DAC til Squeezebox. Noen?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei,

Nå er min Accuphase DP-78 på vei ut døra og jeg trenger en ny DAC til min Squeezebox. Jeg ser det er mange som anbefaler Benchmark så det er en av kandidatene. En annen jeg har fått anbefalt er Lessloss DAC 2004 men den er litt i dyreste laget for mitt budsjett (se www.lessloss.com). EC DAC er ikke et alternativ da jeg allerede har eid to ;) DP DAC er heller ikke noe for meg.

Noen andre anbefalinger? DIY ingen hndring.

mvh,
OS

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
OS skrev:
Hei,

Nå er min Accuphase DP-78 på vei ut døra og jeg trenger en ny DAC til min Squeezebox. Jeg ser det er mange som anbefaler Benchmark så det er en av kandidatene. En annen jeg har fått anbefalt er Lessloss DAC 2004 men den er litt i dyreste laget for mitt budsjett (se www.lessloss.com). EC DAC er ikke et alternativ da jeg allerede har eid to ;) DP DAC er heller ikke noe for meg.

mvh,
OS
Bare nysgjerrig - hvorfor i all verden bruker du ikke Accuphase DP-78 som DAC til Squeeezebox (stort bedre DAC får du vel ikke)???

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Jeg hadde tatt en titt på PS Audio sin Digital Link III. Skal etter hvert prøve å få sett nærmene på denne selv. Lossless dac'en ser også veldig interesant ut, enig i det. :)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Lexluthor skrev:
OS skrev:
Hei,

mvh,
OS
Bare nysgjerrig - hvorfor i all verden bruker du ikke Accuphase DP-78 som DAC til Squeeezebox (stort bedre DAC får du vel ikke)???
Jeg bruker den som DAC nå og den er ekstremt god men jeg har bestemt meg for å skalere ned litt og selger DP-78.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
eviltwin skrev:
Jeg hadde tatt en titt på PS Audio sin Digital Link III. Skal etter hvert prøve å få sett nærmene på denne selv. Lossless dac'en ser også veldig interesant ut, enig i det. :)
Den så interessant ut. Vet du om det er noen som selger den i Norge?

mvh,
OS

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Du får jo dCS Delius på bruktmarkedet til en billig penge, den har jo volumkontroll også..

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
OS skrev:
Den så interessant ut. Vet du om det er noen som selger den i Norge?

mvh,
OS
Norsk Audioteknikk (tlf. 22 20 00 95) har hatt den inne noen ganger, men den går visst fort ut igjen i følge Morten.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.616
Torget vurderinger
10
Jeg har akkurat kjøpt en PS AUDIO DAC hos Morten og jeg må si at på Xindak 6950 / Dynaudio Focus 140 så merket jeg tydelig forskjell på SONOS sin innebygde dac og PS AUDIO.

Tidligere har jeg på SONOS systemet hatt PMC GB1 og EC DAC med AW120/4,7 og da var ikke forskjellen så tydelig.

Enten så var det forrige oppsettet mindre avslørende eller så er PS AUDIO DAC vesentlig bedre enn EC DAC.

Jeg vurderer allikevel å bytte den inn i EC fordi jeg nå har ECI4 forsterkeren (estetiske grunner)???

OS, du har eid to EC DAC, hva er svakheten med den?

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Er godt fornøyd med Citypulse DA 3.02e.
Den har flere innganger inkl analog og USB, hodetelefonforsterker, pre out (fixed + variable).
Bestilte den ferdig oppgradert med TCXO.
DACen er basert på PCM1796 / CS 8416 (24bit/192khz)
Forsvarlig emballasje,god oppfølging og rask leveranse.
Kabler fulgte med (optisk, coax og phono).
Pris ca 2700 inkl frakt og mod. hos eddiewuhk@netvigator.com

Jeg har AKG 401 hodetelefoner, men vil skifte ut disse da potensialet er høyere.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
hel skrev:
Jeg har akkurat kjøpt en PS AUDIO DAC hos Morten og jeg må si at på Xindak 6950 / Dynaudio Focus 140 så merket jeg tydelig forskjell på SONOS sin innebygde dac og PS AUDIO.

Tidligere har jeg på SONOS systemet hatt PMC GB1 og EC DAC med AW120/4,7 og da var ikke forskjellen så tydelig.

Enten så var det forrige oppsettet mindre avslørende eller så er PS AUDIO DAC vesentlig bedre enn EC DAC.

Jeg vurderer allikevel å bytte den inn i EC fordi jeg nå har ECI4 forsterkeren (estetiske grunner)???

