg bruker Node2 og vurderte ny streamer da jeg bruker analogutgangen på Node’n, men kjøpte meg i første omgang en ny r2r dac som dukker opp en av dagene. Håper at det var en riktig avgjørelse. Gir det en sjanse med den dac’en eller en annen før jeg prøver en annen streamer.
Noe sier meg at jeg kommer til å gjøre det samme. Lov å spørre hvilken dac du endte opp med?
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
649
Antall liker
553
Topping er sikkert bra, men ut i fra det jeg har lest så tror jeg noe ala Denafrips eller en annen r2r dac passer meg bedre..
Har selv Topping D70 med blåtann .Har også Denafrips ares II .Har ikke gjort noen test mellom dem men har vekslet mellom dem på samme låter og jeg med mitt anlegg og mine ører synes faktisk det er lite forskjell på dem er ikke sikker jeg ville plukket rett på blindtest.hadde nokk klart det de første timene på Denafrips.nå blir ikke denne øvelsen korrekt da denne vekslingen har vært med blåtann på topping og USB PÅ Denafrips .min vurdering er vell i favør av Topping da den er tørrere/bedre bass og den har blåtann. Vil nok tro forskjeller er større på R2R dac'er med dårligere målinger enn Denafrips.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
@BritFi
Bruker kun Tidal.
Ja, da er det jo kanskje det å bruke mye penger på en påkostet streamer i seg selv unødvendig.
Bedre å teste ut en ny DAC på BS? Bruker du Tidal MQA må du tenke på dette.
Om du ikke ønsker en ekstra boks, men generelt god lyd fra en streamer ala den du har nå, så er Lumin D2 et tips.
Lekker, flott sak. Om det lydmessig er så mye å hente ved å oppgradere fra BS, tja..noen eksperter påstår det.
Hørt og testet Lumin i oppsett, likte den veldig godt, men dessverre lyd ut på ukjent HiFi.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Har Tidal MQA nå, men ser ikke på det som en nødvendighet. Ingen r2r dacer støtter MQA så vidt jeg vet. Lumin har jeg virkelig troa på, men da må jeg strekker opp mange meter med kabel eller ordne meg med MESH nettverk. Får undersøke litt rundt om noen forhandlere er villige til å låne meg en dac.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er det noen som tror MQA er den "nye vinen"? Fort gjort å glemme sin historie hvor luringer innen bransjen har gitt oss løsninger som vi kanskje ikke trenger.. HDCD, DVD Audio, SACD.. Tviler på at lyd var det viktigste, mer det å selge de samme skivene på nytt til troskyldige...
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Håpet er at Qobus skal komme til Norge. Da er det plutselig veldig mange dacer som støtter høyoppløst lyd. (Hvis jeg ikke har misforstått noe fullstendig🤷)
 
X

X186841

Gjest
Finnes også litt MQA materiell på Qobuz, men det er fordi plateselskapet ikke leverer noe annet til dem. Ikke merket men ser det i Roon og på dac,n
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Eneste erfaringen jeg har med MQA er gjennom Node 2i’s innebygde dac. Hadde vært interessant å høre «Tidal Hifi» på sitt beste sammenlignet med MQA utgaven av samme sang/album.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.140
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et par selskaper har solgt "sjela" si til MQA dessverre. Mange redbook pcm filer er blitt erstattet med lossy MQA :(
Dvs. valget om å velge standard og MQA forsvinner.
Warner katalogen. CEO i MQA kommer vel fra Warner også?
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.189
Antall liker
2.659
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Node2 og vurderte ny streamer da jeg bruker analogutgangen på Node’n, men kjøpte meg i første omgang en ny r2r dac som dukker opp en av dagene. Håper at det var en riktig avgjørelse. Gir det en sjanse med den dac’en eller en annen før jeg prøver en annen streamer.
Da håper jeg du kommer tilbake med en brief rewiev :)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har Tidal MQA nå, men ser ikke på det som en nødvendighet. Ingen r2r dacer støtter MQA så vidt jeg vet. Lumin har jeg virkelig troa på, men da må jeg strekker opp mange meter med kabel eller ordne meg med MESH nettverk. Får undersøke litt rundt om noen forhandlere er villige til å låne meg en dac.
På min Naimstreamer så er trådløst/wifi interface litt ustabilt. Jeg koplet opp en eldre airport express router bare.
Ikke satt opp for å utvide nettverket, men kun formål å få ethernet port. (Til printer og alt annet utstyr som må ha en fysisk port) Funker gull dette, og koster lite på brukten.
Riktignok ikke testet med høyoppløst lyd, men burde vel gå greit?
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Lurer på om det var på Auralic sine sider de har listet opp blant annet Mesh-system som de har «godkjent». Har inntrykk av at det ikke er hastigheten på nettet som er viktigst, men at kravet til stabilitet er høyt. @BritFi
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.828
Antall liker
50.799
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Er det noen som tror MQA er den "nye vinen"? Fort gjort å glemme sin historie hvor luringer innen bransjen har gitt oss løsninger som vi kanskje ikke trenger.. HDCD, DVD Audio, SACD.. Tviler på at lyd var det viktigste, mer det å selge de samme skivene på nytt til troskyldige...
DVD Audio funket i det minste😁
 
  • Haha
Reaksjoner: HCS

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Lurer på om det var på Auralic sine sider de har listet opp blant annet Mesh-system som de har «godkjent». Har inntrykk av at det ikke er hastigheten på nettet som er viktigst, men at kravet til stabilitet er høyt. @BritFi
Skjønner. Ingen/lav bufring da kanskje?
Apropos, Aurender har jo også glimrende streamere. På Horten messa så benyttet Mono en av disse. Kunne «blande inn» tracks fra Spotify og Tidal f.eks i Aurenders spilleliste. Skjønner teknologien funker slik på Aurender at de mellomlagrer all musikk før avspilling, for max stabilitet og lydgjengivelse(?) Usikker på om dette gjelder avspilling fra musikk tjenester ala de nevnte. Lød jo veldig bra på messa i Horten, og senere hos Stereofil. Men med ARC og Sonus Faber høyere ende så skulle det vel bare mangle. Hadde sikkert vært flott lyd fra hvasomhelst gjengitt der.
 
I

Ikke33206

Gjest
Vet ikke om det er å farge lyden det jeg har lest om gode r2r dacer.

Bruker Denafrips Pontus. Veldig fornøyd med den.
Det skal sies at mange er veldig fornøyd med Ares 2 også.
Kommer an på budsjett da. Hvis MQA er greia så er det ikke det på disse.

Se link med sammenligning mellom modellene.
http://6moons.com/audioreview_articles/denafrips8/
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Tror jeg så gjerne, @Psybient
Lite r2r dacer som selges gjennom norske nettbutikker. Gjallarhorn har Aqua, som også får veldig gode tester rundt om.
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.032
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Jeg bruker i dag Node2 som ren streamer inn i en LM-32 dac via coax. Fungerer helt strålende. Jeg er veldig fornøyd med brukervennligheten til Node og elsker lyden fra LM-32 som jeg har spekket med RCA JRC 5814A Black plate.

Behold Node og invester i en god dac er mitt råd.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Lurer på om det var på Auralic sine sider de har listet opp blant annet Mesh-system som de har «godkjent». Har inntrykk av at det ikke er hastigheten på nettet som er viktigst, men at kravet til stabilitet er høyt. @BritFi
Litt artig at de har slike krav?
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Litt artig at de har slike krav?
The ability to stream Netflix or play Pandora on your smart speaker is not necessarily an indication that your router is able to properly handle particular multicasting (SSDP) messages without dropouts, or if your router is blocking certain (IGMP/ICMP) data packets AURALiC Lightning devices rely on to provide the best experience. Some routers (usually lower-performing models supplied by your Internet Service Provider) don’t handle this type of traffic due to their firmware, or, since this kind of UDP discovery data is more vulnerable, a weak WiFi connection will affect this even as your other data connections seem fine.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.140
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvis større budsjett sjekk denne:
De bringer inn annen teknologi, og går helt egne veier.
Send spørsmål dit, og du blir tatt mer seriøst enn de fleste andre steder.

https://www.lessloss.com/echos-end-p-218.html
Egne veier? De bruker "off the shelf" modul fra soekris. Dam1021, http://www.soekris.dk/dam1021.html
Noe PSU og metall/bomull kabler. Standard USB input og selger det dyrt.

PS: Bruker samme dam1021 modul selv i et anlegg og den er god men "hemmeligheten" ligger i de digitale filtrene, om man ikke oppsampler direkte fra en streamer da.
LessLoss er ikke et firma jeg ville handlet fra.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
The ability to stream Netflix or play Pandora on your smart speaker is not necessarily an indication that your router is able to properly handle particular multicasting (SSDP) messages without dropouts, or if your router is blocking certain (IGMP/ICMP) data packets AURALiC Lightning devices rely on to provide the best experience. Some routers (usually lower-performing models supplied by your Internet Service Provider) don’t handle this type of traffic due to their firmware, or, since this kind of UDP discovery data is more vulnerable, a weak WiFi connection will affect this even as your other data connections seem fine.
Nå tenkte jeg mer på tilbakemeldinger fra brukere av Auralic, at det merket er dårlig, ustabilt og sånt..
Har selv tidligere tenkt på det merket, men nå sikter jeg vel mot noe annet.

Difor var det litt morsomt. 😉
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Ahh.. Ja, har lest mye. Mest negativt her på sentralen og mye positivt på webben ellers.
 
I

Ikke33206

Gjest
Egne veier? De bruker "off the shelf" modul fra soekris. Dam1021, http://www.soekris.dk/dam1021.html
Noe PSU og metall/bomull kabler. Standard USB input og selger det dyrt.

PS: Bruker samme dam1021 modul selv i et anlegg og den er god men "hemmeligheten" ligger i de digitale filtrene, om man ikke oppsampler direkte fra en streamer da.
LessLoss er ikke et firma jeg ville handlet fra.
Det er mange som ikke er enig med deg.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ahh.. Ja, har lest mye. Mest negativt her på sentralen og mye positivt på webben ellers.
Sier du det?
Så hva liker ikke nordmenn?
Har blant annet en på jobb som klager fælt.. Nå har han kjøpt Node 2i og skryt over den..
Jeg selv har hatt Moon, men hatet appen og solgte den igjen. Var ubrukelig.
Lumin ser ut til at folk liker. Det er vel det merket jeg kanskje kommer til å gå for.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.669
Torget vurderinger
1
Bluesound skal visstnok ha en helt ok DAC innebyggd.
Jeg syntes det ble litt tungvint med en node og skaffet like greit en forsterker med Bluesound integrert, at den støttet Bluesound var litt tilfeldig for min del.
Har prøvd noen forskjellig andre løsninger, men synes Bluesound er en av de bedre løsningene både i bruk/enkelhet og stabilitet samt lydkvalitet. Den støtter også opp til 32 bit og 384KHz.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Da håper jeg du kommer tilbake med en brief rewiev :)
Da har jeg hatt dac’en i systemet et par dager. Det er altså en eldre dac, eller egentlig så er det en dac/pre, men jeg kobler den slik at jeg kjører utenom volumet.

forskjellene er nokså tydelige på Bluesounf node2 med og uten dac, men Bluesound2 har faktisk et nokså god dac, men med Theta dspre basic2 blir musikerene tydeligere skravert og får mer rom rundt seg. Blåserekker, piano og skarptrommer kommer mer frem i mixen. Samtidig som ting blir tydeligere, blir også scenen litt større. Min dac har en naturlig sødme som særlig kommer frem på gode mixer. Tynne innspillinger låter muligens ett lite hakk tynnere om mulig, men jeg tror at Bluesounden kan maskere slike ting i litt større grad.
Når instrumenter får litt mer "spotlight" vil det også kunne få frem like mye positivt som negativt.
Alt i alt får jeg frem litt mer budskap fra musikken.

Thomas
 
Topp Bunn