Høyttalere Dali Epicon 8

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Hei,

Ny på forumet her så dette blir min første tråd :)

Jeg vurderer å selge mine Dali Rubicon 6 for å oppgradere til Epicon 8. (Snakket med hifi klubben Stavanger i dag, di skal prøve å få dem sendt fra Drammen til Stavanger for test)

Jeg har også tidligere hatt Dali Mentor 8.. Jeg gikk "ned" i størrelse til Rubicon 6 p.g.a rekkehus og problemet med bass som vandrer over til naboer for lett. Men nå er det snart dags for større bolig og eget "underholdnings rom" :)

Jeg er forsåvidt veldig fornøyd med Rubicon 6, ser godt ut og spiller åpent og relativt god dynamic til størrelsen! Fyller opp den stua jeg har nå!
Men da jeg byttet fra Dali mentor 8 til Rubicon 6 så merker jeg for eksempel veldig godt i den dype stemmen til "Till Lindemann" at noe manglet.. "noe av dybden/fyllet" i stemmen var blitt litt slankerer liksom... mest sannsynlig p.g.a dedicert 6.5 mellomtonen som nå var borte.

Jeg har tenkt å bruke Epicon 8 i 5.1 setup. Musikk er viktigst, men god film lyd også.
Av musikk så hører jeg mest på rock/hardrock/metal.. men også roligere musikk og klassisk + filmmusikk høres en god del på.

Per dags dato så driver 5.1 setupet mitt av nad m25 (m15hd oppgradert til 4K,Atmos++)

Hvis jeg går for Dali Epicon 8, så vurdere jeg også å kjøpe 2x nad M22.2 (900w NAD master watt per høytaler)


Er det noen Dali Epicon 8 eiere her? Som har erfaringer? anbefalinger?

Takker for hjelp,
mvh,
Svenni
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Det står en del om epicon 8 i dalitråden, men den er lang. Enklere å søke på forumet,skriver du epicon i søkefeltet kommer enkeltinnleggene opp. Håper du får nye svar i tillegg. Epicon 8 er en highend høyttaler på høyde med det beste, særlig på grunn av de fenomenalt gode diskantelementene. Ved direkte sammenligning med B&W 802 for noen år siden, fant jeg at Dali hadde den reneste gjengivelsen av kvinnestemmer og fioliner. Det overrasket meg, husker jeg.

Det er lite Epicon 8 til salgs brukt, det skyldes nok at den er en keeper. Epicon 6 selges noe oftere. Du får et knall oppsett hvis du satser på Epicon 8, kan ikke skjønne annet.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Epicon 8 er supre høyttalere som vil overgå Rubicon på alle punkter.
Flaskehalsen hos deg nå er preamp. Nad har ingenting i stallen sin som tar ut potensialet til Epicon serien. Har prøvd. Personlig hadde jeg ventet med å kjøpe effekt til Eigentakt forsterkermoduler er på plass.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
fbh71 skrev:
Hvis jeg lager en sitat-tag med fbh71, så kanskje han ser denne... siden han har Epicon 8, Epicon Vokal og Epicon 6 i surrundt oppsett... :cool:

-Kai
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Hei. Takker for svar :)

Ja regner med det er mye info, tok ett søk... å det kommer opp tråder med 800+ sider.... :p og man kan bla i timesvis uten mye info om Epicon 8

Jeg har sendt fbh71 en PM dagen før jeg laget denne tråden. Han kommer nokk innom etter hvert kanshe :)

Jeg har faktiskt også vurdert Hegel H30 istedenfor dali m22.2.. men det blir ett noe dyrere valg da...

Nå fikk jeg akkuratt vite at hifiklubbens eneste eksemplar som står i drammen kanshe blir kjøpt som utstillings modeller av en kunde.
Så hifi klubben har ikke Epicon 8 som jeg kan gå å høre på.. (i Stavanger)
Hifiklubben ville at jeg skulle komme å høre på 803 D3 for å prøve å overbevise meg om at dette var høytalerne for meg.
Men ser ikke helt vittsen om jeg ikke kan sammenligne med Epicon 8
Da jeg er "allthørende" så lurer jeg mest på hvordan Epicon 8 takler rock/hardrock/metal og kvinnestemmer/orkester/filmmusikk.

Det som kick igang dette nå var at man får 10% hvis man leverer inn noe gammelt, trenger ikke å fungere en gang.


Hva med disse dp effekt forsterkerne ? som fbh71 har, jeg har ikke så mye kjennskap til dem og finner dem ikke med ett enkelt google søk.

mvh,
Takker for all info :)
 
Sist redigert:

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
.................

Hva med disse dp effekt forsterkerne ? som fbh71 har, jeg har ikke så mye kjennskap til dem og finner dem ikke med ett enkelt google søk.

mvh,
Se link i signaturen min....

...ps: DP er litt vanskelig å få tak i for tiden.

...ps2: så det sto 2 stk NAD M22 i orginaleskene på gulvet i TrHeims butikken før helga. Stått litt i demo, og med greit avslag i prisen om jeg husker rett.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
I den prisklassen du tenker på så hadde jeg hvertfall sjekket Vera Audio sine forsterkere. Også de med nye moduler som måler bedre en det meste.
Benchmark AHB2, Parasound og Bryston har vel alle alternativer i prisklassen som kan sjekkes ut.
 

abbath

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.09.2013
Innlegg
322
Antall liker
459
Sted
Fredrikstad
Jeg har eid epicon 8 i snart 6 år nå og det er de høyttalerne jeg har eid lengst. Har også hatt endel andre serier fra dali og andre merker innom både før jeg fikk epicon og samtidig i opsett nr. 2. Ingen av de jeg har hatt fra dali har vært i nærheten verken lydmessig eller på finish. I starten når jeg fikk epicon hadde jeg nad m25, men følte ikke den fikk ut potensialet som ligger i epicon 8. Jeg har kuttet helt ut med surround og har kun kjørt stereo de siste årene. De krever endel strøm og jeg syntes de virkelig åpna seg etter jeg fikk noen store mcintosh monoblokker og rørpreamp på dem. Er superfornøyd og tenker ikke lenger på oppgraderinger eller bytte. Nyter kun musikken og koser meg med dem hver dag :)
41895640_10156478704346438_705175549160456192_n.jpg
 

mulle

Medlem
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
17
Antall liker
12
Jeg har haft Epicon 8 i 2 år, og vil bestemt ikke bytte med hverken B&W 802 eller 803.
Min forstærker er Marantz PM 10, købt i HIFI-Freaks på tilbud til 37.000 DK-kr.
På hifi-klubben.dk er der et demosæt Epicon 8 i København til 41.000 DK-kr./stk.
Ved ikke, hvor man køber Marantz i dag, efter at HIFI-Freaks har stoppet salget.
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Jeg har eid epicon 8 i snart 6 år nå og det er de høyttalerne jeg har eid lengst. Har også hatt endel andre serier fra dali og andre merker innom både før jeg fikk epicon og samtidig i opsett nr. 2. Ingen av de jeg har hatt fra dali har vært i nærheten verken lydmessig eller på finish. I starten når jeg fikk epicon hadde jeg nad m25, men følte ikke den fikk ut potensialet som ligger i epicon 8. Jeg har kuttet helt ut med surround og har kun kjørt stereo de siste årene. De krever endel strøm og jeg syntes de virkelig åpna seg etter jeg fikk noen store mcintosh monoblokker og rørpreamp på dem. Er superfornøyd og tenker ikke lenger på oppgraderinger eller bytte. Nyter kun musikken og koser meg med dem hver dag :)
Vis vedlegget 572416
Flott bilde :p nice effekt forsterkere ja... går det ann å dimme mcintosh displayet? (med tanke på hvis man ser film)
Jeg kommer nokk til å fortsette med surround oppsett. Men stereo er viktigs. Derfor vil jeg nokk gå for mono blokker.

Angående M25 som du hadde som jeg også har per dags dato.
Vet ikke helt om den kan sammenlignes med 2 stk M22.2 da... m22.2 skal være god for opp mot 1kw i mono
Bare synd jeg ikke kan reise å høre/sammenligne
 
Sist redigert:

abbath

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.09.2013
Innlegg
322
Antall liker
459
Sted
Fredrikstad
Ja lyset på displayet kan skrus helt av. M25 kan nok ikke sammenlignes med 2 stk m22 nei 😊
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Da har jeg lest litt å sjekket litt og lest litt mer.

Har mast på hifi klubben litt mer om å prøve å få tak i noen nye Epicon 8 som jeg kan komme å høre på.

Elektronikk:

Hva med Bryston 7b3 ? noen som har kjennskap til disse ? Ser ut som man kan få 1 par nye for ca 80000-90000 NOK

Sammenlignet med noen konkurrenter så har dem litt mer forvrengning på 0.005.. hva tenker dere om dette?
dempingsfaktor ligger på >300

Takker på forhånd for all hjelp :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Da har jeg lest litt å sjekket litt og lest litt mer.

Har mast på hifi klubben litt mer om å prøve å få tak i noen nye Epicon 8 som jeg kan komme å høre på.

Elektronikk:

Hva med Bryston 7b3 ? noen som har kjennskap til disse ? Ser ut som man kan få 1 par nye for ca 80000-90000 NOK

Sammenlignet med noen konkurrenter så har dem litt mer forvrengning på 0.005.. hva tenker dere om dette?
dempingsfaktor ligger på >300

Takker på forhånd for all hjelp :)
Den er mer enn sterk nok til å drive de, da Daliene ikke er så tungdrevne. Men hvordan lyden blir kan jeg ikke love deg. Prøvde meg med Bryston selv på Dali Helicon det låt slettes ikke bra, fungerte litt bedre med ms4. Men jeg ville testet att det funket bra før kjøp.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Da har jeg lest litt å sjekket litt og lest litt mer.

Har mast på hifi klubben litt mer om å prøve å få tak i noen nye Epicon 8 som jeg kan komme å høre på.

Elektronikk:

Hva med Bryston 7b3 ? noen som har kjennskap til disse ? Ser ut som man kan få 1 par nye for ca 80000-90000 NOK

Sammenlignet med noen konkurrenter så har dem litt mer forvrengning på 0.005.. hva tenker dere om dette?
dempingsfaktor ligger på >300

Takker på forhånd for all hjelp :)
Hadde jeg vært deg, ville jeg ha spurt på noen av forumene på Facebook, om de er villig til å slippe deg inn med musikken for en demo under kontrollerte forhold, helst lokalt da. Men om du må kaste deg på et fly eller toget en bit burde du vurdere det også. Du får nok langt mer ut av en slik demo en du gjør i lokalene til hifiklubben:)
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Har hatt Epicon 8 og de er absolutt musikalske.Men det ligger et sett med TAD for salg her på sentralen.Ta en lytt på de først;)
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Mala Audio får snart inn PS AUDIO Stellar monoblokker med 1200w hver, kanskje ett alternativ i en fornuftig prisklasse.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Lekre de der, gratulerer.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Da vil jeg bare takke for all info og tips :)

Dali Epicon 8 "Ruby masacasacasacar" ble hentet hos Hifi-Klubben for en 2 ukers tid siden.

Overrasket ble jeg over hvor bra dem spillte på NAD M25... og hvor lite "masete" lyden var rett ut fra eska nå før dem er innspillt. Jeg er vandt med at diskanten i nye høytalere kan trenge en god del timer for å roe seg ned.. Men disse høyttalerne har hatt fin med helling mot varm lyd helt fra start nå mens jeg spiller dem inn.

Har 2 x Mcintosh MC611 på vei.. så lurer veeldig på hvordan forskjellen blir :)

Fikk også tak i en brukt Mcintosh MC301 som skal drive Dali Epicon Vokal som jeg enda ikke har :)

Gleder meg til anlegget får en kjellerstue dem kan så å kose seg i med litt større plass en de har nå.
 
M

MarkusH

Gjest
Du fikk kjøpt de i den fineste fargen da, gratulerer! Ruby macassar er det eneste jeg synes er finere enn sort høyglans. ;)
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Du fikk kjøpt de i den fineste fargen da, gratulerer! Ruby macassar er det eneste jeg synes er finere enn sort høyglans. ;)
Akkuratt der så er vi helt enige :)
Har Rubicon 6 i svart høyglans.. Kjerringa like det bedre... men etter hennes mening så skal en høyttaler se ut som "en poff" eller tilbehør til en sofa, så at hun ikke synes de er "stygge" er veldig positivt.
 
M

MarkusH

Gjest
Hvordan opplever du epicon i forhold til Rubicon? Er epicon en anelse varmere i klangen?
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Hvordan opplever du epicon i forhold til Rubicon? Er epicon en anelse varmere i klangen?
Hei,
Litt vanskelig å sammenligne da mine Rubicon 6 mangler dedicert mellomtone som Epicon 8 har. Men jeg tror dem kan være noe varmere ja.. Jeg tror også noe av grunnen til dette kan være at det er mer "fyll" mellom bass og diskant, men så har dem jo skikkelig SMC tech inni seg også da.. De har kanshe spillet i gode 30 timer til nå.
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Grattis flotte høyttalere er de tungdrevne?
Hei,
De er ihvertfall en god del mer tungdrevne sammenlignet med Rubicon 6. NAD M25 driver rubicon 6 uten ett snev av å mangle noe kraft. Men jeg merker at NAD M25 som også driver Epicon 8 relativt bra kan mangle noe... Det er lett å høre at høytalerne vil nyte godt av kraftigere elektronikk..

Gleder meg veldig til å se hvordan det blir med mcintosh MC611 som forhåpentligvis snart er skrudd ferding sammen borti uniten før Coronaen tar den fabrikken også :)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Hadde i min tid bw 802d på M25.... resulterte i et ødelagt basselement ??????
Så vil anta det blir i minste laget for epicon 8!
Jeg vurderer fælt på epicon 6 i disse dager c,")
 

HiFiAmatør

Medlem
Ble medlem
17.04.2020
Innlegg
9
Antall liker
1
Hei sann. Har noen her en formening om hvor dypt i frekvensregistet Epicon 8 gjengir bass i praksis, i et gjennomsnittlig stuerom? Jeg anslår mine til å gå ned til ca 31 Hz, med romkorreksjon fra Lyngdorf Roomperfect på. Skulle gjerne sett at de kom dypere...
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Jeg har lest tester at dem går lavere enn spec. Men må plasseres riktig. Finner ikke testene igjen..
 

HiFiAmatør

Medlem
Ble medlem
17.04.2020
Innlegg
9
Antall liker
1
Jeg har lest tester at dem går lavere enn spec. Men må plasseres riktig. Finner ikke testene igjen..
Ja, det er nok normalt at høyttalere kan gå noe lavere enn oppgitt. Men volumet avtar sannsynligvis gradvis nedover.
Jeg skal teste med å sette høyttalerne litt nærmere hjørner. Men trenger noen lydspor med frekvenstoner først, har ikke funnet det.
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Hei,.
En stund siden jeg har skrevet noe her. Men her kommer min egen mening om "galskapen" jeg har handlet av musikk utstyr :) (langt ifra noe avansert beskrivelse, mer kun for å hjelpe om skulle "vippe" på valg av mcintosh / dali / lyngdorf combo)

Front oppsettet kan nå brukes etter innkjøp av MP60 2.1 for 1 god mnd siden. (fikk låne en MP40 først av hifiklubben, og valget ble enkelt etter det)
Venter enda på MXA 8400 for å kjøre 7.2.4 så foreløpig har jeg bare 2 fronter + center.

Epicon 8 drevet av MC611 og Epicon Center drevet av MC301. Preamp, Lyngdorf MP60 2.1.

Musikk: Før room perfect. Noe "buldrete" og overdreven bass. Etter Room Perfect... Perfect bass, kjapp, detter fort av når den skal osv. Allt føles bare "mer korrekt"
Enkelt forklart musikk lytting nå er ganske nærme/opp mot "ett samleie" i nytelse :) (Ja du trenger ikke lese settningen på ny, jeg brukte ordet samleie, fant ikke bedre ordvalg i farten) hehe :)
Og ikke minst, veldig varm og fyldig lyd. (Allt som har med kald og klinisk lyd finnes ikke her)

Siden jeg kjøpte Epicon Center sist, så hører jeg på musikk med Dolby Upsampling slik at Center også får kjørt seg. Og nå har jeg vent meg såpass til det at jeg synes det er like greit å spille musikk med alle 3 i fronten. Det blir litt annerledes sammenlignet med "kun" stereo, ikke til det verre eller bedre... bare mer godlyd på en måte... Jeg kan ikke høre at stemmen til vokalisten faktiskt kommer ifra en "boks som står fremfor meg og lager lyd".. samme om jeg spiller musikk med alle 3 i front eller kun stereo. Spiller jeg kun Stereo så lurer jeg av og til på om Center også spiller og må sjekke... Flott det :)

Film, ser kun med 3 høyttalere i fronten foreløpig.. men synes nå dette enkle oppsettet klarer å få det til å høres ut som det er lyder som kommer bakifra også i ny og ne med dette oppsettet. Så her kan det kun bli episkt vil jeg tro etter hvert som lyngdorf slipper sin MXA 8400 som skal drive 8x Dali Opticon LCR MK2.

MC611.. Jeg lytter til musikk på rundt 80-85db.. det er såvidt forsterkerne får jobber i det hele tatt. Masse masse krefter på lager. Wattmeterne ligger å dabber i 0.+ watt segmentet.

MC 301.. samme... (Epicon Center er rated 0-300 watt hvor Epicon 8 er rated 0-500 watt)

Lyngdorf MP60 2.1, enkle menyer.. lyden er fantastisk. Ingenting å klage på.

mvh,
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Da har jeg lest litt å sjekket litt og lest litt mer.
Sammenlignet med noen konkurrenter så har dem litt mer forvrengning på 0.005.. hva tenker dere om dette?
dempingsfaktor ligger på >300
Slike tall er bare så fullstendig missvisende at de ikke burde vært nevnt! Det er den totale konstruksjonen som teller - hva man selv hører.
Jeg mener det beste verktøyet man kan benytte seg av for å finne ut av hvordan ting låter er billige flybilletter. Reis og lytt - en tur/retur flybillett medfører så utrolig lite tap målt opp mot et feilkjøp i de klassene vi her snakker om. Eller motsatt; god investering! Dersom reisen medfører at man havner ut med det rette utstyretet.
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Slike tall er bare så fullstendig missvisende at de ikke burde vært nevnt! Det er den totale konstruksjonen som teller - hva man selv hører.
Jeg mener det beste verktøyet man kan benytte seg av for å finne ut av hvordan ting låter er billige flybilletter. Reis og lytt - en tur/retur flybillett medfører så utrolig lite tap målt opp mot et feilkjøp i de klassene vi her snakker om. Eller motsatt; god investering! Dersom reisen medfører at man havner ut med det rette utstyretet.
Hei,
Ja dette var en veldig gammel kommentar. Over 1 år mellom. Bare brukte siste chat jeg laget til oppdatert info. Men enig med hva du skrev her ja :)
Selv har jeg kjøpt allt utenom MP60 uhørt.
(allt over første kommentaren min i dag 2 hakk opp fra denne er vel egentlig u-relevant / foreldet)
 
Topp Bunn