Dag, serien med Atle Antonsen:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Noen som så den nye serien på tv2 i går kveld?
Han hadde jo en egen oase inne i leiligheten sin, med sikkerhetslenke og bolte lås på innsiden av døra. Der ville han helst sitte helt ifred å lytte til musikk fra lp spiller, drikke øl og whisky og lese bøker, noen som kjenner seg igjen...
Utrolig moro serie da om en folkesky samlivsterapeut som er audiofil og som mener at folk bør bo alene samt anbefaler stort sett alle å skilles, hysterisk morsom serie, anbefales.

Litt usikker på om inlegget skulle legges under tv/film eller off-topic da poenget mitt egentlig var at hovedpersonen sikkert har en del til felles med noen av selv om det er satt på spissen med boltelås på døra osv.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Milenko skrev:
....., selv om det er satt på spissen med boltelås på døra osv.
Boltelås er relativt vanlig i min omgangskrets. Boltelås og håndjern. 8)

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Sikkert en grei serie det når man blir litt bedre kjent med karakterene, men at TV2 kommer med ett avbrudd etter knapt 10 minutter er vel dessverre det jeg husker best fra i går. Det er i hvert fall meget irriterende at Kulturdepartementet har myket opp regelverket for reklameavbrudd. Jeg takler snart ikke flere reklameavbrudd, må gå til terapeut snart.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
audiomur skrev:
Sikkert en grei serie det når man blir litt bedre kjent med karakterene, men at TV2 kommer med ett avbrudd etter knapt 10 minutter er vel dessverre det jeg husker best fra i går. Det er i hvert fall meget irriterende at Kulturdepartementet har myket opp regelverket for reklameavbrudd. Jeg takler snart ikke flere reklameavbrudd, må gå til terapeut snart.
+1

Lover deg at folk flest tåler mere, så det er bare å pælme ut tv`n i grunn.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Pleier å ta opp div serier jeg følger med på. Så er det bare å spole over reklamen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
miata skrev:
Pleier å ta opp div serier jeg følger med på. Så er det bare å spole over reklamen.
Hivde ut TVen for to år siden og ser det jeg vil se på Web TV. Funker fint

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er rimelig sikker på at Dag er medlem av HFS. ::)
Om ikke bør han bli det, han vil passe godt inn. ;)

Apropos Atle A, denne er utrolig bra:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Må innrømme at jeg lo godt av den Atle Antonsen videon ;D
Er nok en av norges morsomste han

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
tamt gørrkjedelige plattheter rett og slett totalt uinteressant. satt og håpet :( at det skulle komme noe morsomt,men måtte gi opp

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Sleiven skrev:
tamt gørrkjedelige plattheter rett og slett totalt uinteressant. satt og håpet :( at det skulle komme noe morsomt,men måtte gi opp
Javel, deg om det. Jeg syntes det var konge.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
totte skrev:
Sleiven skrev:
Javel, deg om det. Jeg syntes det var konge.
Helt enig og jeg er sikker på at det bare blir bedre utover sesongen.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Må nok si meg litt enig...dog ikke i like store ordlag;) Men hadde forventet mer...selv med "kontoret" friskt i minnet... dette var ingen serie for meg... "dag" kan ta seg opp i fortsettelsen...håper jeg...

MEN! Du drikker ikke Belgisk øl som er flaskemodnet som en simpel tou-pils! (noen som drikker tou-pils i det hele tatt egentlig?)

MVH

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Antall liker
0
Det blir i såfall modent øl. Tou ble nedlagt i 2007, vet ikke om Ringnes fortsatt lager det.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hva er dette?
Jeg har ikke TV2, har et par TVer mest for DVD og spill, men Antonsen pleier jo være kjekk da.

Akkurat, ja.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Kan nok bli interesant utover i serien dette, PEZ-dispenser med valium, øl og whisky intatt i komfortsone med boltlås.

Hadde vært gøy hvis noen av de med kompetanse her hadde skrevet litt om Dag's psykiske tilstand.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har litt psykologi, men tror desverre jeg kommer litt for kort med barnevernspedagogens "psykologi for små børn"...

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Hvem står for kjenningsmelodien?