OS, du har eid to EC DAC, hva er svakheten med den?
De EC DACene jeg har hatt brukte Crystal Semiconductor CS4xxx DAC og jeg liker ikke lyden i de DAC'ene så godt. De har også en tendens til å ikke låse til signalet så rett som det var måtte jeg skru av og på DACen. En fordel med EC DAC er at de er veldig lett omsettelig og jeg tjente faktisk noen kroner på begge to!

mvh,
OS

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.616
Torget vurderinger
10
Hva med lyden likte du ikke?

Hva vil dette med låse si?

:)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
hel skrev:
Hva med lyden likte du ikke?

Hva vil dette med låse si?

:)
Det med lyden kan jeg ikke forklare men det med låsing var rett og slett at det ikke kom lyd ut. Noen ganger var det nok å bytte fra en inngang til en annen og tilbake med velgeren i fronten mens andre ganger måtte jeg skru av og på. Dette er et kjent problem med disse DAC'ene.

mvh,
OS

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har også hørt at EC DACene skal ha store problemer med å synce opp mot en data/sonos uten at jeg helt forstår hvorfor det skulle være slik.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.616
Torget vurderinger
10
Når jeg hadde EC dac på SONOS i våres (med MIT coax) så skjedde det overnevnte ikke en eneste gang?

Med PS Audio har jeg heller ikke opplevd noe slikt. Det eneste jeg har merket er at det er en tanke bedre lyd via USB og laptop enn coax og SONOS

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
OS skrev:
Hei,

mvh,
OS

Benchmark er i den grad overvurderet. Gang på gang har vi i Herlev HIFI Klub < før København HiFi Klub > også udenfor klubbens lokaler erfaret at det er af rent markedsføringstekniske årsager den har fået et godt ry. I virkeligheden afsløres den på et tilstrækkeligt godt anlæg som værende skærende analytisk. Et spring fra Accuphase til Benchmark er nærmest som fra den ene yderlighed til den anden.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Duelund_Support skrev:
OS skrev:
Hei,

mvh,
OS

Benchmark er i den grad overvurderet. Gang på gang har vi i Herlev HIFI Klub < før København HiFi Klub > også udenfor klubbens lokaler erfaret at det er af rent markedsføringstekniske årsager den har fået et godt ry. I virkeligheden afsløres den på et tilstrækkeligt godt anlæg som værende skærende analytisk. Et spring fra Accuphase til Benchmark er nærmest som fra den ene yderlighed til den anden.
Ja og jeg har derfor i dag bestilt meg et DAC-20 innstikkskort til min Accuphase C-2000 forforsterker. Har hatt dette kortet til test tidligere samtidig som jeg hadde DP-78 og jeg greide ikke høre forskjell. De bruker samme type DAC: DP-78 har seks AD1955 i parallell mens DAC-20 har to.

mvh,
OS

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Ikke opplevd hengende dac på denne .
PCM 1796 sitter også i en større Accuphase.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
wilbur-x skrev:
Ikke opplevd hengende dac på denne .
PCM 1796 sitter også i en større Accuphase.
Så vidt meg bekjent sitter PCM 1796 i de rimeligste Accuphase. Her er en liste jeg har laget:

ACCUPHASE DAC10 2x AD1853
ACCUPHASE DAC20 2x AD1955
ACCUPHASE DC801 8x AD1955
ACCUPHASE DP57 2x PCM1796
ACCUPHASE DP67 4x AD1955
ACCUPHASE DP78 6x AD1955
ACCUPHASE DP85 6x AD1853
ACCUPHASE DP500 4x PCM1796

mvh,
OS

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Ja, dette er nok rimelig i denne sammenhengen / (DP-500 /USD3377, DP-57/USD4800).

K

kjetilt

Gjest
Er det ikke da bedre å investere i SD Transporter i stedet for ekstern DAC til Squeezebox?

K

kbwh

Gjest
Kommer jo f.eks an på om du har en haug analoge kilder i tillegg og en preamp man er fornøyd med det. Transporteren er veldig god, men analoge kilder som RIAA og SACD(!) vil man måtte AD-konvertere før Transporter.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.616
Torget vurderinger
10
Nå har jeg både EC og PS AUDIO dac.

Har forøvrig for store problemer med rommet / andre forhold så nyansene med dacene er underordnet for tiden. Akkurat nå sitter jeg i sofan med ipod photo 80gb (lossless) med Sennheiser HD 485. Det er den beste lyden jeg har for tiden (med så mye dyrt utstyr i huset ??? ???)

EC dac har ingen problemer med SONOS (og dette er andre gangen jeg har EC dac).

Min lille feeling med forskjellen er at EC har litt mer trøkk i grunntoneområdet og at PS Audio er litt varmere/mer oppløst! PS Audio er trolig en bedre dac alt i alt + at den har USB. Hvis jeg derimot satser på å kjøre EC komponenter hele veien vil jeg velge EC dac av estetiske hensyn ;)

Topp Bunn