Datatrøbbel: «Museknappene» på Lenovo ThinkPad T14s sluttet å funke

parafinoksen 2.0

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
71
Antall liker
301
Sted
Polen
Jeg har en ThinkPad 14s Gen 2. De fysiske museknappene (de med rød strek) sluttet å fungere sånn helt uten videre. Pekeplaten har et område for venstreknapp og et for høyreknapp, og de fungerer, men ikke de indviduelle knappene.

- Jeg har ikke endret noen innstillinger.
- Jeg har sjekket innstillingene, og ingenting tyder på at noe er slått av. (Noen PC-er har egne Fn-taster for av/på-slåing av pekeplate/Trackpoint – denne har ikke det.)
- Alt av drivere er oppdatert. BIOS er også flashet.
- Jeg er en «skånsom» bruker av datautstyr, så det er ikke hardhendt bruk som årsaken her. Det er heller ikke sølt noe på PC-en.
- Diagnoseverktøyet til Lenovo finner ingen feil.

Er det noen som har noen tips? Det er fryktelig irriterende, fordi jeg «hater» å bruke pekeplaten til knappetrykking. Garantien er fremdeles gyldig, så jeg kan alltids sende PC-en inn. Men alt sånt kan jo brått ta tid. All hjelp mottas med stor takk.



1714589567742.png
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
Hadde det samme på en annen PC. Hard restart - holde inne startknappen i 30sekunder+ fikset det. Måtte gjentas noen ganger , siden har det vært bra.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.978
Antall liker
17.826
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
På flere tilsvarende notebooks er det hurtigkommandoer for bla deaktivering av knappene. På min forrige jobbpc var det trippeltrykk/trippeltapp på styreflatens øvre høyre hjørne.
 

parafinoksen 2.0

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
71
Antall liker
301
Sted
Polen
Takk for innspill, folkens. Jeg finner ikke ut av det. Mulig jeg tar den med til en lokal PC-doktor for en liten sjekk før jeg eventuelt sender den til Lenovo.

Inntil videre har jeg økt følsomheten på pekeplaten, slik at den blir lettere å bruke. Det geniale med museknappene er at jeg kan holde hendene på tastaturet og bruke tomlene på museknappene. Skal jeg bruke pekeplaten i stedet, må jeg flytte hendene. Ikke et veeeeldig stort problem, men det er likevel mer tungvint.
 
Topp Bunn