Jon A

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hadde sansen for det besøket hos terapauten i dag :)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hun sa jo virkelig at han skulle si eller gjøre det første som han tenkte på ;D
De hadde vel med noe som nesten må betraktes som worst case scenario one night stand og...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Anonym skrev:
Hadde sansen for det besøket hos terapauten i dag :)
Den scenen var kongelig, og en fin kommentar til postmoderne psykologer som vralter rundt med et alt for stort selvbilde. ;D

S

Supertramp

Gjest
Pussig at det ikke ble ramaskrik etter gårsdagens episode - og da tenker jeg på "innslaget" hvor kameraten til Dag havnet hjemme hos den dama fra baren og hadde seg, mensdfamas guttunge med downs syndrom satt og så på....

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.371
Torget vurderinger
34
Supertramp skrev:
Pussig at det ikke ble ramaskrik etter gårsdagens episode - og da tenker jeg på "innslaget" hvor kameraten til Dag havnet hjemme hos den dama fra baren og hadde seg, mens damas guttunge med downs syndrom satt og så på....
En fantastisk scene, og samtalen mellom Dag og kompisen etterpå var så politisk ukorrekt at det var en fryd. Jeg satt alene i sofaen og hylte av latter.

- Hadde du sex mens en mongo satt å så på?
- Nei, en psykisk utviklingshemmet.

;D ;D ;D

S

Supertramp

Gjest
R.E.S. skrev:
Supertramp skrev:
Pussig at det ikke ble ramaskrik etter gårsdagens episode - og da tenker jeg på "innslaget" hvor kameraten til Dag havnet hjemme hos den dama fra baren og hadde seg, mens damas guttunge med downs syndrom satt og så på....
En fantastisk scene, og samtalen mellom Dag og kompisen etterpå var så politisk ukorrekt at det var en fryd. Jeg satt alene i sofaen og hylte av latter.

;D ;D ;D
Beklager, men den slags humor er motbydelig, IMHO

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.371
Torget vurderinger
34
Supertramp skrev:
R.E.S. skrev:
Supertramp skrev:

;D ;D ;D
Det har jeg full forståelse for. Det som noen reagerer negativt på, kan andre synes er morsomt. Sånn vil det alltid være, og bør være. Selv har jeg jobbet med psykisk utviklingshemmede (autister og folk med Downs blant annet), men jeg reagerte altså ikke slik som deg.

Roy

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Supertramp skrev:
R.E.S. skrev:
Supertramp skrev:

;D ;D ;D
Hva er motbydelig med det. Jeg synes det er herlig.

S

Supertramp

Gjest
"Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!"

(A.Øverland)

Hele poenget med scenen er å gjøre narr av en psykisk utviklingshemmet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Supertramp skrev:
Hele poenget med scenen er å gjøre narr av en psykisk utviklingshemmet.
Jeg har full forståelse for ditt synspunkt i denne saken, men her mener jeg du har misforstått. My 2 cents.

S

Supertramp

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg har full forståelse for ditt synspunkt i denne saken, men her mener jeg du har misforstått. My 2 cents.
Eller motsatt!

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.371
Torget vurderinger
34
Scenen kan også leses som en kritikk hvor overflatisk samfunnet er blitt, når både moren og fyren ikke bryr seg om verden rundt seg så lenge de kan få seg et nummer. Selv etter at han oppdager guttungen som sitter og spiller plasttrompet, eller hva det nå var gutten tutet i, så fortsetter han å feie over moren hans uten en eneste skruppel.

Det klarer ikke jeg å se som å gjøre narr av guttungen, men jeg har som sagt forståelse for at andre kan se det annerledes.

Roy

S

Supertramp

Gjest
Forsåvidt bra svart, RES.

Men jeg tviler veldig på at Atle Antonsen har såpass med samfunnskritisk forståelse i sin humor/satire. Det jeg har sett/hørt av fyren før er gjerne "tiss, bæsj & promp humor". Og nettopp derfor heller jeg mere til at han under manusarbeid sa noe slikt til sine medarbeidere: "hadde det ikke vært gøy dere, om vi plasserte en gutt med downs syndrom i denne scenen..."

Tåpelig, spør du meg.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Støtter RES her. Dette er samfunnssatire. Jeg tror ikke Antonsen er så enkel som Supertramp vil ha det til. Jeg vil heller si at han beveger seg inn i landskapet til Harald Eia og Bård Tufte Johansen.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.371
Torget vurderinger
34
Supertramp skrev:

Men jeg tviler veldig på at Atle Antonsen har såpass med samfunnskritisk forståelse i sin humor/satire. Det jeg har sett/hørt av fyren før er gjerne "tiss, bæsj & promp humor". Og nettopp derfor heller jeg mere til at han under manusarbeid sa noe slikt til sine medarbeidere: "hadde det ikke vært gøy dere, om vi plasserte en gutt med downs syndrom i denne scenen..."

Tåpelig, spør du meg.
Som sagt helt i orden å være uenig. Jeg skal imidlertid være enig med deg i at det utsagnet ditt godt kan tenkes å være riktig, men jeg har ingen tro på at det er gjort for å drite ut guttungen, snarere tvert i mot. Å ha sex og bli tatt på fersken av en sønn eller datter, er neppe spesielt uvanlig, og samfunnskritikken ville derfor ikke fungert etter hensikten. Da hadde scenen ikke blitt noen kritikk, men kun litt flaut.

Å sette en med downs der i stedet bidrar imidlertid til å sette hovedhandlingene i et helt annet lys. Da blir det samfunnskritikk. Hele serien handler jo om samliv der hovedpersonen Dag er den rake motsetningen til samfunnets jakt på at to finner hverandre, enten det er Jakten på Kjærligheten, Paradise Hotel eller alle dating-sidene på internett.

Jeg synes det er intelligent humor av beste sort, og er heller ikke enig i deg i at alt Antonsen & co har gjort er underbuksehumor.

Men det er nå meg :)

Roy

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
oddgeir skrev:
Jeg vil heller si at han beveger seg inn i landskapet til Harald Eia og Bård Tufte Johansen.
Og det skal liksom være et kvalitetsstempel? Enig med Supertramp, den gjengen vet ikke hva det vil si å være samfunnskritisk.

S

Supertramp

Gjest
R.E.S. skrev:
Supertramp skrev:

Tåpelig, spør du meg.
Som sagt helt i orden å være uenig. Jeg skal imidlertid være enig med deg i at det utsagnet ditt godt kan tenkes å være riktig, men jeg har ingen tro på at det er gjort for å drite ut guttungen, snarere tvert i mot. Å ha sex og bli tatt på fersken av en sønn eller datter, er neppe spesielt uvanlig, og samfunnskritikken ville derfor ikke fungert etter hensikten. Da hadde scenen ikke blitt noen kritikk, men kun litt flaut.

Å sette en med downs der i stedet bidrar imidlertid til å sette hovedhandlingene i et helt annet lys. Da blir det samfunnskritikk. Hele serien handler jo om samliv der hovedpersonen Dag er den rake motsetningen til samfunnets jakt på at to finner hverandre, enten det er Jakten på Kjærligheten, Paradise Hotel eller alle dating-sidene på internett.

Jeg synes det er intelligent humor av beste sort, og er heller ikke enig i deg i at alt Antonsen & co har gjort er underbuksehumor.

Men det er nå meg :)

Roy
Sagt veldig enkelt: hva hadde scenen vært uten gutten med downs syndrom?

Ingenting, rett og slett.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Da kunne man kanskje ha utelatt den scenen? Som far til et sterkt psykisk utviklingshemmet barn syntes jeg det er motbydelig å bruke disse menneskene for selv å fremstå som morsom. Jeg mener ikke at man ikke kan spøke med lyter, men det kan gjøres med respekt. Hvis man er ute etter lytehumor så skal man oppsøke interesseorganisasjoner for mennesker med f.eks. autisme. Den interne humoren der kan for utenforstående høres grov ut, men hører man nøye etter så er den full av respekt for autistene og kjærlighet til dem.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Noen som vet når Dag går i reprise, gikk glipp av torsdagens episode ?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
miata skrev:
Noen som vet når Dag går i reprise, gikk glipp av torsdagens episode ?
Det gjorde jeg også - derav lurer jeg på det samme. Har ikke funnet noe om reprise i programoversikt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
Jeg mener ikke at man ikke kan spøke med lyter, men det kan gjøres med respekt.
Man kan spøke med alt, så lenge det er gjort med respekt og det oppfatter jeg at det ble gjort denne gangen..

S

Supertramp

Gjest
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
Jeg mener ikke at man ikke kan spøke med lyter, men det kan gjøres med respekt.
Man kan spøke med alt, så lenge det er gjort med respekt og det oppfatter jeg at det ble gjort denne gangen..
I dette tilfelle ble det ikke gjort med respekt. I så fall har du en annen definisjon av respekt.

I serien "Tangerudbakken" ble det gjort med respekt og det var STOR humor. Pink er nok enig med meg i dette også.

Man skal aldri le av, men med.

Topp Bunn