Dali 18 Mk II - mye for lite...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg fikk med et "uhell" inn et par gamle Dali 18 Mk II - og de trengte en liten service...
    Bortsett fra bruker-manual, er det lite beskrevet om disse, som skulle være en mer økonomisk
    etterkommer av Dali 40.
    Har funnet et par tråder i svenske og danske fora, men generelt lite informasjon.
    (Produsert slutten av 80-tall-til midten av 90? = BC "Before Computers", eller rettere; før internett)??
    Jeg har tegnet opp delefilteret...(med forbehold): kommentarer/korreksjoner utbedes...
    OG, polaritet på mellomtone? "std"?/snudd?
     

    Vedlegg

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.465
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kule høyttalere som trenger litt krefter :) hadde dem i par år hjemme hos meg
    God nyttår Arne :) snakkes plutselig

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cobra2: Hva er det du ønsker ut av disse? Har de åpenbare feil i bruk? Kontakter du Dali i Nørager, DK, tipper jeg du får det du trenger av info.. Eller ta dem til nærmeste Klubben-butikk..Uansett: Husk serienummer- det brukes i prosessen.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Har vært i kontakt med Dali, de hadde ikke mye...ikke engang skjemaet på delefilteret.
    Det jeg har funnet ut:
    Mk1 hadde terminalene(tilkoblingene) på undersiden.
    MkII har dem bak.
    Elementer:
    BASS: Peerless 8" - P21WP-01 810
    Mellom: Audax 4,5" - TXHX-25JSN
    Diskant: Audax 1" - HD 100 D 25 HR

    Og delefilteret har jeg tegnet opp (første post).
    Største svakhet: første spole til bass, er for dårlig dimensjonert, blir varm og løsner fra limet. (og tvinner seg ut av egen-vekt). resten hovedsaklig i komponent-kvalitet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cobra2: Det bør da være mulig å remediere for eksempel spolene der? Og kondisene er vel greie å finne bedre ekvivalenter til..Nå skulle du hatt Dynabel oppe å gå i Oslo igjen..Peerless ble kjøpt opp av Vifa-Scan Speak, så de er nok fortsatt tilgjengelige i DK. Audax er fransk, så det kan nok bli verre. Kanskje du skal prøve via fansites for Mission? De brukte MASSE Audax-elementer i sin tid..
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Alle elementer er utgått... -men det finnes sikkert alternativer;
    som diskant; ny utgave: Audax TW025A0,
    for mellomtone: Audax HM100-X2/MDA108A (fra Dali 40)
    bass?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cobra2: Diskanten burde funke, iallefall.. Sjekk specs og monteringsmønster. Drop in? Kjør så specs opp mot det du finner i delefilteret. Kanskje Dali kan "sanksjonere planen"? Vil du FORBEDRE eller SIKRE VIDERE LIV?
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte et sett med Dali 18 mkI i dag, ganske rimelig. Jeg søkte litt rundt på nett etter info og brukermanual, og fant denne tråden her. Veldig greit å ha slike tråder da det er vanskelig å finne så mye mer info enn bilder.

    Jeg har ett sett Dali 40 (ikke SE) fra før. De er fra 1988, og har samme elementer. Bassene ser like ut, men Dali 40 har vel litt forskjell på indre og ytre element, og samme diskant og mellomtone, så vidt jeg har forstått det. Jeg kjøpte egentlig dette Dali 18 settet for å få tilgang på elementene. En av mellomtonene på Dali 40 har en svak ulyd. Det har vært komplett umulig så langt å få tak i en erstatning. Diskantene på mine Dali 40 fra Audax gikk etter noen år (uttørket magnetolje i spolegap?), og de ble erstattet med Scanspeak Revelator 2905/9700. Jeg har fremdeles de originale Audaxene, men det er antakelig lite man kan gjøre med dem.

