DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Sakset fra brukermanual til Dali Kore :LOL::
    If you want to dispose of your DALI KORE speakers, don’t mix them with your general household waste. In accordance with EU legislation, a separate collection
    system for used electronic products enables private households in EU member states, Switzerland, Liechtenstein and Norway to return used electronic
    products free of charge to designated collection facilities or to a retailer
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Lyttetest via opptaksutstyr på Youtube gir jo ikke akkurat et fullverdig inntrykk...
     
    • Haha
    Reaksjoner: TT.

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Du har jo hørt mye gromt, @wizard; hvor gode er Dali Kore?
    Ja har hørt Kore, og de er meget bra, kan først sammenligne de med Sonus Faber, Kore er bedre enn Lilium men Aida 2 er helt overlegen.
    Også bedre enn Kore er Göbel Divin Marquis.

    Men Kore er bedre enn Magico M2, Piega MLS 2, Marten Marquis Quintet 2, Zellaton Plural Evo og Focal Maestro Utopia Evo.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da er specs klar vedr Epikore 11, dette ser gromt ut. Misunnelig på dere som får se og høre den i Horten.

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da er specs klar vedr Epikore 11, dette ser gromt ut. Misunnelig på dere som får se og høre den i Horten.

    De stod oppkoblet på Hi-fi Klubben i Drammen når jeg var innom der for et par uker siden, ikke umulig at du finner dem i en butikk nær deg 👍🏻
     

    Vusvol

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2020
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Elreturnissen skjenka meg et sett Dali 104 i går. For en god del år siden så fant jeg et sett med Blue 6006, som er de jeg bruker for øyeblikket. En stund etterpå så sto det et par som jeg tror var 104 der, tror jeg tok med meg elementene men nå hadde jeg begynt å angre på at jeg ikke tok med meg hele høyttalerne, og i går dukka det faktisk opp et sett!. Testa de i dag, og kunne konstatere at de var helt i orden.

    Det var et større sett med høyttalere der, NTD Momentum F, som jeg aldri har hørt om før. Sjekka delefileret og det besto av to små elektrolytter og en spole, sikkert noe billig kina eller svenskedritt....( Regner med at østeuropeerne har tatt med seg de store driitthøyttalerne og latt Daliene stå igjen)
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    128
    Filteret i mine gamle Dali 40 SE ser jo enda bedre ut. Og de ble laget på 80/90 tallet
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    251
    Antall liker
    469
    Jeg har været så heldig at få lov til at høre den nye Dali Epikore 11 under gode forhold og i flere timer og den korte version er, at de er de bedste boks højttalere jeg har hørt og jeg er normalt ikke begejstret for monkey coffins, så det var lidt af en overraskelse.

    400177263_717652609936981_3226179606316476710_n.jpg
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    251
    Antall liker
    469
    For dem der er interesseret i en anmeldese af Dali Epikore 11.

     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Hamar
    Sikler på K-14 F, men sliter litt med å finne erfaringer? Primært som musikksub. Anyone?
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Filteret i mine gamle Dali 40 SE ser jo enda bedre ut. Og de ble laget på 80/90 tallet
    Ja du har helt rett, har sett mye kraftigere og mer dimensjonerte spoler på flere høytalere før jeg også ja…og billige glattfolie condensatorer, og ja billige motstander også, om det så er mundorf…og små luftspoler og p.kjerne spoler er jo ikke akkurat kostbart.
     

    mazdarati

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2022
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    moss
    Hei
    Har hatt Dali Mentor 8 i mange år,hvordan står de seg mot nyere høyttalere ? må si meg godt fornøyd med de,hvor dyr vil en oppgradering være ?
    Tillhører den eldre garde;) men hørselen er fortsatt ok,men en oppgradering vil kanskje ikke merkes så godt lenger :unsure:
    Jeg bruker Parasound 21 på de,synes det er en grei kombo:)
    Håper noen kan komme med meninger her (y)
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå koster Epicon8 220000 kr,ja de spiller så absolutt bra har E6 selv å er fornøyd men hvor lenge kan så gamle høytalere bare fortsette å stige i pris?
     

    Impsak

    Medlem
    Ble medlem
    24.02.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    25
    Hei
    Har hatt Dali Mentor 8 i mange år,hvordan står de seg mot nyere høyttalere ? må si meg godt fornøyd med de,hvor dyr vil en oppgradering være ?
    Tillhører den eldre garde;) men hørselen er fortsatt ok,men en oppgradering vil kanskje ikke merkes så godt lenger :unsure:
    Jeg bruker Parasound 21 på de,synes det er en grei kombo:)
    Håper noen kan komme med meninger her (y)
    Hei,
    Hadde Selv Mentor 8 i mange år, var meeget fornøyd med disse.. Mentor 8 var vel egentlig end-game høyttalerne mine i den tid.. Men så ble det jo oppgradering da,,, til Epicon 8 ! Lyden fikk enda ett hopp opp, var helt rått husker jeg.... Var nå helt sikker på at dette var siste oppgradering da jeg var ekstremt fornøyd med Epicon 8. Så gikk det noen år til,.. plutselig slipper Dali Kore... tenkte,, neeh,, for dyrt, ikke aktuelt.. Men så fikk jeg ett illebefinnende der jeg la ut Epicon 8 på finn....
    På 1 uke så fikk jeg 1600+ klikk og 67 hjertemerker på dem. På dag nr 8 eller 9 så sto det 100000 på konto og 1 uke senere så kom det en fornøyd kar og henta dem... så da var jeg plutselig uten høyttalere... skrapte sammen det jeg hadde og litt til å gikk all inn på Dali Kore.

    Nå nylig så steg alle høyttalere igjen, inkluderta Dali Kore.. Hifi stiger gjevnt med tiden på dette nivået,.. både på godt og vondt... Dali Kore steg nettopp 120000.....! :0

    Dali Kore vs Dali Epicon 8.... Forskjell ? Lyd? huh... ja :) det er det!
    Det er en STOR STOR oppgradering på alle måter.... Kan ikke sammenlignes... Jeezes for en lyd!
    Hoppet opp fra Epicon 8 er stort, dette skulle man ikke tro, når man sitter og hører på Epicon 8, at det kan bli så mye bedre,...
    Man kan spille latterlig høyt, helt uten forvrengning.... for å gjenta dette igjen, for det er verdt å gjenta da jeg aldri har hørt noe slikt før Kore.., det er absolutt null forvrenging, kun krystall-klar lyd, ørene legger ikke merke til hvor høyt det er, det vrenger ikke, det høres ikke skurrete ut... det er bare klar klar lyd... men man merker at man begynner å svette i huden, da er det på tide å dempe og tenke på ørene!.... Så det er testa, og prøvd, men holder meg på mellom 75-88'ish db i de aller fleste tilfeller! Høres bra ut på lave volum ? Absolutt!

    Noe å tenke på annet enn penger?
    Ja, høyttalerne veier 160kg pr stk... (leveransen med eskene over 0.5 tonn)... Måtte lage noen spesial ramper for å få dem inn i hjemme kinoen da det var noen høyde forskjeller her og der.

    ...om du vurderer å oppgradere og fortsatt vurderer Dali så er det egentlig opp til Epicon serien... eller Epicore 11 som er lillesøster til Kore.. eller Kore... Epicore serien kommer til å komme med mer høyttalere i sortimentet etter hvert.

    Penger... tja... Jeg er bil mann / motorsykkel... liker alt som går fort og gir frihets følelse,. etter å ha vært familie pappa en stund., så er det lagt på is for en god stund... jeg går inn i hjemmekinoen / musikkrommet nå for å føle meg fri :) haha..... Jeg kan si at for meg så er Dali Kore var verdt hver krone.. og dette blir jeg påminnet om hver dag/kveld når jeg setter meg ned foran dem og hører på lyden som kommer ut av disse beista.!
    Dali Kore blir stående til jeg begynner å bruke bleie igjen, så da blir det barna som må krangle om hvem som skal dra disse 160kg beista med seg videre :)

    Jeg pleier å si,.... og i mange tilfeller så stemmer det nokk.., "Billig bil = rå lyd i stua.... Dyr bil = gjennomsnittlig eller lei lyd i stua...." om du ikke har skutt gullfuglen da og kan få i både pose å sekk :) Jeg har en Golf 4, 1999 i garasjen... og Kore i stua så jeg går under førstnevnte... hehe :) ...
    01_Dali_Kore.jpg
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Du legger jo ofte nytt på hi-fi fronten, Vivid Moya M1 ser jo vilt heftig ut.
    IMG_0245.png
    IMG_0244.png
    IMG_0243.png
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Må vel ha 2 fløyet dør, ser temmelig bred ut.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    På arbeidsoppdrag i Ålesund denne uka, ramla innom hifiklubben og der sto Dali Kore. Hjelpsom og hyggelig betjening spilte i vei. Selv om det er vanskelig å bedømme i et åpent butikklokale, men - dette spiller skikkelig bra. Ikke antydning til sibilanter og slitsom typisk "overdetaljert lys lyd". Kort sagt spilte Kore musikk overbevisende med mye kapasitet.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Liker Dali. Har noen egenskaper som ingen andre. Vil tippe KORE er bedre en Epicon som kan bli overdetaljert. Epicon må settes opp som de skal og funker ikke som de fleste andre. Regner med Dali Kore er tilbake med talere flest og vil funke bra. Selve motoren (tror jeg) når det gjelder Dali har jeg blitt glad i. Gjennomsiktig som få.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fant nylig et par Dali AXS3000 og en AW8 subwoofer som jeg tenkte benytte til hjemmekinoen. Har prøvd å finne ut noe om disse, men det var neimen ikke enkelt.

    Annet enn at de virker være fra begynnelsen av årtusenskiftet fant jeg ikkeno. Noen her som kjenner dem?
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tviler på at det noen reviews eller tester av den høyttaleren. AXS serien var jo budsjett høyttaleren til DALI på begynnelsen av 2000-tallet. Den kom i 1999 tror jeg.

    Skjermbilde 2024-03-21 082715.png


    Hadde selv AXS 8000, spilte ikke veldig pent, men helt vanvittig høy lyd og mye bass til tross for en svært liten forsterker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn