Forsterkere Dared Mars på testing

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olmais

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    166
    Antall liker
    76
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Etter hyggelig samtale med Terje på Moet Audio fikke jeg tilsendt en Dared Mars. Har akkurat sendt den avgårde etter å ha hatt den i heimen i litt over 2 uker og føler for å dele litt inntrykk av en meget liten rørsak, iallefall fysisk.

    Førsteinntrykket da esken kom i posten var "what"! kan det virkelig komme lyd ut av den lille saken på 19x12x5(10 inkl rør)cm?

    Her var det bare å hive seg til og koble opp. På med de medfølgende hvite hanskene, inn med røret, på med bluetooth antennen, koble på cd-spiller via rca og høyttalerkablene som er tilkoblet mine Canton Karat 100 fra 1988... Er spent på om Mars`en klarer å banke liv i 90db i 6 ohm. Joda! Telefonen tilkobles i løpet av 5 sekunder. Utrolig enkelt og hendig, og "Jersey Girl" med Tom Waits dunker ut av Canton`ene! Merker kjapt at Mars`en er god i bassområdet og på mørke herrestemmer, selv om den kanskje ikke har helt kontroll føles det som så går den dypt og samtidig kan en nesten høre Tom Waits "spytte" i mikrofonen når han synger. En annen av mine favoritter får å få ut hva som skjer litt oppover i registeret i tillegg til i bassområdet er "misguided angel" med Cowboy Junkies. Basstromma som går her og cymbalen oppå kommer frem, men oppover klarer den ikke helt å formidle på samme måte som min egen forsterker, men det skal nå bare mangle. Den koster tross alt 20 ganger mer... Smeller på "moneys too tight to mention" med Simply Red. Inngangen på låta med basstromma og bassgitar høres glimrende ut, men når Hucknall kommer inn er han ikke like løsrevet fra resten i lydbildet som på min egen. Uansett låter det meget bra til 4k. Bytter til CD-spilleren og inntrykket forblir det samme. Det låter muligens litt bedre, men bluetooth delen fungerer altså utmerket. Så bra at jeg helt glemte å teste USB-inngangen.:rolleyes:

    Etter å ha lyttet ett par dager dro jeg den med til en kompis. Han var på leting etter forsterker til å ha på hytta, men ikke nå lenger...
    Uten spesielle forventninger koblet vi på hans System Audio SA10 Anniversary. Mars`en banket sannelig liv i de også! Vi hørte bla på platen "raising sand" med Robert Plant og Allison Krauss hvor kompisen min mente at ett par av låtene hørtes bedre ut med Mars`en en han hadde hørt noen gang før... Det endte altså med at han kjøpte en.:cool:

    Selv har jeg nå hatt flere lyttesekvenser og blir stadig imponert over det behagelige lydbildet den tryller frem. Varme, basstrykk og passelig med detaljer for langtidslytting gjør at jeg uten å nevne navn konkluderer med at for meg overgår den konkurrenter som koster både 2 og 3 ganger prisen på denne.:p

     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.827
    Antall liker
    50.777
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Flott liten sak,skal få testet en sånn jeg også. Har storebroren dared Saturn og er veldig fornøyd med den,servicen til Moet Audio er det ikke noe og si på :) makan til hyggelig kar,Terje er ;). Det du skriver høres jo veldig bra ut,og flott skrevet.
    Ser for meg en sånn i stua til litt lett lytting på klipsch RB 10.

    O
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Den så kjekk ut, kanskje den kunne vært en passende kandidat til å drive mine Klipsh SP-1. Har den analog inngang?
    Edit:
    Nvm, leste innlegget en gang til og så at den hadde RCA tilkoblinger.
    Har du prøvd hodetelefonutgangen?
     
    Sist redigert:

    Olmais

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    166
    Antall liker
    76
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Uten å ha prøvd det så tror jeg at den vil være utmerket på Klipsch. Kom til å tenke på etter leggetid i går at jeg hadde totalt glemt av hodetelefonutgangen. For å si det sånn så er den helt dugelig. Den drev iallefall ett sett AKG Q701 helt fint. Hos kompisen min hørte vi også på AKG`ene med en Audio GD - 32 bit DAC og hodetelefonforsterker, forøvrig en meget god en. Dared`en låt noe mørkere og mindre oppløst så den er nok ikke egnet for å lete etter mikrodetaljer, men jeg oppfattet lyden som behagelig og "Fyret" med Kari skrallet rimelig godt i Q701`ene. En annen detalj er at en må klare seg uten fjernkontroll, men litt "bøy og tøy" opp og ned av sofaen frem til en hadde funnet korrekt lydnivå gikk greit det.;)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har sett den på sidene til Moet, men pga. pris så antok jeg at det kun var en rørDAC.