    Så jeg får se hva jeg gjør. Dette settet var relativt pene med noen få hakk, men ikke verre enn at jeg kan leve med det. Evt en restaurering på sikt. Da gjerne med oppgraderinger av filterdeler.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Grattis :) har hatt mange timer lytte tid til Dali 18 men begynner å bli mange år siden

    mvh
    Takker. Du må gjerne ta turen oppom, så kan du få hørt storebror Dali 40 også. Tar de frem dann og vann. Nå får de tilgang på nok forsterker også, de trenger litt for å våkne. Det gjør visst disse Dali 18 også. :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.465
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takker. Du må gjerne ta turen oppom, så kan du få hørt storebror Dali 40 også. Tar de frem dann og vann. Nå får de tilgang på nok forsterker også, de trenger litt for å våkne. Det gjør visst disse Dali 18 også. :)
    Takk for det og det gjør jeg gjerne en dag :) Hadde også planer om 40 men det ble Psb Stratos Gold istedenfor .
    Jo 18 trenger mye muskelkraft, kjørte 4 mono blokker på mine en stund :cool:

    mvh
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Bytte ferrofluid er litt grisete men enkel og greit å gjøre. Gjorde det selv på ett par Vifa D19TD. Blue Aran i UK og Speaker Repair Shop i Nederland har ihvertfall ferrofluid. Jeg kjøpte skumoppheng og ferrofluid fra sistnevnte. Kunnskapsrike, super service og fornuftige priser, anbefales.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Om du ikke skal bruke htt til å skremme naboen; bli kvitt svineriet (magnet-oljen). Den er kun der for å hjelpe til med kjøling/øke effekt-grensa til elementet.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Og...det var en skrivefeil på delefilter-spole L3 (mellomtone) - 2,2mH skal være 0,2mH...

    Mine oppdaterte filtere:
    IMG_7644.JPG
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Det er godt med demping/skumplast internt, men har lagt til litt ekstra filt (limt & stiftet) på noen større flater. IMG_7645.JPG
     

    hammer9600

    Fersking
    Ble medlem
    21.07.2022
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    SAKSVIK
    Ikke så ofte jeg har lest noe om disse. Jeg solgte akkurat et par som trengte mye kosmetisk tlc, men som var i utmerket teknisk stand. Hadde dessverre ikke forsterkere nok til at disse kunne komme ordentlig til nytte. Et NAD 214 THX trinn ble rimelig tungpustet.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ikke så ofte jeg har lest noe om disse. Jeg solgte akkurat et par som trengte mye kosmetisk tlc, men som var i utmerket teknisk stand. Hadde dessverre ikke forsterkere nok til at disse kunne komme ordentlig til nytte. Et NAD 214 THX trinn ble rimelig tungpustet.
    Du vil nok trenge 2 NAD'er eller tilsvarende. Delefilter-oppgradering hjelper, mye motstand i bass-spoler, (for tynn tråd).
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Jeg har både Dali 18 mk II og storebror Dali 40 SE. Og kan bekrefte at de trenger, og tåler mye effekt.
    Hvis noen har et basselement til 18 mk II liggende, så skrik ut.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.465
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har både Dali 18 mk II og storebror Dali 40 SE. Og kan bekrefte at de trenger, og tåler mye effekt.
    Ja Dali 18 krever sitt av forsterkere men med nok krefter sang de bra den gang :) Hadde vært moro å høre dem igjen

    mvh
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dali 40 Special Edition, hørte disse i en butikk i Danmark (tilhørte han som arbeidet der husker jeg), må ha vært helt i starten av 90-tallet, mener å huske det spilte så utrolig rent og naturlig som jeg aldri før hadde hørt - selv i bassen. Mon tro hvor mye bedre høyttalere er i dag - flere tiår seinere - om de da er særlig bedre?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.465
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dali 40 Special Edition, hørte disse i en butikk i Danmark (tilhørte han som arbeidet der husker jeg), må ha vært helt i starten av 90-tallet, mener å huske det spilte så utrolig rent og naturlig som jeg aldri før hadde hørt - selv i bassen. Mon tro hvor mye bedre høyttalere er i dag - flere tiår seinere - om de da er særlig bedre?
    Har trua på at de følger langt opp på stigen selv i dag, men trenger mye krefter :)
    Hadde veldig lyst på de selv men endte opp med Dali 18 på slutten av 80 tallet.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn