DC-sperre på NLE 19?

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg bruker 2 stk NLE-19 + attenuator med batteridrift som balansert pre-amp. Det er flere brukere av anlegget og "noen" har glemt å skru av batteriforsyningen etter bruk. Når forsynings-spenningen har blitt for lav har dette trolig resultert i DC på utgangen, som ble forsterket i effekttrinnet og ødelagt et høyttalerelement. Klok av skade ønsker jeg nå å montere kondensatorer som DC-sperre på utgangen av NLE-19.

Hvilke verdier og hvilken type kondis bør jeg bruke for å degradere lydkvaliteten minst mulig? Holder det å bruke en kondis per kanal (på jord/XLR pinne 1) eller må både+ og - ha hver sin kondensator (tror det var slik på min gamle EC 4.5)?

Håper noen har gode råd!
- josi
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Lag heller en auto-mute-funksjon eller auto-power-off ved lav spenning, så slipper du kondisene i signal-veien
Arne K
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Hei,

Jeg bruker 2 stk NLE-19 + attenuator med batteridrift som balansert pre-amp.  Det er flere brukere av anlegget og "noen" har glemt å skru av batteriforsyningen etter bruk.  Når forsynings-spenningen har blitt for lav har dette trolig resultert i DC på utgangen, som ble forsterket i effekttrinnet og ødelagt et høyttalerelement. Klok av skade ønsker jeg nå å montere kondensatorer som DC-sperre på utgangen av NLE-19.

Hvilke verdier og hvilken type kondis bør jeg bruke for å degradere lydkvaliteten minst mulig?  Holder det å bruke en kondis per kanal (på jord/XLR pinne 1) eller må både+ og - ha hver sin kondensator (tror det var slik på min gamle EC 4.5)?

Håper noen har gode råd!
- josi
Send mail til partsconnexion (www.partsconnexion.com), fortell hva hva du skal bruke kondisene ti, utgangsimpedansen på NLE 19 og inngangsimpedansen på effekt-trinnet og be om anbefaling. Så kan du kjøpe det de anbefaler.
 
R

Ronny_D

Gjest
Hei,

Jeg bruker 2 stk NLE-19 + attenuator med batteridrift som balansert pre-amp. Det er flere brukere av anlegget og "noen" har glemt å skru av batteriforsyningen etter bruk. Når forsynings-spenningen har blitt for lav har dette trolig resultert i DC på utgangen, som ble forsterket i effekttrinnet og ødelagt et høyttalerelement. Klok av skade ønsker jeg nå å montere kondensatorer som DC-sperre på utgangen av NLE-19.

Hvilke verdier og hvilken type kondis bør jeg bruke for å degradere lydkvaliteten minst mulig? Holder det å bruke en kondis per kanal (på jord/XLR pinne 1) eller må både+ og - ha hver sin kondensator (tror det var slik på min gamle EC 4.5)?

Håper noen har gode råd!
- josi
I hvilken ende av kabelen syns du kondisen skulle stå da ?

Hvorfor slår ikke forsterkeren høytalerne fra når det er DC på utgangen ? Er det virkelig usikra greier å få kjøpt i dag da ?
Isåfall mangler du en av de mere vitale sikringskretsløp som jeg syns skal være i ett slutt-trinn.
Som en kompis sa : kjøp billi kjøp hele tia, kjøp dyrt og kjøp en gang !
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takk for svar så langt!

Ser at LC Audio anbefaler 1-2,2 mikrofarad i serie med inngangssignalet hvis fare for DC inn på ZAPpulse. Høres det fornuftig ut også for andre forsterkere?

Ronny D skriver: "Hvorfor slår ikke forsterkeren høytalerne fra når det er DC på utgangen ? Er det virkelig usikra greier å få kjøpt i dag da ?" Er vi ikke på DIY sidene, Ronny?

Mvh. josi
 
R

Ronny_D

Gjest
Joda ? Og hvorfor har da ikke prototypen enda fått sikringskretsløp ( forsikrngskrets )? En relestyring fikser du fort ettersom du allerede har sprengt budsjettet en gang. Samt det er lurt med en forsikring slik at ringvirkninger av feil reduseres.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hei,

Jeg bruker 2 stk NLE-19 + attenuator med batteridrift som balansert pre-amp.  Det er flere brukere av anlegget og "noen" har glemt å skru av batteriforsyningen etter bruk.  Når forsynings-spenningen har blitt for lav har dette trolig resultert i DC på utgangen, som ble forsterket i effekttrinnet og ødelagt et høyttalerelement. Klok av skade ønsker jeg nå å montere kondensatorer som DC-sperre på utgangen av NLE-19.

Hvilke verdier og hvilken type kondis bør jeg bruke for å degradere lydkvaliteten minst mulig?  Holder det å bruke en kondis per kanal (på jord/XLR pinne 1) eller må både+ og - ha hver sin kondensator (tror det var slik på min gamle EC 4.5)?

Håper noen har gode råd!
- josi
Hvis problemet skulle opptre slik som du beskriver det burde du ikke da ha 2 brente elementer?
Har du testet hva som skjer ved lav batterispenning? Får du virkelig DC ut? I så fall har du sjekket om effekttrinnet ditt videresender DC, og i så fall forsterkes DC-komponenten?
Har litt vanskelig å forstå at noen skulle lage en utgangsforsterker som forsterker likespenningskomponenter. Dette er jo den sikre død for svært mange høytalere.
 
Topp Bunn