    Har den litt Dared Saturn i seg, så er det garantert en liten moro sak :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Denne er på tur hit. Gleder meg til å få bli litt bedre kjent med den og kansje kjørt noe demoer.
    Står litt i manko på egnede høytalere til den, men skal vel få fikset noe.. :)

    Tror nok denne kan være en ganske god kompis til for eksempel pc og kontor :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.627
    Antall liker
    32.521
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dared Mars Tube dac/anp.

    Litt musikk på kontoret, kaffe og overraskende god lyd fra mine små Dali Fazon Mikro høytalere.
    Det som bidrar til dette er en Dared Mars Tube dac/amp som fores med flac rett fra PC.
    Denne har jeg vært så heldig å få låne av Beyond Resolution/Moet Audio AS en ukes tid nå!
    Min XTZ A-800 med usb inn, dac og 2x40W klasse D ut må nå stå ved siden av å lytte;)


    Dared_Mars_Saturn.jpg




    Denne Dared Mars har en innebygd DAC som oppleves som meget god, kablet usb inn, som brukes her, men også en trådløs mulighet for de som skulle ønske dette. Den har rør på inngangen og 2x25W power ut. Kan nok her i dette oppsettet lett "tømmes" da mine Fazon Mikro ikke er noen lett last for denne grabaten, men da spiller det mer enn høyt nok for min del her på kontoret;)
    Det som overrasker mer er nok hva den byr på av lydkvaliteter, den har en meget god DAC som nevnt, oppløst, sound-messig musikalsk og lettflytende og med en flott touch av varme.

    Toppen oppleves ikke slitsom eller spiss samtidig som den er full av liv og detaljer!
    Mellomtonen er ren og klar, byr på evnen til å detaljere og finne frem nyanser i musikken, godt driv og en flott dynamikk.
    Bass spiller den også med renhet, gode detaljer og et flott hurtig anslag, men her må det sies at mine Dali Fazon Mikro stopper ved ca 85 HZ, så dette må nok utforskes noe mere i et av mine andre oppsett:p

    Litt kort om opplevelsen her på kontoret, Dared Mars har jeg ikke noe problemer å likes, likes lett mye bedre enn min XTZ A-800, men så er den jo også 2,5 ganger dyrere bare så det er sagt:)
    Ønsker man en musikalsk, lettflytende lyd med en touch av varme og litt "rør-feeling" rett fra PC, så kan dette absolutt anbefales, matchet med et sett gode småhøytalere kan det bli veldig bra!:)
    Skal teste den i et av mine andre oppsett nå tenkte jeg, forventer nok ikke å kunne blåse ut lysene på bordet i stueanlegget, men det å få hørt den på høytalere som spiller lenger ned skulle ikke forundre meg om den byr på ytterlige gode lydkvaliteter:rolleyes:


    gismo
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.827
    Antall liker
    50.777
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har den her nå på Snell EIII og det låter veldig bra,bruker pc og Wimp hifi. Testet også med BT rett i fra iPhone 6 med spotify og det låter bra nok,skal koble opp klipsch RB 10 i kveld og teste mere ;)
    Flott liten amp med stor lyd.

    O
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, Dared er absolutt et merke å rette fokuset mot. Har blitt nysgjerrig selv etter mye positivt snakk rundt dette merket. Har nå selv en Dared Saturn Signatur 2X25 w klasse A spillende på test her med singel ended KT 150 utgangsrør. Jeg byttet ut smårøra til EI ECC83 og Voskhod 6n1p-ev 1976. Hva skal jeg si? På lave lyttenivåer er denne forsterkeren magisk! Spiller så flott og innsmigrende.. Single ended og klasse A er virkelig noe for seg selv.. Hadde jeg bare hatt høyttalere med 95-100 dB driftseffekt hadde jeg vært solgt.. Vi får se hva som skjer... ? ;)

    mvh
    lassemann
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.627
    Antall liker
    32.521
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dared Mars på prøve i stueanlegget også!

    Her et par bilder fra leketøysavdelingen i dag blues;)
    Liten krabbat med forholdsvis stor lyd, selv i stua!


    Dared 1.jpg



    Dared 2.jpg




    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.627
    Antall liker
    32.521
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dared Mars Tube dac/amp i stua

    Ja så fikk jeg koblet opp Mars`n i stua da, Rega boksene fikk hvile og flac rett fra PC inn i Dared som
    ble koblet opp mot mine SF Venere 1,5.
    Disse er ikke akkurat den letteste ballasten man kan henge på, så jeg fryktet litt bråstopp her, spesielt grunnet begrensning på strøm.
    Mine antagelser ble fort bekreftet, Dared kunne lett "tømmes" med SF`ene tilkoblet, men spilte dog over normalt høyt før volumknappen ikke gikk lenger:p

    Dared 3.jpg




    Kort oppsummert:
    Bassen er ikke like kontrollert som med Rega (selv om den heller ikke er noe kraftverk) manglet også litt fylde før den mistet litt av kontrollen på mellomtone/bass elementet. Men spilte ok på lavere volum syns jeg.
    Mellomtonen fungerte mye bedre, her viser den fortsatt frem en klarhet og renhet som er meget god, detaljer og nyanser er også flotte.
    Men det mangler litt fylde i grunntonen, spesialt på vokaler syns jeg.
    Toppen derimot glitret litt mer her, flotte oppløsninger og detaljeringer og fremstod faktisk som litt mer livaktig uten at det gikk feil vei.
    Sonus Faber is dark som Harry på Rhapsody så fint sa og det er litt sånn jeg opplever SF Venere i kombo med Rega her i stua, så det lille og litt mere livaktige i toppen kunne jeg meget godt like!

    Men totalt sett så ble det litt mye mangel på strøm og kontroll i de nedre oktaver over et vist volum, men dette var vel også som forventet;)
    Men Dared Mars er en veldig kjekk, god og anvendelig liten boks og den overasket meg derimot mye mer da jeg i ettermiddag prøvde den med et av mine headsett:) Så jeg skal også prøve den litt mere som headamp, har en meget god referanse i min Weiss her mener jeg:rolleyes:;)

    gismo
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.827
    Antall liker
    50.777
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Mener omtrent det samme som deg,gismo på tungdrevene høyttalere.
    Bruker den på Snell EIII med platespiller og det låter veldig fint,men med sine begrensninger. På klipsch RB 10 derimot er det noe helt annet,den åpner seg fint opp og lydbilde blir behagelig og høre på,med dared Riaa trinn så låter det helt topp på vinyl.

    O
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg driver også og leker med Mars og søsteren....på Avantgarde Uno Nano.
    Mer om akkurat det senere, men et par spørsmål til de som vet.

    Hva slags DAC sitter i Mars?
    De skriver selv 32bit/384 khz...men på min Mac ser det ikke sånn ut. Er det Mac som begrenser?
    Det låter veldig bra, så det er jo ikke så viktig - men likevel.

    Og mens jeg er i gang; hva slags forsterkerkrets har den? Noen sier tripath, de sier selv klasse A - huh?

    O.
     

    BeyondResolution

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.03.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    • Liker
    Reaksjoner: Dog

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Dette virker sannsynlig og fornuftig. Macrn min ser ikke dacens spec, men kjenner igjen kun 24/48 khz..vet ikke hva grunnen til
    det er. Kanskje en hjalla-chip :)

    Uansett, Mars som usb dac er svært bra - er ganske imponert over den lille dingsen.

    O.
     

    BeyondResolution

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.03.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Nei, det er ikke godt å si hvorfor den gjør det, så dypt inne i den er jeg ikke enda :)

    Ja det virker jo som et flertall synes denne låter ganske så bra både som en liten amp, usb dac og hodetelefon forsterker..
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.538
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg hatt gleden av å ha Dared Mars på hjemlån et par uker.
    Var nysgjerrig på denne etter å ha lest hva andre har skrevet i denne tråden.
    En Mail til Moet, kjapt svar derfra og noen dager senere var det bare å hente på posten.

    Åpnet esken, på med de hvite hanskene som lå med, inn med røret og koble opp. Raskt og enkelt.

    Deretter ble iPad "paret" med den via Bluetooth og musikken spilte ;)
    var koblet opp til noen PSB image 2b høyttalere.

    Lyden var varm og behagelig å lytte til. Kunne faktisk skru volumet høyere enn jeg pleier før den mistet litt kontroll.

    Synes den hadde rimelig bra kontroll ganske langt ned, og koste meg med rolig jazz og musikk hvor vokal er i sentrum.

    Deretter ble den koblet opp til mine SA10 anniversary, disse krever etter min erfaring litt strøm for å spille godt, men Mars klarte å drive disse også på normale lyttenivåer.

    Har ikke prøvd USB inngangen, men vil tro den ikke står tilbake for hvordan den låter via Bluetooth.

    Forsøkte også hodetelefonutgangen, men jeg har ikke hodetelefoner beregnet for finlytting. Men den låt veldig bra på mine Bose qc25.

    Så skal man ha en liten forsterker med flere bruksområder, og har høyttalere som passer, er jeg ikke i tvil om at denne bør være høyt på listen over potensielle kandidater.
    Alt i alt vil jeg si at den er den beste "mini"forsterkeren jeg har hørt, og det var ikke med lett hjerte jeg bestemte meg for ikke å kjøpe den, men sende den i retur i dag.

    Takk til Moet audio for god service.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.538
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Dared Mars på plass

    Da er en Dared mars på plass hos meg :)
    Fikk et tilbud om å kjøpe en brukt, og tilbudet var for godt til å takke nei. Så tusen takk til selger ;D

    Nå koser jeg meg på kjøkkenet med musikk fra denne, spilt på et par PSB stativhøyttalere.

    Tror ikke det er mange, om noen forsterkere som gir så mye glede pr krone :cool:;)



    Dette blir nok ikke endelig oppstilling, men orker ikke å gjøre noe nå, må lytte litt først :cool:
     

    Vedlegg

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.538
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg hatt Dared Mars en uke, og den imponerer bare mer og mer.

    Kom fra jobb for en time siden, og skulle bare ha på litt musikk mens jeg spiste. Men, sitter her enda, klarer ikke å slå av, det er for moro ;)

    At et anlegg satt sammen av billige komponenter, kjøpt brukt, kan gi så mye lytteglede er fantastisk!!!

    har også fått prøvd den litt med hodetelefoner, og den låter godt da også.

    I forhold til pris er nok dette det beste kjøpet jeg noensinne har gjort!
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.538
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    image.jpg

    Jeg byttet originalrøret med dette i dag, et Jan 5670 fra General electric.

    Litt tidlig å komme med dommen, men for meg virker det som lydbildet er klarere, spesielt ved lavt volum.
    Uansett, det er moro å høre hvordan lyden endres med annet rør enn det originale :)
     

    hamsterfrank

    Medlem
    Ble medlem
    15.10.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Vis vedlegget 361944
    Jeg byttet originalrøret med dette i dag, et Jan 5670 fra General electric.

    Litt tidlig å komme med dommen, men for meg virker det som lydbildet er klarere, spesielt ved lavt volum.
    Uansett, det er moro å høre hvordan lyden endres med annet rør enn det originale :)
    Vel... No som det har gått eit par år. Har du ein konkulsjon?
    Kjøpte denne forsterkeren sjøl, og den gir mykje moro til lettdrevne høgtalarar. Har kopla den mot ein Raspberry Pi og kjører ymse versjoner av Linux (Volumio, Runeaudio etc) men den spiller av Spotify i feil tempo. Litt frustrerende.
    Koplet til PC, så spiller den Spotify med riktig hastighet. Men eg får ikkje ikkje stilt på noko på PCen.
    Den er oppgitt i bruksanvisningen til å være 32bit/384 khz, men PC-en gjenkjenner den som en 16bit/44khz
    Finnes det noen drivere/teknikk for å få satt den opp skikkelig, eller er informasjonen i bruksanvisningen feil?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.538
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 361944
    Jeg byttet originalrøret med dette i dag, et Jan 5670 fra General electric.

    Litt tidlig å komme med dommen, men for meg virker det som lydbildet er klarere, spesielt ved lavt volum.
    Uansett, det er moro å høre hvordan lyden endres med annet rør enn det originale :)


    Vel... No som det har gått eit par år. Har du ein konkulsjon?
    Kjøpte denne forsterkeren sjøl, og den gir mykje moro til lettdrevne høgtalarar. Har kopla den mot ein Raspberry Pi og kjører ymse versjoner av Linux (Volumio, Runeaudio etc) men den spiller av Spotify i feil tempo. Litt frustrerende.
    Koplet til PC, så spiller den Spotify med riktig hastighet. Men eg får ikkje ikkje stilt på noko på PCen.
    Den er oppgitt i bruksanvisningen til å være 32bit/384 khz, men PC-en gjenkjenner den som en 16bit/44khz
    Finnes det noen drivere/teknikk for å få satt den opp skikkelig, eller er informasjonen i bruksanvisningen feil?
    Dared mars har gitt meg mye lytteglede. Bruker fortsatt 5670 røret i den og er veldig fornøyd.

    Den er nå en del av soveromsanlegget hvor den er koblet til noen små 80-talls Akai monitorer og en chromecast audio. Det er en forsterker jeg neppe kommer til å selge.

    Når det gjelder USB-dacen har jeg ikke noe svar. Den har jeg aldri brukt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn